Viitatiaisen ja hömötiaisen erot.

Niitä on niin vaikea määrittää, jotkut sanovat, että viitatiasella on valkoinen piste nokassa, mutta olen nähnyt semmoisia hömötiaisellakin. Jotkut sanovat, että viitatiaisella ei ole valkoista siipipaneelia, mutta on hömötiaisiakin, jolla paneeli on tummempi tai sitä ei ole.

Poski on kai paras tuntomerkki ,koska olen nähnyt kiiltopäisen ja valkopisteisen hömötiaisen. Poski ja sävy ovat parhaimmat tuntomerkit. Päänkään kiilto ei ole hyvä , koska joillakin hömötiaisella on selvää kiiltoa päässä. Ja useilla pientä. Minulla on kuvakin kiiltopäisestä hömötiasesta, jolla on valkoista nokassa.

5

441

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ääni on hyvä tuntomerkki, mutta sekin aika samanlaista eikä sitä välttämättä muista luonnossa.

• Minusta poski on se vaikein tuntomerkki. Pieniä sävyeroja on luonnossa vaihtelevista valaistusolosuhteista johtuen todella vaikea todeta. Myös päälaen kiiltoa on hankala arvioida. Valkoisesta pisteestä nokassa en ole lukenut tai kuullut mistään. Viitatiaisen parhaat erot hömötiaiseen ovat valkean siipipaneelin puuttuminen, usein pienempi kurkkulappu, joka ei leviä sivuille, sekä ääni. Näiden lisäksi tuntomerrkeinä voidaan käyttää pään kiiltoa ja poskea, jotka kuitenkin ovat vaikeasti todettavia tuntomerkkejä. Meikäläisen pohjoiseurooppalaisen hömötiaisen selkä on myös harmaampi kuin viitatiaisen.

Viitatiaisen määritys voi olla hyvikin vaikeaa, varsinkin jos ääntä ei kuule, mutta kokemus auttaa. Kun on riittävän paljon nähnyt hömötiaisia, niin varmaan viitatiainen heti vähän eriltä näyttää. Toiset yksilöt ovat tyypillisemmän näköisiä kuin toiset. Myös höyhenpuvun kuluneisuus vaikuttaa.

• Vierailija.

Nämä lintujutut sai minussa heräämään sen vanhan kipinän, joka minulla oli vielä kymmenen vuotta sittten. Nyt on pakko ottaa kamera mukaan ja ajettava taas sinne luonnonsuojelualueelle. Toissapäivänä hömötiäinen tuli lähes jalkoihin ihmettelmään eikä välittänyt koirasta ollenkaan.

• nippelitiedonsarjatuli

Voi pyhä sylvi tätä nippelitiedon sarjatulta! Riittää kun tietää että molemmilla linnuilla on siivet ja nokka. Tiaisen parhaimmat kaverit on, varis, harakka, peura, sarvijaakko, sähkömies ja lahna.

• lauleskelija

Mä muistan hömötiaisen äänen.
      Oon niin paljo kuunnellut jtn lintukirjaa jossa on lintujen ääniä niin muistan melko monen linnun laulun. Aika kätevä sellanen, muuten en tunnistaisi minkään linnun laulua kun liikkuu luonnossa.
      Hippiäisen laulua kuuluu nykyään paljon, koska tietää, miltä se kuulostaa.
      Vielä kun näkisi sen Hippiäisen. Aina siellä piilossa korkeassa kuusikossa... :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      115
      972
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe