Naapurini eivät kasvata lapsiaan

ärsyyntynyt

Olen itse 20-vuotias opiskelija, jolla ei ole lapsia. Tulevaisuudessa haluaisin kyllä tulla äidiksi, joten lapsenvihaajaksi ei tarvitse alkaa haukkua :)

Naapurissani asuu n. 35-vuotias pariskunta, jolla on neljä lasta. Vanhin on jo koulussa ja nuorin on vasta alle vuoden. Asun siis kerrostalossa (perheen asunnon yläpuolella), joten nään perhettä päivittäin. Äiti on kotona ja isä on ammatiltaan 'kirjailija'. Kaksi vanhinta lasta viettävät paljon aikaa taloyhtiön pihalla, ja heidän leikkinsä kuuluvat erittäin hyvin keittiöni ikkunasta - vaikka se olisi suljettu.

Perheen n. 5-vuotias poika lyö muita lapsia, sylkee ihmisten päälle, huutaa ja karjuu sekä tekee mitä vain saadakseen huomiota. Jos kukaan ei leiki tai kuuntele pojan tarinoita, heittäytyy hän todella hankalaksi. Rapussamme asuu myös kaksi muuta perhettä, joiden kanssa olen keskustellut mm. perheen aiheuttamasta metelistä - he ovat täysin kyllästyneitä tilanteeseen. Itse en ole ottanut vanhempiin suoraa yhteyttä, mutta olen kuullut, että pariskunta on suhtautunut valituksiin melko vihamielisesti.

Perheen äiti, joka on habitukseltaan melko boheemi, harrastaa ilmeisesti ''en kiellä lapsiltani mitään''-kasvatusta. Miestä ei puolestaan näy koskaan, joten hänen panoksesta lasten kasvatukseen en osaa sanoa. Muutaman kerran olen sattunut kauppaan perheen äidin ja hänen lastensa kanssa. Ainoastaan muutaman kuukauden ikäinen vauva on ollut hiljaa, muut lapset riehuvat ja itkevät. En ole kuitenkaan koskaan nähnyt, että äiti pyytäisi lapsiansa olemaan hiljaa.

Oli pakko tulla avautumaan, sillä perheen käytös ärsyttää niin paljon. Ihan sama mitä siellä kotona tehdään, mutta siinä vaiheessa tulee raja vastaan, kun muut ihmiset häiriintyvät Nico-Petterin 24/7 raivoamisesta. Onko tällainen kasvatus, tai sen puute, yleistä nyky-äitien ja isien kesken? En todellakaan kannata lasten lyömistä tai muuta fyysista kuritusta, mutta herran jumala - kyllä jotain rajoja pitää olla! Minkälaisia kansalaisia näistä vapaan kasvatuksen hedelmistä oikein tulee, kun koskaan ei sanota EI.

10

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enpä ymmärrä

      Miten on mahdollista, että kokonaisen kerrostalon asujaimisto on niin avutonta ettei pysty puolustamaan itseään eikä varsinkaan omia lapsiaan?

      "5-vuotias poika lyö muita lapsia, sylkee ihmisten päälle, huutaa ja karjuu sekä tekee mitä vain saadakseen huomiota. Jos kukaan ei leiki tai kuuntele pojan tarinoita, heittäytyy hän todella hankalaksi."

      Ei kovin tervehenkistä elämää vietetä siinä kerrostalossa. Kuulostaa kokonaisuudessaan sairaalta yhteisöltä.
      Sinunkin päällesi siis syljetään ja sinä juokset kertomaan naapureille sen sijaan että puhuisit vastaavan aikuisen kanssa ja vaatisit korjaamaan tilanteen.

      • ärsyyntynyt

        ''Sinunkin päällesi siis syljetään'' - ei minun vaan toisten lasten.

        Kuten sanoin, en ole henk. koht. mennyt puhumaan pariskunnalle, mutta muutama muu asukas on. Taloyhtiön hallitus on tietoinen perheen aiheuttamasta häiriöstä (lähinnä kova melu), mutta tähän mennessä muutosta ei ole tullut. On vaikea lähestyä ihmisiä, joiden mielestä ''lapset ovat lapsia'' eikä kuria tarvitse pitää.

        ''Ei kovin tervehenkistä elämää vietetä siinä kerrostalossa'' - ihan normaaleja ihmisiä tässä talossa asuu, poislukien tämä yksi perhe.


      • enpä ymmärrä
        ärsyyntynyt kirjoitti:

        ''Sinunkin päällesi siis syljetään'' - ei minun vaan toisten lasten.

        Kuten sanoin, en ole henk. koht. mennyt puhumaan pariskunnalle, mutta muutama muu asukas on. Taloyhtiön hallitus on tietoinen perheen aiheuttamasta häiriöstä (lähinnä kova melu), mutta tähän mennessä muutosta ei ole tullut. On vaikea lähestyä ihmisiä, joiden mielestä ''lapset ovat lapsia'' eikä kuria tarvitse pitää.

        ''Ei kovin tervehenkistä elämää vietetä siinä kerrostalossa'' - ihan normaaleja ihmisiä tässä talossa asuu, poislukien tämä yksi perhe.

        Mikä olisi sinun ratkaisusi tilanteeseen, jos saisit päättää? Miksi et pyydä tuota lasta joskus kotiisi (vanhempien luvalla) ja leiki hänen kanssaan? Näkisit mitä lapsen mielessä liikkuu. Uskon, että lapsi tulee muistamaan sinut loppuelämänsä ajan. Tai vaihtoehtoisesti olet yksi harmaa massa /möykky lapsen elämännauhassa.

        Eikö näillä 'toisilla lapsilla' ole vanhempia, jotka välittäisivät heistä? Eivät kuulosta hekään normaaleilta, jos eivät puolusta omia lapsiaan. Pitää mennä lapsensa eteen ja antaa sylkeä itseään mieluummin kuin lastaan kun noin hyvin tiedetään että sylki lentää.


      • ärsyyntynyt
        enpä ymmärrä kirjoitti:

        Mikä olisi sinun ratkaisusi tilanteeseen, jos saisit päättää? Miksi et pyydä tuota lasta joskus kotiisi (vanhempien luvalla) ja leiki hänen kanssaan? Näkisit mitä lapsen mielessä liikkuu. Uskon, että lapsi tulee muistamaan sinut loppuelämänsä ajan. Tai vaihtoehtoisesti olet yksi harmaa massa /möykky lapsen elämännauhassa.

        Eikö näillä 'toisilla lapsilla' ole vanhempia, jotka välittäisivät heistä? Eivät kuulosta hekään normaaleilta, jos eivät puolusta omia lapsiaan. Pitää mennä lapsensa eteen ja antaa sylkeä itseään mieluummin kuin lastaan kun noin hyvin tiedetään että sylki lentää.

        ''Miksi et pyydä tuota lasta joskus kotiisi (vanhempien luvalla) ja leiki hänen kanssaan?'' Öm, koska olen 20v opiskelija, jonka päivät kuluu yliopistolla tai töissä. Siinä mennään jo pahasti pieleen, jos naapurien pitää alkaa kasvattaa toisten lapsia.


      • enpä ymmärrä
        ärsyyntynyt kirjoitti:

        ''Miksi et pyydä tuota lasta joskus kotiisi (vanhempien luvalla) ja leiki hänen kanssaan?'' Öm, koska olen 20v opiskelija, jonka päivät kuluu yliopistolla tai töissä. Siinä mennään jo pahasti pieleen, jos naapurien pitää alkaa kasvattaa toisten lapsia.

        Oletko jotenkin sitoutunut seurustelemaan vain oman ikäluokkasi kanssa?

        Eikö yliopisto opeta avarakatseisuutta?


    • enpä ymmärrä

      Haluaisin kuitenkin ohjata tilannetta ratkaisukeskeiseen suuntaan eli lasta pitää kehua silloin kun vähänkään kehumisen aihetta on.
      Tuosta kertomastasi perheestä puuttuu aikuisuus, jota tämä nico-petteriksi haukkumasi pieni poika yrittää paikata. Hänen toimintansa on avunhuuto. Voi lapsiparka, mitkä elinikäiset traumat tuo tilanne hänelle aiheuttaa...

      Eikö ole yhtään positiivista aikuista tämän pojan lähellä? Eikö isovanhempia?

      • ärsyyntynyt

        Niin, poikaa en tässä syyllistä, vaikka suurimman melun/hälinän aiheuttaakin. Ongelmana on vanhemmat, jotka eivät ymmärrä rajojen asettamisen tärkeyttä. Mielenkiinnosta kysyinkin, onko tällaiset vanhemmat kasvussa Suomessa? Onko vapaa kasvatus joku nouseva trendi, josta pitäisi olla tietoinen.


      • enpä ymmärrä
        ärsyyntynyt kirjoitti:

        Niin, poikaa en tässä syyllistä, vaikka suurimman melun/hälinän aiheuttaakin. Ongelmana on vanhemmat, jotka eivät ymmärrä rajojen asettamisen tärkeyttä. Mielenkiinnosta kysyinkin, onko tällaiset vanhemmat kasvussa Suomessa? Onko vapaa kasvatus joku nouseva trendi, josta pitäisi olla tietoinen.

        No jostain perheestä nämäkin vanhemmat ovat tulleet että kai heidän vanhemmuusmallinsa tulevat sieltä eikä mistään trendistä.


      • KokemusK
        ärsyyntynyt kirjoitti:

        Niin, poikaa en tässä syyllistä, vaikka suurimman melun/hälinän aiheuttaakin. Ongelmana on vanhemmat, jotka eivät ymmärrä rajojen asettamisen tärkeyttä. Mielenkiinnosta kysyinkin, onko tällaiset vanhemmat kasvussa Suomessa? Onko vapaa kasvatus joku nouseva trendi, josta pitäisi olla tietoinen.

        "Onko vapaa kasvatus joku nouseva trendi, josta pitäisi olla tietoinen."

        Ei ole. Sitäpaitsi tuo kuvailemasi ei ole vapaata kasvatusta vaan piittaamatonta kasvatusta. Vapaa kasvatus on tietoisesti valittu kasvatusmetodi jossa tuetaan lapsen vapaata luovuutta ja vapautta toteuttaa itseään. Se ei ole välinpitämättömyyttä tai piittaamattomuutta vaan kasvatusmetodi jola on tietty sisältö ja päämäärät sekä teoreettinenkin tausta. Siksi se on oikeasti nykyään hyvin harvinainen. 70-luvulla se saavutti jonkinlaista suosiota.
        Piittaamattomuutta ja kyvyttömyyttä kasvattaa lapsiaan millään tavalla (siis edes vapaan kasvatuksen metodeilla) taas on esiintynyt aina, nykyään ehkä hieman aikaisempaa enemmän. Valtaosa ihmisitä kuitenkin yrittää ja myös kykenee lapsensa kasvattamaan.


    • fb3hijoå

      MIten sinulla on varaa noin isoon asuntoon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1522
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1319
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1129
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      945
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      710
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe