Nyt on paljon keskusteltu autoilijoiden näkökyvystä liikenteessä. Minulle on hieman epäselvää mikä on hyväksyttävä näkökyky (kriteerit). Entä jos näkee vain toisella silmällä? Onko tähän jostakin saatavissa tietoa?
Näkökyky
8
1087
Vastaukset
- säädetty
Korttia saadessa on rajat mutta sen jälkeen vasta 45v on tarkistus jonka optikko tekee (nythän muutama vuosi sitten kun vaihtoi pikku E-kortin jäi tarkistust E-kortin saaneilta pois). Jos näkee vain toisella silmällä saa ha-ajokortin jos näkö on riittävä, ammattikorttia ei saa.
http://pre20031103.stm.fi/suomi/eho/julkaisut/trmuistio2002_11/liite1.htm- yksisilmäisenä
Ammattiajokortti.
Ajan ammatikseni eikä minulla ole ammattaí-ajokorttia ainoastaan A,BE,C,E-luokka.
Sanko ajaa yksisilmäisenä? - tarkistaa jostain
yksisilmäisenä kirjoitti:
Ammattiajokortti.
Ajan ammatikseni eikä minulla ole ammattaí-ajokorttia ainoastaan A,BE,C,E-luokka.
Sanko ajaa yksisilmäisenä?Kuorma-autokorttia ei saa jos toinen silmä ei näe.
Näkövaatimukset tulivat voimaan 1.7.1996 ja ne koskevat tuon ajankohdan jälkeen tehtyjä päätöksiä. Kaikki lausunnot kirjataan uusien vaatimusten mukaisina. Aiempien vaatimusten perusteella saatu ajo-oikeus on voimassa ajokorttiin merkittyyn voimassaolopäivään saakka, jos kuljettaja täyttää edelleen myöntämishetken näkövaatimukset. Tällöin ei ilmoitusta tarvita. Jos ajo-oikeutta on nykyisten vaatimusten voimaantultua laajennettu tai sen voimassaoloa jatkettu, kuljettajan on tältä osin täytettävä nykyisin voimassa olevat vaatimukset. Tarvittaessa on hyvä kirjata poliisille tiedoksi, että kuljettaja täyttää edelleen myöntämishetken näkövaatimukset.
Ennen 1.10.1990 voimassa olleet näkövaatimukset:
A, AB: > 0.7/0.3 tai jos heikomman silmän näöntarkkuus on < 0.3, on paremman silmän näöntarkkuuden oltava > 0.8
ABC, ABCE: > 0.7/0.3 sekä näkökentät normaalit (näkökenttävaatimus 1.7.1972 lukien)
ABCD, ABCDE: > 0.8/0.6 sekä näkökentät normaalit
Näkövaatimukset 1.10.1990-30.6.1996:
A, AB: > 0.6/0.3 tai jos heikomman silmän näöntarkkuus on < 0.3, on paremman silmän näöntarkkuuden oltava > 0.8. Ainakin toisen silmän näkökentän on oltava normaali tai molempien silmien yhteisen näkökentän on vastattava vähintään yhden silmän normaalia näkökenttää
ABC, ABCE: > 0.6/0.3 sekä näkökentät normaalit
· ABCD, ABCDE > 0.8/0.6 sekä näkökentät normaalit - Putki Notkonen
tarkistaa jostain kirjoitti:
Kuorma-autokorttia ei saa jos toinen silmä ei näe.
Näkövaatimukset tulivat voimaan 1.7.1996 ja ne koskevat tuon ajankohdan jälkeen tehtyjä päätöksiä. Kaikki lausunnot kirjataan uusien vaatimusten mukaisina. Aiempien vaatimusten perusteella saatu ajo-oikeus on voimassa ajokorttiin merkittyyn voimassaolopäivään saakka, jos kuljettaja täyttää edelleen myöntämishetken näkövaatimukset. Tällöin ei ilmoitusta tarvita. Jos ajo-oikeutta on nykyisten vaatimusten voimaantultua laajennettu tai sen voimassaoloa jatkettu, kuljettajan on tältä osin täytettävä nykyisin voimassa olevat vaatimukset. Tarvittaessa on hyvä kirjata poliisille tiedoksi, että kuljettaja täyttää edelleen myöntämishetken näkövaatimukset.
Ennen 1.10.1990 voimassa olleet näkövaatimukset:
A, AB: > 0.7/0.3 tai jos heikomman silmän näöntarkkuus on < 0.3, on paremman silmän näöntarkkuuden oltava > 0.8
ABC, ABCE: > 0.7/0.3 sekä näkökentät normaalit (näkökenttävaatimus 1.7.1972 lukien)
ABCD, ABCDE: > 0.8/0.6 sekä näkökentät normaalit
Näkövaatimukset 1.10.1990-30.6.1996:
A, AB: > 0.6/0.3 tai jos heikomman silmän näöntarkkuus on < 0.3, on paremman silmän näöntarkkuuden oltava > 0.8. Ainakin toisen silmän näkökentän on oltava normaali tai molempien silmien yhteisen näkökentän on vastattava vähintään yhden silmän normaalia näkökenttää
ABC, ABCE: > 0.6/0.3 sekä näkökentät normaalit
· ABCD, ABCDE > 0.8/0.6 sekä näkökentät normaalitKiitos! Tätä aina silloin tällöin tarvitsen. En ole jaksanut kaivella tíetoja vanhoista Tieliikennekirjoista ja säädöstiedoista. Nyt se tuli täysin yllättäin ja pyytämättä! Laitetaan talteen.
- autoilija
toi näön tarkastus liikenteessä mitäköhän suraavaksi keksivät eikö olisi parempi että pitäisim olla todistus näkökyvystä vaikka mukana joka ei saisi olla vuotta vanhempi toi poliisien näkötarkastus ei välttämättä ole ihan hyvä juttu koskakohan epileptikot aletaan karsimaan pois nehän liikenteessä todellinen vaaratekijä ja kaikki yli 70 vuotiaat muutenkin
- Huh
Myös alle 36-vuotiaat on syytä karsia pois liikenteestä.
- utelias
Miten näön voi kotioloissa testata, noin suurin piirtein.Miltä matkalta minkäkin kokoinen kirjain pitää näkyä?
- pfgdjd
...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275