Jarrut hylätty

Arvot pielessäkö

Perjantaina auto jarruhuollossa.

Maanantaina katsastukseen ja siellä lukemat:

edessä vasen 2.0 oikea 2.0
takana vasen 1.1. oikea 1.1
seisjar vasen 1.5 oikea 1.9

Hylätty

Mitä ne arvot sitten olisi pitäneet olla?

51

12733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvot pielessäkö

      Edellisvuonna sama auto ja lukemat:

      edessä vasen 2,5 oikea 2,6
      takana vasen 2,0 oikea 2,0
      seisjar vasen 2,0 oikea 1,3

      Ei mitään huomauttamista!

      • Anonyymi

        Kats.mittarit sähkö Samoin pakokaasu mittarit nokoset ja väärin asennettu pakoputken . Turhaa Touhua
        .Kaikki on sitä mieltä .


    • Jälkitarkastusta vai

      Voiko auton viedä jälkitarkastukseen mille tahansa katsastusasemalle?

      • Tuotakuntuota

        Luulis siinä tarkastuskortissa lukevan hylkäyksen syy. Noita arvoja on hankala tulkita, kun et kerro auton mallia, etkä kokonaismassaa. Verrattuna edellisiin lukemiin yks syy voi olla takajarrujen jarruvoima riittämätön.


    • Arvot pielessäkö.

      Opel vectra henkilöauto.

    • Arvot pielessäkö

      Eihän siinä mitään muuten, paitsi, että kun minä korjaamosta tulin ja käsky korjaamolle oli, että jarrut pannaan semmoseen kuntoon, että menee katsastuksesta läpi!

      Jos mie tietäsin mitkä ne oikeat lukemat jarrutestissä pitää olla, niin minä voin korjaamosta jo etukäteen kysyä, mitkä oli lukemat ja tietäisin viedä sitten vasta, kun lukemat on kohallaan?

      Nyt saan uudelleen viedä korjaamolle ja maksaa taas jarruremontin kustannukset toiseen kertaan.

      • Tuotailuksmennee

        No jos nuo edellisen katsastuksen lukemat on kelvannu, niin eikös ne ole hyvä lähtökohta. Kai se katsastaja kirjoitti siihe lappuun et mikä oli hylkäyksen syy. Näytä se lappu siellä korjaamolla, niin osaavat korjata. Ja äkkisiltään luulis, jos olet vieny auton jarrut korjattavaksi katsastusta varten, niin olis jonkinlainen takuu sille työlle, et ne jarrut menee läpi kun olet työstä maksanut. Ainakin jotkut korjaamot jopa käyttävät auton jälkitarkastuksessakin, jos jarrut ei kelpaa.
        Noihin jarruvoimiin ei oikein näin netin välityksellä voi ottaa kantaa kun ei tiedä miten ja millaisella poljinvoimalla ne on saavutettu. Jos katsastaja on joutunut polkemaan takajarruja ohimot punaisena ja saanu vain 1.1kiloa jarruvoimia, niin tehottomathan ne on. Tosin noihin lukemiin vaikuttaa myös olosuhteet, siis lähinnä oliko märät telat ja renkaat, teloje n kunto, renkaat ym. Menikö takajarrut lukkoon noilla 1.1Kn lukemilla vai ei? Jos meni, niin noilla lukemilla ei ole väliä, takajarrut on riittävän tehokkaat.


      • Arvot pielessäkö
        Tuotailuksmennee kirjoitti:

        No jos nuo edellisen katsastuksen lukemat on kelvannu, niin eikös ne ole hyvä lähtökohta. Kai se katsastaja kirjoitti siihe lappuun et mikä oli hylkäyksen syy. Näytä se lappu siellä korjaamolla, niin osaavat korjata. Ja äkkisiltään luulis, jos olet vieny auton jarrut korjattavaksi katsastusta varten, niin olis jonkinlainen takuu sille työlle, et ne jarrut menee läpi kun olet työstä maksanut. Ainakin jotkut korjaamot jopa käyttävät auton jälkitarkastuksessakin, jos jarrut ei kelpaa.
        Noihin jarruvoimiin ei oikein näin netin välityksellä voi ottaa kantaa kun ei tiedä miten ja millaisella poljinvoimalla ne on saavutettu. Jos katsastaja on joutunut polkemaan takajarruja ohimot punaisena ja saanu vain 1.1kiloa jarruvoimia, niin tehottomathan ne on. Tosin noihin lukemiin vaikuttaa myös olosuhteet, siis lähinnä oliko märät telat ja renkaat, teloje n kunto, renkaat ym. Menikö takajarrut lukkoon noilla 1.1Kn lukemilla vai ei? Jos meni, niin noilla lukemilla ei ole väliä, takajarrut on riittävän tehokkaat.

        Ei ABC jarruja ohimot punaisena paineta.


      • Arvot pielessäkö
        Arvot pielessäkö kirjoitti:

        Ei ABC jarruja ohimot punaisena paineta.

        ABS se oli.


      • Ihan uteliaisuuttani kys
        Arvot pielessäkö kirjoitti:

        ABS se oli.

        Mitä ne ABS-jarrut siihen vaikuttaa et miten kovaa jarruja joutuu dynamolla polkemaan? Tarkoitus on kuitenkin hakea ne lukkiutumisrajat ja niitä vastaavat jarruvoimat.


      • ABS jarrut
        Ihan uteliaisuuttani kys kirjoitti:

        Mitä ne ABS-jarrut siihen vaikuttaa et miten kovaa jarruja joutuu dynamolla polkemaan? Tarkoitus on kuitenkin hakea ne lukkiutumisrajat ja niitä vastaavat jarruvoimat.

        Kysy vain.

        ABS jarrujärjestelmä on lukkiutumaton, eli pyörät eivät mene lukkoon, jolloin turvallisuus lisääntyy, kun ei tule sivuluistoa liukkailla tai märillä teillä.

        Eli jos poljet jarrupoljanta kovaa, ABS löysää silloin, jos uhkaa mennä jarrut lukkoasentoon.


      • Jotain unohtui
        ABS jarrut kirjoitti:

        Kysy vain.

        ABS jarrujärjestelmä on lukkiutumaton, eli pyörät eivät mene lukkoon, jolloin turvallisuus lisääntyy, kun ei tule sivuluistoa liukkailla tai märillä teillä.

        Eli jos poljet jarrupoljanta kovaa, ABS löysää silloin, jos uhkaa mennä jarrut lukkoasentoon.

        ABS:t eivät toimi kävelyvauhdissa. Dynamometri pyörittää niin hitaasti, että ABS on pois pelistä ja pyörät saa lukkoon.


    • Arvot pielessäkö

      Tämä ei ole ensimmäinen kerta. joskus olen vienyt auton korjaamolle ja sanonut, että pankaa auto katsastuskuntoon, niin vien vasta sitten katsastukseen. Ovat tehneet korjaamolla työtä käskettyä ja sanoneet, että kunnossa on.

      Katsastaja on antanut viiden kohdan korjausmääräykset ja jos on välyksellinen, niin vaihtoon se menee, vaikka korjaamo mitä väittäisi - katsastajan sana on laki.

      Samoin joskus, vaikka jarrut on kuinka hyvät tahansa, kun katsastaja sanoo, että pitää vaihtaa jarrulevyt, ne on vaihdettava, vaikka korjaamo mitä väittäisi.

      Kyllä näitä löytyy esimerkkejä historian saatossa ja autojen ketjussa ...

    • Arvot pielessäkö

      Samoin on esimerrki tuulilasista, halkeama tuulilasin alalaidassa, monta vuotta sanoi katsastus, että ei ole näkökentässä, vaan on siellä oikealla alhaalla apukuskin puolella.

      Sitten eräänä vuonna vein toiselle katsastusasemalle ja heti tuli määräys, tuulilasi on vaihdettava! Pakko se on silloin vaihtaa, kun katsastajan sana on laki, sanoo Eu direktiivit mitä hyvänsä.

      • Ei oikeastaan ole pakko vaihtaa.

        Sitten vain katsastus toisella asemalla kokonaan uusiksi. Palstallahan on paljon juttua miten monet viat ovat korjaantuneet itsestään parissa päivässä. Aina rikkinäisestä turvavöistä aina millin liian ohuisiin jarruihin


      • Ihmeintiaanitkoollataas
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Ei oikeastaan ole pakko vaihtaa.

        Sitten vain katsastus toisella asemalla kokonaan uusiksi. Palstallahan on paljon juttua miten monet viat ovat korjaantuneet itsestään parissa päivässä. Aina rikkinäisestä turvavöistä aina millin liian ohuisiin jarruihin

        Ei onneksi onnistu enää vikojen kierrättäminen, kun nykyisin hylätyn katsastuksen viat näkyy jos viet auton toiselle asemalle syynättäväksi. Enkäoikein ymmärrä et jos esim. jarrulevyt on todettu jo liian ohuiksi, niin viedään auto toiselle asemalle toivoen et siellä ei vikaa huomattaisi. Silläkö ne jarrulevyt muka korjautuu? Ja taas on turvallista vuosi ajella. No ehkä se on uusavuttomilleluuseri-imbesilli-idiootille liian suuri vaiva vaihtaa ne jarrulevyt. Toivottavasti tuollaisen vikakierrättäjäpellen jarrulevyt hajoo lopullisesti ja pallomaha uppoaa autoineen mereen, niin päästäänmoisesta yhteiskunnan hylkiöstä lopullisesti eroon.


      • Valivalivalivalivali
        Ihmeintiaanitkoollataas kirjoitti:

        Ei onneksi onnistu enää vikojen kierrättäminen, kun nykyisin hylätyn katsastuksen viat näkyy jos viet auton toiselle asemalle syynättäväksi. Enkäoikein ymmärrä et jos esim. jarrulevyt on todettu jo liian ohuiksi, niin viedään auto toiselle asemalle toivoen et siellä ei vikaa huomattaisi. Silläkö ne jarrulevyt muka korjautuu? Ja taas on turvallista vuosi ajella. No ehkä se on uusavuttomilleluuseri-imbesilli-idiootille liian suuri vaiva vaihtaa ne jarrulevyt. Toivottavasti tuollaisen vikakierrättäjäpellen jarrulevyt hajoo lopullisesti ja pallomaha uppoaa autoineen mereen, niin päästäänmoisesta yhteiskunnan hylkiöstä lopullisesti eroon.

        Niin ja jos on tyytymätön katsastajan hylkäyspäätökseen, niin tarkastuskortissa on ohjeet minne valittaa. Mistähän lukutaidottomille luuseriapinoille on jääny sellainen käsitys et katsastuspäätöksestä ei voi valittaa, vaikka valitusosoite lukee tarkastuskortissa. Ai niin eihän näiden vähä-älyisten simpanssien hoksa riitä edes tarkastuskortin lukemiseen saati luetun ymmärtämiseen. Niinkun täänkin aloittaja ei saa millään ilveellä sanottua mikä oli tarkastuskortissa hylkäämisen syy. Tosin taidanpa tietää syyn tämän kohdan radiohiljaisuuteen.


      • Ihmeintiaanitkoollataas kirjoitti:

        Ei onneksi onnistu enää vikojen kierrättäminen, kun nykyisin hylätyn katsastuksen viat näkyy jos viet auton toiselle asemalle syynättäväksi. Enkäoikein ymmärrä et jos esim. jarrulevyt on todettu jo liian ohuiksi, niin viedään auto toiselle asemalle toivoen et siellä ei vikaa huomattaisi. Silläkö ne jarrulevyt muka korjautuu? Ja taas on turvallista vuosi ajella. No ehkä se on uusavuttomilleluuseri-imbesilli-idiootille liian suuri vaiva vaihtaa ne jarrulevyt. Toivottavasti tuollaisen vikakierrättäjäpellen jarrulevyt hajoo lopullisesti ja pallomaha uppoaa autoineen mereen, niin päästäänmoisesta yhteiskunnan hylkiöstä lopullisesti eroon.

        Juurihan palstalla oli juttua että auto hylättiin koska jarrut oli mitattu liian ohuiksi, siis mitattu.

        Oli mennyt pari päivää ja katsastus uusiksi, ja leima tuli koska jarrut oli kokenut ihmekorjaantumisen.

        Sama juttu esim. ohjauslukon kanssa, sekin taatusti "korjaantuu" itsestään seuraavalle asemalle mennessä


      • Valivalivalivalivalivali
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Juurihan palstalla oli juttua että auto hylättiin koska jarrut oli mitattu liian ohuiksi, siis mitattu.

        Oli mennyt pari päivää ja katsastus uusiksi, ja leima tuli koska jarrut oli kokenut ihmekorjaantumisen.

        Sama juttu esim. ohjauslukon kanssa, sekin taatusti "korjaantuu" itsestään seuraavalle asemalle mennessä

        Niin kyllä paljon mahdollista et näin on käynyt. Mut mikä järki on viedä toiselle asemalle ja maksaa taas katsastusmaksu. Eikö mieluummin kannata korjata ne liian ohuiksi mitatut jarrulevyt. En ymmärrä mikä pakko on edes odottaa et katsastaja hylkää levyt, eikö niitä voi vaihtaa jo ennen ku ne on loppuun kuluneet? Ai niin siitähän on vaivaa pitää ihan kumartua ja avata pultteja, kun ei ne levyt pullamössöillekkään tipahda itsestään pois.

        Onneks nykyään ei onnistu enää tuo vikojen kierrätys, kun hylätyn katsastuksen vikatiedot näkyy myös muilla asemilla. Rekisteröinti ja muutoskatsastuksessahan ns viretieto on näkynyt jo pitkään ja hyvä et nyt myös määräaikaiskatsastukset näkyy.


      • pankkiautomaatti
        Valivalivalivalivalivali kirjoitti:

        Niin kyllä paljon mahdollista et näin on käynyt. Mut mikä järki on viedä toiselle asemalle ja maksaa taas katsastusmaksu. Eikö mieluummin kannata korjata ne liian ohuiksi mitatut jarrulevyt. En ymmärrä mikä pakko on edes odottaa et katsastaja hylkää levyt, eikö niitä voi vaihtaa jo ennen ku ne on loppuun kuluneet? Ai niin siitähän on vaivaa pitää ihan kumartua ja avata pultteja, kun ei ne levyt pullamössöillekkään tipahda itsestään pois.

        Onneks nykyään ei onnistu enää tuo vikojen kierrätys, kun hylätyn katsastuksen vikatiedot näkyy myös muilla asemilla. Rekisteröinti ja muutoskatsastuksessahan ns viretieto on näkynyt jo pitkään ja hyvä et nyt myös määräaikaiskatsastukset näkyy.

        Ilmeisesti se kokonaan uusi katsastus tulee halvemmaksi kuin korjaus uusintakatsastus

        Ja jos jarruissa ei ole vikaa, näyttää päällepäin ehjiltä (jopa katsastajan silmiin), ja pitää tarpeeksi dynamolla, niin miksi vaihdettaisi? Tuskin sinäkään ulkomuistista tiedot jarrulevyjesi minimipaksuutta, saati mittaisit niitä usein?

        Voisin lyödä rehtinä miehenä vetoa 900 eurosta että jos huomenna autoni hylättäisi toimimattoman takapenkin keskimäisen turvavyön lukon vuoksi, niin ko. vika olisi korjaantunut itsestään 10 minutissa kun olen seuraavan aseman pihalla...


      • Valivalivalivalivalivali
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Ilmeisesti se kokonaan uusi katsastus tulee halvemmaksi kuin korjaus uusintakatsastus

        Ja jos jarruissa ei ole vikaa, näyttää päällepäin ehjiltä (jopa katsastajan silmiin), ja pitää tarpeeksi dynamolla, niin miksi vaihdettaisi? Tuskin sinäkään ulkomuistista tiedot jarrulevyjesi minimipaksuutta, saati mittaisit niitä usein?

        Voisin lyödä rehtinä miehenä vetoa 900 eurosta että jos huomenna autoni hylättäisi toimimattoman takapenkin keskimäisen turvavyön lukon vuoksi, niin ko. vika olisi korjaantunut itsestään 10 minutissa kun olen seuraavan aseman pihalla...

        Minimipaksuus toisessa autossa 22mm ja toisessa 22.4mm. Eikä niitä tartte mittailla, kun niissä on se kulumismerkki. Lisäksi se min mitta on merkitty siihen levyyn. Kesän alussa vaihdoin levyt ja palat toiseen autoon ja ilman et katsastaja huomautti. Olipa tosi kauhee homma, meni aikaa ehkä noin 30min ja piti avata 16 pulttia huh huh ja pitihän ne vielä kiristää kiinnikkin.


      • Valivalivalivalivalivali kirjoitti:

        Minimipaksuus toisessa autossa 22mm ja toisessa 22.4mm. Eikä niitä tartte mittailla, kun niissä on se kulumismerkki. Lisäksi se min mitta on merkitty siihen levyyn. Kesän alussa vaihdoin levyt ja palat toiseen autoon ja ilman et katsastaja huomautti. Olipa tosi kauhee homma, meni aikaa ehkä noin 30min ja piti avata 16 pulttia huh huh ja pitihän ne vielä kiristää kiinnikkin.

        Kauhea homma ja meni 30 minuttia?

        Onneksi et sitten ole edes yrittänyt vaihtaa jakohihnaa.

        No oli kauhea tai helppo homma, niin miten se vika voi itsestään korjaantua parissa päivässä


      • Valivalivalivalivalivali kirjoitti:

        Niin kyllä paljon mahdollista et näin on käynyt. Mut mikä järki on viedä toiselle asemalle ja maksaa taas katsastusmaksu. Eikö mieluummin kannata korjata ne liian ohuiksi mitatut jarrulevyt. En ymmärrä mikä pakko on edes odottaa et katsastaja hylkää levyt, eikö niitä voi vaihtaa jo ennen ku ne on loppuun kuluneet? Ai niin siitähän on vaivaa pitää ihan kumartua ja avata pultteja, kun ei ne levyt pullamössöillekkään tipahda itsestään pois.

        Onneks nykyään ei onnistu enää tuo vikojen kierrätys, kun hylätyn katsastuksen vikatiedot näkyy myös muilla asemilla. Rekisteröinti ja muutoskatsastuksessahan ns viretieto on näkynyt jo pitkään ja hyvä et nyt myös määräaikaiskatsastukset näkyy.

        "En ymmärrä mikä pakko on edes odottaa et katsastaja hylkää levyt, eikö niitä voi vaihtaa jo ennen ku ne on loppuun kuluneet?"

        Miten sen itse voisi huomata, jos edes kokenut katsastaja, joka on tarkistanut varmaan tuhansia jarruja ei huomaa mitään vikaa??

        Ainiin, katsomalla netistä paksuudet ja mittaamalla?


      • Tuotakuntuota
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        "En ymmärrä mikä pakko on edes odottaa et katsastaja hylkää levyt, eikö niitä voi vaihtaa jo ennen ku ne on loppuun kuluneet?"

        Miten sen itse voisi huomata, jos edes kokenut katsastaja, joka on tarkistanut varmaan tuhansia jarruja ei huomaa mitään vikaa??

        Ainiin, katsomalla netistä paksuudet ja mittaamalla?

        Ei niitä mittailla tarvii, kyllä sen näkee ilman mittaa et onko kuluneet. Harvalla on kuitenkaan mikrometriä tai modattua tönäriä, millä vois mitata. Monissa levyissä on myös se kulumismerkki.


      • Tuotakuntuota kirjoitti:

        Ei niitä mittailla tarvii, kyllä sen näkee ilman mittaa et onko kuluneet. Harvalla on kuitenkaan mikrometriä tai modattua tönäriä, millä vois mitata. Monissa levyissä on myös se kulumismerkki.

        Jos katsastajakaan ei huomaa silmämääräisesti kuluneisuutta, eikä edes dynamolla, niin miten normi autoilija voisi sen huomata?

        Tosin muita kohteita jotka tarkistetaan harvoin voi itse testata ilman erikoistyökaluja, esim. turvavöiden toiminta, lukot, vyön fyysinen kunto, varoituskolmio, runkonumero, akun kiinnitys, asutontoauton sammutin (ei tarkastuskohde), vilkun oikea väri, vetokoukun pistokkeen suoja yms yms.


      • MJK.
        Valivalivalivalivali kirjoitti:

        Niin ja jos on tyytymätön katsastajan hylkäyspäätökseen, niin tarkastuskortissa on ohjeet minne valittaa. Mistähän lukutaidottomille luuseriapinoille on jääny sellainen käsitys et katsastuspäätöksestä ei voi valittaa, vaikka valitusosoite lukee tarkastuskortissa. Ai niin eihän näiden vähä-älyisten simpanssien hoksa riitä edes tarkastuskortin lukemiseen saati luetun ymmärtämiseen. Niinkun täänkin aloittaja ei saa millään ilveellä sanottua mikä oli tarkastuskortissa hylkäämisen syy. Tosin taidanpa tietää syyn tämän kohdan radiohiljaisuuteen.

        Tarkastuskortissa ei ole valitusohjeita.


      • Kunosaalukeaniin...
        MJK. kirjoitti:

        Tarkastuskortissa ei ole valitusohjeita.

        Ainakin kaikissa tarkastuskorteissa mitä olen katsastuksessa saanut, on ollu valitusosoite.


    • A.siantuntija.

      Voisiko aloittaja valaista mikä oli hylkäyksen syy? Tehottomat takajarrut?! Ei niitä arvoja kannata verrata edellisen vuoden arvoihin, koska kitka vaikuttaa niihin. Esim. jos tällä kerralla on ollut märät renkaat & rullat jarruvoimat ovat luonnollisesti pienemmät. Jos kyseessä on Vectra A ei takajarruista ainakaan märällä kelillä juuri yli yhden kilon verran tule jarruvoimia.

    • anyone..

      No jospa kysyt katsurilta?

      • montöör

        Koko ketju pelkkää shittiä. Jarruvoimat OK. Auto hylätty jarrukomponentin vuoksi. Esim. liian kuluneet jarrulevyt tai murtunut jarruletku.Tämän ketjunaloittaja -jäpikäs jättää kertomatta ja jankuttaa vain jarruvoimista. Dunamometri-mittaus on vain osa jarrujen tarkastusta.


    • Oikea selitys

      Et kertonut auton merkkiä. Joka tapauksessa auton jarruvoimien summan pitää olla yli 58% auton kokonaispainovoimasta. Sulla on nyt jarruvoima 6.6kN=6600N. Auton paino saa silloin olla korkeintaan 6600/9.81/0.58=1160kg ! Eli sulla mahtaa olla painavampi auto joten pyörien yhteinen jarruvoima on liian pieni!
      Takajarrujen voima vaikuttaa kyllä pieneltä, itselläni on kyllä parempi kuin käsijarrulla.

    • Jos aloittajan ilmoitus edellisen vuoden jarrutusmittauksesta pitää paikkansa, olisi pitänyt tulla hylkäys koska käsijarrun arvot heittivät yli 30 % toisistaan.

      Jarrulevyissä ja -paloissa on hylkäyksen rajamitat samoin rummuissa ja jarrukengissä. Tosin esim. jarrulevyissä on varmuuskertoimet eli raja-arvo ei ole mahdollinen onnettomuusraja.

      • Näin se menneepi

        Seisontajarru arvot saa heittää 70%, kunhan tehovaatimus 16% kokonaismassasta täyttyy.


      • korjaus

        Käyttöjarrujen ero on max. 30 % ja käsijarrun 50 % laskettuna isommasta lukemasta.


      • xxxxccc
        korjaus kirjoitti:

        Käyttöjarrujen ero on max. 30 % ja käsijarrun 50 % laskettuna isommasta lukemasta.

        Itselläni luki aikanaan A-katsastuksen tarkistuslapuilla raja-arvot. Muistelen myös 70%.


    • NÄIN se menee

      Lisätään vielä että jos ja kun seisontajarru menee lukkoon dynamometrillä, ei 16% tehovaatimusta tarvitse huomioda, vaan tällöin teho riittää. Silloin kun seisontajarru ei mene lukkoon, täytyy laske riittääkö teho.

      • Katsuriko

        Tässäkin kannattaa huomioida että dyno lopettaa pyörimisen kun jompi kumpi pyörä lukkiutuu. Toinen puoli voi lukkiutua esim. 1,5 kN kohdalla kun toinen on ehtinyt nousta vasta 0,4 kN asti. Tästä tulee jo yli 70% heittoa, mutta hitaammin nousevalta puolelta voi löytyä hyvät voimat. Parasta on varmistaa kummankin puolen jarruvoimat erikseen tai jollei dynolla tämä ole mahdollista, vaikkapa testata pidätyskyky kevyesti vedättämällä vaihteella seisontajarru päällä. Puoli kerrallaan mitattuna saadaan kummankin puolen maksimivoimat mitattua erikseen ilman toisen puolen vaikutusta sen hetkisissä olosuhteissa. Jos mittaustulos on vielä heikko eikä laskennallinen 16 % tehovaatimus täyty, kannattaa miettiä olosuhteiden vaikutusta. Kevyt/tyhjä auto, märät renkaat ja liukkaat telat saa pyörän lukkiutumaan herkästi vaikka todellisuudessa jarruvoimaa olisi enemmän.


      • loota.
        Katsuriko kirjoitti:

        Tässäkin kannattaa huomioida että dyno lopettaa pyörimisen kun jompi kumpi pyörä lukkiutuu. Toinen puoli voi lukkiutua esim. 1,5 kN kohdalla kun toinen on ehtinyt nousta vasta 0,4 kN asti. Tästä tulee jo yli 70% heittoa, mutta hitaammin nousevalta puolelta voi löytyä hyvät voimat. Parasta on varmistaa kummankin puolen jarruvoimat erikseen tai jollei dynolla tämä ole mahdollista, vaikkapa testata pidätyskyky kevyesti vedättämällä vaihteella seisontajarru päällä. Puoli kerrallaan mitattuna saadaan kummankin puolen maksimivoimat mitattua erikseen ilman toisen puolen vaikutusta sen hetkisissä olosuhteissa. Jos mittaustulos on vielä heikko eikä laskennallinen 16 % tehovaatimus täyty, kannattaa miettiä olosuhteiden vaikutusta. Kevyt/tyhjä auto, märät renkaat ja liukkaat telat saa pyörän lukkiutumaan herkästi vaikka todellisuudessa jarruvoimaa olisi enemmän.

        Käytin lootan katsastuksessa, edessä 2,0 ja1,6, ero 20%. Takana 1,4 ja1,0 , ero 29 %. käsijarru 1,7 ja 1,5. ero 12 % hyväksytty.


    • olisko rovo

      Miksi ei voi niitä jarrulevyjä ja paloja voi silloin tarkistaa,kun vaihdetaan renkaita keväällä ja syksyllä, ainakin ne jotka vaihtavat itse renkaat.

    • virkamulkut porskutt

      Voi vittu ku tullo kalliks autoilu suomen maassa!

    • jormas

      Kylläpä nuo huorat ovat täällä röyhkeitä, kun tunkevat jo katsastuspalstallekin. Mikäs siinä sitten, jos "tavaraa" myös tulee, mutta tämä taitaa vaan viedä rahat.

      • sellasta.tavaraa

        No jos sinulle kelpaa "pankkiautomaatin tavara".


    • hmmmmmn

      Aloittajan jarruvoimat ovat hyväksyttävissä rajoissa. Takajarrujen teho on jopa hyvä ja riittävällä tasolla. Toki eriasia miten painava auto on kyseessä.

      Jostain muusta asiasta se hylkäys on tullut kuin jarruista.

    • Pösilötollo

      Oli niin huono kysymys, että pakko on vastata. Jarruarvojen perusteella menee läpi. Saattaahan tuolla olla jarrulevyt alimittaiset tai vaikkapa jarruletku viallinen. Kannattaa luke se pienellä kirjoitettu tekstikin.

    • jarrulevyn_pykälät

      Paljonko jarrulevyt yleensä saavat kulua ennenkuin ne ovat vaihtokunnossa? Omassa autossani on pieni pykälä kulunut jo jarrulevyjen ulkoreunaan, arvioisin että molemmat puolet yhteenlaskettuna ehkä 1mm on levystä lähtenyt metallia, jarrupaloissa on vielä runsaasti kitkapintaa jäljellä, arvelisin että eivät paljoa uutta häpeä. Auto on 3,5v vanha ja ajettu n. 40.000km.

    • rrekr

      Tavallisesti kestävät 80-120 tkm eli aika laaja skaala. Uuden levyn paksuuden ja minimipaksuuden erotus on tavallisesti 3-4 mm

    • Anonyymi

      Jarrulevyt syynää takarumpuja Ei näe sama minkälaiset on hihnat,rumpu mittarin mukaan ,. Mul 2kertas hylätty ruostetta levyis mittarit näytti Ok. Syyt on korvienvälis.

    • Anonyymi

      Ok jarrut.

    • Anonyymi

      Katsastaa itte joka kerta kun ajaa.Ei pyromaanit tarvita . KUIKA LUOTTO ON KATS.VÄLIN 365PV .

    • Anonyymi

      Joskus on just.jeti. joskus heittää muutama polkaisi auttaa kaikki Ei tee . Riippuu ajosta kertyy pölyä,siitepölyä ruostetta kosteutta,jäätä , kun ei oo rosteria.

    • Anonyymi

      Jallu jallua sanoi ministerikin, kun survaisi dildon hanuriin!😭🤣

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe