Kuriiri yritys

Työtön ainakin vielä

Ajattelin kysyä että kannattaako kuriiri yritys tänä päivänä? Normi kuormaauto puoli on niin kilpailtu että sinne en ole menossa, mutta kuriiri puolelle paketin jakoon pääsis käytännössä pakun hankinnalla eli alku kustannukset olis vaan murto osan. ja onko alihankinta ketjuun vaikeaa päästä? toki ymmärrän ettei tälläkään rikastumaan pääse mutta eipä sitä muullakaan rehellinen työntekijä/yrittäjä suomessa pääse siitä pitää verottaja huolen. ;)

5

3750

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erfgthyjuik8lo9

      Pakulla alihankkijana saattaa työllistyä. Yhteys itella, ups, yms iso firma joka jakaa pientä nyyttiä. Liikennelupa tietenkin pakussa pitää olla niin kuin muissakin ammattiliikenneautoissa, eli ensin pakolliselle tavaraliikenteen yrittäjäkurssille, lupa elystä, sopimus alihankinnasta ja sitten vasta autokauppaan.

      Vaikka aloituskustannukset onkin pienet, on pakulla pieni myös tuntiveloitus. Sanoisin että noin puolet oikean kuorma-auton veloituksesta. Tuon kaltaisella toiminnalla saattaa just ja just itsensä työllistää kun elää kädestä suuhun eikä satu mitään joka vaatisi rahan voimalla tehtyä korjausta.

      Autohommat on suht paskoja hommia ja jonkun ison talon alihankkijana olet hierrarkiassa varaston siivoojan apumiehen sekarotuisen kissan alapuolella. Sinulle sanellaan mitä saat ja siihen on tyytyminen. Jos alat esittämään omia toiveitasi saattaa velkainen hiace muuttua ongelmaksi.

      Olen ollut autoalalla 25 vuotta, tavaraliikennettä, taksiliikennettä, maansiirtoa, pikkubusseja. Tällä hetkellä maansiirtoajoa. Perse on aina auki kuin tuuranputki. Jos joskus näyttää siltä että jotain saattaisi jäädäkin, niin se tunne ei kestä kovin kauaa. Viime kuussakin korjattiin kalustoa 15 tonnilla. Vehkeet seisoo, jätkillä liksa juoksee ja siihen päälle vielä kunnon lasku korjaamolta. Tervetuloa autoalalle!

    • eikohta enää

      Mietippä tätäkin. Itse olen ollut yrittäjä ja tehnyt hommia melko laidasta laitaan, on ollut keikkaa autolla, omaa liiketilaa eri paikkakunnilla jne.

      Sen voin sanoa että autossa kiinteät kulut ovat toki pienemmät kuin kivijalkaliikkeessä, mutta niin on varmasti tulotkin ja ihan sama mitä teet sillä autollas, ootku muuttoapufirma, paketinkuljetusfirma tai minibussin kuski.

      Sen takia olen joutunut huoltamaan kalustoa ihan itse kun ei kertakaikkiaan ole vara viedä huoltoon. Ei ole varaa vuokrata hallipaikkaa korjaukseen, eli suoritan korjaukset varsinaisen työni jälkeen pihalla. Juu ja olen joutunut 20v pakkasessa lojumaan näpit jäässä vaihtaen niveliä sun muuta paskaa jotta saan auton katsastettua.

      Kuvittelin viis vuotta sitten että toimitusjohtajana voisin alkaa ottaa hieman rennommin ja ehkä palkata lisäväkeä paikkaamaan, mutta paskat. Tuli lama, lähti liikkeet ja jouduinkin itse taas auton rattiin. Tällä iällä joudunkin lojumaan myös auton alla ja se alkaa jo rasittaa. Pelkään että kauanko fyysinen kuntoni kestää.

      Onko siinä sitten mitään järkeä kun naapurin työtön katselee sisältä lämpimästä korjausprojektia firman pakulle ja naureskelee, hän kun saa saman tai enemmänkin tekemättä mitään. Mulle jää joskus palkaksi leivän päälle vain ylähuuli.

      Tälläistä on karu totuus tässä kylmässä, laman raiskaamassa suomessa.

    • dsa dsa

      olen nähnyt liikenteessä DHL:n väreihin maalatun pakun jossa oli yrityksen (ei DHL) nimi ja puh-nro ovessa.

    • autokaupoille vaan

      Kyllä pääkaupunkiseudulla on edelleen tarvetta pakettiautokuljetuksille. Alussa joudut ehkä tekemään myös muuttokeikkaa tms, jolloin olisi hyvä, jos sulla olisi tarvittaessa mahdollisuus ottaa mukaan joku kantajaksi. On paljon esim. yrityksiä, jotka tekevät vaikkapa laitekorjauksia ja -asennuksia, jolloin isompi 80-100 kg painava laite ei mahdukaan huoltomiehen farmariautoon ja pitää tilata paku. Tai että pyykinpesukonetta ei mummo jaksa kantaa, vaan pitää hommata joku kuljetusliike, joka sen kuskaa.

      Onhan noita kaikenlaisia firmoja, jotka ovat kyllästyneet Itellaan ja sen harvenevaan toimipisteverkostoon. Ainaski isoimmissa kaupungeissa luulisi kuljetusyrittäjälle riittävän töitä joko itsenäisenä tai alihankintana. Luotettavuus on elintärkeää. Viinaan menevä ja maanantaisin krapulaisena ajava kuski taas ei ole sitä, mitä halutaan.

      • sdvfbgnthjykiu

        "Kyllä pääkaupunkiseudulla on edelleen tarvetta pakettiautokuljetuksille."

        Niin on, mutta niin on jakajiakin.

        "vaikkapa laitekorjauksia ja -asennuksia, jolloin isompi 80-100 kg painava laite ei mahdukaan huoltomiehen farmariautoon ja pitää tilata paku."

        Aika harva huoltomies ajelee farkulla tai henkilöautolla just ton takia. Tämän kortin varaan en kuljetusbisnestä laskisi.

        "pyykinpesukonetta ei mummo jaksa kantaa, vaan pitää hommata joku kuljetusliike, joka sen kuskaa."

        Tämänkään varaan en laskisi. Silkkaa näpertelyä.

        " Ainaski isoimmissa kaupungeissa luulisi kuljetusyrittäjälle riittävän töitä joko itsenäisenä tai alihankintana."

        Pakettiautolla liikennettä harjoittavan yrittäjän elin ehto on päästä johonkin isoon taloon alihankkijaksi muuten ei tule hommasta yhtään mitään. vakituisista ajoista tarvitaan se säännöllinen tulo ja sitten nämä muuttokeikat sun muut mummojen pesukoneet on siihen hyvää päälle jos sattuu keikka tulemaan.

        Kulut on kuitenkin sellaiset että jos meinaa pärjätä sillä että tekee nettisivut ja ottaa ilmoituksen keltaisilta sivuilta ja jää odottamaan yksittäisten kuljetuksen tarvitsijoiden soittoa, ehtii kuolla nälkään ennen kuin puhelin soi.

        Nimimerkillä: Tavaraliikennettä PK seudulla vuodesta 1994


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      114
      3378
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      26
      2766
    3. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      77
      2598
    4. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

      Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      100
      1609
    5. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      74
      1518
    6. Valkoinen Golf

      Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.
      Kuhmo
      19
      1174
    7. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      374
      1095
    8. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      1085
    9. Moottorisahalla kauppaan

      Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s
      Kajaani
      12
      947
    10. Jos olisit kaivattusi

      Kanssa kahdestaan samassa tilassa niin miten kävisi
      Ikävä
      51
      882
    Aihe