Osat korjaamon kautta vai itse tuotuna?

Köyhä

Saakohan nyrkkipajat mitään alennuksia, kun hankkivat osia? Tarkoitus olisi käyttää alkuperäisiä osia, niin mietin hakisinko osat itse vai tilaisin korjaamon kautta. Itse olen usein saanut marmoritiskiltä noin 10% alennusta.

23

5608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xRikas

      Kyllä ehdottomasti kannattaa viedä omat osat, tietääpä mitä on sitten laitettu, myös kannatta viedä omat työkalutkin, tietääpä millä ne on asennettu, myöskin kannattaa olla itse paikalla kun homma suoritetaan, tietääpä mihin aika on kulunut ja tarvittaessa voi antaa hyviä neuvoja.

      • No jos on osa omasta takaa, niin kannattaa toki viedä se itse. Korjaamot saa hankittua sen halvemmalla.

        Ja oma työkalu kannattaa viedä, jos on pikkupaja, ja tarvitaan erikoistyökaluja, esim Focuksen laturinhihnan vaihtoon


    • ex tarvikemyyjä kokkokas

      Itse vanhana vanhana varaosamyyjänä voin sanoa että vie ihmeessä omat osat saat varaosaliikkeestä ainakin -15/20% alennuksen taas korjaamot velottaa tukkuhinnan ja itse saavst alennusta -25-28% voivat tietenk7n lisätä 5 euroa tunti hintaan lisää kun viet omat osat

    • Kuhnuriiii

      Ja aina kannattaa pyytää tarjous huollosta useammasta paikasta.

      • kuraa saa halvalla

        Ja tietenkin valita se kaikkein halvin ja luotettavin, sinne saa ajankin heti kun ei ole turhia ruuhkia.


    • asiakasX

      Korjaamot eivät tykkää asiakkaiden hankkimista osista koska ne menettävät mahdollisuuden rahastaa asiakasta. Varaosamyynti on korjaamoillekin sitä omaa bisnestä.
      Se millä hinnalla korjaamo itse saa hankittua varaosat eivät kuulu asiakkaalle. Tämä kuuluu siihen "liikesalaisuuksien" ryhmään.

      Asiakas voi vain yrittää tarjota omia osia sillä perusteella, että auto on niin "harvinainen" ettei ole aikaa odotella osia saapumista eli tuossa ne osat on jo hankittu. Tämä vain nopeuttaa korjaustoimintaa koska odotteluajat lyhenee.
      Itse olen ollut tässä tilanteessa muutamia kertoja eli "tilataanko osat vai käytetäänkö asiakkaan tuomia osia".
      PS. korjaamo EI takaa niitä asiakkaan tuomia varaosia. Niille ei ole saatavissa sitä korjaamotakuuta. Tavallisesti korjaamot antaa työlleen ja hankituille varaosille jonkin takuun.

      • 5+10

        niiku sanoit, korjaamo ei vastaa mistään varaosista riippuvaan vikaan korjauksen jälkeen. Siinä ainaki meidän korjaamolla on suurin ongelma. Tai ainakin sen lisäks että valitettavan usein asiakkaan omat osat on ihan väärät ja niitä joutuu sitte soitella että hakeeko ite vai tilataako me ja taas menee iha sähläämiseks koko homma muutaman euron takia.. Mut palataksee toho takuu hommaa ni ne on aina sit asiakkaan kanssa nii perkeleen vaikee selvittää. otetaan nyt vaikka esimerkiks laturin vaihto;

        Laturi hajoaa 2 viikon päästä asennuksesta ja ukko kivenkovaa väittää että asennusvirhe. Mitäs teet? Miten voit tommosen möykyn asentaa sinne väärin!? Kyseessä siis ihan ammattitaitoinen korjaamo eikä mikään pizzamiesten pulju, vaikkakin niitä tiedän pari olevan ihan kunnon paikkoja.

        Ja noi varaosien hinnat ainakin kaha ja koivunen joita me pääosin käytetään ni ne hinnat lukee siellä valmiina, Totta kai korjaamoasiakkaana saadaan ne halvemmalla, mut myydään ne kuitenki siihen hintaan mitä ne myytäis ns. suoramyyntinä, Motonet on taas vähän halvempi ku kumpikaa noista mut laatu on kans vähän huonompi. Ei toki koske kaikkia varaosia mut ei o yks eikä kaks kertaa kun on kulmiensäätöä tehty asiakkaan ite laittamilla motonet osilla ja on rt päät olleet jo valmiiks väljät.


      • Anonyymi
        5+10 kirjoitti:

        niiku sanoit, korjaamo ei vastaa mistään varaosista riippuvaan vikaan korjauksen jälkeen. Siinä ainaki meidän korjaamolla on suurin ongelma. Tai ainakin sen lisäks että valitettavan usein asiakkaan omat osat on ihan väärät ja niitä joutuu sitte soitella että hakeeko ite vai tilataako me ja taas menee iha sähläämiseks koko homma muutaman euron takia.. Mut palataksee toho takuu hommaa ni ne on aina sit asiakkaan kanssa nii perkeleen vaikee selvittää. otetaan nyt vaikka esimerkiks laturin vaihto;

        Laturi hajoaa 2 viikon päästä asennuksesta ja ukko kivenkovaa väittää että asennusvirhe. Mitäs teet? Miten voit tommosen möykyn asentaa sinne väärin!? Kyseessä siis ihan ammattitaitoinen korjaamo eikä mikään pizzamiesten pulju, vaikkakin niitä tiedän pari olevan ihan kunnon paikkoja.

        Ja noi varaosien hinnat ainakin kaha ja koivunen joita me pääosin käytetään ni ne hinnat lukee siellä valmiina, Totta kai korjaamoasiakkaana saadaan ne halvemmalla, mut myydään ne kuitenki siihen hintaan mitä ne myytäis ns. suoramyyntinä, Motonet on taas vähän halvempi ku kumpikaa noista mut laatu on kans vähän huonompi. Ei toki koske kaikkia varaosia mut ei o yks eikä kaks kertaa kun on kulmiensäätöä tehty asiakkaan ite laittamilla motonet osilla ja on rt päät olleet jo valmiiks väljät.

        "korjaamo" voi vaihtaa / asentaa käytetyn osan ja veloittaa uudesta osasta. purkaamolta hakee laturin satasella ja veloittaa neljäsataa..... Kuka sanoi että antamasi uusiosa asennettiin? hyllystä vaan vanha ja uusiosa kaappiin....


    • ihanaa logiikkaa

      Yleensä korjaamot saavat isot alennukset osista ja siten korjaamo saa siitä katetta ja siksi työhinta jää yleensä halvemmaksi. Itse maksat osista paljon enemmän jos haet ne kaupasta.

    • 314

      Sitten on myös se osien sopimiskysymys.
      Mitäs teet kun auto on levällään ja korjaamosta tulee soitto, että
      asiakkaan mukanaan tuomat osat eivät sovi!
      Suosittelisin kuitenkin, että vähänkin isomman asian kyseessäollen
      osien hankinnnan voisi jättää korjaamolle.
      Tulee loppupeleissä halvemmaksi.

    • Mutzibur

      Itsekin korjailen autoja ja aina olisi halukkaita tulijoita työnäytöseen.Seläntakana seistään ja kun pitäisi hakea jotain työkaluja niin ovat edessä.Neuvojiakin löytyy mihin kohtaan tunkki laitetaan.Vaikka vasta 38 v harjoitellut.Ohjekirjasta lukevat mihin tunkin laitan Eräälle asiakkaalle vaihdoin Volkkariin jakohihnaa äijä piereskeli seläntakana niin sanoin että tuola on tuoli jossa voi istua.Sanoi että olen nyt tässä ja kaasuttelu jatkui.Sitten puhelimessa pitäisi antaa hinta-arvioita hitsauksista.Yleensä vain on 2 pientä reikää.Viimeksi oli eräs auto josta oli runkopalkkiakin tippunut ja vasara meni jokapuolelta läpi.Muutaman kympin olisi saanut maksaa.Eivät tee täälläpäin enää ammattikoulussakaan ruostekorjauksia.Suuri tulipaloriski.Moni on polttanut verstaansakin.

      • 17+14

        Joo noi hinta-arviot puhelimessa on yks suur vitsaus, voihan sitä sjotain suuntaa antavaa heittää mut varsinki ruostehommissa aika hankala arvioida. Insinööri lyö peukalon pään kokosen reijän helmaa ja hylkää siitä ni se voi olla et laitetaan 10cm lappu tai puoli helmaa, onhan siinä jo työtä ja peltiä sen verta et hinta nousee.

        Muutenki noi vehkeet on vähän yksilöitä. En nyt muista mitä moottorikoodeja ovat mut jos vag vehkeeseen jakopään hihnaa vaihdetaan, niin pitäs asiakasta tiedottaa et katotaan nokka-akseleiden välinen ketju myös, sitte ne kysyy et mitä semmosen vaihto maksaa ja laskeskelet hinnan siihe uusine kiristimineen (kiristin anturilla 800e) ni ei ne tuo autoa sulle korjattavaks. Jos teet jakopään ja ilman asiakasta tiedottamista tarkistat sen ketjun ja soitat et se tarvis vaihtaa ni ne kiroilee ku on nii perkeleen kallista ja tulevat tänne suomi24 foorumeille haukkumaan firman pystyyn kostoks, ihan ku se ois korjaamon vika että auto on paska.

        Järki käteen myös asiakkaille, toki on olemassa jotain kusetusfirmoja mut se jos vehkeen korjaaminen tulee kalliiks ei välttämättä tarkota että siinä kusetetaan.


    • pajan hoitoon kaikki

      Ehkä suurempi kysymys se kun tulee ongelmia pian remontin jälkeen ja alkaa taistelun aika. Kuka korvaa ja mitä? Järkevintä on antaa korjaamon hankkia osat, he saavat ne huomattavasti halvemmalla kuin yksityinen ja mahdollisten ongelmien tullessa ei korjaamo pääse vastuustaan niin helpolla.

      • rehellisyys kunniaan

        Osti vanhan auton pieneltä kirkonkylältä yksityiseltä myyjältä. Kuukauden kuluttua laturi lakkasi toimimasta. Vein auton korjattavaksi paikkakunnan korjaamolle. Hakiessani auton kahden päivän kuluttua, oli yllätys suuri, kun minulle ilmoitettiin laturin menevän takuuseen. Oli kuulemma vaihdettu heillä ja takuuaikaa oli jäljellä. Mielelläni maksoin työn osuudesta pienen summan.


      • Volvo mies
        rehellisyys kunniaan kirjoitti:

        Osti vanhan auton pieneltä kirkonkylältä yksityiseltä myyjältä. Kuukauden kuluttua laturi lakkasi toimimasta. Vein auton korjattavaksi paikkakunnan korjaamolle. Hakiessani auton kahden päivän kuluttua, oli yllätys suuri, kun minulle ilmoitettiin laturin menevän takuuseen. Oli kuulemma vaihdettu heillä ja takuuaikaa oli jäljellä. Mielelläni maksoin työn osuudesta pienen summan.

        Huollatan ja korjautan harraste-autoani pikku pajalla mökki kunnassani. Osat vien aina itse, koska olen tarkka että autoon laitetaan vain alukuperäisiä tai parempia osia. Näin varmistun, että osat ovat oikeat ja laadukkaat. Kun tuo paikka on syrjässä, niin muutenkin menis viikko osien odotteluun ja jos tulee väärä osa, niin sitte pitempään.

        Tykkäävät kyllä korjaamossakin tuosta tavasta, kun helpottaa heidän työtään paljon. Ja halvalla korjaavat. Mutta autoista tietämättömän, ei osia kannata viedä. Ne ei läheskään aina ole sopivat, mitä yrittävät liikkeessä myydä. Itselläni ei ole ongelmaa, kun tuon auton joka nippeli on tuttu, niin tiskillä nään jo heti, että käykö se. Kovasti ne merkkiliikkestäkin yrittää vääriä osia vanhaan autoon tarjota.


    • äö-iouljtfe

      Tottakai saa siitähän se kate tulee. Ja kaikki osat mitä myydään PITÄISI olla alkuperäistä vastaavia. Takuun kannalta on parempi että osat ja työt on ostettu samasta paikasta niin ei jää mitään epäselvyyksiä. Kun asiakas tulee motonetin laturin kanssa tiskille ja sanoo että laittakaa paikalleen niin kyllähän se tapahtuu mutta jos kuukauden päästä on sama vika niin kuka maksaa ja mitä

      • eläkeukko

        Motonetti


    • eläkeukko

      siihen aikaan kun autoni oli melko uusi.Vein sen merkkikorjaamoon mistä olin sen ostanut Kyse oli laturin vaihdosta. Asentajan piti ensin irrottaa se vanha laturi nähdäkseen minkä tyyppinen se on. Kyse oli Lagunasta. Sitten hän laittoi sen takaisin ja sanoi tule silloin kyllä tuolla vielä nämä kaupunki ajot ajaa. Kävin siinä välipäivinä kysäisemässä fixsus liikkeestä paljonko kyseinen laturi heillä maksaa. Mentyäni sitten sitä laturia oikeasti laitattamaan. Merkkiliikkeessä samainen laturi maksoi satasen enemmän. Sanoin että fiksuksesta saa laturin siihen hintaa. Kaveri kassalla sanoi .sieltähän mekin ne otetaan.50e pudotti hinnasta.silti jäi kalliimmaksi kuin mitä itse olisin sen sieltä saanut.

    • Kreivi55

      Onko korjaamolla oikeus velottaa suurempi tuntivelotus tai työkohtainen velotus, jos osat ovat asiakkaan hankkimat. Mielestäni työnmäärä on sama vaikka osat tulisivat mistä tahansa.

    • EXmekaanikko

      Autoasi nyrkkipajat veloittavat asiakkaalta osista puolet enemmän mitä, mitä itse maksavat, sen takia huollossa löytyy vaikka "mitä vikaa", saavat lypsää rahaa asiakkaalta ja olen myöskin nähnyt osia vaihdettavan ihan turhaan.

    • slfjsklfjksdljf

      Esim. öljynvaihtoon vien itse alkuperäisen öljynsuodattimen ja jos haluan jonkin tietyn öljyn niin myös sen. Viimeksi en huomannut tuoda haluamiani öljyjä niin asentaja joutui käymään erikseen hankkimassa sen öljyn kun korjaamolla ei ollut sitä valmiiksi.
      Helpointa olisi tietysti viedä merkkihuoltoon, sieltä saa ainakin oikeat osat ja työn samalla ettei tarvitse lähteä ajelemaan osien kanssa jonnekin toiselle korjaamolle. Tai sitten tehdä itse ne työt mutta kun ei ole tallia eikä pakkasessa huvita rueta könyämään auton alle öljynvaihtoon rivarin parkkipaikalla...
      Näin se sitten tuppaa öljynvaihtovälitkin venymään kun ei oikein ole hyviä ja kohtuuhintaisia ratkaisuja tarjolla...

    • GallisGorjaus

      Kaipa ne korjaamoalennusta saa varaosaliikkeistä, mutta luuletko että ne sitä asiakkaalle antaa :D Kannattaa myös kysyä, että käyttävätkö mitä osia. Kerran vein auton jarrujen herkistelyn takia huoltoon (ei ollut merkkikorjaamo), piti olla simppeli juttu mutta soittivat ja totesivat että edestä levyt oli loppu ja pomppaa varmasti katsastuksesta joka oli kohta edessä. Sanoin että vaihtakaa, en kysellyt senkumemmin kun oletin ettei se niin kallista voi olla. Yllätys oli kuitenkin suuri, kun tiskillä odottikin iso lasku ja osat maksoi ainakin tuplasti enemmän kuin esim. Motonetissä kun oli alkuperäisosaa tungettu paikalle. Jotenkin vaan oletin että tarvikeosia olisivat käyttäneet, mutta kyllä se lasku vaan harmitti kun ajatteli paljonko siinä olisi itse hankkimalla ja tekemällä säästänyt.

    • Anonyymi

      Itse kannattaa autonsa huoltaa ja korjata, jos ei osaa niin netti on pullollaan tietoa ja merkkikohtaiset tiedotkin saa kun viitsii hakea ja muutaman euron maksaa, autojen korjaus on rahastusta jossa katteet tehdään osamyynnillä, sy on se että eivät halua laittaa asiakkaan osia kun joutuvat niistä itse syylliseksi jos joku brakaa joka on ymmärrettävää mutta asiakkaan on silloin mielestäni itse rempattava ja huollettava niin vanhemmassa kannattaa käyttää tarvikeosaa toki ei kaikessa kuten jakopää on semmoinen mikä aina orkkis osilla ja egr yms mutta pallonivelet ja alustan osat niin tarvikeosaa jos vanhempi ja paljon ajeltu menopeli ja hihat ylös ja eikun asentamisen iloa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      422
      2948
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2266
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      343
      1939
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1883
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1737
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    7. 158
      1202
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1130
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1042
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe