Mantereelle pääsee vain viikonloppuisin

Saariston asukas

http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/689596/Mantereelle paasee vain viikonloppuisin


Lukijoilta | Turun Sanomat 03:31 | 1

Utön yhteysalusreitin varrella vakituisesti asuvat kokivat aikamoisen shokin viime keväänä. Saimme tietää, että yhteysaluksemme M/S Eivorin (Rosita oy) talviaikataulua muutettaisiin radikaalisti. Moni otti heti yhteyttä niin varustamoon, Ely-keskukseen kuin paikallispoliitikkoihinkin. Turhaan.

Olemme eläneet uuden aikataulun kanssa nyt runsaat kaksi kuukautta. Elokuun alkupäivistä lähtien autoton Utön-reitin asukas ei ole enää päässyt mantereelle kuin perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin.

Myöskään autollinen saaristolainen ei pääse mantereelle hoitamaan asioitaan kuin perjantai-iltapäivisin, koska alkuviikon yhteysaluksella matkustaessaan on perillä Turussa vasta iltamyöhään, muista määränpäistä puhumattakaan.

Eivorin liityntäliikennettä hoitava bussiyhtiö perui Korppoon ja Turun välisen arki-iltavuoron. Näin ollen Korppoon ja Nauvon pääsaarilla asuvat joutuvat sijaiskärsijöiksi, sillä saamieni tietojen mukaan M/S Eivorin uusi aikataulu vaikutti osaltaan vuoron lopettamiseen.

Olen joutunut jättämään työhöni liittyviä tilaisuuksia väliin nykyisen aikataulun vuoksi. Pelottaa ajatuskin vaikkapa äkillisestä hammassärystä, sillä lääkäriin ei enää pääse kuin perjantaisin. En voi edes kuvitella, miten uusi aikataulu vaikeuttaa iäkkäämpien saaristolaisten tai lapsiperheiden elämää.

Pikkaisen hymyilyttää lukea lehdistä, että Nauvo–Parainen-lossivuoroja tihennetään viikonloppuisin, koska matkustajia on silloin niin paljon. No eipä ihme, sillä perinteisesti viikonloppuliikennettä vastaan liikkuvat ulkosaaristolaiset ovat nyt pakotettuja kuormittamaan losseja turistien ja mökkiläisten kanssa, koska viikolla ei yksinkertaisesti pääse kulkemaan!

En tiedä, onko Utön-reitin yhteysaluksen nykyinen talviaikataulu työtapaturma, vai mikä mahtaa olla syynä siihen, etteivät asioista päättävät ole kyenneet arvioimaan, miten epäedullinen ja suorastaan mahdoton se on alueen asukkaiden ja yrittäjien kannalta.

On surkuhupaisaa, että vähentämättä yhtä ainutta yhteysalusvuoroa on suurelta osalta reitin asukkaista onnistuttu epäämään matkustaminen mantereelle arkipäivisin. Järjetöntä aikataulua ei siten voi perustella edes säästöillä.

Saaristossa joutuu helposti edustamaan suurta hiljaisten joukkoa. Se ei ole kovin kiitollinen rooli. Ikävän palautteen uhallakin vetoan Utön reitin eri saarilla asuvien puolesta Ely-keskukseen ja Rositaan: antakaa meille vuodenvaihteesta lähtien edes yksi alkuviikon yhteysalusvuoro, jolla ehdimme hoitamaan asioitamme mantereella virka-aikaan, bussilla matkustaen.

Jo menetettyä linja-autovuoroa tuskin saamme takaisin, mutta tämä pieni muutos mahdollistaisi työikäisten ympärivuotisen asumisen Utön reitin saarissa jatkossakin.

En haluaisi uskoa, että nykyisen talviaikataulun on tarkoituskin olla lähtölaukaus toisenlaiseen kehitykseen.

34

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tilaa on

      Mantereella on tilaa!
      Muuta mantereelle ja lopeta se saariston raiskaaminen!

    • Yhteydet kuntoon

      On tärkeää että ulkosaaristo pidetään asuttuna kun armeijakin on vetäytynyt alueelta. Nykytilanteen huomioonottaen olisi jokin kevyt miehitys kyllä paikallaan viranomaistoimintana kun on kuitenkin mahdollisuus hyödyntää nykytekniikkaa

    • qwedsaa

      miten armeija liittyy lauttalikenteeseen ???? on hippasen kallista ylläpitää lauttaliikennettä muutaman vakituisen asukkaan takia.

    • selventäjä

      Eihän ole kyseessä mikään lauttaliikenne vaan yhteysalus joka liikennöi Utöhön

      • ertgyhgf

        entä sitten??? kumpinkin versio ajaa vakiovuoroja ja vakioreittejä. kumpikin ottaa autoja kyytiin ja on kallis ylläpitää.


    • selventäjä

      Järjen käyttö ei ole kielletty vaikka kallista toimintaa pyöritetäänkin ja kaikkea kallista ei voi lopettaa. Kun asukkaita kuitenkin saaristossa on pitäisi liikenteen palvella ensisijaisesti vakituisia asukkaita, nyt näin ei ole. En itse asu ulkosaaristossa, mutta siellä asuvat ovat luopuneet useista asioista jotka ovat kiinteän tieyhteyden varrella asuville itsestäänselvyyksiä ,joten on varsin kohtuullista tarjota heille toimivat arkipäiväyhteydet

    • Maksa itse matkasi

      Paikalliset asukkaa voivat tilata lautan milloin vain ja maksaa sen. Ihmeellinen pummiporukka, kun toisten pitäisi maksaa sekin. Ei tosiaankaan kiinnosta verojen nosto muutaman saaristopölhön vuoksi.

      • Ei kuljetustukea saa

        Niin me muutkin maksamme automatkamme ja työmatkamme.


      • Saariston asukas
        Ei kuljetustukea saa kirjoitti:

        Niin me muutkin maksamme automatkamme ja työmatkamme.

        Kyllä ne muutkin maksavat kulkemisensa, viimeistään verotuksessa.


      • polkijhj
        Saariston asukas kirjoitti:

        Kyllä ne muutkin maksavat kulkemisensa, viimeistään verotuksessa.

        eipä taida maksaa kulkemisistaan kuin murto osan jos ne maksais kulkemisesa verotuksessa niin veroprosentin pitäis niillä olla 100% eikä sittenkään varmaan riitäis. vaan me joudutaan maksaa kulkemisemme ihan itte. mistä me saadaan tukea ???


    • lautta kulkee

      Yhteisömme kannalta on tärkeää pitää ulkosaaret asuttuna jo oman turvallisuutemme takia. Kaikki tässä maailmassa maksaa ja yhteisiä varoja sijoitetaan paljon vähäpätöisempiin hankkeisiin joista ei hyödy kuin operaattori.Autio saaristo olisi aika synkeä paikka kun kesäaikaan veneillään eikä vakituista asutusta olisi lainkaan, syitä on vaikka kuinka paljon ja itse kuulun niihin jotka haluavat pitää saariston asuttuna vaikka autotien varrella asunkin

    • hygtfd

      mites se meijän turvallisutta lisää jos saaristos muutama tyyppi asuu ???

      • lxdldodkdnx

        Saariston lautta- ja yhteysalusverkosto rinnastetaan maantieverkostoon eli niiden rahoitus hoidetaan verotuksen kautta. Elävä ja asuttu saaristo on rikkaus ja palvelee kymmeniä tuhansia kesäturisteja ja mökkiläisiä. Esim vierasvenesatamien kesätyöntekijät ovat pääosin paikallisia nuoria. Kaupungeista työvoimaa olisi hyvin hankala saada koska tällöin kesätyöntekijän olisi kuljettava päivittäin pitkä matka tai hankittava asunto saaristosta.

        Ulkosaariston asukaat asuttavat useinmmiten sukutiloja eli sukulaiset ovat asunneet siellä jopa satoja vuosia.


    • ihmetteliä

      oi voi miksi kaikkien pitäisi verojen muodossa maksaa siitä että joku pääsee kotiin ??? pistetään lautoille ja aluksille taksat millä kulkiat maksaa todelliset käyttökulut.
      eihän kukaan minunkaan työmatkoja ja kyläreissuja maksa. !!

      miten sukutilat tähän liityy ???

    • lautta kulkee

      Onhan ne maantietkin rakennettu et ole niitä maksanut vaikka käytät ei ne itsestään selvyyksiä ole. Yhteysalus ja lautta on saariston asukkaan maantie joten miten kompensoidaan maanteiden kustannukset mantereella asuvilta, mitä olisit valmis työmatkastasi maksamaan

      • verorahoilla

        vai ei makseta tien käytöstä jokainen metri kun kuljetaan maksetaan poltoaineveron, ajoneuvoveron, auton ostosta maksetaan valtava vero jne.... mietippä vähän. lautan tai aluksen kyytiin hyppämisestä et maksa mitään kun yhteiskunta maksaa.


      • autoilijavaan
        verorahoilla kirjoitti:

        vai ei makseta tien käytöstä jokainen metri kun kuljetaan maksetaan poltoaineveron, ajoneuvoveron, auton ostosta maksetaan valtava vero jne.... mietippä vähän. lautan tai aluksen kyytiin hyppämisestä et maksa mitään kun yhteiskunta maksaa.

        Yhteysaluksen kulut maksetaan veroista aivan samoin kuin maanteiden rakennus ja ylläpito. Kaikkialle ei ole järkevää rakentaa kiinteää tieyhteyttä ja silloin kulku hoidetaan lautoilla ja yhteysaluksilla. Jos niiden käytöstä pitäisi maksaa erikseen, voisi esim Kaarinan ja Paraisten välille Kirjalansalmen sillallekin perustaa siltamaksun. Siltaa on remontoitu viime vuosina miljoonilla ja miljoonilla ja kohta silla käyttöikä tulee täyteen, tarvitaan uusi kallis silta. Käsittämätöntä että kaupunkilaiset ajelevat sillan yli maksamatta mitään!


    • lautta kulkee

      Meinaakko että saaristolainen ei maksa samoista asioista veroja kuin sinäkin ja monesti tuottavat sähkönsäkin itse tai ainakin pitävät yllä varavoimaa. Onneksi on vielä oikeus itse valita asuinpaikkansa ja saaressa asuminen ei varmasti ole helpoin vaihtoehto vaikka lautta kulkeekin kokeile vaikka

    • gytfrd

      ja mitäs kuluja autosta tulee lauttamatkalla kun se seisoo kannella? ainoo vero mikä matkalla menee on ajoneuvovero. eli kyyti on ihan ilmaista miksi näin ?? yhteiskunhan maksaa kyydin. sen sijaan täältä kun lähtee töihin maksaa joka metri kun ajat. ja sen maksan itte. ihan sama menenkö bussilla vai autolla silti maksan joka metristä. eli miksei lauttamaksuja todellisista kuluista ? miten sähkön tuottaminen liittyy lauttoihin ja aluksiin.

      • MikkoMnb

        Jos verrataan muutaman sadan metrin tai maksimissaan muutaman kilometrin lauttamatkaa niin enemmän polttoainetta lautalla yli tulevalla kuluu kuin jos olisi silta. Lauttaan harvemmin ajetaan suoraan vaan odotellaan lauttarannassa ja odotellaan lautalla. Eli tyhjäkäyntiä tulee sekä mahdollisesti useampia liikkeellelähtöjä jotka kuluttavat 100 % enemmän polttoainetta kuin jos ajaisit tasakaasulla lauttavälin maantietä pitkin. Varsinaiset yhteysalukset eivät autoja juuri kuljeta, esim Pärnäinen-Utö välillä ajava Eivor ei henkilöautoja ota kyytiin koska reitin saarilla ei ole tieverkostoa.

        En ymmärrä miksi saariston yhteyksistä tehdään ongelma. Kaupunkilaisten mielestä niitä ei tarvita mutta auta armias jos kesällä mökille mennessä joutuu odottamaan lauttaa puoli tuntia, mikä hirveys ja kauheus! Saaristossa asuminen on rikkaus, suosittelen käymään esim Utössä syys-talvi-kevät aikaan. Ympäröivä karu luonto on elämys ja hattua nostan kaikille jotka ulkosaaristossa asuvat.


    • drftgfd

      niin vai lain mukaan autojen tyhjäkäynti on kauan sitten muuttunut kielletyksi. ja mitä sillä on väliä onkos yhteysalus vai lautta katsos kun ei se pelkän ihmisenkään kuljetus ole ilmaista, eli tässä vaan pitää maksaa käytön todelliset kulut matkojen hinnoissa. jokainenhan saa asua tai olla mökki missä tahansa.mutta miksi mun tai jonkun muun pitää maksaa siitä että joku pääsee mökille tai kotiin. eli oikeat maksut käyttäjille että kulut saadaan korvatuksi.

      • Lokki.....

        Aivan samalla tavalla verorahoin rakennetaan ja ylläpidetään teitä mantereella kuin rahoitetaan yhteysaluksia ja maantielauttoja. Ne ovat osa tieverkostoa. Yhtälailla saaristolainen voi kysyä miksi hänen verorahoilla kunnostetaan siltaa itä-suomen pikkukylässä, paikassa jonne ei koskaan tule menemään. Jos yhteysalusten käytöstä peritään maksu, tulee maantiellekin määrätä tietullit.


    • lokille

      Niin kuin tuolla aikaisemmin on todettu tienkäyttäjä maksaa autoon kohdistuvia veroja joilla mm: ylläpidetään teitä . jokaiselta metriltä menee veroa kun liikuu tiellä. oli kysymyksessä yksityisautoilu tai linja-auto. öö mitähän veroo menee kun istuu yhteysaluksessa tai lautassa ???

      • Lokkitaas

        Ensinnäkin, veroja ei ole korvamerkitty vaan ne menevät yhteen klönttään mistä rahoitetaan kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä. Logiikallasi kaikki valtion/kunnan rahoittamat palvelut joita et käytä, tulisi lopettaa? Niinkö? Pyöräilijät ja jalankulkijat tulisi häätää käyttämästä teitä kun liikkumismuodosta ei kerry veroa. Näinkö?


    • e3rthrfd

      voi voi nythän on kyse lautta / yhteysalus maksuista ja siitä että käyttäjät maksaa.
      niin kuin monessa muussakin maassa. sun argumentit täsä tais pettää

      • Veronmaksajakin

        Käyttäjät maksaa, kyllä! Maksamalla verot minulla on oikeus ajaa autolla Tampereelle tai Korppooseen ilman että matkalla on ylim. maksuja esim uudesta asfaltista tai lauttayhteydestä.

        Lautat ja yhteysalukset ovat osa maantieverkostoa, jota valtio ylläpitää. Jos ei ole taloudellisesti järkevä rakentaa siltaa, tilalla on lautta tai yhteysalus. Ymmärretty?


      • TAXIKeijo1999

        Jos verorahoin ylläpidetystä lauttayhteydestä pitäisi maksaa vielä käyttömaksu, kannatan että kaikille maanteille määritetään tiemaksu. Moottoritiellä korkea, maantiellä edullisempi. Maksut käytön mukaan kaikille tasapuolisesti.


    • werfdswswe

      moottoritiekin on maantietä jollet ole huomannu ? kuten kaikki varmaan on huomannu jokaisesta metristä jonka ajat autolla maksat siitä veroina ja käyttömaksuina myös linja-auton käytöstä eli maksat ajaessasi tien käytöstä.
      mutta kun matkustat lautalla / yhteysaluksella mitkä on kalliita ylläpitää pitäis päästä ilmaiseksi?

      • JaskaJonu

        Et ymmärrä kokonaisuutta. Valtion verorahat kootaan yhteen pottiin riippumatta mistä verosta on kyse ja potista rahaa jaetaan edelleen käyttökohteisiin. Yhtälailla saariston lauttoja ja teitä rahoitetaan tuloverosta, autoverosta, makeisverosta, alkoholiverodta jne.jne. Ja lauttayhteyd on vain pieni osa saaristolaisen matkaa minne onkaan menossa.

        Suomessa lauttapaikkoja pelkästään Finferriesillä on 40 kpl, vuosittain kuljetetaan n. 5 miljoonaa autoa ja 10 miljoonaa ihmistä. Kaikki tämä mielestäsi tulisi lopettaa?


      • JiiPeeKoo

        Yhteysalusta tai lauttaa ei voi rinnastaa linja-autoon koska ensin manitut ovat osa TIEVERKKOA ja linja-auto on ajoneuvo jolla ajetaan tieverkkoa pitkin, kuten myös linja-auto liikkuu lautalla kun sillan tilalla sellainen liikkuu.


    • lautta kulkee

      Ei Saaristolautat ole mikään ainutkertainen ihme on niitä muuallakin jokien ja järvien varrella ja toimivat maanteiden jatkona tai yhdistävänä tekijänä. Tietääkseni näiden käyttökustannuksia ei ole kyseenalaistettu eikä sitä voi kyseenalaistaakkaan jo tasapuolisen kohtelun vuoksi kansalaisten kesken. Tieverkot ja yhteydet ovat valtakunnallinen kokonaisuus joka hoidetaan yhteisin varoin kaikkien yhteiseen käyttöön kuten moni muukin asia. On paljon yhteiskunnan kustantamia asioita joita ei kaikki käytä tai jopa ei voi käyttää joten on suorastaan typerää vääntää kättä tällaisesta ns. jokamiehenoikeudesta jota maakravutkin voi halutessaan käyttää

    • Saariston asukaat

      http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/699969/Autottomat saaristolaiset yha tyhjan paalla#Keskustelu
      Autottomat saaristolaiset yhä tyhjän päällä

      Lukijoilta | Turun Sanomat 14.11.2014 03:30 | 24

      Ajatusleikki: asut ulkosaaristossa, ja sinun on pakko päästä mantereelle alkuviikosta. Maanantai-iltana kulkisi yhteysalus ilman jatkoyhteyksiä.

      Nieletkö kiukkusi, hyppäät autokyydin toivossa laivaan ja maksat ylimääräisen hotelliyön? Vai jäätkö kotiin nillittämään, koska yhteysalus kulki vielä viime vuonna järkevämpään aikaan?

      Utön reitin yhteysalusliikennettä hoitavan Rosita oy:n Stefan Jensen sanoo (TS 28.10.), että M/S Eivorin uusi aikataulu on hyvin suunniteltu, koska laivalla on matkustajia maanantai-iltaisin. Ulkosaaristolaisen realiteetti on kuitenkin se, että laivaan mennään silloin kun se kulkee, koska vaihtoehtoja ei ole.

      Jensenin mukaan hänen yhtiönsä ei ole vastuussa yhteysaluksen aikataulun ja Vainion linja-autoliikenteen aikataulun yhteensovittamisesta. Edes Ely-keskuksen kuvittelisi kuitenkin ymmärtävän, että keskellä ei-mitään sijaitsevasta laivaterminaalista on myös autottomien päästävä jatkamaan matkaansa. Kutsutaksi on ihan hyvä idea, mutta se pitää sitten pian järjestää. Autottomat saaristolaiset ovat olleet jo monta kuukautta tyhjän päällä.

      En varmasti ollut ainoa, joka otti yhteyttä Ely-keskukseen. Siellä tehtiin selväksi, että varustamon sana painaa enemmän kuin meidän, joita varten yhteysalusliikenne juhlapuheiden mukaan on olemassa. Kun varustamo ilmoittaa, että aikataulu on syntynyt yhteisymmärryksessä, sitä uskotaan, vaikka saarelaiset todistaisivat muuta.

      Ketkä Utön reitin yrittäjät ja vakituiset asukkaat mahtavat olla tyytyväisiä nykyiseen aikatauluun? Saaristolaiset käyttäytyvät diplomaattisesti auktoriteettien edessä. Sen ei kannata antaa hämätä

      • Miksi pysyy hiljaa ?

        http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/699969/Autottomat saaristolaiset yha tyhjan paalla#Keskustelu Mainio analogia Setä Siniseltä!

        Muutama harva Utön reitin asukas, yrittäjä ja kaupungin edustaja todellakin kutsuttiin uutta aikataulua koskevaan "lounaskeskusteluun", jossa kuvittelimme tulleemme kuulluksi. Stefan Jensen mainitsee kirjoituksessaan minut oikein nimeltä, että pääsin muka omalta osaltani päättämään aikataulusta. En päässyt, eikä kukaan muukaan, paitsi "portinvartija" itse.

        Rositan edustajat totesivat kokouksessa, että aikataulua ("josta yhdessä lopulta päätämme") voidaan kokeilla vuodenvaihteeseen asti, ja jatkaa vanhalla tai tarpeen tullen tehdä muutoksia kevääksi 2015.

        Kaikille osapuolille lienee jo käynyt selväksi, ettei nykyinen aikataulu toimi? Missä ja miten kevään aikataulusta mahdetaan päättää? Utön reitin asukkailla ja yrittäjillä on muutamia hyviä parannusehdotuksia aikatauluun. Onko todella niin, ettei kukaan edelleenkään halua niitä edes nähdä?

        Ihmetystä herättää, ettei ELY-keskus näe tilanteessa mitään aihetta toimenpiteisiin. Miksi se on ja pysyy hiljaa?


    • Olen sitä mieltä

      Tämä Jensenin puheet ovat ihan p******tä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5353
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      118
      2795
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      11
      2420
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      597
      2054
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      123
      1766
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1352
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1335
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1118
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

      Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      396
      1069
    10. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1057
    Aihe