Leikkasin koristevattupensaan eilen alas sen enenpää ajattelematta milloin se olisi pitänyt tehdä. Meniköhän pensas nyt pilalle? Olisko se pitänyt leikata vasta keväällä?
Asun Oulun korkeudella, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
Voiko norjanangervo pensaat leikata vielä nyt vai odotanko ensi kevääseen?
T.Tumpelo puutarhuri
Koristevatun alasleikkaus????
5
1994
Vastaukset
- sari
Itsellä ei ole vattua, mutta olen seurannut naapurin korstevattumaata, hän leikkaa ne aina syksyllä ja keväällä alkavat kasvunsa komeasti.Tosin sitä ei saa kuoleen millään, leikkaat sitten koska vaan.
Silloin kun leikataan joka vuosi, ne eivät tee marjoja.Taitaa kuitenkin olla aika harvoin kun niihin marjat tulee.
Norjanangeron leikkaus mieluiten keväällä,itse leikkaan vasta kukinnan jälkeen, on kiva katsella ensin kukinta ja sitten leikkaus. - tefnut
Koristevatut tosiaan saa leikata melkeinpä milloin itseään huvittaa.. Tuttavanikin leikkasi pensaansa jo pari viikkoa sitten ja hän asuu mäntsälässä... Joka toinen syksy sama ruljanssi ja kyllä näytävät komeila, kunhan muistaa keväällä antaa vaikkapa kanankakkaa...
Angervoa ei ole pakko leikata alas asti, vain kuolleet oksat pois (sama kuin mustaherukalla). - tarutar51
Itse leikkasin viime syksynä, muutaman varren jätin, että pari kukkaa edes saan. Hyvin rehottivat ja kasvoivat kaksimetrisiksi. Nyt tein saman homman pakkasten jälkeen, ja olen luottavaisin mielin. Paremmin kasvoivat, kuin taloyhtiön pihalla olevat, joita ei ole leikattu vuosiin. Norjanangervon istutin keväällä ja neuvoksi annettiin, että voi leikata vasta seuraavana vuonna. Neuvoja löytyy mm. seuraavilta sivuilta www.puutarha.net, http://www.huiskula.fi/kyuutinen.asp?viewID=1299&newsID=266. iloa puutarhastasi :)))
- äippä
Kyllä pitäisi nousta keväällä leikkaapa koristevatukan mihin aikaan hyvänsä. Ainakin minulla on noussut. Kukinta tietenkin voi vähän kärsiä.
- Anonyymi
Täällä ohjeita: https://www.suomela.fi/leikkaa-pensasta-harkiten-66904/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2119158
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265898- 1024828
- 584813
- 833889
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.743453- 563419
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262906Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv502802- 432681