Velkaa on siis noin 20000 euroa mikä on aika suuri summa nuorelle ja tyhmälle.
Tuntuu aivan käsittämättömän vaikealta päästä niistä koskaan eroon koska ei ole edes töitä.
Ja jos nyt menisin töihin ( ei toivoakaan että edes saisin töitä ) niin ulosotto tietysti veisi palkasta melkein kaiken jonka jälkeen käteen ei jäisi yhtään mitään edes ruokaan, tuollainen eläminen useaksi vuodeksi ei kyllä motivoi ollenkaan edes yrittämään saada töitä.
Miten tälläisestä kierteestä voi edes päästä eroon?
Miten veloista eroon?
20
3849
Vastaukset
- .öo.
Tietysti maksamalla velkansa pois vaikka sitten ulosoton kautta.
Ainoa tie ulosotto joka ei kuitenkaan tule sinulta mitää ottamaan/saamaan koska sinulla ei ole palkkatuloja. Velat palautuu velkojille joka sitten aikanaan taas sinua muistuttaa velasta. Toki maksuhäiriömerkinnät tulevat kuvioihin.
En tiedä miten nuori olet mutta käy koulut loppuun ja hanki ammatti. Kun saat töitä niin tieto ulosottoon/velkojille niin alkaa tuo velkojen maksaminen. Toki tuo 20.000€ saattaa olla tuolloin 30.000€ ja varmaan ylikin.
Jos mitenkään saat ylimääräistä rahaa niin koita maksaa pienemmät velat pois, ehkä kannattaa sopia jokin sopimus velkojan kanssa jos vaikka saisit velkaa hieman pienennettyä (saavat hekin sitten ainakin osan saatavistaan kohtuu ajassa eikä vuosien päästä kunnes pääset töihin).- Tyhmä ihminen
Eniten mietityttää se että miten työssäkäyvä ihminen voi selvitä arkielämästä ja laskuista jos ulosotto vie joka palkasta suurimman osan? Olen netistä lukenut juttuja ja monet kirjoittavat että laskujen jälkeen ei jää kuin 50 - 100 euroa rahaa kuukaudeksi.
- ylös päin
Älä usko noihin juttuihin mitä netissä uo:sta puhutaan. Suurin osa niistä on sellaisten kirjottamia jotka tietää uo:sta yhtä paljon ku kala polkupyöräilystä. Uo vie liksasta 1/3, jos mittaukseen menee. Tai voit tehdä maksusopimuksen, niin että maksat itse kuukaudessa tietyn summan. Ja uo-miehet nykypäivänä on ihan asiallisia ja ymmärtäväisiä. Totta kai ne uo maksut kirpasee, mutta täytyy vaan ajatella että silleen ne velat lyhenee pikkuhiljaa. Paljon on tietysti kiinni siitä omasta liksasta paljonko rahaa elämiseen jää kuukaudessa, mutta 50-150 egee on aika pahasti alakanttiin.
- viel ylemmäs
ylös päin kirjoitti:
Älä usko noihin juttuihin mitä netissä uo:sta puhutaan. Suurin osa niistä on sellaisten kirjottamia jotka tietää uo:sta yhtä paljon ku kala polkupyöräilystä. Uo vie liksasta 1/3, jos mittaukseen menee. Tai voit tehdä maksusopimuksen, niin että maksat itse kuukaudessa tietyn summan. Ja uo-miehet nykypäivänä on ihan asiallisia ja ymmärtäväisiä. Totta kai ne uo maksut kirpasee, mutta täytyy vaan ajatella että silleen ne velat lyhenee pikkuhiljaa. Paljon on tietysti kiinni siitä omasta liksasta paljonko rahaa elämiseen jää kuukaudessa, mutta 50-150 egee on aika pahasti alakanttiin.
50-150 euroa jää, jos virittää asumisensa ja muut kiinteät kulut liian hulppeaksi. Uo ottaa sen kolmanneksen nettotuloista riippumatta siitä, miten korkeaa vuokraa maksat. Halvemmassa asunnossa ja kitsaammalla sähkön puhelimen auton jne. käytöllä ruokarahaa jää ihan riittävästi ja velatkin tulevat pikkuhiljaa maksetuiksi.
- 6+12
viel ylemmäs kirjoitti:
50-150 euroa jää, jos virittää asumisensa ja muut kiinteät kulut liian hulppeaksi. Uo ottaa sen kolmanneksen nettotuloista riippumatta siitä, miten korkeaa vuokraa maksat. Halvemmassa asunnossa ja kitsaammalla sähkön puhelimen auton jne. käytöllä ruokarahaa jää ihan riittävästi ja velatkin tulevat pikkuhiljaa maksetuiksi.
Toisaalta sosiaalitoimisto ottaa ulosoton hyväksyttävänä menona toimeentulotukilaskelmassa.
- suosittelen maksua
1/3 osa ei ole suurin osa palkasta. Itse sen koin vuosia eikä elämä ollut luksusta mutta toimeen tulin. Ja maksettua se 30,000 tuli. Oli alun perin 1992vain 12,000 mutta monen vuoden mmaksattomuus silloisilla koroilla nosti summan huikeaksi. Nykyäänkin velkaa mutta netto varallisuus liki 300,000 euroa. Ja palkasta kaikki tulee omaan käyttöön.
- ..............-
suosittelen maksua kirjoitti:
1/3 osa ei ole suurin osa palkasta. Itse sen koin vuosia eikä elämä ollut luksusta mutta toimeen tulin. Ja maksettua se 30,000 tuli. Oli alun perin 1992vain 12,000 mutta monen vuoden mmaksattomuus silloisilla koroilla nosti summan huikeaksi. Nykyäänkin velkaa mutta netto varallisuus liki 300,000 euroa. Ja palkasta kaikki tulee omaan käyttöön.
1/3 voi olla hyvinkin paljo, riippuu tosin palkan määrästä.
Esim 1200 euron palkalla tuosta menee 400 euroa ulosottoon, käteen jää 800.
Eli 800-
Vuokra 500e
Puhelin 20e
Netti 15e
Bussilippu 50e
Sähkölasku 20 - 40e
Jäljelle jää jopa huikeat 175 euroa kuukaudeksi.
Ei Suomessa voi pärjätä 175 eurolla joka kuukausi.
Aloittaja kannattaa sitten miettiä tuota kun löydät työn jossa palkka vähintään 1700e kuukaudessa, muuten ihan hullun touhua
Nim. Tyhmälle ihmiselle: Kaikki menot minimiin eli itse irtisanoin nettiliittymät, lehdet, laitoin auton pois, puh.paketti halvimpaan jossa netti. Tietty kaikki rilluttelu pois, vaatteet yms aina alennuksista. Ulosoton aikana hoidin tietysti asumiskustannukset, mm kotivakuutus kerran vuodessa, aina ensin jos rahaa jäi ruoan ja laskujen (puhelin ja sähkö) jälkeen saatoin jotain pieniä velkoja hoitaa pois mutta käytännössä uo hoiti muutaman kk ajan velkojen hoitoa itseni puolesta.
Järjestelylainalla hoitelin lopulta kaikki könttänä.- miklis
sossu ei ota huomioon uo:n meneviä rahoja jos ei ole lapsia.Ainakin näin meidän kunnassa
- 18+8
Itseltäni on nyt mennyt luottotiedot. Olenkin miettinyt, että ottaako ulosotto myös ansiosidonnaisesta?
- 6+12
"sossu ei ota huomioon uo:n meneviä rahoja jos ei ole lapsia.Ainakin näin meidän kunnassa "
Kyllä ottaa. Lueppas täältä http://toimeentulotuki.net/sosiaalitoimisto/ulosmittaus.php - tutuuh yht chhu
6+12 kirjoitti:
"sossu ei ota huomioon uo:n meneviä rahoja jos ei ole lapsia.Ainakin näin meidän kunnassa "
Kyllä ottaa. Lueppas täältä http://toimeentulotuki.net/sosiaalitoimisto/ulosmittaus.phpEli voisiko siis työssäkäyvä saada toimeentuloa palkan lisäksi jos tulot menee noin pieneksi uo:n takia?
- 6+12
tutuuh yht chhu kirjoitti:
Eli voisiko siis työssäkäyvä saada toimeentuloa palkan lisäksi jos tulot menee noin pieneksi uo:n takia?
Kyllä. Työssäolo ei vaikuta asiaan. Tosin jos olet tehnyt sopimuksen uo:n kanssa, ulosottoa ei lasketa hyväksyttäväksi menoksi, koska kyse ei ole enää pakollisesta menosta.
- Tyhmä ihminen
6+12 kirjoitti:
Kyllä. Työssäolo ei vaikuta asiaan. Tosin jos olet tehnyt sopimuksen uo:n kanssa, ulosottoa ei lasketa hyväksyttäväksi menoksi, koska kyse ei ole enää pakollisesta menosta.
Eli on varmaan sitten vaan parasta hankkia töitä ja antaa mennä ulosoton kautta velat pois, ainakin käsitin kommenteista että tämä olisi se taloudellisesti helpoin keino.
Kiitos neuvoista! - nyt velaton
Tyhmä ihminen kirjoitti:
Eli on varmaan sitten vaan parasta hankkia töitä ja antaa mennä ulosoton kautta velat pois, ainakin käsitin kommenteista että tämä olisi se taloudellisesti helpoin keino.
Kiitos neuvoista!Katso maksukieltolaskurista paljonko uo pidättäisi palkastasi. Jos nettotulot on 1200 €/kk ja ei ole huollettavia lapsia, niin uo pidättää palkasta noin 350 €/kk. Maksa pieniä velkoja pois niin paljon kuin pystyt. Jokainen velkomustuomio lisää pottia.
- minimitoimeentulo
Voihan muutenkin työssäkäyvä saada toimeentulotukea mikäli nettopalkka on pieni ja asumismenot suuret. Eli lyhyesti vähennetään nettomenoista (kohtuulliset) asumismenot, taitaa olla yksinäiselle n 600 eur Helsingissä sähkö ja vesilaskut vältt'mättömät terveydenhuoltokustannukset. Jos on ulosotossa vähennetään myös uo:n viemä osuus nettotuloista. Mikäli jäljelle jää vähemmän kuin minimitoimeentuloon riittävät varat olisiko jotain 500 eur nykyään,sen voi saada sossusta. Mutta tietysti verrataan useita kuukausia eli jos edellisinä kuukausina on ollut mahtavat tulot katsotaan että olis ipitänyt säästää pahanpaivän varalle.
- 6+12
Lisäisin tekstiisi vielä, että väliaikaisen lain perusteella työtuloista vähennetään toimeentulotukilaskelmassa 20 prosenttia, enintään 150 euroa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L2P11
- einiinpelimies
Olen itse tällä hetkellä 22-vuotias. Jouduin velka helvettiin peliongelmien takia, sekä minun "tyhmän" elämäntapani takia. En välittänyt, enkä ajatellut pidemmän päälle. Velkaa oli kun heräsin todellisuuteen noin 25 000. Nyt jäljellä noin 5000-6000 euroa. Työkseni teen puhelinmyyntiä, välillä tuntunut vittumaiselta mennä töihin kun ei edes ole varaa syödä ruokaa työpäivän aikana. Mut tässä sitä ollaan. Jääkaapissa on ruokaa ja tililläkin on vähän rahaa pahan tilanteen varalle. Seuraa tarkasti mihin rahasi käytät ja maksa niin paljon kuin vain suinkin mahdollista. Ei tyhmiä ostoksia, eikä varsinkaan luottokauppoja. Ajattele positiivisesti, saat ainaki hyvän opetuksen. Ole yhteydessä perintäfirmoihin ja tee heidän kanssaan maksusopimukset, itse toimin näin.
- Kohta sujut
Jep, ulosoton kautta ne lyhenee, tosin tuskallisen hitaasti mutta kuitenkin. Itsellä oli alkutilanteessa toi 20000 mutta nyt viimeisen maksun jälkeen enää 1500.
Pitkä tie on kuljettu ja melkoinen opetus saatu, mutta nyt alkaa jo hymykin irtoamaan kun parin erän jälkeen on kaikki maksettu.
Ja tiukassa tilanteessa sieltä saa maksuvapaita kuukausia, itse ainakin saanut vuodessa kaksi ja ne on vielä saanut itse valita. Toki tässä varmaan eri käytäntöjä mutta täällä ihan reilut virkailijat joiden kanssa homma pelittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382282Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671547Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 611115
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171098TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852