Pyydettiin kummiksi,mutta..

En käynnyt silloin 15 vuotiaana rippikoulua joten mihin minun pitää ottaa yhteyttä et saan sen hoidettua ja pääsen kummiksi!?En halua kieltäytyä sen takia etten pystynyt käymään rippikoulua ja joka tapauksessa ensi kesänä olevien häiden takia se olisi kumminkin käytävä!!

5

1258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kara81

Oman kuntasi seurakuntaa. Kyllä ne siellä neuvoo ja opastaa.

• minä

Koska sulla nämä ristiäiset ovat? Ei se rippikoulu näin jälkeenpäin ole mikään läpihuutojuttu... Olin kuullut tarinoita että Menee vaan lausumaan isä meidän rukouksen ja siinä se mutta olipas yllätys kun itse häitäni varten kävin asiaa kyselemässä. Eli kaikki samat jutut täytyy käydä paitsi että keskustelut/oppitunnit ovat papin kanssa kahden kesken. Saman verran täytyy käydä kirkossa. Ja se konfirmaatiokin hoidetaan niin että itse joutuu olemaan yksin siellä alttarin edessä. Olisi se ollut niin paljon helpompaa silloin 15 kesäisenä. Rippileirin aikana ehtii olemaan aika monta oppituntia jotka sitten täytyy sopia työn/opiskelun ohella. Pitää opetella rukoukset/käskyt ulkoa ja pitää lukea raamatusta ainakin yksi evankeliumi läpi. Ison ryhmän oppitunnilla selviää kuuntelemalla, mutta tuolla tulevat kysymykset ovat kaikki sulle.

En nyt haluaisi masentaa tai mitään mutta mulla tämä rippikoulu kesti melkein puoli vuotta. Olisi se varmaan parissa kuukaudessakin päässyt jos oikein olisi kiirettä pitänyt. Se vaan että viikossa on ainoastaan yksi sunnuntai, joten kirkkokäyntejä kerätessä voi tulla pula tilaisuuksista. Ja onhan sillä papilla muutakin tekemistä, joten ei se välttämättä sovi hänen aikatauluihin että joka ilta on oppitunti...

• meikä vaan

ei asia nyt ihan noin mene. Itse kävin rippikoulun 23-vuotiaana. Siellä käydään määrätty määrä käyntejä papin luona, kirkossa ja muissa jutuissa, jotka erikseen sovitaan.Mitään "tenttausta" ei ainakaan mulle pidetty, vaan sovittiin asiat, jotka opettelen. Konfirmaatio oli tavallisen jumalanpalveluksen yhteydessä(ei mitään valkoisia kaapuja, vaan omat vaatteet)Siinä oli se rippikoulu, ei vaadi paljon. Siinä ei todellakaan mene puolta vuotta!!!!

• parus_

Miksi lapsi pitää kastaa? Jos lasta ei kasteta, ei myöskään tarvita kummeja. Kaste on kristillinen tapa, ja kummin virkahan on olla lapsen kristillisestä opastuksesta huolehtija. Jos lasta ei kasteta, voivat vanhemmat silti pyytää nimenantajaisiin jonkun läheisen ystävän tai sukulaisen, josta tulee lapsen aikuinen kaveri ja läheinen ystävä loppuelämäksi. Paljon antoisampi tulevaisuus lapsella kuin jos epäkristillinen kummi yrittää toteuttaa kirkolliskokousten velvollisuuksia. Meidän molemmat pojat ovat jo aikuisia ja kastamattomia, ja osaavat ajatella omilla aivoillaan aivan loistavasti.

• Rippikoulu käymättä

Minä en ole rippikoulua käynyt, mutta kummina olen kolmelle lapselle. Missään vaiheessa pappi ei ole kysynyt rippikoulusta ja koska minulla on oma uskoni, niin en ole katsonut tekeväni suurta syntiä olemalla kummi ilman rippikoulua. Naimisiin menon takiakaan en ole halunnut rippikoulua käydä, vaan meidät vihki tuomari ja sen jälkeen saimme kirkossa siunauksen avioliitollemme. Kirkkoon kuulun normaalisti ja maksan kirkollisverot. Rippikoulua en ole vain halunnut käydä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      12
      3159
    2. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1801
    3. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      19
      1632
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1543
    5. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1535
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      23
      1501
    7. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      28
      1350
    8. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1334
    9. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1274
    10. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      34
      1252
    Aihe