Naapurini eivät kasvata lapsiaan

ärsyyntynyt

Olen itse 20-vuotias opiskelija, jolla ei ole lapsia. Tulevaisuudessa haluaisin kyllä tulla äidiksi, joten lapsenvihaajaksi ei tarvitse alkaa haukkua :)

Naapurissani asuu n. 35-vuotias pariskunta, jolla on neljä lasta. Vanhin on jo koulussa ja nuorin on vasta alle vuoden. Asun siis kerrostalossa (perheen asunnon yläpuolella), joten nään perhettä päivittäin. Äiti on kotona ja isä on ammatiltaan 'kirjailija'. Kaksi vanhinta lasta viettävät paljon aikaa taloyhtiön pihalla, ja heidän leikkinsä kuuluvat erittäin hyvin keittiöni ikkunasta - vaikka se olisi suljettu.

Perheen n. 5-vuotias poika lyö muita lapsia, sylkee ihmisten päälle, huutaa ja karjuu sekä tekee mitä vain saadakseen huomiota. Jos kukaan ei leiki tai kuuntele pojan tarinoita, heittäytyy hän todella hankalaksi. Rapussamme asuu myös kaksi muuta perhettä, joiden kanssa olen keskustellut mm. perheen aiheuttamasta metelistä - he ovat täysin kyllästyneitä tilanteeseen. Itse en ole ottanut vanhempiin suoraa yhteyttä, mutta olen kuullut, että pariskunta on suhtautunut valituksiin melko vihamielisesti.

Perheen äiti, joka on habitukseltaan melko boheemi, harrastaa ilmeisesti ''en kiellä lapsiltani mitään''-kasvatusta. Miestä ei puolestaan näy koskaan, joten hänen panoksesta lasten kasvatukseen en osaa sanoa. Muutaman kerran olen sattunut kauppaan perheen äidin ja hänen lastensa kanssa. Ainoastaan muutaman kuukauden ikäinen vauva on ollut hiljaa, muut lapset riehuvat ja itkevät. En ole kuitenkaan koskaan nähnyt, että äiti pyytäisi lapsiansa olemaan hiljaa.