Kelalta käsketään työkkäriin?

luukulta luukulle

Soitin Kelalle, koska tilapäisesti tuloni olivat suuremmat kuin asumistukea myönnettäessä sallitaan.

Sain kuulla että minulle on suuresti vaihtelevien tulojeni vuoksi myönnetty myös työmarkkinatukea ja nyt minua velvoitetaan menemään työkkäriin asioideni selvittelyyn. En ole itse tuota työmarkkinatukea hakenut ollenkaan, ovat oma-aloitteisesti Kelassa sen laittaneet ja nyt kuulemma kun minulle on "virheellisesti arvioitujen" tulojen perusteella myönnetty asumistukea niin nuo asiat täytyisi tarkistaa työkkärissä.

Minulla on osa-aikainen työpaikka jossa edelleen haluaisin jatkaa. Työkkärihän edellyttää että haetaan kokopäiväistä työtä. Minulla on joku vanha ammatti jonka ammattitaito on ruostunut jo vuosia sitten. Minusta ei enää ole kyseisiin töihin ja olisi helvetillistä joutua pakotetuksi toistaitoisena vastuullisiin töihin tekemään virheitä. Mahtaisiko siitä olla kellekään sanottavampaa hyötyäkään.

Kela haluaisi kai sellaisen lausunnon että en ota vastaan kokopäivätyötä, mutta saako sellaista lausuntoa jos ei mene työkkäriiin henk.koht. tentattavaksi? Onko kellään kokemuksia mitä tällaisessa tapauksessa voi seurata?

Olen ollut siinä luulossa, että asumistuki ja työttömyystuet ovat ihan erikseen eikä niitä sotketa keskenään. Onko tämä joku uusi juoni pakottaa työkkäriin jos hakee asumistukea?

3

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tervetuloa

Suomeen.
      Mutta sinulla on osa-aikatyö, pidä siitä kiinni. Älä anna byrokraatin viedä sitä sinulta pois.

• töttöröö vaan

Asumistuki laskettiin itseni kohdalla edellisen vuoden keskiarvotulojen pohjalta. Lisäksi saan peruspäivärahaa soviteltuna. Ihmettelen kovin mikä on itse ongelma...
      Toisena vuotenahan näin häviää hiukan as.tuessa, mutta toisena tasoittuu.

Kohdallani tutkittiin työssäoloehtokin huolella- työnantajan on toimitettava viikkotunnit, kun Kela pyytää. Tutkitutapa sinäkin... Jos osa-aikatyösi on jatkuvaa. Saatat yllättyä iloisesti.

• "Kela haluaisi kai sellaisen lausunnon että en ota vastaan kokopäivätyötä, "

Saatan olla väärässä mutta pitää olla työnhaku voimassa ja hakea te-toimiston papereissa "kokoaikatyötä" että saa oikeuden hakea soviteltuun päivärahaa?

"Olen ollut siinä luulossa, että asumistuki ja työttömyystuet ovat ihan erikseen eikä niitä sotketa keskenään."

Työttömyysetuus on tuloa sekin kuten työpalkka ja vaikuttaa asumistuen määrään siis. Ongelmallinen tilanne toki tuo kun tulot vaihtelee (osa-aikatyö) jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      151
      11396
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      28
      8092
    3. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      56
      5874
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      162
      4749
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      15
      4661
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      32
      4331
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      84
      4193
    8. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      84
      3477
    9. Juuri muiston ne

Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      80