Miten PSA-verikokeeseen (eturauhassyövän tutkinta)?

Vote

Kuulin, että eturauhassyövän mahdollisuutta kannattaa pitää mielessä alkaen 40 ikävuodesta. Siis testauttaa sännöllisesti.

Voinko ilmoittaa terveyskeskukseen haluavani PSA-verikokeeseen ilman sen suurempia perusteluja? Mitä muuta seurannasta kannattaisi tietää?

4

1732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kivekäs

Itse en ole vielä 40-vuotias, mutta jonkun verran viime aikoina näitä aiheita seurattuani voin todeta seuraavaa:

Tosiaan tuo PSA-arvo seuraa sitä eturauhasesi kuntoa ja toimintaa. Mitä isompi luku niin sitä enemmän on huolta aiheeseen, vaikka eturauhastulehduskin voi hetkellisesti nostaa noita PSA-arvoja tosi korkealle vaikkei mistään syövästä olekaan kysymys.

Yleensä jos PSA:ta lähtee mittaamaan niin kannattaa sitten käydä myös ultraäänessä tarkistuttamassa eturauhasensa koko yms. seikat. Toisaalta eturauhassyöpä tulee kyllä varmaan vain kyseeseen iäkkäämmillä henkilöillä useimmiten, mutta kyllä kai kannattaa ruveta seuraamaan rauhastaan jo siinä noin 40 v. ikäisenä.

En tiedä että kuinka nopealla aikataululla terveyskeskukseen pääsee noita arvoja mittaamaan, mutta kyllä kai sinne meneminen on ihan perusteltua kun nämä asiat ovat kuitenkin niin miesten terveyteen keskittyviä ja spesifisiä vain meille.

• Vote

Kiitos asiallisesta ja informatiivisesta vastauksesta.

• 71v

Riippuu kai paikallisesta terveyskeskuksesta.

Julkisen puolen boikotti.
      Minulla on ollut erurauhasen rentouttava ja supistava lääkitys käytössä jo yli 10-vuotta.
      Kävin säännöllisesti vuoden välein verikokeissa joissa tarkistettiin myös PSA-taso.
      Se oli välillä 2 - 3,5.
      64v minulle ilmoitettiin, etten pääse tarkastukseen koska olen liian terve.
      Kielto koski myös PSA-testiä.
      Lääkäri vahvisti päätöksen allekirjoituksellaan.
      Olen säilyttänyt tämän, harvinaislaatuisen dokumentin.

Tuon jälkeen olen käynyt yksityisessä labrassa sekä yksityilääkärillä joka muun asian yhteydessä myös tunnustelee rauhasen.
      PSA pelkästään ei ehdottomasti todista mitään.
      Heinäkuussa lukemani oli 1,8. 69v viitearvo on 6,7.

• Hra47

Oletan, että tuossa iässä pitäisi olla jokin peruste, että PSA:ta alettaisiin terveyskeskuksessa vuosittain seuraamaan. Esimerkiksi muutos virtsaamisessa (esim. noustava yöllä aiempaa useammin virtsaamaan) tai veri virtsassa tai ejakuloidessa. Silloin myös eturauhanen tutkitaan muuten, PSA-verikoe on vain yksi osa tutkimusta.

Itse kävin yksityisen lääkäriaseman urologilla kun noita oireita alkoi olemaan. Siitä alettiin sitten seuraamaan PSA:ta kerran vuodessa ja tekemään eturauhasen vuositarkastuksia. Mielestäni ei ollut kohtuuttoman kallista yksityisellä siihen verrattuna, että tiesi asian olevan kontrollissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6849
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      31
      3986
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      110
      1938
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      61
      1876
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      191
      1438
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1436
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1081
    8. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    9. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      974
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe