Kehitysvammaisuus-vanhempien synti??

MalleusMaleficarum

Miten jt:t suhtautuvat kehitysvammaisuuteen? Kuka teki syntiä?
1. Vielä syntymätön lapsi?
2. Hänen vanhempansa?
3. Joku muu? Kuka? _____________
4. Ei kukaan

12

1249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kuitenkin kaikki-Adam ja Eva kun kerran "lahjoittivat" meille perinnöksi epätäydellisyyden, niin sen seurauksena kaikki on mahdollista epätäydellisyyden saralla, jopa kehitysvammainen lapsi.
      Jos välttämättä haluat jonkun syyllistää, niin lähin oikea kohde on Eva, joka halusi olla "minä ite!" ensimmäisenä.

      • Jari-Jt

        Ihan ansiokas vastaus ja hyvin pitkälle totta.

        Naisille kuitenkin kunniaksi ja meille miehille häpeäksi voidaan todeta, että Eevasta ei tässä tapauksessa ole kuin syntipukiksi ... eli sijaiskärsijäksi todellisen syypään puolesta.

        Raamattu sanoo suoraan, että Aadam teki syntiä ja että nimenomaan me kaikki kuolemme Aadamissa (Katso 1. Kor. 15:22)

        Eevasta taas Raamatussa sanotaan, että hänet petettiin. (1. Tim. 2:14)


      • Jari-Jt kirjoitti:

        Ihan ansiokas vastaus ja hyvin pitkälle totta.

        Naisille kuitenkin kunniaksi ja meille miehille häpeäksi voidaan todeta, että Eevasta ei tässä tapauksessa ole kuin syntipukiksi ... eli sijaiskärsijäksi todellisen syypään puolesta.

        Raamattu sanoo suoraan, että Aadam teki syntiä ja että nimenomaan me kaikki kuolemme Aadamissa (Katso 1. Kor. 15:22)

        Eevasta taas Raamatussa sanotaan, että hänet petettiin. (1. Tim. 2:14)

        puhut Jari! Huomasin virheeni kun luin vastauksesi :)


      • sirpa-leena

        EIPÄS Eeva vaan Adam! Tottelemattomuus muuttui synniksi VASTA kun Adam otti hedelmästä, koska Eeva oli nuorempi niin hänellä oli alamaisuus ja Adamilla johtoasema! Eli Adamin olis pitäny mennä Luojan luo ja sanoa, että tämä eukko tällästä teki, mutta hänelle tuli pelko Eevan menettämisestä ja siksi söi itsekin...

        Raamatun mukaan Jeesus vapautti meidät JUURI Adamin tottelemattomuudesta aiheutuneesta "perisynnistä".

        Raamattussa on Mestarin itsensä sanat tästä vammaisuuteen liittyvästä jutusta. Kun Jeesus paransi sokeana syntyneen miehen niin JOPA opetuslapset tuli kysymään, että KUKA teki syntiä, hänkö vai vanhemmat. Ja Jeesus vastasi, ettei kukaan ja KUMMA, että tämä KYSYMYS on jäänyt henkiin ja sillä sukupolvi toisensa jälkeen on vammaisten lasten vanhempia ja myös vammaisia itseään syyllistettyja Mestarin vastaus on autuaasti unohdettu. JT-uskonto opettaa tätä raamatun ei ketään kantaa.


      • Jari-Jt
        sirpa-leena kirjoitti:

        EIPÄS Eeva vaan Adam! Tottelemattomuus muuttui synniksi VASTA kun Adam otti hedelmästä, koska Eeva oli nuorempi niin hänellä oli alamaisuus ja Adamilla johtoasema! Eli Adamin olis pitäny mennä Luojan luo ja sanoa, että tämä eukko tällästä teki, mutta hänelle tuli pelko Eevan menettämisestä ja siksi söi itsekin...

        Raamatun mukaan Jeesus vapautti meidät JUURI Adamin tottelemattomuudesta aiheutuneesta "perisynnistä".

        Raamattussa on Mestarin itsensä sanat tästä vammaisuuteen liittyvästä jutusta. Kun Jeesus paransi sokeana syntyneen miehen niin JOPA opetuslapset tuli kysymään, että KUKA teki syntiä, hänkö vai vanhemmat. Ja Jeesus vastasi, ettei kukaan ja KUMMA, että tämä KYSYMYS on jäänyt henkiin ja sillä sukupolvi toisensa jälkeen on vammaisten lasten vanhempia ja myös vammaisia itseään syyllistettyja Mestarin vastaus on autuaasti unohdettu. JT-uskonto opettaa tätä raamatun ei ketään kantaa.

        "JT-uskonto opettaa tätä raamatun ei ketään kantaa."

        Melkoisen Rohkea väite. Voitko näyttää todisteita väitteesi tueksi?

        Kiitos etukäteen niistä sinulle sirpa-leena


      • kaskas
        Jari-Jt kirjoitti:

        "JT-uskonto opettaa tätä raamatun ei ketään kantaa."

        Melkoisen Rohkea väite. Voitko näyttää todisteita väitteesi tueksi?

        Kiitos etukäteen niistä sinulle sirpa-leena

        Näytäs sinä että opettaa jotain muuta!


      • sirpa-leena
        Jari-Jt kirjoitti:

        "JT-uskonto opettaa tätä raamatun ei ketään kantaa."

        Melkoisen Rohkea väite. Voitko näyttää todisteita väitteesi tueksi?

        Kiitos etukäteen niistä sinulle sirpa-leena

        Olin melkein 20v mukana ja useissa Vartiotorneissahan tähän viitattiin. Jos lukee vaikka kirjaa Suurin Ihminen, joka koskaan on elänyt niin siinähän on yksityiskohtainen kuvaus tästä sokeana syntyneestä miehestä, opetuslasten kysymyksestä ja Jeesuksen vastauksesta.

        Myös kenttäpalvelusta eli tätä ovelta ovelle työtä tehdessä kinnitettiin AINA ihmisen huomio siihen kuinka YHDEN ihmisen siis Aadamin kautta synti tuli maailmaan ja siten ollaan kaikki viallisia, jos perheessä oli vammaisuutta/sairautta ja kysyjä oli ahdistunut asiasta mahdollisten omien tai esi-isien syntien takia. Ei siis vikaa kysyjässä tai hänen esi-isissään vaan kanta-isä Aadamissa!

        Sitäpaitsi parhaimilla Isrelin kunkuilla oli usein pahimmat pojat ja toisinpäin. Näkyihän tämä ei kenenkään syy ajatus myös ihan tavallisessa seurakunnan arjessa, ei ollut mitään patettisia/hysteerisiä parannuskokouksia kuten vaikkapa helluntai-sektorilla.


      • Jari-Jt
        sirpa-leena kirjoitti:

        Olin melkein 20v mukana ja useissa Vartiotorneissahan tähän viitattiin. Jos lukee vaikka kirjaa Suurin Ihminen, joka koskaan on elänyt niin siinähän on yksityiskohtainen kuvaus tästä sokeana syntyneestä miehestä, opetuslasten kysymyksestä ja Jeesuksen vastauksesta.

        Myös kenttäpalvelusta eli tätä ovelta ovelle työtä tehdessä kinnitettiin AINA ihmisen huomio siihen kuinka YHDEN ihmisen siis Aadamin kautta synti tuli maailmaan ja siten ollaan kaikki viallisia, jos perheessä oli vammaisuutta/sairautta ja kysyjä oli ahdistunut asiasta mahdollisten omien tai esi-isien syntien takia. Ei siis vikaa kysyjässä tai hänen esi-isissään vaan kanta-isä Aadamissa!

        Sitäpaitsi parhaimilla Isrelin kunkuilla oli usein pahimmat pojat ja toisinpäin. Näkyihän tämä ei kenenkään syy ajatus myös ihan tavallisessa seurakunnan arjessa, ei ollut mitään patettisia/hysteerisiä parannuskokouksia kuten vaikkapa helluntai-sektorilla.

        Noniin! Kuulostaa jo paljon paremmalta.

        Nythän me olemmekin jo sitten ihan samaa mieltä.

        Vika on siis kantaisä Aadamissa ja häneltä periytyvässä epätäydellisyydessä pikemmin kuin syyllistä ei lainkaan olisi.

        K


    • Alk. Sit. Or.
      • Rasvattu_jämä

        Vammaiset ovat käyttökelpoinen poikkeusryhmä siihen jehovantodistajien väittämään, että Harmagdonissa säilyisi muitakin kuin pelkästään jehovantodistajia.


    • Jari-Jt

      Jeesukselta kysyttiin kerran samaa, kun hän tapasi sokeana syntyneen miehen.

      "Kun hän oli kulkemassa eteenpäin, hän näki miehen, joka oli ollut sokea syntymästään saakka. Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä: "Rabbi, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, niin että hän syntyi sokeana?" Jeesus vastasi: "Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa ..." (Johannes 9:1-3)

      Siitä voimme siis poissulkea heti vaihtoehdot 1 ja 2.

      Vaihtoehtojen 3. ja 4. kohdalla sitten voidaan ns. hellppoon vastaukseen soveltaa Room. 5:12:a, joka sanoo näin:

      "Sen vuoksi niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema, ja näin kuolema levisi kaikkiin ihmisiin, koska he kaikki olivat syntiä tehneet" (Roomalaisille 5:12)

      Aadam teki syntiä, ja pohjimmiltaan siinä on syy, miksi kaikki hänen jälkeläisensä kuolevat. Myös sairaudet ovat osa tuota 'Aadamin perintöä'.

      Aiheeseen toki nykyään liittyy kehitysvamman riskiä lisääviä ympäristötekijöitä, mutta Raamatulliselta kannalta pohjimmiltaan kysymys on tullut jo käsiteltyä.

    • utelias uskovainen

      omaksi kuvakseen hän loi kaikki ihmiset. Sanan kehitysvammainen on ihminen keksinyt. Kuka on kehitysvammainen hän on ihmisen luoma roolimalli, ei Jumalan. Yksikään ihminen ei ole samanlainen, kuin toinen ihminen. Kaikilla on omat vahvat puolet ja heikot puolet, mutta yksi asia on varma, että Jumala rakastaa kaikkia luomiaan, erittelemättä kuka ja mikä hän on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe