miksi luterilaiset eivät pääsääntöisesti

ruhtinaan karjaako

lue koskaan Raamattua?

Eikö heitä kiinnosta ollenkaan mistä siinä uskossa ja kristillisyydessä on kysymys johon heidät on väkisin vauvana liitetty, vai mistä on kysymys ?

He eivät tiedä Raamatun sisällöstä mitään, mutta irvin hampain silti kiivailevat sakraaleistaan, kastemekkoa säilytetään sukupolvia ja kastetodistusta esitellään 90 vuotispäivillä, olen ollut paikalla.

Mitä tämä on?

17

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä tämä on

      Suurin osa luterilaisista jopa papeista ei ole uskossa.
      Eivät siis koe tarvetta tuntea Jumalaa eikä ole tarvetta näin ollen lukea Raamattua. Kuuluvat vain luterilaiseen kirkkoon. Vain harva luterilainen on uudestisyntynyt.

    • No heippa!

      Meitä luterilaisia on varmaan niin monenlaisia. Toki toivoisin minäkin, että lukisimme Raamattua. Katekismus opettaa Raamatusta esimerkiksi näin: ”Jumalan sanana Raamattu tutkii ja koettelee meitä paljastaen itsekkyytemme ja epäuskomme. Se näyttää peilin tavoin, millaisia todella olemme. Samalla se kääntää katseemme Vapahtajaan, joka on tehnyt puolestamme sen, mihin emme itse kykene. Kristus ja hänen rakkautensa meitä kohtaan on avain Raamatun ymmärtämiseen.”

      Mutta minun mielestä on kyllä hienoa, että kastemekkoa pidetään suvuissa arvossa. Se on konkreettinen esine, joka kertoo sukupolvien ketjusta. Mitä pahaa on kastetodistuksen esittelystä? Minusta se kertoo kasteen arvostamisesta. Ja olisiko vielä niin, että 90-vuotias jo ymmärtää, että ei omilla teoillaan voi ansaita pelastusta, se, mikä jää jäljelle on kasteen armo!

      Moikkaa Päivi-pappi Hämeestä

      • yksi Jumala

        Raamattu kuitenkin antaa ymmärtää että ikuisen elämän saannin edellytys on Jumalan sekä hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen tuntemus. Toisaalta
        sanotaan myös että usko ilman tekoja on kuollut.

        Jeesus myöskin sanoi Mat 7:21:". Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."

        Eivätkö nämä anna ymmärtää että tekoja kuitenkin tarvitaan, vaikka niillä ei
        pelastusta ansaitakkaan?

        Miten sitten luterilaiset voivat tietää mikä Jumalan tahto on, elleivät he lue
        Raamattua eivätkä käy kirkossa sitä kuulemassa? Miten he voivat toimia
        Jumalan tahdon mukaisesti elleivät saa tietoa? Katsotaanko heidän silti
        pelastuvan vaikka eivät välitä Jumalan sanasta ollenkaan vai miten on
        asian laita?

        Tällaisia kysymyksiä heräsi mieleeni.


      • yksi Jumala kirjoitti:

        Raamattu kuitenkin antaa ymmärtää että ikuisen elämän saannin edellytys on Jumalan sekä hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen tuntemus. Toisaalta
        sanotaan myös että usko ilman tekoja on kuollut.

        Jeesus myöskin sanoi Mat 7:21:". Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."

        Eivätkö nämä anna ymmärtää että tekoja kuitenkin tarvitaan, vaikka niillä ei
        pelastusta ansaitakkaan?

        Miten sitten luterilaiset voivat tietää mikä Jumalan tahto on, elleivät he lue
        Raamattua eivätkä käy kirkossa sitä kuulemassa? Miten he voivat toimia
        Jumalan tahdon mukaisesti elleivät saa tietoa? Katsotaanko heidän silti
        pelastuvan vaikka eivät välitä Jumalan sanasta ollenkaan vai miten on
        asian laita?

        Tällaisia kysymyksiä heräsi mieleeni.

        "yksi Jumala". Raamatun perusteella ei kuitenkaan saa selvää, mitä pelastukseen vaaditaan.

        Eräs rosvo pelastui pyytämällä Jeesusta muistamaan häntä. Toisaalta Jeesus sanoo moneen kertaan, että tekoja pitää olla, muuten ikuinen kärsimys odottaa. Sitten kuitenkin: joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.

        Mutta jos yrittää näin: on uskottava Jeesukseen, ja tehtävä hyviä tekoja: ainakin ne, jotka hän on itse kertonut. Ne ovat vaatimuksena. Mutta kuten tälläkin palstalla on havaittu, ei tästäkään ole saatu yksimielisyyttä.

        Ja se varkaan pelastuminen panee kaiken tuon romukoppaan: pelastuu, vaikka tekisi pahoja tekoja, eikä olisi kastettukaan.

        Eli vaikka Raamattua lukisi, niin ei siitä tulisi hullua hurskaammaksi.


      • hmmmmm
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        "yksi Jumala". Raamatun perusteella ei kuitenkaan saa selvää, mitä pelastukseen vaaditaan.

        Eräs rosvo pelastui pyytämällä Jeesusta muistamaan häntä. Toisaalta Jeesus sanoo moneen kertaan, että tekoja pitää olla, muuten ikuinen kärsimys odottaa. Sitten kuitenkin: joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.

        Mutta jos yrittää näin: on uskottava Jeesukseen, ja tehtävä hyviä tekoja: ainakin ne, jotka hän on itse kertonut. Ne ovat vaatimuksena. Mutta kuten tälläkin palstalla on havaittu, ei tästäkään ole saatu yksimielisyyttä.

        Ja se varkaan pelastuminen panee kaiken tuon romukoppaan: pelastuu, vaikka tekisi pahoja tekoja, eikä olisi kastettukaan.

        Eli vaikka Raamattua lukisi, niin ei siitä tulisi hullua hurskaammaksi.

        Mistä tiedät Jumalan tahdon jos et lue sitä Raamatusta?


      • hmmmm

        Miksi Jeesus otti kasteen ja sanoi niiden pelastuvat jotka uskovat ja kastetaan? (huom. ei kastetaan hs uskovat)


      • sanoisinpa että
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        "yksi Jumala". Raamatun perusteella ei kuitenkaan saa selvää, mitä pelastukseen vaaditaan.

        Eräs rosvo pelastui pyytämällä Jeesusta muistamaan häntä. Toisaalta Jeesus sanoo moneen kertaan, että tekoja pitää olla, muuten ikuinen kärsimys odottaa. Sitten kuitenkin: joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.

        Mutta jos yrittää näin: on uskottava Jeesukseen, ja tehtävä hyviä tekoja: ainakin ne, jotka hän on itse kertonut. Ne ovat vaatimuksena. Mutta kuten tälläkin palstalla on havaittu, ei tästäkään ole saatu yksimielisyyttä.

        Ja se varkaan pelastuminen panee kaiken tuon romukoppaan: pelastuu, vaikka tekisi pahoja tekoja, eikä olisi kastettukaan.

        Eli vaikka Raamattua lukisi, niin ei siitä tulisi hullua hurskaammaksi.

        Eikö tuo ollut juuri hyvä esimerkki siitä, että Jumalan Pojalla on tuollaiseen valta, ei ihmisellä. Me ihmiset pyrimme siihen, että kastamme ja uskomme ja sitä paitsi ryövärikin uskoi. Ei se silti ole tarkoitettu patentiksi tai mallikaavaksi - ryöväri - , jolloin meidän muidenkin pitäisi pyrkiä ryövärinä elämään ja sitten vasta katumaan ja uskomaan viime metreillä. Enemmän tuo on esimerkki siitä, että jonkun elämä ei ole ollut hallinnassa ja se on Jumalan asia päättää, miten käy, koska Hän tietää sen koko ihmisen elämän ja miten se on johtanut tuohon. Hänellä oli kuitenkin kääntymys Kristuksen puoleen siellä ristillä. Eikä kastetta silloin ollut vielä varsinaisesti asetettukaan.

        Ja kuten muistamme Jeesus kävi Johannes Kastajalla kastauttamassa itsensä, joten ei voi sanoa, että kastetta sinänsä halveksittaisiin. Jumala vain on se, joka sitten näkee, että jostain syystä ei olla kastettu/viety kasteelle. Hänellä on siis voima ylittää omat asetuksensa, ei meillä muilla.


      • yksi Jumala
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        "yksi Jumala". Raamatun perusteella ei kuitenkaan saa selvää, mitä pelastukseen vaaditaan.

        Eräs rosvo pelastui pyytämällä Jeesusta muistamaan häntä. Toisaalta Jeesus sanoo moneen kertaan, että tekoja pitää olla, muuten ikuinen kärsimys odottaa. Sitten kuitenkin: joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.

        Mutta jos yrittää näin: on uskottava Jeesukseen, ja tehtävä hyviä tekoja: ainakin ne, jotka hän on itse kertonut. Ne ovat vaatimuksena. Mutta kuten tälläkin palstalla on havaittu, ei tästäkään ole saatu yksimielisyyttä.

        Ja se varkaan pelastuminen panee kaiken tuon romukoppaan: pelastuu, vaikka tekisi pahoja tekoja, eikä olisi kastettukaan.

        Eli vaikka Raamattua lukisi, niin ei siitä tulisi hullua hurskaammaksi.

        helsinkijokkeri

        Muistaakseni ryöväreitä oli Jeesuksen molemmin puolin eli kaksi ja vain toiselle Jeesus sanoi: sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa. Mikä ero
        heillä oli, kun toiselle ei näitä sanoja sanottu?


      • yksi Jumala kirjoitti:

        helsinkijokkeri

        Muistaakseni ryöväreitä oli Jeesuksen molemmin puolin eli kaksi ja vain toiselle Jeesus sanoi: sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa. Mikä ero
        heillä oli, kun toiselle ei näitä sanoja sanottu?

        Kyllä vaan. Erona oli sanat. Teot olivat suunnilleen samat.

        Eli tuo todistaisi siitä, ettei ole väliä mitä me teemme. Se taas on rajussa ristiriidassa Jeesuksen muiden puheiden kanssa. "Heidät tuomittiin kukin tekojensa mukaan", on vielä Ilmestyskirjassa.


    • aika kuolla

      Älä nyt taas Balttis aseta tätä luterilaisuus-kysymykseksi. On kyse yleisestä maallistumisesta länsimaissa. Kyllä täällä ennen Raamattua luettiin.

      Nyt maallistumisen aikana tällainen kansankirkko-meininki ei tietysti enää käy oikeastaan päinsä. Tämä varmaankin vain hitaasti lakkaa hengittämästä, kuten Jeesus ristillä. Ristillähän on vaikea hengittää.

      Toki sinne sitten niitä kristityitä vielä jää, katsotaan nyt mitä tulevaisuudella on tarjolla. Ja varmaan tullaan vielä seurakuntia perustamaan jne.

    • Saarnaa

      "Ja olisiko vielä niin, että 90-vuotias jo ymmärtää, että ei omilla teoillaan voi ansaita pelastusta, se, mikä jää jäljelle on kasteen armo!"

      Yksikään ihminen ei ole loppumetreillään turvannut kasteen armoon.

      Jokainen joka on huolissaan pelastuksestaan kääntyy henkilökohtaisesti Jeesuksen ja Hänen lunastamansa armon puoleen. Näin ihminen tunnustaa uskonsa Jeesukseen ja tunnustaa myös sen, että vain uskossa Jeesukseen on pelastus. Amen

      • höh!

        No sehän on jo kastettu!


    • Tässäpä jotain syitä.

      Otsikon pitäisi oikeasti olla: Miksi ihmiset ylipäätään eivät lue Raamattua.

      Raamattu on niin vaikeaselkoinen ja raskas luettava ettei monikaan siksi ”osaa” sitä lukea. Tarkoittaa että se lukutaito on sen verran heikko, ettei lukemisesta tule mitään. Kaikki eivät ole lukuihmisiä, he jotka mieluummin tekevät käsillään, eivät mielellään lue.

      Raamattua on opetettu valtaosalle suomalaisia. Ehkä jo se on auttanut karkottamaan heidät siitä? Vaikka mm. uskonnon opetuksessa on tarinoita yksinkertaistettu, jäävät ne irrallisiksi tarinoiksi joille on vaikeaa löytää todellisuudessa vastinetta tämän päivän maailmasta. Kieli on vanhahtavaa ja monet vertaukset kiinni aivan toisessa ajassa ja kulttuurissa.

      Raamattua on käytetty runsaasti sitaateissa ja painottomaan omaa näkemystä. Käytetyt sitaatit ovat hajanaisia ja joskus vastakkaisia toisilleen. Se synnyttää mielikuvan ristiriitaisuuksista ja sekavuudesta eikä innosta ketään lukemaan. Jos vielä tähän laitetaan se ”kaanaan kieli ja jargon, jossa sanoilla saattaa olla aivan eri merkitys kuin muussa kielenkäytössä, vaikea ymmärrytettävyys loitontaa.

      Raamattua ei monikaan yksikertaisesti jaksa lukea, sillä sen opiskelu vie vuosia. Sitä eivät lue muutkaan kristinuskoon kuuluvat vaan mieluummin kuuntelevat muiden selityksiä. Riippumatta kirkkokunnasta tai suuntauksesta. Etenkin jos vaaditaan yhtenäistä tulkintaa, on helpompaa kuunnella miten se pitää tulkita.

      Niin, jokainen ilmentää sitä uskoaan omalla tavallaan. Vaikka pitämällä Raamattua sakraalina….

      • pari lukua päivässä

        Jos on kiinnostunut niin jaksaa suorastaan ei voi olla lukematta. Kaikkea roskaa luetaan ja ahmitaan telkkarista vaikka ei ymmärretäkään. Jos Rakastaa Jumalaa haluaa oppia tuntemaan hänet. Kirkko ei enää lue Raamattua joten se on tullut vieraaksi maallikoillekin. Esim. Raamattu kannesta kanteen on mainio tapa oppia lukemaan Raamattua. On muitakin opetusohjelmia myös radiossa, tv:ssä sekä Raamattukouluja ja -piirejä. Joka päivä kun lukee yhden luvun VT:tä ja yhden UT:tä päöser hyvään alkuu.


      • pari lukua päivässä kirjoitti:

        Jos on kiinnostunut niin jaksaa suorastaan ei voi olla lukematta. Kaikkea roskaa luetaan ja ahmitaan telkkarista vaikka ei ymmärretäkään. Jos Rakastaa Jumalaa haluaa oppia tuntemaan hänet. Kirkko ei enää lue Raamattua joten se on tullut vieraaksi maallikoillekin. Esim. Raamattu kannesta kanteen on mainio tapa oppia lukemaan Raamattua. On muitakin opetusohjelmia myös radiossa, tv:ssä sekä Raamattukouluja ja -piirejä. Joka päivä kun lukee yhden luvun VT:tä ja yhden UT:tä päöser hyvään alkuu.

        Toki on paikkoja, joissa sitten voi tutkiskella lisää. Mutta kun lukeminen ei ole luontainen tapa kaikille ja osaamisessakin on paljon eroja. Ainahan näitä joille tekstin lukeminen ja ”teoria” eli kirjoitetun kautta oppiminen on ollut vaikeaa ja heitä on syytetty vain laiskoiksi ja uppiniskaisiksi. Et ehkä ole kuullut esim. oppimisen ongelmista tai luki -vaikeuksista?

        Kirkko ei varmaan lue, sillä se on joko rakennus tai organisaatio. Tarkoitat kai kirkon työntekijöitä? Kyllä vain joka palveluksessa on Raamattua kuullut.

        Voimme tietenkin harjoittaa lukutaitoa. Toinen asia on oppiminen, joka ei tapahdu passiivina kuuntelemisena. Se on ehkä se huonoin menetelmä jota voi käyttää, mutta sitä käytetään sen vuoksi että ehkä opettajalle se on helpoin tapa. Alle neljännes hyötyy tällaisesta opetuksesta.

        Kyllä vain tähänkin voisi miettiä uusia tapoja sekä menetelmiä. Ehkä se innostaisi lukemaan ja tutkimaan Raamattua enemmän? Voisi olla tehtäviä joita tehdään ensin, sitten yhdessä keskustellaan. Opetellaan yhdessä etsimään sitä taustatietoa ja vertailemaan niitä keskenään. Käytäisiin pieni osa kerrallaan ja samalla olisi mahdollisuus tutkiskella vaihtoehtoisia tapoja tulkita. Käytännön tasoakin voisi vallan mainiosti miettiä mukaan, miten konkretisoida ja havainnollistaa.

        Maallikoille se on vierasta ehkä juuri noiden luettelemieni syiden vuoksi, eikä pappien vuoksi. Vaikka papit ja muut saarnaajat suu vaahdossa puhuisivat, niin jos jo kieli on vaikeaa ymmärtää niin tuskin se ketään innostaa Raamattuakaan lukemaan.


    • Kuka lukee ja kuka ei. Kaikki luterilaiseen avioliittoon vihityt saavat lahjaksi Raamatun. Jotkut lukevat sitä ahkeraksi. Joillekin se jää kirjahyllyyn lukemattomaksi kirjaksi. Siihen kirjataan korkeintaan kaikki perheen kastetut, häät ja hautajaiset.
      Itselläni on pienempi Raamattu käyttökirjana. Perheraamattu on sitten juhlapaikalla siellä kirjahyllyssä, täytyy sanoa. Raamattu onkin minulle enemmän käyttökirja, vaikka pidänkin sitä pyhänä kirjana. Luen asioita sieltä täältä, mikä asia kulloinkin puhuttelee, ja mistä haluan saada tarkistusta.

      Tosin eihän sillä ole väliä, mitä Raamattua sitä lukee. Eikä se Raamattu kovin helposti tajuttava kirja olekaan. Itsellekin se alkoi avautumaan vasta sitten kun sain PyhänHengen oppaakseni sitä lukea.
      Raamattu läpi vuodessa,( http://vastaus.net/fi/raamattu-lapi-vuodessa ) on hyvä apuväline jos haluaa lukea Raamatun kannesta kanteen, mutta minulle se ei sopinut, koska piti aina tarkistaa, että miten se sanotaan v.1938 käännöksessä, mitä olen tottunut lukemaan. Tähän oiva apuväline olikin tämä sivusto, http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

      Mutta sen sanon, lukipa sitä sitten miten tahansa ja mistä tahansa, aina sitä kannattaa lukea. Jumalan Sana ei koskaan tyhjänä palaja.

      • Aivan, kannattaa lukea vaikka vähän ja omalla rytmillään. Nuo netti jutut ovat oivallisia, koska niitä löytyy melkein joka käännösmuodossa, jokaisella laitteella luettavaksi.

        http://www.evl.fi/raamattu/
        http://www.koivuniemi.com/raamattu
        http://www.finbible.fi/

        Itselläni on monta Raamattua, vanhin on toisen mummoni jossa on paljon alleviivauksia sekä huomioita, Raamattu jossa on syntyneet ja kuolleet lapset merkitty. Sitten löytyy vanhempien vihkiraamattu, ensimmäinen painos tuosta uusimmasta käännöksestä sekä pieni tasku Uusitestamentti, joka kätevästi kulkee mukana tai keittiössä. Toisen mummon kuva Raamattu joka on aivan liian hankala luettavaksi. Sellaisen Raamatun voisin vielä hankkia mihin olisi tilaa laittaa omia merkintöjä.

        Itse käytän tuota vanhempaa käännöstä vain siksi, että se on tutumpi kuin uusi käännös. Mutta kyllä tuota uutta käännöstä oppii sitäkin lukemaan. Niin, ja olenhan aikoinaan saanut lukea Jehovan Todistajienkin käännöksen.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4856
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2209
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      1949
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      198
      1928
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      170
      1580
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      295
      1502
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      206
      1280
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1199
    9. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      207
      1182
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1154
    Aihe