Pelivelat ja vipit ajoivat veljeni konkurssiin

fusiili

Veljeni ylivelkautui pahasti johtuen peliriippuvuudestaan. Hän menetti työpaikkansa, kun valvoi öitä nettipokerin äärellä, eikä aamuisin päässyt ajoissa töihin. Ilmeni että pelivelkaa oli vähän joka suuntaan. Luottokortit tapissa, vippejä ja lainaa kavereilta. Nyt yritän tässä parhaani mukaan jeesiä kaikin keinoin. Asuntoon sillä ei ole enää varaa, kun velat vievät suurimman osan tuloista. Tossa toi siis pyörii mun nurkissa. Ylivelkaantumisesta johtunut ahdistus ja huoli huomisesta on aiheuttanut jo useita lääkärikäyntejä. Velkaneuvontaan on ilmottauduttu, mutta sielläkin on ylläri 50 päivää jonoa. Olisi pitänyt herätä aikaisemmin tän kanssa. En toivo tätä kenellekkään. Tutkitusti peliriippuvuus vaikuttaa 5-10 ihmiseen pelaajan lisäksi, et ihan yksin veljeni ei tämän huolensa kanssa ole. Voiko tällaista mitenkään ennaltaehkäistä? Tiedän että on palveluita, mutta yleensä ne astuvat kuvioihin vasta kun on liian myöhäistä. Toki jokaisen kuuluisi ottaa vastuu omasta elämästään ja rahankäytöstä, mutta näemmä kaikilta se ei onnistu. Uskoisin, että tämän päivän hinnoilla ja vastuuttomalla rahankäytöllä ongelmatapaukset tulevat vain kasvamaan.

Olisiko hienoa, jos olisi sellainen palvelu joka puuttuisi peliin tyyliin jo ensimmäisessä perintäkirjeessä?

Mitä jos olisi sellainen tuki/apu josta saisi palvelua ja neuvontaa 30 minuutissa ja että se olisi kaikkien apua tarvitsevien saatavilla kätevästi? Eikä niin että ongelmissa olevien ihmisten tarvitsisi odotella tukea kuukausia.

Olisi hienoa kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia ja että miten ootte ystäväänne jeesineet?

Ei varmaan olisi pahitteeksi, jos oppivelvollisuus sisältäisi myös jokaiselle pakollisen oman taloudenhallinta –kurssin.

13

1188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zx11

Puhutko veljestäsi oikeasti tuohon tyyliin vai pohjautuuko tuo avautuminen kuitenkin ehkä omakohtaiseen tilanteeseen?

Peliriippuvuus on ihan verrattavissa alkoholiriippuvuuteen. Eipä siihen juuri ketään
      pääse vaikuttamaan. Muut voivat vain toivoa että kaveri vapaaehtoisesti hakee apua ongelmiinsa. Itselläni ei ole kokemuksi moisesta joten auttaa en osaa.

Eipä velkaneuvonta juurikaan apua "teille" tuo. Ainoa vaihtoehto saattaisi olla jonkinlainen velkajärjestely jolla velat saisi anteeksi.. ei tuloja, riippuvuus...

Kukahan mahtaisi olla se viranomainen joka heti ekan perintäkirjeen tultua ottaisi yhteyttä ja alkaisi hoitaa perinnän kohteen taloutta? Ideana kyllä ihan mainio.
      Omalla kohdalla asioiden järjestelyyn ja lopulta niiden hoitamiseen meni vajaa 9 kk. Eipä sitä mitään oppisikaan jos kaikki tuotas nokan eteen kun sormia näpäyttää-

• Kiitti viestistä zx, Tässä on joo vähän sellainen tuskainen tilanne ja toki harmittaa sekä suututtaa itseäkin. Olen nyt toki sitoutunut auttamaan veljeäni kaikin tavoin. Onhan se niin, että jokaisen pitää itse ottaa vastuu omasta toiminnastaan. Olen itsekin joskus ollut tiukilla ja muutama lindorffin kirje mullekin sitten tuli. Tosin mulla ei ollut luottokortti tapissa 8500,- eikä pelivelkaa, vaikka muuten tiukkaa rahasta oli. Meinaan vaan, että kun nykyään voi ihminen olla niin moneen suuntaan velkaa ja niin helposti sekä yllättävän nopeasti voi ajautua tosi pahaan tilanteeseen. Kyllä mä uskoisin, että me yhdessä selvitään. Pakko vaan saada apuja nopeammin kuin 2 kuukaudessa velkaneuvonnasta

• elämäjatkuu

Positiivinen luottorekisteri Suomessa ehkäisisi näitä tilanteita. Voimia kovasti teille! Suosittelen aloittajaa ja ongelmaista käymään seurakunnan diakonin luona keskustelemassa ja mahdollisesti saamassa esim. ruokasetelein ruokapankkiin. Siellä voi aina luottamuksella keskustella, ettekä ole ainoita. Auttaa taakan purkamisessa henkisesti!

• en auta

Kyllä, olet oikeassa, raha-ongelmainen saa tahtoessaan ongelmillaan 5-10 ihmisen elämän täysin sekaisin. Siksi en koskaan, ikinä, lainaa rahaa ruikuttajille, eikä meille tule kukaan hätämajoitukseen.

"jeesit sitä kaikin tavoin", eli maksat ruoat, asunnon ja muut kulut. Eli mitä veljesi oppii: "sinä. autat. aina." Etkä tietenkään pyydä häneltä maksua myöhemminkään, miten olet auttanut.

Ei saa muualta asuntoa, koska vuokranantaja tarkistaa luottotiedot. Jos ei tarkista, niin veljelläsi ei varaa 1 - 2kk:n takuuvuokraan, jollet sinä tietenkin maksa sitä.

Irtisanotuilla on nopeampi mahdollisuus saada ansiosidonnaista, vai onko hän edes tajunnut maksaa jäsenmaksua liittoon?

Minulla ei riitä ymmärrystä, rahaa tai asuinpaikkaa rahaongelmaisille.

• Ei, kyllä mä mielellään autan tarjoomalla ruoan, asumisen ja henkisen tuen. Jeesin vain kerran, joten siitä on sitten parempi oppia.

• ihan vaan tiedoksi
        fusiili kirjoitti:

Ei, kyllä mä mielellään autan tarjoomalla ruoan, asumisen ja henkisen tuen. Jeesin vain kerran, joten siitä on sitten parempi oppia.

Varaudu siihen, että tuo "kerran" auttaminen kestää vähintään 6 kk - 1 vuoden kun hän asuu sun nurkissa. Siitä tulee useampi sata päivää.

Kun sinä menet töihin, niin hän se jää sinun kotiisi nukkumaan ja mahdollisesti pelaamaan nettiä, josta tulee vielä ongelmia.

• velkaaa
        fusiili kirjoitti:

Ei, kyllä mä mielellään autan tarjoomalla ruoan, asumisen ja henkisen tuen. Jeesin vain kerran, joten siitä on sitten parempi oppia.

Hienoa, itse tekisin samalla tavalla omille perheen jäsenilleni. Minulla perheeseeni kuuluu puoliso, lapset, vanhemmat ja veli perheineen.

• velkaa lisää, velkaa
        velkaaa kirjoitti:

Hienoa, itse tekisin samalla tavalla omille perheen jäsenilleni. Minulla perheeseeni kuuluu puoliso, lapset, vanhemmat ja veli perheineen.

Eli sun tulevaisuudessa sun lapset puolisoineen, sun vanhemmat ja veli perheineen voisivat tulla sun luo asumaan ilmaiseksi vaikka vuodeksi, ja sä maksat kaikki laskut?

Hienoa, missä työpaikassa on noin hyvät palkat? Oletko sukua ministerille?

• velkaaa
        velkaa lisää, velkaa kirjoitti:

Eli sun tulevaisuudessa sun lapset puolisoineen, sun vanhemmat ja veli perheineen voisivat tulla sun luo asumaan ilmaiseksi vaikka vuodeksi, ja sä maksat kaikki laskut?

Hienoa, missä työpaikassa on noin hyvät palkat? Oletko sukua ministerille?

Kyllä, mutta tod.näk. kaikilla ei ole yhtä aikaa taloudellisia ongelmia. Vai pitäisikö olla auttamatta?

• sipulisipuli2014

"Mitä jos olisi sellainen tuki/apu josta saisi palvelua ja neuvontaa 30 minuutissa ja että se olisi kaikkien apua tarvitsevien saatavilla kätevästi? Eikä niin että ongelmissa olevien ihmisten tarvitsisi odotella tukea kuukausia."

"Ei varmaan olisi pahitteeksi, jos oppivelvollisuus sisältäisi myös jokaiselle pakollisen oman taloudenhallinta –kurssin."

Omaa taloudenhoitoa pitää opettaa ensi sijassa kotona, vanhemmat ovat vastuussa. Koulussa oli jo ainakin minun aikanani matematiikka ja korkojen laskua, yhteiskuntaopin tunnilla kerrottiin todellisuudesta. Kotitaloustunneilla kodin hoidossa sivuttiin omaa taloutta, miten säästetään ruoassa. Mitä ei koulussa kerrottu, loput opeteltiin lukemalla lehtiä, kuuntelemalla sukulaisten tarinoita, ja seuraamalla tv:n opetusohjelmia ja dokumentteja.

Jos ei näistä opeista huolimatta tajua ja lainaa toiselle rahaa, eikä saa sitä seuraavana tai sitä seuraavana ja sitä seuraavana kuuna takaisin ja lainaa edelleen, on vika valitettavasti vain itsessään. Jos lainan saaja ei välitä, vika on hänessäkin itsessään.

No, onneksi joutuu maksamaan kovat korot veloistaan.

• OOtemporas

"Auta miestä mäessä, hän muistaa sinut taas kun on seuraavan kerran mäessä."
        - Vanha viidakon sanonta.

Jos joku haluaa sotkea asiansa, on erittäin vaikea muiden siihen puuttua. Addiktio, oli sitten alhoholi/seksi/huumeet/pelit, vie miestä eikä mies niitä.

Muiden on autettava tietysti, mutta suojattava myös itsensä!!
        Eli ei rahaa riippuvaiselle, eikä tukea riippuvuuden ylläpitämiseen.

Riippuvainen paranee vasta kun sitä itse ihan oikeasti haluaa. Apua antavat eri yhteiskunnan ja yksityisten tahojen avustussysteemit : AA, minnesota, peluuri, velkaneuvonta, diakonia ....jne....

• noloannow

Kukaan ei ole vastuussa sisarustensa ongelmista. Kyllä Suomessa on järjestelmä, että itsensä suohon ajaneet pysyvät pinnalla kunnes asiat on kunnossa.

Ylivelkaantumisessa on pari ongelmaa. Ei ole lainanantajien keskinäistäistä luottokelpoisuusrekisteriä, ja lainanantajat eivät katkaise velkaantumista, vaikka tietävät asiakkaan tilanteen pitkälle ajalle.

Talousongelmalliset pitäisi tiettyjen ehtojen jälkeen julistaa edunvalvonta-asiakkaiksi. Kun ulkopuolinen järjestelmä ottaa asiat hoitoon, niin muut saa nukkua yönsä rauhassa.

Kun valtaosa hoitaa asiansa vaikkei ole aina leipään rahaa, niin hoitakoon myös juhliat laskunsa

• sipulisipuli2014

Ei ne olleet ne pelivelat ja vipit, jotka ajoivat veljesi konkurssiin, vaan ihan hän itse. "oho, heräsin täs yhtenä päivänä, ja mulla onkin pelivelkoja jne. Mistä ne on tullut?"

Hän itse se otti pelivelkoja ja jätti lainat myös maksamatta tutuilleen ja sukulaisille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8138
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3922
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      34
      1241
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1122
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1020
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe