Kannabiksen dekriminalisointi/depenalisointi aloite

itsemääräämislaki

Meillä täällä Suomessa kannattaisia käynnistää otsikon mukainen aloitteen
valmisteleminen ja suunnata se alkavaksi vasta syksyllä 2015. Perusteluja tälle
tuskin myöhäisen aloittamisajankohdan vuoksi tarvitse esittää, sillä aiemmat
ajankohdat on todettu huonoksi. Aloiteeseen olisi hyvä lisätä taustatietoa muiden
maiden lakisäännökset cannabista ja rankaisumenetelmistä itse käyttöön sekä
rikosoikeudelliset seuraamukset kasvatukseen liittyen.

22

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyrads

      Riittää kun katsoo coloradoa ja otetaan sieltä mallia.

      • asia malli

        Näin on. Rikostilastot laskeneet ja verotuloja kertyy. Tuo malli pitäisi matkia suomeen heti.


      • SkunkkiRosvo

        Tällä keinolla tulisi hyvin veroja suomeen vai mikä ihme meininki täällä on, kun rikolliset saavat myydä ihan vapaasti? Eikä kannattaisi keksiä vaikka kasvatuslupa
        ? Suomessa ei viinan juominen ei vähene eikä lisäänny jos olis tääin täysin laillista.
        Ei ihmiset käytä yhtään sen enempää mitä se tarvitsee, olis sitten viinaa, tai hamppua, siinähen ne yleensä menee käsi kädessä. Juotua tulee hiukan ehkä
        hitaammin vaan.


    • kyrpiintynyt

      Turhaa saatana ei menis läpi eduskunnassa niinku ei oo muutkaan aloitteet menny.

    • fgvubhi

      Toisinaan tulee tunne että edustajat ovat kansaa vastaan.

      • Ne on pelkureita..

        ... kukaan ei uskalla sanoa todellisuutta ensimmäisenä.


      • Elä siinä
        Ne on pelkureita.. kirjoitti:

        ... kukaan ei uskalla sanoa todellisuutta ensimmäisenä.

        "Turhaa aivan turhaa"


    • Joel Haltsikainen

      "Turhaa aivan turhaa
      On katkeruutta kantaa sisällään
      Turhaa aivan turhaa
      Kun muuta muuttaa ei voi kuin itseään"

      :)

    • Läpi meni että pyllä

      Yes yes yeeees! Tasa-arvoinen avioliittolaki meni LÄPI! Ihanaa ja paljon onnea kaikille homonarkeillekin ja -huumeidenkäyttöjille, pus pus!

      Mutta miksi ihmeessä te ette saa kannabiksen dekriminalisointilakia läpi..?

      Onnea kaikille homo- ja lesbokäyttäjille! :)

      • ihmisoikeudet

        Onhan huumelaissa 7. pykälä joka periaatteessa dekriminalisoi kannabiksen, ja jonka takia mm. kotikasvatuksesta ei pitäisi rangaista. Viranomaiset kuitenkin tulkitsevat lakeja aina liian tiukasti ja ihmisoikeuksista piittaamatta, eivätkä paljoa poikkea Kiinan vankilaviranomaisista.
        Esim. Fimea on sallinut ainoaksi lääkevalmisteeksi Sativexin, joka ei ole kela-korvattava lääke ja maksaa 650€ pieni pakkaus. Siihen on varaa ainoastaan entisillä toimitusjohtajilla ja muulla eliitillä joilla on huippukorkeat eläkkeet, mutta ei tavallisilla eläkeläisillä ole tuollaisiin varaa, joten lääkkeellä on vain reilu 100 käyttäjää. Suomessa kuitenkin on tuhansia hermokipu-, syöpä- ja ms-potilaita jotka ovat köyhiä eläkeläisiä ja jotka kidutetaan ja murhataan kuoliaaksi viranomaisten ja Fimean toimesta.


      • persaate
        ihmisoikeudet kirjoitti:

        Onhan huumelaissa 7. pykälä joka periaatteessa dekriminalisoi kannabiksen, ja jonka takia mm. kotikasvatuksesta ei pitäisi rangaista. Viranomaiset kuitenkin tulkitsevat lakeja aina liian tiukasti ja ihmisoikeuksista piittaamatta, eivätkä paljoa poikkea Kiinan vankilaviranomaisista.
        Esim. Fimea on sallinut ainoaksi lääkevalmisteeksi Sativexin, joka ei ole kela-korvattava lääke ja maksaa 650€ pieni pakkaus. Siihen on varaa ainoastaan entisillä toimitusjohtajilla ja muulla eliitillä joilla on huippukorkeat eläkkeet, mutta ei tavallisilla eläkeläisillä ole tuollaisiin varaa, joten lääkkeellä on vain reilu 100 käyttäjää. Suomessa kuitenkin on tuhansia hermokipu-, syöpä- ja ms-potilaita jotka ovat köyhiä eläkeläisiä ja jotka kidutetaan ja murhataan kuoliaaksi viranomaisten ja Fimean toimesta.

        Sit vaan ostat tuota reippaasti :)


    • lakimääräämisitse

      No käynnistä ja tee aloite, lisää taustatiedot. Katsotaan miten käy... :D
      Onnea vaan yritykselle, taas..

      (..että nää narkkarit jaksaa yrittää hakata päätä seinään.. kuin vit... tyhm.. ne on! :D)

      • Hyvä uutinen

        Mieti jos viro laillistaa kannabiksen. Suurin osa (67 %) virolaisista kannattaa laillistamista. Sinne tulee sellainen turisti ryntäys ettet uskokkaan. Hyöty suomelle olisi että saisi hollantia lähempää laillisesti.


      • Kimmo Narva
        Hyvä uutinen kirjoitti:

        Mieti jos viro laillistaa kannabiksen. Suurin osa (67 %) virolaisista kannattaa laillistamista. Sinne tulee sellainen turisti ryntäys ettet uskokkaan. Hyöty suomelle olisi että saisi hollantia lähempää laillisesti.

        Ryypätessä täytyy muistaa syödä.


      • ufiytr
        Kimmo Narva kirjoitti:

        Ryypätessä täytyy muistaa syödä.

        No kannabis on siinäkin mielessä parempi päihde.


    • colo

      Onko kenelläkään tietoa milloin ko.asia tulee ajankohtaiseksi?

    • järjen ääni

      Ehdottomasti dekriminalisointi. Kannabiksen kotikasvatus ja käyttö tulisi sallia täysi-ikäisille ihmisille ja se tulisi asettaa alkoholin ja tupakan kanssa yhdenvertaiseksi kaikissa instituutioissa dekriminalisoinnin puitteissa esim. (ajoneuvolaki,sosiaalitoimi, polttaminen julkisilla paikoilla jne.). Tieteellinen evidenssi ei anna mitään syytä että sitä tulisi kohdella jotenkin eri tavalla.

    • eweo

      This is finland and i cannot live at home like i want.

    • Annamennä25

      No käynnistä :)

    • Kannabisti

      Suomessa on jo kannabis käytännössä dekriminalisoitu.
      Poliisit (jotka monet ovat itsekkin kannabiksen käyttäjiä) katsovat läpi sormien esim. omaan käyttöön kannabiksen kasvattamista.

      • 34ta34A

        Tämä pitää paikkansa erityisesti Turussa, mutta ei kaikissa kaupungeissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1728
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1069
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      900
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      871
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      840
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      754
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe