tuliliskosta sitä ja tätä

pekara

terve
1. voiko tuliliskon siirtää akvaarion pesun ajaksi pyöreään 10 litran kultakala maljaan?

2. miten tuliliskojen allas pidetään 20asteisena?

3. mikä on hyvä suodatin,ja jos se on kalojen suodatin niin miten se sijoitetaan ettei se stressaisi liskoja...mikä muu on hyvä suodatin 60 litraiseen akvaarioon tullareille?

4.voiko tullaria syöttää sormin vai tarviiko käyttää pinseteitä?

kiitos jo etukäteen...

14

931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuliliskofani

      moi vaa.
      voi laittaa 10 litran akvaarioon pesun ajaksi.mutta sinuna ottaisin kaksi tuliliskoa 60 litran akvaarioo.eipähä lisko oo yksinäinen.

      mulla on pysyny vesi akvas 20 asteisena koska huoneen lämpötila on kans noin 20 astetta.

      kannattaa hankkia sisäsuodatin noin pieneen akvaarioon.käntää vain ekaksi suodattimen niin että se kohta josta vesi tulee ulos on akvaarion seinää päin niin vesi pysähtyy ja vielä sen suodattimen eteen laittaa kasveja muovisia sekä oikeita.

      oikeastaan paras tapa syöttää tulareita on että laittaa pilttipurkin kannen akvaarioon ja tiputtaa survari levystä palaisen ja se ruoka tippuu siististi akvaarioon pilttipurkin kannelle.

    • Zuuls

      1. Voi tuliliskon siirtää, jos on aivan pakko se siirtää, mutta allastahan ei pestä vaan lapotaan, joten salamanteriakaan ei tarvitse siirtää, kun lappoat allasta. Jos nyt satut tekemään jonkun ns. suuremman siivouksen tai muun ja epäilet eläimen olevan vaarassa omassa tilassaan voit käsitellä sitä. Jatkuva käsittely (joka siivouksen lomassa esim.) on tressaavaa ja lisäksi käsittely voi johtaa tulehduksiin (iho ei kestä ihmisenkädensuolaa esim.) ja pahimmassa tapauksessa tappaa salamanterin.

      2. Altaan ihanne lämpötila on 20-21ºC ja pysyy yleensä huoneenlämmön mukaan siinä, mutta esim. kesällä nousee ja ei auta, kuin ottaa vettä pois ja kylmää tilalle. Maksimi lämpötilana olen itse pitänyt 24ºC. Liian lämminvesi altistaa tuliliskon bakteeritulehdukselle, joka voi johtaa jopa kuolemaan. Eli vedenvaihdoilla hoituu tämä viilennyspuoli ihan "kätevästi". :)

      3. Hyviä suodattimia ovat sisäiset pienet ja hiljaiset suodattimet. Eli koot menevät 1, 2 ja 3 jne. niin se 1 on tuonne oikea koko. Tässä osaa akvaariokauppiaskin auttaa, kun pyydät hilajista pientä suodatinta.

      Asettamisen olen itse tehnyt niin, että virtaus osuu heti etulasiin ja "hajoaa" siihen edessä on kasvi, joten pysäyttää ja hajottaa näin ollen virtausta. Jos virtausta on edes vähän niin se on ainoastaa yksi ohut sivu akvaariosta näin, mutta itse olen saannut lähestulkoon "seisovan veden" luotua noin.

      4. Tulareita voit syöttää sormin, pinseteillä tai ilman pinsettejä. Tämä on mielipidekysymys, mutta itse pidän parhaimpana heilutella pinseteillä survaria ns. ruokapaikalle (minulla suht.koht laaja alue, kun syöjiäkin on enemmän) niin tulari saa itse kaivaa ruoan pohjasta niin se aktivoi myös eläintä.

      Ja lopuksi voisin laittaa tähän tuliliskojenhoidosta ym. kertovan sivunlinkin niin saat lisäinfoa vielä sieltäkin, jos haluat lukaista. Toiv. oli apua neuvoista ja onnea tuliliskon kanssa (tai jos otatkin kaksi). :)

      http://www.matelijat.info/tulilisko

      • pekara

        niin.. olen kyllläl ottamsssa kaksi tullaria
        mutta olin kirjoittanut väärin


    • zerti

      1.Pistän tuliliskoni korkkeineen siivouksen ajaksi sellaseen muovikippoon, etteivät pelästy kun siivoilen. (en siis koske niihin, kun siirrän korkinkin.)Pesen korkin melkein joka siivouksen yhteydessä, koska usein se on likainen, koska liskoni viihtyvät enimmäkseen maalla. Eli ihan hyvin voi.
      2. Kesällä laitan yksinkertaisesti jääpaloja akvaan, ja seuraan niin kauan akvaariota, kunnes jää sulaa. Talvella ei ole yleensä mitään ongelmia.
      3. Mulla on 60-litrasessa Eheimin aquaball-suodatin. Tuliliskoni tykkäävät tulla välillä suodattimen päälle makailemaan, en tiedä miksi. Eli tuskin ne siitä hirveästi stressaantuvat. (:
      4. Minä syötän lusikalla, mielestäni se on helpoin tapa. Zuuls kai sanoikin jo että voi syöttää sormillakin.

    • pekara

      nii... ja ois tietenki kiva jos antaisitte muitaki hyviä vinkkejä tullarin hoitoon ynnä muuhu..

      • Zuuls

        Että laitoin tuliliskoja käsittelevän sivun osoitteen linkiksi sinulle, kun siellä on hoidosta yms. tietoa paljon.

        Laitan uudelleen, jos en sitten laittanutkaan. :) Kannattaa lukea se ensin ja kysellä sitte niitä mitä jäi vielä epäselväksi tai haluaa varmistaa.

        http://www.matelijat.info/tulilisko


    • Salamanteri_

      Minulla on kaksi tuliliskoa 128 litran akvaariossa, jossa on myöskin kaloja. Liskot viettävät aikaansa niin akvaarion pohjalla kuin pintakasvien ja suodattimen päälläkin.

      Tuliliskot ruokin samaan aikaan kuin kalatkin ripottelemalla kalanruokaa ja kilpikonnan- (sammakkoeläinten-) ruokaa veden pinnalle. Liskot tulevat yleensä pintaan ruokailemaan, syövätpä ne joskus pohjaankin vajonnutta ruokaa yhdessä partamonnien kanssa.

      • -.-

        Tästä on paljon puhetta ympäri keskustelupalstoja, muut laitanpa silti tännekin. Tuliliskoja ja kaloja siis ei saa laittaa samaan tankkin. Tuliliskojen ulosteet on tosi tujua tavaraa ja siinä on kaloilla aika tukalat oltavat. Lisäksi pinemmän kalat voi joutua tuliliskon ruokalistalle ja elävien selkärankaiste syöttäminen on laissakin kiellettyä. Isommat kalat voi taas häiritä tullareita. Perusteluja löytyy enemmänki, mutta tässä nyt nämä. Joku varmaan osaa laittaa linkkiä jolllekin sivuille, jossa ois lisää perustseluja?

        Ja lopuksi: anteeksi, jos teksti on epäselvää ja vaikeasti ymmärrettävää. Johtuu ihan siitä että olin koko eilisen yön koneella kirjottamassa koulujuttuja ja pääsin nukkumaan 5 aikaan. Nyt en jaksa enää mitettiä, miten tekstistä sain ymmärrettävää vaan kirjotan ajatuksen virtaa.. :)


      • Salamanteri_
        -.- kirjoitti:

        Tästä on paljon puhetta ympäri keskustelupalstoja, muut laitanpa silti tännekin. Tuliliskoja ja kaloja siis ei saa laittaa samaan tankkin. Tuliliskojen ulosteet on tosi tujua tavaraa ja siinä on kaloilla aika tukalat oltavat. Lisäksi pinemmän kalat voi joutua tuliliskon ruokalistalle ja elävien selkärankaiste syöttäminen on laissakin kiellettyä. Isommat kalat voi taas häiritä tullareita. Perusteluja löytyy enemmänki, mutta tässä nyt nämä. Joku varmaan osaa laittaa linkkiä jolllekin sivuille, jossa ois lisää perustseluja?

        Ja lopuksi: anteeksi, jos teksti on epäselvää ja vaikeasti ymmärrettävää. Johtuu ihan siitä että olin koko eilisen yön koneella kirjottamassa koulujuttuja ja pääsin nukkumaan 5 aikaan. Nyt en jaksa enää mitettiä, miten tekstistä sain ymmärrettävää vaan kirjotan ajatuksen virtaa.. :)

        Ja aivan varmasti kaloja ja tuliliskoja voi ja saa pitää samassa akvaariossa. Tällöin pitää vaan huolehtia suodattimen tehokkuudesta ja muusta hygieniasta.

        Olen keskustellut asiasta aläinkaupan omistajan ja eläinlääkärinkin kanssa jo enne´n liskojen hankkimista.

        Liskoni eivät ole kiusanneet saatika syöneet kalojani ja päin vastoin. Otahan asioista ensin kunnolla selvää, äläkä laita väsymyksen piikkiin mitään.


      • -.-
        Salamanteri_ kirjoitti:

        Ja aivan varmasti kaloja ja tuliliskoja voi ja saa pitää samassa akvaariossa. Tällöin pitää vaan huolehtia suodattimen tehokkuudesta ja muusta hygieniasta.

        Olen keskustellut asiasta aläinkaupan omistajan ja eläinlääkärinkin kanssa jo enne´n liskojen hankkimista.

        Liskoni eivät ole kiusanneet saatika syöneet kalojani ja päin vastoin. Otahan asioista ensin kunnolla selvää, äläkä laita väsymyksen piikkiin mitään.

        Eläinkaupan omistajathan ne yleensä onki sitä luotettavinta porukkaa tosiaan.. Ja kaikilla eläinlääkäreilläkään ei ole hirvittävästi kokemusta sammakkoeläimistä. Tosin tietenki osa on erikoistunu.


      • Zuuls
        -.- kirjoitti:

        Eläinkaupan omistajathan ne yleensä onki sitä luotettavinta porukkaa tosiaan.. Ja kaikilla eläinlääkäreilläkään ei ole hirvittävästi kokemusta sammakkoeläimistä. Tosin tietenki osa on erikoistunu.

        Tuollahan olikin jo näitä yleisiä hyviä syitä miksi kaloja ja tuliliskoja ei saisi yhdistää ja samat säännöt ne pätee ihan samppi kalat pohjalla. Aina pitää muistaa, että kun lähdetään yhdistelemään niin se taustatietämys lajeista on oltava sinulla (ei siis e.kauppiaallasi) ja perustelu "ne on eläneet jo 2kk:tta yhdessä ja kaikki on hyvin" on myöskin kovin heikolla pohjalla.

        Tässä silti on se vika, että joidenkin on pakko olla aina erimieltä oli asia mikä tahansa, koska ovat tehneet niin jo itse ja virhettä ei haluta korjata/myöntää tai on oltava vain erimieltä.

        Tosin voisi kysyä, että miksi hankkia eläin, jos se elelee jonkun toisen kanssa yhdessä missä sillä ei ole hyvä olla? Ei tuliliskosi/samppisi/kalasi tule koputttamaan lasiin ja sano, että "kuule tää kämppis ei oo ihan jees". Olisihan se kyllä näky, mutta en alkaisi itse odottelemaan käykö näin. :D

        Laitan tähän linkin miten Joonas on hienosti tuonnut esille asian ja verrannut sitä, jos ihminen laitettaisiin muun lajin kanssa samaan tilaan.

        http://www.sammakkolampi.net/kirjoitelmat/yhdistaminen.html

        Ja painotan, että tämä tuli niin, kuin otsikko sanookin ketjun jatkoksi enkä ole kenenkään puolella tai ketään vastaan. Ilmaisen oman mielipiteeni.


      • Sammakko
        Zuuls kirjoitti:

        Tuollahan olikin jo näitä yleisiä hyviä syitä miksi kaloja ja tuliliskoja ei saisi yhdistää ja samat säännöt ne pätee ihan samppi kalat pohjalla. Aina pitää muistaa, että kun lähdetään yhdistelemään niin se taustatietämys lajeista on oltava sinulla (ei siis e.kauppiaallasi) ja perustelu "ne on eläneet jo 2kk:tta yhdessä ja kaikki on hyvin" on myöskin kovin heikolla pohjalla.

        Tässä silti on se vika, että joidenkin on pakko olla aina erimieltä oli asia mikä tahansa, koska ovat tehneet niin jo itse ja virhettä ei haluta korjata/myöntää tai on oltava vain erimieltä.

        Tosin voisi kysyä, että miksi hankkia eläin, jos se elelee jonkun toisen kanssa yhdessä missä sillä ei ole hyvä olla? Ei tuliliskosi/samppisi/kalasi tule koputttamaan lasiin ja sano, että "kuule tää kämppis ei oo ihan jees". Olisihan se kyllä näky, mutta en alkaisi itse odottelemaan käykö näin. :D

        Laitan tähän linkin miten Joonas on hienosti tuonnut esille asian ja verrannut sitä, jos ihminen laitettaisiin muun lajin kanssa samaan tilaan.

        http://www.sammakkolampi.net/kirjoitelmat/yhdistaminen.html

        Ja painotan, että tämä tuli niin, kuin otsikko sanookin ketjun jatkoksi enkä ole kenenkään puolella tai ketään vastaan. Ilmaisen oman mielipiteeni.

        Onko kellään ollut ongelmia kesäisin vesien lämmön kanssa?


      • Zuuls
        Sammakko kirjoitti:

        Onko kellään ollut ongelmia kesäisin vesien lämmön kanssa?

        Lyhyesti ja ytimekkäästi, kuten otsikko sanookin niin kaikilla on. :)

        Ei kenelläkään pysy helteillä esim. 20ºC vesi ja silloin pitää vaan viilennellä. Itse olen pitänyt maksimina 24ºC tuliliskoilla.


      • tuliliskoa hankkimassa...
        Zuuls kirjoitti:

        Lyhyesti ja ytimekkäästi, kuten otsikko sanookin niin kaikilla on. :)

        Ei kenelläkään pysy helteillä esim. 20ºC vesi ja silloin pitää vaan viilennellä. Itse olen pitänyt maksimina 24ºC tuliliskoilla.

        Eli mulla oli pari kuukautta sitten kaloja 60 litran akvassa ja aion ehkä ostaa tularin.. Mut sitten siihen asiaan. Mun akva oli aika hyväs paikas.. siihen ei paistanu suoraan aurinko tai muuta, mut vähän se auringonpaiste nosti veden lämpötilaa kesälläkin. Joten laitoin akvan eteen musta sontikan. Auttaa muuten. Musta väri kerää hyvin lämpöö ja siten akva jäähty vähän.. Tietty suosittelen myös tota veden vaihtamista mut kannattaa kokeilla tota sateensuoja juttuu. Todettu toimivaks... saattaa tosin näyttää hiukka oudolt...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe