Työttömän eläke

Ikätyötön

Pitkän (julkisella sektirilla tehdyn) työuran jälkeen pitkä työttömyys. Pieneneekö vai kasvaako eläkkeen määrä, jos ei jää eläkkeelle heti 63-vuotiaana vaan vasta henkilökohtaisen eläkeiän tultua eli 65-vuotiaana? Siis eläkkeen määrä työttömänä olleelle 63-, 64- ja 65-vuotiaana, väheneekö se vai kasvaako?

15

821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos Sinulla on työuraa julkisella alalla jo ennen vuotta 1995, karttuu siitä eläkettä 2,0 prosentin mukaan työssäolovuotta kohti. Karttuman näin laskettuna saisi hakemuksesta 65 vuoden iässä. Jos sen sijaan eläke alkaa jo ennen 65 ikävuotta, muunnetaan tuo 2,0 prosentin karttuma 1,81 prosenttiin vuotta kohti. Tällä on luonnollisesti eläkkeen määrää jonkin verran pienentävä vaikutus.

Nämä arviot eläkkeestäsi eri ikäisenä voit tarkistaa Kevasta tai käydä pankkitunnuksin ne katsomassa verkkopalvelussa www.keva.fi / Omat eläketietosi. Työttömyyspäivärahasta uutta eläkettä karttuu 63 ikävuoteen saakka, joten päivärahalla jatkaminen ei lisää eläkkeen määrää enää tämän jälkeen.

• työtön vielä 2 v

Minä juuri emmin tuon kysymyksen kanssa. Mulla olisi eäke 65 vuotiaana n 40 eur isompi kuin 63 vuotiaana. Mahdollisesti jotain indeksikasvuakin? Lisäksi mun työttömyyskorvaus on 100 eu risompi kuin eläke 63 vuotiaana. Päädyin odottamaan eläkettä vielä kaksi vuotta. Teen vähäsen työtäkin ja superkarttumalla niistä tulisi ehkä 40 eur lisää kahdessa vuodessa.Aloittajan kannattaa vielä huomioifa että kansaneläke on pienemp jos jää ennen 65 v ellei ole jatkopäivillä-

• Työeläkekarttuma 63 vuoden iän jälkeen ei pienennä kansaneläkkeen määrää, joten tätä sinun ei tarvitse ottaa pohdinnassasi huomioon.

• Edelliseen vastaukseen lisäyksenä, että kansaneläke maksetaan vähennettynä, jos kansaneläkkeen ottaa ennen 65 vuoden ikää. Varhennusvähennystä ei kuitenkaan tehdä, jos kyse ole työttömyysturvan lispäivillä olevasta eläkkeen hakijasta.

• Epätietoa
        tyoelaketietaja kirjoitti:

Edelliseen vastaukseen lisäyksenä, että kansaneläke maksetaan vähennettynä, jos kansaneläkkeen ottaa ennen 65 vuoden ikää. Varhennusvähennystä ei kuitenkaan tehdä, jos kyse ole työttömyysturvan lispäivillä olevasta eläkkeen hakijasta.

Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä oleva, tänä vuonna 60 vuotta täyttävä kaupungin palveluksessa 30 vuotta ollut henkilö. Nyt olen tänä vuonna jäänyt työttömäksi, niin mitä minun tulisi huomioida ja kun pääsen täydelle eläkkeelle 63 vuotiaana, niin pieneneekö kansaneläkkeeni määrä, jos saan sitä jo 65v sijaan jo 63 vuotiaana?
        Olen tulevaisuudessa, tulevan pienen eläkkeeni vuoksi oikeutettu kansaneläkkeeseen.

• Epätietoa kirjoitti:

Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä oleva, tänä vuonna 60 vuotta täyttävä kaupungin palveluksessa 30 vuotta ollut henkilö. Nyt olen tänä vuonna jäänyt työttömäksi, niin mitä minun tulisi huomioida ja kun pääsen täydelle eläkkeelle 63 vuotiaana, niin pieneneekö kansaneläkkeeni määrä, jos saan sitä jo 65v sijaan jo 63 vuotiaana?
        Olen tulevaisuudessa, tulevan pienen eläkkeeni vuoksi oikeutettu kansaneläkkeeseen.

Osatyökyvyttömyyseläkkeen rinnalla voit saada vähennettyä työttömyyspäivärahaa edellyttäen, että olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi.

Kerroit, että työeläkelakien mukainen osatyökyvyttömyyseläkkeesi muuttuu täydeksi eläkkeeksi 63 vuoden iässä. Eläkkeesi nimi on tuolloin vanhuuseläke. Jos haet kansaneläkkeen vanhuuseläkkeenä maksuun ennen 65 vuoden ikää, siihen tehdään varhennusvähennys.

• Osatyöeläk ja työtön

Mutta eikös työttömänä ja lisäpäivillä olevalla ole oikeus hakea 62 vuotiaana vähnetämättömälle varhennetulle eläkkeelle?
      Olen syntynyt -55 ja työtön ja myös osatyökyvyttömyyseläkkeellä, jos olen työtön myös 62 vuotiaana ja lisäpävillä, niin saanko täyden eläkkeen eli 2 kertaa osatyökyvyttömysseläke vähentämättömänä silloin 62 vuotiaana?

• Epäreilua

Voiko järjestelmä olla niin epäoikeudenmukainen osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevia kohtaan, että jos jäät vasta 60 vuotiaana työttömäksi, niin eläkkeeseesi tehtäisiin varhennusvähennys, kun aikanaan osatyökyvyttömyyseläke muuttuu hakematta vanhuuseläkkeeksi 63 vuotiaana.
        Onpa epäreilua, eikä kannusta jatkamaan työssä, jos hiemankin vaarassa jäädä työttömäksi lähitulevaisuudessa.
        Minulle kymppikin on suuri raha. Kansaneläkkeeni määrä olisi Kelan tämän päiväisen laskurin mukaan 78 euroa. Ja jos se siitä pienenee niin olen hukassa.

• Olet oikeassa, 62 vuotta täyttäneellä lisäpäivillä olevalla on oikeus vähentämättömään vanhuuseläkkeeseen. Jos lisäpäivien perusteella myönnetään kansaneläke vanhuuseläkkeenä, ei myöskään siihen tule varhennusvähennystä, vaikka hakija olisi alle 65 vuotias.

Jos työeläke vanhuuseläkkeenä tulisi myönnettäväksi, osatyökyvyttömyyseläkkeen määrä kaksinkertaistuisi.

Se kuinka 500 työttömyyspäivärahan enimmäismäärä täyttyy vähennetystä työttömyyspäivärahasta ja onko sen jälkeen oikeus lisäpäiviin kannattaa selvittää omasta työttömyyskassasta tai Kelasta.

• Epäreilua

Olet oikeassa, 62 vuotta täyttäneellä lisäpäivillä olevalla on oikeus vähentämättömään vanhuuseläkkeeseen. Jos lisäpäivien perusteella myönnetään kansaneläke vanhuuseläkkeenä, ei myöskään siihen tule varhennusvähennystä, vaikka hakija olisi alle 65 vuotias.

Jos työeläke vanhuuseläkkeenä tulisi myönnettäväksi, osatyökyvyttömyyseläkkeen määrä kaksinkertaistuisi.

Se kuinka 500 työttömyyspäivärahan enimmäismäärä täyttyy vähennetystä työttömyyspäivärahasta ja onko sen jälkeen oikeus lisäpäiviin kannattaa selvittää omasta työttömyyskassasta tai Kelasta.

Olen tietoinen, että osatyökyvyttömyyseläkkeeni määrä kaksinkertaistuu täyttäessäni 63 vuotta. Mutta täysi eläkkeeni jää niin pieneksi, että minulla olisi tämän hetken laskukaavan mukaan oikeus lisäksi 78 euron kansaneläkkeeseen. Tai olen ollut siis siinä uskossa ja ikävä kyllä väärässä.
        Nyt irtisanoudun töistäni, sillä muuten joutuisin elämään 65 vuotiaaksi asti ilman kansaneläkettä, tai toissijaisesti kansaneläkkeeseeni tulisi varhennusvähennys.
        Työpaikalla on huhuiltu varmoista irtisanomisista ensivuonna, ja silloin se on jo myöhäistä päästä lisäpäiville.
        Toivottavasti ehdin vielä lisäpäiville sillä täytän loppuvuodesta 60vuotta.

• Äimänä : O

Olet oikeassa, 62 vuotta täyttäneellä lisäpäivillä olevalla on oikeus vähentämättömään vanhuuseläkkeeseen. Jos lisäpäivien perusteella myönnetään kansaneläke vanhuuseläkkeenä, ei myöskään siihen tule varhennusvähennystä, vaikka hakija olisi alle 65 vuotias.

NÄINKÖ?
        Työttömän on mahdollisuus päästä varhennetulle eläkkeelle jo 62vuotiaana ilman vähennystä jos hän on lisäpäivillä ollut 1pv:n täytettyään 62vuotta.

Eikö ilman varhennusvähennystä, varhennetulle eläkkeelle ole oikeutta siis sellaisen joka on lisäpäivillä vasta vaikka 62v.3kk. ja haluaisi jäädä vanhuuseläkkeelle vaikka 62v.6kk. tai 63 vuotiaana?

• Pelkään pahinta20
        Äimänä : O kirjoitti:

NÄINKÖ?
        Työttömän on mahdollisuus päästä varhennetulle eläkkeelle jo 62vuotiaana ilman vähennystä jos hän on lisäpäivillä ollut 1pv:n täytettyään 62vuotta.

Eikö ilman varhennusvähennystä, varhennetulle eläkkeelle ole oikeutta siis sellaisen joka on lisäpäivillä vasta vaikka 62v.3kk. ja haluaisi jäädä vanhuuseläkkeelle vaikka 62v.6kk. tai 63 vuotiaana?

Olen samassa veneessä, joten odottelen mielenkiinnolla eläketietäjän vastausta.
        Pelkään pahoin kirjoituksista päätellen, että lisäpäivät olisi pitänyt alkaa ennen 62 vuoden ikää.
        Toivon olevani väärässä, mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

• Näin se menee

Eikös tuossa kansaneläkkeessä ole nykyään niin naurettavan pieni raja, että sitä ei saa juuri kukaan, jos muu eläke hiemankin normaali, osatyökyvyttömyyseläke, siis kerrotaan kahdella ja muuttuu vanhuuseläkkeeksi nykylain mukaan 63 v täytettyä.
      Ansiosidonnaisen lisäpäiville pääsee -55 syntynyt, kun on käytetty se 500 päivää ja täyttää 60 vuotta ennen 500 päivän täyttymistä tämä siis nykylain mukaan, jos itse irtisanoutuu tulee 3 kk karenssi, eli ilman päivärahaa 3 kuukautta.

• Ihan hyvin pärjään

Yksinasujalle se raja on jotain 1300 eur työeläke jonka jälkeen ei enää saa kansaneläkettä. Ei kai se niin naurettavan alhainen eläke ole. Minun eläkettäni on vähentänyt tutkimustyö verottoman apurahan turvin, omaishoitajana toimiminen ja osa-aikainen työttömyys 90 laman jälkeen. Tuleva eläke (kansaneläkkeen kanssa) tulee olemaan siinä 1200eur ja olen siihen ihan tyytyväinen.

• Tapaus kohtainen

-Ihan hyvin pärjään- Riippuu ihmisen kokonaistilanteesta, asumiskuluista, onko auto pitkien matkojen vuoksi esim. kauppaan välttämätön, sairauksista jne...
      Saako mahdollisesti asuntotukea tai ei.
      Itselläni vanhempi omakotitalo, jossa olisi välttämätöntä tehdä remppaa, lämmityskulut isot ja mm. kulutusveron nousu nostaa lämmityskuluja huomattavasti.
      Tuleva indeksileikkaus tulee koskemaan kipeästi, sillä se pienentää entisestäänkin käteenjäävä pientä eläkettä kohtuuttomasti.
      Miksen sitten myy taloani on se, että talossa on niin paljon vikoja, että ostajia ei ole ja jos joku erehtyisikin sen ostamaan, niin taitaisi lasku tulla minulle kalliiksi, kun teettäisivät laskuuni kaikki korjaukset, sillä ostajien etu on liiankin kanssa turvattu, siitäkin huolimatta, että viat merkittäisiin kauppakirjaan.
      Talo on mennyt huonoon kuntoon, sillä minulla ei ole ollut varaa huolehtia siitä. Kattoremonttikin maksaisi 20000euroa ja lähes saman salaojien uusiminen.
      En tiedä mikä neuvoksi, ja otankin mielelläni vastaan ehdotuksia ja neuvoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1410
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1245
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1105
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1051
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe