Luonnon tarkkailua

Luotsimme on ohjeistanut meitä, hän soveltaa tarkasti Suomi 24:n sääntöjä, mikä on hyvä asia. Tuon nyt uudella tavalla keskusteluketjumme esille, luulisin sen nyt olevan sääntöjen mukainen. Taas on Vironkin metsiin pääsy seuraamaan elämää siellä. Laitan linkit seuraavaan viestiini ja keskustelu ja seuranta jatkukoon, jos se on näin sallittua.

223

788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kävin vierailulla siellä Viron metsässä, mutta kamera oli nyt kiinni, muut kyllä toimivat. Mielenkiintoisia ovat ja voimme taas keskustella havainnoista. Tässä se kaivattu linkki, josta klikkaamalla voi valita haluamansa, supikoirat , karhut, ketut, mäyrät, villisiat ja muut.
      http://www.eenet.ee/EENet/kaamerad

    • *Kukkahame* ;-((

      Minulla oli aamulla pelkkää tyekstiä jonka toistin uuden ketjun avauksessa ja niin vaan lennätit sen pois??

      Hienoa koeta jo päättää mikä on mielestäsi linkki ja mikä kirjoitettu vastaus

      • Jos poistan sääntöjen vastaisen aloituksen niin tietenkin siihen kirjoitetut vastauksetkin poistuvat. Ei sinne kenenkään vastaukset jää killumaan jos ei aloitustakaan ole.


      • *Kukkahame*
        tsihh kirjoitti:

        Jos poistan sääntöjen vastaisen aloituksen niin tietenkin siihen kirjoitetut vastauksetkin poistuvat. Ei sinne kenenkään vastaukset jää killumaan jos ei aloitustakaan ole.

        Ei se ollut vastaus vaan ALOITUS, HALOOO.

        Paas lukien uudestaan


      • *Kukkahame* kirjoitti:

        Ei se ollut vastaus vaan ALOITUS, HALOOO.

        Paas lukien uudestaan

        Huomenta!

        Asiattomat viestit/aloitukset poistetaan edelleen, olkoon ne kenen kirjoittamia hyvänsä.

        Jos kuitenkin katsot että sinun aloituksesi on poistettu aiheetta, voit tehdä siitä ilmoituksen ylläpidolle.

        Päivän aikana luen ja poistan/siirrän useita viestejä enkä muista mikä niistä mahdollisesti oli sinun, jos nyt yleensä olen koskenut sinun aloitukseen, niin voisitko hieman valaista minua ja antaa linkin kyseiseen aloitukseen.

        Ai niin, en ole kuuro tai sokea, että ei minulle tarvii huutaa.


      • ylläpitokaan ei
        tsihh kirjoitti:

        Huomenta!

        Asiattomat viestit/aloitukset poistetaan edelleen, olkoon ne kenen kirjoittamia hyvänsä.

        Jos kuitenkin katsot että sinun aloituksesi on poistettu aiheetta, voit tehdä siitä ilmoituksen ylläpidolle.

        Päivän aikana luen ja poistan/siirrän useita viestejä enkä muista mikä niistä mahdollisesti oli sinun, jos nyt yleensä olen koskenut sinun aloitukseen, niin voisitko hieman valaista minua ja antaa linkin kyseiseen aloitukseen.

        Ai niin, en ole kuuro tai sokea, että ei minulle tarvii huutaa.

        VASTAISIT EDES JOSKUS! !


    • katleija.

      Hirvikamerassa näkyy kettu repolainen aterioitsevan. Kyllä siellä on varmaan muutakin kuin turnipseja ja porkkanoita, sillä eihän kettu kasvissyöjä ole.

      • tarkkailija.

        Kaikkiruokainen, myös kasvissyöjä, kertoo Wikipedia.


    • 600200

      omenoita auton peräkärryllä toivat

    • säikky

      Ompa pimee aamu

      • onnittelemme!

        Päivä toki valkeni vaikka pilviverho onkin vahva. Lämpötilat ovat laskusuunnassa. Viikon lopulla ehkä räntää jo näyttää. Pohjoisessa jo tänäänkin.
        Päivällä on vielä pituutta Etelä-Suomessa. Muka hiukan valaisee kun pudonneet lehdet ikkunanäkymästä hohtavat keltaisenaan.

        Tänään onnittelemme Elsaa, Elsiä, Elseä!


    • Lorena*

      Pitäisi saada sivuille kuvia niistä Rajanpinnan villikoirista jotka raatelevat ja tappavat kotieläimiä, kissoja, koiria, lampaita ym.
      Nyt Katleija töihin, tuomaan esille kotimaan villikoira populaatioita ongelmineen.

      Aika otuksia, röyhkeitäkin, makasivat tien poskessa koko kvartetti, äiti vei lasta päiväkotiin, autot ja ihmiset kulkivat ohitse,eivät reagoineet mitenkään. Kunnes rouva hälytti ampujat paikalle, kahden uroksen matka loppui siihen, kaksi juoksi metsään.
      Eipä tarvitse mennä naapurimaiden pesiä kurkkimaan kun omassa maassakin on ihan tarpeeksi villi eläimien liikkeiden ja raateluiden tarkkailua.

      Kuten muistatte jos muistatte, marras- joulukuun vaihteessa 2013 rajan pinnasta löytyi villikoiran 9 yksilön pentue ilmeisesti pesä oli ketun luolassa. Lähellä oleva Tassutarha pelasti noin 3kk ikäiset pennut laadukkaaseen hoitolaan, josta ne kuukausia myöhemmin saivat uudet kodit.Pennuilla ei ole ollut vaikeuksia sopeutua sivilisaatio ympäristöön.

      Olen kiinostunut oman maan luonnossa elävien eläinten populaatioista, mutta nämä villit maahan tunkeutujat ovat oma lukunsa. Villikoirien lisäksi karhut, sudet plus muut isot eläimet tunkeutuvat rajan takaa maahamme, kun ne eivät tarvitse passia, kuten eivät virukset, bakteerit jotka kulkeutuvat myös ilmojen teitse maahamme ja aiheuttavat tartuntatauteja väestöön. Ei niin kivaa todeta läheltä tapauksia, kun katsella kuvia lahden takaisista lintujen pesistä.

    • Ihana aaami ja pyykkipäivä Oltiin jerrycottoninkanssa aamukeikalla . Ja nyt jo pian on pyykitkin kuivat sitten menemme taas lenkille , ja vähän pidempään --
      Aina kun on parempi ilma ollaan myös enemmän ulkosalla . tavataan muita koiraihmisiä

      Niin sellaisella joka on rajottunut kulkeminen luonnossa on nämä Wep -kamerat kiitollista ajanvietettä . Toivon että nämä aloitukset saisivat olla rauhassa .
      . Vai onko nämäkin jotenkin sääntöjen vastaisia

      Minäkin sain monena vuotena pitää Sääksienpesiä ja ,olivat tosi suosittuja . Seurata voi ja samalla kertoa näkemäänsä .
      Ei ennen ollut näin hyvää mahdollisuutta --ja varsinkin meille jotka ei enään päästä luontoon ..Me suomalaiset olemme luonnon kansaa
      Vaikka asuisimme suurkaupungeissa

      • En minä ole saanut sellaista käsitystä että tämä huvi meiltä kielletyksi olisi tulossa.
        Kyllähän katselu ja keskustelu näkemästämme on sallittu, kunhan täytämme muotoseikat jotka säännöissä kerrotaan aloituksista ja vastauksista.
        Minua nuo ohjeet ei kiusaa yhen vähhääkää.
        Minä puolestani olen koettanut katseluun pääsyä helpottaa yksinkertaistamalla ketjun rakennetta.
        Vaikka web-kamerat ovat Virossa, samanlaisia elämiähän siellä asustelee kuten meidänkin ja puun latvoissa pesivät sääkset. Jatketaan.


      • ¨q2åg54y+p9ivn
        katleija kirjoitti:

        En minä ole saanut sellaista käsitystä että tämä huvi meiltä kielletyksi olisi tulossa.
        Kyllähän katselu ja keskustelu näkemästämme on sallittu, kunhan täytämme muotoseikat jotka säännöissä kerrotaan aloituksista ja vastauksista.
        Minua nuo ohjeet ei kiusaa yhen vähhääkää.
        Minä puolestani olen koettanut katseluun pääsyä helpottaa yksinkertaistamalla ketjun rakennetta.
        Vaikka web-kamerat ovat Virossa, samanlaisia elämiähän siellä asustelee kuten meidänkin ja puun latvoissa pesivät sääkset. Jatketaan.

        ei kai kun ite serihvi kehuu, hymyile vaa, naurakin jos naurattaa.


      • eläinrakas m
        katleija kirjoitti:

        En minä ole saanut sellaista käsitystä että tämä huvi meiltä kielletyksi olisi tulossa.
        Kyllähän katselu ja keskustelu näkemästämme on sallittu, kunhan täytämme muotoseikat jotka säännöissä kerrotaan aloituksista ja vastauksista.
        Minua nuo ohjeet ei kiusaa yhen vähhääkää.
        Minä puolestani olen koettanut katseluun pääsyä helpottaa yksinkertaistamalla ketjun rakennetta.
        Vaikka web-kamerat ovat Virossa, samanlaisia elämiähän siellä asustelee kuten meidänkin ja puun latvoissa pesivät sääkset. Jatketaan.

        Luontoharrastus vaikka kameraotoksina ovat ikäisillimme aivat rauhoittavaa katseltavaa. Minullakin olisi joåa valmiudet kamerakuviin.
        Aikaa ei vain löydy vielä pariin viikkoon. Talvi on tulossa. Ruokin jo pikku siipiväkeä omalla tontillamme. Kyllä siellä viske käy aamusta iltaan.


    • Jussi positiivareist

      jille ihan vaan tiedoksi ja ahtaan ajattelun avaajaksi tämä positiivareiden aamun aatos

      ¨ TESTAA OLETKO KORVAAMATON


      Sinä päivänä kun olet vakuuttunut siitä, että maailma pysähtyisi jos sinua ei olisi olemassa, on aika tehdä vesilasitesti. Ota juomalasi ja laske se täyteen vettä. Tämän jälkeen ojennat etusormesi suoraksi, työnnät sen veteen, pidät siellä hetken ja tempaiset sen sieltä nopeasti pois.

      Tutki tarkasti veden pintaa. Jos siihen on jäänyt sormesi kokoinen aukko, olet korvaamaton. Ellei näin ole tapahtunut, jatkaa maailma pyörimistään, vaikket sinä joka paikkaan ehtisikään. ¨

      -Jussi

      • jakolasku

        Vanha vitsi kokeiltu on, ei toiminut kohdallani..ja pettymys valtava.


      • jakolasku kirjoitti:

        Vanha vitsi kokeiltu on, ei toiminut kohdallani..ja pettymys valtava.

        no niin nyt meni asiattomaksi -- kunhan saadaan vielä huomennakin jutella tästä "pääasiasta" - Hirvi wep-kameassa ei näkynyt nyt mitään .


    • *-*

      Kaksi mäyrää oli äsken iltapalalla. Olisiko ollut omenia ruokalistalla? Päivällä kettukin kävi syömässä omenia. Ruokaa on paljon, mutta ruokailijoita vähän.

      Metsäkamera on ollut tänäänkin pimeänä. Harmi!

      En nyt laita linkkejä kameroihin. Ovat näkyvissä keskustelun alussa ja siitä helposti poimittavissa. Kiitos, Katleijalle!

    • ++++++

      Kettu ahmii mäyräkuopalla porkkanoita.

      • Agricola

        Tätäkö on oikea luonnon tarkkailu luonnon ihmeistä kiinnostuneille.
        Haaskat pois kaunista luontoa pilaamasta. Katleija pysykööt pirtissään.


      • lutra lutra
        Agricola kirjoitti:

        Tätäkö on oikea luonnon tarkkailu luonnon ihmeistä kiinnostuneille.
        Haaskat pois kaunista luontoa pilaamasta. Katleija pysykööt pirtissään.

        Meinaatko, että minunkin pitäisi lähteä täältä pohjan periltä Viron metsään tiiraamaan kettua.
        Moni meidänikäinen ei enää yksin pääse ulko-ovea kauemmaksi, pitääkö siis tämänlainen hauskuus lopettaa sinun kärnäisiin sanoihisi.
        Ei tule kauppoja. Tämä on tätä päivää.

        Hailuodon sääksenpesää on seurannut miljoonittain ihmisiä kautta maailman.
        Kenenkään ei ole pakko pahentaa itseään luontoketjuja availlen.
        Kaikki tänne mahtuu.
        Minulla on mielenkiintoinen luontokirja luettavana, ihan tämän palstan kirjoittajan neuvomana.


      • B. Ongari
        lutra lutra kirjoitti:

        Meinaatko, että minunkin pitäisi lähteä täältä pohjan periltä Viron metsään tiiraamaan kettua.
        Moni meidänikäinen ei enää yksin pääse ulko-ovea kauemmaksi, pitääkö siis tämänlainen hauskuus lopettaa sinun kärnäisiin sanoihisi.
        Ei tule kauppoja. Tämä on tätä päivää.

        Hailuodon sääksenpesää on seurannut miljoonittain ihmisiä kautta maailman.
        Kenenkään ei ole pakko pahentaa itseään luontoketjuja availlen.
        Kaikki tänne mahtuu.
        Minulla on mielenkiintoinen luontokirja luettavana, ihan tämän palstan kirjoittajan neuvomana.

        Laitahan linkki siihen pesään. En ole sitä aikaisemmin nähnytkään.
        Vaikka kaipa se on nyt jo tyhjillään, mutta keväällä taas eloa täynnä?


      • lutra lutra
        B. Ongari kirjoitti:

        Laitahan linkki siihen pesään. En ole sitä aikaisemmin nähnytkään.
        Vaikka kaipa se on nyt jo tyhjillään, mutta keväällä taas eloa täynnä?

        Kyllä se tänne palstalle taas kevätkesästä tulee.
        Nyt oli huono tirkistelykesä Hailuotoon.
        Kemo lemmenleikki kolmen eri sääksinaaraan kanssa, tulos = pesä jäi tyhjilleen.
        Jospa ensi vuonna älyäisi olla maltillisempi.

        Monenmoista on vuosien saatossa saanut pesän kautta elää.
        Milloin maakotka on tappanut poikasia, milloin sääksipoikaparalla on murtunut jalka.
        Yhden kesän ostin live-yhteyden pesälle.


      • jakolasku
        lutra lutra kirjoitti:

        Kyllä se tänne palstalle taas kevätkesästä tulee.
        Nyt oli huono tirkistelykesä Hailuotoon.
        Kemo lemmenleikki kolmen eri sääksinaaraan kanssa, tulos = pesä jäi tyhjilleen.
        Jospa ensi vuonna älyäisi olla maltillisempi.

        Monenmoista on vuosien saatossa saanut pesän kautta elää.
        Milloin maakotka on tappanut poikasia, milloin sääksipoikaparalla on murtunut jalka.
        Yhden kesän ostin live-yhteyden pesälle.

        Supikoirat pulleaakin pulleammat mutta mikä tipu istuu puussa.


      • jakolasku
        jakolasku kirjoitti:

        Supikoirat pulleaakin pulleammat mutta mikä tipu istuu puussa.

        Tepastelija onkin mäyrä.


      • jakolasku
        jakolasku kirjoitti:

        Tepastelija onkin mäyrä.

        Näänköhän oikein 2 supikoiraa sekä 1 mäyrä? Taisi olla.


      • kats ellaan
        jakolasku kirjoitti:

        Tepastelija onkin mäyrä.

        Luin, että mäyrä puussa, mutta joku lintuhan siellä napottaa.
        Taitaa odottaa nokkimisjärjestyksessä.


      • jakolasku kirjoitti:

        Tepastelija onkin mäyrä.

        Entäs mikä on web-kameran linssin edessä hääräilemässä.


      • jakolasku
        katleija kirjoitti:

        Entäs mikä on web-kameran linssin edessä hääräilemässä.

        Tiedä häntä mikä este edessä oli. Supikoira ja mäyrä on erilaiset mäyrä lähtee kun on kupu täynnä mutta supikoirat viihtyy ruuan lähellä vaikka eivät syökään...mutta nyt nekin ovat lähtivät.


    • jos metsään haluat

      Onkohan karhukamera suljettu jo talviunille.
      Moneen päivään ei ole auennut.

    • Pitää tsiikailla mitä muita luontoa kuvaavia web-kameoita netistä löytyy. Saisi seurata luonnon liikkeitä.

    • anlis3ek

      Asumme maaseudulla, haja-asutusalueeellä, joten en taida nähdä metsää puilta. Pidän paljon kaikista eläimistä, mutta pihapiiriimme ei ole koskaan eksynyt mitään metsän eläintä.
      Johtuneeko Suomen Lapinkoira-rotuisesta koirastamme, joka haukkuu louskuttaa kaikkea mikä liikkuu.
      Alussa mainittiin jotain luotsista ja itse olen erittäin tyytyväinen nykyisen luotsimme toimintaan ja puolueettomaan asenteeseen.

      • alttaritaulu?

        Siinä yksi luojan mieliharmi!
        Kävisit Teuvan kirkossa katsomassa vaikka alttaritaulua.
        Nevalan pillerit tiesin jo yli puoli vuosisataa sitten ihan livenä seurasin kameran kanssa "hirmuheittoja", joita heitti verkkareissa räntäsateessa kotikentällään.


    • Metsä hiljenee

      Nyt on metsissämme jo täplä, neito ja nokkosperhoset hakeutuneet talvisuojaan, useimmiten ullakoille ja horrostavat. Leppäkertut ja jotkin kärpäslajit hakeutuvat vaikka puun kuoren alle piiloon. Niiden elimistö on valmistanut "pakkasnestettä" kuten glukoosia, etteivät jäädy, joskin jokin alaraja silläkin on.

      Sammakot ja muut konnat, matelijat etanat ja kotilot, on kakkineet suolistonsa tyhjiksi ja ja laskevat nyt aineenvaihduntansa lähes nollaan.

      Siilit murmelit ja hiirulaiset ovat pehmustaneet pesiään lämpöeristeillä ja antavat sykkeensä hidastua, murmelikin hengittää vain kerran tunnissa!

      Eiköhän karhu ja mäyräkin kohta käy talviunelle, ja meille jää vain suurimpien nisäkkäiden seuranta, kuten hirvet, sudet ilvekset ja ketut.

    • jakolasku

      Kettu Repolainen keskittyy tosissaan syömään.

    • Deneb 1700 v v

      Luonnon tarkkailua on tähtitaivaan kohteidenkin etsiminen ja kuvaaminen. Suomalaiset ovat tässäkin hyviä. Ihan kansainvälisellä tasolla.

      • RUUNEPERI
        on oiva esimerkki kun ei taida tuntea edes Tuorlaa saati partaniekkaa, joka toimi kuin minä aikoinaan kun hävisin vedon ja naapurin isäntä oitis pyöräili kotiin ka tultuaan saksi ja ajoi partani ja tukkani klaniksi

        Ruuneperi ei edes koskaan vastaa kun kysytään.


    • megaluonto

      Paljain silmin etäisin kohde pohjoisella pallonpuoliskolla saattaa olla Andromedan galaksi. Näkyy himmeänä kohteena Pegasos neliön vaiheilla.

    • Kyllä olen seurannut Sääksen lentoa Afrikkaan --
      Kun on kiinnostusta ja aikaa ja mahdollisuutta ja nämä laitteet jotka auttaa meitä -- tämä internetti.

      Niin Viimekesänä sai suomessa Radiolähettimen yksi Sääksi , on jo 7vuotias mutta hyvä seurattava .
      Nyt hän on jo lähellä määränpäätänsä Tällähetkellä jossain Pohjois Afrikassa -- Kartasta näkee sen lentomatkan tarkkaan ja tiedon missä on saanut aterioida ja lennon päivittäisen matkankin.
      Jos on kiinnostusta sen saa kun Googlettaa ihan vaan nimen samusateliittisaaksi

      • Laittakaa vaan ää kirjaimet sillain ainakin minä sain sen Googlesta
        Seurailen Feispuukinkauttakin samaista Sääkseä -- sielä on paljon tietoa linnun matkasta Facabookin kautta
        on hianoa kun saa melkein päivittäin hienoja kuvia hänen matkanvarrelta -- Sitä en tiedä onko linnuilla sielä perillä uudet poikaset taasen - Koville ottaa jos niin on
        Sen saa tietää kun seuraan linnut matkan määränpäähän


      • Pääasia unohtu Samu-Sääksi on tämä Vai tuliko se jo kirjotettua -- no siinä se nyt kuitenkin on .


      • kats ellaan
        ullamirjami kirjoitti:

        Pääasia unohtu Samu-Sääksi on tämä Vai tuliko se jo kirjotettua -- no siinä se nyt kuitenkin on .

        Katselin netissä, kiitos tiedosta!


    • pe 17.10

      Perjantain 17.10 tuttua kotiseutunäkymää ja luontoa on ilo katsella. Maa vielä keltaisten lehtien peittämä kun ei ole satanut.
      Vanha tuttu sinitaivas sallii auringon valaista maan ja mielenkin. Kiva lähteä ulkotöihin kahvitauon päätteeksi.
      Vielä kaksi korkkaamatonta perjantaipäivää lokakuussa jäljellä; loppuvuodella kaikkiaan kymmenen perjantai päivää.

    • u,m****

      Hirvi kamerassa oli Pikkulinnuilla juhlat -- kunhan ei olis kovin happamia ja käyneitä -- saisivat komian humalan .

      • *-*

        Nyt on kaksi komeaa punaturkkista kettua apajalla mäyräkamerassa.

        Mitähän lintuja ruokapaikalla käy? Toissa päivänä näin minäkin siellä ison lintuparven.


      • jakolasku
        *-* kirjoitti:

        Nyt on kaksi komeaa punaturkkista kettua apajalla mäyräkamerassa.

        Mitähän lintuja ruokapaikalla käy? Toissa päivänä näin minäkin siellä ison lintuparven.

        Ketun ruokakello on taas soinut.


    • ++++

      Hyljekamerassa kolme hyljettä uimassa, vai mitä sukellusveneitä lienevät. Lintuja rantavedessä.

    • tympääntynyt joihink

      Joku hourokki puhuu mäyräkamerasta?? Sellaista ei ole edes olemassakaan. Vai pidätkö omassa pihassasi jotai kodak instamaticia/malli 1967?
      Jos niin, niin laita linkki.

      • joopa joo.

        Ota selville, onhan edessäsi Google-kääntäjäkin.
        Hirvikameralle haettiin uusi paikka, jolla on nimenä Mägralinnak.

        Mägra = mäyrä. Viron metsässä siis, jonka kuvia nyt katselemme.


    • como
      • .. ..

        Linkkiä ennen pitää jättää välilyönti.


    • tympääntynyt joihin

      http://www.looduskalender.ee/node/20265

      Höh? Jos tuota sivua tarkoitat, niin sehän on vanha hrivikaamera.

      Sen alalaidassa on tosin sitten 3 minuutin video mäyristä, ja minä en ainakaan jaksa sitä katsoa yhtä kertaa enempää. Etkö mahdollisesti ole havainnut, että se on vain video ja toistaa sitä samaa?

      • -----,.

        Koko kesän olen katsellut. En minä mitään videota ole nähnyt mäyrä-paikalla.
        Samallainen viiva tulee jokaisen aukiolevan kameran kuvan alareunaan.

        Mäyrissä on ollut kettua, mäyrää, pikkulintuja.
        Suoraa lähetystä kuvat on, ei tosin live-sallaista.


      • -----
        -----,. kirjoitti:

        Koko kesän olen katsellut. En minä mitään videota ole nähnyt mäyrä-paikalla.
        Samallainen viiva tulee jokaisen aukiolevan kameran kuvan alareunaan.

        Mäyrissä on ollut kettua, mäyrää, pikkulintuja.
        Suoraa lähetystä kuvat on, ei tosin live-sallaista.

        Nyt sanoin väärin, virolaiset kuvat ovat suoria.

        Hailuodon kamera on/olivat yksittäisiä kuvia, jotka julkaistaan muutaman sekunnin väliajoin.


      • eläinystävä

        No niin, nyt vasta huomasin itsekin, että tottahan se on. Se on vain video ja näyttää koko ajan samaa uudestaan ja uudestaan. Koko kesän myös katsellut ja nyt vasta älysin, että sitä samaahan se toistaa. Olinkin jo ihmetellytm, että miten se mäyrä aina keksiikin tulla ulos kolostaan aina sillon kun menen sivulle.


      • ++++
        eläinystävä kirjoitti:

        No niin, nyt vasta huomasin itsekin, että tottahan se on. Se on vain video ja näyttää koko ajan samaa uudestaan ja uudestaan. Koko kesän myös katsellut ja nyt vasta älysin, että sitä samaahan se toistaa. Olinkin jo ihmetellytm, että miten se mäyrä aina keksiikin tulla ulos kolostaan aina sillon kun menen sivulle.

        Ei minulla ainakaan tule joka kerran samaa mäyräkuvaa. Useimmiten ei ole ollut ketään hirvikamerassa.


    • Oi sentään kuinka paljon lintuja ja eläin sivuja on Eestistä . Kyllä moni maa saa katsoa ihmeissään kuinka heillä panostetaan tähän internettiin --on wep-kameroit ja Videoita -- niin että siittä vaan nauttimaan luonnonihmeistä-
      On Hollannisrakin sielä lintukaneroita -
      Mutta nämä metsä wep-kamerat ovat kiinnostavia -- eestistä
      Niillä ei vaan ole nyt niin nälkä että saatais kokoaika seurata .
      Mutta minulla on usein Kuvaruutu internetissä auki (on iso ruutu) saatan seurata samalla TV:stä kuvaakin.
      Eläin tarhoistakin on Wep- kameroita -- kun Googlettaa saa katsella ihan melkein mitä eläitä tahansa.

    • ++++

      Supikoira hirvikamerassa.

    • ******

      Ei näkynyt "sukellusveneitä" hyljekamerassa, rantakamerassa näytti olevan vesisadetta, eikä ollut yhtään elävää hirvikamerassakaan.

    • *****

      Komeasarvinen hirvi on. Kettu pakeni hirveä.

      • Minusta se oli peura,koska sen takalisto oli ihan valkoinen,myös
        villisian näin,kiitos tästä mahdollisuudesta Katleija


      • ****
        rituliini_38 kirjoitti:

        Minusta se oli peura,koska sen takalisto oli ihan valkoinen,myös
        villisian näin,kiitos tästä mahdollisuudesta Katleija

        Tuota minäkin jo epäilin. Sarvet eivät oikein olleet niinkuin hirvellä ja muutenkin muistutt kropiltaan poroa enemmän kuin hirveä.


    • ohhoh.

      Nyt mäyräporkkanoita syö jokin komeasarvinen hirvieläin.

      • jakolasku

        Yksinäinen villisika,ei tiedä pötkisikö pakoon vai söiskö..


    • Taisi käydä ruokintapaikalla eilen illalla komeasarvinen saksanhirviuros. Siltä se näytti. kun goglen kuvahausta katselin.

      • llllll-.

        Saksanhirvi tuli minullekin ensin mieleen.


      • miranda..

        Onkos toisilla kamerat pimeänä, vai olenko itse jotain mokaillut? Vain hylje kamera toimii.


      • pimeää on..
        miranda.. kirjoitti:

        Onkos toisilla kamerat pimeänä, vai olenko itse jotain mokaillut? Vain hylje kamera toimii.

        Pimeää on, liekö muut jo laitettu talviunille?


      • miranda..
        pimeää on.. kirjoitti:

        Pimeää on, liekö muut jo laitettu talviunille?

        Voisiko joku ilmoittaa, jos karhukamera aukeaa, vai olenko itse sössinyt jotain? On hieman tapana tehdä..., ho jääköön kirjoittamatta. Harmi, että se ensimmäinen ketju poistettiin koska sinne ei oltu linkitetty edes musiikkia "Karhunpoika sairastaa".


    • hurahtanut

      Luonto on sitä rakastavalle pohjaton kiinnostuksen aihepiiri. En voisi elää ilman luonnossa liikkumista ja tarkkailuja.
      Jo pelkkä kävely maastossa tekee hyvää koko elimistölle kuten aisteillekin.

      • jakolasku

        Ei pelkästään kiinnostuksen vaan arkielämässä keskustelujenkin aihe. Olen kanssasi samaa mieltä, luonto hoitaa sielua.


      • +-lasku
        jakolasku kirjoitti:

        Ei pelkästään kiinnostuksen vaan arkielämässä keskustelujenkin aihe. Olen kanssasi samaa mieltä, luonto hoitaa sielua.

        Tänään hyvä ulkoilupäivä. Vahvasti tuulta pitävää taminetta päälle ja ei kun menoksi.

        Onko niin että joutsenien päämuutto on vielä meneillään. Eilen sanottiin, että Perämerellä oli nähty oikein joukkokokoontuminen.

        Joka alkutalvi näkee muutama kirjoitus lehdissä jaloistaan kiinni jäätyneistä joutsenista. Koulutus jäänyt puutteelliseksi; pitää liikutella jalkoja usein.


      • jakolasku
        +-lasku kirjoitti:

        Tänään hyvä ulkoilupäivä. Vahvasti tuulta pitävää taminetta päälle ja ei kun menoksi.

        Onko niin että joutsenien päämuutto on vielä meneillään. Eilen sanottiin, että Perämerellä oli nähty oikein joukkokokoontuminen.

        Joka alkutalvi näkee muutama kirjoitus lehdissä jaloistaan kiinni jäätyneistä joutsenista. Koulutus jäänyt puutteelliseksi; pitää liikutella jalkoja usein.

        Kymijoellakin joutsenia oli kesällä, pari murkkuikäistä ajoi veneellä pesälle ja hätyytti linnut pesältä pois, taisivat rikkoa pesänkin.
        Ylen/Luonto palstalta näkee mitä juuri meillä elukkamaailmassa tapahtuu. Metsästäjät himoitsee joutsenpaistia kun lintuja on niin paljon. Joutsen on kuitenkin rauhoitettu lintu edelleen. Parvissa lentävät ja joskus kohtalokkain seurauksin päin sähkölinjoja.

        Ylen juttu kertoi että joutsenten syysmuutto on vilkkaimmillaan juuri nyt.


    • u,m****

      Yksi villisika kävi syömässä .
      kamera oli sellanen --seisova sekunnin -- mutta kyllä siittäkin olikiva katsella .

    • Nyt oli taas tullut vihanneskasa mutta aikaisemmin oli Metsäsika --Niin sehän olikin eileniltayöstä -- jotenkin kamera pätki sillon --toivotaan että nyt saadaan parempi kuvakin - Oliskoos hirvillä kiimaaika nyt --olin eestin sivulta lukeneeni -- vai oliko eesti vähän vikeeta --Pikkusen on samoja sanoja --mutta ,sen kiimaajan katsonkin Eläinkirjastani .--

      • Hirvieläimiinkuuluva Peura on juuri tähänaikaan kiimassa -- Hirvi on syys -lokakuussa . -


      • jakolasku
        ullamirjami kirjoitti:

        Hirvieläimiinkuuluva Peura on juuri tähänaikaan kiimassa -- Hirvi on syys -lokakuussa . -

        Niin ne on hirvetkin seksikkäimmillään syksyllä, tien päällä syytä ajella pimeällä varovasti.


      • kuusikossa kuhisee
        jakolasku kirjoitti:

        Niin ne on hirvetkin seksikkäimmillään syksyllä, tien päällä syytä ajella pimeällä varovasti.

        Meillä on syntymäkoti hirvituhoalueella. Uroshirvet tuhoavat kiimaaikana myös kasvavia männynrunkoja kaluamalla jotenkin sarvillaan kuorettomiksi.
        Männyntaimet ne syö piloille.
        Metsissä liikkujat myös tietää että urokset virtsaavat johonkin paikkaan ja peuhtaroivat siinä selällään. Sillä on joku alkukantainen tarkoitus - siviilihajut pois ja uroksen haju tilalle.


      • *-*
        kuusikossa kuhisee kirjoitti:

        Meillä on syntymäkoti hirvituhoalueella. Uroshirvet tuhoavat kiimaaikana myös kasvavia männynrunkoja kaluamalla jotenkin sarvillaan kuorettomiksi.
        Männyntaimet ne syö piloille.
        Metsissä liikkujat myös tietää että urokset virtsaavat johonkin paikkaan ja peuhtaroivat siinä selällään. Sillä on joku alkukantainen tarkoitus - siviilihajut pois ja uroksen haju tilalle.

        Kruunupää on saapunut iltapalalle. Komea saksanhirvi on.


      • jakolasku
        *-* kirjoitti:

        Kruunupää on saapunut iltapalalle. Komea saksanhirvi on.

        Mäyrä tankkaa talvi tulossa ja sitten unille.


      • Täällä nukutaan jo
        jakolasku kirjoitti:

        Mäyrä tankkaa talvi tulossa ja sitten unille.

        Kuusamon Suurpetokeskuksessa on nettikamera, josta voi seurata karhujen talviunta. Olen jonkin aikaa kameraa seuraillut. Ainakin kaksi karhua pesässä uinailee. Päivisin ovat olleet vielä liikkeellä. Nyt taas pahnoissa nukutaan.

        http://www.panoraama.com/live/maakotka/


      • 1950 lukua
        kuusikossa kuhisee kirjoitti:

        Meillä on syntymäkoti hirvituhoalueella. Uroshirvet tuhoavat kiimaaikana myös kasvavia männynrunkoja kaluamalla jotenkin sarvillaan kuorettomiksi.
        Männyntaimet ne syö piloille.
        Metsissä liikkujat myös tietää että urokset virtsaavat johonkin paikkaan ja peuhtaroivat siinä selällään. Sillä on joku alkukantainen tarkoitus - siviilihajut pois ja uroksen haju tilalle.

        Muistan kun syvällä maaseudulla hevostalvitie kulki hyvin sakean kuusikon ohi. Isäni oli tottunut hevosmies. Hevonen haistoi ja vainusi kuusikosta jotain pahaa.
        Se korski ja pillastui, olisi kääntynyt tieltä umpihankeen.
        Karhu ei siihen aikaan talvesta ollut kuusikossa varmaankaan vaan hirvet. Hevonen pelkäsi niiden kohtaamista. Niillä on hyvin tarkka haju- ja kuuloaisti.
        Laukkasi hermostuneena pahan ja sakean kuusikon ohi.


      • jakolasku
        Täällä nukutaan jo kirjoitti:

        Kuusamon Suurpetokeskuksessa on nettikamera, josta voi seurata karhujen talviunta. Olen jonkin aikaa kameraa seuraillut. Ainakin kaksi karhua pesässä uinailee. Päivisin ovat olleet vielä liikkeellä. Nyt taas pahnoissa nukutaan.

        http://www.panoraama.com/live/maakotka/

        Kiitos linkistä, ei ole eksynyt karhuja hirvikameraan. Porkkanakasa vähenee sangen hitaasti.


      • jakolasku
        1950 lukua kirjoitti:

        Muistan kun syvällä maaseudulla hevostalvitie kulki hyvin sakean kuusikon ohi. Isäni oli tottunut hevosmies. Hevonen haistoi ja vainusi kuusikosta jotain pahaa.
        Se korski ja pillastui, olisi kääntynyt tieltä umpihankeen.
        Karhu ei siihen aikaan talvesta ollut kuusikossa varmaankaan vaan hirvet. Hevonen pelkäsi niiden kohtaamista. Niillä on hyvin tarkka haju- ja kuuloaisti.
        Laukkasi hermostuneena pahan ja sakean kuusikon ohi.

        Taas yksinäinen villisika, missä ne muut luuraa? Niitä oli kerran useita.


    • luontofani 2

      Menillään olevassa Yle-ykkösen luontodokumentissa nähtiin kun hirvilehmä kapsutti etukaviollaan alahuultaan. Ensi kertaa näin moista kamerankuvassa.

    • ,,,,,

      Sarvipään ja villisian vuorottelua ruokintapaikalla. Ensin hirvi pakeni villisikaa ja sitten villisika pakeni hirveä.

      • ,,,,,

        Peura tuo taitaa olla. Sarvet eivät oikein passaa porolle ja muutekin muistuttaa enemmän peuraa kuin hirveä.


      • ::::::
        ,,,,, kirjoitti:

        Peura tuo taitaa olla. Sarvet eivät oikein passaa porolle ja muutekin muistuttaa enemmän peuraa kuin hirveä.

        Niin minäkin ajattelin, komeat sarvet, hirveä pienempi, ainakin suomalaista hirveä.


      • +++++
        ,,,,, kirjoitti:

        Peura tuo taitaa olla. Sarvet eivät oikein passaa porolle ja muutekin muistuttaa enemmän peuraa kuin hirveä.

        Guugletin. On muuten saksanhirvi.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Saksanhirvi


      • jakolasku

        Eilen samanlaista villisialla ja mäyrällä


      • jakolasku
        jakolasku kirjoitti:

        Eilen samanlaista villisialla ja mäyrällä

        Ei ketään näkyvissä mutta tuuli humajaa. Mukava kirja "Ihmeitä Suomen luonnossa" kirjoittajat Juha Laaksonen ja Minna Pyykkö.


      • ::::::

    • -----

      Eipä näytä sukellusveneitä pelottavan kovakaan aallokko. Rantavesissä uiskentelevat.

      • Tiaislintujen strategia pysyä hengissä on pesäpöntössä siipien tiuha räpyttely. Muuten kova pakkasjakso ne tappaisi.

        Afrikassa Ruwazari vuorilla 3 kilometrin korkeudessa on erikoisin ilmasto maapallolla. Dokumentissa sanottiin että jokaisena päivänä on sekä kesä että talvi.
        Medenkerääjälintu, kolibri, elää ne kylmät yöt menemällä horrokseen joka yö.

        Aivan erikoinen dokumentti. Sai melkein henkeä haukkomaan.


      • jakolasku
        capt.cöpenick kirjoitti:

        Tiaislintujen strategia pysyä hengissä on pesäpöntössä siipien tiuha räpyttely. Muuten kova pakkasjakso ne tappaisi.

        Afrikassa Ruwazari vuorilla 3 kilometrin korkeudessa on erikoisin ilmasto maapallolla. Dokumentissa sanottiin että jokaisena päivänä on sekä kesä että talvi.
        Medenkerääjälintu, kolibri, elää ne kylmät yöt menemällä horrokseen joka yö.

        Aivan erikoinen dokumentti. Sai melkein henkeä haukkomaan.

        Linnut on fiksuja pakkasella, jotkut etsiytyy katulamppujen kupuihin lämmittelemään. Pörhistämällä höyhenpeitettä pikkulintu säästää 10-30 % normaalista energiankulutuksestaan. Keltasirkun paino pakkasyönä alenee jopa 10% mutta tipu kohentuu taas päivällä ennalleen.

        Sitten on vielä tämä lintujen ihmeellinen ryhmäyöpyminen, sitä harrastaa mm. pyrstötiaiset ja hippiäiset. Kaikki oksalle vieri viereen ja paikkoja vaihdetaan jotta reunimmaiset pääsevät myös lämmittelemään.

        Ei tämä tähän vielä lopu, lisäkeino on hömötiaisella, laskee ruumiinlämpöään jopa 10 astetta, energiankulutus vähenee 25%

        Tiedot on edellä mainitsemastani luontokirjasta.
        _
        Tuliko tämä dokumentti telkusta?


      • c c
        jakolasku kirjoitti:

        Linnut on fiksuja pakkasella, jotkut etsiytyy katulamppujen kupuihin lämmittelemään. Pörhistämällä höyhenpeitettä pikkulintu säästää 10-30 % normaalista energiankulutuksestaan. Keltasirkun paino pakkasyönä alenee jopa 10% mutta tipu kohentuu taas päivällä ennalleen.

        Sitten on vielä tämä lintujen ihmeellinen ryhmäyöpyminen, sitä harrastaa mm. pyrstötiaiset ja hippiäiset. Kaikki oksalle vieri viereen ja paikkoja vaihdetaan jotta reunimmaiset pääsevät myös lämmittelemään.

        Ei tämä tähän vielä lopu, lisäkeino on hömötiaisella, laskee ruumiinlämpöään jopa 10 astetta, energiankulutus vähenee 25%

        Tiedot on edellä mainitsemastani luontokirjasta.
        _
        Tuliko tämä dokumentti telkusta?

        Juu, telkasta tuli ehkä nelosen paketin ohjelmia lisämaksukanavilta. Luulisi, että kaikki on jo kuvattu, mut eipä olekaan!


      • jakolasku
        c c kirjoitti:

        Juu, telkasta tuli ehkä nelosen paketin ohjelmia lisämaksukanavilta. Luulisi, että kaikki on jo kuvattu, mut eipä olekaan!

        Taitaa olla se paketti jossa on muutenkin elukkaohjelmia paljon, minulla oli se aiemmin mutta vaihdoin urheilupainotteiseksi näkymiset. Vaihtoon menee kohta.

        Luonto on nyt aika kummallinen, ikkunastani näkyy naapurin koivu joka on kesävihreänä vielä muut kaljuja. Takapihamme vaahtera pitää käpristyneistä vihreistä lehdistään kynsin ja hampain kiinni. Vaahterasta tippuu normaalisti melkein ensin lehdet.


    • ------

      Villisika näyttäisi olevan murkinalla. Aikiasemmin oli ensin supikoira juoksentelemassa ja sitten saapui villisika tilalle. Ei näyttänyt olevan sama possu kuin n. tunti sitten katsoessani.

      • jakolasku

        Mielestäni tämä miessika on suurempi kun se jonka olen nähnyt iltaisin. Joo ja ei olekaan tällä on häntä suora, toisella hieman kippura.


      • -----
        jakolasku kirjoitti:

        Mielestäni tämä miessika on suurempi kun se jonka olen nähnyt iltaisin. Joo ja ei olekaan tällä on häntä suora, toisella hieman kippura.

        Sitä minäkin että eilinen villisika oli paljon pienempi.


      • sikopaimen
        jakolasku kirjoitti:

        Mielestäni tämä miessika on suurempi kun se jonka olen nähnyt iltaisin. Joo ja ei olekaan tällä on häntä suora, toisella hieman kippura.

        Miessika,siis (orasa)on nimeltään karju


      • jakolasku
        sikopaimen kirjoitti:

        Miessika,siis (orasa)on nimeltään karju

        Kyllä minä sen tiedän että miessika on nimeltään karju.


    • Hyvin osaavat hylkeet käyttää hyväkseen aaltoja rantakiville noustessaan. Aika kova on merenkäynti ja vesi on korkealla.

      • jakolasku

        Siellä ne hylkeet on edelleen rantsussa levolla.


      • jakolasku
        jakolasku kirjoitti:

        Siellä ne hylkeet on edelleen rantsussa levolla.

        Sarvipää syömässä.


      • jakolasku
        jakolasku kirjoitti:

        Sarvipää syömässä.

        Valkohäntäkauris taisi olla,


    • etelän vares

      En ole nähnyt koskaan taviokuurnaa, kapean sektorin pohjoista lintua.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Taviokuurna

      Nyt en muista mikä se nuotioiden läheisyyteen tuleva kesy Lapin lintu on. Siinä keltaistakin väriä. Näkemättä sekin.

    • ,,,,

      Hylkeitä aallokoissa.

      • jakolasku

        Eilen ja ehkä edellisenä päivänä hallit kölli rantsussa, joukkokokous. Rasvaa oli hyvin kerätty vartaloon.


      • jakolasku
        jakolasku kirjoitti:

        Eilen ja ehkä edellisenä päivänä hallit kölli rantsussa, joukkokokous. Rasvaa oli hyvin kerätty vartaloon.

        Parvi villisikoja.


      • Tiutinen 10

        Miltähän maistuisi norppafilee voissa paistettuna? Nykyäänkin kaadetut ja luvalliset hylkeet käytetään kokonaan hyödyksi, lihat nahkat. Maksaahan lupakin.


      • hieno riistanmaku
        Tiutinen 10 kirjoitti:

        Miltähän maistuisi norppafilee voissa paistettuna? Nykyäänkin kaadetut ja luvalliset hylkeet käytetään kokonaan hyödyksi, lihat nahkat. Maksaahan lupakin.

        Kyllä noista villisioista yksi kelpaisi kaataakin. Vielä kanta on tuolla vahva.


      • pilukotta
        jakolasku kirjoitti:

        Parvi villisikoja.

        PÖLLÖPÄÄT
        eivät runne laisinkaan kauniista luoonstamme kun jo jakolaskua yeittävät säheltää.Kertolasku ei suju sitäkään v'äh'ä'ä vai osaatteko kertoa paljonko on puoli kertaa puoli
        tai pii x pii = neljä desimalia riittää ilman laskinta


    • ,,,,,

      Katsoin ensin että mikähän outo olio lienee liikkeellä kun nuolukiven varjo oli villisian kyljessä. Jonkin ajan kuluttua tuli paikalle pieniä possuja jotka iso sika ajoi pois.

      • *-*

        Villisikoja oli äsken parvi iltapalalla, mutta pinkaisivat salamana kameran ulottumattomiin. Syykin selvisi: kruunupää saapui ruokintapaikalle. Aika vähissä ovat nyt eväät. Onkohan ruoka-auton kuljettajalla ollut vapaapäivä?


      • ,,,,,,,
        *-* kirjoitti:

        Villisikoja oli äsken parvi iltapalalla, mutta pinkaisivat salamana kameran ulottumattomiin. Syykin selvisi: kruunupää saapui ruokintapaikalle. Aika vähissä ovat nyt eväät. Onkohan ruoka-auton kuljettajalla ollut vapaapäivä?

        Nythän noita porkkanoita näyttäisi olevan syötäväksi asti.


    • ++++++

      Villisiat murkinalla.

    • ohoh*

      Onpas hylkeitä paljon rannalla.

      • jakolasku

        Edelleen on hylkeitä paljon, äkkiä laskien parikymmentä kellijää.


    • um****
      • älä viitsi ulla

        um****

        Olipa ovela temppu laittaa toimimattomat linkit esille. Luulin, että koneessani on vikaa, mutta onkin taas tämän "ruotsalaisten" sukellusvene harhautus!


      • u.m****
        älä viitsi ulla kirjoitti:

        um****

        Olipa ovela temppu laittaa toimimattomat linkit esille. Luulin, että koneessani on vikaa, mutta onkin taas tämän "ruotsalaisten" sukellusvene harhautus!

        Nyt olet väärässä se ensimmäinen Linkki on aivan toimintakelpoinen . Kun saat sen auki (jos koneesipelaa enään) niin Klikkaan sieltä ylä kulmasta sitä EEnet lokoa , miin jopas avautuukin taas kaikki linkit Kunhan maltat rullata sivua ja tulee se ihana kuva Siittä pitkäkoipisesta kurjesta ----rokeesti vaan kun klikkaa jiin hupsis sielä ne kaivatut on -- Voit tutkia muutakin -- et kai tarvitse s enempää neuvoja ---tälläkertaa. Mukavia katseluhetkiä. ullamirjami


      • ------
        älä viitsi ulla kirjoitti:

        um****

        Olipa ovela temppu laittaa toimimattomat linkit esille. Luulin, että koneessani on vikaa, mutta onkin taas tämän "ruotsalaisten" sukellusvene harhautus!

        Ei minullakaa aukene kumpikaan.
        Ekassa lukee Error = virhe.


    • katleija.

      Enpä ole ennen sattunut paikalle, kun noin paljon on hylkeitä rannassa. Varmaan yli parikymmentä.

    • +++++

      Onpas iso possu syömässä porkkanoita.

    • nimi ja merkki

      Hylkeitä kylki kyljessä rannalla kuvan täydeltä.

    • - pil

      HÖPEREHTIJÄT
      muutaman sanan höpinöitä nekin.
      Hylkeistä tuolla Merenkurkun jäillä näin viime reissullani satamäärin vaivan kannella
      ktsellessani.
      Joutsenia myös satoja laskeutuu mrtrn lahdelle ja tien varteen pelloille.
      Keväällä paisuntojen aikaan samoin. Kuvauksellista myös esim. Saarenmaalla
      käydessäni. Siellä ei ole huviloita pilaamassa rantaidylliä kutn meillä
      kun käy Venetsialaisriosteilyllä ja näkee rannikolla loistavan valomeren.
      Tutkisitte joskus oikeasti luonnon ihmeitä.
      Anlis - Ruokolahdella jopa TV tulee tekemään ohjelmaa sääksen pesän rakentajasta - höpöä...
      UM voiisi tutustua vaikka lehdokkiiin tai LEHTOPÖLLÖÖN !
      Erottaisitteko rupisammakon tai hepokatin heinäsirkasta/
      Tupajäärä löytyy toki kirjoittajan sormien tapaa

      • pimenoff

        Aika kapeata, jos luontoelämykset jäävät kamerakuvien varaan. Harmaa marraskuun polvinen jaksomenossa, mutta maa on sulaa ja lämpöasteita etelässä monia.
        Tuolla ulkona saa happeakin koneella istumisen sijaan.

        Pimeän ajaksi uusia kamerakohteita, kiitos.


      • höpöttäjät
        pimenoff kirjoitti:

        Aika kapeata, jos luontoelämykset jäävät kamerakuvien varaan. Harmaa marraskuun polvinen jaksomenossa, mutta maa on sulaa ja lämpöasteita etelässä monia.
        Tuolla ulkona saa happeakin koneella istumisen sijaan.

        Pimeän ajaksi uusia kamerakohteita, kiitos.

        -pil ja pimenoff

        Lähinnä tälle "höperehtijälle". Miksi hän täällä koneella istuu vahtaamassa, kuka mitäkin kirjoittaa, koska ei tiedä kenekään elämäntilannetta, että miksi istuu kotona?

        Korjaisi edes kirjoitustaan, vaan oliko kovinkin urhoollista "vaivan kannella"? Ja missä niitä joutseniakin voisi katsella?

        Just, joo, kaikkihan me matkustelemme Luontokohteiden perässä tiirailemassa esim. jossain


      • jakolasku
        höpöttäjät kirjoitti:

        -pil ja pimenoff

        Lähinnä tälle "höperehtijälle". Miksi hän täällä koneella istuu vahtaamassa, kuka mitäkin kirjoittaa, koska ei tiedä kenekään elämäntilannetta, että miksi istuu kotona?

        Korjaisi edes kirjoitustaan, vaan oliko kovinkin urhoollista "vaivan kannella"? Ja missä niitä joutseniakin voisi katsella?

        Just, joo, kaikkihan me matkustelemme Luontokohteiden perässä tiirailemassa esim. jossain

        Selvähän se että luontoakin tulee seurattua kun ulkoilee. Kukin tehköön kuten kykenee, pystyy tai ei.
        Aika kummalista vääntöä jostain elukka-kamerasta. Eläimet vähenee kun talvi tulee ja katseltavaa on vähemmän.


      • älä viitsi ulla
        jakolasku kirjoitti:

        Selvähän se että luontoakin tulee seurattua kun ulkoilee. Kukin tehköön kuten kykenee, pystyy tai ei.
        Aika kummalista vääntöä jostain elukka-kamerasta. Eläimet vähenee kun talvi tulee ja katseltavaa on vähemmän.

        jakolasku

        Minä "luopio" kirjoitin tuon viestin Ullalle, koska hänellä on into laittaa linkkejä, jotka ei toimi?!!

        Onneksi näin ne hylkeen sumat, vaikka koti tilallani olen nähnyt noita saimaannorppia yksi kerrallaan.

        Myös lintujen kevät- ja syksy muutto ovat siellä mahtavia, koska siinä on virtapaikka, joten tilamme lunastettiin Luonnonsuojelualueeksi.

        Onhan noi muistoissa nyt ne lintujen äänet, ja hauen kutu, kun itsekkin kahlailin siellä "kuhveikoissa" atraimen kanssa, kuten syksyisellä jäällä "kolikkakalalla"! Harmi, että
        koskaan en päässyt sinne tuulastukseen, jossa kaloja keihästettiin atraimella.?

        Jotenkin harmitta nuo Ullamirjamin linkit!? Miksi hän laittaa niitä, jotka ei toimi?


      • u,m ****

        Olen joskus tutustunut Lehtopöllöön -- Ja sukua ollaan --jälkipolvi on jo ainakin 30 v nimittäneet minua "pöllöksi"
        Terveisin ullamirjami


      • u m****
        älä viitsi ulla kirjoitti:

        jakolasku

        Minä "luopio" kirjoitin tuon viestin Ullalle, koska hänellä on into laittaa linkkejä, jotka ei toimi?!!

        Onneksi näin ne hylkeen sumat, vaikka koti tilallani olen nähnyt noita saimaannorppia yksi kerrallaan.

        Myös lintujen kevät- ja syksy muutto ovat siellä mahtavia, koska siinä on virtapaikka, joten tilamme lunastettiin Luonnonsuojelualueeksi.

        Onhan noi muistoissa nyt ne lintujen äänet, ja hauen kutu, kun itsekkin kahlailin siellä "kuhveikoissa" atraimen kanssa, kuten syksyisellä jäällä "kolikkakalalla"! Harmi, että
        koskaan en päässyt sinne tuulastukseen, jossa kaloja keihästettiin atraimella.?

        Jotenkin harmitta nuo Ullamirjamin linkit!? Miksi hän laittaa niitä, jotka ei toimi?

        Ohjeistinkin jo siihen ylimmäiseen --- Pääsee samat katsoon kun ensin aukasee vaansen linkin -- Ulä kulmassa on se LOKO EEn
        Siellä kun rulla alaspäin on se KURKI --se on se pitkäkoipinen lintu , ihan rohkeesti kun klikkaa kurjenkuvaa saane hyväksi havaitut kamerat --

        Harmittaako ,en tiedä että mikä ,onko minun persoonani NIIIN rasistinen -- Ollaanhan me lintujenkin ja eläimisenkanssa ilman rajoja -- Liittotasavallaksi en ainakaan rupee Olen Suomenkansalainen ,


    • -------

      Onpas possuille porkkanat maistuneet. Illalla oli vaan iso villisika syömässä kun tänne kurkistin.

      Tuonevatkohan enää lisää porkkanoita?

      • Humppila city

        Kun omenoita tuli ihan riesaksi asti, monet ihmiset veivät niitä hevostiloille ja metsään kauriiden ja hirvien syötäväksi.
        Niiden vakituiselle elinreviirille on matkaa joku kilsa. Valitettavasti niitä jää joskus autojen ruhjomiksi.


      • Humppila city kirjoitti:

        Kun omenoita tuli ihan riesaksi asti, monet ihmiset veivät niitä hevostiloille ja metsään kauriiden ja hirvien syötäväksi.
        Niiden vakituiselle elinreviirille on matkaa joku kilsa. Valitettavasti niitä jää joskus autojen ruhjomiksi.

        Hirvikameraakun juurikatsoin ei ollut murunmurua Possut varmaankin illaalla söivät kaikki --niitä oli tosi monta isoja ja pikkunenkin


      • harmin harmi

        Not Foud = Ei Löydy.


      • harmin harmi kirjoitti:

        Not Foud = Ei Löydy.

        Minkälaiset koneet teillä on Tämäkin aukee Kun klikkaaYLÄPALKISSA niin sivu aukee -- Sitten klikkaat Vasemmasta ylälulmasta KLOkoa ---rullaat alaspäin ja klikkaat kurkea --- siinä on ne meidän kamerat --Olkaatten hyvät !


      • harmin harmi
        ullamirjami kirjoitti:

        Minkälaiset koneet teillä on Tämäkin aukee Kun klikkaaYLÄPALKISSA niin sivu aukee -- Sitten klikkaat Vasemmasta ylälulmasta KLOkoa ---rullaat alaspäin ja klikkaat kurkea --- siinä on ne meidän kamerat --Olkaatten hyvät !

        Ihan tavallinen läppäri.


      • zzz+
        ullamirjami kirjoitti:

        Minkälaiset koneet teillä on Tämäkin aukee Kun klikkaaYLÄPALKISSA niin sivu aukee -- Sitten klikkaat Vasemmasta ylälulmasta KLOkoa ---rullaat alaspäin ja klikkaat kurkea --- siinä on ne meidän kamerat --Olkaatten hyvät !

        http://www.eenet.ee/EENet/kaamerad

        Kokeillaan....


      • zzzz+
        harmin harmi kirjoitti:

        Ihan tavallinen läppäri.

        Niin minullakin. Laitoin tuonne alapuolelle ja kokeilin. Aukesi.


      • zzz+
        harmin harmi kirjoitti:

        Not Foud = Ei Löydy.

        väliltä puuttuu eenet


      • ||||<<

    • Loppu hyvin kun saatiin toimiva linkki . Tunnustan että olin aika tumpelo .

      • jakolasku

        Ei se mitään haittaa, sattuu sitä paremmiskin perheis että lapsi kirvehen nialaasoo. Oli joskus sanonta lakeuksilla.

        Porkkanat on syöty, eilen oli villisiat syömässä ehtoolla. Karju ensin ja sitten kersat.


    • Hyvin on niukasti ruokaa hirvikamerassa -- käväsin mutta sieläpäolikin kaksi Supia -- ja oikein katsoin eläinkirjasta kun niitä oli kaksi ja niin peräperää menivät -- mutta katsoin että koska näillä kiimaaika ja se on vasta helmi -maaliskuussa mutta ovat pariuskollisia -- Ja elävätkin n12v
      Hedelmätkin kelpaa --koiratkin ovat luonnonvarassa kaikki ruokasia. Mutta mielellään niinkun Sudetkin ottavan saaliita -- siislihansyöjiä jos on mahdollista

    • +++++

      Possulauma syömässä. Toivottavasti ovat päivällä tuoneet sinne purtavaa kun näytti niin tyhjältä. Milloinkahan alkavat lopettella ruokkimisen talven ajaksi? Toivottavasti eivät kuitenkaan, koska ovat opettaneet että ruokaa on saatavilla. Talvi on kovaa aikaa ilman ruokaa kun eivät tietääkseni ainakaan possut ja hirvet ole talvella horroksessa.

    • yökukkuja

      Hirvikamerassa villisikalauma, jossa on iso uros mukana, ruokailee ja riitelee. Siellä ei ole lunta satanut, toisin kuin meillä, jo paksu valkoinen vaippa maassa. 7.11. kello 5.00.

      • jakolasku

        Porkkanoita kaksi kasaa, elukoille juhlat tiedossa (perjantaipul...) ei kun porkkanat.

        Ei lumesta tosiaan tietoakaan lahden tuolla puolen.


      • +1 aste
        jakolasku kirjoitti:

        Porkkanoita kaksi kasaa, elukoille juhlat tiedossa (perjantaipul...) ei kun porkkanat.

        Ei lumesta tosiaan tietoakaan lahden tuolla puolen.

        ...Tiedä missä lumiraja kulkee, mutta eilisiltainen vesisade meillä ne lähes vei. Pahvikatot, ihmekyllä valkoisina, mutta pellikatoilta valuu alas.
        Valot päällä olevien pysäköidyn auton valoissa näki miten tiheää sumusade oikeasti on. Lienee pilvi silloin maanpinnassa.


    • Nyt on tuotu ruokaa Kyllä jo osasin odottaakkin ,sitä en tiedä että .
      mitä on , mutta toivottavasti kelpaa hyvin .
      Ketään ei ollut paikalla

      • minimanni

        Nyt alkaa porkkanat tehdä kaupansa,koko pesue paikalla.Noilla possuilla on varmaankin Joulunjälkeistä elämää,vai mitä luulette?


      • jakolasku
        minimanni kirjoitti:

        Nyt alkaa porkkanat tehdä kaupansa,koko pesue paikalla.Noilla possuilla on varmaankin Joulunjälkeistä elämää,vai mitä luulette?

        Aikovat halkaista ilmeisesti itsensä, villisikakinkkua valmiiksi halottuna. Ei sitä tiedä vaikka lihotettuina lahdataan.
        Suomessa villisiat saattaa olla kohta sukupuuttoon kuoleva laji kun ne tekee tuhoja. Ihmisten tuhot on tooosi pieniä aatellen sikoja.


    • lentsikka

      Eläimiä ne on linnutkin. Muutaman varislinnun olen nähnyt ihan livenä tänään, harakan ja pari varista. Paikkalintuja ovat.
      Selkeällä säällä saattaa vessan pienestä ikkunasta nähdä aasian tai etelän suuntaan matkalla olevan reittikoneen. Enemmän sen jälkivanan avulla.

      Olen kuullut, että Japaniin matkaavat koneet joutuvat kiertämään Venäjän alueen. Siksi ne ajavat pohjoiseen. Sitten kääntävät pohjoiskalotin yllä itään päin vaikkapa Naritan lentokentän suuntaan pyrkivinä.

    • Atolfia

      Hieman murhemielellä katselen meidän tiaisia. Ovat palanneet vanhoille ruokapaikoilleen. Nyt on vaan niin, että on tullut taloyhtiöön, meidän seinänaapuriksemme perhe, joka on kieltänyt yhtiön alueella syöttämästä lintuja. Rottia ja hiiriä pelkäävät.

      Olen vuosikymmenet syöttänyt pikkulintuja ja se on ollut aina päivän iloinen hetki seurata mitä lintuja milloinkin ilmestyy. Sekin ilo on viety vanhalta pois.

      On sellaisia ikäihmisiä, jotka elävät yksin tässä taloyhtiössä ja heille se on ollut todella vaihtelua päiviin.

      Onhan niitä hiiriäkin näkynyt, mutta ei noita ole ollut vaivaksi asti.

      Maailma on käynyt kovaksi.

      Hyvää isäinpäivää kaikille ISILLE ja UKEILLE. Viettäkää mukava päivä huomenna perheittenne parissa, jos sellainen mahdollista on.

      Mukavaa päivää heillekin, joilla ei näitä ole.

      • jakolasku

        Eikö näistä asiosta siis lintujen ruokinnasta voida äänestää. Totta kuitenkin on ettei kerrostalojen pihalla saa ruokkia lintuja. On harmillinen tilanne, minä ruokkisin täällä tipuja mutta ei ole sallittua.
        Käyn puistossa joka on aika tarkalleen 200m:n päässä kesällä siellä on sorsia osa populaatiosta jää talvehtimaan Kymijokeen joka on puiston reunalla, joutsenet lähtee.

        Oravia, harakoita, tinttejä, variksia sekä jäniksiä näkyy päivittäin jollei ihan pihassa niin kävelyreissulla.


      • Ilo nähdä Atofia palstalla pitkän tauon jälkeen, on sinua jo ehditty kaivatakin. Toivottavasti saammtaas jatkossakin lukea iltaviestejäsi .


      • hurskainen
        jakolasku kirjoitti:

        Eikö näistä asiosta siis lintujen ruokinnasta voida äänestää. Totta kuitenkin on ettei kerrostalojen pihalla saa ruokkia lintuja. On harmillinen tilanne, minä ruokkisin täällä tipuja mutta ei ole sallittua.
        Käyn puistossa joka on aika tarkalleen 200m:n päässä kesällä siellä on sorsia osa populaatiosta jää talvehtimaan Kymijokeen joka on puiston reunalla, joutsenet lähtee.

        Oravia, harakoita, tinttejä, variksia sekä jäniksiä näkyy päivittäin jollei ihan pihassa niin kävelyreissulla.

        Motivoituneet luontoihmiset vievät erilaisille eläimille ruokailupaikkoja metsiinkin. Minäkin vein puistoryteikköön auringonkukan siemeniä erilliseen koppiin.
        Se oli rautalangoin viritetty puiden väliin niin ettei muka hiiret sitä löytäisi. Kaksi kertaa viikossa vein hangessa kahlaten sinne lisää murkinaa.

        Lenkkipolun viereen vein niitä tali-rasvapötköjä rautalankaverkkoon käärittynä niin ettei varislinnut heti paikkaa ryöstäneet.


      • jakolasku
        hurskainen kirjoitti:

        Motivoituneet luontoihmiset vievät erilaisille eläimille ruokailupaikkoja metsiinkin. Minäkin vein puistoryteikköön auringonkukan siemeniä erilliseen koppiin.
        Se oli rautalangoin viritetty puiden väliin niin ettei muka hiiret sitä löytäisi. Kaksi kertaa viikossa vein hangessa kahlaten sinne lisää murkinaa.

        Lenkkipolun viereen vein niitä tali-rasvapötköjä rautalankaverkkoon käärittynä niin ettei varislinnut heti paikkaa ryöstäneet.

        Vähemmän motivoituneet vie yhden talipalloketjun oksalle kiikkumaan, eikä jatka syöttämistä. Ylisyöttäjät syöttää sorsia pitkin kesää leivällä. Meillä päin näin. Sorsilla oli kivaa. Olen katsellut vain sivusta.

        Sioilla kekkerit menossa.


    • Nyt on hirviä syömässä

    • tatkkailia

      Näin päivällä on kamerakuva hieno ,väritkin --onkun metsä taulu --odotta saavaan kun eläimet taitaA HÄMÄRISSÄ MIELUUMMIN KÄYDÄ SYÖMÄSSÄ .
      nYT OLIKIN TULLUT UUTTA RUOKAA .
      ja taa sormilipsahti . Kannattaa joskus huutaakkin .

    • Olihan iso kasa porkkanoita hirvikamerassa, alkoi ihan tehdä mieli hölskytettyjä porkkania vesi kielellä.
      Mikä ilo olikaan lukea Atolfian palanneen kirjoittajien joukkoon, ihan olin huolestunut
      remontin tulleen liian raskaaksi:D
      Pitäneekin lämmittää broilerinsiipi paistostani kun tuli nälkä porkkanoista.

    • ??????

      Hirvikamera suljettu. Miksikähän?

      • ei lihansyöjä

        niin --oliskoos hirvimetsästys alkanut --kuka tietää ?


    • Löytyisiköhän netistä joku kiinnostava web-kamera, jossa olisi jotain eläimiä katsottavana. Eikös niitä lintulautoja ainakin ole. Pitääpäs alkaa etsiä.

      • *-*

        Iltalehti listasi kahdeksan kiinnostavinta nettikameraa, joista voi seurata eläinten elämää. Tässä linkki:

        http://iltalehti.fi/fiidifi/2014081118557630_fd.shtml

        Nettikamera avautuu, kun klikkaa esittelytekstin lopussa olevaa kameratekstiä, esim.Pingviinikamera. Näkyy muuten hyvin, mitä ei voi kaikista kameroista sanoa.


      • u,m****
        *-* kirjoitti:

        Iltalehti listasi kahdeksan kiinnostavinta nettikameraa, joista voi seurata eläinten elämää. Tässä linkki:

        http://iltalehti.fi/fiidifi/2014081118557630_fd.shtml

        Nettikamera avautuu, kun klikkaa esittelytekstin lopussa olevaa kameratekstiä, esim.Pingviinikamera. Näkyy muuten hyvin, mitä ei voi kaikista kameroista sanoa.

        Iso possulauma tuli syömään laskin että 7 possua .


    • ,,,,,

      Olipas possuja kerääntynyt porkkanoita syömään koko joukko. Ainakin seitsemän.

      • ,,,,,

        Taitaa possuilla olla joku piirileikki meneillään kun kiertävät kuopan reunoilla ympäriinsä.


      • --++--
        ,,,,, kirjoitti:

        Taitaa possuilla olla joku piirileikki meneillään kun kiertävät kuopan reunoilla ympäriinsä.

        Nyt tuli pikkupossuja, löytyneekö niille enää mitään purtavaa.


    • *-*
      • corvus monetola

        Eihän tuolla linkissä näy kuin lumisen näkösiä kauran korsia. Mieluummin katson paikkalintujen viimeisten sulamailla syöntä.


      • *-*
        corvus monetola kirjoitti:

        Eihän tuolla linkissä näy kuin lumisen näkösiä kauran korsia. Mieluummin katson paikkalintujen viimeisten sulamailla syöntä.

        Kalifornian ja Suomen aikaero on noin seitsemän tuntia. Nyt siellä on aamu ja Pandat ovat taas liikkeellä. Öisin niillä on tapana nukkua.


      • jakolasku
        *-* kirjoitti:

        Kalifornian ja Suomen aikaero on noin seitsemän tuntia. Nyt siellä on aamu ja Pandat ovat taas liikkeellä. Öisin niillä on tapana nukkua.

        No nyt just koisataan.

        Kiitos linkistä.


      • jakolasku
        jakolasku kirjoitti:

        No nyt just koisataan.

        Kiitos linkistä.

        Sarvipää ja siat.


      • *||||*

        Mahtavaa, mahtavaa, kiitos!


    • wanha kustaa

      täytyy sanoo, että suomalaiset ovatten luantoihmissi kun noin kaamerakuvat kiinnostavatten.

    • Nyt ainakin pandat syävät ja leikkivät rullalla välillä. Ihania mössyköitä!

    • ,,,,,

      Iso sika ja pari pikkupossua syömässä.

    • Hirvikamerassa on ruoka huvennut -- toivottavasti eläimet saavat taas ruokaa -- näin tähänaikaan vuodesta on paljon hedelniä ja vihanneksia joista ne sielä herkuttelee - Ja pysyvät hyvässä kunnossa .

    • Pettymys, nuohan ovat vain videopätkiä eivätkä jatkuvaa web-kameraseurantaa. Kivoja videoita kuitenkin.

      • *-*

        Ihastuttavia videoita, Kiitos! Olen katsonut monta kertaa. Ei ole tullut mieleenikään, että ihminen sisustaisi linnunpöntön tapeteilla, tauluilla ja kirjahyllyllä kirjoineen kaikkineen. Hyvin näkyvät linnut kodissaan viihtyvän. Olisivatko sinitiaisia, kun minusta näyttää, että linnuilla on "pipo päässä".

        Minäkin olen etsiskellyt lintukameroita, mutta kotimaisia en ole ainakaan vielä onnistunut löytämään. Jatketaan etsimistä!


    • ,,,,,

      Possulauma yrittää etsiä ruokaa. Mahtaneekohan löytyä?

    • jakolasku

      Raha puhuu vaikka paikka on Natura aluetta, Kuusamon kitkajoen ympäristö on hulppean kaunis kaistale suomea...

      mutta kun joku haluaa jotain sehän on saatava!

      Australialainen Dragon Mining yhtiö yrittää avata kultakaivoksen Käylän kylän Juomasuolle. Kitkajoki on 35 km pitkä, huomattava osa siitä virtaa Oulangan kansallispuistossa. Alueen ihmiset saa matkailusta elantonsa. Alueella tallustaa maisemia ihmettelemässä 150 000 matkailijaa vuodessa.

      Suunniteltu kaivosalue tulisi pahimmillaan alle kilometrin päähän Kitkajoesta.
      Dragon Miningillä on viisi kaivospiiriä Kitkajoen alueella.

      Alueella on paljon uraania sitä on enemmän kun Talvivaarassa. Paljon on myös epäselvyyttä kuinka hanke tulisi vaikuttamaan ympäristöön, selitykset on hataria. Alueella on jo koetoiminnan jälkiä siihen tulisi valtava louhos.

      Alueen joissa ui myös aivan erityinen lohilaji mitä meillä muualla ei ole.
      ---
      Kaivoksella olisi työllistävä vaikutus mutta alue saastuisi, sellaisessa turisti eikä lohi viihdy.

      *Juttu on muokattu ja reilusti lyhennetty Luonto lehdestä numero 7/2014 alkuperäinen kirjoittaja Juha Kauppinen

      Lukekaa ja pohtikaa kuinka halpa luontomme onkaan kun raha astuu kuvaan!

      • vaeltaja.

        Toivottavasti niin upeaa maisemaa ei pilata kaivoksilla.


      • mies sieltäpäin
        vaeltaja. kirjoitti:

        Toivottavasti niin upeaa maisemaa ei pilata kaivoksilla.

        Talvivaaran katastrofi saattaa hillitä uusien kaivoksien avaamista. Ihmeesti ne kelkat kääntyivät kun alettiin tajuamaan, ettei kaivostoiminnasta tullutkaan Suomen uutta rahasampoa.


      • jakolasku
        mies sieltäpäin kirjoitti:

        Talvivaaran katastrofi saattaa hillitä uusien kaivoksien avaamista. Ihmeesti ne kelkat kääntyivät kun alettiin tajuamaan, ettei kaivostoiminnasta tullutkaan Suomen uutta rahasampoa.

        Toivotaan että olisit oikeassa, kansallisomaisuus on vakavassa vaarassa jos pikku suomeen lisätään vielä kaivoksia. Talvivaara on p'skannut täydellisesti ympäristönsä eikä maisema koskaan palaa ennalleen. Kitkajoen ympäristöstä ei jäisi kun ihanat kuvat ennen ja jälkeen.


      • mies sieltä päin
        jakolasku kirjoitti:

        Toivotaan että olisit oikeassa, kansallisomaisuus on vakavassa vaarassa jos pikku suomeen lisätään vielä kaivoksia. Talvivaara on p'skannut täydellisesti ympäristönsä eikä maisema koskaan palaa ennalleen. Kitkajoen ympäristöstä ei jäisi kun ihanat kuvat ennen ja jälkeen.

        Talvivaaran alapuolisten vesistöjen vesiä nyt tutkitaan miten kauas Savoon päin saastepitoisuuksia on voinut levitä.
        Jos pahoja kaivostoiminnasta johtuvia saasteita löytyy niin eihän siitä eihän siitä tietenkään hyvä hyrise.


    • u,m****

      Wep - kamerakuva on eläimelle hyvin luonnonmukainen toiminta . Nämä Vireokuvat oli senntuntuisia ainakinminun mielestä ,että linnut oli hyvin hätääntyneitä . Luontokuvat ovat eri katekoriassa , kun tällaiset sirkukset .
      En katso toistakertaa .

    • ,,,,,

      Hirvikamera suljettu?

      • ,,,,

        Oli sinne taas porkkanoita ilmestynyt.


    • jakolasku

      Hyvä juttu nyt tiedetään mistä saadaan takuutuoretta joulukalaa, kalakamerasta voi valkata.

    • 1234++

      Jotain peurojako lienevät syömässä 4 kpl.

      • ,,,,,

        Oli niitä välillä kuusikin. Yhdellä sarvet. Pakenivat jotakin.


    • 5678++

      Olipa hienoa katsottavaa pandoissa, värillistä. Tähän asti on minulle näkynyt vain mustavalkoista.

    • ,,,,,

      Emosika kuuden possun kanssa syömässä porkkanoita

      • jakolasku

        Enimmillään olen kahdeksan sikaa kerralla nähnyt, mies-sika ajaa miellellään muita pois.


    • ,,,,,

      Pari supikoiraa syömässä. Jos nuo syötävät ovat lanttuja, onkohan ilmavaivoja.

      • +-.,.-

        Nyt jo possulauma popsinut melkein kaiken.


    • Ihmettelin kuinka hyvin siat hyväksyy supikoirat samalle aluelle -- nytkin kaksi supia kyttää valokeilassa .
      Isot siat kyllä ovat tietosia vaikka syöväykin porukassa --kerran lähti häätämään supia --mutta rauhallista toihua on -- Sika on hyvä juokseen sais varmaanki supin helpolla kiinni . Koiralla on lyhyet jalat --ja luulisin että häviäis juoksussa sialle.

    • ,,,,

      Onpas possujoukko. Ainakin kymmenen sain lasketuksi.

    • Nyt oli hirvikanera kiinni , mutta kalaaltaassa oli valoisaa ---kaloja ei kyllä näkynyt -- olisikoos olleet nukkumassa .

    • ilman kameraa

      Aamulla on vietävä sellaisille linnulle syötävää, jotka eivät pysty tarttumaan noihin ilmassa oksista roikkuviin törppöihin.
      Sitä paitsi lumikerros peittää jo sulan maankin, niin etteivät mitää nokittavaa löydä.
      Talvi on linnuille kova koettelemus, sääliksi käy eloonjäämiskamppailu luonnossa.

    • iso sikalauma oli juuri tulossa syömään kun avasin kivaruudun -- Joku iso karju olis tullus joukkoon mutta tämän porukan johta ajo sen pois --kyllä menivätkin kovaavauhtia lepikkoon . kohta taas tuli porukkaansa ja ruokailu kövi kaikesa rauhasa .

      • lätti sioille

        Lättiis siitä niinku olis jo!!


    • u.m****

      Hirven ruokapaikalle tuli kaunis variksheimoon kuuluva Närhi --Harvoin näkee näin lähellä suurkaupunkia Närhiä .. Mutta minun ikkunani edessä suuressa tammessa on jokuaika sitte vieraillut närhi . On se kaunislintu -- mutta ruma ääni niinkun variksilla yleensä.

    • ,,,,

      Pari supikoiraa liikuskeli alueella. Hirven saavuttua pakenivat kuva-alueen ulkopuolelle. Supikoiren riitelyä kuului ja hirvikin kuunteli sitä välillä.

    • Tirkisteliä

      Kamera ainakinpelaa --mutta juuri nyt ei ollut eläimiänäköpiirissä . Mutta tarkistin kamera pelaa -

    • ,,,,

      Näyttäisihän tuolla kuopassa possujokko nyt olevan.

    • Teillä kellään tietoa --kuinka metsäsika on luontoon päässyt karkaamaan -- vai oliko ensin metsäsiat ja sitten ihminen kesytti sen kotieläimeksi . Onhan ne kuitenkin aika samanlaisiakin .
      Minä en ainakaan pidä metsäsian paistia parempana kun kotonakasvatetunkaan .. Vai onko se sattunut olemaan huono kokki .:=)
      Kyllä se kinkku on taas kohta hommattava -- ei siittä pääse mihinkään Jaan sen sitten miespuolisille sukulaisilleni joulunpyhinä . Ja aina on tullut isikin kinkku syötyä .

      • -----

        Villisika on kesyn sian kantamuoto. Wikipedia.


    • ++++++

      Mikähän se noita possuja oikein säikyttelee? Melkoinen joukko oli syömässä ja yhtä-äkkiä ryntäsivät pakoon jokeinen vähän eri suuntaan. Pari sikaa etualalla ärhenteli toisilleen.

    • ,,,,,,

      On aukaistu uusi metsäkamera. Luminen maisema ja villisikoja. Hirvikameran kuopan reunalle tuotu luultavasti heiniä.

    • ,,,,,

      Kaikki 11 possua syömässä. Ihmettelinkin eilen että kun olivat nuo keltaiset kasat koskematta. Taitaa olla hyvää koska kiistelevät syödessään.

    • sikolättiin

      Kati leijooineen mukaan

    • luonto kamu

      Sikolättiin. Pysy sinä siellä. Älä tule tänne ketään halveeraaraamaan.Katleija on hyvä kirjoittaja. Turkulaisena häntä pidän. Luontokuvien katselu on ihan OK.

    • Alvettulan al

      Tarkkailin ikkunasta avautuvaa näkymää omalla pihamaalla.
      Laitoin fasaaneja varten kauranjyviä isolle pahvilevylle ettei jyvät hukkuisi nurmikkoon ja että ne voi pellillä yöksi peittää.
      Neljä naakkaa ja yksi varis nokki jyviä kaikessa sovussa, Olin menossa ajamaan linnut tiehensä. Nälkä ne pihaan ajaa, meinasin ja annoin nälkäisten syödä.

      • jakolasku

        Fasaani olikin ihmelintu kun muutin joskus nuorena pääkaupunkiseudulle, en ollut koskaan ennen nähnyt. Niitä oli ihmisten pihoilla karjumassa.
        Meidän maamme fasaani ei ole "puhdasrotuinen" vaan on kehitetty muutamista fasaanilajeista, tämä selvisi kun luin luontokirjoja syksymmällä.


    Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2032
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1755
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1644
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1567
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    10. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      71
      1173
    Aihe