Kuulin, että eturauhassyövän mahdollisuutta kannattaa pitää mielessä alkaen 40 ikävuodesta. Siis testauttaa sännöllisesti.
Voinko ilmoittaa terveyskeskukseen haluavani PSA-verikokeeseen ilman sen suurempia perusteluja? Mitä muuta seurannasta kannattaisi tietää?
Miten PSA-verikokeeseen (eturauhassyövän tutkinta)?
4
1732
Vastaukset
- Kivekäs
Itse en ole vielä 40-vuotias, mutta jonkun verran viime aikoina näitä aiheita seurattuani voin todeta seuraavaa:
Tosiaan tuo PSA-arvo seuraa sitä eturauhasesi kuntoa ja toimintaa. Mitä isompi luku niin sitä enemmän on huolta aiheeseen, vaikka eturauhastulehduskin voi hetkellisesti nostaa noita PSA-arvoja tosi korkealle vaikkei mistään syövästä olekaan kysymys.
Yleensä jos PSA:ta lähtee mittaamaan niin kannattaa sitten käydä myös ultraäänessä tarkistuttamassa eturauhasensa koko yms. seikat. Toisaalta eturauhassyöpä tulee kyllä varmaan vain kyseeseen iäkkäämmillä henkilöillä useimmiten, mutta kyllä kai kannattaa ruveta seuraamaan rauhastaan jo siinä noin 40 v. ikäisenä.
En tiedä että kuinka nopealla aikataululla terveyskeskukseen pääsee noita arvoja mittaamaan, mutta kyllä kai sinne meneminen on ihan perusteltua kun nämä asiat ovat kuitenkin niin miesten terveyteen keskittyviä ja spesifisiä vain meille. - Vote
Kiitos asiallisesta ja informatiivisesta vastauksesta.
- 71v
Riippuu kai paikallisesta terveyskeskuksesta.
Julkisen puolen boikotti.
Minulla on ollut erurauhasen rentouttava ja supistava lääkitys käytössä jo yli 10-vuotta.
Kävin säännöllisesti vuoden välein verikokeissa joissa tarkistettiin myös PSA-taso.
Se oli välillä 2 - 3,5.
64v minulle ilmoitettiin, etten pääse tarkastukseen koska olen liian terve.
Kielto koski myös PSA-testiä.
Lääkäri vahvisti päätöksen allekirjoituksellaan.
Olen säilyttänyt tämän, harvinaislaatuisen dokumentin.
Tuon jälkeen olen käynyt yksityisessä labrassa sekä yksityilääkärillä joka muun asian yhteydessä myös tunnustelee rauhasen.
PSA pelkästään ei ehdottomasti todista mitään.
Heinäkuussa lukemani oli 1,8. 69v viitearvo on 6,7. - Hra47
Oletan, että tuossa iässä pitäisi olla jokin peruste, että PSA:ta alettaisiin terveyskeskuksessa vuosittain seuraamaan. Esimerkiksi muutos virtsaamisessa (esim. noustava yöllä aiempaa useammin virtsaamaan) tai veri virtsassa tai ejakuloidessa. Silloin myös eturauhanen tutkitaan muuten, PSA-verikoe on vain yksi osa tutkimusta.
Itse kävin yksityisen lääkäriaseman urologilla kun noita oireita alkoi olemaan. Siitä alettiin sitten seuraamaan PSA:ta kerran vuodessa ja tekemään eturauhasen vuositarkastuksia. Mielestäni ei ollut kohtuuttoman kallista yksityisellä siihen verrattuna, että tiesi asian olevan kontrollissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1566849Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.313986Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1101938- 611876
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1911438- 821436
Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731081- 48979
Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20213974Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225947