Kansiluukku halkesi kesällä ja nyt on sen uusimisen aika.
Malli on pc-lewmar-560-560-2 ja sellainen esitellään sivulla
http://www.yachtgrot.com/boat-fittings-spare-parts-chandlery/deck-cockpit-hull-new-used-second-hand/lewmar-ocean-hatch-size-560mm-by-560mm-hatch-flat-base-120.html
Mistä saisi uuden luukun kannen? Missä voisi teettää uuden akryyli/polykarbonaatti-ikkunan alumiinikehykseen?
Kiitoksia
Lewmar kansiluukku
18
1576
Vastaukset
- Ehkä?
Hangon boating outletissa oli kesällä kasa ikkunoita. Kysy sieltä.
- seppomartti
Etola (vai mikä lienee nykyinen nimi) sahaa määrämittaisen palan polykarbonaattia tai akryyliä. Aika helppo nakki vaihtaa. Sikaprimeri alle ja 295 ehkä on parempi kuin 291, katsele tuoteselostukset Sikaperheestä.
- Ajat muuttuneet
seppomartti kirjoitti:
Etola (vai mikä lienee nykyinen nimi) sahaa määrämittaisen palan polykarbonaattia tai akryyliä. Aika helppo nakki vaihtaa. Sikaprimeri alle ja 295 ehkä on parempi kuin 291, katsele tuoteselostukset Sikaperheestä.
Kun vuosi sitten hain Herttoniemen Etrasta 12mm paksuista savunharmaata polykarbonaattilevyä kansiluukkua varten, entistä Etolan ajan sahauspalvelua ei enää ollut ja kaikki 12 mm paksuiset polykarbonaattilevyt olivat värittömiä. Siksi piti sittenkin ottaa savunharmaata akryylilevyä, jota ei saanut odottaessa niinkuin Etolan sahauspalveluan aikoihin. Piti tilata ja tulla uudelleen. Levy sahataan kantti kertaa kantti mittaan. Kulmien pyöristys ym työstäminen piti tehdä itse. Joskus menneinä vuosina levyt sahattiin asiakkaan pahvimallien mukaisiksi ja hommavtehtiin odottaessa.
- fågeli
seppomartti kirjoitti:
Etra taitaa olla. sika vaatii muistaakseni noin 3-4 eri ainetta onnistuakseen ja näiden aineiden pakkauskoot ei ole ihan kuluttajaystävällisiä. Kokeilin kesällä liimata PC ikkunat kiinni MS Polymeeri pohjaisella massalla. On toiminut toistaiseksi hyvin, jälkikäteen ajateltuna olisin kiinnittänyt ikkunat pelkästään tällä massalla. PC levyn rasvanpoistoon apteekista isopropyylialkoholia n.5 eurolla.
- Suutarilaan....
Ajat muuttuneet kirjoitti:
Kun vuosi sitten hain Herttoniemen Etrasta 12mm paksuista savunharmaata polykarbonaattilevyä kansiluukkua varten, entistä Etolan ajan sahauspalvelua ei enää ollut ja kaikki 12 mm paksuiset polykarbonaattilevyt olivat värittömiä. Siksi piti sittenkin ottaa savunharmaata akryylilevyä, jota ei saanut odottaessa niinkuin Etolan sahauspalveluan aikoihin. Piti tilata ja tulla uudelleen. Levy sahataan kantti kertaa kantti mittaan. Kulmien pyöristys ym työstäminen piti tehdä itse. Joskus menneinä vuosina levyt sahattiin asiakkaan pahvimallien mukaisiksi ja hommavtehtiin odottaessa.
Sahauspalvelu taitaa olla vielä Suutarilan Etrassa. Ja muutenkin parempi valikoima.
- seppomartti
fågeli kirjoitti:
Etra taitaa olla. sika vaatii muistaakseni noin 3-4 eri ainetta onnistuakseen ja näiden aineiden pakkauskoot ei ole ihan kuluttajaystävällisiä. Kokeilin kesällä liimata PC ikkunat kiinni MS Polymeeri pohjaisella massalla. On toiminut toistaiseksi hyvin, jälkikäteen ajateltuna olisin kiinnittänyt ikkunat pelkästään tällä massalla. PC levyn rasvanpoistoon apteekista isopropyylialkoholia n.5 eurolla.
Primeri on välttämätön ja tarttuu sikalujaan. Tippa kannelle niin seuraavana päivänä ei saa pois kuin puukolla. Sikat ovat UV- suojattuja nykyään. Mitä ne 1-2 muuta tarvittavaa ainetta olisivat?
- fågeli
seppomartti kirjoitti:
Primeri on välttämätön ja tarttuu sikalujaan. Tippa kannelle niin seuraavana päivänä ei saa pois kuin puukolla. Sikat ovat UV- suojattuja nykyään. Mitä ne 1-2 muuta tarvittavaa ainetta olisivat?
Sikan ohjeistus on vähintäänkin sekava. Tiedä sitten mitkä on välttämättömiä aineita, mutta Sika 295UV-menetelmässä on lueteltu Sika 205 aktivator/cleaner, Sika 206 Primer (lasikuitua vasten), Sika 209 Primer (PC-levylle), Sika 210 Primeri (alumiinikehykselle, jos sellainen on) ja lisäksi UV teippi.
Itselleni tulee kyllä kuva, että Sika 295 ei itsessään tartu hyvin muuhun kuin primereihin ja se tarvitaan joustavaksi aineeksi näiden primerien väliin. UV suoja taasen tulee teipistä. Sitten, jos tulee tahroja niin voi käyttää Sika Remover 208.
- Epätoivoinen teko
En ole itse käsityön ystävä ja siksi teen hommia yhteistyössä.
Jos kaikki muut kohteet ja mahdollisuudet on kaluttu, niin viimeinen oljenkorsi on ottaa valmistajaan yhteyttä ja tilata osa valmiina. Vähän samaan tapaan kuin autoon tai ruohonleikkuriin osia hankittaessa.
Siitä puuttuu tietenkin sosiaalinen ulottuvuus ja ennen kaikkea oman naiseutensa löytäminen, mutta tuleepa homma tehtyä :D
http://www.lewmar.com/FAQCategory.asp?Cat=102 - Lewmar
Mulla taitaa olla tuollainen luukku ylimääräisenä. Alkuperäinenlasi Kehys
Ehjä mutta käytetty
pistä yhteystieto.- kansiluukku
Kiitos vastauksista. Löysin lasiliikkeen, joka lupasi tehdä uuden polykarbonaattilasin reikineen ja tiivisteineen.
T. Ketjun aloittaja - fågeli
Onko luukkusi 56x56cm? Vain kenties astetta pienempi?
- kansiluukku
fågeli kirjoitti:
Ocean 60 muistaakseni.. eli 60 nimellismitta olisiko aukko se 574mmx574mm
http://www.lewmar.com/\assets\img\dataset\Manual-HP_Fit_Swe.pdf - fågeli
kansiluukku kirjoitti:
http://www.lewmar.com/\assets\img\dataset\Manual-HP_Fit_Swe.pdfOk, nämä mitat taitaakin olla ulkomittoja ja asennus-/aukkomitaksi ymmärsin tuosta 502? Täytyypä käydä viikonloppuna mittaamassa nykyistä, jos saisi sovitettua tilalle. Katsotaan...
- keulaluukku
fågeli kirjoitti:
Ihan on sillä mitalla, mikä näkyy videossa.
T. Ketjun aloittaja - keulaluukku
kansiluukku kirjoitti:
http://www.lewmar.com/\assets\img\dataset\Manual-HP_Fit_Swe.pdfMut siis pelkkä luukku ja saranat. Ei asennuskaulusta
- fågeli
keulaluukku kirjoitti:
Mut siis pelkkä luukku ja saranat. Ei asennuskaulusta
Ok, hyvä tarkennus...sitten ei taida onnistua :)
- efmjkvmkdsudfveiurrc
Selvä!
- Kansiluukku
Hei
Olen ketjun aloittaja. Tiedoksi: paikallinen lasiliike teki polykarbonaatista luukun asennusvalmiiksi (levy, värifilmi, reiät ja asennus karmiin) Hintaa kertyi 280€.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760