Abortteja tehdäänkin enemmän kuin tilastoidaan?

Muistatteko, kun keskustelussa oli kansanedustaja Leena Rauhalan esittämä kysymys kotona tehtävien lääkkeellisten aborttien tilastoinnista, ts. hänen mukaansa ei kaikkia lääkkeellisiä abortteja esitetä THL:n tilastoissa.

Tämän Ylen linkin perusteella kaikki sairaanhoitopiirit eivät todellakaan tilastoi kaikkia abortteja, vaikka laki näin vaatii. Lääkkeellisessä abortissa merkintä pitäisi tehdä silloin, kun ensimmäinen lääke otetaan sairaalassa.

http://yle.fi/uutiset/jo_tuhannet_naiset_tekevat_abortin_kotona_suomessa/6766398

"21 sairaanhoitopiireistä 12 vastasi Ylen kyselyyn. Osittain kotona tehtyjä raskaudenkeskeytyksiä ei tilastoida kaikissa kyselyyn vastanneissa sairaanhoitopiireissä. Niissä kyselyyn vastanneissa sairaanhoitopiireissä, joista tilastoja löytyy, osittain kotona tehtäviä raskaudenkeskeytyksiä oli viime vuonna noin 2000."

Asiasta selviää myöskin tästä valtiopäiväasiakirjasta ja peruspalveluministerin vastauksesta.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_979_2013_p.shtml#VASTAUS

Tässä kerrotaan, että viimeisin validiteettitutkimus on niinkin vanha, kuin vuodelta 1993, jolloin ei lääkkeellistä aborttia ollut käytössä:

"Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa on tänä vuonna aloitettu uusi validiteettitutkimus, jonka on tarkoitus valmistua vuoden 2014 aikana."

Mitenkähän tämän asian kanssa nyt mahtaa sitten olla, selviää varmaan jossain vaiheessa.

Tässä Ylen linkissä myös keskustelua abortista:

http://yle.fi/uutiset/mita_ajattelet_kotona_tehtavasta_abortista/6770970

4

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henkilö X

Minä en kyllä ymmärrä miksi sairaalat eivät voi rekisteröidä jokaista aborttia joka sen kautta tapahtuu. Mikä siihen voi olla syynä? Tuskin näin tietokoneaikana ainakaan rsursseista on kyse. Vai jättävätkö sairaalat rekisteröimättä muitakin terveydenhuollon toimintoja?

Mua rupesi mietityttämään, että miten tämä sitten näyttäytyy lääkkeellisen abortin kotona tehneiden terveydenhuollon papereissa? Eikö siellä sitten vain mainita niinkin oleellisesta seikasta kuin raskauden keskeytyksestä? Entä jos tätäkin tietoa joskus myöhemmin potilaan oman terveyden kannalta tarvittaisiin? Jätetäänkö sairaalassa hoidetut keskenmenot tai jopa synnytyksetkin mahdollisesti rekisteröimättä?

Vaatiihan abortti aina kuitenkin lääkärikäynnin. Jätetäänkö nekin sitten vain merkitsemättä? Ikäänkuin lääkärillä ei potilasta olisi ollutkaan, istui kai vain tyhjänpanttina senkin puolituntisen? Mitä muita potilaskohtaamisia jätetään mainitsematta ja rekisteröimättä?

On kyllä tosi ihmeellinen juttu.

• Samaa ihmettelin. Luulen kuitenkin, että kyllä potilasasiakirjat on oltava jokaisesta käynnistä. Mutta että niitä ei ole sitten raskaudenkeskeytyksenä tilastoitu, on kyllä outo juttu. Että mitä ne sitten ovatkaan...?

Varmaan saadaan tästä kuulla.

• henkilö X
        sosiologi kirjoitti:

Samaa ihmettelin. Luulen kuitenkin, että kyllä potilasasiakirjat on oltava jokaisesta käynnistä. Mutta että niitä ei ole sitten raskaudenkeskeytyksenä tilastoitu, on kyllä outo juttu. Että mitä ne sitten ovatkaan...?

Varmaan saadaan tästä kuulla.

"Luulen kuitenkin, että kyllä potilasasiakirjat on oltava jokaisesta käynnistä. Mutta että niitä ei ole sitten raskaudenkeskeytyksenä tilastoitu, on kyllä outo juttu. Että mitä ne sitten ovatkaan...?"

Hyvä kysymys. Valehdellaanko lääkärikäynnin aihe ihan suoraan vai merkitäänkö se tyyliin "gynekologisina vaivoina" tms? Jotenkin en jaksa kuitenkaan uskoa, että lääkärit kirjoittaisivat seuraavanlaisia raportteja potilaskohtaamisistaan:

"Potilas N tuli vastaanotolle ilman mitään syytä. Keskustelimme 30 minuuttia tyhjänpäiväisyyksistä jonka jälkeen potilas allekirjoitti merkityksettömän paperin ja lähti."

Toivottavasti jotain selvyyttä asiaantosian pian saataisiin. Tämä kun ei minun järkeeni käy nyt millään...

• henkilö X kirjoitti:

"Luulen kuitenkin, että kyllä potilasasiakirjat on oltava jokaisesta käynnistä. Mutta että niitä ei ole sitten raskaudenkeskeytyksenä tilastoitu, on kyllä outo juttu. Että mitä ne sitten ovatkaan...?"

Hyvä kysymys. Valehdellaanko lääkärikäynnin aihe ihan suoraan vai merkitäänkö se tyyliin "gynekologisina vaivoina" tms? Jotenkin en jaksa kuitenkaan uskoa, että lääkärit kirjoittaisivat seuraavanlaisia raportteja potilaskohtaamisistaan:

"Potilas N tuli vastaanotolle ilman mitään syytä. Keskustelimme 30 minuuttia tyhjänpäiväisyyksistä jonka jälkeen potilas allekirjoitti merkityksettömän paperin ja lähti."

Toivottavasti jotain selvyyttä asiaantosian pian saataisiin. Tämä kun ei minun järkeeni käy nyt millään...

Totta. Ensimmäinen kysymys on että mihin mappiin nämä on laitettu, jos ei raskaudenkeskeytyksiin. Kun tästä oli aiemmin puhetta, luulin että kansanedustaja Rauhala ei ollut saanut oikeata tietoa asiasta. Mutta että se olikin todella niin, että kaikki sh-piirit ole antaneet näitä tietoja. Tajuttoman mielenkiintoista, että onko näitä tapauksia paljonkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe