Pensaiden elinkyky paakkuna

Petetytkö

Miten kauan pienet ja isohkot pensaat, kuten sireeni, orapihlaja ja sypressi pystyvät elämään pois otettuna juuripaakkunsa varassa? Rivialoyhtiön sadevesijärjestelmän rakentamisen yhteydessä nostettiin ylös joidenkin pihojen raja-aidatkin ja pihoissa olevat koristepensaat. Luvattiin istuttaa takaisin kun työ on ohi. Lämpöasteita on ollut 0-12C ja muutama yö pakkasen puolella. Pensaat ovat olleet pois paikoiltaan jo 4 viikkoa. Entä kataja , katajalla on iso juuripaakku ja näyttää vielä vihreältä ja hyväkuntoiselta Katjaa on vuosittain leikattu ja kataja on noin 20 vuotta vanha 3m korkea ja 1,5 leveä puu. Lehdelliset pensaat ovat luonnollisesti varistaneet tänä aikana lehtensä, joten niiden kunto ei näy.

3

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 45ghj

ei ne havut rusketu ennenkuin seuraavana vuonna mikäli ovat kuolleet, ei voi nyt tietää.

• Nokkoset kukkivat

Juuripaakut kannattaa peittää mullalla tai vaikka joillain kankaalla. Mikäli oikein näin, niin tuossa kylällä kaivettiin aronia-aita ylös syksyllä ja vasta keväällä istutettiin. Aroniat näyttivät olevan hengissä, vaan olivat tietenkin kärsineet. Kataja on arka kasvi. Pitää istuttaakin samaan ilmansuuntaan kuin on ollutkin.

• Petetytkö

Kiitos tiedoista. Taloyhtiö kuitenkin antoi määräyksen kerätä orapihlaja-aita pois ja vastaavat pihoissa olleet pensaat. Poistettuja kasveja ei pääse suojaamaan, koska ne on ripoteltu sinne tänne työmaakoppien väliin, eikä ole tietoa yrittääkö kaivuri nostaa niitä takaisin. Minulle luvattiin, että saan pitää koraalikannukan, jonka olin leikkaamalla pienentänyt ja joka toimi naapurusten välisenä aitana, koska voi hyvin ja levisi laajalle, samoin osa sireenistä ja kataja oli toivomuslistalla ainakin. Katjaakin pienensi alaoksilta, jotta kaivinkone olisi voinut työskennellä ympärillä.

Mitähän nopeasti kasvavaa ja sjuojaavaa suosittelisitte tilalle, jos kaikki meni ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      149
      1767
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1631
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      30
      1222
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1161
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      91
      1113
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      991
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      351
      951
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      839
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      801
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50