Tänne taidan jäädä

Eräs Filosofi

Olen etsinyt palstaa, jossa voisin jakaa ajatuksiani. Tämä vaikuttaa loistavalta paikalta, koska palstalaiset vaikuttavat enemmän tai vähemmän fiksuilta ja ovat kaiken lisäksi ovat nuoria, niin kuin minäkin. Liikun nimimerkillä Eräs Filosofi, kunnes keksin paremman.

18

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarvetuloa vaan. Tuo muistuttaa ensimmäistä nimimerkkiäni!

• Eräs Filosofi

Minulla oli vaikeuksia keksiä nimimerkkiä ja kun luin pulinat infoa, huomasin, että täällä on ollut muutama eräs (jokin). Silloin tajusin, että minun täytyy olla eräs filosofi.

• Eräs Filosofi kirjoitti:

Minulla oli vaikeuksia keksiä nimimerkkiä ja kun luin pulinat infoa, huomasin, että täällä on ollut muutama eräs (jokin). Silloin tajusin, että minun täytyy olla eräs filosofi.

No minä olin Eräs trotskilainen.

• Eräs Filosofi
        icepicked kirjoitti:

No minä olin Eräs trotskilainen.

Kuten sanoin, luin pulinat infon ja näinollen tiedän.

• Eräs Filosofi
        Eräs Filosofi kirjoitti:

Kuten sanoin, luin pulinat infon ja näinollen tiedän.

Olisin iloinen, jos sinäkin kävisit keskustelemassa rakentavasti filosofiasta.

• Eräs Filosofi kirjoitti:

Olisin iloinen, jos sinäkin kävisit keskustelemassa rakentavasti filosofiasta.

Voisin. Minulla on nyt liikaa kiireitä, mutta yritän illalla.

• alice_dolly_phone

No terve, jää toki

jollet ole Raipparin tai jonkun muun luomus? *tiukka katse*

Täällä täytyy oppia olemaan vainoharhainen katsos. :D No, tiedätkin teoriassa varmaan kaiken jos kerran luit Pulinat infon...

• Raipparikin tykkää filosofiasta, mutta hän ei toisaalta osaa kielioppia... Mutta epäilkäämme kaikkia.

• Minunkin alkuperäinen tarkoitukseni oli muuten levittää "luontopropagandaa" tälle palstalle. Nyt on mukava, kun pääsemme luonnon lisäksi miettimään myös filosofiaa asiaan perehtyneen henkilön johdolla.

• Niin, ja tervetuloa joukkoomme!

• Eräs Filosofi

Niin no... asiaan perehtynyt on väärä sana, koska en ole koskaan lukenut filosofisia kirjoja tai opiskellut filosofiaa. Minulla on vaan mielipiteitä maailmasta ja etenkin ihmismielestä.

• Eli sulla ei niinkään ole mitään filosofista osaamista tai muuta taustatietoa filosofiasta ja silti yrität levittää aatettasi täällä?

Kyllä mie ny ainaki edellyttäisin ees jotain muutaki kuin vain mielipiteitä asioista jos sitä levittämään rupeaa.

• Eräs Filosofi

Miksi tarvitsisin koulutusta filosofiaan? Olen ymmärtänyt, että filosofiassa opetetaan kaikenlaista, joka ei ole välttämätöntä (esim. Tunnettujen filosofien mielipiteitä.) Ja filosofista ajattelua. Filosofisen ajattelun osaaminen on välttämätöntä, mutta minä olen oppinut sen ajattelemalla paljon asioita.
        Eihän kaikkein ensimmäisillä filosofeilla tai idän viisailla vanhuksilla ollut filosofian oppikirjaa, josta opetella "oikeat" vastaukset ulkoa.
        Kysyn sinulta: jos en sanoisi itseäni filosofiksi, vaan kertoisin muuten vaan ajattelutavastani, vaatisitko silloin minulta koulutusta?

• biologinalku
        Eräs Filosofi kirjoitti:

Miksi tarvitsisin koulutusta filosofiaan? Olen ymmärtänyt, että filosofiassa opetetaan kaikenlaista, joka ei ole välttämätöntä (esim. Tunnettujen filosofien mielipiteitä.) Ja filosofista ajattelua. Filosofisen ajattelun osaaminen on välttämätöntä, mutta minä olen oppinut sen ajattelemalla paljon asioita.
        Eihän kaikkein ensimmäisillä filosofeilla tai idän viisailla vanhuksilla ollut filosofian oppikirjaa, josta opetella "oikeat" vastaukset ulkoa.
        Kysyn sinulta: jos en sanoisi itseäni filosofiksi, vaan kertoisin muuten vaan ajattelutavastani, vaatisitko silloin minulta koulutusta?

Filosofia on tosiaan sellainen ala, että koulutusta ei välttämättä tarvita. Filosofiaa voi harjoittaa tietämättä aikaisempien filosofien mielipiteistä, mutta filosofisen kirjallisuuden lukeminen avartaisi ajattelua eli toisi asioihin uusia filosofisia näkökulmia ja antaisi uusia pohdittavia kysymyksiä. Filosofian kirjat eivät anna valmiita vastauksia, koska filosofia on nimenomaan kyseenalaistamista. Oikeastaan filosofiassa ei edes ole oikeita vastauksia; on vain kysymyksiä. Jos yritämmekin vastata johonkin filosofiseen kysymykseen, vastaukset herättävät vain lisää kysymyksiä.

Jos haluaa alkaa levittää jotain filosofista oppia, ei koulutusta tai perehtyneisyyttä välttämättä tarvita paljoa. Oman ajattelun ja pohdinnan pohjalta voi luoda uutta oppia. Eräs Filosofi, vaikket ole sanojesi mukaan perehtynyt filosofiaan, tiedät siitä selvästi jotain. Aloittamasi keskustelun "Filosofista keskustelua" kysymykset olivat kuin suoraan filosofian oppikirjasta.

• Eräs Filosofi
        biologinalku kirjoitti:

Filosofia on tosiaan sellainen ala, että koulutusta ei välttämättä tarvita. Filosofiaa voi harjoittaa tietämättä aikaisempien filosofien mielipiteistä, mutta filosofisen kirjallisuuden lukeminen avartaisi ajattelua eli toisi asioihin uusia filosofisia näkökulmia ja antaisi uusia pohdittavia kysymyksiä. Filosofian kirjat eivät anna valmiita vastauksia, koska filosofia on nimenomaan kyseenalaistamista. Oikeastaan filosofiassa ei edes ole oikeita vastauksia; on vain kysymyksiä. Jos yritämmekin vastata johonkin filosofiseen kysymykseen, vastaukset herättävät vain lisää kysymyksiä.

Jos haluaa alkaa levittää jotain filosofista oppia, ei koulutusta tai perehtyneisyyttä välttämättä tarvita paljoa. Oman ajattelun ja pohdinnan pohjalta voi luoda uutta oppia. Eräs Filosofi, vaikket ole sanojesi mukaan perehtynyt filosofiaan, tiedät siitä selvästi jotain. Aloittamasi keskustelun "Filosofista keskustelua" kysymykset olivat kuin suoraan filosofian oppikirjasta.

Voi lukisin mielelläni filosofien kirjoittamia kirjoja, jos saisin niitä käsiini. Jos joku tietäisi jonkun sivuston, josta niitä voisi lukea ilmaiseksi, olisin kiitollinen linkistä.

• biologi_ei_kirj.
        Eräs Filosofi kirjoitti:

Voi lukisin mielelläni filosofien kirjoittamia kirjoja, jos saisin niitä käsiini. Jos joku tietäisi jonkun sivuston, josta niitä voisi lukea ilmaiseksi, olisin kiitollinen linkistä.

Eri filosofien aatoksiin ja filosofian haaroihin pääsee tutustumaan vaikka Wikipedia-artikkeleja lukemalla. Muitakin sivustoja varmasti löytyy ja kirjastosta löytyy filosofiaa käsitteleviä teoksia.

• ooce
        biologi_ei_kirj. kirjoitti:

Eri filosofien aatoksiin ja filosofian haaroihin pääsee tutustumaan vaikka Wikipedia-artikkeleja lukemalla. Muitakin sivustoja varmasti löytyy ja kirjastosta löytyy filosofiaa käsitteleviä teoksia.

Meinaan vaa enemmänki et se ois hieman uskottavampaa jos tietää jotain.

Filosofian juttuja löytyy iha helposti netistä ja kirjoista. Ei oo nii vaikeaa.

ocetherunq

• Filosofian teoksia on parasta hakea kirjaston kirjoista, sillä niissä on enemmän aineistoa kuin muualla, mutta voin antaa sinulle pari linkkiä joissa on vähän materiaalia;

http://filosofia.fi/klassikkokirjasto/aakkos
      - Jos osaat englantia niin siinä olisi muutama teos.

http://www.teosofia.net/
      - Tuolta löytyy useita tekstejä suomeksi monista aiheista, mutta jos klikkaat vasemmalta "filosofia" löydät muutamia kirjoituksia. Huom. tekstit on koskemattomia vaikka niissä on esipuheissa kerrottu teosofisen liikkeen mielipide asiaan.

http://oppiminen.yle.fi/abitreenit/filosofia
      - Ei ole kirjoja mutta liittyy aiheeseen.

Olisi helpompaa jos kertoisit aiheen; etiikka, luonnonfilosofia, yhteiskuntafilosofia, dialektiikka jne... Suosittelen kuitenkin jokaiselle Senecan kirjeitä Luciliukselle ja tunnetuimpien tyyppien kuten Platonin teoksia joista olen lukenut ainoastaan muutama.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      369
      4832
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      353
      2819
    3. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      76
      2481
    4. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      87
      2073
    5. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      464
      1843
    6. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      33
      1574
    7. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      229
      1407
    8. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1372
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      34
      1292
    10. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      66
      1223
    Aihe