Heippa!
Olen kuullut aikalailla ristiriitaisia arvioita leogekon keskimääräisestä eliniästä. Millaisia kokemuksia teillä leogekko-omistajilla on? En halua kuulla mitään kuulopuheita, vaan oikeita kokemuksia.
Omani on kohta jo 7-vuotias, hyvässä kunnossa ja eikä ole koskaan juuri sairastellut. Mutta pikkusiskoni on hamsterin kuoltua alkanut huolestuneena kysellä, että eihän tuo sun lisko vaan kuole vielä...
leogekon elinikä?
7
7178
Vastaukset
- -geggo-
No , tuskin Suomessa on montaakaan joilla on kovin pitkää kokemusta vielä leopardigekoista.
Toistakymmentä (olikohan jotain 14) vuotta on ilmeisesti vanhin joka Suomessa asustelee.
Eiköhän sitä pidä uskoa alan kirjallisuutta.
Esimerkiksi Philippe de Vosjoli kirjassaan :The Leopard Gecko Manual , kirjoittaa että leopardigekot ovat pitkäikäisiä liskoja. Esim. uros 28,5 vuotta ja elää yhä ST Louis Zoo:ssa(1997). Ja Ron Tremper (tunnettu USA:lainen leopardigekkojen kasvattaja) kertoo uroksesta joka on 29 vuotias ja elää yhä. Vosjoli mainitsee että naaraat ovat lyhyempi ikäisiä (johtuen muninnasta). Vanhin tunnettu 21 vuotta ja kymmenen kuukautta.
Nämä tiedot siis ym. kirjasta , painosvuosi 1998.
Että kyllä terve ja oikeissa olosuhtessa elävä leopardigekko on pitkäikäinen.
Omani ovat myöskin seitsemänvuotiaita ja mitä parhaimmassa kunnossa :).
-geggo-- Nimetön
kuulema ne voi elää vaikka 30 vuotiaaks :) Joten ei mitään hätää, suurin osa elää pitkälti yli 10..
- hjfjyhf
en tiiä
- käppänä parttis
olikse jotai 10-20 vuotta
- asdasdasdasd3
Omani täytti juuri 21 vuotta ja täysissä voimissa on.
- Anonyymi
Moikka ! oon just hankkimassa leoskia ja tuli tässä mieleen että miten määritellään että onko poikanen vai aikuinen??
- Anonyymi
Tuttuni leoski eli 25 vuotiaaksi, itsellä on n.6v leoski
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251278
- 97950
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89934Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25897Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat294781- 95748
- 109656
- 34648
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet139586Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581