Musiikin soiminen päässä - apua!

kolmeneljä

Laitoin tämän tähän pakko-oireiden osioon, en oikein ollut varma mihin tämä aihe kuuluisi.

Onkohan syytä huolestua, jos jatkuvasti soi joku biisi päässä? Olen aina kärsinyt ongelmasta lievänä, varmaan kaikilla joskus jää biisi jumittamaan mieleen että sinänsä ihan normaalia kai. Mutta tämä on mennyt niin pahaksi, että joka ikinen päivä, aamusta iltaan, joko sama kappale tai sitten vaihtelee päivän aikana eri biisit. Ja ennen tuntui aiheutuvan vain siitä, että oli kuunnellut kyseistä kappaletta, mutta nykyään on päässä kuin joku soittolista mistä mieli valikoi aina jonkun. Tämän voi laukaista ihan vaikka jokin sana tai ajatus, joka liittyy edes jollain tavalla kyseiseen biisiin.

Sitäpaitsi olen vähentänyt musiikin kuuntelua tämän takia, mutta silti vaikkei olisi mitään kuunnellut niin tämä vain vaivaa. ja tosiaan alkanut jo ahdistaa ja ärsyttää tämä, haluisin tästä eroon.

Olen alkanut pelätä, että tämä olisi jokin skitsofrenian ensioire. Pelkään sekoavani. Kokoajan mitä teenkin jumittaa pakonomaisesti jokin tietty kohta biisistä.

Tällä hetkellä olen sellaisessa työssä, joka on melko yksitoikkoista ja varsinkin siellä tämä ongelma vaivaa myöskin. Varmaan just mieli koittaa näin luoda lisää virikkeitä siihen tylsyyteen. Voikohan olla, että tämä työ on aiheuttanut ongelman pahentumisen? Tästä syystä olen miettinyt jo kyseisen työn lopettamista, että entä jos se tulee pahentamaan tätä entisestään.
Tosiaan aiemmin ei ollut näin paha, onko psykoosille ominaista tällaiset alkuoireet?

14

1402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmeneljä

      Niin ja tuon työn takia en myöskään nuku tarpeeksi, koska yötyö ja luonnostaankin kyllä olen huonouninen, kärsinyt aina enempi vähempi nukahtamisvaikeuksista muutenkin. olisikohan myös univajeella osuutta tähän musiikkijuttuun...

    • 14+11

      Psykoosiin vaipumussa oleva ei yleensä tunnista sairauden oireitaan itse eikä osaa pelätä psykoosiin vaipumista.

      Jos nuo on sun ainota oireet, niin en pitäisi tilannettasi mitenkään huolestuttavana.

      Voi olla, että olet jotenkin ylikuormittunut eikä mielesi osaa rentoutua.

      Yritäppä jotain teholiikuntaa tai jotain, mikä tyhjentää mielesi kokonaan iltasella.

      Tuohon nukkumisongelmaan voi saada apua esim. kamomillateestä, magnesium-lisästä illalla otettaessa tai erikoisin minkä olen kuullut niin hunajasta. Toiset kehuu l-tryptofaania, mutta sitä ei saa ottaa jos on esim. mielialalääkkeitä.

    • 18+20

      Mulla soi biisit päässä tosi usein. Joskus tosiaan uskomattoman kovaa. Harvoin koen rasittavaksi, ehkä joskus.
      Heti kun aamulla herää, lähtee joku biisi käyntiin tai soimisen voi laukaista jonkun ihmisen sanoma sana, ja sit lähtee

      • 18-20

        Toi viesti jäi kesken..
        Mulla biisit on soinut päässä koko elämän, eikä se skitsofreniaa tee, ei edes psykoosia. Väsyneenä soi kyllä enemmän.
        Sun työ kuulostaa stressaavalta ja uni ongelmaan tunnut tarvitsevan apua. Kehottaisin menemään lääkärille ja ottaa vaikka saikkua.


    • ölkjhb

      Et taida tietää mikä pakko-oireinen häiriö oikeasti on.. Nimittäin tämä keskustelu ei tälle alueelle kuulu.

      • Jukeboksi_

        Kyllä se vaan ainakin aika läheltä OCD:tä sivuaa. Tuohon nimittäin usein liittyy se, että ihminen laulaa mielessään pakonomaisesti jotakin tiettyä säettä tai muutamaa säettä uudelleen ja uudelleen. Moni kuvailee sitä niin, että on tavoitettava prikulleen se, miltä se alkuperäinen kappale kuulostaa. OCD:n kanssa yhteistä on myös se, että mitä enemmän yrittää torjua musiikkia päästään, sitä hanakammin se mielessä soi.

        Minulta kysyttiin usein aikanaan kun eri mielialalääkkeitä kokeilin, että onko musiikin soiminen päässä yhtään hellittänyt. Eli kyllä se katsotaan yhdenlaiseksi häiriöksi silloin kun se ei anna ihmiselle hetken rauhaa.

        Hellan tarkistaminen kertaalleen on normaalia, kymmenen kertaa ei. Musiikin soiminen silloin tällöin päässä on normaalia, mutta koko valveillaoloajan ei.


    • Jukeboksipäässä

      Kärsin samaisesta vaivasta, tässä toimivia apukeinoja:

      * Huomion suuntaaminen tietoisesti johonkin muuhun
      * Syvään hengittäminen
      * Lihasten venyttely - kehon rentous rentouttaa mielenkin
      * Rauhallinen liikunta: jooga ja salitreeni
      * Karnosiini (100-800mg tilanteesta riippuen)
      * Kamomillatee
      * Säännöllinen ruokailu
      * Alkoholin käytöstä luopuminen
      * Henkisen ylikuormituksen välttäminen yleisesti
      * Työpaikan vaihtaminen kiinnostavampaan ja vähemmän kuormittavaan

    • aklsjdk

      Vaikuttaa kyllä ahdistushäiriöltä eli jonkinlaisesta pakko-oireisuudesta todennäköisesti kyse, itselläni on joskus ollut vastaavaa.

    • epähuoleton

      Mutta eikös tuo musiikin soiminen päässä ole melkoisen yleistä? Onhan sellainen sanontakin, että joku biisi jää korvamadoksi. Minullakin on soinut tänään päässäni yksi kappale, josta pidän ja jota kuuntelin eilen.

      • Vielä_on_kesää_jäljel

        Totta kai se on ihan yleistä ja normaalia. Kommentoijat tekevät normaalista ilmiöstä sairauden. Ihmiselämän medikalisointi on todellista muotia. Ikävintä "musiikin soimisessa pääsä" on, että aina ne ikävimmät rallatukset jäävät korvamadoksi! :)


      • besukke

        Auttaisiko siihen kenties, että kuuntelisi vähemmän musiikkia, sillä vaikka minulla varsinaisesti ei ole edes ko. ongelmaa, mutta tietynlainen 'kipukynnys' on musiikin määrään olemassa ja jos sen ylitän, niin saattaa alkaa oireilemaan siihentyyliin. Kovin pitkään en tosin muutoinkaan siedä loppuunkuunneltuja kappaleita, ehkä vaistonvaraisesti jokin suojautmisrefleksi silloin aktivoituu tai voi olla että tämä on kiinni musikaalisuudesta, ja lahjakkaammat kestävät sen vuoksi enemmän. Joskus nukkuessa kyllä saattaa alkaa soimaan unessa, mutta ei se mitään aiemmin kuulemaani ole ja on varsin extraordinary kokemus sinänsä, verrattavissa unissakävelyyn.


      • Normaaliko
        Vielä_on_kesää_jäljel kirjoitti:

        Totta kai se on ihan yleistä ja normaalia. Kommentoijat tekevät normaalista ilmiöstä sairauden. Ihmiselämän medikalisointi on todellista muotia. Ikävintä "musiikin soimisessa pääsä" on, että aina ne ikävimmät rallatukset jäävät korvamadoksi! :)

        Mitä väliä onko ilmiö normaali? Totta kai se on normaali. Koko pakko-oireinen häiriökin on "normaali" juttu siinä mielessä että siitä kärsii moni ihminen.

        Olennaisempi kysymys on: haittaako se elämänlaatua.

        Voin kokemuksesta sanoa että kun sama biisi soi päässä pari kuukautta putkeen aamusta iltaan, niin se on erittäin häiritsevää ja imee mielettömästi henkistä energiaa. Ihan sama onko se jonkun mielestä normaalia vai ei. :)


      • aöklsjjdf

        Juuri näin, pointti on se, että kuinka häiritsevänä ihminen itse kokee asian. Pakko-oireisella tunne on ahdistava, ei miellyttävä.


    • vähänrandom

      -sudoku
      -joku hyvä aivotehtävä
      -romaani, novelli
      ei tule muuta mieleen. Paitsi mieltyminen. Itselläni soi muutama biisi aina päässä, mm. Wii-pelin teemamusiikki xd, mutta minä pidän niistä kappaleista, joten jos muu ei auta, laulan, hymisen tai muuten olen mukana hengessä.

      Olen myös kuullut paljon juttua yleisestä ilmiöstä, joka on ainakin englanniksi earworm (korvamato). Voi olla, että kyse on sellaisesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2759
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      360
      2614
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2190
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1866
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1788
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1773
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1764
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      139
      1678
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1432
    Aihe