Leikkoruusun uusi elämä

Roselover

Viikko sitten maanantaina maljakkoon laitetut leikkoruusut kestivät tasan viikon. Mutta yksi toi yllätyksen, sen lehtihankoihin oli alkanut kasvaa uusia oksia kahteen eri paikkaan. Leikkasin kukan pois ja varren alaosasta 5 cm, laitoin uuteen veteen yhden sokeripalan. Tämä tapahtui kolme päivää sitten maanantaina ja nyt torstaina oksat ovat kasvaneet muutaman sentin pituutta ja lehtiä on tullut niihin lisää. Väri on hyvä. Miten voisin saada tämän jatkumaan, onko mahdollista että varteen tulee jopa juuret? Uskallanko leikata vartta, vaihtaa vettä vai vaan lisätä sitä? Tällaista ei ole ikinä ollut, vaikka oksahankoihin on tullut uutta kasvua, ne ovat kuolleet samalla kuin kukat.

13

10069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmällä.....

      No millä siihen juuret tulee, jos aina leikkaat vartta pois ? Ei juuret tule siihen yläpäähän...

      • Roselover

        Leikkasin sen varren siinä vaiheessa kun päätin kokeilla säilyvätkö lehdet. Näinhän kukkiviakin oksia friskataan. Sen jälkeen en ole leikannut kummastakaan päästä. Yläpää näyttää kuivuvan, alapää tummuu, mutta vielä ei näy juuren alkuja. Kolmanteen lehtihankapariin (ylin) on nyt noussut oksien alut.

        Kysymykseni uudestaan: voiko leikkoruusuun tulla juuret? Ja miten hoidan tätä "ihmeyrttiäni", jotta se eläisi ja kukoistaisi? Kuinka usein vaihdan veden vai lisäänkö vai uutta? Entä auttaako sokeri?


      • O-mukulakiurunkannus
        Roselover kirjoitti:

        Leikkasin sen varren siinä vaiheessa kun päätin kokeilla säilyvätkö lehdet. Näinhän kukkiviakin oksia friskataan. Sen jälkeen en ole leikannut kummastakaan päästä. Yläpää näyttää kuivuvan, alapää tummuu, mutta vielä ei näy juuren alkuja. Kolmanteen lehtihankapariin (ylin) on nyt noussut oksien alut.

        Kysymykseni uudestaan: voiko leikkoruusuun tulla juuret? Ja miten hoidan tätä "ihmeyrttiäni", jotta se eläisi ja kukoistaisi? Kuinka usein vaihdan veden vai lisäänkö vai uutta? Entä auttaako sokeri?

        Minulla tuli kerran leikkoruusuun juuria, mutta ei siitä koskaan sen kummempaa kehittynyt, kuoli ennen pitkää pois. Tämä tapahtui touko-kesäkuun vaihteessa, jolloin kasvien elinvoima lienee suurimmillaan.

        Jostakin puutarhalehdestä luin erään ruusuharrastajan sanoman, että ruusut kyllä osaavat kasvattaa juuret. Hän kertoi sillä tavalla lisänneensä moniakin ruusujaan. Enpä sitten tiedä, ei se ainakaan niitä tavallisimpia lisäystapoja liene.


      • ehehehehehe

        hahaahaaahahhaah :D


      • Leikkoruusu
        Roselover kirjoitti:

        Leikkasin sen varren siinä vaiheessa kun päätin kokeilla säilyvätkö lehdet. Näinhän kukkiviakin oksia friskataan. Sen jälkeen en ole leikannut kummastakaan päästä. Yläpää näyttää kuivuvan, alapää tummuu, mutta vielä ei näy juuren alkuja. Kolmanteen lehtihankapariin (ylin) on nyt noussut oksien alut.

        Kysymykseni uudestaan: voiko leikkoruusuun tulla juuret? Ja miten hoidan tätä "ihmeyrttiäni", jotta se eläisi ja kukoistaisi? Kuinka usein vaihdan veden vai lisäänkö vai uutta? Entä auttaako sokeri?

        Kun leikkoruusu tekee varteen uusia alkuja, anna sen kasvaa sentin parin pituiseksi ja irroita sen jälkeen alku varovasti ja ruukkuun pohjalle kanan kakkaa ja multaa päälle, kastelet hyvin mullan ja istutat alun siihen. Plastiikkapussi tiiviisti päälle, yhteen kulmaan leikkaat ilmareiän ja aurinkouseen paikkaan ikkunalle. Pidät huolen ettei alku pääse kuivumaan. Kesällä ulos. Talveksi hautaat esim. perunamaahan, kukkapenkkiin tai vastaavaan ja keväällä kaivat taas esiin. Kanankakkaa ja uusi multa, näin saat rehevän ruusun joka kukkii kiitollisena koko kesän. Nimim. kokemusta, näin itse olen saanut leikkoruusuista kauniit runsas kukkaiset ruusut pihalleni.


    • kannattaako?

      Nehän ovat pitkävartisia, ei ainakaan sisällä kasvatettavaksi tarkoitettuja ja ulkona luultavasti paleltuvat.

      • Roselover

        Kannattavuudesta ei ole kysymys vaan mielenkiinnosta. Itselleni ei koskaan ole tullut leikkokukkien kohdalla tällaista.

        Tällä hetkellä lehtien kasvu on hidastunut ja pienimmät lehdet ovat kuihtuneet. Varren ympärille on tullut iso limakerros, jossa on elämää ilmakuplien muodossa. Muistelen, että vuosia sitten juurruttaesani jotain ruukkukukkia, tuo limakerros sisältöineen lupasi juurtumisen alkua. Seuraan innolla tapahtumia.

        Mitä tulee kukkien pituuteen, ei liene ongelma, onhan noita monivuotisia ruusuja pihallakin monen mittaisia.


      • joo...
        Roselover kirjoitti:

        Kannattavuudesta ei ole kysymys vaan mielenkiinnosta. Itselleni ei koskaan ole tullut leikkokukkien kohdalla tällaista.

        Tällä hetkellä lehtien kasvu on hidastunut ja pienimmät lehdet ovat kuihtuneet. Varren ympärille on tullut iso limakerros, jossa on elämää ilmakuplien muodossa. Muistelen, että vuosia sitten juurruttaesani jotain ruukkukukkia, tuo limakerros sisältöineen lupasi juurtumisen alkua. Seuraan innolla tapahtumia.

        Mitä tulee kukkien pituuteen, ei liene ongelma, onhan noita monivuotisia ruusuja pihallakin monen mittaisia.

        Voi tietysti, ei vaan useimmilla ole tilaa sisällä jos kasvavat lähes miehen mittaiseksi.

        Itse olen aina huuhdellut juurrutettavista limat pois ja vaihtanut veden, ei uskoakseni mätäne niin helposti.


    • Peikonlehti

      Roseloverille: Äitini kasvatti lukuisia kukkia saamistaan leikkoruusujen varsista. Ei se kai ihan tavallista ole, itse en ole yrittänyt, mutta joidenkin lajien varsiin olen huomannut kasvavan juurinystyn alkuja, en ole kokeillut kuitenkaan juurruttaa.
      Saattaa olla, että lajikkeesta riippuu miten juurtuminen onnistuu. Onnea mielenkiintoiselle hankkeellesi. Kerro miten onnistuit.

      Muuta ruusuasiaa: sain keväällä lohenpunaisen äitienpäiväruusun, perinteisen lajikkeen. Kukittua istutin ruusupenkkiin, muiden joukkoon. Marraskuun alussa huomasin sen kasvattaneen paksut hienot varret, jotka olivat täynnä kukkanuppuja. Kaivoin sen ylös, istutin isoon ruukkuun, toin sisään kukkavalon alle. Se availi kaikki nuppunsa. Hämmästykseni oli melkoinen: ne kaikki olivat aivan eri näköisiä kuin alkuperäinen, hurjan paljon isompia ja kaiken lisäksi kauniin vaaleanpunaisia, siis ihan eri värisiäkin.
      Kasviharrastajalle tämä oli iloinen yllätys. Epäilin, että varret tulivat jalonteen alapuolelta, vaan ei, ihan sen solmun yläpuolelta kaikki oksat nousivat.
      Siirsin sen kukkimisen jälkeen viileään. Näkee nyt selviääkö kevääseen minilämmössä olevassa valoisassa varastotilassa.

      • oooohh

        kerro sitten lisää keväällä


      • O-mukulakiurunkannus

        Minä olen usein äitienpäivän jälkeen ostanut kaksi yhden hinnalla noita äitienpäiväruusuja ja istuttanut isohkoon ruukkuun eteläpartsille. Olen ravinnut vaaleanpunaisella kasviravinteella roimasti yliannostellen. Ovat kukkineet aivan valtavasti, siis todella ihan holtittomasti, koko kesän. Kukkaoksat ovat olleet niin täynnä kukintoja, että ne on pitänyt tukea. Kukinnot ovat olleet tosiaankin paljon suurempia kuin kaupasta ostettaessa ja toisinaan niiden värikin on jonkin verran muuttunut. Syynä saattaisi olla valaistusolosuhteiden muuttuminen.

        Kerran menin ja istutin kaksi täydessä kukassa olevaa tällaista ruusua mökille puolivarjoisaan kukkapenkkiin. Henki lähti melko nopeasti kumpaiseltakin. Mitään eivät selittäneet, vaikka yritin ottaa selvää, mistä syystä nyt on vedetty herne nenuseen.

        Kerran yritin talvettaa kylmäkellarivarastossa, mutta eihän siitä mitään tullut. Tiedän, että jollakulla kunnon puutarhurilla nämä ruusut ovat talvehtineet - suojattuina tai suojaamatta - ihan maassa. Joillakuilla talvetus on onnistunut maahan kaivetussa ruukussa havuilla peitettyinä.


    • Anonyymi

      Sama on minulla,ostin ruusut 12.2 ystävänpäiväksi punaisia ruusuja,niissä kaikissa on uusia alkuja ovat jo aika pitkiäkin..mietin samaa,miten saisin ne kasvamaan??.Kukkanen

    • Anonyymi

      Olen saanut leikkoruusut juurtumaan. Ovat kohta kymmenen vuotta vanhoja ja edelleen elossa ja talvetettavana kellarissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe