Hakiessani jo nyt kansaneläkettä, pienen työeläkkeeni lisäksi, vähentääkö se kansaneläkkeeni määrää?
61v. työkyvyttömyyseläkeelle, miten kansaneläkettä?
6
171
Vastaukset
Kansaneläkkeeseen ei tehdä varhennusvähennystä, jos se myönnetään sinulle työkyvyttömyyseläkkeenä.
- Täydentävä kysymys
Entä vapaaehtoisen eläkerahan vaikutus kansaneläkkeeseen?
Olen jo kauan tiedostanut, että tuleva eläkkeeni on niin pieni, että olisi tarpeen joku turva, ja sen vuoksi otin aikanaan vapaaehtoisen eläkevakuutuksen, pienimmällä mahdollisella summalla. Pettymys on ollut suuri, jos olen tulkinnut asiaa oikein, että siinä on niin suuret kulut, ja karttuma onkin ollut todellisuudessa maksuja pienempää, ja eläkkeestä tulee menemään - 30% veroa. Joten taitaa mennä enemmän miinuksen puolelle.
Jos nyt sillä olisi vielä vähentävää vaikutusta minulle maksettavaan kansaneläkkeen määrään, niin se olisi ennemmän väärys kuin kohtuus.Vapaaehtoiset eläkevakuutukset eivät vaikuta lakisääteisen työeläkkeen määrään eivätkä myöskään kansaneläkkeen määrään.
- Kun niin : )
tyoelaketietaja kirjoitti:
Vapaaehtoiset eläkevakuutukset eivät vaikuta lakisääteisen työeläkkeen määrään eivätkä myöskään kansaneläkkeen määrään.
Todella paljon kiitoksia helpottavista vastauksista.
- Puolison puolesta
Seuranneena kysymystä, jatkan vaimoni puolesta kysymystä.
Puolisoni on täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja hänen työkyvyttömyyseläkkeensä muuttuu hekematta vanhuuseläkkeeksi 63vuotiaana.
Miten hänen tuleva vanhuuseläkkeensä 63 vuotiaana, vaikuttaa nyt saatuun kansaneläkkeen määrään?Jos vaimosi ei ole työskennellyt työkyvyttömyyseläkkeen aikana, on työeläkkeen määrä sen muuttuessa vanhuuseläkkeeksi saman suuruinen. Tällöin ei myöskään maksussa oleva kansaneläkkeen määrä muutu.
Mahdollisesta eläkkeen aikaisesta työskentelystä karttunutta työeläkettä hänen täytyy hakea erikseen maksuun työkyvyttömyyseläkkeen muuttuessa vanhuuseläkkeeksi. Jos työeläkkeen määrä muuttuu, vaimosi kannattaa kysyä Kelasta mitä se vaikuttaa kansaneläkkeen määrään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 871504
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1141400Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras541219- 281114
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne118962Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet46908- 19872
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n65797- 46733
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..76715