Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vinkki numero yksi

VeneilijaKotkastaKal

Kannattaa pitää perämoottorien perät vedessä tähän aikaa vuodesta. Vesi on lämpöisempää kuin ilma niin perä ei jäädy. Lisäksi vedestä saatava lämpö pitää moottoria lämpöisempänä jotenka käynnistyy helpommin (öljyt notkeemmat).

Itse veneilen usein tammikuun alkuun saakka, viime vuosina jäät tulleet niin myöhään että mennyt jopa helmikuun alkuun nosto. Nyt vesi vaikuttaa hieman normaalia kylmemmältä 4c pintaan rannikolla.

12

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laiturissa olevat

      Koneet on mahdollista pitää vedessä, mutta toista se on rantaan vedetyillä, ne on kaikki ilmassa.ja ainahan vesipumppuun jää sen verran, että siivet on jäässä ensimmäisenä.

      Sehän siinä on kumma, kun ennen vanahakansa ei mitää suojannu, siellä ne koneet rytkötti veneen perässä pikkusen kallellaan, ja kun aamutuimaan lähtivät verkoille, niin ei niit sulateltu,-siitä vaan käyntiin, ja samantien kaasu pohjaan, eikä niihin paljo vesipumppuja korjailtu mies muistiin, ne vaan toimi.

      Olikohan kumin laatu ennen aivan muuta, kuin nykyään.

      • ????????????????????

        Taisivat olla ilmajäähdytteisiä.


      • EI olleet
        ???????????????????? kirjoitti:

        Taisivat olla ilmajäähdytteisiä.

        Ilmajäähdytteisiä ainutkaan Evari ja Johnsson. ja niissä 50-60 luvun koneissa ei tarvinnu vesipumppuja korjata.

        Silloin oli vielä laatu tehty käyttäjiä varten, eikä niitä kukaan suojannu lisäöljyllä koskaan, ja ne vaan toimi, jos keväällä tankkasi uutta bensaa.


      • Urpo Kuha
        EI olleet kirjoitti:

        Ilmajäähdytteisiä ainutkaan Evari ja Johnsson. ja niissä 50-60 luvun koneissa ei tarvinnu vesipumppuja korjata.

        Silloin oli vielä laatu tehty käyttäjiä varten, eikä niitä kukaan suojannu lisäöljyllä koskaan, ja ne vaan toimi, jos keväällä tankkasi uutta bensaa.

        Jäihen lähöstä jäihen tuloon ja jäissäkin päästelen minä. Hyvin on siipipyörät toiminu ilman erikoistoimenpiteitä. Koneena tietenkin milloin tohatsu milloin merkkuri 4 tahti.


      • Nuorena syntynyt
        EI olleet kirjoitti:

        Ilmajäähdytteisiä ainutkaan Evari ja Johnsson. ja niissä 50-60 luvun koneissa ei tarvinnu vesipumppuja korjata.

        Silloin oli vielä laatu tehty käyttäjiä varten, eikä niitä kukaan suojannu lisäöljyllä koskaan, ja ne vaan toimi, jos keväällä tankkasi uutta bensaa.

        Niissä 50 luvun koneissa oli vielä liukulaakereita ja vähintään 5% öljyseos, ei ne lisäöljyä kaipaa missään tilanteessa:)

        Kumiseokset on tehty vähemmän myrkyllisiksi, vanhat impellerit kesti oikeasti 20 vuotta, nyt ehkä 5-6 vuotta.


      • Kyllä nekin
        Urpo Kuha kirjoitti:

        Jäihen lähöstä jäihen tuloon ja jäissäkin päästelen minä. Hyvin on siipipyörät toiminu ilman erikoistoimenpiteitä. Koneena tietenkin milloin tohatsu milloin merkkuri 4 tahti.

        Saattoi toimia, ja vieläpä saada käyntiinkin:)


    • Evari

      Ennen oli evarit ja nykyään etecci sellainen moottori että ei pakkasista tartte välittää.
      Yamahan koneet halkeaa jos yöpakkanen yllättää, etecci ei koska on paksua valua.

      • Totta puhut

        E-tecci käy kun käskee.


    • 2smoker rules

      Ei se nyt siitä valun paksuudesta ole kiinni se jäätyminen. Useimmat koneet on suunniteltu niin että ne valuu tyhjäksi pystyasennossa. Paitsi jotkut uudet joissa polttoaineenjäähdyttimeen jää vettä.

    • ETECCI

      ETECIN moottorit on tehty tyhjentyväksi ja raakavedenkierrolla.
      Käynnistyy pakkasella, nelitahtit ei koska voiteluöljy on koneen sisällä
      jähmettyneenä. Ei jaksa pyöriä. Muut merkit halkeavat tai eivät käynnisty tammi helmikuun kovilla pakkasilla paitsi ETEC. Lue vaikka kipparista.

      • ????????????????????

        Minä kuljen talvella moottorikelkalla.


      • Evariforever
        ???????????????????? kirjoitti:

        Minä kuljen talvella moottorikelkalla.

        Jees kyllä mäkin pidän eteccii hyvänä koneena,Mut kyllä yoi vesi on yleensä "kovilla tammi ja helmikuun pakkasina" suht koht jähmeässä muodossa. Toki jos evari on ns. "kuuma" niin sulattaakohan se sit itselleen väylää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe