Kempele-sanan taivutuksesta

Muuttoa suunittelen

Sen varalle, että muutto toteutuu, haluaisin kuulla paikkakuntalaisten käyttämän kielellisen ilmaisun siitä, muutetaanko Kempeleeseen vai Kempeleelle?

(Niiden ei tarvitse vastata, jotka arvelevat itsellään olevan tällaisissa asiayhteyksissä humoristin lahjoja.)

34

10408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tervetuloa! =)

      Kempeleelle. Niin täällä sanotaan. Kempele-nimen historia tulee vanhasta Gemmel-nimisestä paikannimestä, vanhassa muodossa esiintyy myös Hgemmeldt. Vanha kansa sanoi kemmel, mutta silloinkin oli aina kempeleelle. Sittemmin paikkakunnan nimi vakiintui muotoon Kempele.

      Tervetuloa Kempeleelle! Toivottavasti päädyt tänne:)

      • Anonyymi

        Huh mitä vitsailua! Kempeleeseen tietenkin!


    • hööh?

      ahaa itse olen syntynyt oulussa ja meillä sanottiin tietenkin, että Kempeleeseen.

      • kempeleellä syntynyt

        Mitäpä oululainen Kempeleestä tietäisikään!


      • Kempeleestä oon
        kempeleellä syntynyt kirjoitti:

        Mitäpä oululainen Kempeleestä tietäisikään!

        Olen asunut Kempeleessä liki 70v. Aloittaja harkitsee muuttoa Kempeleeseen.
        Katso "Suomen kielen käyttötieto, Nykytieto, sivu531"


    • KEMPELEESSÄ

      Itse olen ikäni asunut KEMPELEESSÄ. Kouluni olen käynyt KEMPELEESSÄ. Työni olen tehnyt KEMPELEESSÄ. KEMPELEESSÄ on hyvä asua. Tervetuloa KEMPELEESEEN! : )

      • voi kempele!

        Minä olen asunut 78 vuotta kempeleellä,olen synnyttänyt kolme lasta kempeleelle,yksi kuoli kempeleellä,kaksi asuu vieläkin kempeleellä.sukuni on jo neljän polven aja asunut kempeleellä,ja aion myös tulla haudatuksi kempeleelle. Sano sinä mitä sanot,mutta näin se on! Tervetuloa vain kempeleelle!


      • Muuttoa suunittelen
        voi kempele! kirjoitti:

        Minä olen asunut 78 vuotta kempeleellä,olen synnyttänyt kolme lasta kempeleelle,yksi kuoli kempeleellä,kaksi asuu vieläkin kempeleellä.sukuni on jo neljän polven aja asunut kempeleellä,ja aion myös tulla haudatuksi kempeleelle. Sano sinä mitä sanot,mutta näin se on! Tervetuloa vain kempeleelle!

        Niin...näin minulle aina käy.

        Kun esitän jonkun kysymyksen, siihen ei joko ole olemassa yhtä selkeää vastusta tai ei vastausta ollenkaan. Tai sitten kyseessä on ennakkotapaus, johon vasta ollaan laatimassa oikeaa suhtautumistapaa.

        Mutta kiitos kuitenkin kaikille kantaa ottaneille ja mielelläni luen lisääkin aisallisia mielipiteitä.


      • Tule Kempeleelle
        Muuttoa suunittelen kirjoitti:

        Niin...näin minulle aina käy.

        Kun esitän jonkun kysymyksen, siihen ei joko ole olemassa yhtä selkeää vastusta tai ei vastausta ollenkaan. Tai sitten kyseessä on ennakkotapaus, johon vasta ollaan laatimassa oikeaa suhtautumistapaa.

        Mutta kiitos kuitenkin kaikille kantaa ottaneille ja mielelläni luen lisääkin aisallisia mielipiteitä.

        Hei, harmi että et saanut selvää vastausta. Kempeleellä on kaksi koulukuntaa tämän asian suhteen. Suurin osa meistä käyttää muotoa Kempeleelle jne. Jotkut erityisesti Oulusta lähtöisin olevat puhuvat mieluummin että Kempeleeseen. Johtuneeko sitten siitä että sanotaanhan myös että Ouluun, eikä Oululle, ja tätä logiikka soveltavat sitteen täällä Kempeleelläkin. Olen huomannut että ainakin Heteperällä päin käytetään paljon muotoa Kempeleeseen.

        Yhtä kaikki, tervetuloa lämpimästi Kempeleelle. Kannattaa tutustua myös uuden kotiseutusi historiaan ja nimen alkuperään, jota jo tuossa edellä on valotettu.


      • ihan sama
        Tule Kempeleelle kirjoitti:

        Hei, harmi että et saanut selvää vastausta. Kempeleellä on kaksi koulukuntaa tämän asian suhteen. Suurin osa meistä käyttää muotoa Kempeleelle jne. Jotkut erityisesti Oulusta lähtöisin olevat puhuvat mieluummin että Kempeleeseen. Johtuneeko sitten siitä että sanotaanhan myös että Ouluun, eikä Oululle, ja tätä logiikka soveltavat sitteen täällä Kempeleelläkin. Olen huomannut että ainakin Heteperällä päin käytetään paljon muotoa Kempeleeseen.

        Yhtä kaikki, tervetuloa lämpimästi Kempeleelle. Kannattaa tutustua myös uuden kotiseutusi historiaan ja nimen alkuperään, jota jo tuossa edellä on valotettu.

        Et taida olla Kempeleestä kotoisin saati asua siellä.


      • nimim. erkki
        ihan sama kirjoitti:

        Et taida olla Kempeleestä kotoisin saati asua siellä.

        Juurikin näin.olen kempeleeltä kotoisin ja asun edelleenkin täällä. Mihinpä sitä ihminen kempeleeltä lähtis! =) mukavaa syksyä kaikille!


      • Anonyymi

        Näin on! Lööpeissäkin törmää väärään taivutukseen


    • Pele Peloton

      Onko Sim- ja Kempeleellä mitään yhteistä?

    • totuus on näin

      höpön löpön kempele sanaa ei kuulu taivuttaa kempeleelle, tämä on eteläsuomalaisten huono tapa.. simpeleelle, kempeleelle..
      pohjoisessa sanotaan aina kempeleeseen.. ei ole kahta koulukuntaa täällä.. etelässä ehkä voi olla.

      • kempeleellä asuva

        Turhaan pyristelet, tiedät itseni miten asia on,mutta pitää vain lietsoa iänikuista kiistakysymystä. Miksi se on niin vaikea hyväksyä että kaikki eivät sano kuten sinä? Yli puolet Kempeleen asukkaista sanoo kempeleelle ja sillä sipuli. Minulle on ihan ok vaikka osa sanoo myös kempeleeseen. Suotakoon se heille.


      • Anonyymi

        Tähän sanon että se on Kempelheeseen, Kempelheessä :D


    • Trollin tuhoaja

      Kiva trollaaja - taitaa olla entinen oulunsalolainen kun kateellisena höpöttää. Kempeleen kotisivuilta voit katsella jos löydät yhdenkin kempeleellä taivutuksen tarjoan Karhunpesässä kahvit.

    • Kempes

      Kempeliäisen kempeliäinen muuttaa Kempeleelle kuten Tampereelle.

      • Nääs

        Hei mä asun Tampereella.Teveiset sinne Kempeleeseen.


    • Kenpele

      Se on Kenpeelle.

      Terveisiä Kenpeleeltä.

    • perkeleen kempele

      Lestadiolaiset tykkää asua perkeleessä. Satanistipakanat.

    • Wikipedia tietää

      Katsokaa wikipediasta, ite asun Kempeleessä.

      • mä vaan 2015

        Kempeleellä on asuttu jo kauan ennen kun wikipedia oli keksittykään. Että se siitä.


    • joumään

      Kempton on iha jees

    • serkkuonherkku

      Kempeleessä on naitu siskoja ja serkkuja niin kauan, ettei osata enää kielioppia.

    • Kepulis

      Onhan sieltä kempuleelta kotoisin suomen viisain mies sipilä. Jos muu porukka on yhtä fiksua,niin olisi viisainta pysyä kaukana kempulasta. Hui kamalaa.

    • entinen_asukki

      On eri asia olla paskalla kuin paskassa. Minä asuin 20 vuotta Kempeleessä, mutta muutin pois, kun alkoi ahdistaa koko paikka.

      • Anonyymi

        Samoin olla kusella ja kusessa on kaksi täysin eri asiaa. Mutta leikki sikseen ja pylly pois tyynyltä: Kempeleessä on aikoa oikea. En ole kuullut kenenkään kempeleläisen sanovan asuvansa Kempeleellä, vaan aina Kempeleessä. Trollit ovat asialla kun kirjoittavat Kempeleellä, ottakaa se huomioon!


    • Anonyymi

      Joskus käydessäni Kempele- nimisellä paikkakunnalla, paikalliset tykkäsivät huonoa, kun käytin ulkosijaa Pitää kuulemma olla -ssä.
      No, viralliset tahot eivät enää suosittele erikseen kumpaakaan sijamuotoa, silloin kun se paikkakunnallakin vaihtelee. Sama juttu on Mynämäen kohdalla. Molemmat muodot käyvät, kun kummankin käyttö on paikkakunnalla yleistä.

      • Anonyymi

        Siis aiemmin piti sanoa Mynämäessä.


    • Anonyymi

      Kempele on alunperin kirosana!

    • Anonyymi

      On lähes raivostuttavaa kuulla sana kempeleellä!

    • Anonyymi

      Asun nyt Helsingillä, mutta olisi tarkoitus muuttaa tampereeseen. Meneekö minun kieliopillinen tulkinta oikein?

    • Anonyymi

      Kempeleen suuri vetonaula on Biltema ;D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3397
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2045
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1698
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1613
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      1006
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      948
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      865
    Aihe