sain avun kuumiin aaltoihin

aallon pohjassa

Hei! Haluan jakaa oman kokemukseni kuumien aaltojen päihittämisestä. Itselläni alkoivat tänä kesänä, ikää 54 v. ja kuukautiset jäivät pois viime keväänä. Kärsin aluksi kohtuullisista aalloista, eli päivällä eivät niinkään häirinneet, mutta öisin heräilin keskimäärin 3-5 kertaa jäätävään hikoiluun, ei kun peitto pois ja hetken päästä oli taas kylmä. Siinä sitten yritti pysyä järjissään töissä, kun yöunet menivät miten sattuu. Tilanne vaan paheni, ja lopulta aallot alkoivat haitata myös päivisin ja iltaisin. En halunnut lääkitystä suvussa olevan rintasyöpäriskin takia. Haalin kovasti tietoa netistä ja silmiini osui kirjoitus soijaproteiinista. Soijaproteiini kehittää suolistossa luonnon estrogeenia, ja tästä on ollut apua todella monelle. No, ei kun kauppaan, ostin femisoija paketin( luontaistuotehyllystä S-marketissa) hinta jotain 5 euron paikkeilla, sekä soijamaitoa. Aloitin niiden käytön 5.9. ja ei mitään vaikutusta!
Onneksi törmäsin kirjoitukseen, jossa sanottiin, että jos soijaproteiini ei vaikuta kahden kuukauden kuluessa, niin silloin siitä ei ole apua. Eli hätäisenä ihmisenä olin jo lopettamassa parin viikon jälkeen. Jatkoin kuitenkin, ja nyt on takana viikko käytännössä aallotonta aikaa.
Eli jatkan käyttöä ja toivon tämän jatkuvan. Kirjoitan tänne siksi, että jos edes muutama nainen saa tästä itselleen avun, olen tyytyväinen. Itse kun olin jo epätoivon partaalla, että pitääkö kärsiä vuosikaudet.
Voin päivittää tänne jatkoa, jos jotain muutosta tapahtuu.

7

632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palaillaan heinäkuus

      Hiukan olen skeptinen; osuiko muutos sattumoisin yhteen yölämpötilojen laskun kanssa? Hyvä kuitenkin, että oire poistui, toivottavasti ei palaa.

      • aallon pohjassa

        Skeptinen olin aluksi itsekin, mutta pakko kai tässä on uskoa, kun aaltoja ei enää juurikaan ole. Ja ei, muutos ei sattunut yhteen yölämpotilojen laskun kanssa. Makuuhuoneen ikkuna on aina auki, ja vaikka kuinka kylmä yö oli, niin hikoilu oli järkyttävää. Ja tämä hikoilu ei ollut mitään tavallista hikoilua, eli ensin pää alkoi kuumottaa ja sitten tulivat hikoiluaallot.


    • leijona123

      Hienoa kun olet saanut apua. Luonnon estrogeeni valitettavasti on estrongeenia siinä missä kemiallinenkin sellaisille rintasyøville jotka ovat voimakkasti estrogeenille reagoivia.

      • kaikkea nainen kestä

        Mitenkään vähättelemättä tuota soijaa mutta itselläni alkoi nuo hikoilut myös ensin yöllisillä hikoiluilla kevään lopussa. Sitten muuttuivat myös samoin, että päivisinkin tuli niitä aaltoja. Yhtäkkiä ne loppui tässä syksyllä ilman että olen käyttänyt mitään tuotetta. Epäilen syyksi tämän olevan jotain "alkua" pahemmasta vaihdevuodesta.. eli vähän samaan tapaan kun ensin menkat jää pois muutamaksi kuukaudeksi, sitten alkavat uudelleen ja lopulta kokonaan jää pois niin nämä aallot ensin tulee, jää pois ja sitten tulee kovana takasin.

        En tiedä mutta näin veikkaisin.


      • naisen osa elämässä
        kaikkea nainen kestä kirjoitti:

        Mitenkään vähättelemättä tuota soijaa mutta itselläni alkoi nuo hikoilut myös ensin yöllisillä hikoiluilla kevään lopussa. Sitten muuttuivat myös samoin, että päivisinkin tuli niitä aaltoja. Yhtäkkiä ne loppui tässä syksyllä ilman että olen käyttänyt mitään tuotetta. Epäilen syyksi tämän olevan jotain "alkua" pahemmasta vaihdevuodesta.. eli vähän samaan tapaan kun ensin menkat jää pois muutamaksi kuukaudeksi, sitten alkavat uudelleen ja lopulta kokonaan jää pois niin nämä aallot ensin tulee, jää pois ja sitten tulee kovana takasin.

        En tiedä mutta näin veikkaisin.

        juuri näin tapahtuu. Minulla alkoi vaihtarit n.viisikymppisenä ja nyt niitä on kestänyt nelisen vuotta. Ensin tuli kuumia aaltoja päivisin ja sitten ne loppuivat. Oli rauhallista muutama kuukausi ja jo ajattelinkin että tässäkö nämä nyt oli, pääsinpä helpolla, kunnes hikipuuskat rymähti päälle todenteolla öin ja päivin. Sitä kesti muutaman kuukauden ja sitten ne taas hiipui vähitellen pois ja oli muutama kuukausi rauhallista kunnes taas alkoi. Tätä ruljanssia tulee ilmeisesti kestämään vuosia mutta onneksi ainakin tähän asti ne aina välillä hiipuvat pariksi kolmeksi kuukaudeksi että saa välillä hengähtää ja nukkua yönsä rauhassa.


    • Ja vesi valuu taas..

      Samalla tavalla yöllä puskee hikeä ja kun peiton kerkee viskata pois,tulee kylmä horkka. Nukkumisesta ei tule mitään. Päivät nyt vielä menee vaikka on
      hankala kun töissäkin pamahtaa kuuma aalto pääle , hikipisarat valuu pitkin selkää ja naama on punainen
      Mulla on niin paljon muita lääkkeitä etten mielelläni lähtisi hormonipillereitä hakemaan mutta uskaltaakohan noita luontaistuote juttuja kokeilla?

    • naisener

      Ensiksikin haluan kiittää kaikkia kokemusten jakajia näissä vaihdevuosiketjuissa! Olen 56-vuotias ja kipuilen eniten paniikin kanssa erilaisissa kummissa vaivoissa. Tänään oli erikoisen vaikea aamu ja muistin tämän palstan , josko täältä saisi vertaistukea jaksamiseen. Vain muutaman kommentin luettuani tuli jo helpottava olo, etten ole yksin todellakaan.Viestiketjun aloittaja Aallon pohjassa oli saanut helpotusta soijaproteiinista , hyvä - toivottavasti helpotus jatkuu vielä? Lähivuosina minulla on alkanut hikoilut, siedettävät kylläkin. Inhottavin on , kun herää ja vesi kaatuu päältä , hiki haisee pahalle ja on epämiellyttävä likainen olo. Muista syistä olen kokeillut sokerin jättämistä pois ruokavaliosta ja huomasin , että hikoilutkin loppuivat . Minä koin tämän niin suurena helpotuksena, että halusin kertoa täälläkin. Parissa kommentissa on kuumien aaltojen tauko ja uudelleen alku - voihan minullakin olla niin riippumatta siitä, mitä syö? Mutta nautitaan niistä hetkistä, vaikka vaan muutama päivä kuukaudessa , jolloin on 'normaali' olo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2342
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1970
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      175
      1766
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe