Minusta pitäisi ottaa julkiseen keskusteluun

mistä johtuu

nämä surujen suomalaisvastaiset asenteet, joita siis tuntuu riittävän. Asiastahan on tehty ihan tutkimuskin, tekijänä tutkija Kjell Herberts, joten svekot eivät voi tätä kieltää.

Ja ihan tälläkin saitilla tämä asia on nähtävissä, suomalaisia syytellään vähän joka asiasta. Eli selvää asennevammaisuutta löytyy edelleen.

69

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelma?

      Valtamedia ja tietenkin surumedia on svekojen käsissä.

    • vaikka pahalla

      Svekoista pitäis päästä eroon.

      • jåååååååå......

        Ja mieluummin äkkiä.


    • Ennen kuin minkäänlaista julkista keskustelua netti fennojen, y.m. äärikansallisten änkyräpiirien kanssa kannattaa ryhytä käymään tuli em piirien saada terminologiansa ja käsitteistönsä kohdalleen.
      Me suomenruotsalaiset olemme suomalaisia! Me emme ole yhtään sen enempää tai vähempää suomalaisia kuin te suomenkielisetkään! Samana päivän runsas 200 vuotta sitten meistä tuli suomalaisia!!

      Jos viittaat vastakkainasetteluun suomenKIELISTEN ja ruotsinKIELISTEN välillä niin sopii niin myös kirjoittaa eikä luoda vääristeltyä kuvaa jostain olemattomasta suomalaisvastaisuudesta!

      Itse asiassa suomenkielisten ja suomenkielivastaisuus on merkittävästi harvinaisempaa surujen keskuudessa kuin suru- ja ruotsinkielivastaisuus suomenkielisten keskuudessa.
      Toki meidänkin joukossa löytyy niitä änkyröitä mutta mitään vastaavaa, kuin esim netti fennojen harjoittama nettikampanjointi ruotsin kieltä ja meitä ruotsinkielisiä ja jopa kaksikielisiä suomalaisia vastaan, ei surupuolella esiinny.

      Tässä muuten oikeusministeriön tiivistelmä siitä Kjell Herbertsin tekemästä tutkimuksesta, se ei nimittäin tue lainkaan sitä väitettä jonka todisteena te nefet sitä säännöllisesti tuputatte.

      "Språkklimatet oförändrat (2012)

      Majoriteten av såväl de svensk- som finskspråkiga lokala minoriteterna anser att relationen mellan språkgrupperna är ganska eller mycket goda och cirka 40 procent att relationerna är varierande.

      - Med tanke på diskussionen om ett försämrat språkklimat är det intressant att åsikterna på det lokala planet är tämligen oförändrade sedan 2004 och 2008, betonar forskare Herberts."

      http://www.oikeusministerio.fi/sv/index/aktuellt/tiedotteet/2012/11/6C7DW7ZIs.html

      • mites on

        Olet varmaan lukenut Herbertsin tutkimustuloksen, onko se mielestäsi huuhaata?

        Ja onko sellainen suomalainen "äärikansallismielinen", joka haluaa pakkoruotsin pois?

        Entäs Finlandssvensk samlingin ajatukset?


      • dch
        mites on kirjoitti:

        Olet varmaan lukenut Herbertsin tutkimustuloksen, onko se mielestäsi huuhaata?

        Ja onko sellainen suomalainen "äärikansallismielinen", joka haluaa pakkoruotsin pois?

        Entäs Finlandssvensk samlingin ajatukset?

        Minuakin kiinnostaisi tietää ketkä kaikki Ankdam niputtaa termin "äärikansallismielinen" alle ja millä perusteella?

        Minuakin kiinnostaisi tietää ketkä kaikki Ankdam niputtaa termin "nettifenno" alle ja millä perusteella?

        Näitä termejä kun tunnutaan käytettävän mm. kaikista, jotka sanovat yhdenkin ruotsia kritisoivan sanan.

        Terminologia on tosiaan hyvä saattaa kaikkien tietoon.


      • .-.-.-.-
        dch kirjoitti:

        Minuakin kiinnostaisi tietää ketkä kaikki Ankdam niputtaa termin "äärikansallismielinen" alle ja millä perusteella?

        Minuakin kiinnostaisi tietää ketkä kaikki Ankdam niputtaa termin "nettifenno" alle ja millä perusteella?

        Näitä termejä kun tunnutaan käytettävän mm. kaikista, jotka sanovat yhdenkin ruotsia kritisoivan sanan.

        Terminologia on tosiaan hyvä saattaa kaikkien tietoon.

        Svekojen mielestä kaikki ne ovat äärikansallismielisiä, joilla on jotain pakkoruotsia vastaan - tai ruotsin kieltä kohtaan ylipäätään.


      • Tietoa Suomesta

        Tietoa Suomesta
        lyyxem.freehostia.com Cachad
        Kielilaki Äänestysluettelo, pankkitukea Ruotsiin 1,5 miljardia euroa Käännössopimus, salainen komitea Kaksikielisyys maksaa ja paljon Sanomalehde

        Luepas tuosta Ankka.


      • dcj cd
        .-.-.-.- kirjoitti:

        Svekojen mielestä kaikki ne ovat äärikansallismielisiä, joilla on jotain pakkoruotsia vastaan - tai ruotsin kieltä kohtaan ylipäätään.

        Haluaisin kumminkin tämän Ankdamin itsensä sanovan tuon suoraan tai antavan termeille omat määritteensä, joiden perusteita sitten voisi muutkin käyttää tässä terminologian viidakossa.


      • mites on kirjoitti:

        Olet varmaan lukenut Herbertsin tutkimustuloksen, onko se mielestäsi huuhaata?

        Ja onko sellainen suomalainen "äärikansallismielinen", joka haluaa pakkoruotsin pois?

        Entäs Finlandssvensk samlingin ajatukset?

        Kyse ei ole mitään "Herbertsin tutkimuksesta" eikä liioin Åbo Akademin hurritutkimuksesta vaan vuosittain tehtävästä Kielibarometritutkimuksesta jonka teettää Kuntaliitto ja jolla kartoitetaan kielellisten vähemmistöjen yhteiskunnallisten palvelujen laatua ja saatavuutta.

        Tuo oikeusministeriön linkki johtaa juuri siihen "Herbertsin tutkimukseen" joten sopii lukea sieltä ja koko tutkimuskin löytyy netistä ainakin Kuntaliiton sivustolta joten eikun tutustumaan.


      • säälittävää
        dcj cd kirjoitti:

        Haluaisin kumminkin tämän Ankdamin itsensä sanovan tuon suoraan tai antavan termeille omat määritteensä, joiden perusteita sitten voisi muutkin käyttää tässä terminologian viidakossa.

        Eipä näytä saavan Ankdamilta perusteluita. Hänkin siis vaan tykkää nimitellä kaikki eri miltä kanssaan olevia äärikansallismielisiksi, nettifennoiksi, änkyröiksi ja ties miksi.

        Ei ole hänestä vastaamaan asiallisesti esitettyihin kysymyksiin


      • mites on kirjoitti:

        Olet varmaan lukenut Herbertsin tutkimustuloksen, onko se mielestäsi huuhaata?

        Ja onko sellainen suomalainen "äärikansallismielinen", joka haluaa pakkoruotsin pois?

        Entäs Finlandssvensk samlingin ajatukset?

        Finlandsvensk samling on meikäläisten änkyräjärjestö, vähän sama kuin teidän SuoLi. FS tosin poikkeaa merkittävästi SuoLista siinä että se puolustaa ruotsin kielen ja ruotsinkielisten asemaa yhteiskunnassa mutta ei toimi mitään tai ketään vastaan, toisin kuin SuoLi, joka vähät välittää suomalaisuustyöstä ja toimii vain ruotsin kieltä ja suomenruotsalaisuutta vastaan.

        Toisaalta tällä hetkellä SuoLi ei taida toimia juuri lainkaan kun Talan into on järkevien seuraajien ja kannattajien puutteessa hiipunut ja uusi pj on Brysselissä.

        Ei Herbertsin tekemä Kuntaliiton tutkimus tietenkään ole huuhaata, täyttä asiaa. Tottakai äärmielipiteitä ja tyyppejä esiintyy molemmissa leireissä vaikka ne surupuolella ovatkin paljon harvinaisempia kuin esim nefe- ja persupiireissä


      • Nettisuom. (-fenno)

        Ankdam: "Me suomenruotsalaiset olemme suomalaisia!"

        Olette suomalaisia tämän sanan näissä merkityksissä: Suomen asukas, Suomen kansalainen, suomenmaalainen, kuten ovat suomenvirolainen, suomenvenäläinen, suomensomalialainen. (Kielitoimiston sanakirja, 2007: suomenmaalainen = Suomen kansalainen.)

        Suomeksi haluatte olla vain "suomalaisia", vaikka asiayhteydestä riippuen voitte tarkemmin aivan hyvin olla ruotsista suomeksi käännettynä myös "suomenmaalaisia", kuten Kielitoimiston sanakirja osoittaa.

        Ankdam: "Ennen kuin minkäänlaista julkista keskustelua netti fennojen, y.m. äärikansallisten änkyräpiirien kanssa kannattaa ryhytä käymään tuli em piirien saada terminologiansa ja käsitteistönsä kohdalleen."

        Sinunkin, Ankdam, olisi syytä saada terminologiasi järjestykseen. Yhdyssanasta nettifenno sen yhdysosat erilleen kirjoitettuna ei ole termiksi. Jos niin teet, osoitat kuuluvasi niihin nettifennoihin, jotka eivät osaa kirjoittaa oikein yhdyssanaa nettifenno, kuten hyvin näemme tekstistäsi.


      • Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Ankdam: "Me suomenruotsalaiset olemme suomalaisia!"

        Olette suomalaisia tämän sanan näissä merkityksissä: Suomen asukas, Suomen kansalainen, suomenmaalainen, kuten ovat suomenvirolainen, suomenvenäläinen, suomensomalialainen. (Kielitoimiston sanakirja, 2007: suomenmaalainen = Suomen kansalainen.)

        Suomeksi haluatte olla vain "suomalaisia", vaikka asiayhteydestä riippuen voitte tarkemmin aivan hyvin olla ruotsista suomeksi käännettynä myös "suomenmaalaisia", kuten Kielitoimiston sanakirja osoittaa.

        Ankdam: "Ennen kuin minkäänlaista julkista keskustelua netti fennojen, y.m. äärikansallisten änkyräpiirien kanssa kannattaa ryhytä käymään tuli em piirien saada terminologiansa ja käsitteistönsä kohdalleen."

        Sinunkin, Ankdam, olisi syytä saada terminologiasi järjestykseen. Yhdyssanasta nettifenno sen yhdysosat erilleen kirjoitettuna ei ole termiksi. Jos niin teet, osoitat kuuluvasi niihin nettifennoihin, jotka eivät osaa kirjoittaa oikein yhdyssanaa nettifenno, kuten hyvin näemme tekstistäsi.

        Kiitos nyt vaan kovasti oppitunnista mutta aion kyllä vastaisuudesskin pitäytyä virallisessa suomen kielen sanastossa ja käsitteistössä.

        Minä en ole Suomen ruotsalainen, eli Suomessa asuva ruotsalainen! Minä olen suomenruotsalainen eli ihan tavallinen suomalainen ja Suomen kansalainen joka puhuu äidinkielenään ruotsia.


      • Ankdam kirjoitti:

        Kiitos nyt vaan kovasti oppitunnista mutta aion kyllä vastaisuudesskin pitäytyä virallisessa suomen kielen sanastossa ja käsitteistössä.

        Minä en ole Suomen ruotsalainen, eli Suomessa asuva ruotsalainen! Minä olen suomenruotsalainen eli ihan tavallinen suomalainen ja Suomen kansalainen joka puhuu äidinkielenään ruotsia.

        Täsä hirman lisäinfoa aiheesta:

        Kotus:

        "Suomenruotsalaisten sukunimet
        1990-luvun lopussa alkoi suomenruotsalaisten sukunimiä koskeva hanke. Noin 430 000 henkilöä käsittävä aineisto sisältää äidinkielenään ruotsia puhuvien Suomen kansalaisten alkuperäiset sukunimet vuosilta 1862–1980.

        Lähdeaineisto on ruotsin kielen osaston tietokannassa Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa. Yksityiskohtaiset tiedot tietokannasta ja käynnissä olevasta tutkimuksesta on saatavissa Ritva Valtavuo-Pfeiferin artikkelista “Finlandssvenskarnas efternamn under 1900-talet. Presentation av ett forskningsprojekt” (Studia Anthroponymica Scandinavica 16, 1998)."


      • Ankdam kirjoitti:

        Täsä hirman lisäinfoa aiheesta:

        Kotus:

        "Suomenruotsalaisten sukunimet
        1990-luvun lopussa alkoi suomenruotsalaisten sukunimiä koskeva hanke. Noin 430 000 henkilöä käsittävä aineisto sisältää äidinkielenään ruotsia puhuvien Suomen kansalaisten alkuperäiset sukunimet vuosilta 1862–1980.

        Lähdeaineisto on ruotsin kielen osaston tietokannassa Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa. Yksityiskohtaiset tiedot tietokannasta ja käynnissä olevasta tutkimuksesta on saatavissa Ritva Valtavuo-Pfeiferin artikkelista “Finlandssvenskarnas efternamn under 1900-talet. Presentation av ett forskningsprojekt” (Studia Anthroponymica Scandinavica 16, 1998)."

        http://www.sprakbruk.fi/index.php?mid=2&pid=13&aid=3363


      • ahh onnea
        Ankdam kirjoitti:

        Finlandsvensk samling on meikäläisten änkyräjärjestö, vähän sama kuin teidän SuoLi. FS tosin poikkeaa merkittävästi SuoLista siinä että se puolustaa ruotsin kielen ja ruotsinkielisten asemaa yhteiskunnassa mutta ei toimi mitään tai ketään vastaan, toisin kuin SuoLi, joka vähät välittää suomalaisuustyöstä ja toimii vain ruotsin kieltä ja suomenruotsalaisuutta vastaan.

        Toisaalta tällä hetkellä SuoLi ei taida toimia juuri lainkaan kun Talan into on järkevien seuraajien ja kannattajien puutteessa hiipunut ja uusi pj on Brysselissä.

        Ei Herbertsin tekemä Kuntaliiton tutkimus tietenkään ole huuhaata, täyttä asiaa. Tottakai äärmielipiteitä ja tyyppejä esiintyy molemmissa leireissä vaikka ne surupuolella ovatkin paljon harvinaisempia kuin esim nefe- ja persupiireissä

        Kiihko mielisiä svekoja on vaikka kuinka paljon.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Kiitos nyt vaan kovasti oppitunnista mutta aion kyllä vastaisuudesskin pitäytyä virallisessa suomen kielen sanastossa ja käsitteistössä.

        Minä en ole Suomen ruotsalainen, eli Suomessa asuva ruotsalainen! Minä olen suomenruotsalainen eli ihan tavallinen suomalainen ja Suomen kansalainen joka puhuu äidinkielenään ruotsia.

        "Minä en ole Suomen ruotsalainen, eli Suomessa asuva ruotsalainen! Minä olen suomenruotsalainen eli ihan tavallinen suomalainen ja Suomen kansalainen joka puhuu äidinkielenään ruotsia."

        Miksi termiä suomensuomalainen käyttään niin vähän? Minä ainakin olen aivan tavallinen suomensuomalainen, toisin kuin sinä.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Finlandsvensk samling on meikäläisten änkyräjärjestö, vähän sama kuin teidän SuoLi. FS tosin poikkeaa merkittävästi SuoLista siinä että se puolustaa ruotsin kielen ja ruotsinkielisten asemaa yhteiskunnassa mutta ei toimi mitään tai ketään vastaan, toisin kuin SuoLi, joka vähät välittää suomalaisuustyöstä ja toimii vain ruotsin kieltä ja suomenruotsalaisuutta vastaan.

        Toisaalta tällä hetkellä SuoLi ei taida toimia juuri lainkaan kun Talan into on järkevien seuraajien ja kannattajien puutteessa hiipunut ja uusi pj on Brysselissä.

        Ei Herbertsin tekemä Kuntaliiton tutkimus tietenkään ole huuhaata, täyttä asiaa. Tottakai äärmielipiteitä ja tyyppejä esiintyy molemmissa leireissä vaikka ne surupuolella ovatkin paljon harvinaisempia kuin esim nefe- ja persupiireissä

        " FS tosin poikkeaa merkittävästi SuoLista siinä että se puolustaa ruotsin kielen ja ruotsinkielisten asemaa yhteiskunnassa mutta ei toimi mitään tai ketään vastaan, toisin kuin SuoLi, joka vähät välittää suomalaisuustyöstä ja toimii vain ruotsin kieltä ja suomenruotsalaisuutta vastaan."

        Edustamasi pakkoruotsitusko ei muka ole suomenkielenvastaisuutta? Eikö suomenvastaisia tahoja vastaan taisteleminen ole muka suomen kielen puolesta taistelemista. Pakkoruotsitus on pahin sisäinen uhka suomen kielelle.

        "Tottakai äärmielipiteitä ja tyyppejä esiintyy molemmissa leireissä vaikka ne surupuolella ovatkin paljon harvinaisempia kuin esim nefe- ja persupiireissä"

        Surut ovat muutenkin harvinaisempia ja fennoissa ei ole käytännössä juuri ollenkaan naapurimaan asiaa ajavia.


      • 7hll
        säälittävää kirjoitti:

        Eipä näytä saavan Ankdamilta perusteluita. Hänkin siis vaan tykkää nimitellä kaikki eri miltä kanssaan olevia äärikansallismielisiksi, nettifennoiksi, änkyröiksi ja ties miksi.

        Ei ole hänestä vastaamaan asiallisesti esitettyihin kysymyksiin

        Ei - enemmän hänen tyyliinsä kuuluu kaiken muun nimittelyn lisäksi kutsua toisia kirjoittajia PÖLjiksi, kuten tästäkin ketjusta näkee.


      • Äidink. + 2 vapaasti
        Ankdam kirjoitti:

        Finlandsvensk samling on meikäläisten änkyräjärjestö, vähän sama kuin teidän SuoLi. FS tosin poikkeaa merkittävästi SuoLista siinä että se puolustaa ruotsin kielen ja ruotsinkielisten asemaa yhteiskunnassa mutta ei toimi mitään tai ketään vastaan, toisin kuin SuoLi, joka vähät välittää suomalaisuustyöstä ja toimii vain ruotsin kieltä ja suomenruotsalaisuutta vastaan.

        Toisaalta tällä hetkellä SuoLi ei taida toimia juuri lainkaan kun Talan into on järkevien seuraajien ja kannattajien puutteessa hiipunut ja uusi pj on Brysselissä.

        Ei Herbertsin tekemä Kuntaliiton tutkimus tietenkään ole huuhaata, täyttä asiaa. Tottakai äärmielipiteitä ja tyyppejä esiintyy molemmissa leireissä vaikka ne surupuolella ovatkin paljon harvinaisempia kuin esim nefe- ja persupiireissä

        Kiitos.. mielenkiintoinen linkki tuo FS.

        Ensimmäinen kohta jopa aika kaunis: että yhteisö on avoin ja mukaan ottava, ts. kuka tahansa joka katsoo itsensä suomenruotsalaiseksi pääsee mukaan (siis riippumatta tosiasiallisesta suomenruotsalaisuudestaan).

        Sen sijaan mm. viimeisen palluran koskien vähemmistöjä sisältöä en ole vielä ymmärtänyt. Ovatko suomenruotsalaiset esimerkiksi valmiit takaamaan saamelaisille samat oikeudet?

        Kirjoitat aika rohkeasti, että eivät ole "mitään vastaan". Hyvinkin monet intressit, opiskeluvelvollisuuden tai verovarojen käytön näkökulmasta, ovat vastakkaisia tämän listan asioille.


      • Miksi korostaa?
        jokkex_ kirjoitti:

        "Minä en ole Suomen ruotsalainen, eli Suomessa asuva ruotsalainen! Minä olen suomenruotsalainen eli ihan tavallinen suomalainen ja Suomen kansalainen joka puhuu äidinkielenään ruotsia."

        Miksi termiä suomensuomalainen käyttään niin vähän? Minä ainakin olen aivan tavallinen suomensuomalainen, toisin kuin sinä.

        Minua on ihmetyttänyt, mikseivät kaikki voi olla vain suomalaisia? Työkaverini äidinkieli on ruotsi, mutten minä häntä mitenkään eri statukseen lokeroi. Pitäisikö?

        Jos vanhemmista toisen äidinkieli on espanja, niin onko hän silloin espanjansuomalainen?


      • huusianna.
        jokkex_ kirjoitti:

        "Minä en ole Suomen ruotsalainen, eli Suomessa asuva ruotsalainen! Minä olen suomenruotsalainen eli ihan tavallinen suomalainen ja Suomen kansalainen joka puhuu äidinkielenään ruotsia."

        Miksi termiä suomensuomalainen käyttään niin vähän? Minä ainakin olen aivan tavallinen suomensuomalainen, toisin kuin sinä.

        " Miksi termiä suomensuomalainen käyttään niin vähän? Minä ainakin olen aivan tavallinen suomensuomalainen, toisin kuin sinä."

        Sinun ei tarvitse määritellä itseäsi vähemmistön kautta. Siksi sinun pitää kutsua itseäsi edelleen suomalaiseksi. Tässä keskustelussa termi suomensuomalainen on hyväksyttävä jotta erotus suomenruotsalaiseen tulisi keskustelijoille selväksi.


      • huusianna.
        Miksi korostaa? kirjoitti:

        Minua on ihmetyttänyt, mikseivät kaikki voi olla vain suomalaisia? Työkaverini äidinkieli on ruotsi, mutten minä häntä mitenkään eri statukseen lokeroi. Pitäisikö?

        Jos vanhemmista toisen äidinkieli on espanja, niin onko hän silloin espanjansuomalainen?

        Jos hän asuu Suomessa niin häntä voisi kutsua suomen espanjalaiseksi.


      • jokkex_
        Miksi korostaa? kirjoitti:

        Minua on ihmetyttänyt, mikseivät kaikki voi olla vain suomalaisia? Työkaverini äidinkieli on ruotsi, mutten minä häntä mitenkään eri statukseen lokeroi. Pitäisikö?

        Jos vanhemmista toisen äidinkieli on espanja, niin onko hän silloin espanjansuomalainen?

        "Minua on ihmetyttänyt, mikseivät kaikki voi olla vain suomalaisia? Työkaverini äidinkieli on ruotsi, mutten minä häntä mitenkään eri statukseen lokeroi. Pitäisikö?"

        Ei ehkä pitäisi, mutta toisaalta riippuu henkilön taustoista ja omasta mielipiteestäkin. Asia on hieman monitahoinen. Suomessa on esim. suomalaisia, saamelaisia, romaneja, juutalaisia ja suomenruotsalaisia. Kuten huomasit niin tuo suomenruotsalainen poikkeaa oleellisesti muista listan määritelmistä. Suomalainen tai tarvittaessa ruotsinkielinen suomalainen ei oikein kelpaa esim Ankdamille, vaikka on sukujuuriltaan aivan suomalainen.


      • jokkex_
        huusianna. kirjoitti:

        " Miksi termiä suomensuomalainen käyttään niin vähän? Minä ainakin olen aivan tavallinen suomensuomalainen, toisin kuin sinä."

        Sinun ei tarvitse määritellä itseäsi vähemmistön kautta. Siksi sinun pitää kutsua itseäsi edelleen suomalaiseksi. Tässä keskustelussa termi suomensuomalainen on hyväksyttävä jotta erotus suomenruotsalaiseen tulisi keskustelijoille selväksi.

        Niinhän se on, mutta silti on riski että voidaan luulla vaikka suruksi jos ei asiaa korosta ;)

        Kielenvaihtajasuomalaisesta nimitys suomenruotsalainen on kuitenkin hieman ontuva.


      • dcj cd kirjoitti:

        Haluaisin kumminkin tämän Ankdamin itsensä sanovan tuon suoraan tai antavan termeille omat määritteensä, joiden perusteita sitten voisi muutkin käyttää tässä terminologian viidakossa.

        Termit ovat selkeätä suomen kieltä, mikä minä olen teille niitä rautalangasta vääntämään? Yrittänyt olen kyllä.

        Jos ei erota sanoja ja käsitteitä suomalainen, suomenkielinen ja ruotsinkielinen toisistaan eikä pysty päättelemään mitä niillä kulloinkin tarkoitetaan, tai käyttää jatkuvasti väärin niin faktoihin perustuvaa keskustelua on mahdoton käydä.

        På svenska skulle det vara mycket enklare eftersom svenskan möjliggör att man kan uttrycka sig utan risk för missförstånd.

        Orden och begreppen finländare / finsk, finne och finlandssvensk kan i motsats till de finska motsvarigheterna inte missförstås. Av en som kan svenska dvs.


      • Miksi korostaa? kirjoitti:

        Minua on ihmetyttänyt, mikseivät kaikki voi olla vain suomalaisia? Työkaverini äidinkieli on ruotsi, mutten minä häntä mitenkään eri statukseen lokeroi. Pitäisikö?

        Jos vanhemmista toisen äidinkieli on espanja, niin onko hän silloin espanjansuomalainen?

        Kaikkihan me olemme vain suomalaisia! Tosin sen lisäksi olemme kaikenlaista muutakin. Savolaisia,stadilaisia, lappilaisia, lappalaisia, karjalaisia, suomenruotsalaisia, porilaisia jne

        Puutarhassa kasvaa kukkia, toisin niilläkin on nimet ja suvut. Metsässä on lintuja mutta nekin on nimetty määrättyjen ominaisuuksien mukaan.. jne


      • Nettisuom. (-fenno)
        Ankdam kirjoitti:

        Kiitos nyt vaan kovasti oppitunnista mutta aion kyllä vastaisuudesskin pitäytyä virallisessa suomen kielen sanastossa ja käsitteistössä.

        Minä en ole Suomen ruotsalainen, eli Suomessa asuva ruotsalainen! Minä olen suomenruotsalainen eli ihan tavallinen suomalainen ja Suomen kansalainen joka puhuu äidinkielenään ruotsia.

        Ankdam: "Minä olen suomenruotsalainen eli ihan tavallinen suomalainen ja Suomen kansalainen joka puhuu äidinkielenään ruotsia."

        Niin olet, suomenruotsalainen olet.

        Ankdam: "Me suomenruotsalaiset olemme suomalaisia!"

        Minä (10.10.2014 19:50): Suomeksi haluatte olla vain [toistan: vain] "suomalaisia", vaikka asiayhteydestä riippuen voitte tarkemmin aivan hyvin olla ruotsista suomeksi käännettynä myös "suomenmaalaisia", kuten Kielitoimiston sanakirja osoittaa.

        Kielitoimiston sanakirja on Kotuksen toimittama ja tuottama. Sen sanastossa pitäytyminen on pitäytymistä "virallisessa suomen kielen sanastossa ja käsitteistössä".

        Kielitoimiston sanakirja antaa kaksi päämerkitystä sanalle suomalainen: 1. Suomeen kuuluva, Suomesta lähtöisin – –, Suomen kansalainen ja 2. suomenkielinen.

        Äidinkielesi on ruotsi, mutta suomikin vetelee siinä tarkoituksessa, kuten fennomaanisuvun vesalle hyvin sopii.

        Mikä oli "opetukseni" tarkoitus? Tämä: asiayhteydestä riippuen [te suomenruotsalaiset] voitte tarkemmin aivan hyvin olla ruotsista suomeksi käännettynä myös "suomenmaalaisia", kuten "virallinen" Kielitoimiston sanakirja osoittaa.

        Juuri näillä nettisivuilla sana suomalainen tarkoittaa useimmiten suomenkielistä suomalaista. Sen väärintulkinta aiheuttaa turhaa suukopua.


      • ljln l
        Ankdam kirjoitti:

        Termit ovat selkeätä suomen kieltä, mikä minä olen teille niitä rautalangasta vääntämään? Yrittänyt olen kyllä.

        Jos ei erota sanoja ja käsitteitä suomalainen, suomenkielinen ja ruotsinkielinen toisistaan eikä pysty päättelemään mitä niillä kulloinkin tarkoitetaan, tai käyttää jatkuvasti väärin niin faktoihin perustuvaa keskustelua on mahdoton käydä.

        På svenska skulle det vara mycket enklare eftersom svenskan möjliggör att man kan uttrycka sig utan risk för missförstånd.

        Orden och begreppen finländare / finsk, finne och finlandssvensk kan i motsats till de finska motsvarigheterna inte missförstås. Av en som kan svenska dvs.

        Ole hyvä, ja lue ajatuksella uudestaan viestiketju ja sen kulku. Sinulta ei kysytty termeistä suomalainen, suomenkielinen ja ruotsinkielinen. Ryhdyit aivan turhaan taas ylimieliseksi.

        Nimimerkki "dch" kysyi sinulta
        - ketkä kaikki niputat termin "äärikansallismielinen" alle ja millä perusteella?
        - ketkä kaikki niputat termin "nettifenno" alle ja millä perusteella?

        Näyttää enemmänkin siltä, että asiallista keskustelua on kanssasi mahdotonta käydä, koska hyökkäät asiallisia kysymyksiä vastaan ylimielisen aggressiivisesti tai sitten vastaat jotain asian vierestä. Miksi teet näin?


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Kaikkihan me olemme vain suomalaisia! Tosin sen lisäksi olemme kaikenlaista muutakin. Savolaisia,stadilaisia, lappilaisia, lappalaisia, karjalaisia, suomenruotsalaisia, porilaisia jne

        Puutarhassa kasvaa kukkia, toisin niilläkin on nimet ja suvut. Metsässä on lintuja mutta nekin on nimetty määrättyjen ominaisuuksien mukaan.. jne

        "Savolaisia,stadilaisia, lappilaisia, lappalaisia, karjalaisia, suomenruotsalaisia, porilaisia jne"

        Tuo suomenruotsalainen vaikuttaa kovin synteettiseltä tuossa listassa.


      • huusianna.
        Ankdam kirjoitti:

        Termit ovat selkeätä suomen kieltä, mikä minä olen teille niitä rautalangasta vääntämään? Yrittänyt olen kyllä.

        Jos ei erota sanoja ja käsitteitä suomalainen, suomenkielinen ja ruotsinkielinen toisistaan eikä pysty päättelemään mitä niillä kulloinkin tarkoitetaan, tai käyttää jatkuvasti väärin niin faktoihin perustuvaa keskustelua on mahdoton käydä.

        På svenska skulle det vara mycket enklare eftersom svenskan möjliggör att man kan uttrycka sig utan risk för missförstånd.

        Orden och begreppen finländare / finsk, finne och finlandssvensk kan i motsats till de finska motsvarigheterna inte missförstås. Av en som kan svenska dvs.

        Tämä teksti on kaikkien hyvä opetella ulkoa.

        "Kantasuomalaisia ei voi olla ne jotka eivät sitä halua, vaan korostavat tulleensa tänne paljon kantasuomalaisia myöhemmin Ruotsin valtakaudella. "


      • jokkex_ kirjoitti:

        " FS tosin poikkeaa merkittävästi SuoLista siinä että se puolustaa ruotsin kielen ja ruotsinkielisten asemaa yhteiskunnassa mutta ei toimi mitään tai ketään vastaan, toisin kuin SuoLi, joka vähät välittää suomalaisuustyöstä ja toimii vain ruotsin kieltä ja suomenruotsalaisuutta vastaan."

        Edustamasi pakkoruotsitusko ei muka ole suomenkielenvastaisuutta? Eikö suomenvastaisia tahoja vastaan taisteleminen ole muka suomen kielen puolesta taistelemista. Pakkoruotsitus on pahin sisäinen uhka suomen kielelle.

        "Tottakai äärmielipiteitä ja tyyppejä esiintyy molemmissa leireissä vaikka ne surupuolella ovatkin paljon harvinaisempia kuin esim nefe- ja persupiireissä"

        Surut ovat muutenkin harvinaisempia ja fennoissa ei ole käytännössä juuri ollenkaan naapurimaan asiaa ajavia.

        "Edustamasi pakkoruotsitusko ei muka ole suomenkielenvastaisuutta?"

        En mitenkään kykene näkemään miten minun kielelliset oikeuteni suomalaisena*, jotka lain mukaan ovat täsmälleen samat kuin suomenkielen ja suomenkielisten oikeudet täällä Suomessa, ja jotka eivät mitenkään ole sinun oikeuksistasi pois, jotenkin olisivat suomenkielenvastaisuutta?

        Miten tasa-arvo milloinkaan voi olla minkään vastaisuutta, paitsi tietysti netti fennon kieroutuneessa arvomaailmassa.

        *Niihinhän sinä ilmeisesti "pakkoruotsilla" viittaat, eikö niin?


      • Äidink. + 2 vapaasti kirjoitti:

        Kiitos.. mielenkiintoinen linkki tuo FS.

        Ensimmäinen kohta jopa aika kaunis: että yhteisö on avoin ja mukaan ottava, ts. kuka tahansa joka katsoo itsensä suomenruotsalaiseksi pääsee mukaan (siis riippumatta tosiasiallisesta suomenruotsalaisuudestaan).

        Sen sijaan mm. viimeisen palluran koskien vähemmistöjä sisältöä en ole vielä ymmärtänyt. Ovatko suomenruotsalaiset esimerkiksi valmiit takaamaan saamelaisille samat oikeudet?

        Kirjoitat aika rohkeasti, että eivät ole "mitään vastaan". Hyvinkin monet intressit, opiskeluvelvollisuuden tai verovarojen käytön näkökulmasta, ovat vastakkaisia tämän listan asioille.

        "Ovatko suomenruotsalaiset esimerkiksi valmiit takaamaan saamelaisille samat oikeudet?"

        Parhaansa tekevät! RKP on se puolue joka eniten tekee yhteistyötä saamelaisten kanssa!

        http://yle.fi/uutiset/rkp_perusti_jasenjarjeston_saamelaisille/6279465


      • jokkex_ kirjoitti:

        "Savolaisia,stadilaisia, lappilaisia, lappalaisia, karjalaisia, suomenruotsalaisia, porilaisia jne"

        Tuo suomenruotsalainen vaikuttaa kovin synteettiseltä tuossa listassa.

        "Tuo suomenruotsalainen vaikuttaa kovin synteettiseltä tuossa listassa."


        Johtuu jostain bugista omassa ajattelussasi. Virus? Mato? Ajatteluohjelman asennusvirhe? Vaikee sanoo. Buuttaa!


      • ----------------
        ljln l kirjoitti:

        Ole hyvä, ja lue ajatuksella uudestaan viestiketju ja sen kulku. Sinulta ei kysytty termeistä suomalainen, suomenkielinen ja ruotsinkielinen. Ryhdyit aivan turhaan taas ylimieliseksi.

        Nimimerkki "dch" kysyi sinulta
        - ketkä kaikki niputat termin "äärikansallismielinen" alle ja millä perusteella?
        - ketkä kaikki niputat termin "nettifenno" alle ja millä perusteella?

        Näyttää enemmänkin siltä, että asiallista keskustelua on kanssasi mahdotonta käydä, koska hyökkäät asiallisia kysymyksiä vastaan ylimielisen aggressiivisesti tai sitten vastaat jotain asian vierestä. Miksi teet näin?

        Eihän se vastaa.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Edustamasi pakkoruotsitusko ei muka ole suomenkielenvastaisuutta?"

        En mitenkään kykene näkemään miten minun kielelliset oikeuteni suomalaisena*, jotka lain mukaan ovat täsmälleen samat kuin suomenkielen ja suomenkielisten oikeudet täällä Suomessa, ja jotka eivät mitenkään ole sinun oikeuksistasi pois, jotenkin olisivat suomenkielenvastaisuutta?

        Miten tasa-arvo milloinkaan voi olla minkään vastaisuutta, paitsi tietysti netti fennon kieroutuneessa arvomaailmassa.

        *Niihinhän sinä ilmeisesti "pakkoruotsilla" viittaat, eikö niin?

        "En mitenkään kykene näkemään miten minun kielelliset oikeuteni suomalaisena*, jotka lain mukaan ovat täsmälleen samat kuin suomenkielen ja suomenkielisten oikeudet täällä Suomessa, ja jotka eivät mitenkään ole sinun oikeuksistasi pois, jotenkin olisivat suomenkielenvastaisuutta?"

        Suomalaisen enemmistön pakkoruotsi on siis kielellinen oikeutesi? No, suuruudenhulluudellasihan ei rajoja ole. Vähemmistön kielelliset oikeudet ovat sitten asia erikseen.

        "Miten tasa-arvo milloinkaan voi olla minkään vastaisuutta, paitsi tietysti netti fennon kieroutuneessa arvomaailmassa."

        Sitten kun meillä on pakkovenäjä, niin sinä varmaan ymmärrät.


      • huusianna.
        jokkex_ kirjoitti:

        Niinhän se on, mutta silti on riski että voidaan luulla vaikka suruksi jos ei asiaa korosta ;)

        Kielenvaihtajasuomalaisesta nimitys suomenruotsalainen on kuitenkin hieman ontuva.

        Suomenkielisen tulee käyttää itsestään nimitystä suomalainen, vähemmistöt kutsukoot itseään lisänimillä jos eivät halua olla tai sulautua suomalaisiin. Vähemmistö ei voi kieltää muita käyttämästä lisänimitystä itsestään jos kerran haluavat erottua muista.


      • xvjkh
        ---------------- kirjoitti:

        Eihän se vastaa.

        Niin. Ankkahan joutuisi vastatessaan myöntämään tehneensä virheen . Ja sehän ei kuulu hänen tapoihinsa.


      • <j<j<j<j
        ahh onnea kirjoitti:

        Kiihko mielisiä svekoja on vaikka kuinka paljon.

        herbertsin tutkimus on faktaa, mutta hur.rit tukeutuu vaan parin palstan höpötyksiiin, joilla haukutaan svekoja.


      • Viisaudella
        Ankdam kirjoitti:

        Finlandsvensk samling on meikäläisten änkyräjärjestö, vähän sama kuin teidän SuoLi. FS tosin poikkeaa merkittävästi SuoLista siinä että se puolustaa ruotsin kielen ja ruotsinkielisten asemaa yhteiskunnassa mutta ei toimi mitään tai ketään vastaan, toisin kuin SuoLi, joka vähät välittää suomalaisuustyöstä ja toimii vain ruotsin kieltä ja suomenruotsalaisuutta vastaan.

        Toisaalta tällä hetkellä SuoLi ei taida toimia juuri lainkaan kun Talan into on järkevien seuraajien ja kannattajien puutteessa hiipunut ja uusi pj on Brysselissä.

        Ei Herbertsin tekemä Kuntaliiton tutkimus tietenkään ole huuhaata, täyttä asiaa. Tottakai äärmielipiteitä ja tyyppejä esiintyy molemmissa leireissä vaikka ne surupuolella ovatkin paljon harvinaisempia kuin esim nefe- ja persupiireissä

        Voisitko edes hyväksyä sen, että kaksikielisyydestä aiheutuvat kustannukset meille suomenkielisille niin yksilöille kuin koko väestönosalle ovat huomattava menoerä?

        ÅA:n tutkimuksen mukaan RKP:n kannattajat ovat ruotsinkielisiä tai kaksikielisiä.
        Muissa puolueissa on kaksikielisiä äänestäjiä seuraaavasti: SDP 10%, Vasemmistoliitto 2-3%, Kokoomus 4-7% (suurissa kaupungeissa), KD 4-5% (Pohjanmaalla), Vihreät 3-5% (Etelä.Suomi), Kaskusta 2-3%.

        Voisi toivoa, että suomenkielisten oikeus vapaaseen kielivalintaan ja virkamiesruotsista luopumiseen toteutuisi viimeistään ensi vaalikaudella.

        Suomen pääkieli on suomi ja siitä looginen seuraus on maan muuttaminen yksikieliseksi.


      • huusianna.

        Petra Nyquist otaksun


    • Äimän Käki

      Ankkadaami (eli rkp:n tiedotusosaston päivystävä trolli) viittasi "äärikansallisilla änkyräpiireillä" varmaankin itseensä, eli ruotsalaisiin kielifanaatikkoihin.

    • Nettisuom. (-fenno)

      Idiootin tekemä avaus.

      • Nettisuom. (-fenno)

        Röyhkeä nikkisieppari lausahtaa tällä kellonlyömällä 10.10.2014 11:11 näin: "Idioootin tekemä avaus."

        Hah! idiootista puhuessasi muistathan, että olet havainnut itsessäsi – häämmästyttävää kyllä – iilimadon ominaisuuksia, joista kerrot siepatun nimimerkin suojassa me-muodoss tässä lähteessä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12250208 > Nettisuom. (-fenno) 18.5.2014 10:08


    • Trotjänare

      Suomen Ruotsalainen Kansanpuolue on suomenruotsalaisten etua valvova puolue. Tuo pieni Suomalaisuuden Liitto sanoo valvovansa suomen kielen asemaa. Sanat "ruotsalainen" (svensk) ja "suomalainen" (finsk) tarkoittavat sekä kansallisuutta että kieltä, ja nämä eivät ole sama asia.

      Meille on TV:n välityksellä selitetty että Suomi on ruotsalainen. Tämän väitteen innoittamana ohjelman tekijät ympäröivät Eduskuntatalon pienoismallin Ruotsin lipuilla. Miten se on ymmärrettävä? Ruotsinkielisiset suomalaiset eivät nähneet siinä mitään vikaa, mutta muista suomalaisesta tuo oli omitusta.

      Tietenkin kaikki Suomen kansalaiset ovat suomalaisia mm. romani- tai somalikieltä puhuvat. Ruotsinkieliset eivät halua olla yhtä joukkoa muiden kanssa, mutta jos muun kieliset kuin he eivät ole integroituneet, suomalaisia haukutaan syrjinnästä.
      Monet ruotsinkieliset kertovat omaavansa pohjoismaisen, ei suomalaisen identiteetin. Olisi parempi jättää nämä identiteettipuheet sikseen.

      • huusianna.

        Ohjelma 'Suomi on ruotsalainen' on seurausta suomenruotsalaisten huonosta ja vääristyneestä itsetunnosta ja identiteettikriisistä.

        Ohjelma osoittaa sen että suomenruotsalaisten väite että he ovat 'vain ruotsinkielisiä' suomalaisia, on suurta harhautusta. He ovat niin ruotsalaisia että haluavat kieltää suomalaisuuden meiltäkin ja käännyttää meidät ruotsalaisiksi. Vaikka pakolla, pakkoruotsilla ja virkamiesruotsilla.

        Ohjelman alussa kerrottiin Suomen vaakunan olevan ruotsalaista alkuperää jo ajalta kun suomalaisilta ei siitä kysytty. Onko suomalaisilta koskaan kysytty minkäläisen vaakunan haluatte? Onko suomalaisilta kysytty kenet haluatte ottaa kansallisrunoilijakseksenne? Suomenruotsalaiset tahot ovat kovasti tunkeneet ruotsiksi kirjoittanutta Runebergia.

        Kuinka jollekin tulee edes mieleen ruveta muistuttamaan Suomen ruotsalaisuudesta vain siksi että Suomen leijonavaakuna on alunperin jonkin ruotsalaisen ylimyssuvun vaakuna? Ruotsinkieliset ovat siitä päättäneet kysymättä suomalaisilta. Leijona on kyllä ihan alunperin Afrikasta jonka suomenruotsalaiset ovat omineet ruotsalaisille, siis itselleen.

        Wikipedia:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_vaakuna

        Ohjelma on täynnä kummallisia väitteitä ruotsalaisten sivistävästä roolista suomalaisten historiassa vaikka muualta se sivistys on Ruotsiinkin tullut. Oikeasti ruotsalaisten pitäisi olla nöyriä heille muiden tuomasta sivistykestä kielestä lähtien. Ruotsi on saksan ja tanskan kielen sekoituksesta syntynyt kieli. Kuningas on ranskalaista sukua ym.

        Omien väitteidensä mukaan suomenruotsalaiset ovat olleet Suomessa vuosisatoja, kuitenkaan suomenruotsalaisille ei ole kehittynyt mitään omaa kulttuuria. Heidän on ollut helppo opetella Bellmanin ryyppylaulut ja tuoda Lucia-neidon perinne Ruotsista. Heillä on kaikki samat ryyppylaulut, pyhäruuat, juhannussalot ja luciat kuin Ruotsissa.

        Totuus on aivan päinvastainen kuin Freudenthal väitti. Suomenruotsalaiset ovat ne jotka eivät ole vielä tähän päivään mennessä osoittaneet mitään kykyä kehittää omaa kulttuuriaan.


      • huusianna.
        huusianna. kirjoitti:

        Ohjelma 'Suomi on ruotsalainen' on seurausta suomenruotsalaisten huonosta ja vääristyneestä itsetunnosta ja identiteettikriisistä.

        Ohjelma osoittaa sen että suomenruotsalaisten väite että he ovat 'vain ruotsinkielisiä' suomalaisia, on suurta harhautusta. He ovat niin ruotsalaisia että haluavat kieltää suomalaisuuden meiltäkin ja käännyttää meidät ruotsalaisiksi. Vaikka pakolla, pakkoruotsilla ja virkamiesruotsilla.

        Ohjelman alussa kerrottiin Suomen vaakunan olevan ruotsalaista alkuperää jo ajalta kun suomalaisilta ei siitä kysytty. Onko suomalaisilta koskaan kysytty minkäläisen vaakunan haluatte? Onko suomalaisilta kysytty kenet haluatte ottaa kansallisrunoilijakseksenne? Suomenruotsalaiset tahot ovat kovasti tunkeneet ruotsiksi kirjoittanutta Runebergia.

        Kuinka jollekin tulee edes mieleen ruveta muistuttamaan Suomen ruotsalaisuudesta vain siksi että Suomen leijonavaakuna on alunperin jonkin ruotsalaisen ylimyssuvun vaakuna? Ruotsinkieliset ovat siitä päättäneet kysymättä suomalaisilta. Leijona on kyllä ihan alunperin Afrikasta jonka suomenruotsalaiset ovat omineet ruotsalaisille, siis itselleen.

        Wikipedia:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_vaakuna

        Ohjelma on täynnä kummallisia väitteitä ruotsalaisten sivistävästä roolista suomalaisten historiassa vaikka muualta se sivistys on Ruotsiinkin tullut. Oikeasti ruotsalaisten pitäisi olla nöyriä heille muiden tuomasta sivistykestä kielestä lähtien. Ruotsi on saksan ja tanskan kielen sekoituksesta syntynyt kieli. Kuningas on ranskalaista sukua ym.

        Omien väitteidensä mukaan suomenruotsalaiset ovat olleet Suomessa vuosisatoja, kuitenkaan suomenruotsalaisille ei ole kehittynyt mitään omaa kulttuuria. Heidän on ollut helppo opetella Bellmanin ryyppylaulut ja tuoda Lucia-neidon perinne Ruotsista. Heillä on kaikki samat ryyppylaulut, pyhäruuat, juhannussalot ja luciat kuin Ruotsissa.

        Totuus on aivan päinvastainen kuin Freudenthal väitti. Suomenruotsalaiset ovat ne jotka eivät ole vielä tähän päivään mennessä osoittaneet mitään kykyä kehittää omaa kulttuuriaan.

        Tanskan vaakuna on satoja vuosia vanhempi kuin Suomen ruotsalainen vaakuna. Voitte huomata mistä ruotsalaisten vaakuna on kopioitu. Suomi on ruotsalainen- ohjelma on sairas hyökkäys suomalaista identiteettiä vastaan.


        Wikipedia:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_vaakuna

        Tanskan vaakuna, täältä näkee mistä Tre Kronor on myös kopoitu.

        http://da.m.wikipedia.org/wiki/Danmarks_rigsvåben


      • hyvä....

      • mallia veljiltä
        huusianna. kirjoitti:

        Tanskan vaakuna on satoja vuosia vanhempi kuin Suomen ruotsalainen vaakuna. Voitte huomata mistä ruotsalaisten vaakuna on kopioitu. Suomi on ruotsalainen- ohjelma on sairas hyökkäys suomalaista identiteettiä vastaan.


        Wikipedia:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_vaakuna

        Tanskan vaakuna, täältä näkee mistä Tre Kronor on myös kopoitu.

        http://da.m.wikipedia.org/wiki/Danmarks_rigsvåben

        Viron vaakuna on Tanskan vaakunan mallia. Tämä johtuu historiasta. Maa on kuiitenkin jättänyt ikävän historian taakseen, eikä kanna mukanaan mitään vieraita pakkokieliä ym.


      • Bonne chance
        mallia veljiltä kirjoitti:

        Viron vaakuna on Tanskan vaakunan mallia. Tämä johtuu historiasta. Maa on kuiitenkin jättänyt ikävän historian taakseen, eikä kanna mukanaan mitään vieraita pakkokieliä ym.

        "Nettisuom.". Eli olet siis logiikkasi mukaan (ilmeisesti) suomensuomalainen. Tiedät hyvin, että suomeksi ei käytännössä käytetä termejä suomensuomalainen ja suomenmaalainen. Suomenruotsalainen -termi toimii molempiin suuntiin, joskus se on vähemmistön käyttämä tehdäkseen eroa enemmistöön, joskus enemmistö tekee saman vaikka monet ruotsinkieliset luokittelevat mieluummin itseään ruotsinkielisiksi suomalaisiksi. Toki suomensomalialaiset ja suomenvenäläiset ovat suomalaisia siinä missä suomensuomalaiset ja suomenruotsalaiset. Tiedät kuitenkin, että tunnetasolla voi olla erilaiset siteet maahan jos henkilö on asunut siellä viisi vuotta ja saanut kansalaisuuden verrattuna henkilöön jonka suku on asunut täällä parisataa vuotta. Kun sinä teet näitä vivahde-eroja isolla pensselillä, ymmärrät varmaan itsekin, että voit loukata monia ihmisiä. Kun viittaat aina tuohon sanakirjaasi, niin yrität ilmeisesti saada objektiivisuutta väitteillesi. Sanakirjaan vetoaminen ei kuitenkaan ole tieteellisesti kuitenkaan kovinkaan vakuuttavaa. Kuvaisin sitä saivarteluksi.


      • Huom.
        Bonne chance kirjoitti:

        "Nettisuom.". Eli olet siis logiikkasi mukaan (ilmeisesti) suomensuomalainen. Tiedät hyvin, että suomeksi ei käytännössä käytetä termejä suomensuomalainen ja suomenmaalainen. Suomenruotsalainen -termi toimii molempiin suuntiin, joskus se on vähemmistön käyttämä tehdäkseen eroa enemmistöön, joskus enemmistö tekee saman vaikka monet ruotsinkieliset luokittelevat mieluummin itseään ruotsinkielisiksi suomalaisiksi. Toki suomensomalialaiset ja suomenvenäläiset ovat suomalaisia siinä missä suomensuomalaiset ja suomenruotsalaiset. Tiedät kuitenkin, että tunnetasolla voi olla erilaiset siteet maahan jos henkilö on asunut siellä viisi vuotta ja saanut kansalaisuuden verrattuna henkilöön jonka suku on asunut täällä parisataa vuotta. Kun sinä teet näitä vivahde-eroja isolla pensselillä, ymmärrät varmaan itsekin, että voit loukata monia ihmisiä. Kun viittaat aina tuohon sanakirjaasi, niin yrität ilmeisesti saada objektiivisuutta väitteillesi. Sanakirjaan vetoaminen ei kuitenkaan ole tieteellisesti kuitenkaan kovinkaan vakuuttavaa. Kuvaisin sitä saivarteluksi.

        Suomalaisia ovat VAIN etnisesti suomalaiset. Muut ovat suomenmaalaisia.

        Suruista lasketan suomalaisiksi he, jotka kutsuvat itseään ruotsinkielisiksi suomalaisiksi. Suomenruotsalaiseksi itseään kutsuvia ei tietenkään lasketa suomalaisiksi.

        Tämä on selvä jaottelu. Mutta epäselväksi tekee asian se, että surut OVAT etnisesti suomalaisia geenitutkimusten mukaan! Joten on ihan sama, miksi he itseään kutsuvat. Leijona on leijona, vaikka kutsusi itseään tiikeriksi.

        Todella härskiä suomalainen-sana väärinkäyttöä on kustua muita kansallisuuksia suomalaisiksi. Suomalaisilta pyritään siten riistämään suomalaisuutensa.


      • Huom. kirjoitti:

        Suomalaisia ovat VAIN etnisesti suomalaiset. Muut ovat suomenmaalaisia.

        Suruista lasketan suomalaisiksi he, jotka kutsuvat itseään ruotsinkielisiksi suomalaisiksi. Suomenruotsalaiseksi itseään kutsuvia ei tietenkään lasketa suomalaisiksi.

        Tämä on selvä jaottelu. Mutta epäselväksi tekee asian se, että surut OVAT etnisesti suomalaisia geenitutkimusten mukaan! Joten on ihan sama, miksi he itseään kutsuvat. Leijona on leijona, vaikka kutsusi itseään tiikeriksi.

        Todella härskiä suomalainen-sana väärinkäyttöä on kustua muita kansallisuuksia suomalaisiksi. Suomalaisilta pyritään siten riistämään suomalaisuutensa.

        Tiäkkönä? Tuo sinun etninen erottelusi selityksineen on niin pohjattoman tyhmä ettei sitä viitsisi edes kommenoida!
        Kommentoinpa nyt kuitenkin PÖLjÄ!!


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Tiäkkönä? Tuo sinun etninen erottelusi selityksineen on niin pohjattoman tyhmä ettei sitä viitsisi edes kommenoida!
        Kommentoinpa nyt kuitenkin PÖLjÄ!!

        Ankkaa harmittaa, kun ei voi kehua olevansa ruotsalainen, eikä oikein suomalainenkaan. Väittäisinkö olevani ruotsalainen, vai tunnustautuisinko suomalaiseksi, siinä svekoankan dilemma.


      • jokkex_ kirjoitti:

        Ankkaa harmittaa, kun ei voi kehua olevansa ruotsalainen, eikä oikein suomalainenkaan. Väittäisinkö olevani ruotsalainen, vai tunnustautuisinko suomalaiseksi, siinä svekoankan dilemma.

        Ankdam on hyvin selville identiteetistään, dilemma tuntuu olevan sinulla, ihan normaalia nettifennoille.


      • jokkex_
        ahvennainen kirjoitti:

        Ankdam on hyvin selville identiteetistään, dilemma tuntuu olevan sinulla, ihan normaalia nettifennoille.

        Kuis niin? Minä olen ihan tavallinen suomensuomalainen, ns. valtavaestöä tässä maassa.


      • jokkex_ kirjoitti:

        Kuis niin? Minä olen ihan tavallinen suomensuomalainen, ns. valtavaestöä tässä maassa.

        Minä edustan kielellistä vähemmistöä mutta olen siitä huolimatta ihan tavallinen suomalainen!

        Että muka haluaisin olla ruotsalalainen, siis riikinruotsalainen, on naurettavinta mitä ikinä olen kuullut. Minulla on monisatavuotiset juuret syvällä Suomen maaperässä, miksi ihmeessä haluaisin olla mitään muuta kuin suomalainen!!


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Minä edustan kielellistä vähemmistöä mutta olen siitä huolimatta ihan tavallinen suomalainen!

        Että muka haluaisin olla ruotsalalainen, siis riikinruotsalainen, on naurettavinta mitä ikinä olen kuullut. Minulla on monisatavuotiset juuret syvällä Suomen maaperässä, miksi ihmeessä haluaisin olla mitään muuta kuin suomalainen!!

        " Minulla on monisatavuotiset juuret syvällä Suomen maaperässä, miksi ihmeessä haluaisin olla mitään muuta kuin suomalainen!!"

        Äidinkieli ruotsi ja pitää yrittää tunkea sanaa "ruotsalainen" suomalaisuuteensa. Ankkamatamilaisuuteen kuuluu vielä pakkoruotsittaminen ja väite ruotsin kielen kuulumisesta oleellisesti suomalaisuuteen.


      • huusianna.
        jokkex_ kirjoitti:

        " Minulla on monisatavuotiset juuret syvällä Suomen maaperässä, miksi ihmeessä haluaisin olla mitään muuta kuin suomalainen!!"

        Äidinkieli ruotsi ja pitää yrittää tunkea sanaa "ruotsalainen" suomalaisuuteensa. Ankkamatamilaisuuteen kuuluu vielä pakkoruotsittaminen ja väite ruotsin kielen kuulumisesta oleellisesti suomalaisuuteen.

        Maamme nimi on Suomi ja maassamme puhutaan suomea ja siksi me olemme suomalaisia. Suomalaisuuteen kuuluu vahvana osana suomen kieli, ei ruotsin kieli.

        Ruotsalaisetkin kutsuvat Suomea samalla tavalla. Meidän maa on Finland, puhumme finska, olemme finnar. Tästä näemme että jopa ulkomaalaiset ymmärtävät että meidän identiteetti rakentuu suomenkielen ja Suomen ympärille.

        Kuinka me kuitenkin annamme vähemmistön määritellä identiteettimme ja sotkea siihen pakkoruotsia, kaksikielisyyttä ym.?

        Ankalle annan vapauden kutsua itseään suomalaiseksi koska hän puhuu sentään hyvää suomea, mutta monia hänen kanssasisariaan en kutsuisi pelkästään suomalaiseksi vaan suomenruotsalaiseksi.


      • meänkielinen
        jokkex_ kirjoitti:

        " Minulla on monisatavuotiset juuret syvällä Suomen maaperässä, miksi ihmeessä haluaisin olla mitään muuta kuin suomalainen!!"

        Äidinkieli ruotsi ja pitää yrittää tunkea sanaa "ruotsalainen" suomalaisuuteensa. Ankkamatamilaisuuteen kuuluu vielä pakkoruotsittaminen ja väite ruotsin kielen kuulumisesta oleellisesti suomalaisuuteen.

        "" Minulla on monisatavuotiset juuret syvällä Ruotsin maaperässä, miksi ihmeessä haluaisin olla mitään muuta kuin ruotsalainen!!"

        Joka kylläkään ei arvosta kieltäni yhtään ja kieltää suomalaisen historiansa.


      • jokkex_
        huusianna. kirjoitti:

        Maamme nimi on Suomi ja maassamme puhutaan suomea ja siksi me olemme suomalaisia. Suomalaisuuteen kuuluu vahvana osana suomen kieli, ei ruotsin kieli.

        Ruotsalaisetkin kutsuvat Suomea samalla tavalla. Meidän maa on Finland, puhumme finska, olemme finnar. Tästä näemme että jopa ulkomaalaiset ymmärtävät että meidän identiteetti rakentuu suomenkielen ja Suomen ympärille.

        Kuinka me kuitenkin annamme vähemmistön määritellä identiteettimme ja sotkea siihen pakkoruotsia, kaksikielisyyttä ym.?

        Ankalle annan vapauden kutsua itseään suomalaiseksi koska hän puhuu sentään hyvää suomea, mutta monia hänen kanssasisariaan en kutsuisi pelkästään suomalaiseksi vaan suomenruotsalaiseksi.

        "Suomalaisuuteen kuuluu vahvana osana suomen kieli, ei ruotsin kieli."

        Aivan! Suomi ja suomalaisuus ei häviäisi minnekään, vaikka ruotsin kieli katoaisi. Ilman suomen kieltä taasen Suomea ei oikeastaan voisi edes olla olemassa.


      • huusianna.
        jokkex_ kirjoitti:

        "Suomalaisuuteen kuuluu vahvana osana suomen kieli, ei ruotsin kieli."

        Aivan! Suomi ja suomalaisuus ei häviäisi minnekään, vaikka ruotsin kieli katoaisi. Ilman suomen kieltä taasen Suomea ei oikeastaan voisi edes olla olemassa.

        Suomalaisuus on tunne ja identiteetti ei mitään geenejä.


    • Nostan hattua!

      Ankkalammikossa on viisaitakin asukkeja, mutta kielitalibanit jyräävät heidät ja hallituksissa RKP toteuttaa aivan päinvastaista linjaa kuin viisaat ruotsinkieliset toivoisivat..

      "Inte tvång, utan satsningar!

      Som svensklärare kan jag ibland känna att det förväntas av mig att jag ska stå med rödpennan i högsta hugg och kämpa som en Don Quijote mot finlandismer och särskrivningar. Jag kan också känna att jag borde propagera för obligatorisk skolsvenska, helst med flammande kinder och pekpinnen vispande.

      Ursäkta mig, men jag tror inte på pekpinnar.

      Som språklärare tror jag däremot på frivillighet och på en kontext som stöder inlärningen. Jag tror på det som jag dagligen ser att funkar; skratt, flow, gemenskap, frivillighet – och en känsla av att språket för dig rätt ut i en värld av människor, upplevelser och möjligheter.

      På sista tiden har svenskan igen varit på tapeten i media – dels har man diskuterat skolsvenskans vara eller inte vara, dels har det krupit fram att arbets- och näringsbyrån inte beviljar alla invandrare som vill integreras på svenska integrationsstöd. Det tragikomiska i dessa debatter är ju att det verkar som att de som inte vill lära sig svenska är tvungna, medan de som brinner för att lära sig svenska inte får. Någonstans finns det ett feltänk, som känns fruktansvärt fyrkantigt. Vad vet vi om folks planer eller hur deras liv i slutändan kommer att arta sig? Man byter jobb, flyttar, gifter sig – och kan behöva färdigheter vi aldrig ens ägnat en tanke. I en verklighet som blir allt mindre homogen och allt mer splittrad i olika språkliga, kulturella och sociala grupperingar är det närmast absurt att eftersträva likformighet. Tvärtom behövs olika kunskaper och färdigheter, också språkliga.

      Låt alltså de invandrare som verkligen vill integreras på svenska göra det – med risk för att de senare upptäcker att de hade varit mer betjänta av finska (eller något annat språk – sannolikheten finns ju att de flyttar).

      Låt också de finskspråkiga elever som tänker sig att de har mer nytta av ryska än av svenska välja vårt andra grannspråk – så får vi slut på pratet om tvångssvenska och dessutom ungdomar med välbehövliga kunskaper i ryska.

      Att någon procent av invandrarna integreras på svenska och någon procent av de finskspråkiga väljer ryska kan väl svårligen få katastrofala följder. Jag tror inte att vi kommer att få se en massflykt åt någondera hållet.

      Som finlandssvensk oroar jag mig självfallet för hur framtiden kommer att se ut för mina barn – om de kommer att växa upp språkligt trängda, utan möjligheter att leva och verka på sitt modersmål – men som pedagog tror jag inte man ska blanda ihop de här två sakerna. Svenskans framtid i Finland är en sak, svenskundervisningen en annan.

      Språk är känslor, det är identitet och sinnebilder, lika subtila och svårgripliga som sympati och antipati.

      Man kan inte med våld hålla folk med språkkunskaper och man kan inte argumentera sig fram till en levande tvåspråkighet.

      Det man däremot kan göra, är satsa på image och marknadsföring, för nånstans där har det gått helt på tok. Där invandrarna i svenskan ser möjligheter, en vänligare och mer social kontext, en bättre framtid, jobb, trygghet, Norden, EU, ser många finskspråkiga bara förmyndarskap och nedlåtenhet. Hur kan vi ändra på den bilden? Vad har vi på riktigt att erbjuda de finskspråkiga?"

      Tälle nostan hattua! Jos kaikki suomenruotsalaiset olisivat näin viisaita ja avarakatseisia, meillä ei olisi ongelmaa, vaan meillä olisi ratkaisu.

      • Vesa Kaitera

        "Inte tvång, utan satsningar!"-jutussa oli todellakin paljon asiaa, ja jos tuonsuuntainen ajattelutapa leviäisi laajemminkin suomenruotsalaisten keskuuteen, niin usea kielipoliittinen asia kuten pakkoruotsi ratkeaisi helposti. Valitettavasti telaketjulinja on ainakin toistaiseksi niin Folktingetissä kuin RKPssakin niskan päällä.


    • NO muttakun

      Eduskunnassa, me ruotsalaiset olemme sitä jatätä mieltä.

    • Totuusss

      Rkp:n toimita perustuu täysin freudenthalismiin. Eli rasismiin suomenkielisiä kohtaan.

      • Nettisuom. (-fenno)

        Oikein sanottu.


    • Burjan

      Mielenkiintoista on että jos Suomeen muuttaa joku muu ulkomaalainen kuin ruotsalainen tai afrikasta tullut, he haluavat integroitua Suomeen ja oppia sujuvan suomenkielen.
      Ruotsinkielinen ei halua integroitua Suomeen, tai oppia suomenkieltä, sehän olisi liian vaikeaa ruotsinkieliselle.
      Esim. ovat vaikka Arman tai se Kanadasta Suomeen muuttanut joka oli HYVÄT ja HUONOT uutiset ohjelmassa.

      Ruotsinkieliset inhoavat suomenkieltä ja suomalaisia koska emme halunneet olla Ruotsin kansalaisia, emmekä ryssiä.

      On se kova paikka hurrille, suksikaan sinne missä tunnette olevanne kotonanne!

    • kom int hit finnj...

      Muistetaan Sundom.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      386
      3815
    2. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      160
      1756
    3. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      43
      1648
    4. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      61
      1453
    5. Sofia B- on jälleen kerran rakastunut ja onnellinen nainen .

      Toivottavasti nyt on onni kestävää ja Sofia voi saada oman perheen lopulta itselleen .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      1446
    6. Puolustusvoimien henkilötiedustelukurssi

      on uusi kurssi poikkeusoloja varten, jonna kuka tahansa voi hakea. Ehkä se korvaa entisajan "kyläpäälliköt"? Vai onko mu
      Maanpuolustus
      20
      1397
    7. Opettajat kertovat miten karuksi koulunkäynti on mennyt Suomessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010672912.html Tämä asia on ollut jo tiedossa monilla tavan ihmisillä pitkään Suomessa
      Maailman menoa
      104
      1364
    8. Pääseekö E.M.Pekkinen Oy konkurssiin?

      Riittääkö riittävästi varallisuutta ja omaisuutta aloittaa konkurssi menettely? https://empekkinen.smartpage.fi/juhlan
      Maailman menoa
      15
      1266
    9. Kysyisin vain yhden kysymyksen

      Haluatko häntä, kaivattuasi, enää oikeasti elämääsi?
      Ikävä
      77
      1232
    10. Haloo Purra ja muut hönöt, Suomen rikkain maksaa veroa 4,7 %.

      Mites leikkaukset edistyy, MOTin mukaan Herlin kaikkien kikkailujen jälkeen maksaa tämän veroprosentin.
      Maailman menoa
      322
      1228
    Aihe