iguaani

Tintsu

Olen haaveillut iguaanin ostamisesta. Olen netistä yrittänyt löytää tietoa ja tarkoituksena olisi ostaa Richard Tenlen vihreä leguaani-kirja.
Mieleen kuitenkin tuli joitain kysymyksiä:
Onko iguaanilla hampaita? Sattuuko sen puremat pahasti?
Millaisen vesi kupin/altaan se tarvii terraarioon?
Voiko iguaani olla niin kärttyinen, ettei sitä pystyisi käsittelemään ollenkaan?
Pystyykö sitä käsitellessä välttymään hännäiskuilta,(eli voiko sen eläimen ottaa jotenkin syliin, että se ei pääsisi osumaan hännäniskuilla) vai sateleeko näitä iskuja tiuhaankin tahtiin?
Olen siis ajatellut aikuista iguaania, en poikasta.

21

4145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -geggo-
    • igujen omistaja

      Osta vaan se kirja, se on todella asiantuntevaa tekstiä.

      Puremat sattuvat ja vertakin tulee joidenkin yksilöiden kanssa useasti.
      Varsinkin urokset saattavat muuttua aivan "hallitsemattomiksi" keväällä kiima-aikaan, mutta tasaantuvat taas loppukesästä entiselleen.
      Useimpien yksilöiden kanssa pystyy kyllä elämään.

      Iguaani voi olla niinkin kärttyinen, ettei sitä voi käsitellä, tosin tuollaisilla yksilöillä on yleensä kipuja, huonoja kokemuksia ihmisistä tai jotakin muuta erityistä.
      Harvinaista, että iguaani olisi aina sotajalalla.

      Yksilöstä riippuu tuo sylittely.
      Joskus aivan ihastuttavakin tapaus voi hermostua ja sivaltaa hännällään, vaikkei olisi koskaan aiemmin niin tehnytkään.
      Välillä häntä heiluu tiuhaan ja tuskallisen (martumavaara) kovaa, joskus vain pientä uhittelua.
      Ei sitä häntää nyt niin kauheasti tarvitse murehtia, jos kyseinen yksilö ei ole erityisen äksy.

      Iguaani tarvitsee sen kokoisen vesiastian, että se mahtuu siihen halutessaan kokonaan.
      Monet otukset oppivat myös ulostamaan siihen.

      Terraariosta ja sisustuksesta on kerrottu muistaakseni ihan kivasti tuossa kirjassa.
      Myös herppi.netissä on hyviä ohjeita.

      Kysele lisää, unohdin kuitenkin vastata johonkin kysymykseesi..

      • Tintsu

        Kiitos vastauksista. Herppi nettiä on tullut luettua eilen illalla ja tänään koko aamupäivä.

        Kuinka nopea iguaani on tuon häntänsä kanssa, eli ehtiikö niitä sen iskuja väistelemään?(täytyy kysästä, jos sattuisi tulemaan kamalan kiukkunen yksilö...)

        miten iguaani kuljetetaan eläinlääkäriin? Esim. jos on kova pakkanen ja on pakko viedä se?
        Kilpikonnallani eläinlääkäri reissuissa on toiminut kylmälaukku, mutta iguaania ei sinne kyllä pysty änkemään, kun kilpparillakin alkaa jo käydä se ahtaaksi...

        Saakohan kilpikonnaa ja iguaania pitää samalla lattialla ilman, että sen lattian pesee tolulla siinä välissä? Missään nimessä en ole samaan aikaan pitämässä niitä lattialla, vaan erikseen. Tuo kysymys tuli siitä mieleen, kun erirotuisia kilpikonnia ei saa pitää samalla lattialla.
        Jos niitä ei saa pitää, niin tarvii sitten miettiä huoneiston jakamista, toinen puoli igulle, toinen konnalle...


      • jossu
        Tintsu kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Herppi nettiä on tullut luettua eilen illalla ja tänään koko aamupäivä.

        Kuinka nopea iguaani on tuon häntänsä kanssa, eli ehtiikö niitä sen iskuja väistelemään?(täytyy kysästä, jos sattuisi tulemaan kamalan kiukkunen yksilö...)

        miten iguaani kuljetetaan eläinlääkäriin? Esim. jos on kova pakkanen ja on pakko viedä se?
        Kilpikonnallani eläinlääkäri reissuissa on toiminut kylmälaukku, mutta iguaania ei sinne kyllä pysty änkemään, kun kilpparillakin alkaa jo käydä se ahtaaksi...

        Saakohan kilpikonnaa ja iguaania pitää samalla lattialla ilman, että sen lattian pesee tolulla siinä välissä? Missään nimessä en ole samaan aikaan pitämässä niitä lattialla, vaan erikseen. Tuo kysymys tuli siitä mieleen, kun erirotuisia kilpikonnia ei saa pitää samalla lattialla.
        Jos niitä ei saa pitää, niin tarvii sitten miettiä huoneiston jakamista, toinen puoli igulle, toinen konnalle...

        Joo no se hännänheilautus ei ole niinkään nopea.. joskus kerkee väistään ja joskus taas ei. No jos kyseessä on pieni iguaani niin sen voi laittaa esim. kylmälaukkuun..sinne vaan ku laittaa sanomalehtiä niin se pysyy lämpimänä. ja isompi voi mennä hyvin kissankuljetuskopassa. muta se pitää peitttää niin ettei sen liskon tule kylmä.
        iguaanin ja kilpikonnan väleistä ei ole oikein tietoa.. mutta koirasta meijän 8vuotias ei oikeen tykännyt ja sitä löi hännällä.. siinä oli jotain..


      • Tintsu
        jossu kirjoitti:

        Joo no se hännänheilautus ei ole niinkään nopea.. joskus kerkee väistään ja joskus taas ei. No jos kyseessä on pieni iguaani niin sen voi laittaa esim. kylmälaukkuun..sinne vaan ku laittaa sanomalehtiä niin se pysyy lämpimänä. ja isompi voi mennä hyvin kissankuljetuskopassa. muta se pitää peitttää niin ettei sen liskon tule kylmä.
        iguaanin ja kilpikonnan väleistä ei ole oikein tietoa.. mutta koirasta meijän 8vuotias ei oikeen tykännyt ja sitä löi hännällä.. siinä oli jotain..

        Lämmin kiitos teille geggo ja jossu vastauksistanne, nyt olen taas hiukan viisaampi igujen suhteeen.
        Ilmoittelen sitten täällä minkä luontoisen igun saan, kun se aika tulee... Tosin sitä ennen tulee varmasti minulle paljon kysymyksiä mieleen, toivottavasti saan niihinkin sitten vastauksia...
        Ehkä keväällä voisi olla hyvä aika ottaa se lisko, kun saan ensin tarpeeksi tietoa haalittua ja hommattua terran ja muut tarvikkeet valmiiksi uutta "perheenjäsentä" varten.


      • Tintsu

        Lämmin kiitos igujen omistaja nimerkillä vastanneelle. Tuntuu ihanalta tietää, että saa vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin sellaiselta jolla jo on lemmikkinä igu. Ja varmasti minulle tulee ajan kanssa lisää kysymuyksiä mieleen... toivottavasti ehtisit vastailla niihinkin.


    • neito perho

      Ensinnäkin iguaania ei kannata missään nimessä ottaa eka liskokseen! Toiseksi iguaaneja Ei pedetä "sylissä"! On Sairasta ottaa iguaania jos pelkää jo etukäteen esim hännän iskuja tai puraisuja! iguaanit ja kilpikonnat eivät välitä toisistaan, koska kilpikonnat eivät kuulu igujen luontaisiin vihollisiin! Vesiastiaa ei terrassa välttämättä tarvitse olla jos sinne saa muilla keinoilla tarpeeksi kosteutta! Esim ilmankosteus puhaltimella. Toivoisin että otat kommenttini vakavasti vastaan,sillä iguaanin kasvattajana minulla on jo 20vuoden kokemus. Tsemppiä oli päätöksesi sitten mikä tahansa! Ps voin antaa halutessasi muiden kasvattajien nimiä niin saat liskoilles sites sopimuksen, ja TERVEEN yksilön!

      • Tintsu

        Ensinnäkin minä en ole ottamassa iguaania syli lemmikiksi. Tarkoitin lähinnä syliin ottamisella PAKOLLISIA nosteluja.
        Toisekseen minusta on parempi kysellä purasuista ja muista asioista mitä en tiedä ENNEN kuin otan kyseisen lemmikin.
        kolmanneksi lattialle en ole yhtä aikaa niitä laittamassa kilpikonnaa ja iguaania, vaan lueppas tarkemmin ajatuksen kanssa näitä minun viestejäni... Kirjoitin, että täytyykö välissä pestä se lattia, jos esim, aamulla on kilppari lattialla ja iguaani illalla...
        Minusta eläimen ottamiseen liittyy aina syvä harkinta ja miettiminen, ettei ottamisen jälkeen kadu ja aion ihan rauhassa harkita sen iguaanin ottamista juuri niin kauan kuin katson aiheelliseksi. Eläimen ottaminen ei ole mikään pieni asia, se väkisinkin mullistaa elämää. Jokaiseen eläimeen liittyy omat hyvät ja huonot puolensa ja minusta eläintä ottaessa tulee ajatella myös ne negatiiviset puolet kuten iguaaneilla pureminen... Eikä se mielestäni ole mitään "sairasta pelkoa" kuten asiaa kuvasit. Valitettavasti eläimet kaiken ihanuuden lisäksi teettää myös työtä ja niiden kanssa tulee omat koukeronsa.
        Kiitos, jos voisit laittaa niitä kasvattajien nimiä. Minä en toistaiseksi viellä kuitenkaan ota niihin yhteyttä, koska haluan löytää lisää tietoa vielä näistä iguaaneista, mutta myöhemmin (en osaa sanoa aikaa) ne kasvattajien nimet tulisivat tarpeen. (odotan juuri postista vihreä leguaani-kirjaa, jonka tilasin, että harkinta aika on vielä minulla aika alussa...)


      • neito perho
        Tintsu kirjoitti:

        Ensinnäkin minä en ole ottamassa iguaania syli lemmikiksi. Tarkoitin lähinnä syliin ottamisella PAKOLLISIA nosteluja.
        Toisekseen minusta on parempi kysellä purasuista ja muista asioista mitä en tiedä ENNEN kuin otan kyseisen lemmikin.
        kolmanneksi lattialle en ole yhtä aikaa niitä laittamassa kilpikonnaa ja iguaania, vaan lueppas tarkemmin ajatuksen kanssa näitä minun viestejäni... Kirjoitin, että täytyykö välissä pestä se lattia, jos esim, aamulla on kilppari lattialla ja iguaani illalla...
        Minusta eläimen ottamiseen liittyy aina syvä harkinta ja miettiminen, ettei ottamisen jälkeen kadu ja aion ihan rauhassa harkita sen iguaanin ottamista juuri niin kauan kuin katson aiheelliseksi. Eläimen ottaminen ei ole mikään pieni asia, se väkisinkin mullistaa elämää. Jokaiseen eläimeen liittyy omat hyvät ja huonot puolensa ja minusta eläintä ottaessa tulee ajatella myös ne negatiiviset puolet kuten iguaaneilla pureminen... Eikä se mielestäni ole mitään "sairasta pelkoa" kuten asiaa kuvasit. Valitettavasti eläimet kaiken ihanuuden lisäksi teettää myös työtä ja niiden kanssa tulee omat koukeronsa.
        Kiitos, jos voisit laittaa niitä kasvattajien nimiä. Minä en toistaiseksi viellä kuitenkaan ota niihin yhteyttä, koska haluan löytää lisää tietoa vielä näistä iguaaneista, mutta myöhemmin (en osaa sanoa aikaa) ne kasvattajien nimet tulisivat tarpeen. (odotan juuri postista vihreä leguaani-kirjaa, jonka tilasin, että harkinta aika on vielä minulla aika alussa...)

        Ihanaa että edes joku tarjoutuu ottamaan selvää kunnolla matelijoista ennenkun alkaa niitä hankkimaan. Ehkä meillä on eri käsitys noista puremista ja hännän sivalluksista? Tosiaan meitä kasvattajia on vain 2 suomessa tällä hetkellä, yksi on jaana Kempainen puh numero: 0407679224.
        Minä itse asun rovaniemellä ja seuraavat poikaset taitaa siottua vasta ensi kesälle. kiima ajalle. Jos et jaksa odottaa kesään asti niin osta igusi jostain eläin kauppa KETJUSTA! älä missään nimessä yksityisiltä kauppiailta. Kannatan esim Faunatarta ja akvaario shoppia! Ps: sinun ei ole pakko ostaa sitä leguaani kirjaa, voit käydä vaikka netistä sen lukemassa, tosin kiva siihen tekstiin on koskea;)


      • Tintsu
        neito perho kirjoitti:

        Ihanaa että edes joku tarjoutuu ottamaan selvää kunnolla matelijoista ennenkun alkaa niitä hankkimaan. Ehkä meillä on eri käsitys noista puremista ja hännän sivalluksista? Tosiaan meitä kasvattajia on vain 2 suomessa tällä hetkellä, yksi on jaana Kempainen puh numero: 0407679224.
        Minä itse asun rovaniemellä ja seuraavat poikaset taitaa siottua vasta ensi kesälle. kiima ajalle. Jos et jaksa odottaa kesään asti niin osta igusi jostain eläin kauppa KETJUSTA! älä missään nimessä yksityisiltä kauppiailta. Kannatan esim Faunatarta ja akvaario shoppia! Ps: sinun ei ole pakko ostaa sitä leguaani kirjaa, voit käydä vaikka netistä sen lukemassa, tosin kiva siihen tekstiin on koskea;)

        Minulla ei ole tosiaan kiirettä sen igun oston kanssa. En ole vielä ehtinyt edes terraariota tekemään, tai ostamaan (niitä on joskus ollut käytettynä myynnissä). Ajattelin vasta ensi vuoden puolella suunnittelemaan sitä terraario asiaa.
        Eli, voisin harkita sinulta ostamista, mutta asut aika kaukana, joten kuljetus on ongelma.
        Onko sinulla mitään matkoja Etelä-Suomeen, että jos sillä tavoin saisi vähän lähemmäs sitä poikasta? Paljonko olet yleensä pyytänyt poikasista?
        Toisaalta mietin, että aikuisia iguja saisi eläinsuojelu yhdistyksiltä ostettua. Toisaalta olisi kyllä kivempi nähdä eläin "alusta pitäen" ja seurata sen kasvua ja kehitystä ja vaikuttamaan terveyteen ja muutenkin. Tuntuu, että asioilla on aina kaksi puolta...


      • neito perho
        Tintsu kirjoitti:

        Minulla ei ole tosiaan kiirettä sen igun oston kanssa. En ole vielä ehtinyt edes terraariota tekemään, tai ostamaan (niitä on joskus ollut käytettynä myynnissä). Ajattelin vasta ensi vuoden puolella suunnittelemaan sitä terraario asiaa.
        Eli, voisin harkita sinulta ostamista, mutta asut aika kaukana, joten kuljetus on ongelma.
        Onko sinulla mitään matkoja Etelä-Suomeen, että jos sillä tavoin saisi vähän lähemmäs sitä poikasta? Paljonko olet yleensä pyytänyt poikasista?
        Toisaalta mietin, että aikuisia iguja saisi eläinsuojelu yhdistyksiltä ostettua. Toisaalta olisi kyllä kivempi nähdä eläin "alusta pitäen" ja seurata sen kasvua ja kehitystä ja vaikuttamaan terveyteen ja muutenkin. Tuntuu, että asioilla on aina kaksi puolta...

        Noo ei ole edes sata varmaa tuleeko munista hyviä, ja en ole ikinä Myynyt Poikasia, aina antanut. tosin vain asian tunteviin koteihin.
        toinen kasvattaja asuu tampereella, ehkä sinun kannattaisi hankkia pikanen häneltä.
        olisi vähemmän stressiä liskolle.


      • Tintsu
        neito perho kirjoitti:

        Noo ei ole edes sata varmaa tuleeko munista hyviä, ja en ole ikinä Myynyt Poikasia, aina antanut. tosin vain asian tunteviin koteihin.
        toinen kasvattaja asuu tampereella, ehkä sinun kannattaisi hankkia pikanen häneltä.
        olisi vähemmän stressiä liskolle.

        Yritän soittaa ehkä keväämmällä kasvattajalle, jota suosittelit. Kiitos ehdotuksestasi. Odottelen jo innolla sen liskon saamista, vaikka vielä on paljon opittavaa niistä ennenkuin voin sen ottaa.


      • epäilijä

        Olisin kiinnostunut kasvattajista, voisitko laittaa ketjuun listan suomessa olevista kasvattajista: lajiin perehtyneenä olen täysin yllättynyt että suomessa on iguaanien kasvattajia, olen kyllä kuullut hautomisien onnistuneen, mutta kasvattajista en koskaan.


    • Ihmeellistä ja jopa surullista, etten ole kuullut sinusta aikaisemmin. Etenkin niihin aikoihin kun olin omaa iguani ostamassa (reilu 3 v sitten).

      Olisi todella mukava jaella kokemuksia ja keskustella muutenkin iguaaneista ihmisen kanssa, jolla on kokemusta näistä liskoista. Itsekkin olen Rovaniemeläinen.

      Olisi erittäin mukavaa jos vaivautuisit ottamaan minuun yhteyttä vaikka esim. sähköpostilla osoitteeseen: [email protected]

      Tällä hetkellä minulla ei ole kuin 1 iguaani koiras, naaras lähti viikolla uuteen kotiin reviirikiistojen vuoksi.

    • minä

      Haluun vaan kertoo omakohtaisen kokemuksen pohjalta, ett iguaani ei todellakaan ole niitä liskoja, joka kannattaa ottaa ensimmäiseks liskoks. Se on erittäin vaativa ruokinnan, tilan ja elinolojen suhteen!! Itse en ottanut selvää iguista, kun sellaisen 10vuotiaana ostin, ja sen vuoksi on ollut paljon epäselvyyksiä. Ylpeä olen, koska sama igu on ollut mulla 7vuotta, mutta suosittelen: Ota ihmeessä paljon selvää iguista, ennen kuin hankit sellaisen! Itelle sanottiin eläinkaupasa vaan, että salaattipuska päiväsä, sillä se muka tulee toimeen. Ei todellakaan tuu!! Eläinkauppiaisiin ei voi luottaa!! Mutt kasvattajiin varmaan paremmin..

    • minä

      Mutt se piti vielä sanoo, ett kyllä mun igu ainaki viihtyy mun lähellä, tykkää uida ja kakkii vesialtaaseen. Eikä lyö koskaan hännällä.. Eli iguissa on eroja.. Mutt siihen kyllä vaikuttaa, kasvatatko sen igun poikasesta lähtien.. Mun igu on tuntenut minut pikkusesta saakka ja tuntee mun äänen ja tietää olevansa turvassa mun lähellä.. Mutt eipä mulla muuta..

    • anäy

      Yks kysymys mullaki olis :D mun leguaani on luonut nahkansa täydellisesti, mutta nyt se on alottanu sen luomisen uudestaan heti kun se oli luonut sen täydellisesti. Haluisin tietää ett onko se normaalia? ruoka on kyllä monipuolista ja annan nutroballia (kalkkia) sille ruoan yhteydessä.

    • igun hännän lähti

      Apua Minun iguaanilta eli igulta lähti hännästä pala. ja olen ihan shokissa ja en tiedä mitä tehdä joten kaipaisin apua ja neuvoa voiko igu kuolla? tai alkaa pelätä/vihata minua?

    • pelästynyt

      hännän irtoaminen on monille liskoille tyypillistä se on luultavasti säihkähtänyt jotakin, mutta hännän pitäisi kasvaa takaisin.

    • äfdjioghetfsj<dgkjoh

      sopiiko terraario 150x55x80

    • Iguaanitar

      Kyllä tuo terraario 150x55x80 on aivan liian pieni! Jos iguaanin tunkee tuon kokoiseen terraarioon, on se mielestäni eläinrääkkäystä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3218
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1841
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1028
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe