Kelalta käsketään työkkäriin?

luukulta luukulle

Soitin Kelalle, koska tilapäisesti tuloni olivat suuremmat kuin asumistukea myönnettäessä sallitaan.

Sain kuulla että minulle on suuresti vaihtelevien tulojeni vuoksi myönnetty myös työmarkkinatukea ja nyt minua velvoitetaan menemään työkkäriin asioideni selvittelyyn. En ole itse tuota työmarkkinatukea hakenut ollenkaan, ovat oma-aloitteisesti Kelassa sen laittaneet ja nyt kuulemma kun minulle on "virheellisesti arvioitujen" tulojen perusteella myönnetty asumistukea niin nuo asiat täytyisi tarkistaa työkkärissä.

Minulla on osa-aikainen työpaikka jossa edelleen haluaisin jatkaa. Työkkärihän edellyttää että haetaan kokopäiväistä työtä. Minulla on joku vanha ammatti jonka ammattitaito on ruostunut jo vuosia sitten. Minusta ei enää ole kyseisiin töihin ja olisi helvetillistä joutua pakotetuksi toistaitoisena vastuullisiin töihin tekemään virheitä. Mahtaisiko siitä olla kellekään sanottavampaa hyötyäkään.

Kela haluaisi kai sellaisen lausunnon että en ota vastaan kokopäivätyötä, mutta saako sellaista lausuntoa jos ei mene työkkäriiin henk.koht. tentattavaksi? Onko kellään kokemuksia mitä tällaisessa tapauksessa voi seurata?

Olen ollut siinä luulossa, että asumistuki ja työttömyystuet ovat ihan erikseen eikä niitä sotketa keskenään. Onko tämä joku uusi juoni pakottaa työkkäriin jos hakee asumistukea?

3

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tervetuloa

Suomeen.
      Mutta sinulla on osa-aikatyö, pidä siitä kiinni. Älä anna byrokraatin viedä sitä sinulta pois.

• töttöröö vaan

Asumistuki laskettiin itseni kohdalla edellisen vuoden keskiarvotulojen pohjalta. Lisäksi saan peruspäivärahaa soviteltuna. Ihmettelen kovin mikä on itse ongelma...
      Toisena vuotenahan näin häviää hiukan as.tuessa, mutta toisena tasoittuu.

Kohdallani tutkittiin työssäoloehtokin huolella- työnantajan on toimitettava viikkotunnit, kun Kela pyytää. Tutkitutapa sinäkin... Jos osa-aikatyösi on jatkuvaa. Saatat yllättyä iloisesti.

• "Kela haluaisi kai sellaisen lausunnon että en ota vastaan kokopäivätyötä, "

Saatan olla väärässä mutta pitää olla työnhaku voimassa ja hakea te-toimiston papereissa "kokoaikatyötä" että saa oikeuden hakea soviteltuun päivärahaa?

"Olen ollut siinä luulossa, että asumistuki ja työttömyystuet ovat ihan erikseen eikä niitä sotketa keskenään."

Työttömyysetuus on tuloa sekin kuten työpalkka ja vaikuttaa asumistuen määrään siis. Ongelmallinen tilanne toki tuo kun tulot vaihtelee (osa-aikatyö) jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7629
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1883
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1860
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      759
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241