Adventistien tapakulttuuri kiinnostaa minua. En tiedä miten he viettävät ehtoollista? Kuulemani mukaan heidän kirkoissaan ei ole lainkaan alttaria ja alttarikaidetta. :)
Tapakulttuuri Adventisteilla
46
78
Vastaukset
- Viralliset lähteet
Lainaukset ovat Suomen Adventtikirkon virallisista lähteistä
NELJÄ KERTAA VUODESSA
### Adventistit ovat noudattaneet monien protestanttien käytäntöä, jonka mukaan ehtoollista vietetään neljä kertaa vuodessa.###
KASTEESSA LIITYTÄÄN SEURAKUNNAN JÄSENEKSI JA EHTOOLLINEN TUO SIUNAUSTA JÄSENILLE 4 KERTAA VUODESSA
###Osallistumisen edellytykset. Kaksi suurta ja pyhää toimitusta tukee kristityn uskoa: kaste ja Herran ehtoollinen. Edellinen on portti seurakuntaan, jälkimmäinen tuo siunausta niille, jotka ovat seurakunnan jäseniä.###
EHTOOLLISEEN KUULU MYÖS JALKOJEN PESU
Kuva SDA Kirkosta ehtoollisella:
http://1.bp.blogspot.com/-Snth_DNKRZ4/TZUF7VA5GHI/AAAAAAAAAEM/Q9Ep4c6zQMk/s1600/IMG_9360.JPG- muunneltua Atotuutta
Vapaissa protestanttisissa suunnissa ehtoollinen on normaalisti 12 kertaa vuodessa.
- mikä käytäntö
muunneltua Atotuutta kirjoitti:
Vapaissa protestanttisissa suunnissa ehtoollinen on normaalisti 12 kertaa vuodessa.
Lasten osallistuminen Adventtikirkon ehtoolliselle?
- tervetuloa lapset
mikä käytäntö kirjoitti:
Lasten osallistuminen Adventtikirkon ehtoolliselle?
Lapsille mehua ja aikuisille viiniä.
- Kerran kuussa
muunneltua Atotuutta kirjoitti:
Meidän vapaassa protestanttisessa seurakunnassa ehtoollinen on joka kuukauden 1. sunnuntai.
- Mehulinjalla mennään
tervetuloa lapset kirjoitti:
Lapsille mehua ja aikuisille viiniä.
Ei siellä mitään viiniä ole, se on vain mehua aikuisillekin!
- virallista valehtelu
Kerran kuussa kirjoitti:
Meidän vapaassa protestanttisessa seurakunnassa ehtoollinen on joka kuukauden 1. sunnuntai.
Taas adventistipastorit valehtelevat että muissa protestanttisissa suunnissa ehtoollinen olisi vain 4 kertaa vuodessa.
- viini+leipä ONLY
virallista valehtelu kirjoitti:
Taas adventistipastorit valehtelevat että muissa protestanttisissa suunnissa ehtoollinen olisi vain 4 kertaa vuodessa.
Adventtikirkon ehtoollisessa on raamatunvastaisia rituaaleja kuten jalkojen pesu sillä kun Jeesus meidän Herramme asetti ehtoollisen niin hänen asetuksesaan ei ollut jalkojenpesurituaalia ehtoolliselle.
- Asetussanat!
viini+leipä ONLY kirjoitti:
Adventtikirkon ehtoollisessa on raamatunvastaisia rituaaleja kuten jalkojen pesu sillä kun Jeesus meidän Herramme asetti ehtoollisen niin hänen asetuksesaan ei ollut jalkojenpesurituaalia ehtoolliselle.
Ei ehtoollisen asetussanoissa puhuta mitään jalkojen pesusta! Sitä paitsi niissä sanotaan: tämä ON minun ruumiini, tämä ON minun vereni.
- SIKSI juuri SIKSI
Asetussanat! kirjoitti:
Ei ehtoollisen asetussanoissa puhuta mitään jalkojen pesusta! Sitä paitsi niissä sanotaan: tämä ON minun ruumiini, tämä ON minun vereni.
Adventisteja vaivaa paruntumaton sairaus "ERISEURAISUUS" joten ottakaamme Jeeuksen kehoitus käytäntöön "KARTA HEITÄ" vaikka he valheveljinä yrittävät veljeillä ja jopa imitoida kristinuskoa.
Tässäkin ehtoollisasiassa he ovat eriseuraisia. Asetussanat! kirjoitti:
Asetussanat! kirjoitti: «Ei ehtoollisen asetussanoissa puhuta mitään jalkojen pesusta! Sitä paitsi niissä sanotaan: tämä ON minun ruumiini, tämä ON minun vereni.»
Tuohon tulokseen päästään sillä, että nimität nuo ja vain nuo lauseet "ehtoollisen asetussanoiksi". Ne löytyvät synoptikoilta ja myös 1. Korinttolaiskirjeestä. Sen sijaan evankelista Johannes ei mainitse niitä, mutta sen sijaan kertoo jalkojen pesusta viimeisen ehtoollisen yhteydessä ja myös siitä, että Jeesus kehotti oppilaitaan pesemään toistensa jalat. Se on aivan samanmuotoinen kehotus kuin se, mitä tavallisesti nimitetään ehtoollisen asetussanoiksi.
Joh 13:14–15 "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille."
Jos jalkojen pesua nimittää epäraamatulliseksi, se tarkoittaa Johanneksen evankeliumin pudottamista pois Raamatusta.- Asetussanat!
v.aari kirjoitti:
Asetussanat! kirjoitti: «Ei ehtoollisen asetussanoissa puhuta mitään jalkojen pesusta! Sitä paitsi niissä sanotaan: tämä ON minun ruumiini, tämä ON minun vereni.»
Tuohon tulokseen päästään sillä, että nimität nuo ja vain nuo lauseet "ehtoollisen asetussanoiksi". Ne löytyvät synoptikoilta ja myös 1. Korinttolaiskirjeestä. Sen sijaan evankelista Johannes ei mainitse niitä, mutta sen sijaan kertoo jalkojen pesusta viimeisen ehtoollisen yhteydessä ja myös siitä, että Jeesus kehotti oppilaitaan pesemään toistensa jalat. Se on aivan samanmuotoinen kehotus kuin se, mitä tavallisesti nimitetään ehtoollisen asetussanoiksi.
Joh 13:14–15 "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille."
Jos jalkojen pesua nimittää epäraamatulliseksi, se tarkoittaa Johanneksen evankeliumin pudottamista pois Raamatusta.En minä, v.aari, väittänyt jalkojenpesun olevan epäraamatullista. Yritin vain sanoa, ettei se ole mikään pakollinen tai edes olennainen osa ehtoollista, kuten adventistit haluavat väittää. Olen jopa kuullut saarnankin (joskus kauan sitten) aiheesta "Epätäydellinen ehtoollinen". Tuossa saarnassa nimenomaan kritisoitiin sitä, että muissa seurakunnissa ei ole käytössä joka kerta yleinen jalkojenpesu osana ehtoollista.
Ja asetussanoilla tarkotin nimenomaan näitä tunnettuja:"Meidän Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin..."
Olen joskus ollut vapaiden suuntien ehtoollisessa, jossa ei ole lausuttu asetussanoja lainkaan; tämä kyllä sitten olikin epätäydellinen ehtoollinen!
- Biottan viiniä
Adventtikirkon perusteet millaista "viiniä" tarjotaan seitsemännen päivän adventtikirkossa.
Tarjottu viini on opillistettu tarkoin kirjanoppineiden toimesta ja tämäkin opillistettu viini löytyy Adventtikirkon lähteistä ja antaa kysymykseen vastauksen millainen "viini" olisi korvattava Biottan mehulla.
Viini Adventtikirkon virallisten lähteiden mukaan (lainaus):
>>>> On oletettu, että Raamatun aikana ei olisi pystytty säilyttämään viinirypäleen mehua käymättömänä Israelin lämpimässä ilmastossa syksyllä tapahtuneesta viinirypäleiden korjuusta keväällä vietettävään pääsiäiseen asti, ja että tästä syystä olisi ollut itsestään selvää, että juutalaiset käyttivät pääsiäisjuhlassa käynyttä (alkoholipitoista) viiniä. Tämä olettamus ei kuitenkaan perustu tosiasioihin. Mehuja säilöttiin usein pitkiäkin aikoja käymättöminä käyttämällä erilaisia menetelmiä. Yksi keino oli tehdä mehusta tiivistettä keittämällä. Kun tätä tiivistettä säilytettiin viileässä paikassa se ei käynyt. Kun sitä laimennettiin vedellä saatiin alkoholitonta "makeaa viiniä". Ks. William Patton, Bible Wines - Laws of Fermentation (Oklahoma City, OK: Sane Press, n.d.) s. 24-41; ks. myös C.A.Christoforides, "More on Unfermented Wine," Ministry, April 1955, s. 34; Lael O. Caesar, "The Meaning of Yayin in the Old Testament" (Unpublished M.A. Thesis, Andrews University, 1986), s. 74-77; White, Alfa ja omega 5. osa, s. 208; Pääsiäisviiniä voitiin tehdä myös rusinoista (F. C. Gilbert, Practical Lessons From the Experience of Israel for the Church of To-day (Nashville, TN: The Southern Publ. Assn., 1972 ed.), s. 240,241).
Tässä valossa ei ole merkityksetöntä, että Jeesus välttää pääsiäisaterialla käyttämästä tavanomaista viiniä tarkoittavaa sanaa (kreik. oinos) ja käyttää sen sijaan sanontaa "viiniköynnöksen anti" (Mark. 14:25; tässä ja vastaavassa tekstissä Matt.26:29 uusi suomalainen KR puhuu myös "uudesta viinistä", mutta sanaa viini (kr. oinos) ei ole alkutekstissä, suom. huom.). Vaikka oinos voi tarkoittaa sekä käynyttä (alkoholipitoista) että käymätöntä viiniä, "viiniköynnöksen anti (hedelmä)" viittaa puhtaaseen rypälemehuun - sopiva vertauskuva. Hiiva aiheuttaa myös rypälemehun käymisen. Hiivasolut, joita liikkuu vapaasti ilmassa tai hyönteisten kuljettamina, tarttuvat rypäleen vahapintaan. Kun rypäleet murskataan, hiivasolut sekoittuvat mehuun. Huoneen lämmössä hiivasolut lisääntyvät nopeasti ja saavat aikaan viinin käymisen (ks. Martin S. Peterson, Arnold H. Johnson, eds., Encyclopedia of Food Technology (Westport, CT.: Avi Publishing Co., 1974), vol.2, s. 61-69; sama, Encyclopedia of Food Science (Westport, CT,: Avi Publishing Co., 1978), vol.3, s. 878).
10. R. Rice, Reign of God, s. 303- tietääkö kukaan
Onko Adventtikirkon mehu (viini) valmistettu tiivisteestä kun tiivisteestä puhutaan lähteissä?
- sim sala bim
tietääkö kukaan kirjoitti:
Onko Adventtikirkon mehu (viini) valmistettu tiivisteestä kun tiivisteestä puhutaan lähteissä?
Biotta käyttää nimitystä "Rypälemehu" eikä "Rypäleviini".
Adventisti pappi muuttaa mehun viiniksi - sim sala bim :) - tästä valoa
tietääkö kukaan kirjoitti:
Ei. Se on tuorepuristettua 100% rypälemehua. Näin ainakin Suomessa.
Hei!
Paras tapa selvittää asia on, että menet paikkakuntasi adventtikirkkoon silloin, kun siellä on ehtoollinen! Adventisteilla ehtoollinen on 4 kertaa vuodessa. Ehtoollistilaisuus alkaa yleensä aiheeseen liittyvällä saarnalla, jonka jälkeen on jalkojenpesu, (liittyen Johanneksen 13 lukuun) jossa veljet palvelevat eri huoneessa ja sisaret eri huoneessa jalkojenpesussa. Poikkeuksena ovat avioparit. Jalkojenpesun jälkeen palataan takaisin saliin ja istutaan paikoilleen. Sen jälkeen on Raamatunteksti, yleensä taitaa olla 1 Kor. 11 luvun mukaan, leipä murretaan, siunataan ja jaetaan penkkeihin, eli ei tulla alttarille, tosin kun Luther-säätiö on lähes joka adventtikirkossa vuokralaisena, niin ainakin "irtoalttarit" yleensä löytyvät. Sitten siunataan viini (rypälemehu, yleisin merkki taitaa olla Biottan) ja jaetaan penkkeihin. Joissakin seurakunnissa leipä ja viini jaetaan eri kerroilla, joissakin taas yhtäaikaa. Kun kaikille on jaettu ehtoollinen, se pyritään nauttimaan yhtäaikaa. Koska ehtoollinen ei ole a-kirkossa sakramentti, se on kaikille uskossaoleville avoin kirkkokunnasta riippumatta. Tuossapa se taitaa pääpiirteissään olla. Linkistä löytyy lisää tietoa.
http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-ehtoollinen- Haavi auki
Kerätäänkö ehtoollisen yhteydessä (ennen vai jälkeen?) rahaa ?
- Avoin ehtoollinen
Haavi auki kirjoitti:
EIi ehtoollisjuhlassa kolehtia kerätä, joten tule vaan Herran pöytään muistelemaan Jeesuksen uhrikuolemaa puolestamme ja nauti leipää ja viiniä syntiesi anteeksisaamiseksi. Adventisteilla on avoin ehtoollinen kaikille eikä vain sisäpiirin ateria, kuten joissakin lahkoissa.
- voi hyvää päivää
Haavi auki kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Ehtoolliseen ei liity rahankeruuta. Kolehti on eri asia. Etkö sinä tätäkään poloinen tiedä?
- Ihmetystä, ihmetystä
Missä mielessä "poikkeuksena ovat avioparit"? Ovatko he jossain kolmannessa huoneessa erikseen? Aina vain yksi aviopari kerrallaan huoneessa, vaiko useita aviopareja yhtä aikaa samassa huoneessa? Eivätkö naimisissa olevat saa mennä veljien ja sisarten kanssa ukkoin ja akkain puolelle, vaan heidän on eristäydyttävä tänne avioparien separeeseen? Ja ennen kaikkea MIKSI avioparit ovat "poikkeus"? Onko jalkojenpesu kenties jonkinlainen seksuaalinen toimitus?
- ei ole raamatullinen
Avoin ehtoollinen kirjoitti:
EIi ehtoollisjuhlassa kolehtia kerätä, joten tule vaan Herran pöytään muistelemaan Jeesuksen uhrikuolemaa puolestamme ja nauti leipää ja viiniä syntiesi anteeksisaamiseksi. Adventisteilla on avoin ehtoollinen kaikille eikä vain sisäpiirin ateria, kuten joissakin lahkoissa.
####Adventisteilla on avoin ehtoollinen###
Se ei ole raamatunmukainen ehtoollinen jos se on avoinna kaikille. - kolehti= rahankeräys
voi hyvää päivää kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Ehtoolliseen ei liity rahankeruuta. Kolehti on eri asia. Etkö sinä tätäkään poloinen tiedä?
Kolehti = rahankeräys (ehtoollisen yhteydessä).
- pyh!
kolehti= rahankeräys kirjoitti:
Kolehti = rahankeräys (ehtoollisen yhteydessä).
Olet ääliö. Kolehti on vapaaehtoinen lahjoitus lähetystyön tukemiseen. Se kerätään jokaisessa jumalanpalveluksessa ja niin tehdään kaikissa kirkoissa ja kirkkokunnissa.
- pyh!
Ihmetystä, ihmetystä kirjoitti:
Missä mielessä "poikkeuksena ovat avioparit"? Ovatko he jossain kolmannessa huoneessa erikseen? Aina vain yksi aviopari kerrallaan huoneessa, vaiko useita aviopareja yhtä aikaa samassa huoneessa? Eivätkö naimisissa olevat saa mennä veljien ja sisarten kanssa ukkoin ja akkain puolelle, vaan heidän on eristäydyttävä tänne avioparien separeeseen? Ja ennen kaikkea MIKSI avioparit ovat "poikkeus"? Onko jalkojenpesu kenties jonkinlainen seksuaalinen toimitus?
Miehet eivät pese naisten jälkoja ja päinvastoin, koska se on säädytöntä. Ihan sama mitä örisette vastaan.
- Ihmetystä, ihmetystä
pyh! kirjoitti:
Miehet eivät pese naisten jälkoja ja päinvastoin, koska se on säädytöntä. Ihan sama mitä örisette vastaan.
Pyh! Vastasit johonkin, mitä ei kysytty, mutta et siihen, mitä kysyttiin!
- Seksististäkö?
pyh! kirjoitti:
Onko adventisteilta täten kielletty käynti jalkahoitajalla, kun se kerran on niin säädytöntä, että jalkateriin kosketaan!?
Haavi auki kirjoitti:
Kolehti (liittouhri, joka jää paikallisseurakuntaan ja ulkolähetys, joka menee piirikunnalle) kerätään yleensä lähetyskertomuksen yhteydessä, joka on joko ennen Raamattutuntia tai sen jälkeen. Joka tapauksessa kolehti on ennen ehtoollisen alkamista.
ei ole raamatullinen kirjoitti:
####Adventisteilla on avoin ehtoollinen###
Se ei ole raamatunmukainen ehtoollinen jos se on avoinna kaikille.Herran pöytä on avoin kaikille uskoville. Itse en ymmärrä, miksi siitä pitää tehdä sakramentti, että siitä tulisi vain "sisäpiirin" juttu.
"Edellytyksenä ehtoollistilaisuuteen osallistumiselle ei siis ole jonkin määrätyn seurakunnan jäsenyys, vaan sydämen tila - antautuminen Kristukselle ja usko hänen uhriinsa. Näin ollen kaikkien kristillisten yhteisöjen uskovat jäsenet voivat ottaa osaa Herran ehtoolliseen. Kaikkia kutsutaan viettämään usein tätä uuden liiton suurta juhlaa ja osallistumisellaan todistamaan siitä, että ovat vastaanottaneet Kristuksen henkilökohtaiseksi Vapahtajakseen."Ihmetystä, ihmetystä kirjoitti:
Seurakuntakäsikirjasta löysin seuraavan kohdan tähän liittyen:
"Miehille ja naisille tulee järjestää eri tilat jalkojen pesua varten. Jos siirtyminen tuottaa vaikeuksia vammaisille, heidän osallistumistaan tulee helpottaa erityisjärjestelyin. Siellä missä se on sosiaalisesti hyväksyttävää ja missä vaatetus ei aseta rajoituksia, voidaan perheille, miehelle ja vaimolle, vanhemmille ja kastetuille lapsille, järjestää tilaisuus palvella toisiaan jalkojenpesutilaisuudessa."
Siis käytänössä erittäin harvoin avioparit pesevät toistensa jalat. Itselleni kävi kerran eräässä ulkotilaisuudessa, jossa olimme kaikki pihalla, että pesin ensin erään sisaren jalat ja sen jälkeen puolisoni jalat, kun miehiä oli pariton määrä. Mutta muuten olen vain kerran törmännyt siihen, että eräs aviopari meni tosiaan kolmanteen huoneeseen pesemään toistensa jalat.- Vastoin sääntöjä!
Stork kirjoitti:
Seurakuntakäsikirjasta löysin seuraavan kohdan tähän liittyen:
"Miehille ja naisille tulee järjestää eri tilat jalkojen pesua varten. Jos siirtyminen tuottaa vaikeuksia vammaisille, heidän osallistumistaan tulee helpottaa erityisjärjestelyin. Siellä missä se on sosiaalisesti hyväksyttävää ja missä vaatetus ei aseta rajoituksia, voidaan perheille, miehelle ja vaimolle, vanhemmille ja kastetuille lapsille, järjestää tilaisuus palvella toisiaan jalkojenpesutilaisuudessa."
Siis käytänössä erittäin harvoin avioparit pesevät toistensa jalat. Itselleni kävi kerran eräässä ulkotilaisuudessa, jossa olimme kaikki pihalla, että pesin ensin erään sisaren jalat ja sen jälkeen puolisoni jalat, kun miehiä oli pariton määrä. Mutta muuten olen vain kerran törmännyt siihen, että eräs aviopari meni tosiaan kolmanteen huoneeseen pesemään toistensa jalat.Stork - mitääääh? Mitä ihmettä? Ulkotilaisuudessa? Siellähän kaikki ovat näkemässä! Tässä eivät toteutuneet seurakuntakäsikirjan säännöt, vaan toimittiin aivan ilmeisesti väärin.
- näin se menee
Diakonit jakavat ehtoollisen jokaiselle osallistujalle, missä istuvatkin. Ehtoollinen siis tuodaan osallistujalle. Sitä ei haeta, kuten luterilaisuudessa.
- Kutsu alttarille
"TULKAA, sillä kaikki on valmistettu!" On kutsu ehtoollispöytään, ei "JÄÄKÄÄ ISTUMAAN, sillä kaikki on valmistettu!"
- pyh!
Kutsu alttarille kirjoitti:
"TULKAA, sillä kaikki on valmistettu!" On kutsu ehtoollispöytään, ei "JÄÄKÄÄ ISTUMAAN, sillä kaikki on valmistettu!"
Puhut potaskaa. Emme harrasta luterilaisia liturgialurituksia.
- Tyhmä pyh
pyh! kirjoitti:
Puhut potaskaa. Emme harrasta luterilaisia liturgialurituksia.
Vapaissa suunnissa ei ole "luterilaisia liturgialurituksia", pyh!, etkös tuota tiedä?
Janisentti kysyy tapakulttuurista ja viittaa alttariin. Taustalla lienee rinnastus luterilaiseen ehtoolliseen, johon osallistutaan.
Protestanttisissa kirkoissa on pääpiirteissään kahta eri ehtoolliskäytäntöä. Toisessa ehtoollista haluavat menevät alttarille nauttimaan leivän ja viinin, toisessa ehtoollinen jaetaan penkkeihin. Olisikohan karkea (ja epätarkka) jako sellainen, jossa korkeakirkollisemmat protestanttiset yhteisöt kuten luterilainen kirkko ja anglikaaninen kirkko samoin kuin osa episkopaaleja ja presbyteerejä menee alttarille ehtoolliselle, kun monet pienemmät yhteisöt kuten esim. useimmat baptistit, metodistit ja adventistit saavat ehtoollisen penkkeihin jaettuna. Adventistit yleensä nauttivat ehtoollisen elementit istuen, kun taas esim metodistit saattavat istua, polvistua tai seistä ehtoollista nauttiessaan.
Ehtoollisviini jaetaan (tai nykyään on valmiiksi jaettu) pieniin kuppeihin. Tästä on myös poikkeuksia jopa joissakin harvoissa adventtikirkoissa (ei Suomessa), joissa viini on yhdessä maljassa, josta jokainen osallistuja ottaa siemauksen.
Leipä on yksi suurempi litteä happamaton leipä, joka murretaan paloiksi ehtoollistilaisuudessa leivän siunaamisen yhteydessä.
Muuten kommentit avoimesta ehtoollisesta (lasten osallistumista saatetaan joissakin paikallisseurakunnissa rajoittaa), siitä ettei tilaisuuden ehtoollisosassa normaalisti kerätä kolehtia tai käytetyn viihin alkoholittomuudesta ovat oikeita.
Formaatin muuttamin on myös mahdollista. Olen (esim. nuorisojumalanpalveluksissa tai leireillä) osallistunut ehtoollistilaisuuksiin, joissa leipä ja viini on noudettu edestä tai haettu pöydältä tai nautittu pöydän ääressä agape juhlassa jne. Yleisin käytäntö on kuitenkin nauttia kullekin osallistujalle tarjottu ehtoollinen kirkon penkissä istuen.
Kai :)- rehellisyyttä kai
Rahan kerääminen, ennen vai jälkeen jalkojen pesun ehtoollisen?
- erilaista...
rehellisyyttä kai kirjoitti:
Raamatussa ei puhuta avoimesta ehtoollisesta.
Jalkainpesu ehtoollinen on muutaman kerran vuodessa joka myös kristittyjen ehtoollisesta.
Adventistipapit kieltävät kotiehtoollisen ilman pappia. - pyh!
erilaista... kirjoitti:
Raamatussa ei puhuta avoimesta ehtoollisesta.
Jalkainpesu ehtoollinen on muutaman kerran vuodessa joka myös kristittyjen ehtoollisesta.
Adventistipapit kieltävät kotiehtoollisen ilman pappia.Kyllä puhutaan. Jeesus antoi ehtoollisen Juudas Iskariotillekin.
- suunsoittajalle
rehellisyyttä kai kirjoitti:
Mikä hemmetin rahanhimoinen ääliö sinä oikein olet?
- ahneus syntinä
suunsoittajalle kirjoitti:
Mikä hemmetin rahanhimoinen ääliö sinä oikein olet?
Adventistipapit ne ovatkin rahanhimoisia kun heille kerätään rahaa jopa ennen ehtoollista.
- Vahin
Ehtoollinen adventisteilla on osa jumalanpalvelusta, johon normaalisti liittyy saarna. Kolehti kerätään tavan mukaan tilaisuuden alkuosassa tai Raamatun tutkistelun ja saarnatilaisuuden väliajalla. En muista koskaan nähneeni kolehtia jumalanpalveluksen ehtoollisosiossa, joten Kai lienee oikeassa tässä asiassa. Voisi jossakin joskus tietenkin poikkeus olla, varsinkin, jos ehtoollinen sattuu johonkin erityistilanteeseen, rukousviikkoon tai johonkin niistä harvinaisista tilanteista, joissa seurakunnissa kerätään rahaa johonkin erityishankkeeseen. Normaalia se ei olisi.
Ehtoollinen kerran 3 kuukaudessa on vanha uskonpuhdistuksen jälkeinen tapa, ollut joskus osa saksalaista luterilaisuutta ja hyvin yleinen myös reformoiduissa kirkoissa. Muut tätä aikaväliä aiemmin käyttäneet kirkot ovat tihentäneet ehtoollistilaisuuksiaan ja Adventtikirkkokin voisi halutessaan niin tehdä, koska ehtoollisen ajasta ei ole mitään sääntöä. Koska adventtikirkoissa ehtoollista jakavat vain pastorit tai vanhimmat, nykyinen käytäntö sopii hyvin tilanteisiin, joissa pastorilla on monta pienehköä seurakuntaa hoidettavanaan.- Kuinka usein
Se, miksi protestanttisissa kirkoissa aikoinaan vietettiin niin harvoin ehtoollista (esim. lut.kirkoissakin vain joka neljännesvuosi) johtui siitä, että ehtoollinen katsottiin niin pyhäksi. Sen ei haluttu kärsivän "inflaatiota". Suomessahan on menty nyt siihen, että lut. kirkoissa on ehtoollinen joka sunnuntai. Saksassa käydessäni huomasin, että siellä todellakin on lut.kirkossa ehtoollinen paljon harvemmin (ehkä juuri tuo 3kk välein?) . Juhlapäivät tekevät poikkeuksen - minulle sanottiin - eli kiirastorstaina, pitkäperjantaina ja pääsiäisenä on ehtoollinen ainakin.
- Kotiehtoollinen
Miksi adventisteilla ei ole joka seurakunnalla omaa pastoria? Onko teillä työvoimapula?
Ehtoollista ei missään kohdin ole Raamatussa kielletty viettämästä myös kodeissa eikä siellä myöskään lue, että paikalla pitää olla (adventisti)pappi tai -vanhin. Alkuseurakunta kokoontui kodeissa eikä kirkkorakennuksissa. Me olemme raamattupiirissä viettäneet ehtoollista kodeissa, vaalea leipä ja kellarista viini, ehtoollisen asetussanat luimme ja vietimme tilaisuuden hyvin arvokkaasti. Kotiehtoollinen kirjoitti:
Miksi adventisteilla ei ole joka seurakunnalla omaa pastoria? Onko teillä työvoimapula?
Ehtoollista ei missään kohdin ole Raamatussa kielletty viettämästä myös kodeissa eikä siellä myöskään lue, että paikalla pitää olla (adventisti)pappi tai -vanhin. Alkuseurakunta kokoontui kodeissa eikä kirkkorakennuksissa. Me olemme raamattupiirissä viettäneet ehtoollista kodeissa, vaalea leipä ja kellarista viini, ehtoollisen asetussanat luimme ja vietimme tilaisuuden hyvin arvokkaasti.Eihän sellaista kieltoa olekaan. Itse olen puolisoni kanssa käynyt usein viemässä vanhusten kotiin ehtoollista, silloin kun hän toimi päävanhimpana. Mies luki ehtoollisen asetussanat ja siunasi tilaisuuden ja minä lauloin ja pesin ehtoollispikarin. Kotiehtoollisella ei pestä jalkoja (tai jos joku pyytää ja kotoa löytyy vati, niin ei kai siitä nyt kieltäydytäkään....)
- Kotiehtoollinen
Stork kirjoitti:
Eihän sellaista kieltoa olekaan. Itse olen puolisoni kanssa käynyt usein viemässä vanhusten kotiin ehtoollista, silloin kun hän toimi päävanhimpana. Mies luki ehtoollisen asetussanat ja siunasi tilaisuuden ja minä lauloin ja pesin ehtoollispikarin. Kotiehtoollisella ei pestä jalkoja (tai jos joku pyytää ja kotoa löytyy vati, niin ei kai siitä nyt kieltäydytäkään....)
"Koska adventtikirkossa ehtoollista jakavat vain pastorit tai vanhimmat..." Näin luki nimimerkki "Vahin" kirjoituksessa 1.11.2014 17:04.
Kirjoitin siis vastineen, että olemme raamattupiirissä viettäneet ehtoollista keskenämme kodeissamme (leipä ja oikea viini) ILMAN (adventisti)pastorin tai vanhimman läsnäoloa.
Tämä on vastaus nimimerkille "Stork".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2709965IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3197149Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?851873Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1141563Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61471- 1091181
Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut751139Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin47946Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus24810MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312752