Yleistä automaateista

Tomaattiko?

Kertokaa kokemuksianne automaattivaihteistoista.
- miten on toiminut?
- ärsyttäviä ominaisuuksia? (nykiikö? rempat?)
- polttoaineenkulutus?
- auton ikä ja malli sekä kilometrit?

42

4758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • felix

Kolmella eri automaatilla olen huristellut yhteensä n. 150 tkm. Ei ole ollut mitään negatiivista huomautettavaa. Seuraavakin auto on automaatti, ja sitä seuraava...

• audi 100-90

Mulla on Audi 100 2.0E automaatti -90. Oon ajellut sillä nyt 7 vuotta ja kilometrejä mittarissa 346tkm. Vaihteisto on toiminut ihan hyvin, öljyt vaihdettu 60tkm välein. Edelleen toimii eikä oo remontteja tarvinnut tehdä. Kulutus on jotain 9-12 litraa/100km

• Hyvin

On ollut monta automaattivaihteista autoa ja tulee jatkossakin olemaan. Ei vikoja ja bensaa/dieseliä palaa muutama desi enemmän kuin manuaalilla.

Käsivaihteiset autot ärsyttää. Täysin turhaa rattaitten hämmentämistä.

• on

kokemusta 2:sta tosivanhasta automaatista. toinen oli vw ja toinen mitsu. Kompikin kävi ja kukku vaikka autoilla oli ajettu: vw:llä yli 350 tkm ja jaappanilaisella yli 200 tkm. Volsu tuhoutui, kun sen perään tuli kissaa väistänyt h-autoilija ja mitsu ruostui käsiin. vaihteistot ei siis kuluneet loppuun. myöhemmin oli vielä 125 tkm ajettuna ostettu accord, missä oli se hondamatic. Voi jee !!! siitä pysykööt kaikki kaukana. Remppa tuli, kun pannat kului loppuun ja pantojen vaihdon jälkeen meni laakerit. Hondan automaattiin en siis luota, mutta muut menee.

• Ile

Automaateista noin 15 vuoden kokemus osoittaa, että vaihtaminen kannattaa antaa automaatin tehdä, koska sellainen on kehitetty. Onhan autossa starttimoottorikin ettei tarvitse veivillä käynnistää.
      Olen ajanut vanhoilla Volvoilla(144,745) ja hyvin on toimineet.Kummallakin oli ajettu yli 300 tuhatta kilometriä.
      Ainoa vaikeus on kun lähtee liikennevaloista saa olla tarkkana ettei aja edellä lähteneen perään kun ne eivät tahdo saada autoaan liikkeelle.
      Pitäisi säätää laki , joka kieltäisi manuaali vaihteistojen valmistamisen niin liikennekin muuttuisi paljon sujuvammaksi.
      Ei muuta kuin automaattivaihteista autoa hankkimaan.

• Isoturpo

"Ainoa vaikeus on kun lähtee liikennevaloista saa olla tarkkana ettei aja edellä lähteneen perään kun ne eivät tahdo saada autoaan liikkeelle.
        Pitäisi säätää laki , joka kieltäisi manuaali vaihteistojen valmistamisen niin liikennekin muuttuisi paljon sujuvammaksi.
        Ei muuta kuin automaattivaihteista autoa hankkimaan. "

Täysin samaa mieltä ;) Toinen ärsyttävä vaihe on, kun se manuaaliruppana saa itsensä liikkeelle ja vaihtaa kakkosta pesään. Lupaava kiihtyvyys loppuu siihen paikkaan. Etenkin matelevassa ruuhkassa manuaalipulkat käyttäytyy ärsyttävästi.

Vaikka ei jenkkilässä oikein muuta ihannoitavaa olekaan, ovat sentään tajunneet, mikä on ainoa oikea vaihteisto. Kulutuslisä on ihan mitätön verrattuna mukavuus- ja turvallisuuslisään. Manuaalit kieltävää lakia kannatetaan :)

• manuaaali
        Isoturpo kirjoitti:

"Ainoa vaikeus on kun lähtee liikennevaloista saa olla tarkkana ettei aja edellä lähteneen perään kun ne eivät tahdo saada autoaan liikkeelle.
        Ei muuta kuin automaattivaihteista autoa hankkimaan. "

Täysin samaa mieltä ;) Toinen ärsyttävä vaihe on, kun se manuaaliruppana saa itsensä liikkeelle ja vaihtaa kakkosta pesään. Lupaava kiihtyvyys loppuu siihen paikkaan. Etenkin matelevassa ruuhkassa manuaalipulkat käyttäytyy ärsyttävästi.

Vaikka ei jenkkilässä oikein muuta ihannoitavaa olekaan, ovat sentään tajunneet, mikä on ainoa oikea vaihteisto. Kulutuslisä on ihan mitätön verrattuna mukavuus- ja turvallisuuslisään. Manuaalit kieltävää lakia kannatetaan :)

Toiset osaa vaihtaa toiset ei! Hyvä vaan että te tomaatti miehet pysytte automaatissa, niin on pari lisää poissa ketkä eivät osaa tehdä kahta asiaa samaan aikaan. Tiesittekö muuten että bussilla kun kulkee niin ei tarvitse edes rattia kääntää?

Onhan se automaatti mukava pidemmillä matkoilla, itse tosin en semmoista halua koska tykkään ajaa autoa. Mutta kuten aina, mielipiteitä on monta :)

• Isoturpo
        manuaaali kirjoitti:

Toiset osaa vaihtaa toiset ei! Hyvä vaan että te tomaatti miehet pysytte automaatissa, niin on pari lisää poissa ketkä eivät osaa tehdä kahta asiaa samaan aikaan. Tiesittekö muuten että bussilla kun kulkee niin ei tarvitse edes rattia kääntää?

Onhan se automaatti mukava pidemmillä matkoilla, itse tosin en semmoista halua koska tykkään ajaa autoa. Mutta kuten aina, mielipiteitä on monta :)

Itse ajattelin juuri noin vieläpä vähän aikaa automaattiin vaihdon jälkeenkin. Eli arvostin vielä manuaalin ajamisen tunnetta. Mutta se karisi kuitenkin suht pian pois, enkä todellakaan kaipaa enää sitäkään. Mitään muuta hyvää manuaalissa en ole koskaan nähnytkään missään tilanteessa. Nykyään lähinnä ihmettelen, miten jotakin kiinnostaa liikenteen seassa hankkia fiiliksiä autoa kepittämällä? Rata-autoilu on aivan eri juttu. Kyllä hyvällä autolla tulee riittävästi ajamisen tunnetta silloin aniharvoin, kun on tilaisuus autollaan leikkiä, oli tomaatti tai ei.

Mutta mielipiteitä todellakin on monia. Mielestäni vain sinun mielipiteesi kuuluu niihin, jotka eivät ole automaatilla pidempään ajaneet. En tosin ole täysin varma, mitä itse ajattelisin, jos oma vaihteistoni ei olisi ominaisuuksien ja toimivuuden suhteen niin täydellinen kuin se on :)

Kyllä se niin on, kuten eräs automyyjä totesi, että mitä sitä keppiä hämmentämään, jos tehoa on. Ja jos tehoa ei ole, eipä siinä kummoisia fiiliksiä saa manuaalillakaan aikaan...

• manuaaali
        Isoturpo kirjoitti:

Itse ajattelin juuri noin vieläpä vähän aikaa automaattiin vaihdon jälkeenkin. Eli arvostin vielä manuaalin ajamisen tunnetta. Mutta se karisi kuitenkin suht pian pois, enkä todellakaan kaipaa enää sitäkään. Mitään muuta hyvää manuaalissa en ole koskaan nähnytkään missään tilanteessa. Nykyään lähinnä ihmettelen, miten jotakin kiinnostaa liikenteen seassa hankkia fiiliksiä autoa kepittämällä? Rata-autoilu on aivan eri juttu. Kyllä hyvällä autolla tulee riittävästi ajamisen tunnetta silloin aniharvoin, kun on tilaisuus autollaan leikkiä, oli tomaatti tai ei.

Mutta mielipiteitä todellakin on monia. Mielestäni vain sinun mielipiteesi kuuluu niihin, jotka eivät ole automaatilla pidempään ajaneet. En tosin ole täysin varma, mitä itse ajattelisin, jos oma vaihteistoni ei olisi ominaisuuksien ja toimivuuden suhteen niin täydellinen kuin se on :)

Kyllä se niin on, kuten eräs automyyjä totesi, että mitä sitä keppiä hämmentämään, jos tehoa on. Ja jos tehoa ei ole, eipä siinä kummoisia fiiliksiä saa manuaalillakaan aikaan...

Syy asenteeseeni on se että olen nuori ja tyhmä. Isällä ollut automaatti jo jonkin aikaa eikä millään enää osta manuaalia, en ole alle 170 heppaista automaattia ajanutkaan ja tehokkain on 272 heppainen T6. Jotenka tiedän miten mukavan letkeetä se on :) Onneksi on oma auto missä saa keppiä heiluttaa, ajettele jos nyt nuorena hankkisin sen automaatin, musta tulisi aika löysä paska jo kolmekymppisenä, enkä jaksais rattia kääntää enää nelikymppisenä.. Noh onneksi uusi bemari näyttää suuntaa, ei tarvitse keppiin enää koskea ;) Eli tällä menolla tuskin tarvitsee rattia kääntää kun olen niin vanha..? Eiköhän tämä ollut tarpeeksi sekava, jotenka lopetan tähän.

Lopuksi kuitenkin selvennykseksi, jos mukavuutta haluaa niin en edes minä allekirjoita että automaatti ei olisi mukavin vaihtoehto, tietenkin tarpeellisella määrällä tehoa ;))

• Isoturpo
        manuaaali kirjoitti:

Syy asenteeseeni on se että olen nuori ja tyhmä. Isällä ollut automaatti jo jonkin aikaa eikä millään enää osta manuaalia, en ole alle 170 heppaista automaattia ajanutkaan ja tehokkain on 272 heppainen T6. Jotenka tiedän miten mukavan letkeetä se on :) Onneksi on oma auto missä saa keppiä heiluttaa, ajettele jos nyt nuorena hankkisin sen automaatin, musta tulisi aika löysä paska jo kolmekymppisenä, enkä jaksais rattia kääntää enää nelikymppisenä.. Noh onneksi uusi bemari näyttää suuntaa, ei tarvitse keppiin enää koskea ;) Eli tällä menolla tuskin tarvitsee rattia kääntää kun olen niin vanha..? Eiköhän tämä ollut tarpeeksi sekava, jotenka lopetan tähän.

Lopuksi kuitenkin selvennykseksi, jos mukavuutta haluaa niin en edes minä allekirjoita että automaatti ei olisi mukavin vaihtoehto, tietenkin tarpeellisella määrällä tehoa ;))

Tuo pitää kyllä paikkansa. Ei ehkä ole järkevää aloittaa autoilua automaatilla. Tietysti miksei sekin kävisi... En nyt itsekään mikään vanhus ole (26v), mutta silti olen tykästynyt automaattiin lähtemättömästi. Ensimmäiset vuodet kepitin pääasiassa manuaalia.

Osaatko muuten sanoa T6:n automaatista, onko normaalia, että kaasua pohjaan tintatessa, kierrokset pysyvät vähän aikaa vakiotasolla ja vasta luiston loputtua(pitkältä tuntuva aika) 1-2s:n jälkeen alkaa kunnon veto. Itse en tuosta tykännyt ollenkaan, koska nykyinen tomaatti toimii kuin unelma, eikä odottele ollenkaan. T6 vain olisi harkinnan alla seuraavaksi, mutta pari juttua häiritsee...

• manuaaaali
        Isoturpo kirjoitti:

Tuo pitää kyllä paikkansa. Ei ehkä ole järkevää aloittaa autoilua automaatilla. Tietysti miksei sekin kävisi... En nyt itsekään mikään vanhus ole (26v), mutta silti olen tykästynyt automaattiin lähtemättömästi. Ensimmäiset vuodet kepitin pääasiassa manuaalia.

Osaatko muuten sanoa T6:n automaatista, onko normaalia, että kaasua pohjaan tintatessa, kierrokset pysyvät vähän aikaa vakiotasolla ja vasta luiston loputtua(pitkältä tuntuva aika) 1-2s:n jälkeen alkaa kunnon veto. Itse en tuosta tykännyt ollenkaan, koska nykyinen tomaatti toimii kuin unelma, eikä odottele ollenkaan. T6 vain olisi harkinnan alla seuraavaksi, mutta pari juttua häiritsee...

En oikein lämmeny T6:seen.. Onhan siinä mahtavat penkit ja ajoasento jotenka sisusta toimii ihanasti, ajoin 300km yhtenä iltana eikä kertaakaan tullut mitään negatiivista mieleen sisustasta/penkeistä. No ehkä se hämäsi että ko. autossa on varusteita yli 100tmk mutta penkeissä ei ollut sähköä... :(

Jos sporttista autoa hakee en suosittele, voihan sillä ohi mennä ja suoralla polkea mutta ei mikään "gti" (ylläri ;)) Eniten hämäsi se että kaasupohjassa 0-230km/h, niin 4500rpm jälkeen mentiin, loota vaihtaa..hetken voi katella maisemia kunnes kierrokset menevät 4000-4500rpm ja sit taas mentiin, muuten en juuri muista oliko tuota mainitsemasi viivettä, en ole ajanut sillä viimeksi syksyllä.

Mikäli haluaa tehokkaamman "pappa" auton niin ihan hyvä se on! Niin pikkasen vetelehtii kiihdyttäessä :/ No varmaan normaalia kun on etuveto ja noin paljon tehoa.

Hmm.. kun luin hieman tarkemmin viestisi läpi niin ei mielestäni noin kauan "miettiny" alaspäin vaihdettaessa.. poljitko ihan pohjaan, siinä kun on muihin tomaatteiden tapaan se "kickdown aste".

• Isoturpo
        manuaaaali kirjoitti:

En oikein lämmeny T6:seen.. Onhan siinä mahtavat penkit ja ajoasento jotenka sisusta toimii ihanasti, ajoin 300km yhtenä iltana eikä kertaakaan tullut mitään negatiivista mieleen sisustasta/penkeistä. No ehkä se hämäsi että ko. autossa on varusteita yli 100tmk mutta penkeissä ei ollut sähköä... :(

Jos sporttista autoa hakee en suosittele, voihan sillä ohi mennä ja suoralla polkea mutta ei mikään "gti" (ylläri ;)) Eniten hämäsi se että kaasupohjassa 0-230km/h, niin 4500rpm jälkeen mentiin, loota vaihtaa..hetken voi katella maisemia kunnes kierrokset menevät 4000-4500rpm ja sit taas mentiin, muuten en juuri muista oliko tuota mainitsemasi viivettä, en ole ajanut sillä viimeksi syksyllä.

Mikäli haluaa tehokkaamman "pappa" auton niin ihan hyvä se on! Niin pikkasen vetelehtii kiihdyttäessä :/ No varmaan normaalia kun on etuveto ja noin paljon tehoa.

Hmm.. kun luin hieman tarkemmin viestisi läpi niin ei mielestäni noin kauan "miettiny" alaspäin vaihdettaessa.. poljitko ihan pohjaan, siinä kun on muihin tomaatteiden tapaan se "kickdown aste".

Juu kyllä runnoin ihan pohjaan. Taisin jopa
        kokeilla geartronicilla ja sama tulos. Eli se
        alasvaihto sujui automaattina nykytomaatiksi jopa
        ripeästi, mutta sen jälkeen alkoi mietiskely.
        Vaihdon jälkeen auto kyllä aloitti jo kiihtymisen,
        mutta kiihtyvyys oli kaukana siitä, mitä luiston
        loputtua juuri siellä n.4000-4500 rpm jälkeen
        tapahtui. Eli tuntui kuin sen lähes parin sekunnin
        ajan tomaatti olisi luistattanut vähän liikaa.
        Kierrokset olivat jo jossain 4000:n paikkeilla,
        mutta kiihtyvyys tosiaan alkoi kunnolla vasta, kun
        kierroksetkin alkoivat nousta kiihtyvyyden mukana.

Joo vetely on ihan ok tuon tehoiseksi etuvedoksi,
        mutta siinäkin ylitehostettu ohjaus häiritsi
        vetelyn rasittavuutta. Rattia kun ei voinut oikein
        pidellä kuin kevyesti, pienikin vetely tuntuu heti
        heittävän autoa kulkusuunnassa. Ongelma ei olisi
        ollenkaan niin paha, jos ohjaus olisi edes vähän
        raskaampi.

Joo, kyllähän se vähän pappa-auto on kaikkiaan,
        mutta syystä tai toisesta minulle sopii paremmin
        sellainen. Esim. bemuista eniten pidän 5-sarjasta.
        Sen steptronicin toiminta on muuten mielestäni
        sujuvampaa ja liikerata parempi kuin T6:ssa. No
        eihän sillä hirveästi ole merkitystä, koska ei
        sitä toimintoa automaatilla juurikaan tarvitse.

• HR

Pros:
      - Ajaminen helpottuu
      - Rennompi meininki
      - Voi puhua kännykkään
      - Vakio nopeus säätimen kanssa on must
      Cons:
      - Kepittämisen ilo puuttuu
      - Liikkeelle lähtö liukkailla
      - vähän huonontunut suorituskyky

PS: Seuraavakin auto on silti manuaali.

• Kaapo

Aika lailla samansuuntaiset ovat kokemukset tomaatista. Maasturissa tuo tomaatin tehoa syövä vaikutus korostuu, mutta toisaalta manuaali vie kakkua tasan saman verran. Se missä mielipide menee ristiin on liikkeellelähtö liukkaalla. Kyllähän se tarkalla kytkimenkäytöllä hyvinkin sujuu, mutta automaatin ryömimistaipumus on jo niin hienovaraisata liikkeellelähtöä, että manuaalilla on siinä tekemistä. Ei oikein tule mitään tilannetta mieleen, missä manuaali olisi automaattia etevämpi - ainoana ehkä tosi liukas keli ja ylämäki. Siinä kun tomaatti heittää varoittamatta pienemmälle ja kaasua on sopivasti, niin perä saattaa tulla sivulle kurkistelemaan, että kukas siellä oikein polkee kuin Miina Singeriä. Pikkuauto (1.3 - 2 litrainen) manuaalina, isommat automaatilla, kiitos.

• HR
        Kaapo kirjoitti:

Aika lailla samansuuntaiset ovat kokemukset tomaatista. Maasturissa tuo tomaatin tehoa syövä vaikutus korostuu, mutta toisaalta manuaali vie kakkua tasan saman verran. Se missä mielipide menee ristiin on liikkeellelähtö liukkaalla. Kyllähän se tarkalla kytkimenkäytöllä hyvinkin sujuu, mutta automaatin ryömimistaipumus on jo niin hienovaraisata liikkeellelähtöä, että manuaalilla on siinä tekemistä. Ei oikein tule mitään tilannetta mieleen, missä manuaali olisi automaattia etevämpi - ainoana ehkä tosi liukas keli ja ylämäki. Siinä kun tomaatti heittää varoittamatta pienemmälle ja kaasua on sopivasti, niin perä saattaa tulla sivulle kurkistelemaan, että kukas siellä oikein polkee kuin Miina Singeriä. Pikkuauto (1.3 - 2 litrainen) manuaalina, isommat automaatilla, kiitos.

Joskus olen jäänyt peilikirkkaalle jäälle sutimaan automaatilla paikalleen - nostaa jarrua, alkaa sutimaan - painaa jarrua, renkaat pysähtyy. Manuaalin olisi ehkä tuosta keploitellut liikkeelle. Umpihangessa tarvittava "heijaaminen" on myös automaatilla vaikeaa. No erikoistapauksia, mutta liikkeellelähdössä kuitenkin koen olevani vahvemmilla manuaalin kanssa.

• Kaapo
        HR kirjoitti:

Joskus olen jäänyt peilikirkkaalle jäälle sutimaan automaatilla paikalleen - nostaa jarrua, alkaa sutimaan - painaa jarrua, renkaat pysähtyy. Manuaalin olisi ehkä tuosta keploitellut liikkeelle. Umpihangessa tarvittava "heijaaminen" on myös automaatilla vaikeaa. No erikoistapauksia, mutta liikkeellelähdössä kuitenkin koen olevani vahvemmilla manuaalin kanssa.

tottumus on toinen luonto auton käsittelyssäkin. Kyllähän manuaalia on hiukan helpompi hämätä, mutta äärioloja tarvitaan, että siihen olisi tarvetta. Varsinkin jarrulla osaava kuski saa tasauspyörästön liukkaalla lukkoon, vaikka lukkoa ei perässä olisikaan. Automaatilla eism. hangessa heijaaminen ei ole välttämättä vaikeaa, tarvitsee vain omanlaisensa tekniikan.

• Isoturpo
        HR kirjoitti:

Siinä peilijäällä automaatti juuri on parempi, eli et olisi manuaalilla keplotellut pois, jos automaatilla ei mitenkään onnistu. Mutta tomaatilla laiskistuu ja voi aluksi tuntua, että ei tästä pääse millään, kun on vain tottunut painamaan kaasua ja jarrua vuorotellen. Jos olisit painanut kevyesti jarrua ja sopivasti kaasua, pääsisit siitä aivan samoin kuin osaava manualisti. Usein automaatilla lähtö on paljon helpompaa liukkaallakin.

Mitä tulee heijaamiseen, kyllä sekin automaatilla onnistuu, joskaan ei aivan yhtä hyvin kuin manuaalilla.

Vedon tasaisuus kaikissa tilanteissa tekee automaatista erinomaisen talvivarusteen.

• kingrat
        Isoturpo kirjoitti:

Siinä peilijäällä automaatti juuri on parempi, eli et olisi manuaalilla keplotellut pois, jos automaatilla ei mitenkään onnistu. Mutta tomaatilla laiskistuu ja voi aluksi tuntua, että ei tästä pääse millään, kun on vain tottunut painamaan kaasua ja jarrua vuorotellen. Jos olisit painanut kevyesti jarrua ja sopivasti kaasua, pääsisit siitä aivan samoin kuin osaava manualisti. Usein automaatilla lähtö on paljon helpompaa liukkaallakin.

Mitä tulee heijaamiseen, kyllä sekin automaatilla onnistuu, joskaan ei aivan yhtä hyvin kuin manuaalilla.

Vedon tasaisuus kaikissa tilanteissa tekee automaatista erinomaisen talvivarusteen.

Meinaan huomattavasti paremmin ja nopeemmin tomaatilla kuin manulla, kun sen kerran oppii!!

Voinpa melkein väittää, että jos joku mun auton (sen tomaatin siis) jonneen ajaa, upottamatta sitä jo valmiiks, niin kyl se sieltä poiskin tulee, yleensä tulee vaik oiskin jo akselia myöten hankeen uponnut!

Ei tomaatissa ole negatiivisia ominaisuuksia!
        Mutta tämähän on ikuinen makuasia, joten mielipiteensä kullakin!
        Tomaatteja arvostelee vain yleensä henkilöt, jotka ei ikänään ole semosella ajaneet, mikään ei voita ruuhkassa automaattia, stressi vähenee suunnattomasti, kun ei tarvi räplää miljoonaa petaalia ja keppii koko ajan=))

• manuaaali
        kingrat kirjoitti:

Meinaan huomattavasti paremmin ja nopeemmin tomaatilla kuin manulla, kun sen kerran oppii!!

Voinpa melkein väittää, että jos joku mun auton (sen tomaatin siis) jonneen ajaa, upottamatta sitä jo valmiiks, niin kyl se sieltä poiskin tulee, yleensä tulee vaik oiskin jo akselia myöten hankeen uponnut!

Ei tomaatissa ole negatiivisia ominaisuuksia!
        Mutta tämähän on ikuinen makuasia, joten mielipiteensä kullakin!
        Tomaatteja arvostelee vain yleensä henkilöt, jotka ei ikänään ole semosella ajaneet, mikään ei voita ruuhkassa automaattia, stressi vähenee suunnattomasti, kun ei tarvi räplää miljoonaa petaalia ja keppii koko ajan=))

...kertoa miten ko. operaatio hoidetaan? Itse yritin kaverin mersu coupeen saada heijaamalla pois hänen upotettua sen hankeen, mutta ei se oikein meinannu onnistua samaa vauhtia kuin olisi manuaalilla!

• Auto+matti

Kokemusta n. 40.000 km matkalta tällä autolla (japsi), yhteensä ajettu 220.000 km.. Laatikko on toiminut hyvin, ei häikkää eikä häiriöitä. Öljyt lootaan vaihdettu 20 tonnin välein.
      Ärsyttää: Vatkaa kolmosen ja nelosen väliä inhottavasti juuri 60 km/h nopeudella, jota suuri osa työmatkasta on. Ilmiön voi eliminoida kytkemällä loikkarin napilla pois jolloin laatikosta tulee 3-pykäläinen.
      Bensaa ei pala pahasti samanlaiseen käsihämmenteiseen verrattuna.

• 4L80-E

.. toimivin ratkaisu.

uudessa laki esityksessä HF-pakkosta pitäisi vapauttaa kaikki automaatilla varustetut autot...

Oikea käsi täysin vapaa vaikka nenän kaiveluun tai radion räpläilyyn.

• karhu

ajamisen helppous
        talvella hankalasta paikassa pääsee paremmin liikkeelle kuin manuaalilla
        käytännön suorityskyky
        kestävyys

-polttoaineen kulutus, vaikka on 4-vaihteinen sähköisesti ohjattu loota
        -mikäli tarvitsee korjausta, niin saattaa tulla maksamaan mansikoita

• Ford toimii

Ajelin fordilla reilut 11 vuotta ja laatikko toimi älyttömän hyvin, mitä nyt tiivisteet vähän alkoivat vuotaan. Mittariin ehti omissa ajoissa kertyä lisää noin 250 tkm. Oli kylläkin selvästi tehottomampi, mutta vei hyvin eteenpäin. Kulutus suunnilleen 8,5 litraa satasta kohden, talvella enemmän. Talviajossa piti olla välillä tarkkana kevyen takapään takia (takatuuppari), mutta muuten hauska peli.

Harmittaa kun jouduin luopumaan nykyisen pitkähkön työmatkan takia...

• Joni

Nykyisin monet automaatit ovat varustettu käsiohjauksella, niin siinähän saa kepittää jos tykkää itse valita vaihtamishetken.

Keppiä eteen, menee isommalle ja taakse niin menee pienemmälle. Sitä käyttämällä saa moottorin jopa kierroslukurajoittimelle jos esim. se antaa ajamisen tuntua.

Käsiohjaus on muutenkin joskus hyvä. Liukkaalla ohituksessa ei välttämättä ole hauskaa jos loota vaihtaa kakkoselle kaasua pohjaan painettaessa eli käsiohjauksen avulla voi ripeästi kiihdyttää ilman joskus kiusalliselta tuntuvaa pienemmälle vaihtamista, jos koneesta löytyy vääntöä.
      Sitten voi käyttää auton moottorijarrutusta lähes vastaavasti kuin manuaalissa risteykseen saapuessa.

Automaatti, joka on varustettu käsiohjauksella on todella näppärä keksintö.

Kiihtyvyydessä tuskin juurikaan häviää keskitason manuaalikepittäjälle. Polttoaineenkulutus varmaan nousee jonkin verran varsinkin talvella. Minulla ainakaan momentinmuunnin ei lukitu ennen kuin moottori ja laatikko ovat käyntilämpöisiä.

• manuaaali

Tunnetko ketään joka on käyttänyt tuota manuaalia automaati autossaan kahta kertaa enempää..? Ainoa hyöty mitä minä olen keksinyt on se että voi mutkaan tullessa vaihtaa pienemmälle että pysy veto päällä kunnolla. No harva pappa sillä lailla ajaa, ja jos ajaa niin tuskin olisi automaattia ostanu :/

ja mitä siihen ohitukseen tulee niin siinä nyt on hieman perää ellei semmoista perstuntumaa tule että tietäisi milloin loota vaihtaa...

Aivan turha tuo manuaalivaihtoehto.. Eikös autonvalmistajat ole jo huomannut miten turha se on.. Noh onhan sillä ehkä kiva leijua naapurille että tässä mun autossa onkin tämmöinen, tosin aika vanha juttu jo!

Ja uskallatko väittää että käsiohjauksella kepittäminen olisi samaa kuin manuaalilla?!? HYIJ!!!! "...jos tykkää itse valita vaihtamishetken." Kunpa saisikin mutta kun suurin osa noista ei vaihda silloin kun keppiä tökkäisee :(

Taas ihme itkemistä, tai no mielipiteitähän nämä vain ovat ;)

• Joni
        manuaaali kirjoitti:

Tunnetko ketään joka on käyttänyt tuota manuaalia automaati autossaan kahta kertaa enempää..? Ainoa hyöty mitä minä olen keksinyt on se että voi mutkaan tullessa vaihtaa pienemmälle että pysy veto päällä kunnolla. No harva pappa sillä lailla ajaa, ja jos ajaa niin tuskin olisi automaattia ostanu :/

ja mitä siihen ohitukseen tulee niin siinä nyt on hieman perää ellei semmoista perstuntumaa tule että tietäisi milloin loota vaihtaa...

Aivan turha tuo manuaalivaihtoehto.. Eikös autonvalmistajat ole jo huomannut miten turha se on.. Noh onhan sillä ehkä kiva leijua naapurille että tässä mun autossa onkin tämmöinen, tosin aika vanha juttu jo!

Ja uskallatko väittää että käsiohjauksella kepittäminen olisi samaa kuin manuaalilla?!? HYIJ!!!! "...jos tykkää itse valita vaihtamishetken." Kunpa saisikin mutta kun suurin osa noista ei vaihda silloin kun keppiä tökkäisee :(

Taas ihme itkemistä, tai no mielipiteitähän nämä vain ovat ;)

Luettelinhan syitä edellisessä kirjoituksessa miksi automaatti pitää olla varustettu triptronic tai vastaavan nimisellä toiminnolla mutta kerrataan vielä.

1. Moottorijarrutus. Miksi suositellaan käytettäväksi moottorijarrutusta manuaalivaihteisissa autoissa.Olen siinä käsityksessä että polttoaineen suihkutus katkeaa samanlailla kuin manuaalissa, kun moottorijarrutetaan. Polttoainetta säästyy.

2. Ainakin minun laatikko on herkkä vaihtaan pienemmälle ja käsiohjauspuolella tarpeetonta vaihtoa ei tapahdu. Suurimmallakin vaihteella ohitus on riittävän ripeä jos vaan painaa kaasua riittävästi. Jos painaa kaasun pohjaan kahdeksankympin vaudista, niin vaihteisto vaihtaa kakkoselle ja ihan niin ripeää ohitusta en tarvitse. Mutta en halua arpoa perstuntumalla missä asennossa poljinta voi pitää. Ohituksessa pidän sen pohjassa.

En tiedä millaisella automaatilla olet ajanut mutta tämä versio mikä minulla on, niin vaihtaa välittömästi kun on tökkässyt keppiä isommalle tai pienemmälle. Ylikierroksille automatiikka estää vaihtamasta eli 150 ei saa runnottua 2 sisään.

No varmaan papat ei tykkää käsiohjausta käyttää mutta joskus tulee viihdytettyä itseä ja käytettyä käsiohjausta, että voisi liikkeelle lähdettäessä kuunnella koneen iloista kiertämistä ilman että revittää kaasu pohjassa, kun kerran suunnittelijat ovat koneen hauskan kuuloseen käyntiääneen panostaneet.
        Lisättäköön, että autoni ei ole farmari/sedan eikä sinne mahdu lastenrattaita.

• manuaaali
        Joni kirjoitti:

Luettelinhan syitä edellisessä kirjoituksessa miksi automaatti pitää olla varustettu triptronic tai vastaavan nimisellä toiminnolla mutta kerrataan vielä.

1. Moottorijarrutus. Miksi suositellaan käytettäväksi moottorijarrutusta manuaalivaihteisissa autoissa.Olen siinä käsityksessä että polttoaineen suihkutus katkeaa samanlailla kuin manuaalissa, kun moottorijarrutetaan. Polttoainetta säästyy.

2. Ainakin minun laatikko on herkkä vaihtaan pienemmälle ja käsiohjauspuolella tarpeetonta vaihtoa ei tapahdu. Suurimmallakin vaihteella ohitus on riittävän ripeä jos vaan painaa kaasua riittävästi. Jos painaa kaasun pohjaan kahdeksankympin vaudista, niin vaihteisto vaihtaa kakkoselle ja ihan niin ripeää ohitusta en tarvitse. Mutta en halua arpoa perstuntumalla missä asennossa poljinta voi pitää. Ohituksessa pidän sen pohjassa.

En tiedä millaisella automaatilla olet ajanut mutta tämä versio mikä minulla on, niin vaihtaa välittömästi kun on tökkässyt keppiä isommalle tai pienemmälle. Ylikierroksille automatiikka estää vaihtamasta eli 150 ei saa runnottua 2 sisään.

No varmaan papat ei tykkää käsiohjausta käyttää mutta joskus tulee viihdytettyä itseä ja käytettyä käsiohjausta, että voisi liikkeelle lähdettäessä kuunnella koneen iloista kiertämistä ilman että revittää kaasu pohjassa, kun kerran suunnittelijat ovat koneen hauskan kuuloseen käyntiääneen panostaneet.
        Lisättäköön, että autoni ei ole farmari/sedan eikä sinne mahdu lastenrattaita.

Hmm.. Jos nyt polttoaineen kulutusta miettii niin kuka hankkii automaatin..? Kalliimpi yleisesti, ja mukavuus mitä automaatti tuo häviää jos siinä valoihin tullessa tai muutenkin joutuu kepittää..

Oletan että sinun autoosi ei saanut manuaali, muuten en ymmärrä miksi semmoista hankit, ellei sitten sinulla ole kaksi persoonaa; manuaali ja automaatti haluinen ;)

Olen nyt Audin, Volvon, Bemarin tomaatit kokeillu.. Oletan että sinulla on sitten mersu ja SLK kun ei Alfaan saa GTV:hen automaattia...

• Joni
        manuaaali kirjoitti:

Hmm.. Jos nyt polttoaineen kulutusta miettii niin kuka hankkii automaatin..? Kalliimpi yleisesti, ja mukavuus mitä automaatti tuo häviää jos siinä valoihin tullessa tai muutenkin joutuu kepittää..

Oletan että sinun autoosi ei saanut manuaali, muuten en ymmärrä miksi semmoista hankit, ellei sitten sinulla ole kaksi persoonaa; manuaali ja automaatti haluinen ;)

Olen nyt Audin, Volvon, Bemarin tomaatit kokeillu.. Oletan että sinulla on sitten mersu ja SLK kun ei Alfaan saa GTV:hen automaattia...

Ei minulla olisi mitään vastaan vaikka ajaisin SLK:lla mutta valitettavasti nyt joudun tyytymään Honda Preludeen, joka on varustettu automaatilla. Jos tämä merkki nyt tämän keskustelun kannalta oli sitten oleellista.

Mallin myynti Suomessa lopetettiin 2000 vuonna, niin on ymmärrettävää miksei se tullut mieleesi ;)

On se kepittäminen kuitenkin helppoa verrattuna manuaaliin. Sormenpäillä sentin kaksi eteen tai taakse ja kytkimenpolkemista ei ole ollenkaan.

• manuaaali
        Joni kirjoitti:

Ei minulla olisi mitään vastaan vaikka ajaisin SLK:lla mutta valitettavasti nyt joudun tyytymään Honda Preludeen, joka on varustettu automaatilla. Jos tämä merkki nyt tämän keskustelun kannalta oli sitten oleellista.

Mallin myynti Suomessa lopetettiin 2000 vuonna, niin on ymmärrettävää miksei se tullut mieleesi ;)

On se kepittäminen kuitenkin helppoa verrattuna manuaaliin. Sormenpäillä sentin kaksi eteen tai taakse ja kytkimenpolkemista ei ole ollenkaan.

..niin kiva tietää että joku edes käyttää sitä manuaali juttua muuta kuin kerran ;) Ei siinä että pointisi olisivat olleet väärässä, omat "mielipiteeni" olivat mitä olen muilta kuullut/itse kokeillut. Valitettavaa on että kaikissa on tuo käsivalinta vaikka suurin osa ei sitä käytä ja luultavastiautomaatit maksavat sen takia enemmän...?

Nojoo eikähän nämä juhlat ole nähty ;) Ylläri että Preludeen edes saa automaattia, en tiennyt! Ei se oleellista ole mutta kiitos kun kerroit, saan taas unta ensi yönä ;)

Täältä tähän, huomenna taas keppiä heiluttamaan!

• Bildeman

Kerran kun on automaatin makuun päässyt, niin
      ei siitä voi luopua -- eli todella mukava
      kapistus! Itse kun ajelen pääsääntöisesti pk-seudulla, niin ruuhkissa mitä mukavin apu.

Suomessa on vaan jostain syystä syvä automaatti-fobia. Siihen on montaakin "syytä", mutta yksi syy on että (yleensä) automaattivaihteistoista autoa EI SAA HINATA! Tätä kun katajainen kansa ei
      muinoin ymmärtänyt, niin rikottiin N kappaletta
      automaattilaatikkoa. Josta jäi elämään virheellinen käsitys, että automaatit eivät kestä.

• Janne

Lueskelin joskus -84-mallisen Chevrolet Capricen ohjekirjaa. Siinä luki, että saa hinata enintään 50 km nopeuden ollessa alle 50 km/h.

• Janne

Alkaa olla pian neljä vuotta jkp (jälkeen kytkinpolkimen), eikä vielä tähän mennessä ole moista vehjettä ikävä tullut. Nykyisellä Hondalla olen ajellut kolmisen vuotta.

Automaatti on kaupungilla ajellessa verraton vehje, varsinkin jos ajopelissä on riittävän tehokas ohjaustehostin. Näin pysäköinti sujuu mukavasti yhdellä sormella pyöritellen vaihteiston hoitaessa eteen tai taaksepäin ryömimisen. Ei hikoilua ohjauksen ja kytkimen kanssa. Liukkaallakin mäkilähtö sujuu rennosti kaasulla paikoillaan pitäen ja siitä vaan liikkeelle varovasti kaasua lisäten, eikä pelkoa manuaalivaihteistolle tyypillisestä liukkaaseen mäkeen paikoilleen sutimaan jäämisestä.

Ajelen -82 Accordilla, jossa hondamaticin vanhempi, manuaalisesti kepitettävä versio. Rakenteestaan johtuen loota on toimintavarmempi kuin perinteinen automaatti, sillä siinä ei ole jarrupantoja eikä planeettapyörästöjä. Vaihteisto näyttää aivan kuin manuaalivaihteistosta rakennetulta: joka vaihteella oma monilevykytkin samassa kohdassa, kuin manuaalissa synkronointi ja vaihteenkytkentäsysteemi. Yhden vaihteen sippaaminen ei vaikuta muihin, joten tien varteen jääminen on epätodennäköistä. Vaihtaminen on tosin joskus töksähtävää, sillä vaihtaessa veto katkeaa hetkeksi kokonaan. Onneksi sentään ovat älynneet momentinmuuntimen laittaa...

Kauankohan loota vielä kunnossa kestää? Mittarissa on reilut 250 000 km ja lootaa purkamatta ei voi edes vaihtaa öljynsuodatinta...

• Janne

Semmoset hiukan yli 10 l/100 km. Maantieajossa 8. Jos 80 viitsii körötellä, niin n. 7,5. Ajotietokoneesta katsottuna tämän talven kulutusennätys 10 km kaupunkiajoa 14 l/100 km.

• manuaaali

Hajos sitten faijan automaatti, heitti öljyt pihalle! Toivottavasti ei hajonnu koko laatikko :/ Auto on Range ajettu 220tkm.
      Ja autoa ei pahemmin hinata kun on automaatti ja vielä neliveto, eli pakko laittaa hinurin lavalle! Luultavasti joku letku pamahtanu, auto kun on seissyt pari viikkoa ja pakkasta oli alkupäässä aika mukavasti! Jos jollekin olisi sattunut samaa saa toki kertoa kokemuksistaan ;)

• Isoturpo

Omalle faijalle kävi kerran aivan samoin. Ko. autolla on tapana seisoa talven yli, kuten silloinkin, jonka epäilen vaikuttaneen asiaan.

Joissakin automaattivaihteisissa autoissa öljynlauhduttimelle menevät/palaavat letkut on kiinnitetty 'hieman' kivikautisella tekniikalla ja letkujen irtoaminen on todennäköistä. Näin oli ainakin faijani autossa. Luulisin(en tosin ole varma), että nykyään letkujen kiinnitys on kunnollinen. Ainakin omassa autossani on kierteet ja lukitusmutteri, joka on tässä suhteessa varma ratkaisu. Kaiken maailman epämääräiset letkunkiristäjät taas syvältä.

Uskoisin kuitenkin, että vaihteistolle ei ole tapahtunut mitään vakavaa. Veto loppuu selvästi ennen kuin kaikki öljy on valunut pois. Jos ette yrittänyt aivan väkisin saada autoa liikkumaan 'viimeiseen hengenvetoon', uskoisin laatikon olevan vielä täysin OK. Vaihteiston voitelu toimii siis vielä, kun veto on jo loppunut.

Meidän tapauksessa satuin itse olemaan ratissa, kun liitos antoi periksi ja satuimme huomaamaan vuodon jo ennen vedon hyytymistä. Lievä öljyn haju sai pysäyttämään auton hetkeksi ja liikkeelle lähtiessä huomasin öljyläiskän taustapeilistä. Lisäksi vetokin oli tässä vaiheessa jo hyytynyt hieman. En kuitenkaan usko, että mitään vakavaa olisi tapahtunut muutenkaan, vaikka hyvällä onnella vauhtia ei nyt ollutkaan paljon pahimmalla hetkellä. Ainakin periaatteessa automaatti toimii niin.

Oli kyllä kiva siivousurakka moottoritilassa. Öljyä ruiskui kun eläimen kurkusta ympäri konetilaa.

• manuaaali
        Isoturpo kirjoitti:

Omalle faijalle kävi kerran aivan samoin. Ko. autolla on tapana seisoa talven yli, kuten silloinkin, jonka epäilen vaikuttaneen asiaan.

Joissakin automaattivaihteisissa autoissa öljynlauhduttimelle menevät/palaavat letkut on kiinnitetty 'hieman' kivikautisella tekniikalla ja letkujen irtoaminen on todennäköistä. Näin oli ainakin faijani autossa. Luulisin(en tosin ole varma), että nykyään letkujen kiinnitys on kunnollinen. Ainakin omassa autossani on kierteet ja lukitusmutteri, joka on tässä suhteessa varma ratkaisu. Kaiken maailman epämääräiset letkunkiristäjät taas syvältä.

Uskoisin kuitenkin, että vaihteistolle ei ole tapahtunut mitään vakavaa. Veto loppuu selvästi ennen kuin kaikki öljy on valunut pois. Jos ette yrittänyt aivan väkisin saada autoa liikkumaan 'viimeiseen hengenvetoon', uskoisin laatikon olevan vielä täysin OK. Vaihteiston voitelu toimii siis vielä, kun veto on jo loppunut.

Meidän tapauksessa satuin itse olemaan ratissa, kun liitos antoi periksi ja satuimme huomaamaan vuodon jo ennen vedon hyytymistä. Lievä öljyn haju sai pysäyttämään auton hetkeksi ja liikkeelle lähtiessä huomasin öljyläiskän taustapeilistä. Lisäksi vetokin oli tässä vaiheessa jo hyytynyt hieman. En kuitenkaan usko, että mitään vakavaa olisi tapahtunut muutenkaan, vaikka hyvällä onnella vauhtia ei nyt ollutkaan paljon pahimmalla hetkellä. Ainakin periaatteessa automaatti toimii niin.

Oli kyllä kiva siivousurakka moottoritilassa. Öljyä ruiskui kun eläimen kurkusta ympäri konetilaa.

Ei kuullosta kovin vakavalta, jotain samanlaista tuli mietittyä. Mutta miten vaikea se on korjata..? Mitä tarvii osina ja työkaluina (mitään erikois?) mikäli vain letkuissa on vika? Auto seisoo Nesteen pihalla, faijan kyllä sanoi ettei sitä kiinnosta räpeltää siellä itse mutta jos se ei ole vaikea keikka niin voisi yrittää, kun sitä ei kuitenkaan huoltoon saa kuin vasta maanantaina!

• Isoturpo
        manuaaali kirjoitti:

Ei kuullosta kovin vakavalta, jotain samanlaista tuli mietittyä. Mutta miten vaikea se on korjata..? Mitä tarvii osina ja työkaluina (mitään erikois?) mikäli vain letkuissa on vika? Auto seisoo Nesteen pihalla, faijan kyllä sanoi ettei sitä kiinnosta räpeltää siellä itse mutta jos se ei ole vaikea keikka niin voisi yrittää, kun sitä ei kuitenkaan huoltoon saa kuin vasta maanantaina!

En usko, että on vaikea juttu, mutta homma riippuu vähän vaihteistosta.

Eli ensin pitäisi olla varma, että syy on letkun irtoaminen. Se on kyllä todennäköisin syy, mutta voihan syy olla joku muukin(tiiviste, irronnut vaihteensiirrin tjs.)

En usko, että tarvitsee muita erikoisvälineitä kuin sopivan letkunkiristäjän, sopivaa öljyä ja letkullisen öljyspruutan. Näin lyhyesti, jos on kiire hankkimaan niitä...alla enemmän juttua.

• Isoturpo
        Isoturpo kirjoitti:

En usko, että on vaikea juttu, mutta homma riippuu vähän vaihteistosta.

Eli ensin pitäisi olla varma, että syy on letkun irtoaminen. Se on kyllä todennäköisin syy, mutta voihan syy olla joku muukin(tiiviste, irronnut vaihteensiirrin tjs.)

En usko, että tarvitsee muita erikoisvälineitä kuin sopivan letkunkiristäjän, sopivaa öljyä ja letkullisen öljyspruutan. Näin lyhyesti, jos on kiire hankkimaan niitä...alla enemmän juttua.

Jos öljy valui ulos melko vauhdikkaasti, letku lienee syyllinen. Ilmeisesti et vielä ollut aivan varma onko niin? Oletetaan niin. Toivottavasti konetilassa on sen verran väljää, että letkujen paikallistaminen onnistuu. Irtoaminen on helppo todeta, kun seuraa vaihteistosta lähteviä letkuja, jotka menevät todennäköisesti sen tavallisen syylärin rinnalla olevaan toiseen syyläriin. Irronnut letku lienee suht lähellä kohtaa, johon se kuuluisi.

Sitten pitää vain tutkia, millainen kiinnitys siinä on/on ollut. Luultavasti tarvitset vain oikean kokoisen letkunkiristäjän, ellei vanhakin ole tallella. Vanha voi tosin olla kertakäyttöinen. Sitten vain letku paikalleen. Ehkä kannattaa tarkistaa myös muut letkujen liitokset. Niitä pitäisi olla vain 4kpl, eli meno-ja paluuletkujen molemmat päät.

Öljyn lisäyksessä saattaa tarvita erikoisempaa välineistöä. Niin tietysti pitää olla sopivaa öljyä(ohjekirjasta pitäisi tyyppi löytyä), mutta aika hyvä veikkaus on, että Mobil ATF SHC on ok. Muukin merkki käy, mutta pitäisi löytyä ainakin Dexron II laatuluokitus tai vastaava.

Lisäämisen joutuu usein tekemään öljyntarkistustikun aukosta, mikä on suht ärsyttävää puuhaa. Kun en ko. vaihteistoa tunne, en ole varma, onko näin. Siihen pitäisi löytyä joku sopiva väline, esim. öljyspruutta(mikähän on virallinen nimi) tai öljypurkin korkin tilalle laitettava letkullinen korkki käy myös. Muuten kapeaan aukkoon on hankala osua. Ei se nopeasti käy noillakaan. Letkun pituus riippuu tietysti sen täyttöaukon sijainnista.

Sitten vain täyttämään. Ehkä kolmannes täyttötilavuudesta(katso ohjekirjasta) eli n.3l ensin ja sitten pitäisi autoa käyttää vähän aikaa. Sitten sama homma pari litraa kerrallaan täyttäen, kunnes arvelette, että ollaan lähellä täyttä määrää. Sitten pitää lisätä öljyä varovasti, koska ylitäyttö on haitallisempaa kuin lievä alitäyttö. Hankalaa tuossa on, kun ei tiedä, paljonko siellä vaihteistossa on öljyä valmiiksi. Meillä oli täyttötilavuus muistaakseni n.10l ja ainakin puolet siitä oli tullut ulos. Saattoi olla enemmänkin. Mutta etenkin jos(kun) auto ei enää liikkunut, aluksi voi huoletta pistää sen kolmanneksen täyttötilavuudesta.

Jos tuo öljyn lisäys/täyttö on ennestään tuttua puuhaa, ei pitäisi olla mitään erikoista. Siis letku kiinni ja öljyä vain vaihteistoon.

Meillä tapaus sattui 'melko' kaukana kotoa. Lähemmäs 1000km:n päässä Pellon tienoilla Lapissa. Lähin öljyä myyvä liike oli onneksi 'vain' noin 60km:n päässä. Nykyään ko. autossa on pitkillä reissuilla aina lähes 10l öljyä mukana ja kaikki muu tarpeellinen :)

• manuaaali
        Isoturpo kirjoitti:

Jos öljy valui ulos melko vauhdikkaasti, letku lienee syyllinen. Ilmeisesti et vielä ollut aivan varma onko niin? Oletetaan niin. Toivottavasti konetilassa on sen verran väljää, että letkujen paikallistaminen onnistuu. Irtoaminen on helppo todeta, kun seuraa vaihteistosta lähteviä letkuja, jotka menevät todennäköisesti sen tavallisen syylärin rinnalla olevaan toiseen syyläriin. Irronnut letku lienee suht lähellä kohtaa, johon se kuuluisi.

Sitten pitää vain tutkia, millainen kiinnitys siinä on/on ollut. Luultavasti tarvitset vain oikean kokoisen letkunkiristäjän, ellei vanhakin ole tallella. Vanha voi tosin olla kertakäyttöinen. Sitten vain letku paikalleen. Ehkä kannattaa tarkistaa myös muut letkujen liitokset. Niitä pitäisi olla vain 4kpl, eli meno-ja paluuletkujen molemmat päät.

Öljyn lisäyksessä saattaa tarvita erikoisempaa välineistöä. Niin tietysti pitää olla sopivaa öljyä(ohjekirjasta pitäisi tyyppi löytyä), mutta aika hyvä veikkaus on, että Mobil ATF SHC on ok. Muukin merkki käy, mutta pitäisi löytyä ainakin Dexron II laatuluokitus tai vastaava.

Lisäämisen joutuu usein tekemään öljyntarkistustikun aukosta, mikä on suht ärsyttävää puuhaa. Kun en ko. vaihteistoa tunne, en ole varma, onko näin. Siihen pitäisi löytyä joku sopiva väline, esim. öljyspruutta(mikähän on virallinen nimi) tai öljypurkin korkin tilalle laitettava letkullinen korkki käy myös. Muuten kapeaan aukkoon on hankala osua. Ei se nopeasti käy noillakaan. Letkun pituus riippuu tietysti sen täyttöaukon sijainnista.

Sitten vain täyttämään. Ehkä kolmannes täyttötilavuudesta(katso ohjekirjasta) eli n.3l ensin ja sitten pitäisi autoa käyttää vähän aikaa. Sitten sama homma pari litraa kerrallaan täyttäen, kunnes arvelette, että ollaan lähellä täyttä määrää. Sitten pitää lisätä öljyä varovasti, koska ylitäyttö on haitallisempaa kuin lievä alitäyttö. Hankalaa tuossa on, kun ei tiedä, paljonko siellä vaihteistossa on öljyä valmiiksi. Meillä oli täyttötilavuus muistaakseni n.10l ja ainakin puolet siitä oli tullut ulos. Saattoi olla enemmänkin. Mutta etenkin jos(kun) auto ei enää liikkunut, aluksi voi huoletta pistää sen kolmanneksen täyttötilavuudesta.

Jos tuo öljyn lisäys/täyttö on ennestään tuttua puuhaa, ei pitäisi olla mitään erikoista. Siis letku kiinni ja öljyä vain vaihteistoon.

Meillä tapaus sattui 'melko' kaukana kotoa. Lähemmäs 1000km:n päässä Pellon tienoilla Lapissa. Lähin öljyä myyvä liike oli onneksi 'vain' noin 60km:n päässä. Nykyään ko. autossa on pitkillä reissuilla aina lähes 10l öljyä mukana ja kaikki muu tarpeellinen :)

Edestä se öljy taisi tulla ulos eli viittaa noihin letkuihin. Itse en nähnyt muuta kuin auton minkä alla oli 4 litraa öljyä mikä tuli heti ulos kun oli täytetty :/ Oli niin kiire etten ehtiny jäädä ihmettelemään!

Kiitos vinkeistä katsotaan jospa saisi isän mukaan yrittämään, sama se mulle raahataanko se korjaamolle vai ei mutta tyhmältä tuntuu viedä se sinne mikäli tämän hoitaisi itse suht helposti.

Kerron sitten miten kävi :)

Kiitoksia vielä kerran!

• Isoturpo
        manuaaali kirjoitti:

Edestä se öljy taisi tulla ulos eli viittaa noihin letkuihin. Itse en nähnyt muuta kuin auton minkä alla oli 4 litraa öljyä mikä tuli heti ulos kun oli täytetty :/ Oli niin kiire etten ehtiny jäädä ihmettelemään!

Kiitos vinkeistä katsotaan jospa saisi isän mukaan yrittämään, sama se mulle raahataanko se korjaamolle vai ei mutta tyhmältä tuntuu viedä se sinne mikäli tämän hoitaisi itse suht helposti.

Kerron sitten miten kävi :)

Kiitoksia vielä kerran!

Niin kyllähän siinä melkein vähimmällä pääsee vaivankin suhteen itse tekemällä, jos ei mitään yllättävää ole ja välineet löytyy. Meidän tapauksessa homma oli ihan plug-and-play, koska letku oli irronnut niin hyvin näkyvästä ja käsillä olevasta paikasta.

Juu kerro ihmeessä miten kävi.

• mies 55v

On ollut pelkästään automaattisia vaihteistoja autoissani jo yli 30-vuotta. Ja ei ainuttakan edes pienintäkään ongelmaa koko aikana.Alussa oli useitakin eri merkkejä viimeiset 11-autoa olleet honda accordeja. Tuo nykiminen mistä kyselit niin tiesitkö? autom-vaihteistossa on hyvin helppo sätää vaihtaako nykäisten vai aivan huomamatta välillä perussäätö voi olla liian nykäisevä johtuu siitä kun monet asiakkaat halua tuntea kun vaihtaminen tapahtuu. (kaikissa autom-vaihteistoissa on tuo hyvin helppo säätö aikaa menne noin 2-3min.) En taatusti ikinä osta tai edes harkitse manuaalisella vaihteistolla auton ostoa. Polttoaineen kulutus? on noin litran verran enemmän kuin manuaalissa mutta siististi ajellen pääsee jopa alle manuaali-auton. Myös suuri etu on että autom-autossa kestää moottori ym.laitteet koska vaihtaminen tapahtuu aina oikein .

• 87k

- Hyvin, paremmin kuin manuaali
      - Hinta, uudessa ja käytetyssä noin 1000€ lisää, edes aitoja jenkkiautoja ei saa Suomessa aina automaattina
      - Kuluu sitä polttoainetta, jos on laatikkoa esihistoriallinen "öljynlämmitin" kulutus on usein isompi kuin manuaalilla, jos nykyainen vaihderobotti, on kulutus pienempi kuin manuaalilla

- Mitäs näitä nyt onkaan, VW Crafter, MB Sprinter, MB Vito, Ford Focus, Volvo V40, Reunault megane, Volvo S60, Volvo V70, Chryesler Neon, MAN 8.150, Nissan Micra

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2779
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2587
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1592
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1565
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      30
      1222
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26