Olen siis nuori, joka sai lähetteen sairaalasta poliklinikalle. Ongelma on se että mulla on loppumassa hoitosuhde lähiaikoina ja olen niin kiintynyt psyk. sairaanhoitajaani. Kuuntelen päivittäin musiikkia ja ajattelen tätä ja välillä tekis mieli vaan itkeä kun ei nähä enään kun kerran, ehkä kaks. Siirryn uuteen paikkaan jossa saan kokonaan uuden työntekijän mutta entä jos en pääse yli tästä nykyisestä?
Viimesellä kerralla haluaisin vaan osata ilmaista tän sille, mut oon liian ujo. Toivoisin vaan että viimesellä kerralla saan siltä "hyvästihalin". Entä jos en? Tää on ihan karseeta olla kiintyny johonkin ja joutua luopumaan. Miten saan itteni rohkaistua puhumaan tästä sille? Kiitos etukätee kaikille jotka vastaa :)
Kiintynyt liikaa sairaanhoitajaan/terapeuttiin
23
3156
Vastaukset
- Kasvun paikka
Lue sellainen kirja kuin
Peter Rutter: seksuaalinen hyväksikäyttö luottamussuhteessa.
Vaikka ei olis tapahtunut mitään vielä, niin saat tietää kirjassa psykologisen asetelman ja selityksen, miksi oot kiintynyt.
Voisit myös puhua suoraan terapeuttisi kanssa tästä asiasta.
Kerro hänelle suoraan.
Voihan olla vain niin että koet hänet "äidiksesi/isäksesi" ja että sinulla ei ole nyt muita.
Ei silti ei monella muullakaan ole, ja silti pitää pärjätä.
Sinun tarttee nyt ITSENÄISESTI täyttää tyhjä paikka.
Niin pitää muittenkin!
Ja sinun tarttee aikuistua ja ei roikkua kiinni toisessa ihmisessä.
Se on elämän laki.
Niin pitää muittekin!
Eli kasva aikuiseksi. Kuten kaikkien muittenkin pitää kasvaa!- huh huh
No onpa tylyä. Terapeuttiin pitääkin kiintyä, jotta hoidosta olisi hyötyä. Ihminen tarvitsee jonkun terveen kiintymyssuhteen, jos muut on olleet epäterveitä. Itsekseen pärjäämisen aika ei ole nyt. Aloittajalle tsemppiä ja kaikesta mieltä painavista asioista pitää puhua. Se on terapian tarkoitus.
- tähän pyritään
Kyllä pitää luottamus syntyä mutta hullun lailla koukkuun jääminen tai jopa rakastuminen on epäonnistunutta terapiaa. Jos se on elämää ylläpitävä voima, niin tyhjän päällä ollaan kun homma joskus loppuu ja loppuhan se.
Muistan tapauksen vuosia sitten. Keski-ikäinen mies rakastui psykologiinsa. Kun kuuli että nainen on sairastunut syöpään ja ei palaa enää töihin, tyyppi lysähti lopullisesti. Hautajaispäivänä oli löydetty kuolleena asunnoltaan.
Olen ollut jonkun verran tukihenkilönä ja ystäväpalvelussa. Aina on teroitettu sitä, että ei pitäisi koskaan muodostua riippuvuussuhdetta, koska ennen pitkää se käy kohtalokkaaksi joko autettavalle tai auttajalle tai molemmille. Se on terveyden merkki, kun tuettava alkaa nähdä merkkejä, että on tehnyt itsenä tarpeettomaksi. Tuettava alkaa löytää arkeensa muuta seuraa, harrastuksia ja hajurako alkaa kasvaa ja lopulla ehkä katkeaa kokonaan.- no jo on
Sinähän varsinainen sadisti olet. Ettet olisi peräti narsisti, joka on naamioitunut auttajaksi. Varsinainen tukihenkilö. Puoskari ja vaarallinen olet.
Tuon psykologiinsa rakastuneen miehen kohtalo olisi voitu välttää jos olisi ymmärretty ihmisen psyykettä paremmin, annettu keskusteluapua ja ohjattu toiselle terapeutille.
Miksi lietsot täällä jotain kauhukuvia ja sitä, että olisi pakko pärjätä yksin, vaikka aloittajalla selvästi tarve keskusteluavulle? Taidat oikein nauttia näistä jäätävistä kommenteista.
Aloittajan ei kannata lukea näitä viestejä, vaan ottaa asia rohkeasti puheeksi terapiassa. - niinturhautunu
no jo on kirjoitti:
Sinähän varsinainen sadisti olet. Ettet olisi peräti narsisti, joka on naamioitunut auttajaksi. Varsinainen tukihenkilö. Puoskari ja vaarallinen olet.
Tuon psykologiinsa rakastuneen miehen kohtalo olisi voitu välttää jos olisi ymmärretty ihmisen psyykettä paremmin, annettu keskusteluapua ja ohjattu toiselle terapeutille.
Miksi lietsot täällä jotain kauhukuvia ja sitä, että olisi pakko pärjätä yksin, vaikka aloittajalla selvästi tarve keskusteluavulle? Taidat oikein nauttia näistä jäätävistä kommenteista.
Aloittajan ei kannata lukea näitä viestejä, vaan ottaa asia rohkeasti puheeksi terapiassa.Näin käy kun on ensiksi vaikea luottaa ihmisiin ja sittenkin oppii luottamaan niin kiintyy ja luopuminen on tuskaa :( Ainiin ja varmaan jätin samomatta. Lisään että olen teini-ikäinen tyttö.
- hyvää jatkossa
Kuitenkin olet jo alussa tiennyt, että tämä ihmissuhde on vain väliaikinen ja ei voi ihan rinnastaa hylkäämiseen.
Sinulla on nyt kuitenkin oma kokemus, että voit kiintyä. - Lääkäri kuin lääkäri
Ei kai se ole ainoa terapeutti maailmassa!
Sinä käyt terapaiassa että opit selviämään. Ei voi "kiintyä" = tulla riippuvaiseksi yhdestä ihmisestä. Puhu tästä terapeuttisi kanssa!
Onko hän nainen vai mies, tää terapeuttisi?
Mikä tässä terapeutissa on nyt siis niin erikoista?
Sama kuin jos menen hammaslääkäriin ja "kiinnyt" niin paljon siihen hammaslääkäriin, että voi kauheeta.
Tässä on sama juttu.
Nyt käyt tällä terapeutilla ja sitten jatkat toisen luona niin pitkään kuin tarttee. - Avunsaa
Tunnistan samankaltaisuutta edellisessä terapiassani. Olin todella todella kiintynyt terapeuttiini. Omaksi onnekseni sain käydä terapian "loppuun" eli tavallaan itsenäisesti jo terapian aikana pääsin hänestä yli ja olin valmis lopettamaan terapian hänen kanssaan. Se oli onni. En tiedä mitä olisi tapahtunut jos olisin joutunut lopettamaan sinä aikana, kun olin sairaalla ja haitallisella tavalla kiintynyt terapeuttiin.
Olen nyt uudessa terapiassa enkä ole samalla tavalla kiintynyt uuteen terapeuttiini. Koen sen vapauttavana ja hyvänä. Kiintymys on enemmän kiitollisuutta ja avunsaamista kuin jotain omaa vaille jäänyttä turvan kokemusta tms.
Puhu asiasta terapeuttisi kanssa, puhu siitä uuden terapeuttisi kanssa. Uskon että selviät, mutta ymmärrän miten hirveää se voi olla! Tsemppiä! - voimia sinulle
Puhu terapeutille siitä! Tästä asiasta luin äskettäin hyvän artikkelin, siis siitä, miten vaarallista on tällaisen hyvän hoitosuhteen katkeaminen ja miten vaikeaa se luottamus ja kiintymys on luoda. Oli syöpälääkärin ja psykiatrin kirjoittama. Siksi pitäisikin olla pitkiä hoitosuhteita, ei vain terapiassa vaan myös yleisessä sairaanhoidossa. On haitallista, että esimerkiksi omalääkärit vaihtuvat koko ajan.
Tuntemuksesi ovat täysin luonnollisia. Puhu niistä avoimesti, ei niissä ole mitään pahaa. Voimia!
Ja jos et uskalla kertoa ajatuksiasi, niin aina voit kirjoittaa kirjeen ja antaa sen vastaanoton lopussa.- niinturhautunu
Näin voisin tehä :) Kiitos!
- voimia sinulle
niinturhautunu kirjoitti:
Näin voisin tehä :) Kiitos!
:)
Hyvä! Onnea matkaan. :) - niinturhautunu
voimia sinulle kirjoitti:
:)
Hyvä! Onnea matkaan. :)Apua. Nyt olis sellane tilanne et ihan pakko laittaa sile viesti et mltä mun pääs liikkuu mut kun sen vaitiolovelvollisuus ei määrää siinä vaihees, eli se kertois äidille. Olisin sen kanssa halunnu tän selvittää ja epäröin lähetänkö viestiä ja että mitä kirjottaisin. Se ilmottais kai sossuunkin ja en halua uutta sotkua..
- voimia sinulle
Apua. Nyt olis sellane tilanne et ihan pakko laittaa sile viesti et mltä mun pääs liikkuu mut kun sen vaitiolovelvollisuus ei määrää siinä vaihees, eli se kertois äidille. Olisin sen kanssa halunnu tän selvittää ja epäröin lähetänkö viestiä ja että mitä kirjottaisin. Se ilmottais kai sossuunkin ja en halua uutta sotkua..
Voithan aina kysyä, että pidetäänkä tämä luottamuksellisena. Että sinulla on sanottavaa, mutta et uskalla kertoa, ellei se jää teidän väliseksi.
- ahdistunuttt
nimim. voimia sinulle: voitko kertoa tuosta artikkelista, että mikä lehti oli kyseessä ja mikä numero? Kiinnostaisi kovasti, itsellä tuollainen samankaltainen tilanne, ihastuminen, lähes rakastuminen terapeuttiin. Tosi vaikea tilanne.
- En siis ole alalla
Hyvän terapian kokemus laajenee muihinkin ihmissuhteisiin. Kyky kiintyä on sinussa ja se toteutuu ihan varmasti uusissa ihmissuhteissa.
Tämä suhde on ollut tärkeä ja on luonnollista, että suret sen päättymistä. Jos et saa ilmaistua itseäsi niin paljon kuin haluaisit, niin kirjoita vaikka kirje.
Se on ihan sallittua. Myös halausta voit pyytää.
Kiintymisen kääntöpuoli on aina suru ja luopuminen. Kiintyminen (rakkaus) on kuitenkin niin ihanaa, että parempi valita kiintyminen kuin yksinäisyys.
Muistoissasi ja sydämessäsi hän säilyy ja tämä hyvä kokemus jää sinuun.
Älä pelkää kiintyä..- niinturhautunu
En kestä jos se ei ammatillisen syyn vuoksi halaa :( Nyt asiat on niin huonosti että jouduin sairaalaan ja sieltä osastolle, ja terapeutti on lomalla viikon eikä sitä saa mitenkään kii. Olis ollu piristävää jos se olis tullu kattomaa mua.
- transferenssiä
En kestä jos se ei ammatillisen syyn vuoksi halaa :( Nyt asiat on niin huonosti että jouduin sairaalaan ja sieltä osastolle, ja terapeutti on lomalla viikon eikä sitä saa mitenkään kii. Olis ollu piristävää jos se olis tullu kattomaa mua.
Kyseessä (tässä kiintymyksessäsi) on transferenssi eli tunteensiirto. Se on täysin normaalia ja edesauttaa terapiaa ja sinun paranemistasi. Ajattele asiaa niin, että uusikin terapeutti voi olla hyvä, jopa vielä parempi. Itselleni kävi niin. Lämpimät tunteet joita minulla oli sitä edellistä kohtaan siirtivät ajan myötä uuteen terapeuttiin. Eihän niin aina käy, mutta joskus kemiat kohtaavat.
Mutta parempaa vointia! Toivottavasti löydät uuden ihmisen joka välittää. Mitä taas tuohon halaamisasiaan tulee, niin eihän halauksessa ole mitään pahaa. Tsemppiä! Toivottavasti kohdallesi osuu monia välittäviä aikuisia ja myös ikätovereita. - Esim näin
transferenssiä kirjoitti:
Kyseessä (tässä kiintymyksessäsi) on transferenssi eli tunteensiirto. Se on täysin normaalia ja edesauttaa terapiaa ja sinun paranemistasi. Ajattele asiaa niin, että uusikin terapeutti voi olla hyvä, jopa vielä parempi. Itselleni kävi niin. Lämpimät tunteet joita minulla oli sitä edellistä kohtaan siirtivät ajan myötä uuteen terapeuttiin. Eihän niin aina käy, mutta joskus kemiat kohtaavat.
Mutta parempaa vointia! Toivottavasti löydät uuden ihmisen joka välittää. Mitä taas tuohon halaamisasiaan tulee, niin eihän halauksessa ole mitään pahaa. Tsemppiä! Toivottavasti kohdallesi osuu monia välittäviä aikuisia ja myös ikätovereita.Tuo kiintyminen on jopa aivan välttämätöntä että suhteesta on hyötyä mutta hyvin voimakas eroahdistus on myös merkki siitä että terapiasi on auttamatta kesken! Tätä pitäisi vielä käsitellä istunnoissa!! Kunnes olet valmiimpi eroamaan? Mutta jos on pakko sitten ajattele niin että SE IHMINEN ON EDELLEEN OLEMASSA vaikka ei juuri nyt näköpiirissäsi! Aivan kuin äitikin on jossain vaikka meneekin nurkan taakse jne edelleen vähitellen etemmäksi ja pitemmäksi aikaa! Kysy voisitko palata tapaamaan edes joskus häntä vielä?
- Haleja paljon
Esim näin kirjoitti:
Tuo kiintyminen on jopa aivan välttämätöntä että suhteesta on hyötyä mutta hyvin voimakas eroahdistus on myös merkki siitä että terapiasi on auttamatta kesken! Tätä pitäisi vielä käsitellä istunnoissa!! Kunnes olet valmiimpi eroamaan? Mutta jos on pakko sitten ajattele niin että SE IHMINEN ON EDELLEEN OLEMASSA vaikka ei juuri nyt näköpiirissäsi! Aivan kuin äitikin on jossain vaikka meneekin nurkan taakse jne edelleen vähitellen etemmäksi ja pitemmäksi aikaa! Kysy voisitko palata tapaamaan edes joskus häntä vielä?
On hirveän tuskallista tämä mutta terapeutti EI SAA ALKAA HALAILEMAANKAAN
- Kerro totuus
Voisitko nyt kertoa, että "yrittääkö" tää terapeutti jotain?
Jos et uskalla kertoa asian laitaa, niin turha on täällä jahkailla.
Jos on ihan jees ja ei "yritä" mitään, niin on häikkää itsessäsi. - Häiriöinen mies
Itse taas olen mies ja muutaman kerran tuntenut seksuaalista kiinnostusta naispuolisia psykiatrisia sairaanhoitajiani kohtaan. Sehän nyt on ihan täysin mahdoton ajatus että voisin heidän kanssa mihinkään sellaiseen ryhtyä. Vai onko sittenkään?
- terveeksi terapoitu
Terapeuttisia tehtäviä tekevät ihmiset toimivat ihmisen kuvina. Heihin suuntautuva kiintymys on kiintymystä johonkin jota ei itseasiassa ole olemassa kuin potilaan omassa päässä. Terapian pitää perustua illuusioon. Mutta sen illuusion pitää nojautua todelliseen ihmiseen jonka terapeutti pitää suojassa. Vain silloin terapia toimii. Itse ainakin olen tunnistanut terapeutin rooliksi jota hän elää. Hän ei teeskentele eikä valehtele ja on siksi äärimmäisen luotettava henkilö potilaalleen. Osa sitä luottamussuhdetta on myös se että potilas ei tule liian läheiseksi terapeuttinsa kanssa. Osalle meistä kiintymys, rakkaus, seksi on kauppatavaraa jolla yritetään "ostaa" suosiota. Siksi terapian onnistumisen kannalta on tärkeaa että hoitosuhde pysyy "puhtaana".
Olen itse kokenut tuon rakastumisen tunteen terapeuttiani kohtaan. Edellisen terapiasuhteen päättyessä myös koin voimakkaan eroahdistuksen joka oli vähällä johtaa jopa väkivaltaiseen käytökseen (minulla ei normaalisti ole minkäänlaista taipumusta väkivallan käyttöön). Itse onneksi tunnistin tilanteen varhain ja tajusin mistä on kyse. Uusi terapiasuhde ei ole ollut kovin toimiva. Mutta se saattaa johtua myös siitä että alan olla jo lähes parantunut. (Minulla oli syvä /keskivaikea masennus). Tässä vuosien saatossa on ollut useita erilaisia vaiheita ja terapiasuhteita. Ja kokemusta on kertynyt potilaana olemisesta.
Kyllä rakkaussuhteesta terapeutin kanssa saa haaveilla. Jos se tunne auttaa kasvattamaan luottamusta terapeuttia kohtaan. Mutta jos se alkaa tulla pakkomielteiseksi niin se ehkäisee terapian toimivuutta ja silloin on paras tunnustaa tuntemuksensa ja pyytää uutta terapeuttia. Terapeutti ei antaudu suhteisiin potilaiden kanssa (paitsi tv-ohjelmissa). Heillä on oma elämänsä ja vaativa ammatti hoidettavanaan. Ei he sitä lähde vaarantamaan.- niinturhautunu
tuota.. Olen itse nuori tyttö ja terapeuttini on nainen. Olen kiintynyt häneen ns. "äitinä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial101681Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1311670Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2531198Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221078Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101066- 285955
- 128939
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3887Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49868- 10865