Tuulivoimayhdistys ei tykännyt Hesarin artikkelista

Muutakin asiaa sivul

Helsingin Sanomat julkaisi 5.10.2014 ilmastonmuutosasioidensa punavihreästä linjastaan poiketen tuulivoimaan terveysnäkökulmasta kriittisesti suhtautuvan artikkelin otsikolla ”Terveyshaitat voivat hiljentää tuulivoimaloita”.

En tässä bloggauksessa nyt puutu tuon artikkelin väittämiin, vaan eräisiin tuulivoiman tehokkuuteen ja taloudellisuuteen liittyviin väitteisiin, joita Suomen Tuulivoimayhdistyksen toiminnanjohtaja Anni Mikkonen nosti esiin yhdistyksen sivulla julkaistussa vastineessa Hesarin jutulle. Alla kursiivilla ovat Mikkosen kirjoituksen loppupuolella esitetyt väitteet ja normaalilla tekstillä kommenttini.

”Artikkelissa käytetään termejä kuten ’mehevä syöttötariffi’, ’kehno hyötysuhde’ ja ’kohtalokas tuotannonrajoitus’. Kerrotaan, että jätevoimala voi tuottaa ’moninkertaisesti’ enemmän sähköä kuin tuulivoimala. Lisäksi kommentoidaan kuuden terawattitunnin tuottamiseen tarvittavaa tuulivoimaloiden määrää. Toimittajan käyttämät termit ovat asenteellisia ja luvut virheellisiä…”

http://www.magneettimedia.com/tuulivoimayhdistys-ei-tykannyt-hesarin-artikkelista/

4

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raha vääristää

Samaa hehkutusta löytyy mistä tahansa "ei niin kannattavasta elämäntyylistä". Verkostomarkkinointi on hyvä esimerkki netissä missä realiteetteja ei haluta myöntää. Kaasuautojenkin piti olla todella mainio ja taloudellinen keksintö, mutta vaikka tankkausasemiakin on jo ihan kivasti eteläsuomessa, niin silti eivät ole yleistyneet ja nettisivutkin vaikuttavat aika kuolleilta. Silti löytyy aina ihmisiä jotka puolustavat valitsemaansa tietä... lukuja vääristellen ja vähätellen.

Minusta tuulivoima on hieno juttu lähinnä luonnon näkökulmasta, mutta taloudellisesti kannattavaa siitä ei pitkään aikaan vielä saadaan koska huoltokulut syövät ilmeisesti tuotot. Liikaa kuluvaa osaa. Samankaltaisia arvioita olen lukenut myös aurinkovoimassa kun puhutaan SUOMESSA että kuluja on todellisuudessa enemmän kuin tuottoa esim. 20v aikavälillä.

Saattaa monilla ihmisillä olla myös omia rahallisia sijoituksia esim. tuulivoimalayhtiöiden osakkeita jolloin ei tietenkään saa puhua mitään pahaa vaan tappioiden välttämiseksi aina vain hehkutetaan kuinka loistava tulevaisuus tuulivoima on. Raha motivoi valehtelemaan.... ihan missä aiheessa tahansa.

• Matti Apu-matti

Siis kysehän on siitä mihin hintaa voimalaitos voidaan tuottaa, jos ja kun myllyjen hinnat laskevat sarjojen kasvamisen myötä niin hommasta tulee erittäinkin tuottavaa.

• sdgs

Purkaminen maksaa myös 150-200 000 euroa yksiköltä. Siinä ei paljon isot sarjat auta. Vaarana on myös se että purkaminen jää maanomistajan harteille joka on vuokrannut maat tuulivoimayhtiöille.

• Raha vei

Tuulivoimayhdistys on muuttunut pelkäksi firmojen jäsenmaksujen periäksi. Uskottavuus mennyt tuulivoimayhdistykseltä. Kenen asialla mahtaa olla yhdistys. Pikku vilkaisu sivustoon ja artikkeleita katsoen, huomaa mikä on politiikka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe