XJ40 talvirenkaat? Kuormitusluokka?

XJ81

XJ40 XJ12 talvirenkaiden hankinta on tullut erinomaisen ajankohtaiseksi jopa täällä etelän auringossa (pääkaupunkiseudulla ;)

Muutaman asian olen jo ehtinyt päättää lueskeltuani uusimpia rengastestejä ja muiden pohjoisten Jaguaristien kokemuksia aiheesta:
* Nastarenkaat
* Vanteet 7Jx16
* Koko joku näistä:
- 205/60 R16
- 215/60 R16
- 225/55 R16
* Merkki ja malli joku näistä:
- Gislaved NordFrost 3
- Continental WinterViking 1
- Nokian Hakkapeliitta 4

Melkein jo tein valinnan: Gislaved NordFrost 3, 205/60 R16 92 Q
Mutta sitten iski epäilys: riittääkö Load Index eli kuormitusluokka 92 (630kg)?
Minusta kyllä, mutta mitäs mieltä muut ovat? Jos ei riitä, valinta meneekin monimutkaisemmaksi.


Tarkempia perusteluja ja pohdintoja kiinnostuneille:

Tavoitteena talvirenkaille olisi mahdollisimman pieni uraherkkyys, kohtuullinen rengasmelu ja hyvä ajettavuus Etelä-Suomen oloissa eli kuivalla asfaltilla, märällä asfaltilla ja jäällä. Nastat saisivat mieluusti pysyä kiinni ensi talveen asti ja ehkä jopa kauemminkin (luistonestoa ei ole - täytyy hankkia lisää malttia sen kaasupolkimen käytön kanssa).


Rengasprofiili:
Normaali rengaskoko XJ40 XJ12:ssa on 225/55 R16. Autossa on vakiona matalampi alusta (Sports Handling Pack) ja tasauspyörästön lukko. Kapeampi ja korkeaprofiilisempi rengas voisi olla erityisesti lumessa ja polanteisissa urissa parempi. Ja vähemmän uraherkkä tietysti myös asfalttiurissa. Aika lähelle halkaisijan puolesta menevät siis
* 205/60 R16 (halkaisija -1mm verrattuna 225/55 R16:een)
* 215/60 R16 (halkaisija 11mm verrattuna 225/55 R16:een, ilmeisesti mahtuisi pyörimään ongelmitta?)


Kuormitusluokka:
Riittäisikö kuormitusluokka 92 eli 630kg? Originaaleissa kesärenkaissa (Pirelli P6000) lienee ollut kuormitusluokka 98 eli 750kg, missä tuntuisi olevan aika paljon varmuusvaraa. 95:takin (690kg) monet, allekirjoittanut mukaanlukien, kuuluvat käyttävän menestyksekkäästi. Painoa autollahan on siis 1980kg, mihin max. 4 aikuista ja matkatavarat päälle.


Summa summarum: kaikki vaihtoehdot ovat alla. Kaikki ovat varmasti riittävän hyviä lumella ja jäällä. Mukana joitain plussia ja miinuksia sen mielikuvan mukaan, minkä olen saanut muodostettua:

Gislaved NordFrost 3:
205/60 R16 92 Q
Hiljainen
Hyvät asfalttiominaisuudet
Melko vähäinen uraherkkyys
- Vain yksi sopiva koko, jossa kuormitusluokka vain 92

Continental WinterViking 1:
205/60 R16 92 Q
225/55 R16 95 Q
Hyvät asfalttiominaisuudet
Vähäinen uraherkkyys
- Meluisa
- Hienojen ovaalinastojen pysyvyys kysymysmerkki

Nokian Hakkapeliitta 4:
205/60 R16 92 T
215/60 R16 95 T
225/55 R16 99 T XL
215 & 225: varmasti riittävä kuormitusluokka
Koko 215/60 saatavissa
- Meluisa
- Hienojen neliskanttisten nastojen pysyvyys kysymysmerkki

Kommentteja?

4

649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j-h

      Ostin juuri XJ6 -96 listassasi olevat continentaalit 205/60/16. kilometrejä vasta 200, mutta nastatat ei paljon rapise ja rengasmelultaan todella hiljaiset. Jäällä ja lumella ei vielä ole päässyt kokeilemaan, mutta asfaltilla ainakin toimii, suosittelen! Väittivät liikkeessä että nastat pysyvät vaikka 160-180/km nopeuksisssa, joten ainakin meikäläiselle riittää

    • HEE

      ...niin panostaisin ehdottomasti vähäiseen uraherkkyyteen ja meluttomuuteen. Noista kuormitusluokista en ole kuullutkaan - joten siihen en osaa vastata.

      Kun tilanne täällä etelässä on juuri tuo mitä sanoitkin, että ajamme joko asfaltilla tai peilijäällä, niin meluttomuus on oman kokemukseni puolesta varteenotettava kriteeri. Ainakin 40:sen ohjausgeometria on vähintäänkin herkkä ja sen huomaa etenkin urissa. Jos tätä vielä pahentaa epäonnistuneilla renkailla niin voipi mennä pitkän matkan ajosta vähän maku. Joten urakäyttäytyminen on myös ihan järkisyy rengasvalinnalle.

      Ajan itse 205/65 R15 Nokian Hakkapeliitta 2:lla. Rengas on meluisa ja uraherkkä - mutta pito on kyllä oikein hyvä ja nastat on pysyneet kiinni hyvin. Ja autohan oli siis XJ40.

      Tuo sinunkin autosi on jo melko matalalla kulkeva - muistaakseni noin sentin matalampi kuin xj40 - joten ei ehkä kannata valita halkaisijaltaan ainakaan pienempää rengasta talviajoa varten.

      • Test Driver

        Vastasin tahan jo Jag-loversista off-line, mutta menkoon palstallekin.

        Itsella Gislavedin nastat.
        Ei vetele urissa, eri mukava asfaltilla!
        Kuuluvaa ropinaa 60km/h nopeudessa ja liikkeellelahdossa, muuten ei.
        Pito erinomainen jaalla ja lumella: viime talvena sudittelin ylamakeen nupukiveyksella yli aurapolanteen pienesta parkkiruudusta. No problemo!

        Nyt laitoin 3. talveksi renkaat viela alle, mutta kahdessa oli vain n. puolet nastoista jaljella ja nekin vinossa. Paremmat renkaat taakse. Malttia sen polkimen kanssa, juu. Seka kaasun etta jarrun!

        Lisaksi talvella kannattaa olla kayttamatta Cruisea: on aika kolea tilanne, kun auto jaa/urapinnalla paattaa 80km/h nopeudessa vaihtaa pienemmalle ja pera karkaa.
        Saattaa se sen tehda jalallakin, mutta yleensa jalalla ajaessa on tuntuma, etta mita nyt ja mita seuraavaksi, joten tilanne ei tule yllatyksena.

        Kaikki nuo ovat hyvia, joten sopiva koko ja hinta ovat olleet itselleni merkityksellisin kriteeri. Tuosta valikoimasta riittaa jo pelivaraa, joten ottaisin virallisen koon tai 205:n pitoa varmistamaan.
        Omassa '89 6-sylinterisessa on kesalla alla 225 Dunlopit ja sita saa tosissaan pidella urissa. Sen sijaan nastoilla kaksi sormea yhdesta kadesta riittaa. Polanteistakaan auto ei ole moksiskaan.

        Load indexeille olen viitannut kintaalla.

        Ja turhan tiedon mestareille: Sports Handling Pack on 10mm madallettu edessa ja 15mm takana.


    • Double six

      Hankin Daimlerin Double sixiin Hakkapeliitan neloset 215/60 R16 , hyvin on nastat pysyneet alla ja hiljaiset ovat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe