Menetinkö siskoni sairaudelle?

nnnpvt

Hei, olen uusi tällä palstalla.

Siskoani on hoidettu joitakin vuosia masennuspotilaana, tällä hetkellä on sairaslomalla. Hänellä on teini-ikäisiä lapsia, on yksinhuoltaja.

Minun ja muiden sukulaisten mielestä hän on nyt parin kuukauden sisään muuttunut, elämä on mennyt holtittomaksi, ei hoida asioitaan, mielestäni jättää lapset ja eläimensä heitteille ja jahtaa miehiä yökaudet. Rahankäyttö on myös holtitonta, ostelee yli varojensa, ei paljon mutta kuitenkin muutamilla sadoilla yli kk-tulojen. Luottokorttia tosin yritti hankkia mutta ei onneksi saanut.

Perheemme otti siskoni puhutteluun sillä seurauksella että siskoni katkaisi välinsä meihin kaikkiin. Väitti että hän on nyt parantunut masennuksestaan viimein ja että hänen asiansa ei kuulu meille ja että hänen elämänsä on vihdoin kunnossa. Satuin lukemaan kaksisuuntaisesta netistä ja otin yhteyttä häntä hoitavaan lääkäriin, kerroin kaiken rehellisesti miten asiat on. Nyt koen syyllisyyttä että olen puuttunut siskoni henkilökohtaisiin asioihin. Hän on aivan raivona. Emme siis tiedä saako hän esim. uutta lääkitystä tai edes syökö lääkkeitään tai onko saanut uutta diagnoosia. Emme tiedä miten asiat kotonaan on, lapsetkin menevät omia menojaan ja harvoin vastaavat puhelimeen. Ilmeisesti ovat tyytyväisiä kun saavat elää vapaammin kun äitiä ei kiinnosta.


Olen jo aikeissa ottaa yhteyttä lasten- ja eläinsuojeluun, mutta siitähän sisko varmasti suuttuisi lopullisesti. Entä jos hän onkin terve ja ilmoituksistani ei seuraa muuta kuin lopulliset välienmenot?

Onko kellään kertoa vastaavia kokemuksia tai neuvoja? Entä voiko sukulaiset saada tietoa aikuisen perheenjäsenen terveydentilasta jos potilas ei itse halua?

Siskoni on päälle 40 mutta nyt kun mietin niin holtittomuutta on ollut joskus aikaisemminkin, ja elämä ollut muutenkin aina epävakaata esim. alkoholistimiehiä ja rahaongelmia ja elämänhallinta heikkoa.

2

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vain vähän keinoja

      Et voi paljon mitään tehdä, sillä et saa siskostasi mitään sairaustietoja ilman hänen valtakirjaansa. Ei edes äitisikään saa, kun siskosi on täysi-ikäinen.

      Ainoa keino on yrittää päästä takaisin edes jotenkin siskosi elämään, ehkä vain tarkkailijaksi, sillä se voi sentään onnistua toisin kuin siskosi elämään puuttuminen. Bipot kuin monet muutkin ihmiset eivät pidä siitä että heidän elämäänsä puuttuvat ulkopuoliset, ei arvostelu ja "neuvojen" antaminen ole koskaan kivaa kuunneltavaa, olipa ne sitten aiheesta tai ei. Joten ota nyt vähän pakkia noissa siskosi komenteluissa ja anna hänelle tilaa, katso miten hänen elämä etenee ja jos alkaa tuntua siltä että lapset ovat vaarassa, siis ihan todella vaarassa, niin tee lastensuojeluilmoitus siskostasi.

    • nnpvt

      Kiitos vastauksista. En tosiaan voi hänen lääkityksiinsä vaikuttaa enkä tiedä suostuuko hän lääkkeitä edes syömään. Mielelläni otan vastaan lääkkeettömiäkin vinkkejä.

      En ole puuttunut ikinä aikaisemmin siskoni elämään enkä ikinä ole arvostellut(äitimme tosin on). En ole ikinä komennellut siskoani. Koko perhe on aina ymmärtänyt, tukenut sekä henkisesti että rahallisesti sekä auttanut arjessa. Tämä on ensimmäinen kerta kun sanoin hänelle asiat suoraan enkä sitäkään tehnyt arvostellen. Tein siksi että mielestäni eläimet ja lapset ovat nyt hieman heitteillä, ja kerroin että en voi hyväksyä asiaa. Kerroin että on jättänyt itsestään huolehtimisen(ei syö ym.) ja että olen siksi huolissani. En tiedä onko joku manipuloiva mies nyt saanut hänet jotenkin valtaansa ja kääntänyt siskoni perhettään vastaan. Hän on itse pyyytänyt monta kertaa että kerron hänelle heti jos hän joskus huomaan hänen käytöksessään sellaista että elämä alkaa mennä väärään suuntaan.

      En todellakaan antele mitään neuvoja tai arvostele, hänhän on katkaissut välinsä meihin. Koin kuitenkin velvollisuudekseni kertoa lääkärille asiat, enkä enää puutu juttuun. Suoraan sanottuna me kaikki olemme hieman väsyneitä kannattelemaan häntä, joten nyt hän on omillaan, mikä on nyt hänen oma valintansa kun on katkaissut välit.

      Eläimistä ja lapsista olen nyt huolissani. Eivät hekään varsinaisesti vaarassa ole, mutta esim. ihmettelen mistä löytyy rahaa ruokaan heille. Aikaa ja huolenpitoa ei ainakaan tunnu löytyvän.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      607
      4448
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3489
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      149
      3165
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2439
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      9
      2275
    6. 246
      1810
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1447
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1330
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe