POLIISI NEUVOO

ewpifjopierjoge34irj

Poliisin ylijohto on julkaissut lemmikkieläinten pitämistä koskevan erittäin selkeän ja asiallisen lausunnon SMDno/2009/2437 täällä:

http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu14/home.nsf/files/Vastaus kirjeeseen kissan vapaana pidosta/$file/Vastaus kirjeeseen kissan vapaana pidosta.pdf

sama linkki lyhennettynä versiona: http://ra.fi/Isc9

NYT KAIKKI LEMMIKINOMISTAJAT JOUKOLLA LAKEJA NOUDATTAMAAN!!

214

2353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3e4rtghgtrerfg

      Minä noudatankin, osaan lukea ja tulkita lakia.Eli pidän kissan ja koiran kytkettynä, aitauksessa tai valvotusti vapaana.Lemmikkiään pitää vahtia, ja hoitaa lain mukaan, tai tyytyä pehmoleluun.
      Väärin, lainvastaisesti pidetty lemmikki aiheuttaa luonnolle ja naapureille haittaa, kukaan naapuri ei arvosta ihmistä joka toimii tahallisesti lain vastaisesti.

    • hyvää öytä.

      Hei, kuka tuntee sen öytä kirjöittelijän, hän ölisi mukävä säädä tälle pälställe
      reippäine kömmentteneineen.

    • Ky näi o

      mää noudatan kissankiinnipitolakia sinä päivänä kun yhtään autoa suomen teillä ei aja ylinopeutta, irto kissa ei ole vaaraksi muille kuin itselleen, toisin kuin autoilijat

      • Yök

        Entäs jos joku vaistomaisesti väistää kissaa ja aiheuttaa pahan kolarin? Minä ainakin väistän, vaikka olen jo ennakolta päättänyt, etten väistäisi. Väistämisrefleksi tulee niin nopeasti, ettei siinä ehdi katsomaan ensin viereistä kaistaa. Samalla nouseejjalka kaasulta ja joskus voi painaa jopa jarrua, ehtimättä tarkistaa takan tulevan liikenteen.
        Et edes sääli kissaasi, joka voi kärsiä päiväkausia? Aika sydämetön ihminen oot kaikinpuolin!


      • Yök
        ottakaapa selkoa kirjoitti:

        Et ole kyllä ihan terävä.Eikö kissa ole mielestäsi vaaraksi muille?
        Vapaana liikkuva kissa voi aiheuttaa kuolonkolarin, mutta eihän omistaja sitä tajua.Säästää vain kissanhiekkakuluissa, ja rikkoo laki tietoisesti.
        Ohjehan on, ettei autolla kannata väistää jänistä tai sitä pienempää, mutta valitettavasti monet silti vaistomaisesti väistävät, ja se tulee kalliiksi, ja on vaarallista.

        http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/45993-kissaa-vaistanyt-ajoi-ojaan-polvijarvella

        http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/nainen-vaisti-kissaa-ja-ajoi-tolppaan-1.667374

        http://m.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/elainta-vaistanyt-ajoi-ojaan-1.1589639

        http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/kissaa-vaistanyt-suistui-autolla-pellolle-1.1161457

        http://pietar.in/2012/05/nainen-tien-kissaa-sekosi-polkimissa-ja-ajoi-kolarin/

        http://www.viihdeposti.fi/2014/07/12/kissanpoika-aiheutti-usean-auton-kolarin-selvisi-silti-naarmuitta/

        http://www.topgearsuomi.fi/content/kissa-jai-yli-100-kmh-ajaneen-auton-alle-autoilija-teki-pysahdyttyaan-karmean-havainnon-ei

        Sama tuli mulle mieleen, ehdit ensin kirjoittaa, En nähnyt tekstiäsi ennenkuin ehdin omani lähettää.


      • wpeofjpwiejfwoief

        Kissallasiko ei ole sinulle mitään merkitystä?

        Ihan sama, vaikka juoksee auton alle, putoaa jonnekin tai juuttuu kiinni, joutuu villieläimen ateriaksi tai ties vaikka mitä?

        Ihan sama, pääasia on, ettei sinun tarvitse huolehtia kissastasi.

        Niinkö?


      • 69+2

        Olisihan se kivaa saada voida päättää itse oman napansa kanssa jotta mitä lakeja noudattaa ja mitä ei, mutta järjestäytyneessa valtiossa se ei ole mahdollista ellei haluta sekasortoa.


      • ´´´´´´´´´´
        69+2 kirjoitti:

        Olisihan se kivaa saada voida päättää itse oman napansa kanssa jotta mitä lakeja noudattaa ja mitä ei, mutta järjestäytyneessa valtiossa se ei ole mahdollista ellei haluta sekasortoa.

        Ylinopeudesta seuraa sanktiot,mutta irtokissojen omistajat harvoin
        korvaavat kattiensa aiheuttamat vahingot.
        Irtokissojen omistajat ovat kekseliäitä ohjeistamaan muita kuinka
        tulisi toimia heidän lemmikkiensä vahinkojen estämiseksi.
        Hiekkalaatikkoon kansi,vaikka laki kieltää kissojen pääsyn lapsille
        varatuille paikoille.
        Yksityisalueen likaaminen ulosteilla on silkkaa kiusantekoa.


      • omistaja hävitti
        ´´´´´´´´´´ kirjoitti:

        Ylinopeudesta seuraa sanktiot,mutta irtokissojen omistajat harvoin
        korvaavat kattiensa aiheuttamat vahingot.
        Irtokissojen omistajat ovat kekseliäitä ohjeistamaan muita kuinka
        tulisi toimia heidän lemmikkiensä vahinkojen estämiseksi.
        Hiekkalaatikkoon kansi,vaikka laki kieltää kissojen pääsyn lapsille
        varatuille paikoille.
        Yksityisalueen likaaminen ulosteilla on silkkaa kiusantekoa.

        Tiedän tapauksen, että kissa on nähty pahan teossa vieraassa pihassa, ja kun etsitään kissan omistajaa, kysellään naapureilta.Jopa kuvan kera.Niin kun selviää, että korvauksen toivossa kissan omistajaa etsitään, niin kissapa katoaa.Eikä korvaajaa näin löydykkään.Ilmeiseti omistaja hävitti itse kissan, kun tajus että saa korvata satasia tai tonneja, kissansa touhuista.En tiedä mitä oli tehnyt, mutta kissan kuvan näin.Luultavammin puuvajan , hiekkalaatikon sotkenut, tai auton naarmuttanut.
        Kyllä varmasti naapurit tietää mistä talosta kissat on, ja minkä värisiä ne on.En tiedä selvisikö asia lopulta.
        Onhan siinä se hyvä, että kun kissa "katosi" omistajan toimesta, ei se enää jatka tihutöitään.


      • 7+67
        69+2 kirjoitti:

        Olisihan se kivaa saada voida päättää itse oman napansa kanssa jotta mitä lakeja noudattaa ja mitä ei, mutta järjestäytyneessa valtiossa se ei ole mahdollista ellei haluta sekasortoa.

        Käytännössähän me toimimme juuri noin, että valitsemme itse mitä lakeja noudatamme, eikä siitä mitään sekasortoa ole tullut. Liikenne on yksi esimerkki, jossa lakeja rikotaan surutta.Ylinopeutta ajaa päivittäin valtavat määrät ihmisiä. Kännykkään puhutaan ajaessa jne jne. Mitään sekasortoa ei silti ole.


      • 20+29
        7+67 kirjoitti:

        Käytännössähän me toimimme juuri noin, että valitsemme itse mitä lakeja noudatamme, eikä siitä mitään sekasortoa ole tullut. Liikenne on yksi esimerkki, jossa lakeja rikotaan surutta.Ylinopeutta ajaa päivittäin valtavat määrät ihmisiä. Kännykkään puhutaan ajaessa jne jne. Mitään sekasortoa ei silti ole.

        Sinun logiikallasi me siis voimme itse valita mitä lakeja noudatamme?

        Miten luulet yhteiskuntajärjestyksen käyvän jos pikkuhiljaa alamme itse yhä enemmän ja enemmän päättää itse mitä lakia noudattaa ja mitä ei?

        Punaista päin käveleminen ei ole suurikaan uhka yhteiskuntatasolla kun korkeintaan itsehän siinä auton alle jäät, eikä kissan irtipitämisestä kärsi juuri muut kuin kissa itse, ärsyyntyneet naapurit tai henkensä menettänyt sinitiainen.

        Mutta entäpä jos päätämmekin että ihmisiä saa tappaa vapaasti tai eläimiä kiduttaa, esivaltaa ei tarvitse kunnioittaa, eikä kaupan kassalla tarvitse maksaa?

        Pienistä puroista syntyvät meret.

        Sekasorto ja yhteiskuntarauhan menetys on loppupeleissä aika pienestä kiinni. Eihän siihen tarvita kuin yksi reipas, railakas ja aggressiivinen ihmisjoukko joka päättää kaupungilla pistää kaiken tuhannen p*llun päreiksi. Onhan tätä maailmassa nähty.


      • muista aina ....
        7+67 kirjoitti:

        Käytännössähän me toimimme juuri noin, että valitsemme itse mitä lakeja noudatamme, eikä siitä mitään sekasortoa ole tullut. Liikenne on yksi esimerkki, jossa lakeja rikotaan surutta.Ylinopeutta ajaa päivittäin valtavat määrät ihmisiä. Kännykkään puhutaan ajaessa jne jne. Mitään sekasortoa ei silti ole.

        Kolaariko ei ole sekasortoa ja liinenteen vaarantaminen?
        Sulla ei varmaan ole ajokorttia eikä autoakaan, niin et ymmärrä asiasta mitään.


      • piefpw3irfjup3wir4ej
        7+67 kirjoitti:

        Käytännössähän me toimimme juuri noin, että valitsemme itse mitä lakeja noudatamme, eikä siitä mitään sekasortoa ole tullut. Liikenne on yksi esimerkki, jossa lakeja rikotaan surutta.Ylinopeutta ajaa päivittäin valtavat määrät ihmisiä. Kännykkään puhutaan ajaessa jne jne. Mitään sekasortoa ei silti ole.

        Ja eräs toinen esimerkki on suhtautuminen irtaallaan juoksevien vieraisiin kissoihin.

        Eihän siitäkään mitään sekasortoa seuraa, päinvastoin...


      • 9+12
        7+67 kirjoitti:

        Käytännössähän me toimimme juuri noin, että valitsemme itse mitä lakeja noudatamme, eikä siitä mitään sekasortoa ole tullut. Liikenne on yksi esimerkki, jossa lakeja rikotaan surutta.Ylinopeutta ajaa päivittäin valtavat määrät ihmisiä. Kännykkään puhutaan ajaessa jne jne. Mitään sekasortoa ei silti ole.

        Tervetuloa ajamaan ylinopeutta Mannerheimintielle ruuhka-aikaan niin etköhän saa ajoiksi aikamoisen sekasorron.

        Suhteellisuudentajua!


      • 7+89
        20+29 kirjoitti:

        Sinun logiikallasi me siis voimme itse valita mitä lakeja noudatamme?

        Miten luulet yhteiskuntajärjestyksen käyvän jos pikkuhiljaa alamme itse yhä enemmän ja enemmän päättää itse mitä lakia noudattaa ja mitä ei?

        Punaista päin käveleminen ei ole suurikaan uhka yhteiskuntatasolla kun korkeintaan itsehän siinä auton alle jäät, eikä kissan irtipitämisestä kärsi juuri muut kuin kissa itse, ärsyyntyneet naapurit tai henkensä menettänyt sinitiainen.

        Mutta entäpä jos päätämmekin että ihmisiä saa tappaa vapaasti tai eläimiä kiduttaa, esivaltaa ei tarvitse kunnioittaa, eikä kaupan kassalla tarvitse maksaa?

        Pienistä puroista syntyvät meret.

        Sekasorto ja yhteiskuntarauhan menetys on loppupeleissä aika pienestä kiinni. Eihän siihen tarvita kuin yksi reipas, railakas ja aggressiivinen ihmisjoukko joka päättää kaupungilla pistää kaiken tuhannen p*llun päreiksi. Onhan tätä maailmassa nähty.

        Ei se ole mitään minun logiikkaani vaan käytännön elämää. Menisit joskus ulos, niin näkisit miten maailmassa toimitaan.

        Me päätämme jo nyt mitä lakeja noudatamme ja mitä emme. Lakien noudattaminen päätetään tilannekohtaisesti.

        Kissojen vapaana pitämiselläkään ei ole mitään käytännön merkitystä yhteiskuntajärjestyksen suhteen. Vapaanaososta nauttii kissa ja kissoista on iloa ihmisille. Lisäksi kissoista on hyötyä kun ne harventavat haittaeläinkantaa.

        Kunnollisten argumenttien puutteessa menet jälleen kerran naurettavuuksiin ja vertaan pikkujuttuja hengen riistämisiin tms. asialliseen keskusteluun te ette pysty koskaan, eikä ihme, koska sellaisessa argumenttienne keveys tulisi heti selville.


      • 7+8
        9+12 kirjoitti:

        Tervetuloa ajamaan ylinopeutta Mannerheimintielle ruuhka-aikaan niin etköhän saa ajoiksi aikamoisen sekasorron.

        Suhteellisuudentajua!

        Ja koitapa ajaa samalla tiellä rajoitusten mukaan ryyhka-ajan ulkopuolella, niin autoja viuhuu ohi.


      • 9+12
        7+8 kirjoitti:

        Ja koitapa ajaa samalla tiellä rajoitusten mukaan ryyhka-ajan ulkopuolella, niin autoja viuhuu ohi.

        Milloin muka viimeksi stadissa olet autolla ajanut?


      • 5+3
        7+89 kirjoitti:

        Ei se ole mitään minun logiikkaani vaan käytännön elämää. Menisit joskus ulos, niin näkisit miten maailmassa toimitaan.

        Me päätämme jo nyt mitä lakeja noudatamme ja mitä emme. Lakien noudattaminen päätetään tilannekohtaisesti.

        Kissojen vapaana pitämiselläkään ei ole mitään käytännön merkitystä yhteiskuntajärjestyksen suhteen. Vapaanaososta nauttii kissa ja kissoista on iloa ihmisille. Lisäksi kissoista on hyötyä kun ne harventavat haittaeläinkantaa.

        Kunnollisten argumenttien puutteessa menet jälleen kerran naurettavuuksiin ja vertaan pikkujuttuja hengen riistämisiin tms. asialliseen keskusteluun te ette pysty koskaan, eikä ihme, koska sellaisessa argumenttienne keveys tulisi heti selville.

        Kerro missä kohtaa vertasin pikkujuttuja hengen riistämisiin tms!

        Kansalaistottelemattomuus on toki joissain tapauksissa ihan ok, joskus jopa suotavaa, mutta silti, vaikka syyllistyisitkin ainoastaan pikku rikkeeseen, saatat siitä tilille joutua kun huono päivä kohdalle sattuu. Olet sinä vaan kova poika tai tyttö kun uskallat pitää kissasi irti ja ajaa ylinopeutta kännykkä korvalla.

        Wau!


      • 6+8
        9+12 kirjoitti:

        Milloin muka viimeksi stadissa olet autolla ajanut?

        Vähän väliä siellä ajelen ja asunutkin olen vuosikausia. Siksi tiedän miten asia on, mutta eihän totuus teitä trolleja kiinnosta.


      • 8+8
        6+8 kirjoitti:

        Vähän väliä siellä ajelen ja asunutkin olen vuosikausia. Siksi tiedän miten asia on, mutta eihän totuus teitä trolleja kiinnosta.

        Alaikäisellä ei voi olla ajokorttia. Onneksi se ei sinua haittaa, sillä sinähän voit rikkoa lakia aina silloin kun siltä tuntuu.

        Vai että ihan stadilainen :DD


      • landelainen
        8+8 kirjoitti:

        Alaikäisellä ei voi olla ajokorttia. Onneksi se ei sinua haittaa, sillä sinähän voit rikkoa lakia aina silloin kun siltä tuntuu.

        Vai että ihan stadilainen :DD

        15 vuotias voi saada mopoauton ajokortin


      • Anarkisti olet
        7+89 kirjoitti:

        Ei se ole mitään minun logiikkaani vaan käytännön elämää. Menisit joskus ulos, niin näkisit miten maailmassa toimitaan.

        Me päätämme jo nyt mitä lakeja noudatamme ja mitä emme. Lakien noudattaminen päätetään tilannekohtaisesti.

        Kissojen vapaana pitämiselläkään ei ole mitään käytännön merkitystä yhteiskuntajärjestyksen suhteen. Vapaanaososta nauttii kissa ja kissoista on iloa ihmisille. Lisäksi kissoista on hyötyä kun ne harventavat haittaeläinkantaa.

        Kunnollisten argumenttien puutteessa menet jälleen kerran naurettavuuksiin ja vertaan pikkujuttuja hengen riistämisiin tms. asialliseen keskusteluun te ette pysty koskaan, eikä ihme, koska sellaisessa argumenttienne keveys tulisi heti selville.

        Ei mulle ainakaan mitään iloa ole vapaana liikkuvista kissoista.
        Ja väitit, ettei siitä mitään katastrofia tule, jos ajaa ylinopeutta. Kerrohan tuo niille, jotka ovat vammautuneet tai menettäneet perheenjäsenen kaaahailijan vuoksi.

        Sinä ja kaltaisesi päättävät ehkä mitä lakeja noudatatte, me muut yritämme noudattaa niitä.


      • munmaata tää
        piefpw3irfjup3wir4ej kirjoitti:

        Ja eräs toinen esimerkki on suhtautuminen irtaallaan juoksevien vieraisiin kissoihin.

        Eihän siitäkään mitään sekasortoa seuraa, päinvastoin...

        Se on kuule omistajan vastuu juosta sitten kissansa perässä, ja taklata kisu ennen naapurin rajaa.
        Käytä sitä maata minkä omistat.
        Kato ne rajat maakartoistas .


      • Kortti pois vajailta
        Yök kirjoitti:

        Entäs jos joku vaistomaisesti väistää kissaa ja aiheuttaa pahan kolarin? Minä ainakin väistän, vaikka olen jo ennakolta päättänyt, etten väistäisi. Väistämisrefleksi tulee niin nopeasti, ettei siinä ehdi katsomaan ensin viereistä kaistaa. Samalla nouseejjalka kaasulta ja joskus voi painaa jopa jarrua, ehtimättä tarkistaa takan tulevan liikenteen.
        Et edes sääli kissaasi, joka voi kärsiä päiväkausia? Aika sydämetön ihminen oot kaikinpuolin!

        Oletkin harvinainen yksilö näiden seassa.
        Muutaman kerran nähnyt tässä vuosien mittaan, kun kissa on juossut tielle, niin ei kyllä yksikään ole väistänyt eikä jarruttanut edes, vaan ajanut röyhkeästi kissan ylitse. Edes silloin, kun kissa on ollut ajoissa havaittavissa.
        Pari kertaa näistä tapauksista autoilija on yrittänytkin tahallaan osua kissaan.
        Sairaita paskiaisia. Siitäkin huolimatta, vaikka ko kissat ovatkin olleet laittomasti vapaana.


      • tää vahtiii
        Kortti pois vajailta kirjoitti:

        Oletkin harvinainen yksilö näiden seassa.
        Muutaman kerran nähnyt tässä vuosien mittaan, kun kissa on juossut tielle, niin ei kyllä yksikään ole väistänyt eikä jarruttanut edes, vaan ajanut röyhkeästi kissan ylitse. Edes silloin, kun kissa on ollut ajoissa havaittavissa.
        Pari kertaa näistä tapauksista autoilija on yrittänytkin tahallaan osua kissaan.
        Sairaita paskiaisia. Siitäkin huolimatta, vaikka ko kissat ovatkin olleet laittomasti vapaana.

        Niin, se tiehän on autoilijoita varten tehty, kissoilla on omistajiensa tarjoamat kodit, siellä on turvassa moiselta.Eli pitää vahtia kissaa jos sellaisen ottaa :)


      • Kortti pois vajailta
        tää vahtiii kirjoitti:

        Niin, se tiehän on autoilijoita varten tehty, kissoilla on omistajiensa tarjoamat kodit, siellä on turvassa moiselta.Eli pitää vahtia kissaa jos sellaisen ottaa :)

        Niinpä, omistajan vastuullahan ne ovat.
        Mutta siitä huolimatta ei niiden päälle nyt tarvitse silti tahallaan ajaa, olkoon se tie sitten kenelle tahansa alunperin tehty. Eli sairaita paskiaisia tuollaiset autoilijat, sellainen tappamisen halu ei ole normaalia. Eikä tuollaista liikennekäytöstä puolustele muu kuin toinen samanlainen sairas paskiainen.
        Ja edelleen siitä huolimatta, vaikka ko kissat ovatkin olleet laittomasti vapaana, ei oikeuta kyseistä liikennekäyttäytymistä.


      • on kipeetä
        Kortti pois vajailta kirjoitti:

        Niinpä, omistajan vastuullahan ne ovat.
        Mutta siitä huolimatta ei niiden päälle nyt tarvitse silti tahallaan ajaa, olkoon se tie sitten kenelle tahansa alunperin tehty. Eli sairaita paskiaisia tuollaiset autoilijat, sellainen tappamisen halu ei ole normaalia. Eikä tuollaista liikennekäytöstä puolustele muu kuin toinen samanlainen sairas paskiainen.
        Ja edelleen siitä huolimatta, vaikka ko kissat ovatkin olleet laittomasti vapaana, ei oikeuta kyseistä liikennekäyttäytymistä.

        Ihan yhtä sairaita paskiaisia ovat kissanomistajat jotka altistavat lemmikkinsä kyseisille vaaroille.


      • on joo
        on kipeetä kirjoitti:

        Ihan yhtä sairaita paskiaisia ovat kissanomistajat jotka altistavat lemmikkinsä kyseisille vaaroille.

        Paljon sairaampia ovat ihmiskuvatukset jotka pitävät kissojaan vankeina.


      • näin on
        on joo kirjoitti:

        Paljon sairaampia ovat ihmiskuvatukset jotka pitävät kissojaan vankeina.

        Joo, ei pidä ottaa kissaa lemmikiksi vaan päästää kaikki luontoon vapaaksi.


      • Anarkiaan menee
        7+67 kirjoitti:

        Käytännössähän me toimimme juuri noin, että valitsemme itse mitä lakeja noudatamme, eikä siitä mitään sekasortoa ole tullut. Liikenne on yksi esimerkki, jossa lakeja rikotaan surutta.Ylinopeutta ajaa päivittäin valtavat määrät ihmisiä. Kännykkään puhutaan ajaessa jne jne. Mitään sekasortoa ei silti ole.

        Logiikallasi saan vaikka tulla tappamaan sinut, eli saan valita mitä lakia noudatan? Jos taas mielestäni laki turhista kaistan vaihtamisista liikenteessä on ehdottomasti noudatettava, niin pysyn tiiviisti kaistallani, vaikka laittomasti vapaana pitämäsi kissa ko. kaistalla kököttäisikin sinun rikkoessasi lakia...


    • catt.

      Kissojen ylijohto on vapauden kannalla ja se ratkaisee.

      • kissavaarassa

        Ylijohto kohtelee kissoja huonosti.Vaarantaa niiden hengen, ja kehuu viellä sillä....ei hyvää päivää.On johdon vaihdon paikka, ja nopeasti, viellä kun on mitä pelastaa.


      • 6+8
        kissavaarassa kirjoitti:

        Ylijohto kohtelee kissoja huonosti.Vaarantaa niiden hengen, ja kehuu viellä sillä....ei hyvää päivää.On johdon vaihdon paikka, ja nopeasti, viellä kun on mitä pelastaa.

        Totta. Poliisin ylijohto ei katso asiaa kissaystävälliseltä kannalta, mutta onneksi me vastuulliset kissanomistajat ymmärrämme antaas kissoillemme vapauden ilot. Eri asia on sitten ne muutamat netissä provoavat kissanvangitsijat, jotka kiduttavat kissojaan vankeudella.


      • 7+2
        6+8 kirjoitti:

        Totta. Poliisin ylijohto ei katso asiaa kissaystävälliseltä kannalta, mutta onneksi me vastuulliset kissanomistajat ymmärrämme antaas kissoillemme vapauden ilot. Eri asia on sitten ne muutamat netissä provoavat kissanvangitsijat, jotka kiduttavat kissojaan vankeudella.

        Poliisin ylijohto noudattaa lakeja ja koko poliisikunta valvoo että niitä noudatetaan, sillä heillä ei ole erivapautta niin kuin sinulla. Olet siis joko alaikäinen tai syyntakeeton, luultavasti molempia.


      • weifjowerufoweri

        Sinullapa vasta onkin mielenkiintoinen logiikka:

        Poliisin toiminnassa sattuu virhe tai poliisin internet-sivulla on virhe -> kissoja saa rääkätä jättämällä niitä HEITTEILLE.

        Selittäisitkös hieman lisää?


      • voi voi
        weifjowerufoweri kirjoitti:

        Sinullapa vasta onkin mielenkiintoinen logiikka:

        Poliisin toiminnassa sattuu virhe tai poliisin internet-sivulla on virhe -> kissoja saa rääkätä jättämällä niitä HEITTEILLE.

        Selittäisitkös hieman lisää?

        Tiedossa toki on se, että mielenterveytesi ei ole vakaalla pohjalla, mutta tyhmäkin näytät olevan. Surullinen yhdistelmä.


      • 8re0f3w94e0394
        voi voi kirjoitti:

        Tiedossa toki on se, että mielenterveytesi ei ole vakaalla pohjalla, mutta tyhmäkin näytät olevan. Surullinen yhdistelmä.

        Hahahaa!

        Epätoivoinen kommentti jopa sinulta!

        Jos "LOGIIKASSASI" olisi ollut jotakin tolkkua, olisi luullut olevan helppoa selittää se, mutta eipä sekään sinulta poloiselta onnistunut.

        Kenties käytöksesi antaa aihetta tehdä päätelmiä sinunkin älykkyytesi tasosta?


    • e3rtyum

      Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa?
      Eläinsuojelulakia kannattaa lukea ihan itse, ei se täällä väittelemällä miksikään muutu, kissojen ulkoilua on suomessa vahdittava.Niin laissa lukee.Jos et usko, LUE ITSE.
      Ei auta vänkäämiset että kaikki tykkää miun mirristä, se ei ole tosi.
      Tosi on,että pidä itsellä, kun kerran otit.Ei se vaikeaa ole.Jos et osaa, anna jollekkin muulle, ensimmäinen vastaantulija luultavammin osaa paremmin kun heitteillejättäjä.
      Armeliaampaa on lopettaa kissa asianmukaisesti, kun jättää se vaaroihin lakien vastaisesti ja mahdollisesti kitumaan johonkin onnettomuuden jälkeen.

    • Loukku?

      Nyt on mittani tullut täyteen!

      Millaista syöttiä kissalle, jotta sen saa varmasti loukkuun? Niin ja millainen loukku on hyvä?

      Enkä sitten ole mikään kissojen vihaaja. Tiedoksi vaan kissojen omistajille. Alueellani on on kerrottu riittävästi siitä että kissat on pidettävä kytkettynä TAAJAMA-ALUEELLA.

      Vielä kiitos alueellani kissanomistajille, jotka taluttavat kissojaan omalla piha-alueellaan "narussa".

      Toivon, että asiaan ryhdytään yhä laajemmin. Sillä ei poliisi tätä asiaa ratkaise, vaan LOUKKU on se, loka tehoaa vapaa juksentelevaan taajamakissaan.

      • 11+2

        Lainaa loukku löytöeläinhoitolasta tai eläinsuojeluyhdistyksestä niin saat varmemmin loukun jossa kissa kestää eikä satuta itseään. Supiloukku ei ole paras mahdollinen vaikka sitä monet käyttävätkin.

        Mä olen käyttänyt loukussa syöttinä voimakastuoksuista kissanruokaa kuten purkkisardiinia.


      • näin on

        Kannattaa laittaa siihen naamataulussa ammottavaan loukkuun jotain rauhoittavaa lääkettä, niin ei vapaana elämästään nauttivat kissat ole enää häiriöksi. Ymmärrän toki elämäänsä katkeran ihmisen saavan inhonväristyksiä kun näkee vapaan ja onnellisen kissan, mutta ei kissan poistaminen ongelmia ratkaise, vaan pääkopan kuntoon saaminen.


      • Eikä kun näin!
        näin on kirjoitti:

        Kannattaa laittaa siihen naamataulussa ammottavaan loukkuun jotain rauhoittavaa lääkettä, niin ei vapaana elämästään nauttivat kissat ole enää häiriöksi. Ymmärrän toki elämäänsä katkeran ihmisen saavan inhonväristyksiä kun näkee vapaan ja onnellisen kissan, mutta ei kissan poistaminen ongelmia ratkaise, vaan pääkopan kuntoon saaminen.

        Pääkoppa on rikki sillä, joka RÄÄKKÄÄ kissaansa PITÄMÄLLÄ SITÄ HEITTEILLÄ.

        Hyvin pahasti rikki.

        Voivoi!


      • hyvä teko

        Sellainen pieni loukku löytöeläintalolta, sanot että pihaasi on ilmestynyt irtokissoja, ja niitä aijot ottaa kiinni ennen talven tuloa.

        Tonnikala on myös hyvä syötti.Kestää näillä ilmoilla hyvin loukussa, ja tuoksuu kauas.

        Loukun viet sitten löytöeläintalolle kissoineen päivineen, itse ei kannata ruveta kissaa loukusta ottamaan.Voi olla villiintynyt, ja tulee silmille.
        Löytölään siis viet , tyhjäävät sen siellä.
        Ja sitten jatkat loukutusta, niin kauan kun kissoja nurkissa on.
        Kohta tulee, tai jo jossain on, lumet, jäljistä näkee, onko nurkissa viellä kylmästä pelastettavia.Talvella on kissan kauheaa palella nälkäisenä ulkona, joten on hyvä, jos jotkut vaivautuvat niitä pihoistaa pelastamaan.


      • 15 päivää

        Halpahalleistakin saa loukkuja, supi/minkkiloukku käy kissallekin oikein hyvin. Ja kissan kerta-annosruokakippoja saa joka ainoasta kaupasta. Melkein aina meillä ainakin takapihalla katti loukkuun napsahtaa. Kyllä sitten jossain vaiheessa vastuuton omistajakin rupeaa miettimään, kun kaupungin löytöeläinpaikka riittävän monta lopettanut tai joka kerta joutunut lunastamaan sen kissan sieltä taksalta 22,50 plus rokotukset sekä päivämaksut. 15 päivää säilyttävät, sinä aikana jos ei käydä hakemassa, lopettavat.


    • weloirwoefijhw23orf4

      Esim. tällainen loukku on ihan hyvä: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2460 keskikoko on kissalle sopiva.

      Tai tällainen: http://www.nettimyynti.fi/tuote/pieneläinloukku-66-x-23-x-23-cm/6438168001739/

      Syötiksi lihaa, kalaa tai mitä tahansa, joka maistuu kissoille. Valeriaanaa olisi kuulemma hyvä, mutta sen saatavuus on heikko.

      Eräs vinkki on hankkia apteekista Valrian-kapseleita, murskata niitä ja liottaa vedessä haisevaksi mönjäksi. Toimii jotenkuten.

      • läpinäkyvää

        Maltoit sentään tällä kertaa odottaa lähes tunnin ennen kuin vastasit itsellesi. :D


      • woeufwoeifow4
        läpinäkyvää kirjoitti:

        Maltoit sentään tällä kertaa odottaa lähes tunnin ennen kuin vastasit itsellesi. :D

        Niinhän sinä luulet.

        Ehkäpä luulosi hieman lohduttavat kipeätä mieltäsi.

        .


    • 8+9

      Kissojen ylijohto päättää ihan itse mikä niille on parasta. Vapaana viihtyvät.

      • A toivottavasti

        Omistajahan on se ketä itse päättää.
        A)huolehtiiko kissastaan asianmukaisesti
        B) jättääkö kissansa heitteille
        C) vai hylkääkö sen kissan.


      • 67+9
        A toivottavasti kirjoitti:

        Omistajahan on se ketä itse päättää.
        A)huolehtiiko kissastaan asianmukaisesti
        B) jättääkö kissansa heitteille
        C) vai hylkääkö sen kissan.

        Kyllä sen kissa päättää ihan itse menevätkö ulos vai ei. Sen vuoksi kissanluukku aikoinaan taloomme tehtiin.


      • oma laki
        67+9 kirjoitti:

        Kyllä sen kissa päättää ihan itse menevätkö ulos vai ei. Sen vuoksi kissanluukku aikoinaan taloomme tehtiin.

        Minä päätän ihan itse ammunko irtokissat vai ei. Sen vuoksi haulikon aikoinaan ostin.


      • 7+9
        oma laki kirjoitti:

        Minä päätän ihan itse ammunko irtokissat vai ei. Sen vuoksi haulikon aikoinaan ostin.

        Niinhän se menee. Juuri sinun kaltaistesi vuoksi en jatkanut maittemme vuokraamista metsästysseuralle kun ne omistukseeni siirtyivät. Tein maista kissojen suojelualueen.


      • 88+88
        7+9 kirjoitti:

        Niinhän se menee. Juuri sinun kaltaistesi vuoksi en jatkanut maittemme vuokraamista metsästysseuralle kun ne omistukseeni siirtyivät. Tein maista kissojen suojelualueen.

        Niinhän se menee, sillä kaikki hullunkiilto silmissä pyssyn kanssa heiluvat eivät kunnioita rauhoitusalueitten rajoja. Meidänkin mailla on ollut jo vuosikausia pienriistan metsästyskielto ja myöhemmin lisättiin kaikenlaisen riistan metsästyskielto, mutta silti tietyt tyypit olivat maillamme pupujahdissa koirineen tai kyköttivät kaislikossa sorsien iltalennolla, ja kerran jopa hirviporukka oli passissa mökkitiellämme.

        K*sipäitten kanssa keskustelu ei auta, joten laskettiin pari kertaa maremmat maastoon niin jopas tuli rauha metsiin ja rannoille. Laumanvartija on oiva keino myös luvatta metsästäviä vastaan, sillä vaikka ne eivät ihmistä purisi tai söisi, niin oiva peloitehan tuollainen lehmänkokoinen koira on.


      • Nimismies täällä
        oma laki kirjoitti:

        Minä päätän ihan itse ammunko irtokissat vai ei. Sen vuoksi haulikon aikoinaan ostin.

        "Minä päätän ihan itse ammunko irtokissat vai ei. Sen vuoksi haulikon aikoinaan ostin."

        Laitatko vielä yhteystietosi, niin käydään hakemassa se haulikko sulta pois.


      • kissoja tapetaan

      • Heitteillejättö
        67+9 kirjoitti:

        Kyllä sen kissa päättää ihan itse menevätkö ulos vai ei. Sen vuoksi kissanluukku aikoinaan taloomme tehtiin.

        Kenen tahansa toisen ihmisen pihalla kuin kissan omistajan/haltijan, niin on heti lopetettavissa.

        Metsästyslaki toteaa aika selkeästi asian.
        Metsästyslaki (katso vaikkapa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615 )

        -kissaan sovelletaan, mitä rauhoittamattomista eläimistä säädetään

        -alueen omistajalla tai haltijalla on oikeus pyydystää tai tappaa alueellaan oleva rauhoittamaton eläin

        -oikeus pyydystää tai tappaa rauhoittamaton eläin on myös rakennuksen omistajalla tai haltijalla, jos rauhoittamaton eläin tavataan rakennuksessa tai sen pihapiirissä, sekä metsästysvuokraoikeuden haltijalla ja metsästysluvan saaneella, jollei vuokrasopimuksesta tai luvasta muuta johdu


      • welifjwoe4fji
        88+88 kirjoitti:

        Niinhän se menee, sillä kaikki hullunkiilto silmissä pyssyn kanssa heiluvat eivät kunnioita rauhoitusalueitten rajoja. Meidänkin mailla on ollut jo vuosikausia pienriistan metsästyskielto ja myöhemmin lisättiin kaikenlaisen riistan metsästyskielto, mutta silti tietyt tyypit olivat maillamme pupujahdissa koirineen tai kyköttivät kaislikossa sorsien iltalennolla, ja kerran jopa hirviporukka oli passissa mökkitiellämme.

        K*sipäitten kanssa keskustelu ei auta, joten laskettiin pari kertaa maremmat maastoon niin jopas tuli rauha metsiin ja rannoille. Laumanvartija on oiva keino myös luvatta metsästäviä vastaan, sillä vaikka ne eivät ihmistä purisi tai söisi, niin oiva peloitehan tuollainen lehmänkokoinen koira on.

        Ja sitten sinä heräsit.

        Oikeasti tuommoisten petojen pitäminen vapaana ei ole terveiden ihmisten puuhia.

        Kumma, kun hirvestäjät eivät päättäneet koiraparkojen kärsimyksiä...


      • Lopetusohje kissalle
        Heitteillejättö kirjoitti:

        Kenen tahansa toisen ihmisen pihalla kuin kissan omistajan/haltijan, niin on heti lopetettavissa.

        Metsästyslaki toteaa aika selkeästi asian.
        Metsästyslaki (katso vaikkapa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615 )

        -kissaan sovelletaan, mitä rauhoittamattomista eläimistä säädetään

        -alueen omistajalla tai haltijalla on oikeus pyydystää tai tappaa alueellaan oleva rauhoittamaton eläin

        -oikeus pyydystää tai tappaa rauhoittamaton eläin on myös rakennuksen omistajalla tai haltijalla, jos rauhoittamaton eläin tavataan rakennuksessa tai sen pihapiirissä, sekä metsästysvuokraoikeuden haltijalla ja metsästysluvan saaneella, jollei vuokrasopimuksesta tai luvasta muuta johdu

        Ainakin kotikuntani tiedoitteessa on ohjeet ja perustelut irtokissojen kiinniottoon ja lopettamiseen, suositetaan joko ampumista suoraan aivoihin tai tappavaa kaasua itse lopetettaessa.

        Kuntatiedote 10, sivu 8. Linkki http://www.merijarvi.fi/www/page/documentpage/download_document.php?document_id=341


      • oisrgjoeri

      • 100+8
        welifjwoe4fji kirjoitti:

        Ja sitten sinä heräsit.

        Oikeasti tuommoisten petojen pitäminen vapaana ei ole terveiden ihmisten puuhia.

        Kumma, kun hirvestäjät eivät päättäneet koiraparkojen kärsimyksiä...

        Maremmat eivät ole petoja vaan tervepäisiä laumanvartijoita jotka eivät saa olla vihaisia tai hyökkääviä ihmistä kohtaan. Maremmat ovat työkoiria jotka todellakin tekevät hommiaan vapaana, esim. meillä ne vartioivat veljeni emolehmiä ja hevosia. Laumanvartijat eivät siis ole ihmisille vaarallisia vaikka ovatkin peloittavanoloisia suuren kokonsa vuoksi paitsi jos niitä pidetään vääränlaisissa olosuhteissa eikä omistaja osaa koiraa käsitellä oikealla tavalla = väärä rotu väärissä käsissä.



        Miksi luulet että koiramme kärsisivät?


      • oiwsrweoriuhj3ogu
        100+8 kirjoitti:

        Maremmat eivät ole petoja vaan tervepäisiä laumanvartijoita jotka eivät saa olla vihaisia tai hyökkääviä ihmistä kohtaan. Maremmat ovat työkoiria jotka todellakin tekevät hommiaan vapaana, esim. meillä ne vartioivat veljeni emolehmiä ja hevosia. Laumanvartijat eivät siis ole ihmisille vaarallisia vaikka ovatkin peloittavanoloisia suuren kokonsa vuoksi paitsi jos niitä pidetään vääränlaisissa olosuhteissa eikä omistaja osaa koiraa käsitellä oikealla tavalla = väärä rotu väärissä käsissä.



        Miksi luulet että koiramme kärsisivät?

        Kirjoitustyylisi edelisessä viestissäsi oli siinä määrin rehvasteleva, että epäily maremmoista väärissä käsissä heräsi.

        Enkä ole täysin vakuuttunut vieläkään, sillä yhä edelleen olen sitä mieltä, että on vastuutonta päästää tuommoisia koiria valvomattomasti alueelle, jolla on tuntemattomia ihmisiä. Eritoten, jos heillä on vielä aseita.

        Lyijyä se tottelee maremmakin, eikä herää takaisin henkiin edes rahalla.


      • 24+18
        oiwsrweoriuhj3ogu kirjoitti:

        Kirjoitustyylisi edelisessä viestissäsi oli siinä määrin rehvasteleva, että epäily maremmoista väärissä käsissä heräsi.

        Enkä ole täysin vakuuttunut vieläkään, sillä yhä edelleen olen sitä mieltä, että on vastuutonta päästää tuommoisia koiria valvomattomasti alueelle, jolla on tuntemattomia ihmisiä. Eritoten, jos heillä on vielä aseita.

        Lyijyä se tottelee maremmakin, eikä herää takaisin henkiin edes rahalla.

        Tuollaiset eläimet tekevät arvokasta työtään ja niillä on oikeus olla maillamme vapaana.

        Metsästäjät tietävät tasan tarkalleen että heillä ei ole metsästysoikeutta maillamme, sillä siitä on paikalliselle metsästysseuralle ilmoitettu, sekä maastoon on raja-alueille myös kieltotauluja laitettu. Jotkut tyypit olivat kuitenkin niin kovapäisiä riemuidootteja etteivät kielloista eikä aidasta välittäneet vaikka hyvin tiesivät senkin, että veljen lehmät vasikoineen sekä hevoset saattoivat laiduntaa hyvinkin lähellä.

        Ei ollut tarkoitus veljen koirilla rehvastella, ja harmi jos sen kuvan kirjoituksestani sai. Kirjoitin varmaan turhan äkäisesti kun moiset molopäämetsästäjät ottavat edelleenkin aivoon todella paljon. Ettei tulisi väärää kuvaa niin koiria ei todellakaan usutettu kenenkään kimppuun eikä ne sitä tekisi vaikka usuttaisikin!

        Onhan se mahdollista että "salametsästäjä" koirankin tappaa sillä tapetaanhan myös kissoja, mutta minkäs mahdat kun aina on joitain k*sipäitä metsämiestenkin joukossa.

        Maremmat eivät ole siis minun vaan veljeni työkoiria. Minulla on karjalankarhukoira ja kaksi kissaa.


      • varoituksen sana
        24+18 kirjoitti:

        Tuollaiset eläimet tekevät arvokasta työtään ja niillä on oikeus olla maillamme vapaana.

        Metsästäjät tietävät tasan tarkalleen että heillä ei ole metsästysoikeutta maillamme, sillä siitä on paikalliselle metsästysseuralle ilmoitettu, sekä maastoon on raja-alueille myös kieltotauluja laitettu. Jotkut tyypit olivat kuitenkin niin kovapäisiä riemuidootteja etteivät kielloista eikä aidasta välittäneet vaikka hyvin tiesivät senkin, että veljen lehmät vasikoineen sekä hevoset saattoivat laiduntaa hyvinkin lähellä.

        Ei ollut tarkoitus veljen koirilla rehvastella, ja harmi jos sen kuvan kirjoituksestani sai. Kirjoitin varmaan turhan äkäisesti kun moiset molopäämetsästäjät ottavat edelleenkin aivoon todella paljon. Ettei tulisi väärää kuvaa niin koiria ei todellakaan usutettu kenenkään kimppuun eikä ne sitä tekisi vaikka usuttaisikin!

        Onhan se mahdollista että "salametsästäjä" koirankin tappaa sillä tapetaanhan myös kissoja, mutta minkäs mahdat kun aina on joitain k*sipäitä metsämiestenkin joukossa.

        Maremmat eivät ole siis minun vaan veljeni työkoiria. Minulla on karjalankarhukoira ja kaksi kissaa.

        Pidä varasi ettei karhukoira tapa kissoja sillä se on metsästyskoira.


      • 50+1
        varoituksen sana kirjoitti:

        Pidä varasi ettei karhukoira tapa kissoja sillä se on metsästyskoira.

        Se on kissojen kasvattama joten ei hätää!


      • 2+16
        50+1 kirjoitti:

        Se on kissojen kasvattama joten ei hätää!

        Mielikuvitus on saanu siivet :D


      • pwerfjpwreijpowei
        24+18 kirjoitti:

        Tuollaiset eläimet tekevät arvokasta työtään ja niillä on oikeus olla maillamme vapaana.

        Metsästäjät tietävät tasan tarkalleen että heillä ei ole metsästysoikeutta maillamme, sillä siitä on paikalliselle metsästysseuralle ilmoitettu, sekä maastoon on raja-alueille myös kieltotauluja laitettu. Jotkut tyypit olivat kuitenkin niin kovapäisiä riemuidootteja etteivät kielloista eikä aidasta välittäneet vaikka hyvin tiesivät senkin, että veljen lehmät vasikoineen sekä hevoset saattoivat laiduntaa hyvinkin lähellä.

        Ei ollut tarkoitus veljen koirilla rehvastella, ja harmi jos sen kuvan kirjoituksestani sai. Kirjoitin varmaan turhan äkäisesti kun moiset molopäämetsästäjät ottavat edelleenkin aivoon todella paljon. Ettei tulisi väärää kuvaa niin koiria ei todellakaan usutettu kenenkään kimppuun eikä ne sitä tekisi vaikka usuttaisikin!

        Onhan se mahdollista että "salametsästäjä" koirankin tappaa sillä tapetaanhan myös kissoja, mutta minkäs mahdat kun aina on joitain k*sipäitä metsämiestenkin joukossa.

        Maremmat eivät ole siis minun vaan veljeni työkoiria. Minulla on karjalankarhukoira ja kaksi kissaa.

        Sangen erikoista porukkaa nuo metsästäjät siellä teillä päin.

        Tapahtumapaikat ja -ajat sekä henkilötiedot, jos tiedossa tai tuntomerkit henkilöistä ja ajoneuvoista sekä mahdollisista koirista tarkasti muistiin (esim. valokuvat, jos mahdollista) ja sitten ilmoitus poliisille.

        Omituista, jos ei tehoa.

        Jos kyseessä todella on metsästäminen vastoin alueen omistajan varta vasten asettamaa kieltoa, taitaa touhu mennä metsästysrikokseksi, josta rangaistuksena on sakkoa tai vankeutta enintään 2 vuotta.

        .


      • 19+100
        pwerfjpwreijpowei kirjoitti:

        Sangen erikoista porukkaa nuo metsästäjät siellä teillä päin.

        Tapahtumapaikat ja -ajat sekä henkilötiedot, jos tiedossa tai tuntomerkit henkilöistä ja ajoneuvoista sekä mahdollisista koirista tarkasti muistiin (esim. valokuvat, jos mahdollista) ja sitten ilmoitus poliisille.

        Omituista, jos ei tehoa.

        Jos kyseessä todella on metsästäminen vastoin alueen omistajan varta vasten asettamaa kieltoa, taitaa touhu mennä metsästysrikokseksi, josta rangaistuksena on sakkoa tai vankeutta enintään 2 vuotta.

        .

        Eiköhän kaikilta paikkakunnilta löydy metsästäjiä jotka eivät toimi ihan lain kirjaimen ja hyvien tapojen mukaan, mutta onneksi heitä on vähemmistö tai ainakin näin toivon.

        Huomasitko että olen kirjoittanut menneessä aikamuodossa eli ongelma ei ole enää ajankohtainen, tai sitten emme vain ole löytäneet hylsyjä maastosta, kuulleet laukauksia tai huomanneet että ajokoira olisi pupun perässä.

        Kiitos vaan neuvoista, mutta ei tässä ihan idiootteja olla! Tietysti jos luvaton metsästys ei olisi loppunut olisi pitänyt kilauttaa poliisisedille, mutta onneksi vähemmälläkin uskoivat. Riistakamera on muuten oiva peli saada selville käykö maillanne kutsumattomia vieraita ihan vain off topic mainittuna.

        Sulle 2 16 sanoisin, että olen jo vuosia täällä kirjoittanut sekä kertonut perheemme eläimistä ja jopa paljastanut omien ja sisareni kissojeni nimet eli ihan turha yrittää vihjailla mitään. Kai se sitten vituttaa kun joku kirjoittaa oikeista eläimistään eikä vain trollaa.


      • erodghoeriuo3ei
        19+100 kirjoitti:

        Eiköhän kaikilta paikkakunnilta löydy metsästäjiä jotka eivät toimi ihan lain kirjaimen ja hyvien tapojen mukaan, mutta onneksi heitä on vähemmistö tai ainakin näin toivon.

        Huomasitko että olen kirjoittanut menneessä aikamuodossa eli ongelma ei ole enää ajankohtainen, tai sitten emme vain ole löytäneet hylsyjä maastosta, kuulleet laukauksia tai huomanneet että ajokoira olisi pupun perässä.

        Kiitos vaan neuvoista, mutta ei tässä ihan idiootteja olla! Tietysti jos luvaton metsästys ei olisi loppunut olisi pitänyt kilauttaa poliisisedille, mutta onneksi vähemmälläkin uskoivat. Riistakamera on muuten oiva peli saada selville käykö maillanne kutsumattomia vieraita ihan vain off topic mainittuna.

        Sulle 2 16 sanoisin, että olen jo vuosia täällä kirjoittanut sekä kertonut perheemme eläimistä ja jopa paljastanut omien ja sisareni kissojeni nimet eli ihan turha yrittää vihjailla mitään. Kai se sitten vituttaa kun joku kirjoittaa oikeista eläimistään eikä vain trollaa.

        Enpä tullut kiinnittäneeksi huomiota menneeseen aikamuotoon.

        Valitettavasti myös metsästäjien joukkoon mahtuu joitakin idiootteja, mutta onneksi ongelma on nyttemmin ratkennut.

        Lain mukaan ajo tai haukku voi poiketa myös vieraalle / luvattomalle alueelle, mutta kun se on siellä jatkunut puoli tuntia, on ohjaajan ryhdyttävä toimiin koiran palauttamiseksi takaisin luvallisille alueille.

        Tuon puolen tunnin kuluessa edes alueen omistajalla ei ole oikeutta häiritä koiraa.


      • 19+1
        erodghoeriuo3ei kirjoitti:

        Enpä tullut kiinnittäneeksi huomiota menneeseen aikamuotoon.

        Valitettavasti myös metsästäjien joukkoon mahtuu joitakin idiootteja, mutta onneksi ongelma on nyttemmin ratkennut.

        Lain mukaan ajo tai haukku voi poiketa myös vieraalle / luvattomalle alueelle, mutta kun se on siellä jatkunut puoli tuntia, on ohjaajan ryhdyttävä toimiin koiran palauttamiseksi takaisin luvallisille alueille.

        Tuon puolen tunnin kuluessa edes alueen omistajalla ei ole oikeutta häiritä koiraa.

        Kyllä tiedän puolen tunnin säännöstä, mutta jos vieras koira tulee metsäpalstalle tai laitumelle missä hepat ja ammut vasinoineen laiduntaa, saa se äkkilähdön sillä kolme valkoista nallukkaa ei pidä kelloa tassussaan. Irtokoirat olivatkin yksi syy miksi velipoika päätti laumanvartijoita hankkia.

        Koira on hyvä turvamies myös kun liikun useamman kissan kanssa eli vieraat koirat ja kissat pysyvät mukavasti loitolla. Kaksi kissaa saan vielä syliini tempaistua jos tilanne niin vaatii, mutta joskus mulla on ulkoilureissulla neljäkin kattia mukanani!

        Jopa metsästysrotuinen koira ja kissat tulevat oikein hyvin toimeen keskenään kun ne toisiinsa kunnolla ja kärsivällisesti toisiinsa totutetaan. Nykyinen koira vissiin luulee olevansa kissa kun se on niiden kanssa pennusta saakka elänyt ja talon tavoille opetettu, mutta edesmennyt koirani, sekarotuinen rescuerakki oli huomattavasti haastavampi kun vanhana kulkukoirana se oli sitä mieltä että kissat ovat vapaata riistaa. Lopulta sekin ymmärsi ettei kissoja saa syödä, mutta vaikka se niitä sieti niin rakkaussuhteesta ei voi puhua.

        Taas eksyin aiheesta. Sorry.


    • Laki ja epäjärjestys

      "NYT KAIKKI LEMMIKINOMISTAJAT JOUKOLLA LAKEJA NOUDATTAMAAN!!"

      Siirretäänpä tämä tänne, kun toinen ketju tuli täyteen:

      Suomessa oikeusjärjestys pohjautuu neljällä tasolla annettuihin säädöksiin:
      perustuslaki
      normaalit lait
      asetukset
      viranomaismääräykset

      Sääntelyn tasot on listattu tärkeysjärjestyksessä. Järjestys toimii siten, että ylemmällä tasolla annetaan aina oikeus alemman tason säädöksen antamiseen. Periaatteessa järjestykseen kuuluu myös se piirre, ettei ylemmän tason kanssa ristiriidassa olevaa alemmantasoista säädöstä sovelleta. Käytännössä tämä usein hoituu jo sillä, että ns. valtuutussäännökset määrittelevät alemman säädöksen alan siten, ettei ristiriitaa synny.

      Äskeinen löytyy linkistä:
      http://www.heikniemi.fi/kirj/jur/yleinen/oikrak.html

      Kun nyt luet kissaa koskevan järjestyslain kohdan, niin huomaat lainsäätäjän tarkoituksen

      Järjestyslaki:
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

      "14 § koirakuri
      Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

      1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
      2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
      3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

      Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

      Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

      Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa."

      HUOMAA. Kissa on ERIKSEEN irroitettu momentista 1, joka sanoo, että koira on pidettävä kytkettynä. On kuitenkin kissan omistajalle annettu tehtäväksi huolehtia, ettei kissa mene momentin 2 listaamiin paikkoihin.

      Hierarkiassa lait menevät asetuksen yläpuolelle. Muistathan: "järjestykseen kuuluu myös se piirre, ettei ylemmän tason kanssa ristiriidassa olevaa alemmantasoista säädöstä sovelleta"
      Kun laki erikseen antaa luvan taajaman ulkopuolella pitää kissaa vapaana, niin sitä ei voi asetuksella muuttaa

      • vaikeaa tajuta?

        Kissa saa olla vapaana vaikka missä kunhan sitä valvotaan.


      • Lakki ja järjestys
        vaikeaa tajuta? kirjoitti:

        Kissa saa olla vapaana vaikka missä kunhan sitä valvotaan.

        "Kissa saa olla vapaana vaikka missä kunhan sitä valvotaan"

        Juuri niin. Täällä ollaan oltu sitä mieltä, ettei kissaa saa ulkoiluttaa kuin valjaissa. Riittää siis, ettei kissan anna mennä paikkoihin, jotka on erikseen laissa kielletty.

        Ei ollenkaan vaikea tajuta, eihän?


      • dorkin ikinäXD

        Et tainnut tajuta itse.Laki ei anna lupaa pitää kissaa valvomatta vapaana missään.Koska kissaa ei saa jättää "heitteille tai hylätä".
        Omistajan on aina valvottava missä kissansa liikkuu.Muuten se on hylätty tai heitteillä, joitka molemmat laissa kiellettyjä.

        Olen kysynyt asiasta muutamalta eläinsuojeluvalvojalta, ja useammalta poliisilta muiden asioiden yhteydessä.
        Vastaus ollut aina sama.
        Omistajan on vahdittava kissansa ulkoilua, muiden pihoille kissalla tai muullakaan vieraalla lemmikillä ei ole mitään asiaa.Omalla pihalla pidettävä, valvottava että siellä pysyy.Kissaa ei saa hylätä tai jättää heitteille.Kissa on heitteillä jos se poistuu omistajansa pihapiiristä.
        Jos et tajua sitä, soitappa ja kysy ihan itse .Opit sitten sinäkin jotain :)


      • 78+09
        Lakki ja järjestys kirjoitti:

        "Kissa saa olla vapaana vaikka missä kunhan sitä valvotaan"

        Juuri niin. Täällä ollaan oltu sitä mieltä, ettei kissaa saa ulkoiluttaa kuin valjaissa. Riittää siis, ettei kissan anna mennä paikkoihin, jotka on erikseen laissa kielletty.

        Ei ollenkaan vaikea tajuta, eihän?

        Kissa ei saa poistua omistajansa pihapiiristä, erittäin selkeätä eikö?

        Ei valjaita tarvita, jos muuten onnistuu vahtimaan kissaansa että omassa pihassa myös pysyy.


      • vavojaope
        dorkin ikinäXD kirjoitti:

        Et tainnut tajuta itse.Laki ei anna lupaa pitää kissaa valvomatta vapaana missään.Koska kissaa ei saa jättää "heitteille tai hylätä".
        Omistajan on aina valvottava missä kissansa liikkuu.Muuten se on hylätty tai heitteillä, joitka molemmat laissa kiellettyjä.

        Olen kysynyt asiasta muutamalta eläinsuojeluvalvojalta, ja useammalta poliisilta muiden asioiden yhteydessä.
        Vastaus ollut aina sama.
        Omistajan on vahdittava kissansa ulkoilua, muiden pihoille kissalla tai muullakaan vieraalla lemmikillä ei ole mitään asiaa.Omalla pihalla pidettävä, valvottava että siellä pysyy.Kissaa ei saa hylätä tai jättää heitteille.Kissa on heitteillä jos se poistuu omistajansa pihapiiristä.
        Jos et tajua sitä, soitappa ja kysy ihan itse .Opit sitten sinäkin jotain :)

        Sinä nyt olet aivan liian tyhmä ymmärtääksesi näitä asioita. Kipitäs takaisin välituntia viettämään muiden lapsosten kanssa.


      • puuttuuva palaaaanen
        vavojaope kirjoitti:

        Sinä nyt olet aivan liian tyhmä ymmärtääksesi näitä asioita. Kipitäs takaisin välituntia viettämään muiden lapsosten kanssa.

        Sinähän se et oikkein tajuaXD


      • 09+986
        vavojaope kirjoitti:

        Sinä nyt olet aivan liian tyhmä ymmärtääksesi näitä asioita. Kipitäs takaisin välituntia viettämään muiden lapsosten kanssa.

        Kehtasit myönttä ettet tajunnut.Ja noin helppo ja selkeä asiakin viellä.Ihan tunnen myötähäpeää -_-


      • Myssy ja järjestys
        78+09 kirjoitti:

        Kissa ei saa poistua omistajansa pihapiiristä, erittäin selkeätä eikö?

        Ei valjaita tarvita, jos muuten onnistuu vahtimaan kissaansa että omassa pihassa myös pysyy.

        "Kissa ei saa poistua omistajansa pihapiiristä, erittäin selkeätä eikö?"

        No se oli jo sun oma keksintö, sitä ei laissa sanota.


    • älä jätä kissaa ;(
    • et kai UNOHTANUT

      Niimpä neuvookin...


      Poliisi muistuttaa koirakurista ja kissojen ulkoiluttamisesta.


      – Kotipiirin rajojen ulkopuolella tavattua kissaa on säännöstön mukaan pidettävä heitteille jätettynä, Itä-Uudenmaan poliisilaitoksella työskentelevä rikosylikomisario Markku Tuominen sanoo.

      Perjantaina julkaistussa kolumnissaan Tuominen muistuttaa lemmikkien omistajia koirakurista ja kissojen ulkona liikkumisesta. Järjestyslain mukaan koira on pidettävä kytkettynä taajama-alueella ja kotipiirin rajojen ulkopuolella yksinään tavattua kissaa voi pitää heitteille jätettynä. Nämä unohtuvat monelta lemmikinomistajalta.

      • lisää asiasta :)

        Heitteillä oleva eläin tarkoittaa joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajansa tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa.

        Metsästyslain mukaan kiellettyä on kotieläimeksi otetun kissan heitteillejättö ja hylkääminen, ja eläinsuojelulain mukaan eläimen pitopaikan on oltava turvallinen ja sellainen, ettei se vahingoita eläintä eikä vaaranna eläimen terveyttä.

        http://www.poliisi.fi/poliisi/poliisilehti/periodic.nsf/vwarchivedlist/C64B1899B236257CC22572F9002AE88B


    • LAKI SALLII

      http://www.hesy.fi/arkisto/info/tiedote300508.htm

      "Vuonna 2003 voimaan tullut järjestyslaki sallii kissan pitämisen vapaana. Muutama poikkeus tästä säännöstä ilmaistaan järjestyslaissa näin: ”(omistajan on) pidettävä huolta siitä, ettei (kissa) pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua.” Kissalla on siis vapaa liikkumisoikeus koko maassa eikä kissaa lain mukaan tarvitse pitää kytkettynä taajamassakaan."


      Upeaa.

      • ei heitteille ;/

        Metsästyslain mukaan kiellettyä on kotieläimeksi otetun kissan heitteillejättö ja hylkääminen, ja eläinsuojelulain mukaan eläimen pitopaikan on oltava turvallinen ja sellainen, ettei se vahingoita eläintä eikä vaaranna eläimen terveyttä.

        Valvomatta ilman omistajaansa kulkeva kissa on heitteillä. Mikäli kissan annetaan valvomatta kuljeskella, se altistuu vaaraan joutua tappeluihin, jäädä auton alle tai joutua suoranaisen pahoinpitelyn uhriksi.

        Vapaana kulkevan kissan omistaja rikkoo siis eläinsuojelulakia laiminlyömällä eläimensä oikeuden turvalliseen pitopaikkaan. Järjestyslain mukaan kissaa ei saa lainkaan päästää lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, joten se on laittomilla teillä jo ennen kuin se on tekemässä tarpeitaan lasten hiekkalaatikolle.


      • onneksi löyty :)

      • luki,luki luki nyt

        Lueppas alta.Metsästyslaki kieltää...ei siis salli :)


      • tässä tietoa

      • 653+9837

        Niin, siis saat pitää kissaa vapaana valvonnassasi.Eikä ketään voi pakottaa sitä kytkemään.Mutta laki määrää vahtimaan kissaa, heitteille ei saa päästää, eli ei omasta pihasta pois.


      • vapaa kisu

        "Vuonna 2003 voimaan tullut järjestyslaki sallii kissan pitämisen vapaana."

        Tuossahan se tuli selville. Kiitos.


    • 7+9

      Luin kissoille tuon poliisin ylijohdon tekstin kun ne aamulla olivat palanneet kotiin yöllisiltä retkiltään, mutta eivät kissat siitä välittäneet. Kaksi vain nukkui ja yksi näytti mielipiteensä tekstistä ja lähti takaisin ulos. Taidan ottaa sen vakioiltasaduksi kylminä talvipäivinä kun kissat pysyttelevät yöt sisällä. Näyttää olevan mainio unilääke kissoille.

      • turvassa vaaroilta

        Rokot siis edelleen eläinsuojelulakia.Montako vuotta aijot viellä viettää täällä siitä vänkäämässä?
        Eikö ikäkin jo ala heitteillejättäjää painaa?

        Toista se on meillä nuoremmilla, kun jaksetaan kissan kanssa pihassakin yhdessä ulkoilla, "vain niin voi tarjota kissalleen sen lain mukaisen turvallisen ympäristön" :)


      • ulkoilu ihanaa
        turvassa vaaroilta kirjoitti:

        Rokot siis edelleen eläinsuojelulakia.Montako vuotta aijot viellä viettää täällä siitä vänkäämässä?
        Eikö ikäkin jo ala heitteillejättäjää painaa?

        Toista se on meillä nuoremmilla, kun jaksetaan kissan kanssa pihassakin yhdessä ulkoilla, "vain niin voi tarjota kissalleen sen lain mukaisen turvallisen ympäristön" :)


      • åpoiuygfvbhjkml,ö.-
        ulkoilu ihanaa kirjoitti:

        ulkoilu ihanaa....kera mirrin ;)


      • p09uytfghjbkml,ö.ä-
        åpoiuygfvbhjkml,ö.- kirjoitti:

        ulkoilu ihanaa....kera mirrin ;)

        kera mirrin...omassa pihassa vappana valvotusti ;)


      • 89+7
        turvassa vaaroilta kirjoitti:

        Rokot siis edelleen eläinsuojelulakia.Montako vuotta aijot viellä viettää täällä siitä vänkäämässä?
        Eikö ikäkin jo ala heitteillejättäjää painaa?

        Toista se on meillä nuoremmilla, kun jaksetaan kissan kanssa pihassakin yhdessä ulkoilla, "vain niin voi tarjota kissalleen sen lain mukaisen turvallisen ympäristön" :)

        Sinä siis et edelleenkään ymmärrä eläinsuojelulaista tai kissojen hyvinvoinnista mitään. Montako vuotta aiot tietämättömyyttäsi täällä vielä osoittaa?


    • tietoatietämättömill

      Heitteillä oleva eläin tarkoittaa joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajansa tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa.

      Metsästyslain mukaan kiellettyä on kotieläimeksi otetun kissan heitteillejättö ja hylkääminen, ja eläinsuojelulain mukaan eläimen pitopaikan on oltava turvallinen ja sellainen, ettei se vahingoita eläintä eikä vaaranna eläimen terveyttä.

      http://www.poliisi.fi/poliisi/poliisilehti/periodic.nsf/vwarchivedlist/C64B1899B236257CC22572F9002AE88B
      Web of Trust

    • näin on

      Vuonna 2003 voimaan tullut järjestyslaki sallii kissan pitämisen vapaana. Muutama poikkeus tästä säännöstä ilmaistaan järjestyslaissa näin: ”(omistajan on) pidettävä huolta siitä, ettei (kissa) pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua.” Kissalla on siis vapaa liikkumisoikeus koko maassa eikä kissaa lain mukaan tarvitse pitää kytkettynä taajamassakaan.

      Lisäksi vuonna 1993 voimaan tulleessa metsästyslaissa säädetään, että kotikissalla on lain suoja koko maassa. Vain villiintyneen kissan saa tappaa maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija. Villiintynyt kissa tunnistetaan sen käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Villiintynyt kissa mm. hankkii kaiken ravintonsa luonnosta. Sekä metsästyslaki että eläinsuojelulaki kieltävät seuraeläimeksi otetun kissan heitteillejätön.

      • 16+10

        Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kissan ei siis tarvitse olla kytkettynä, eli sitä saa ulkoiluttaa vapaana kunhan se on valvottuna. Tämä lienee tyhmimmillekin selvää pässinlihaa vai eikö muka?


        Kysymykseni onkin, että kuinka monella teistä on kissa jota voitte ulkoiluttaa vapaana niin että se on hallinnassanne?

        Vastaan ensin itse, eli minulla on kaksi kissaa joita voin ulkoiluttaa ilman talutinta, mutta turvallisuussyistä teen niin ainoastaan omassa pihapiirissäni ja sen ulkopuolella pistetään valjaat niskaan.


      • 7+8
        16+10 kirjoitti:

        Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kissan ei siis tarvitse olla kytkettynä, eli sitä saa ulkoiluttaa vapaana kunhan se on valvottuna. Tämä lienee tyhmimmillekin selvää pässinlihaa vai eikö muka?


        Kysymykseni onkin, että kuinka monella teistä on kissa jota voitte ulkoiluttaa vapaana niin että se on hallinnassanne?

        Vastaan ensin itse, eli minulla on kaksi kissaa joita voin ulkoiluttaa ilman talutinta, mutta turvallisuussyistä teen niin ainoastaan omassa pihapiirissäni ja sen ulkopuolella pistetään valjaat niskaan.

        Mitään valvomisia ei tarvita. Se valvomisjuttuhan mainitaan vain siinä sopimuksessa, jolla ei ole lakiin verrattavaa sitovuutta.


      • 40+444
        7+8 kirjoitti:

        Mitään valvomisia ei tarvita. Se valvomisjuttuhan mainitaan vain siinä sopimuksessa, jolla ei ole lakiin verrattavaa sitovuutta.

        Ei saa naurattaa noin paljoa kun meinaa pissat mennä housuun!!


      • 9+8
        16+10 kirjoitti:

        Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kissan ei siis tarvitse olla kytkettynä, eli sitä saa ulkoiluttaa vapaana kunhan se on valvottuna. Tämä lienee tyhmimmillekin selvää pässinlihaa vai eikö muka?


        Kysymykseni onkin, että kuinka monella teistä on kissa jota voitte ulkoiluttaa vapaana niin että se on hallinnassanne?

        Vastaan ensin itse, eli minulla on kaksi kissaa joita voin ulkoiluttaa ilman talutinta, mutta turvallisuussyistä teen niin ainoastaan omassa pihapiirissäni ja sen ulkopuolella pistetään valjaat niskaan.

        16 10

        Pienin varauksin voin ulkoiluttaa kahta kissaa vapaana, mutta aika tarkka ja ripeäkinttunen saa niiden kanssa olla eikä selkäänsä parane kääntää. Toinen on luonteeltaan sellainen ettei heti singahda omille teilleen ja toisella on ikä tehnyt tehtävänsä.

        7 8

        Mikä on trollin eläkeikä? En ole vielä trollannut, mutta jos suhteellisen varhaisessa vaiheessa pääsisi eläköitymään niin voisin asiaa jopa harkita. Sinulla vanhana trollikonkarina on varmaankin eläkeasioista tietoa.


      • nou nou nou
        16+10 kirjoitti:

        Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kissan ei siis tarvitse olla kytkettynä, eli sitä saa ulkoiluttaa vapaana kunhan se on valvottuna. Tämä lienee tyhmimmillekin selvää pässinlihaa vai eikö muka?


        Kysymykseni onkin, että kuinka monella teistä on kissa jota voitte ulkoiluttaa vapaana niin että se on hallinnassanne?

        Vastaan ensin itse, eli minulla on kaksi kissaa joita voin ulkoiluttaa ilman talutinta, mutta turvallisuussyistä teen niin ainoastaan omassa pihapiirissäni ja sen ulkopuolella pistetään valjaat niskaan.

        Kissat ei tunne pihapiirinsä rajoja eivätkä ne ole kenenkään hallinnassa elleivät ole kytkettynä ja umpinaisessa tarhassa. Turha väittää muuta. Kissojen vapaa valvottu ulkoilu on myytti.


      • 6+8
        nou nou nou kirjoitti:

        Kissat ei tunne pihapiirinsä rajoja eivätkä ne ole kenenkään hallinnassa elleivät ole kytkettynä ja umpinaisessa tarhassa. Turha väittää muuta. Kissojen vapaa valvottu ulkoilu on myytti.

        Ei niiden tarvitse tunteakaan. Ne saavat mennä ja tulla halunsa mukaan.


      • Polliisin sivuilta:
        6+8 kirjoitti:

        Ei niiden tarvitse tunteakaan. Ne saavat mennä ja tulla halunsa mukaan.

        Lemmikkieläinten pitämistä koskevissa säännöksissä on edellytetty, että eläimen omistajan tai haltijan tulee ryhtyä kohtuullisiin toimiin eläimen karkaamisen estämiseksi. Vailla omistajansa tai haltijansa suoraa valvontaa kulkeva kissa on eläinten suojelua koskevissa säädöksissä määritelty heitteillä olevaksi.


      • 7+9
        Polliisin sivuilta: kirjoitti:

        Lemmikkieläinten pitämistä koskevissa säännöksissä on edellytetty, että eläimen omistajan tai haltijan tulee ryhtyä kohtuullisiin toimiin eläimen karkaamisen estämiseksi. Vailla omistajansa tai haltijansa suoraa valvontaa kulkeva kissa on eläinten suojelua koskevissa säädöksissä määritelty heitteillä olevaksi.

        Ei ole määritelty kuin yhdessä sopimustekstissä ja :


        Kansainvälisellä sopimusvelvoitteella ei yleensä ole lain voimaan verrattavaa sitovuutta, vaan sen sitovuusaste on lähinnä poliittinen.


      • laki,asetus,linkki
        7+9 kirjoitti:

        Ei ole määritelty kuin yhdessä sopimustekstissä ja :


        Kansainvälisellä sopimusvelvoitteella ei yleensä ole lain voimaan verrattavaa sitovuutta, vaan sen sitovuusaste on lähinnä poliittinen.

        Jospa käyttäisit välillä tervettä talonpoikaisjärkeä ja unohtaisit höpöhöpö linkit ja tekstit joista et ymmärrä hyppyläisen pyppyläistä, vaikka mitenkäs sitä järkeä voi käyttää jos sitä ei ole annettu.


      • irtokissuttelijalle
        7+9 kirjoitti:

        Ei ole määritelty kuin yhdessä sopimustekstissä ja :


        Kansainvälisellä sopimusvelvoitteella ei yleensä ole lain voimaan verrattavaa sitovuutta, vaan sen sitovuusaste on lähinnä poliittinen.

        Menee hermot yhden irtokissan vuoksi, sillä se on ottanut meidän raput kuseskelupaikakseen. Helvetillisen kitkerä kissankusen haju tunkeutuu eteiseen saakka niin että yrjö meinaa lentää.

        Sanoo lait tai irtokissafanaatikot mitä tahansa niin kissalla ei ole mitään asiaa meidän ulko-oven tienoille. Aion ottaa kissan kiinni ja laittaa sille rusetin kaulaan ja siihen viestin että jos kissa vielä kerran käy rapuillemme kusemassa, on rusetti seuraavalla kerralla huomattavasti tiukemmalla.


      • 7+42
        irtokissuttelijalle kirjoitti:

        Menee hermot yhden irtokissan vuoksi, sillä se on ottanut meidän raput kuseskelupaikakseen. Helvetillisen kitkerä kissankusen haju tunkeutuu eteiseen saakka niin että yrjö meinaa lentää.

        Sanoo lait tai irtokissafanaatikot mitä tahansa niin kissalla ei ole mitään asiaa meidän ulko-oven tienoille. Aion ottaa kissan kiinni ja laittaa sille rusetin kaulaan ja siihen viestin että jos kissa vielä kerran käy rapuillemme kusemassa, on rusetti seuraavalla kerralla huomattavasti tiukemmalla.

        Kissankusen haju on todellakin sietämätön eikä se lähde kunnolla edes pesemällä. Koirankusettajia haukutaan jos Ruffe nostaa jalkaa postilaatikolla tai hangella on keltainen läntti, mutta koirankusi ei sentään haise kuten kissojen.

        Jos jonkun kissa käy meidän ovipieleen kusellaan, me Ruffen kanssa käydään molemmat kusemassa kyseisen henkilön portaille :D


      • näin se menee
        Polliisin sivuilta: kirjoitti:

        Lemmikkieläinten pitämistä koskevissa säännöksissä on edellytetty, että eläimen omistajan tai haltijan tulee ryhtyä kohtuullisiin toimiin eläimen karkaamisen estämiseksi. Vailla omistajansa tai haltijansa suoraa valvontaa kulkeva kissa on eläinten suojelua koskevissa säädöksissä määritelty heitteillä olevaksi.

        Sillä ei ole mitään merkitystä mitä niissä on määritelty. Kissat pysyvät vapaana entiseen malliin


      • 69+69
        näin se menee kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään merkitystä mitä niissä on määritelty. Kissat pysyvät vapaana entiseen malliin

        Joo ja kissoja saa tappaa vapaasti kun on ihan sama mitä missäkin määritellään!


      • 5+7
        69+69 kirjoitti:

        Joo ja kissoja saa tappaa vapaasti kun on ihan sama mitä missäkin määritellään!

        Niinhän niitä saakin, jos ei kiinni jää. Mutta jos kiinni jää, niin se tuleepi kalliiksi. Kissan vapaanapitämisestä taas ei tule mitään rangaistusta tai maksimissaan parin kympin rikesakko.


      • 18+9
        5+7 kirjoitti:

        Niinhän niitä saakin, jos ei kiinni jää. Mutta jos kiinni jää, niin se tuleepi kalliiksi. Kissan vapaanapitämisestä taas ei tule mitään rangaistusta tai maksimissaan parin kympin rikesakko.

        Kissan vapaanapitämisestä ei ehkä kummoista rangaistusta saa, mutta eikö se jo ole riittävän paha asia että kissa saattaa kuolla, kadota, vammautua tai joutua rääkkääjän kynsiin?


      • Näinkö?
        18+9 kirjoitti:

        Kissan vapaanapitämisestä ei ehkä kummoista rangaistusta saa, mutta eikö se jo ole riittävän paha asia että kissa saattaa kuolla, kadota, vammautua tai joutua rääkkääjän kynsiin?

        Ihan sama, sillä kissoja saa halvalla ja jopa ilmaiseksi joten uuden kissan hankkiminen ei ole ongelma.


      • 76+8
        18+9 kirjoitti:

        Kissan vapaanapitämisestä ei ehkä kummoista rangaistusta saa, mutta eikö se jo ole riittävän paha asia että kissa saattaa kuolla, kadota, vammautua tai joutua rääkkääjän kynsiin?

        Riski on niin häviävän pieni verrattuna siihen hyötyyn, ja iloon, jonka kissa vapaasta ulkoilusta saa.


      • 5+12
        76+8 kirjoitti:

        Riski on niin häviävän pieni verrattuna siihen hyötyyn, ja iloon, jonka kissa vapaasta ulkoilusta saa.

        Kukin tavallaan, mutta minä en ottaisi edes pientä riskiä kun kysymyksessä on vastuullani ja hoidossani oleva eläin.

        On todella naivia ja vaaleanpunaisten silmälasien takaa katselemista jos kuvittelee että ulkokissalla on ainoastaan pieni riski joutua tavalla tai toisella ongelmiin, sillä vaaroja on paljon niin taajamissa kuin haja-asutusalueella.

        Vaarojen vähättely ja kissan vapaudenkaipuuseen vetoaminen on ainoastaan laiskan, vastuuttoman ja mitä ilmeisemmin myös välinpitämättömän kissanomistajan keino ummistaa silmänsä totuudelta ja saada mukamas hyväksyttävä selitys sille ettei vaivaudu takaamaan kissalleen turvallista ulkoilua.


      • 7+8
        5+12 kirjoitti:

        Kukin tavallaan, mutta minä en ottaisi edes pientä riskiä kun kysymyksessä on vastuullani ja hoidossani oleva eläin.

        On todella naivia ja vaaleanpunaisten silmälasien takaa katselemista jos kuvittelee että ulkokissalla on ainoastaan pieni riski joutua tavalla tai toisella ongelmiin, sillä vaaroja on paljon niin taajamissa kuin haja-asutusalueella.

        Vaarojen vähättely ja kissan vapaudenkaipuuseen vetoaminen on ainoastaan laiskan, vastuuttoman ja mitä ilmeisemmin myös välinpitämättömän kissanomistajan keino ummistaa silmänsä totuudelta ja saada mukamas hyväksyttävä selitys sille ettei vaivaudu takaamaan kissalleen turvallista ulkoilua.

        Kun vanhin kissoistamme on jo 17 vuotias ja ikänsä ulkoillut vapaana, niin eikähän se kerro riskin olevan hyvin pieni. Ongelmitta ovat ulkoilleet myös 4 ja 8-vuotiaat kissamme.

        Se on pelkkää kokemuksen tuomaa realismia todeta riskien pienuus. Tällä tilalla ovat kissat ulkoilleet vapaana jo aikaisempien sukupolvien aikana hyvällä menestyksellä. Me jatkamme tuttua ja hyväksi osoittautunutta käytäntöä.


      • 19+18
        7+8 kirjoitti:

        Kun vanhin kissoistamme on jo 17 vuotias ja ikänsä ulkoillut vapaana, niin eikähän se kerro riskin olevan hyvin pieni. Ongelmitta ovat ulkoilleet myös 4 ja 8-vuotiaat kissamme.

        Se on pelkkää kokemuksen tuomaa realismia todeta riskien pienuus. Tällä tilalla ovat kissat ulkoilleet vapaana jo aikaisempien sukupolvien aikana hyvällä menestyksellä. Me jatkamme tuttua ja hyväksi osoittautunutta käytäntöä.

        Kovin on pieni otanta jos perustat väitteesi kolmeen onnekkaaseen kissaan ja toisaalta, ei voi tietää mitä tänäkin yönä kissoillesi tapahtuu jos ne ulkona ovat. Esimerkiksi ilvekselle ovat kesykissat hyvinkin helppo ja maukas iltapala ja pimeällä tiellä voi fiksuinkin kissa jäädä auton alle puhumattakaan vanhuksesta jonka näkö, kuulo ja ketteryys ovat varmasti jo huonontuneet.

        Minullakin on kokemuksen tuomaa realismia ja se on jotain ihan muuta kuin sinun satuilusi ulkokissojen vaarattomasta, iloisesta ja aina ah niin onnellisesta elämästä.


      • 7+8
        19+18 kirjoitti:

        Kovin on pieni otanta jos perustat väitteesi kolmeen onnekkaaseen kissaan ja toisaalta, ei voi tietää mitä tänäkin yönä kissoillesi tapahtuu jos ne ulkona ovat. Esimerkiksi ilvekselle ovat kesykissat hyvinkin helppo ja maukas iltapala ja pimeällä tiellä voi fiksuinkin kissa jäädä auton alle puhumattakaan vanhuksesta jonka näkö, kuulo ja ketteryys ovat varmasti jo huonontuneet.

        Minullakin on kokemuksen tuomaa realismia ja se on jotain ihan muuta kuin sinun satuilusi ulkokissojen vaarattomasta, iloisesta ja aina ah niin onnellisesta elämästä.

        Mistä muusta se otanta pitäisi ottaa kuin omista kissoista? Eiväthän muiden kissojen olosuhteet vastaa omien kissojemme tilannetta. Ja kuten jokainen lukutaitoinen olisi huomannut, kattoi otanta ajassa taaksepäin melkoisen pitkän ajan. Siihen ajanjaksoon on mahtunut kissa poikineen.


      • what´a f*ck
        7+8 kirjoitti:

        Mistä muusta se otanta pitäisi ottaa kuin omista kissoista? Eiväthän muiden kissojen olosuhteet vastaa omien kissojemme tilannetta. Ja kuten jokainen lukutaitoinen olisi huomannut, kattoi otanta ajassa taaksepäin melkoisen pitkän ajan. Siihen ajanjaksoon on mahtunut kissa poikineen.

        Sulla sitten on terveys- ja kuolintiedot kaikista tilallanne vaikuttaneista kissoista usean sukupolven ajalta? Yhtään kattia ei ole kadonnut, kuollut ei luonnollisesti tai joutunut onnettomuuden tms. uhriksi kymmeniin tai jopa satoihin vuosiin?

        Juokse kuuseen satuinesi!


      • 6+8
        what´a f*ck kirjoitti:

        Sulla sitten on terveys- ja kuolintiedot kaikista tilallanne vaikuttaneista kissoista usean sukupolven ajalta? Yhtään kattia ei ole kadonnut, kuollut ei luonnollisesti tai joutunut onnettomuuden tms. uhriksi kymmeniin tai jopa satoihin vuosiin?

        Juokse kuuseen satuinesi!

        Kyllä on siitä saakka kun navettakissat vaihtuivat lemmikin asemaan 80-luvulta kun maatalous lopetettiin ja pellot laitettiin vuokralle.


      • 2+19
        7+8 kirjoitti:

        Mistä muusta se otanta pitäisi ottaa kuin omista kissoista? Eiväthän muiden kissojen olosuhteet vastaa omien kissojemme tilannetta. Ja kuten jokainen lukutaitoinen olisi huomannut, kattoi otanta ajassa taaksepäin melkoisen pitkän ajan. Siihen ajanjaksoon on mahtunut kissa poikineen.

        Sun kissasi ovat siis säästyneet ikävyyksiltä, ja mitä ilmeisemmin asut paikassa jossa ei vaaroja ole eikä tule koskaan olemaankaan tai ainakin näin harhaisesti kuvittelet, mutta ymmärtänet varmaan että muualla asiat ovat toisin. Kaikilla muilla ulkokissoilla paitsi tietysti omillasi, on iso riski joutua vaaratilanteisiin jopa kohtalokkain seurauksin, joten kissojen valvomaton ulkoiluttaminen on vastuutonta ja suorastaan halveksittavaa.


      • 5+8
        2+19 kirjoitti:

        Sun kissasi ovat siis säästyneet ikävyyksiltä, ja mitä ilmeisemmin asut paikassa jossa ei vaaroja ole eikä tule koskaan olemaankaan tai ainakin näin harhaisesti kuvittelet, mutta ymmärtänet varmaan että muualla asiat ovat toisin. Kaikilla muilla ulkokissoilla paitsi tietysti omillasi, on iso riski joutua vaaratilanteisiin jopa kohtalokkain seurauksin, joten kissojen valvomaton ulkoiluttaminen on vastuutonta ja suorastaan halveksittavaa.

        No en kai minä kissojani kohtele sen mukaan, miten asiat jossain muualla voivat mahdollisesti olla. Meillä eletään oman tilanteen mukaan.

        Aika pieni riski kissoilla ylipäätäänkään on joutua vaaroihin. Jopa kaupunkialueella tehdyssää seurantatutkimuksessa todettiin kissojen olevan hyvin varovaisia.

        http://yle.fi/uutiset/kaupunkikissa_on_varovainen_liikenteessa/6280638


      • Hieno tutkimus :DDD
        5+8 kirjoitti:

        No en kai minä kissojani kohtele sen mukaan, miten asiat jossain muualla voivat mahdollisesti olla. Meillä eletään oman tilanteen mukaan.

        Aika pieni riski kissoilla ylipäätäänkään on joutua vaaroihin. Jopa kaupunkialueella tehdyssää seurantatutkimuksessa todettiin kissojen olevan hyvin varovaisia.

        http://yle.fi/uutiset/kaupunkikissa_on_varovainen_liikenteessa/6280638

        Sateettomina öinä kello 22 ja kuuden välisenä aikana?

        Helvetinmoinen liikenne tuohon aikaan onkin :D

        Eiköhän ole olemassa muitakin vaaratekijöitä kuin öiseen aikaan kaupunkialueella liikkuva auto!


      • hieno on
        Hieno tutkimus :DDD kirjoitti:

        Sateettomina öinä kello 22 ja kuuden välisenä aikana?

        Helvetinmoinen liikenne tuohon aikaan onkin :D

        Eiköhän ole olemassa muitakin vaaratekijöitä kuin öiseen aikaan kaupunkialueella liikkuva auto!

        Paljon suurempi liikenne siellä on tuohon aikaan kuin meidän lähistöllämme koskaan. Pihatiemme on ainoa tie kissan reviirin alueella.


      • Ei heitteillejätölle
        hieno on kirjoitti:

        Paljon suurempi liikenne siellä on tuohon aikaan kuin meidän lähistöllämme koskaan. Pihatiemme on ainoa tie kissan reviirin alueella.

        Tosielämässä kissalle maailma voi olla kissalle vaarallinen paikka vaikka saduissa ehkä ei.

        Potentiaalisia vaaroja ovat autoliikenteen lisäksi mm. kettu, ilves, huuhkaja, supikoira, villiintynyt kissa, kanahaukka, irtokoirat ja -kissat, paleltumat, nälkä, loukkaantumiset, kyy, myrkyt, eksyminen, maatalouskoneet, ansat, loukkaantuminen, sairastuminen, tapaturmat, ihminen, ihminen, ihminen jne.

        Ainoastaan omassa mielikuvitusmaailmassaan elävä ihminen voi väittää ettei kissoille ulkomaailmassa vaaranpaikkoja ole. Ainoastaan julma ja itsekäs ihminen laskee kissansa lemmikkieläimensä yksin ulos. Miksi pitää lemmikkieläintä jos sen hyvinvointi ja sen tekemiset ei kiinnosta tuon taivaallista?


        http://www.kouvolansanomat.fi/Mielipide---Sana-on-vapaa/2008/12/10/Vaarallinen vapaus/200826301643/69


        Navettakissojen vapaanapidon vielä jotenkin ymmärtää kun ne eivät ole lemmikkejä vaan kutakuinkin puolivillejä hyötyeläimiä jotka asuvat eläinsuojissa ja muissa ulkorakennuksissa, mutta miksi kukaan antaisi oman lemmikkikissansa olla ulkona oman onnensa nojassa? Toisaalta, nykyaikana on olemassa muitakin haittaeläinten torjuntamahdollisuuksia kuin kissat joiden pääsy esim. maitotilan navettaan on kyseenalaista hygieniasyiden vuoksi.


      • 7+8
        6+8 kirjoitti:

        Kyllä on siitä saakka kun navettakissat vaihtuivat lemmikin asemaan 80-luvulta kun maatalous lopetettiin ja pellot laitettiin vuokralle.

        Olet lopettanut maatalouden 80-luvulla eli ilmeisesti olet joko työtön tai eläkkeellä. Ilmankos on aikaa ja kiinnostusta trollata nettipalstalla 24/7 paremman puutteessa.

        Eikö kylällänne ole mitään virikekerhoja eläkeläisille tai syrjäytyneille? Jos olet liikuntarajoitteinen niin kyllä taksi tuo, taksi vie ja jopa KELAkorvauksella.


      • metsurin kissa
        7+8 kirjoitti:

        Olet lopettanut maatalouden 80-luvulla eli ilmeisesti olet joko työtön tai eläkkeellä. Ilmankos on aikaa ja kiinnostusta trollata nettipalstalla 24/7 paremman puutteessa.

        Eikö kylällänne ole mitään virikekerhoja eläkeläisille tai syrjäytyneille? Jos olet liikuntarajoitteinen niin kyllä taksi tuo, taksi vie ja jopa KELAkorvauksella.

        Kyseessä on sikarikas ihminen jolla maata hehtaarikaupalla eikä monen kilometrin säteellä muita naapureita kuin ystävällinen sukulaistäti. Riku tai Riitta Rikkaan ei tarvitse töitä tehdä eikä varsinkaan lehmänpaskaan polkea ja aamulypsylle lähteä. Itse kyllä käyttäisin mammonani johonkin muuhun kuin yksin kotona tietokoneen äärellä istumiseen kun maailmassa on niin paljon nähtävää ja koettavaa. Ilmainen vinkki: kutsu moto metsään ja pistä rahoiksi oikein kunnolla.


      • 19+20
        metsurin kissa kirjoitti:

        Kyseessä on sikarikas ihminen jolla maata hehtaarikaupalla eikä monen kilometrin säteellä muita naapureita kuin ystävällinen sukulaistäti. Riku tai Riitta Rikkaan ei tarvitse töitä tehdä eikä varsinkaan lehmänpaskaan polkea ja aamulypsylle lähteä. Itse kyllä käyttäisin mammonani johonkin muuhun kuin yksin kotona tietokoneen äärellä istumiseen kun maailmassa on niin paljon nähtävää ja koettavaa. Ilmainen vinkki: kutsu moto metsään ja pistä rahoiksi oikein kunnolla.

        Peltojen vuokratuloilla ei kovin kauaksi kyllä matkusteta, mutta onneksi päivälippu Tallinnaan ei paljoa maksa ja samalla saa tuoda laskin ohrajuomaa.


      • Surullinen );
        76+8 kirjoitti:

        Riski on niin häviävän pieni verrattuna siihen hyötyyn, ja iloon, jonka kissa vapaasta ulkoilusta saa.

        Olet todella vastuuton ja eläimistä piittaamaton ihminen, jos annat kissan vapaana liikkua. Se on kielletty eläinsuojelulain perusteella ja koska vaikkapa metsästyslain perusteella sitten kissasi voidaan lopettaa vieraalla maalla, on törkeää heitteillejättöä. Paha ihminen olet, jos kissasi vapaaksi lasket!


    • le chat
      • sinäpä löysit:)

        Wow...täyttä asiaa :)


      • hyvä linkki ;)

        En ookkaan ennen tota lukenut.Mutta ihan samat asiat kyllä muista linkeistä.Hyvä tietiopaketti, vähän yksinkertasemmallekkin luultavammin uppoaa,ja ymmärtää miten kissoja pidetään suomessa.


      • 87+098

        Kerrankin asiallinen tietopaketti kissanpidosta, kiitän ja kumarran.Tuosta on hyvä katsoa kissanpitoon mallia osaamattomampienkin.


    • tässä totuus

      http://www.hesy.fi/arkisto/info/tiedote300508.htm

      Vuonna 2003 voimaan tullut järjestyslaki sallii kissan pitämisen vapaana. Muutama poikkeus tästä säännöstä ilmaistaan järjestyslaissa näin: ”(omistajan on) pidettävä huolta siitä, ettei (kissa) pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua.” Kissalla on siis vapaa liikkumisoikeus koko maassa eikä kissaa lain mukaan tarvitse pitää kytkettynä taajamassakaan.

      • Le cat the best

        le cat linkki oli paljon parempi, selkeämmät neuvot heitteillejätöstä ja muusta kissanpidosta.Sun on vähän...puutteellinen, ei saa selvää kokoinaisuudesta.

        Le cat rules XD


      • vapaa kisu

        Mahtava juttu. Tuostahan se selvisi kaikille. Kissat saavat kulkea vapaana.


      • unohitko

        Mitäs se heitteilljättö tarkottikaan????


      • pysy hereillä
        vapaa kisu kirjoitti:

        Mahtava juttu. Tuostahan se selvisi kaikille. Kissat saavat kulkea vapaana.

        Muista olla itse aina mukana, muuten ovat kissat laittomasti heitteillä.Muista myös kääntää kissan kulku, ettei se mene naapuriin.
        Katso myös ettei mene loukkuun,loukusta et saa kissaa ottaa pois, ilman loukun omistajan lupaa.Ole siis tosi tarkkana, ettei kissa poistu pihastasi.


      • LAKI SALLII

        Kyllähän me tuon jo tiesimme, mutta kertaus on opintojen äiti.

        Lali sallii kissan vapaana kulkemisen.


      • 20+12
        LAKI SALLII kirjoitti:

        Kyllähän me tuon jo tiesimme, mutta kertaus on opintojen äiti.

        Lali sallii kissan vapaana kulkemisen.

        Laki ei kuitenkaan salli kissan heitteillejättöä, ja sitähän se on jos et valvo kissasi vapaata ulkoilua.


      • 7+8
        20+12 kirjoitti:

        Laki ei kuitenkaan salli kissan heitteillejättöä, ja sitähän se on jos et valvo kissasi vapaata ulkoilua.

        Se on aivan sama mitä laki sallii. Meillä kissat ovat vapaana joka tapauksessa.


      • sama mantra
        7+8 kirjoitti:

        Se on aivan sama mitä laki sallii. Meillä kissat ovat vapaana joka tapauksessa.

        Sitähän sä olet höpissyt täällä jo vuosia , kertoo paljon sinusta ihmisenä joka ei välitä kissansa turvallisuudesta XD


      • 6+8
        sama mantra kirjoitti:

        Sitähän sä olet höpissyt täällä jo vuosia , kertoo paljon sinusta ihmisenä joka ei välitä kissansa turvallisuudesta XD

        Ja vuosia ne kissat ovat turvallisesti vapaana ulkoilleet. :)


      • Korjataanpa
        20+12 kirjoitti:

        Laki ei kuitenkaan salli kissan heitteillejättöä, ja sitähän se on jos et valvo kissasi vapaata ulkoilua.

        "Laki ei kuitenkaan salli kissan heitteillejättöä, ja sitähän se on jos et valvo kissasi vapaata ulkoilua."

        Sitähän se ei ole.
        Laki selvästi sanoo, että kissan voi antaa vapaana kulkea, kunhan huolehtii, ettei se mene uimarannoille, lenkkipoluille jne. laissa määrätyille paikoille.
        Heitteille jätetty kissa on villiintynyt kissa, josta on erikseen laintulkintoja. Selkein on se, että villikissa saa ravintonsa luonnosta eikä ihmiseltä.


      • weifjwoijow43i
        Korjataanpa kirjoitti:

        "Laki ei kuitenkaan salli kissan heitteillejättöä, ja sitähän se on jos et valvo kissasi vapaata ulkoilua."

        Sitähän se ei ole.
        Laki selvästi sanoo, että kissan voi antaa vapaana kulkea, kunhan huolehtii, ettei se mene uimarannoille, lenkkipoluille jne. laissa määrätyille paikoille.
        Heitteille jätetty kissa on villiintynyt kissa, josta on erikseen laintulkintoja. Selkein on se, että villikissa saa ravintonsa luonnosta eikä ihmiseltä.

        No ei.

        Lue täältä http://ra.fi/Isc9 mitä poliisin ylijohto asiasta neuvoo.

        Ja ota opiksesi sekä lakkaa höpöttelemästä perättömyyksiä.


      • Korjataanpa
        weifjwoijow43i kirjoitti:

        No ei.

        Lue täältä http://ra.fi/Isc9 mitä poliisin ylijohto asiasta neuvoo.

        Ja ota opiksesi sekä lakkaa höpöttelemästä perättömyyksiä.

        "Lue täältä http://ra.fi/Isc9 mitä poliisin ylijohto asiasta neuvoo.

        Ja ota opiksesi sekä lakkaa höpöttelemästä perättömyyksiä."

        Mitä jos ihan itse lukisit ensin tuon laittamasi linkin. Se alkaa sanoilla: "Olette kirjeessänne tiedustelleet kissan vapaana pitämisestä TAAJAMASSA.."
        Poliisikin siis rajaa tuon säännön taajamaan. Ja taajamassakin "on pidettävä huolta", ettei kissa pääse, jne. Jos nyt tunnet kissasi reviirin ja tiedät, ettei alueella esimerkiksi ole lain tarkoittamia kissalta kiellettyjä alueita, niin pidä kissaasi vapaana. Muutoin sinun täytyy varmistua siitä muuten. Vaikka sitten valjailla jos ei muuten onnistu.


      • rijoger3ijug03895ut
        Korjataanpa kirjoitti:

        "Lue täältä http://ra.fi/Isc9 mitä poliisin ylijohto asiasta neuvoo.

        Ja ota opiksesi sekä lakkaa höpöttelemästä perättömyyksiä."

        Mitä jos ihan itse lukisit ensin tuon laittamasi linkin. Se alkaa sanoilla: "Olette kirjeessänne tiedustelleet kissan vapaana pitämisestä TAAJAMASSA.."
        Poliisikin siis rajaa tuon säännön taajamaan. Ja taajamassakin "on pidettävä huolta", ettei kissa pääse, jne. Jos nyt tunnet kissasi reviirin ja tiedät, ettei alueella esimerkiksi ole lain tarkoittamia kissalta kiellettyjä alueita, niin pidä kissaasi vapaana. Muutoin sinun täytyy varmistua siitä muuten. Vaikka sitten valjailla jos ei muuten onnistu.

        Ja yhä sinä vaan jaksat höpötellä perättömyyksiä.

        Kaikki mainitut lait ovat ihan yhtä lailla voimassa taajaman ulkopuolella kuin taajamassakin.

        Vai eikö sinun mielestäsi? Ole hyvä ja perustele näkemyksesi, jos edelleen olet eri mieltä!


      • niin se on
        Korjataanpa kirjoitti:

        "Lue täältä http://ra.fi/Isc9 mitä poliisin ylijohto asiasta neuvoo.

        Ja ota opiksesi sekä lakkaa höpöttelemästä perättömyyksiä."

        Mitä jos ihan itse lukisit ensin tuon laittamasi linkin. Se alkaa sanoilla: "Olette kirjeessänne tiedustelleet kissan vapaana pitämisestä TAAJAMASSA.."
        Poliisikin siis rajaa tuon säännön taajamaan. Ja taajamassakin "on pidettävä huolta", ettei kissa pääse, jne. Jos nyt tunnet kissasi reviirin ja tiedät, ettei alueella esimerkiksi ole lain tarkoittamia kissalta kiellettyjä alueita, niin pidä kissaasi vapaana. Muutoin sinun täytyy varmistua siitä muuten. Vaikka sitten valjailla jos ei muuten onnistu.

        Aivan niin. Erittäin hyvä huomio. Kissa saa olla vapaana maalla ihan miten itse haluaa.


      • En vänkää enempää
        rijoger3ijug03895ut kirjoitti:

        Ja yhä sinä vaan jaksat höpötellä perättömyyksiä.

        Kaikki mainitut lait ovat ihan yhtä lailla voimassa taajaman ulkopuolella kuin taajamassakin.

        Vai eikö sinun mielestäsi? Ole hyvä ja perustele näkemyksesi, jos edelleen olet eri mieltä!

        "Ole hyvä ja perustele näkemyksesi, jos edelleen olet eri mieltä!"

        Siksi että laissa sanotaan, että ne ovat voimassa taajamassa.
        Linkitätkö tänne tavaraa lukematta sitä ensin itse? Jos nyt luet (vielä kerran) sen oman linkkisisi, niin näet että asia on juuri niinkuin sanoin.


      • 10+26
        En vänkää enempää kirjoitti:

        "Ole hyvä ja perustele näkemyksesi, jos edelleen olet eri mieltä!"

        Siksi että laissa sanotaan, että ne ovat voimassa taajamassa.
        Linkitätkö tänne tavaraa lukematta sitä ensin itse? Jos nyt luet (vielä kerran) sen oman linkkisisi, niin näet että asia on juuri niinkuin sanoin.

        Kissoja koskevat lait ovat voimassa niin taajamissa kuin maaseudulla, ja jos osaa lukea sekä ymmärtää lukemansa niin huomaa että kissa saa liikkua vapaana ilman talutinta kaikkialla paitsi muutamin laissa olevin poikkeuksin.

        Kissa ei kuitenkaan saa liikkua vapaana ilman valvontaa missään tämän maan kolkassa, eli vaikka kissan ei tarvitsisikaan olla taluttimessa, sen on kuitenkin olla hallinnassa ja valvottuna.

        Kuinka sulla on kissa hallinnassasi ja valvottuna ellei se ole taluttimessa, ulkotarhassa tai pihaasi ympäröi parimetrinen aita?


      • take care of them
        niin se on kirjoitti:

        Aivan niin. Erittäin hyvä huomio. Kissa saa olla vapaana maalla ihan miten itse haluaa.

        Ajattele joskus muutakin kuin omaa napaasi!

        Kuten luontoa jossa kissa on peto

        http://jarmolautamki.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vapaa-aika/142712-vapaana-olevat-kotikissat-suuri-uhka-luonnolle

        Naapurustoa joka ei halua kissaasi tontilleen

        http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/652563/Kissa kuoli ilmakivaarin luotiin Littoisissa

        Omaa kissaasi joka voi joutua kärsimään

        http://www.raahenseutu.fi/cs/Satellite/Uutiset/1194635397965/artikkeli/taas tapettiin kissa.html


      • 7+1,3
        take care of them kirjoitti:

        Ajattele joskus muutakin kuin omaa napaasi!

        Kuten luontoa jossa kissa on peto

        http://jarmolautamki.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vapaa-aika/142712-vapaana-olevat-kotikissat-suuri-uhka-luonnolle

        Naapurustoa joka ei halua kissaasi tontilleen

        http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/652563/Kissa kuoli ilmakivaarin luotiin Littoisissa

        Omaa kissaasi joka voi joutua kärsimään

        http://www.raahenseutu.fi/cs/Satellite/Uutiset/1194635397965/artikkeli/taas tapettiin kissa.html

        Ulkokissuttelijat eivät ajattele ketään eikä mitään muuta kuin itseään, ja heihin vetoaminen on sama kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan.

        Ulkokissuttelijoilla on oma tai oman äidin halu ja tahto se tärkein, eivätkä he halua kunnioittaa lakeja eivätkä ottaa huomioon itsestään viisaampien, asiantuntijoiden, auktoriteettien tai varsinkaan eläinsuojeluväen mielipiteitä tai suosituksia.

        Ulkokissuttelija istuu onnellisena neljän seinän sisällä nenä tietokoneen näytöllä ilman havaintoa ulkomaailmasta sillä aikaa kun kissansa ehkä raahautuu verissä päin lähemmäksi tien penkkaa ettei jäisi toisenkin auton alle.

        Jälikirjoitus: milloin pidetään palstan pikkujoulu?


      • valvotut kissat
        10+26 kirjoitti:

        Kissoja koskevat lait ovat voimassa niin taajamissa kuin maaseudulla, ja jos osaa lukea sekä ymmärtää lukemansa niin huomaa että kissa saa liikkua vapaana ilman talutinta kaikkialla paitsi muutamin laissa olevin poikkeuksin.

        Kissa ei kuitenkaan saa liikkua vapaana ilman valvontaa missään tämän maan kolkassa, eli vaikka kissan ei tarvitsisikaan olla taluttimessa, sen on kuitenkin olla hallinnassa ja valvottuna.

        Kuinka sulla on kissa hallinnassasi ja valvottuna ellei se ole taluttimessa, ulkotarhassa tai pihaasi ympäröi parimetrinen aita?

        "Eläinsuojelulaki koskee luonnollisesti myös kissaa. Vainionpään tulkinnan
        mukaan eläintenhoitopykälä puoltaa sisäkissojen pitoa, mutta on huomioitava, että
        myös sisäkissa tarvitsee paljon tilaa, virikkeitä ja kiipeilymahdollisuuden voidakseen
        hyvin. Kissaa ei saa kytkeä kuin tilapäisesti, lyhytaikaisesti ja valvonnan alaisena.
        Metsästyslain mukaan kotieläimeksi otetun kissan heitteillejättö ja hylkääminen on
        kiellettyä, samoin kuin eläinsuojelulaissa koskien eläimiä yleensä. Vapaana kulkeva
        kissa eli kissan omistaja rikkoo usein lakia, ja omistaja on korvausvelvollinen kissan aiheuttaessa vahinkoa. Villiintyneen kissan määritelmä on, että se hankkii kaiken
        ravintonsa itse luonnosta."

        Linkki http://www.mmm.fi/attachments/elaimet/seura-_ja_harrastuselainten_hyvinvoinnin_neuvottelukunta/6Fp8J2sWa/PK_130213.pdf


      • Jo vähän silti
        10+26 kirjoitti:

        Kissoja koskevat lait ovat voimassa niin taajamissa kuin maaseudulla, ja jos osaa lukea sekä ymmärtää lukemansa niin huomaa että kissa saa liikkua vapaana ilman talutinta kaikkialla paitsi muutamin laissa olevin poikkeuksin.

        Kissa ei kuitenkaan saa liikkua vapaana ilman valvontaa missään tämän maan kolkassa, eli vaikka kissan ei tarvitsisikaan olla taluttimessa, sen on kuitenkin olla hallinnassa ja valvottuna.

        Kuinka sulla on kissa hallinnassasi ja valvottuna ellei se ole taluttimessa, ulkotarhassa tai pihaasi ympäröi parimetrinen aita?

        "Kuinka sulla on kissa hallinnassasi ja valvottuna ellei se ole taluttimessa, ulkotarhassa tai pihaasi ympäröi parimetrinen aita?"

        Pihaan ei vapaanapidon aluetta ole rajattu.
        Laissa ei ole mitään siitä, että kissan pitäisi pysyä pihallaan. Siitä on, ettei sitä saa päästää järjestyslain 14. luvun 2. momentin rajaamille paikoille.
        Siihen miten valvon, ettei niin tule tapahtumaan, ei laki ota mitään kantaa. Se on minun vastuullani.
        Miksi et lue sitä omaa linkkiäsi. Älä lähetä noita linkkejä, jos rupeat vänkäämään niitä vastaan.


      • herää.todellisuuteen
        niin se on kirjoitti:

        Aivan niin. Erittäin hyvä huomio. Kissa saa olla vapaana maalla ihan miten itse haluaa.

        Jänkkää miten lystäät jos elämässäs ei kerran muuta sisältöä ole.

        Mutta väärässä olet yhä vaan,kaiiki täällä sen tietää.
        Suomen eläinsuojelulaki ei salli kissan heitteillejättöä eikä hylkäämistä :)


      • Ruuneperi?
        7+1,3 kirjoitti:

        Ulkokissuttelijat eivät ajattele ketään eikä mitään muuta kuin itseään, ja heihin vetoaminen on sama kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan.

        Ulkokissuttelijoilla on oma tai oman äidin halu ja tahto se tärkein, eivätkä he halua kunnioittaa lakeja eivätkä ottaa huomioon itsestään viisaampien, asiantuntijoiden, auktoriteettien tai varsinkaan eläinsuojeluväen mielipiteitä tai suosituksia.

        Ulkokissuttelija istuu onnellisena neljän seinän sisällä nenä tietokoneen näytöllä ilman havaintoa ulkomaailmasta sillä aikaa kun kissansa ehkä raahautuu verissä päin lähemmäksi tien penkkaa ettei jäisi toisenkin auton alle.

        Jälikirjoitus: milloin pidetään palstan pikkujoulu?

        "Ulkokissuttelija istuu onnellisena neljän seinän sisällä nenä tietokoneen näytöllä ilman havaintoa ulkomaailmasta sillä aikaa kun kissansa ehkä raahautuu verissä päin lähemmäksi tien penkkaa ettei jäisi toisenkin auton alle"

        Minkä ikäinen olet? :DDDD


      • rip jouluako
        7+1,3 kirjoitti:

        Ulkokissuttelijat eivät ajattele ketään eikä mitään muuta kuin itseään, ja heihin vetoaminen on sama kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan.

        Ulkokissuttelijoilla on oma tai oman äidin halu ja tahto se tärkein, eivätkä he halua kunnioittaa lakeja eivätkä ottaa huomioon itsestään viisaampien, asiantuntijoiden, auktoriteettien tai varsinkaan eläinsuojeluväen mielipiteitä tai suosituksia.

        Ulkokissuttelija istuu onnellisena neljän seinän sisällä nenä tietokoneen näytöllä ilman havaintoa ulkomaailmasta sillä aikaa kun kissansa ehkä raahautuu verissä päin lähemmäksi tien penkkaa ettei jäisi toisenkin auton alle.

        Jälikirjoitus: milloin pidetään palstan pikkujoulu?

        Turvallista joulua tuskin voi kaikille kissoille toivottaa, heitteillä olo on aina laitonta ja vaarallista ;(


      • jänkyn jänkyn
        Jo vähän silti kirjoitti:

        "Kuinka sulla on kissa hallinnassasi ja valvottuna ellei se ole taluttimessa, ulkotarhassa tai pihaasi ympäröi parimetrinen aita?"

        Pihaan ei vapaanapidon aluetta ole rajattu.
        Laissa ei ole mitään siitä, että kissan pitäisi pysyä pihallaan. Siitä on, ettei sitä saa päästää järjestyslain 14. luvun 2. momentin rajaamille paikoille.
        Siihen miten valvon, ettei niin tule tapahtumaan, ei laki ota mitään kantaa. Se on minun vastuullani.
        Miksi et lue sitä omaa linkkiäsi. Älä lähetä noita linkkejä, jos rupeat vänkäämään niitä vastaan.

        Heitteille jätetyllä eläimellä tarkoitetaan joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa.

        Kotipiiri = kotirauhan alue

        Pihapiirin laajuudelle ei ole Suomessa metrimääräistä määritelmää. Pihan suhteen noudatetaan kotirauhan suojaa ja hallinnanoikeutta. Piha pitää olla omassa omistuksessa. Siis naapurin aluetta ei voi vallata pihapiirikseen! Pihapiiri ei voi olla kuinka laaja tahansa, vaan sen tulee olla pihapiirikäytössä siten, että ulkopuolelta tulija huomaa saapuvansa jonkin yksityiseen käyttöön ajatellulle piha-alueella. Pihassa tulisi olla pihan tunnusmerkkejä, kuten hoidettua ympäristöä tms. Pihan laajuus on siis hieman makuasia ja voi vaihdella paljon maasto-olosuhteista ja pihan käyttötarkoituksesta johtuen.

        Lainaus ympäristöhallinnon nettisivulta


      • 4+311
        Ruuneperi? kirjoitti:

        "Ulkokissuttelija istuu onnellisena neljän seinän sisällä nenä tietokoneen näytöllä ilman havaintoa ulkomaailmasta sillä aikaa kun kissansa ehkä raahautuu verissä päin lähemmäksi tien penkkaa ettei jäisi toisenkin auton alle"

        Minkä ikäinen olet? :DDDD

        Miksi ikäni sinua kiinnostaa?

        Tekemieni kirjoitus- ja lyöntivirheittenkö vuoksi? Ehkä olin vain huono koulussa.


      • tiluliii
        Korjataanpa kirjoitti:

        "Lue täältä http://ra.fi/Isc9 mitä poliisin ylijohto asiasta neuvoo.

        Ja ota opiksesi sekä lakkaa höpöttelemästä perättömyyksiä."

        Mitä jos ihan itse lukisit ensin tuon laittamasi linkin. Se alkaa sanoilla: "Olette kirjeessänne tiedustelleet kissan vapaana pitämisestä TAAJAMASSA.."
        Poliisikin siis rajaa tuon säännön taajamaan. Ja taajamassakin "on pidettävä huolta", ettei kissa pääse, jne. Jos nyt tunnet kissasi reviirin ja tiedät, ettei alueella esimerkiksi ole lain tarkoittamia kissalta kiellettyjä alueita, niin pidä kissaasi vapaana. Muutoin sinun täytyy varmistua siitä muuten. Vaikka sitten valjailla jos ei muuten onnistu.

        ""Olette kirjeessänne tiedustelleet kissan vapaana pitämisestä TAAJAMASSA.."
        Poliisikin siis rajaa tuon säännön taajamaan."

        Tyhmä vai enemmän tyhmä?

        Poliisi vastaa kysymykseen saako taajamassa pitää kissoja vapaana eikä sen kummempaa. Poliisi ei vastaa kysymykseen saako koko maassa pitää kissoja vapaana kun sitä ei heiltä kysytty.

        Poliisi ei rajaa yhtään mitään vaan vastaa esitettyyn kysymykseen :)


      • näin se menee
        tiluliii kirjoitti:

        ""Olette kirjeessänne tiedustelleet kissan vapaana pitämisestä TAAJAMASSA.."
        Poliisikin siis rajaa tuon säännön taajamaan."

        Tyhmä vai enemmän tyhmä?

        Poliisi vastaa kysymykseen saako taajamassa pitää kissoja vapaana eikä sen kummempaa. Poliisi ei vastaa kysymykseen saako koko maassa pitää kissoja vapaana kun sitä ei heiltä kysytty.

        Poliisi ei rajaa yhtään mitään vaan vastaa esitettyyn kysymykseen :)

        Näytät olevan enemmän tyhmä kun et ymmärrä, ettei tuollaisella sepustuksella ole mitään merkitystä. Kissat pysyvät vapaana joka tapauksessa.


      • 14+2
        näin se menee kirjoitti:

        Näytät olevan enemmän tyhmä kun et ymmärrä, ettei tuollaisella sepustuksella ole mitään merkitystä. Kissat pysyvät vapaana joka tapauksessa.

        Sinä oletkin umpi-idiootti joka on jo tuhat kertaa kirjoittanut että valitset itse mitä lakeja noudatat etkä välitä kissojesi kohtalosta tuon taivaallista. Se kaikki on jo kuultu, joten siirry seuraavalle keskustelupalstalle trollaamaan. Löydätkö sinne itse vai pitääkö antaa vinkki mistä niitä löytyy?


      • love them

      • Paha Paha Paha
        sama mantra kirjoitti:

        Sitähän sä olet höpissyt täällä jo vuosia , kertoo paljon sinusta ihmisenä joka ei välitä kissansa turvallisuudesta XD

        Hän on PAHA IHMINEN eikä välitä kissoistaan, suotta sellaisen kanssa jankkaa. Parempi olisi lopettaa kissoja vapaana pitävä ihminen, mutta armeliasta ainakin lopettaa hänen kissansa.


      • Nappi otsaan
        tiluliii kirjoitti:

        ""Olette kirjeessänne tiedustelleet kissan vapaana pitämisestä TAAJAMASSA.."
        Poliisikin siis rajaa tuon säännön taajamaan."

        Tyhmä vai enemmän tyhmä?

        Poliisi vastaa kysymykseen saako taajamassa pitää kissoja vapaana eikä sen kummempaa. Poliisi ei vastaa kysymykseen saako koko maassa pitää kissoja vapaana kun sitä ei heiltä kysytty.

        Poliisi ei rajaa yhtään mitään vaan vastaa esitettyyn kysymykseen :)

        Metsästyslaki toteaa aika selkeästi asian niin taajamassa kuin taajaman ulkopuolella. Ei saa pitää valvomatta ja omistajan pihan ulkopuolella lopetettavissa.

        Metsästyslaki (katso vaikkapa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615 )

        -kissaan sovelletaan, mitä rauhoittamattomista eläimistä säädetään

        -alueen omistajalla tai haltijalla on oikeus pyydystää tai tappaa alueellaan oleva rauhoittamaton eläin

        -oikeus pyydystää tai tappaa rauhoittamaton eläin on myös rakennuksen omistajalla tai haltijalla, jos rauhoittamaton eläin tavataan rakennuksessa tai sen pihapiirissä, sekä metsästysvuokraoikeuden haltijalla ja metsästysluvan saaneella, jollei vuokrasopimuksesta tai luvasta muuta johdu


      • 8+9
        Nappi otsaan kirjoitti:

        Metsästyslaki toteaa aika selkeästi asian niin taajamassa kuin taajaman ulkopuolella. Ei saa pitää valvomatta ja omistajan pihan ulkopuolella lopetettavissa.

        Metsästyslaki (katso vaikkapa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615 )

        -kissaan sovelletaan, mitä rauhoittamattomista eläimistä säädetään

        -alueen omistajalla tai haltijalla on oikeus pyydystää tai tappaa alueellaan oleva rauhoittamaton eläin

        -oikeus pyydystää tai tappaa rauhoittamaton eläin on myös rakennuksen omistajalla tai haltijalla, jos rauhoittamaton eläin tavataan rakennuksessa tai sen pihapiirissä, sekä metsästysvuokraoikeuden haltijalla ja metsästysluvan saaneella, jollei vuokrasopimuksesta tai luvasta muuta johdu

        Vaikka olet jopa trolliksi tyhmä kuin saapas, niin laitetaan tosielämästä esimerkki.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288335770236.html

        "Naapurin kissan ampumisesta tulleet sakot nousivat yli tuhanteen euroon. Ampuja joutuu maksamaan myös yli 2 600 euron korvaukset, joihin sisältyy muun muassa uuden kissan hankintakulut.
        Tapaus sattui Polvijärvellä juhannusaattona yöaikaan. Mies kertoi ampuneensa villiintyneen kissan puutarhassaan. Hän katsoi lailliseksi oikeudekseen lopettaa kissan, joka toistuvasti tunkeutui hänen pihapiiriinsä.
        Käräjäoikeus ei pitänyt kertomusta uskottavana, siksikään, ettei kissa ollut villiintyneen näköinen. Oikeuden mukaan ampuminenkaan ei todennäköisesti tapahtunut puutarhassa.
        Pahoin haavoittunut kissa löydettiin satojen metrien päästä tien penkalta. Oikeuden mukaan kissa ei ollut voinut edetä sellaista matkaa jälkiä jättämättä.
        Kissa kitui tunteja ennen kuin löydettiin ja vietiin eläinlääkäriin lopetettavaksi.
        Oikeus määräsi korvaukset täysimääräisinä, koska vahinko aiheutettiin tahallaan. Ampuja menetti myös pistoolinsa ja äänenvaimentimen valtiolle."

        Kalliiksi tuli kisun ampuminen.


      • Länkynlänkyn
        jänkyn jänkyn kirjoitti:

        Heitteille jätetyllä eläimellä tarkoitetaan joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa.

        Kotipiiri = kotirauhan alue

        Pihapiirin laajuudelle ei ole Suomessa metrimääräistä määritelmää. Pihan suhteen noudatetaan kotirauhan suojaa ja hallinnanoikeutta. Piha pitää olla omassa omistuksessa. Siis naapurin aluetta ei voi vallata pihapiirikseen! Pihapiiri ei voi olla kuinka laaja tahansa, vaan sen tulee olla pihapiirikäytössä siten, että ulkopuolelta tulija huomaa saapuvansa jonkin yksityiseen käyttöön ajatellulle piha-alueella. Pihassa tulisi olla pihan tunnusmerkkejä, kuten hoidettua ympäristöä tms. Pihan laajuus on siis hieman makuasia ja voi vaihdella paljon maasto-olosuhteista ja pihan käyttötarkoituksesta johtuen.

        Lainaus ympäristöhallinnon nettisivulta

        Lainaat asetusta, etkä lakia. Lue säikeen aiemmat viestit. Laki on vahvempi kuin asetus


      • 6+44
        Länkynlänkyn kirjoitti:

        Lainaat asetusta, etkä lakia. Lue säikeen aiemmat viestit. Laki on vahvempi kuin asetus

        Diipa daapa.. lue yhteiskuntaopin kirja vielä kerralleen niin tiedät edes jotain!

        Tietysti vähän viisaampi osaisi gooooooglettaa sanan asetus niin tietäisi että mistä on kysymys.


      • prfgerigjor3iej
        En vänkää enempää kirjoitti:

        "Ole hyvä ja perustele näkemyksesi, jos edelleen olet eri mieltä!"

        Siksi että laissa sanotaan, että ne ovat voimassa taajamassa.
        Linkitätkö tänne tavaraa lukematta sitä ensin itse? Jos nyt luet (vielä kerran) sen oman linkkisisi, niin näet että asia on juuri niinkuin sanoin.

        "Siksi että laissa sanotaan, että ne ovat voimassa taajamassa."

        Missä laissa semmoista sanotaan? Ole hyvä ja perustele!


      • wierjfto34ju03984u
        8+9 kirjoitti:

        Vaikka olet jopa trolliksi tyhmä kuin saapas, niin laitetaan tosielämästä esimerkki.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288335770236.html

        "Naapurin kissan ampumisesta tulleet sakot nousivat yli tuhanteen euroon. Ampuja joutuu maksamaan myös yli 2 600 euron korvaukset, joihin sisältyy muun muassa uuden kissan hankintakulut.
        Tapaus sattui Polvijärvellä juhannusaattona yöaikaan. Mies kertoi ampuneensa villiintyneen kissan puutarhassaan. Hän katsoi lailliseksi oikeudekseen lopettaa kissan, joka toistuvasti tunkeutui hänen pihapiiriinsä.
        Käräjäoikeus ei pitänyt kertomusta uskottavana, siksikään, ettei kissa ollut villiintyneen näköinen. Oikeuden mukaan ampuminenkaan ei todennäköisesti tapahtunut puutarhassa.
        Pahoin haavoittunut kissa löydettiin satojen metrien päästä tien penkalta. Oikeuden mukaan kissa ei ollut voinut edetä sellaista matkaa jälkiä jättämättä.
        Kissa kitui tunteja ennen kuin löydettiin ja vietiin eläinlääkäriin lopetettavaksi.
        Oikeus määräsi korvaukset täysimääräisinä, koska vahinko aiheutettiin tahallaan. Ampuja menetti myös pistoolinsa ja äänenvaimentimen valtiolle."

        Kalliiksi tuli kisun ampuminen.

        Entä saiko omistaja kissansa heräteltyä takaisin henkiin?

        Tai eipä kai sillä kissalla OIKEASTI mitään arvoa olekaan.


      • weopfpriepoi3
        Länkynlänkyn kirjoitti:

        Lainaat asetusta, etkä lakia. Lue säikeen aiemmat viestit. Laki on vahvempi kuin asetus

        Selittäisitkö tarkemmin, minkä vuoksi asetuksissa säädettyjä määräyksiä ei sinun mielestäsi tarvitse henkilön noudattaa?

        Olisi niin kovasti kätevää selittää esim. poliisille, että nimim. "Länkynlänkyn" loistavien perustelujen ansioista voitte vapaasti pyyhkiä sillä liikennemerkin nro 361 noudattamatta jättämisestä kirjoitetulla rangaistusmääräyslomakkeella ahterianne.

        Selitä nyt jo kiireesti!


      • Vänkynvänkyn
        6+44 kirjoitti:

        Diipa daapa.. lue yhteiskuntaopin kirja vielä kerralleen niin tiedät edes jotain!

        Tietysti vähän viisaampi osaisi gooooooglettaa sanan asetus niin tietäisi että mistä on kysymys.

        "Tietysti vähän viisaampi osaisi gooooooglettaa sanan asetus niin tietäisi että mistä on kysymys."

        Kuinka lainsäädäntö rakentuu: www.heikniemi.fi/kirj/jur/yleinen/oikrak.html
        Ei ollut ollenkaan vaikeaa. "Sääntelyn tasot on listattu tärkeysjärjestyksessä. Järjestys toimii siten, että ylemmällä tasolla annetaan aina oikeus alemman tason säädöksen antamiseen. Periaatteessa järjestykseen kuuluu myös se piirre, ettei ylemmän tason kanssa ristiriidassa olevaa alemmantasoista säädöstä sovelleta."


      • Valmiissa maailmassa
        weopfpriepoi3 kirjoitti:

        Selittäisitkö tarkemmin, minkä vuoksi asetuksissa säädettyjä määräyksiä ei sinun mielestäsi tarvitse henkilön noudattaa?

        Olisi niin kovasti kätevää selittää esim. poliisille, että nimim. "Länkynlänkyn" loistavien perustelujen ansioista voitte vapaasti pyyhkiä sillä liikennemerkin nro 361 noudattamatta jättämisestä kirjoitetulla rangaistusmääräyslomakkeella ahterianne.

        Selitä nyt jo kiireesti!

        "Selitä nyt jo kiireesti!"

        Mikäs kiire sinulla on?


      • Et itse osaa?
        prfgerigjor3iej kirjoitti:

        "Siksi että laissa sanotaan, että ne ovat voimassa taajamassa."

        Missä laissa semmoista sanotaan? Ole hyvä ja perustele!

        "Missä laissa semmoista sanotaan? Ole hyvä ja perustele!"

        Onko sinulla lukihäiriö? Varmaan eniten linkattu tässäkin ketjussa. Kyse siis järjestyslaista. Tässä (jälleen kerran) linkki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612
        Sieltä erityisesti luku 4, joka koskee eläintenpitoa. 14 pykälän momentti 1 koskee koiran kiinnipitämistä taajamassa. Erikseen todetaan, ettei pykälä koske kissaa. Niinpä kissaa saa pitää taajamassa vapaana, kunhan pitää huolen, ettei se mene momentissa 2 mainittuhin paikkoihin.

        Vastaisen varalle, kaikki lait löytyvät netistä http://www.finlex.fi/fi/


      • oikeustieteen yo
        Vänkynvänkyn kirjoitti:

        "Tietysti vähän viisaampi osaisi gooooooglettaa sanan asetus niin tietäisi että mistä on kysymys."

        Kuinka lainsäädäntö rakentuu: www.heikniemi.fi/kirj/jur/yleinen/oikrak.html
        Ei ollut ollenkaan vaikeaa. "Sääntelyn tasot on listattu tärkeysjärjestyksessä. Järjestys toimii siten, että ylemmällä tasolla annetaan aina oikeus alemman tason säädöksen antamiseen. Periaatteessa järjestykseen kuuluu myös se piirre, ettei ylemmän tason kanssa ristiriidassa olevaa alemmantasoista säädöstä sovelleta."

        Asetus täydentää ja tarkentaa lakia eli on sen osa. Lemmikkieläinten suojelua koskevan euroopalainen yleissopimus on asetuksella otettu osaksi suomalaista lainsäädäntöä, ja täten velvoittaa niin valtiovaltaa kuin yksilöitä. Lainsäädäntö on monimutkainen ja aikaa vievä tapahtumaketju, joten siksi hyvin paljon asoita voimaansaatetaan nimenomaan asetuksella.

        Tuossa muistutuksena lemmikkieläimiä koskevat lait

        http://www.espoonasunnot.fi/asukas/asukasopas/lemmikit/säännöt


      • ljlhoiholih
        Et itse osaa? kirjoitti:

        "Missä laissa semmoista sanotaan? Ole hyvä ja perustele!"

        Onko sinulla lukihäiriö? Varmaan eniten linkattu tässäkin ketjussa. Kyse siis järjestyslaista. Tässä (jälleen kerran) linkki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612
        Sieltä erityisesti luku 4, joka koskee eläintenpitoa. 14 pykälän momentti 1 koskee koiran kiinnipitämistä taajamassa. Erikseen todetaan, ettei pykälä koske kissaa. Niinpä kissaa saa pitää taajamassa vapaana, kunhan pitää huolen, ettei se mene momentissa 2 mainittuhin paikkoihin.

        Vastaisen varalle, kaikki lait löytyvät netistä http://www.finlex.fi/fi/

        Väitit edellä, että jossakin laissa sanottaisiin sen olevan voimassa taajamassa.

        Ei edes järjestyslaissa semmoista sanota, ihan turhaan mussutat.

        Mainitun lain 14§:ssä on tosin olemassa 1. momentti, jossa määrätään koira pidettäväksi taajamassa kytkettynä, mutta se on eri asia. Järjestyslaki on ihan yhtä lailla voimassa taajaman ulkopuolellakin, oli koirat sitten kytkettyinä tai ei.


      • eowifhwiuerhfow3e
        Valmiissa maailmassa kirjoitti:

        "Selitä nyt jo kiireesti!"

        Mikäs kiire sinulla on?

        Selitä nyt vain, niin saamme kaikki jatkossa nauraa ylinopeussakoille!

        Vai etkö osaakaan selittää?


      • Tulisiko selväksi
        oikeustieteen yo kirjoitti:

        Asetus täydentää ja tarkentaa lakia eli on sen osa. Lemmikkieläinten suojelua koskevan euroopalainen yleissopimus on asetuksella otettu osaksi suomalaista lainsäädäntöä, ja täten velvoittaa niin valtiovaltaa kuin yksilöitä. Lainsäädäntö on monimutkainen ja aikaa vievä tapahtumaketju, joten siksi hyvin paljon asoita voimaansaatetaan nimenomaan asetuksella.

        Tuossa muistutuksena lemmikkieläimiä koskevat lait

        http://www.espoonasunnot.fi/asukas/asukasopas/lemmikit/säännöt

        Parahin oikeustieteen yo,
        Hyvää jatkoa opintoihin. Käytä kuitenkin lähteenäsi ennemmin vaikkapa finnlex ajantasaista lakia, kuin asunto-oskeyhtiön sivuja. Ei sillä, että tieto siellä tässä tapauksessa poikkeaisi, mutta tuntuu vaikealta uskoa, ettei oikeustieteen yo löydä kunnollista lähdettä faktoihinsa. Tämä sivuhuomautuksena ja ystävällisenä ohjeena vaikkapa päättötyötäsi varten.

        Mutta itse asiaan. Asetus todellakin täydentää lakia. Tilanteessa jossa asetus on ristiriidassa lain kanssa, on kuitenkin laki se jota noudatetaan. Laki on siis
        "vahvempi" kuin asetus. Se on tässä tilanne. Laki sanoo, että kissaa saa pitää
        vapaana, mutta asetus kieltää. Lakia noudatetaan.


      • wpierwo3irfjuowe3jif
        Tulisiko selväksi kirjoitti:

        Parahin oikeustieteen yo,
        Hyvää jatkoa opintoihin. Käytä kuitenkin lähteenäsi ennemmin vaikkapa finnlex ajantasaista lakia, kuin asunto-oskeyhtiön sivuja. Ei sillä, että tieto siellä tässä tapauksessa poikkeaisi, mutta tuntuu vaikealta uskoa, ettei oikeustieteen yo löydä kunnollista lähdettä faktoihinsa. Tämä sivuhuomautuksena ja ystävällisenä ohjeena vaikkapa päättötyötäsi varten.

        Mutta itse asiaan. Asetus todellakin täydentää lakia. Tilanteessa jossa asetus on ristiriidassa lain kanssa, on kuitenkin laki se jota noudatetaan. Laki on siis
        "vahvempi" kuin asetus. Se on tässä tilanne. Laki sanoo, että kissaa saa pitää
        vapaana, mutta asetus kieltää. Lakia noudatetaan.

        Arvoisa tulisiko selväksi!

        Se on FINLEX, http://www.finlex.fi , ei finnlex.

        Eivätkä laki ja asetus ole millään tavalla ristiriidassa kissojen kohdalla, ihan suotta tuommoista yrität väittää.

        1) Metsästyslain 85§ kieltää lemmikiksi otetun kissan heitteillejättämisen ja hylkäämisen. kts tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615#L11P85

        2) Entä milloin kissa on HEITTEILLÄ? HEITTEILLÄ oleva eläin on määritelty asetuksen 49/1992 määritelmistä, kohdassa 5, kts tarkemmin sitäkin: http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1992/19920049#idp395152

        Kun lemmikki on poistunut omistajansa kotipiirin rajojen ulkopuolelle ilman välitöntä valvontaa, on omistaja syyllistynyt metsästyslain 75§ 6-kohdan mukaiseen metsästyslain säännösten rikkomiseen ja on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, metsästyslain säännösten rikkomisesta sakkoon. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615?search[type]=pika&search[pika]=metsästyslaki#L10P75

        Lue vain yhä uudelleen ja yritä ymmärtää se poliisin ylijohdon lausunto, vaikka sen ymmärtäminen vaikuttaakin olevan aivokapasiteetillesi ylivoimainen tehtävä.

        http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu14/home.nsf/files/Vastaus kirjeeseen kissan vapaana pidosta/$file/Vastaus kirjeeseen kissan vapaana pidosta.pdf

        ja sama linkki lyhennettynä versiona: http://ra.fi/Isc9


      • 88+88
        Tulisiko selväksi kirjoitti:

        Parahin oikeustieteen yo,
        Hyvää jatkoa opintoihin. Käytä kuitenkin lähteenäsi ennemmin vaikkapa finnlex ajantasaista lakia, kuin asunto-oskeyhtiön sivuja. Ei sillä, että tieto siellä tässä tapauksessa poikkeaisi, mutta tuntuu vaikealta uskoa, ettei oikeustieteen yo löydä kunnollista lähdettä faktoihinsa. Tämä sivuhuomautuksena ja ystävällisenä ohjeena vaikkapa päättötyötäsi varten.

        Mutta itse asiaan. Asetus todellakin täydentää lakia. Tilanteessa jossa asetus on ristiriidassa lain kanssa, on kuitenkin laki se jota noudatetaan. Laki on siis
        "vahvempi" kuin asetus. Se on tässä tilanne. Laki sanoo, että kissaa saa pitää
        vapaana, mutta asetus kieltää. Lakia noudatetaan.

        Totta helvetissä (ja maassakin) kissa saa olla vapaana, mutta villakoiran ydin onkin siinä että ainoastaan valvotusti ja hallinnassa.

        Miten tämä voi olla niin vaikeaa tajuta?


      • Tulisiko selväksi
        wpierwo3irfjuowe3jif kirjoitti:

        Arvoisa tulisiko selväksi!

        Se on FINLEX, http://www.finlex.fi , ei finnlex.

        Eivätkä laki ja asetus ole millään tavalla ristiriidassa kissojen kohdalla, ihan suotta tuommoista yrität väittää.

        1) Metsästyslain 85§ kieltää lemmikiksi otetun kissan heitteillejättämisen ja hylkäämisen. kts tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615#L11P85

        2) Entä milloin kissa on HEITTEILLÄ? HEITTEILLÄ oleva eläin on määritelty asetuksen 49/1992 määritelmistä, kohdassa 5, kts tarkemmin sitäkin: http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1992/19920049#idp395152

        Kun lemmikki on poistunut omistajansa kotipiirin rajojen ulkopuolelle ilman välitöntä valvontaa, on omistaja syyllistynyt metsästyslain 75§ 6-kohdan mukaiseen metsästyslain säännösten rikkomiseen ja on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, metsästyslain säännösten rikkomisesta sakkoon. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615?search[type]=pika&search[pika]=metsästyslaki#L10P75

        Lue vain yhä uudelleen ja yritä ymmärtää se poliisin ylijohdon lausunto, vaikka sen ymmärtäminen vaikuttaakin olevan aivokapasiteetillesi ylivoimainen tehtävä.

        http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu14/home.nsf/files/Vastaus kirjeeseen kissan vapaana pidosta/$file/Vastaus kirjeeseen kissan vapaana pidosta.pdf

        ja sama linkki lyhennettynä versiona: http://ra.fi/Isc9

        "Eivätkä laki ja asetus ole millään tavalla ristiriidassa kissojen kohdalla, ihan suotta tuommoista yrität väittää."

        Kunnioitettu wpierwo3irfjuowe3jif,

        Linkität ansiokkaasti metsästyslakia ja asetusta, mutta kun se ristiriita on järjestyslain ja asetuksen välillä, kuten tuolla ylempänä on monen monta kertaa toteennäytetty. Jopa OMA linkkisi pitää JÄLLEEN sisällään juuri ne kohdat. En halua jatkaa keskustelua, jossa vastapuoli unohtaa jatkuvasti asiat mistä juuri on annettu faktat. Keskustelu ei silloin etene, eikä siitä ole mitään hyötyä. Hauskaa jatkoa.


      • Valmiissa maailmassa
        eowifhwiuerhfow3e kirjoitti:

        Selitä nyt vain, niin saamme kaikki jatkossa nauraa ylinopeussakoille!

        Vai etkö osaakaan selittää?

        "Selitä nyt vain, niin saamme kaikki jatkossa nauraa ylinopeussakoille!"

        No jos todella löydät ristiriidan tieliikennelain ja asetuksen välillä, niin siitä vain sitten. En usko sellaista olevan.

        Vastasin niin nopeasti kuin viitsin. Toivottavasti lainopilliset neuvoni eivät tulleet liian myöhään. Kun asiakin oli noin polttava...


      • erijgoerig3oig3j
        Tulisiko selväksi kirjoitti:

        "Eivätkä laki ja asetus ole millään tavalla ristiriidassa kissojen kohdalla, ihan suotta tuommoista yrität väittää."

        Kunnioitettu wpierwo3irfjuowe3jif,

        Linkität ansiokkaasti metsästyslakia ja asetusta, mutta kun se ristiriita on järjestyslain ja asetuksen välillä, kuten tuolla ylempänä on monen monta kertaa toteennäytetty. Jopa OMA linkkisi pitää JÄLLEEN sisällään juuri ne kohdat. En halua jatkaa keskustelua, jossa vastapuoli unohtaa jatkuvasti asiat mistä juuri on annettu faktat. Keskustelu ei silloin etene, eikä siitä ole mitään hyötyä. Hauskaa jatkoa.

        Parahin tulisiko selväksi!

        Väitit edellä, että

        "Laki sanoo, että kissaa saa pitää vapaana, mutta asetus kieltää."

        Valitettavasti sinä olet väärässä, sillä missään laissa ei sanota, että kissaa saa pitää vapaana. Osoita toki semmoinen lainkohta, jos jostakin löydät!

        Siinäkin olet väärässä, että jokin asetus kieltäisi kissan vapaana pitämisen. Ja taas uudelleen: osoita toki sellainen lainkohta tai asetus, jossa kissan vapaana pitäminen kielletään!

        Kyse on siis TULKINNOISTA, jotka nekin sinä teet väärin. Oikeat tulkinnat löytyvät sieltä poliisin ylijohdon lausunnosta.

        Usko pois!.


      • piregjpwiregjp3ewoir
        Valmiissa maailmassa kirjoitti:

        "Selitä nyt vain, niin saamme kaikki jatkossa nauraa ylinopeussakoille!"

        No jos todella löydät ristiriidan tieliikennelain ja asetuksen välillä, niin siitä vain sitten. En usko sellaista olevan.

        Vastasin niin nopeasti kuin viitsin. Toivottavasti lainopilliset neuvoni eivät tulleet liian myöhään. Kun asiakin oli noin polttava...

        Onko joku väittänyt, että tieliikennelain ja -asetuksen välillä olisi ristiriita?

        Kuka? Milloin?

        Olet aiemmissa viesteissäsi antanut ymmärtää, että asetuksissa olevista säännöksistä ei tarvitsisi kansalaisen välittää, niin samalla perusteella kai sitten tieliikenneasetuksenkin määräykset ( mm. liikennemerkki nro 361 ) voi jättää noudattamatta.

        Vai mitä?


      • Tulisiko selväksi
        erijgoerig3oig3j kirjoitti:

        Parahin tulisiko selväksi!

        Väitit edellä, että

        "Laki sanoo, että kissaa saa pitää vapaana, mutta asetus kieltää."

        Valitettavasti sinä olet väärässä, sillä missään laissa ei sanota, että kissaa saa pitää vapaana. Osoita toki semmoinen lainkohta, jos jostakin löydät!

        Siinäkin olet väärässä, että jokin asetus kieltäisi kissan vapaana pitämisen. Ja taas uudelleen: osoita toki sellainen lainkohta tai asetus, jossa kissan vapaana pitäminen kielletään!

        Kyse on siis TULKINNOISTA, jotka nekin sinä teet väärin. Oikeat tulkinnat löytyvät sieltä poliisin ylijohdon lausunnosta.

        Usko pois!.

        "Valitettavasti sinä olet väärässä, sillä missään laissa ei sanota, että kissaa saa pitää vapaana. Osoita toki semmoinen lainkohta, jos jostakin löydät!"

        Suuresti arvostettu erijgoerig3oig3j,

        Laissa ei myöskään ole sanottu, että kissalle saa antaa ruokaa. Pahus kun tuo oikeustieteen yo jo poistui paikalta. Hän olisi varmaan osannut selittää paremmin, että laki perustuu usein kieltoihin. Periaate on siten, että kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Kissan tapauksessa siis vaikkapa ruokkiminen tai vapaana pitäminen. KOIRAA on sallittua taajamassa ulkoiluttaa vain kytkettynä. Sataan kertaan tässä ketjussa siteerattu järjestyslaki vapauttaa kissan tuosta velvoitteesta. Siitä siis seuraa, että kissaa voi pitää vapaana taajamassakin.

        Nyt tullaan sitten siihen kaipaamaasi TULKINTAAN. Jotkut palstan lukijoista ovat tulkinneet ASETUKSEN tekstin niin, että kissaa ei saisi pitää vapaana. Kyseessä siis lähinnä sanan VALVONTA merkitys. Onko kissa valvonnassa, jos omistaja on pitänyt huolen siitä, ettei kissa pääse järjestyslain luvussa 4 pykälän 14 momentin 2 mukaisiin paikkoihin. En tiedä, eikä minun tarvitse tietääkään, sillä jos asetusta tulkitaan siten, että kissaa tulisi pitää kytkettynä, sotii se järjestyslain em. kohtaa vastaan. Ja kuten moneen kertaan on tässäkin säikeessä todettu, laki on vahvempi kuin asetus. Usko pois!


      • Valmiissa maailmassa
        piregjpwiregjp3ewoir kirjoitti:

        Onko joku väittänyt, että tieliikennelain ja -asetuksen välillä olisi ristiriita?

        Kuka? Milloin?

        Olet aiemmissa viesteissäsi antanut ymmärtää, että asetuksissa olevista säännöksistä ei tarvitsisi kansalaisen välittää, niin samalla perusteella kai sitten tieliikenneasetuksenkin määräykset ( mm. liikennemerkki nro 361 ) voi jättää noudattamatta.

        Vai mitä?

        "Onko joku väittänyt, että tieliikennelain ja -asetuksen välillä olisi ristiriita?

        Kuka? Milloin?"

        Sinä hait lupaa ajaa ylinopeutta. MINÄ en ole koskaan sanonut, ettei kansalaisen tule välittää asetuksista. Olen nimimerkillä "Tulisiko selväksi" todennut, että lain ja asetuksen välillä on hierarkia, josta seuraa, että kun laki ja asetus ovat ristiriidassa, niin lakia tulee noudattaa.

        Tarkkuutta siihen lukemiseen.

        Pahoittelen nimimerkin vaihtamista kesken keskustelun.


      • ldfkgedfligjoeri
        Tulisiko selväksi kirjoitti:

        "Valitettavasti sinä olet väärässä, sillä missään laissa ei sanota, että kissaa saa pitää vapaana. Osoita toki semmoinen lainkohta, jos jostakin löydät!"

        Suuresti arvostettu erijgoerig3oig3j,

        Laissa ei myöskään ole sanottu, että kissalle saa antaa ruokaa. Pahus kun tuo oikeustieteen yo jo poistui paikalta. Hän olisi varmaan osannut selittää paremmin, että laki perustuu usein kieltoihin. Periaate on siten, että kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Kissan tapauksessa siis vaikkapa ruokkiminen tai vapaana pitäminen. KOIRAA on sallittua taajamassa ulkoiluttaa vain kytkettynä. Sataan kertaan tässä ketjussa siteerattu järjestyslaki vapauttaa kissan tuosta velvoitteesta. Siitä siis seuraa, että kissaa voi pitää vapaana taajamassakin.

        Nyt tullaan sitten siihen kaipaamaasi TULKINTAAN. Jotkut palstan lukijoista ovat tulkinneet ASETUKSEN tekstin niin, että kissaa ei saisi pitää vapaana. Kyseessä siis lähinnä sanan VALVONTA merkitys. Onko kissa valvonnassa, jos omistaja on pitänyt huolen siitä, ettei kissa pääse järjestyslain luvussa 4 pykälän 14 momentin 2 mukaisiin paikkoihin. En tiedä, eikä minun tarvitse tietääkään, sillä jos asetusta tulkitaan siten, että kissaa tulisi pitää kytkettynä, sotii se järjestyslain em. kohtaa vastaan. Ja kuten moneen kertaan on tässäkin säikeessä todettu, laki on vahvempi kuin asetus. Usko pois!

        Parahin tulisiko selväksi!

        Miksi ihmeessä haluat inttää lakien ja asetusten vahvuudesta? Eihän sillä ole kissoista huolehtimisen suhteen mitään merkitystä.

        Kuten todettua, tässä asiassa SEKÄ LAKIEN ETTÄ ASETUSTEN OIKEAT TULKINNAT löytyvät siitä poliisin ylijohdon lausunnosta.

        Ei niissä pitäisi olla kenellekään mitään epäselvää. Lemmikeistään kuuluu henkilön asiallisesti huolehtia ja sillä siisti.


      • sadfgjpweofjpwof
        Valmiissa maailmassa kirjoitti:

        "Onko joku väittänyt, että tieliikennelain ja -asetuksen välillä olisi ristiriita?

        Kuka? Milloin?"

        Sinä hait lupaa ajaa ylinopeutta. MINÄ en ole koskaan sanonut, ettei kansalaisen tule välittää asetuksista. Olen nimimerkillä "Tulisiko selväksi" todennut, että lain ja asetuksen välillä on hierarkia, josta seuraa, että kun laki ja asetus ovat ristiriidassa, niin lakia tulee noudattaa.

        Tarkkuutta siihen lukemiseen.

        Pahoittelen nimimerkin vaihtamista kesken keskustelun.

        Olet mussuttanut joukon epämääräisyyksiä lakien ja asetusten välisestä hierarkiasta ja antanut siinä samalla ymmärtää, että sillä perusteella kissojen heitteillä pitämnen olisi lain mukaan sallittua.

        Siitä syystä pyysin sinua selittämään tarkemmin sitä, minkä vuoksi asetuksia ei tarvitsisi henkilön noudattaa.

        Olemmeko kuitenkin nyt molemmat sitä mieltä, että myös asetuksia on noudatettava?


      • Valmiissa maailmassa
        sadfgjpweofjpwof kirjoitti:

        Olet mussuttanut joukon epämääräisyyksiä lakien ja asetusten välisestä hierarkiasta ja antanut siinä samalla ymmärtää, että sillä perusteella kissojen heitteillä pitämnen olisi lain mukaan sallittua.

        Siitä syystä pyysin sinua selittämään tarkemmin sitä, minkä vuoksi asetuksia ei tarvitsisi henkilön noudattaa.

        Olemmeko kuitenkin nyt molemmat sitä mieltä, että myös asetuksia on noudatettava?

        "Olemmeko kuitenkin nyt molemmat sitä mieltä, että myös asetuksia on noudatettava?"

        Olemme toki, mikäli ne eivät ole ristiriidassa lain kanssa. Tarkkuutta nyt siihen lukemiseen.


      • Tulisiko selväksi
        ldfkgedfligjoeri kirjoitti:

        Parahin tulisiko selväksi!

        Miksi ihmeessä haluat inttää lakien ja asetusten vahvuudesta? Eihän sillä ole kissoista huolehtimisen suhteen mitään merkitystä.

        Kuten todettua, tässä asiassa SEKÄ LAKIEN ETTÄ ASETUSTEN OIKEAT TULKINNAT löytyvät siitä poliisin ylijohdon lausunnosta.

        Ei niissä pitäisi olla kenellekään mitään epäselvää. Lemmikeistään kuuluu henkilön asiallisesti huolehtia ja sillä siisti.

        "Kuten todettua, tässä asiassa SEKÄ LAKIEN ETTÄ ASETUSTEN OIKEAT TULKINNAT löytyvät siitä poliisin ylijohdon lausunnosta."

        Kansalainen ldfkgedfligjoeri,

        Valitettavasti olet väärässä. Valta jaetaan vallan kolmijako-opin mukaan. Tulkinta kuuluu tuomioistuimelle, toimeenpanovalta poliisille. Ns. "oikea tulkinta" on siten tuomioistuinten töitä. Ennakkotapauksia näistä ei taida olla, paitsi välillisesti. Välillisesti sikäli, että vapaana liikkuneen kissan tappajia on tuomittu. Toivoisin, että olisi, mutta kun ei taida olla.
        Poliisin tulkinta on tietysti yksi tulkinta, mutta kuten linkistä huomaat poliisikin on huolissaan TAAJAMASSA olevan kissan kulkemisista. Ja lopulta siinä linkissä todetaan, ettei kissaa tarvitse pitää kytkettynä edes taajamassa.

        Oman kissani katson olevan asiallisesti huolehdittu, vaikka se halutessaan pääseekin ulos.

        Päätän osaltani keskustelun tähän, jollei nyt joku keksi tähän jotain uutta kulmaa. Alkaa mennä toistamiseksi. Kiitoksia osallistujille (jalle?).


      • eriogerojiolei
        Tulisiko selväksi kirjoitti:

        "Kuten todettua, tässä asiassa SEKÄ LAKIEN ETTÄ ASETUSTEN OIKEAT TULKINNAT löytyvät siitä poliisin ylijohdon lausunnosta."

        Kansalainen ldfkgedfligjoeri,

        Valitettavasti olet väärässä. Valta jaetaan vallan kolmijako-opin mukaan. Tulkinta kuuluu tuomioistuimelle, toimeenpanovalta poliisille. Ns. "oikea tulkinta" on siten tuomioistuinten töitä. Ennakkotapauksia näistä ei taida olla, paitsi välillisesti. Välillisesti sikäli, että vapaana liikkuneen kissan tappajia on tuomittu. Toivoisin, että olisi, mutta kun ei taida olla.
        Poliisin tulkinta on tietysti yksi tulkinta, mutta kuten linkistä huomaat poliisikin on huolissaan TAAJAMASSA olevan kissan kulkemisista. Ja lopulta siinä linkissä todetaan, ettei kissaa tarvitse pitää kytkettynä edes taajamassa.

        Oman kissani katson olevan asiallisesti huolehdittu, vaikka se halutessaan pääseekin ulos.

        Päätän osaltani keskustelun tähän, jollei nyt joku keksi tähän jotain uutta kulmaa. Alkaa mennä toistamiseksi. Kiitoksia osallistujille (jalle?).

        Arvoisa tulisiko selväksi!

        Valitettavasti tässä asiassa sinä olet väärässä. Vallan kolmijako-oppi jne. asiat eivät millään tavalla suojele kissaasi vaaroilta sen yksinäisillä ja valvomattomilla retkillä. Poliisin ylijohdon lausunto ja sen taustalla olevat lait ovat tarkoitetut lemmikkieläimen parhaaksi, vaikka sinun saattaakin olla vaikeata sitä ymmärtää.

        Ennakkotapauksia ei ole mitä todennäköisimmin siitä syystä, että kissansa heitteillä pitämisestä saatu muutaman kympin sakko tulee paljon halvemmaksi, kuin selvästä asiasta oikeudessa riitely.

        Kukaan ei muuten ole väittänyt, että kissa pitäisi pitää kytkettynä. Tosin se taitaa kuitenkin olla se kaikkein helpoin keino täyttää lain vaatimukset.

        Mitä sinun(kin) kissaasi tulee, heitteillä olon tunnusmerkit täyttyvät siinä vaiheessa, kun eläin poistuu valvomattomana omistajansa kotipiirin rajojen ulkopuolelle. Jos se sinne vapaasti pääsee, ei siitä silloin huolehdita asiallisesti.


      • weifjwpofjw
        Valmiissa maailmassa kirjoitti:

        "Olemmeko kuitenkin nyt molemmat sitä mieltä, että myös asetuksia on noudatettava?"

        Olemme toki, mikäli ne eivät ole ristiriidassa lain kanssa. Tarkkuutta nyt siihen lukemiseen.

        Sinäkö edelleen väität, ettei kissoista tarvitse huolehtia, koska laki ja asetus ovat ristiriidassa?


      • Valmiissa maailmassa
        weifjwpofjw kirjoitti:

        Sinäkö edelleen väität, ettei kissoista tarvitse huolehtia, koska laki ja asetus ovat ristiriidassa?

        "Sinäkö edelleen väität, ettei kissoista tarvitse huolehtia, koska laki ja asetus ovat ristiriidassa?"

        Sinäkö edelleen jatkat väärinlukemista? Olen sanonut, että kissaa saa pitää vapaana tietyin edellytyksin.


      • weihfoweifhjowi
        Valmiissa maailmassa kirjoitti:

        "Sinäkö edelleen väität, ettei kissoista tarvitse huolehtia, koska laki ja asetus ovat ristiriidassa?"

        Sinäkö edelleen jatkat väärinlukemista? Olen sanonut, että kissaa saa pitää vapaana tietyin edellytyksin.

        Ja ne edellytykset ovat sinun mielestäsi ?


    • äksä

      On se nyt itsestään selvää ettei taajamassa voi eikä saa pitää kisua vapaana taikka rivitalon pihassa kun se kävisi naapurin kukkapenkissä. Mutta jos asuu väljästi maalla, silloin olisi sen kiusaamista pitää sitä vain sisällä. Kissa pysyy terveenä ja pirtsakkana kun se saa virikkeitä ja liikuntaa ja jonkun tuorehiiren:).
      Miedän kisu on aina yöt kotona, päivisin se tekee pari kertaa muutaman tunnin lenkin jos ei vaan tuule tai sada tai ole pakkasta :).

      • kissan mukaan :)

        Omistajallekkin tekis hyvää vähän ulkoilla, tuo tuntimäärä riittänee, ja sittenhän kissaa pidetään lain puitteissakin kun omistaja on mukana.Joten pihalle seuraamaan kissaa, ettei mene kielletyille alueille, naapurinpuolelle yms


    • Järki

      Noudata poliisiylijohdon ohjetta sinä päivänä kun kaikkimuut alkavat noudattaa tieliikennelaissa säädettyä enimmäisnopeusrajoituksia. Vapaana kulkevat kissat tappavat vuodessa 0, ylinopeutta ajavat autoilijat kymmeniä ihmisiä

      • 14+6

        Ihan helvetin hieno logiikka, onnittelut siitä.


      • Järki ja tunteet
        14+6 kirjoitti:

        Ihan helvetin hieno logiikka, onnittelut siitä.

        Hieno on ja samalla logiikalla minä noudatan lakia kissan tappamisesta sinä päivänä kun kaikki muut alkavat noudattaa tieliikennelaissa säädetyä kieltoa matkapuhelimen käytöstä ajon aikana.


      • Suhteellisuudentaju
        Järki ja tunteet kirjoitti:

        Hieno on ja samalla logiikalla minä noudatan lakia kissan tappamisesta sinä päivänä kun kaikki muut alkavat noudattaa tieliikennelaissa säädetyä kieltoa matkapuhelimen käytöstä ajon aikana.

        paitsi että kissan tappaminen kohdistuu toisen ihmisen omaisuuteen toisin kuin kännykänkäyttö ajaessa.


      • rikotko lakia usein?

        Entäs rattijuopot?
        Kissat tappaaa kyllä tuhansittain rauhoitettuja lintuja ja muitakin, etkö laske niitä mihinkään?

        Jospa naapurisi ei riko lakia missään kohtaa, ajelee rajoitusten mukaan, selvinpäin, tai ei ole autoa edes.
        Rokotko silti itse lakia, ja tuuppaset mirrisi naapurin pihaan paskalle?

        Se lainkuuliaisuus on lähdettävä jokaisesta itsestä, ei saa varastaa vierasta pihaa omaan käyttöönsä, jos ei ole siitä sopinut ja vuokraa maksanut.


      • Minni-kissu
        rikotko lakia usein? kirjoitti:

        Entäs rattijuopot?
        Kissat tappaaa kyllä tuhansittain rauhoitettuja lintuja ja muitakin, etkö laske niitä mihinkään?

        Jospa naapurisi ei riko lakia missään kohtaa, ajelee rajoitusten mukaan, selvinpäin, tai ei ole autoa edes.
        Rokotko silti itse lakia, ja tuuppaset mirrisi naapurin pihaan paskalle?

        Se lainkuuliaisuus on lähdettävä jokaisesta itsestä, ei saa varastaa vierasta pihaa omaan käyttöönsä, jos ei ole siitä sopinut ja vuokraa maksanut.

        Lähtökotaisesti kaikki taajamassa oleilevat luonnon eläimet ovat väärässä paikassa niiden pitäisi olla metsässä tms luonnossa ei ihmisten ilmoilla haittoja tekemässä, ullakolla pesivät oravat ja linnut ovat oikeasti terveysriski ja ne vahingoittavat asumusten rakenteita. Kissa on oiva apu näiden luonnosta vieraantuneiden yksilöiden poistoon. SUOMESSA RIITTÄÄ LUONTOA LUONNONVARAISILLE ELÄIMILLE. pysyköön metsissä, jos tunkevat meidän tontille niin tassu heilahtaa..


      • 6+11
        Minni-kissu kirjoitti:

        Lähtökotaisesti kaikki taajamassa oleilevat luonnon eläimet ovat väärässä paikassa niiden pitäisi olla metsässä tms luonnossa ei ihmisten ilmoilla haittoja tekemässä, ullakolla pesivät oravat ja linnut ovat oikeasti terveysriski ja ne vahingoittavat asumusten rakenteita. Kissa on oiva apu näiden luonnosta vieraantuneiden yksilöiden poistoon. SUOMESSA RIITTÄÄ LUONTOA LUONNONVARAISILLE ELÄIMILLE. pysyköön metsissä, jos tunkevat meidän tontille niin tassu heilahtaa..

        Ja ihmiset vastavuoroisesti pysykööt taajamissa ja jättäkööt maaseudun ja muut luontoalueet eläimille.


      • r54657jn
        6+11 kirjoitti:

        Ja ihmiset vastavuoroisesti pysykööt taajamissa ja jättäkööt maaseudun ja muut luontoalueet eläimille.

        Pysykööt jokainen omistamallaan alueella.Helppoa ja selkeää.Jos tarvitsee elukoileen lisää tilaa, ostaa sitä.Rahalla saa :)


      • rajansa kaikilla
        Minni-kissu kirjoitti:

        Lähtökotaisesti kaikki taajamassa oleilevat luonnon eläimet ovat väärässä paikassa niiden pitäisi olla metsässä tms luonnossa ei ihmisten ilmoilla haittoja tekemässä, ullakolla pesivät oravat ja linnut ovat oikeasti terveysriski ja ne vahingoittavat asumusten rakenteita. Kissa on oiva apu näiden luonnosta vieraantuneiden yksilöiden poistoon. SUOMESSA RIITTÄÄ LUONTOA LUONNONVARAISILLE ELÄIMILLE. pysyköön metsissä, jos tunkevat meidän tontille niin tassu heilahtaa..

        Juu,meidän pihaan saa luonnonelukat kaikki tulla ihan koska vaan, linnut, jänikset, , oravat, ketut jne.
        Vieraat lemmikit ei, niiden paikka on omistajiensa luona.
        Jos ottaa elukan, hoitaa sen omassa kotona, ihan itse.
        Rajat näkyy kauppakirjasta.


      • Naapurisiko
        rajansa kaikilla kirjoitti:

        Juu,meidän pihaan saa luonnonelukat kaikki tulla ihan koska vaan, linnut, jänikset, , oravat, ketut jne.
        Vieraat lemmikit ei, niiden paikka on omistajiensa luona.
        Jos ottaa elukan, hoitaa sen omassa kotona, ihan itse.
        Rajat näkyy kauppakirjasta.

        Meidän pihassa jokainen luonnon epäsikiö elukka saa viimeisen ateriansa..wellcome


      • sakoa/sanktioita
        Naapurisiko kirjoitti:

        Meidän pihassa jokainen luonnon epäsikiö elukka saa viimeisen ateriansa..wellcome

        Paree et jätät ne ilvekset rauhaan.Ihan winkkinä vaan ;)


    • Järki

      Pettämätöntä

    • Laamanne

      Villiintyneeseen kissaan sovelletaan, mitä rauhoittamattomista eläimistä säädetään. EI MIHIN TAHANSA KISSAAN.

      Maa ja metsätalousministeriö on määritellyt villiintyneeksi kissaksi kissan joka hankkii KAIKEN ravintonsa luonnosta

      • kadottaja kiittää

        Ei pidä tuommoisia edes miettiä että villiintynyt tai ei, eihän sillä ole mitään väliä.

        Kaikki irtokissat kuuluu viedä löytöeläintalolle, nehän ovat omistajaltaan karanneita, jos ovat vieraassa pihassa.
        Omistaja ilahtuu, kun löytää kadonneen kissansa löytöeläintalolta, minä ainakin ilahtuisin, jos mirrini olisi kadoksissa, ja sitten sen löytäisin ;)


      • lopeta hölötys

        No ei.

        Sinä liioittelet ja vääristelet asioita nyt ihan tahallasi, sillä alkuperäisessä eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnössä tuota "KAIKEN"-sanaa ei ole.

        Tarkista vaikka itse:
        http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=MmVM 7/1993&base=erml&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WP

        "Villiintynyt kissa voidaan tunnistaa muun muassa ulkoisten tuntomerkkien, käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Valiokunta katsookin, että villiintyneenä on pidettävä kissaa, joka hankkii ravintonsa luonnosta oman pihapiirinsä ulkopuolelta."


      • näin on
        lopeta hölötys kirjoitti:

        No ei.

        Sinä liioittelet ja vääristelet asioita nyt ihan tahallasi, sillä alkuperäisessä eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnössä tuota "KAIKEN"-sanaa ei ole.

        Tarkista vaikka itse:
        http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=MmVM 7/1993&base=erml&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WP

        "Villiintynyt kissa voidaan tunnistaa muun muassa ulkoisten tuntomerkkien, käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Valiokunta katsookin, että villiintyneenä on pidettävä kissaa, joka hankkii ravintonsa luonnosta oman pihapiirinsä ulkopuolelta."

        Se sana kaiken on lisätty siihen, koska ihme kyllä on niinkin vajakkeja ihmisiä, että asia pitää heille rautalangasta vääntää. Meille viisaammille asia selviää tuosta mietinnön tekstistä.


      • kiinni kaikki vaan
        lopeta hölötys kirjoitti:

        No ei.

        Sinä liioittelet ja vääristelet asioita nyt ihan tahallasi, sillä alkuperäisessä eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnössä tuota "KAIKEN"-sanaa ei ole.

        Tarkista vaikka itse:
        http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=MmVM 7/1993&base=erml&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WP

        "Villiintynyt kissa voidaan tunnistaa muun muassa ulkoisten tuntomerkkien, käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Valiokunta katsookin, että villiintyneenä on pidettävä kissaa, joka hankkii ravintonsa luonnosta oman pihapiirinsä ulkopuolelta."

        Sen huomaa ja tunnistaa siitä, että se kissa ilmestyy vieraaseen pihaan.Ihan ilman saattajaa tai omistajaa.Se on silloin VILLIINTYNYT

        Nyt on hyvä aika ottaa irtokissat kiinni, talvi on tulossa ja kurjat ajat ulkokissoille:joten kannattaa pelastaa ne jotka pihalle tulevat apua pyytämään...kis,kis...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      249
      2226
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1866
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1555
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      123
      1305
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1180
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1135
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe