Mitäs lintuja te ootte bongailleet lintulaudalla? Niin ja mitäs syötävää sielä on linnuille? Mää oon laittanut lintulautaan auringonkukan siemeniä ja ne on maittanut talitiaiselle, sinitiaiselle, hömötiaiselle ja vihervarpuselle.
Mitä lintuja lintulaudalla?
22
2215
Vastaukset
- Kahvipöydän takaa
Aloitin talviruokinnan jo kuukausi sitten. Lintulaudallani on kokopäiväinen hyörinä lintujen lepotaukoja lukuunottamatta. On iso parvi tiaisia, töyhtötiaisia, erilaisia varpusia,punatulkkuparvi, peippoja, närhiä (usein jopa neljä samanaikaisesti), harakkapariskunta, kuusi oravaa, käpytikka ja mustarastaita sekä tuntemattomampia lounastajia.
Lintulauta on kahden metrin päässä keittiöni ikkunasta, syöttelen lintuja vasta toista talvea ja olen aivan haltioissani vilkkaasta kahvipöytäseurastani. Näyttää siltä, että saan varautua monen kymmenen kilon siemenhankintaan kuluvana talvena jos vierailijoita riittää koko talveksi. Annan pääasiassa auringonkukkaa ja siemensekoitusta, pakkasten tullessa rasvapalloja. - Suski
- talitiainen
- sinitiainen
- hömötiainen
- viherpeippo
- punatulkku
- pikkuvarpunen
- varpunen
- mustarastas
- närhi
- harakka
- fasaani
- ja joku... näyttää ihan pohjansirkulta !
Tarjolla auringonkukansiemeniä, pähkinöitä, kauraa, siemensekoitusta, omenaa, talipötkylöitä, leivänmurusia... - meepsa
mein lintulaudoilla käy suurimmaksi osakseen talitiasia ja sillo tällö punatulkkuja..
auringonkukansiemenii ja joskus maapähkinöitäkin laitamme ja tuore läskinpalanen,siit talitintit tykkää..leivänmurusetki saa kyytiä.. - Theo
Lintujen ruokinta aloitetaan VASTA kun on lunta maassa. Miksi houkutella muuttavia lintuja edes yrittämään talvehtimista ja sitä paitsi ruokaa on luonnossa vielä yllinkyllin.
- bongari
Meillä laudalla käyvät:
Punatulkku, talitiainen, sinitiainen, töyhtötiainen, hömötiainen, harmaapäätikka, käpytikka, närhi, harakka ja pari oravaa. Tarjolla on auringonkukansiemeniä, talipalloja ja ehtaa ihraa.
Kiva on lintujen puuhia seurata. - pirkanmaalainen
voi kauratarjoilulla saada paikalle isot parvet keltasirkkuja. Myös urpiaisia näkyy laudalla keväällä: yleisväritykseltään vaaleanharmaa pikkulintu, jonka tunnusmerkkinä nokan alla isohko punainen täplä.
Harmi, ettei itsellä ole enää oman pihan lautaa, jonka elämää seurailla... - tintti
Minun lintulaudallani on auringonkukansiemeniä ja pähkinöitä, mutta kuinka pääsisin eroon lintulaudalla vierailevista harakoista? Ne syövät pitkällä nokallaan hetkessä lintulaudan tyhjäksi eikä tinteille jää kuin talipallot. Onko hyviä ehdotuksia?
- Hiski
Viritä lintalaudaan katolle rautalangasta "antenni", joka sojottaa jonkun matkaa laudan ympärille. Harakat ei uskalla laskeutua laudalle. Pari kiiltävää rautalankasilmukkaa riitti karkottamaan harakat minun laudaltani. Kai ne harakat on niin epäluuloisia. Tinttejä viritys ei haittaa.
- bag_gie
pitää sellaista ruoka-automaattia johon ei isommat linnut pääse laskeutumaan. Niitä myydään erilaisia ja itekin pystyy tekemään.
Siinä ruoka on muutenkin suojassa eikä linnut pääse kävelemään ruuassa ja sotkemaan sitä eikä lumi tuprua ruoan päälle.
Tosin käpytikan olen nähnyt meiän roikkuvassa automaatissa taiteilevanja sai syödäkseen mutta tikka muutenkintaitaa pystyä melkoiseen akrobatiaan :)
Mä laitan useampaan puuhun roikkumaan ruokaa, kun närhet ja muut isommat käy yhessä saa pikkutirpat ruokailla rauhassa toisessa. Ja kaikki saa kyllä osansa.
Miksi käydä erottelemaan ruokailijoita nälkä niillä isommillakin on.
- tintti
Tänä aamuna oli uusi vieras, jonka lintukirjan ja internetin avulla paljastin Mustapääkertuksi, kuulemma joku rohkea yksilö jää kokeilemaan talvehtimista Suomessa.
- tirppa
Lintulaudalla käy talvella talitiaisia, hömötiaisia, sinitiaisia ja toisinaan töyhtötiaisiakin. Närhi on se rosvoin lintu, mutta kyllä sillekin ruokaa on annettu siinä missä oravillekin. Punatulkkupariskunta tapaa ilmestyä aina keväällä. Kesäisin niillä on lähikuusikossa pesä.
Peipposia käy kesäaikaan ja puukiipijäkin on tuttu vieras, joka tosin ei lintulaudan antimista piittaa, mutta käy ruokaolemassa pihan puiden rungoilla. Yhtenä kesänä löysin niiden pesän. Se oli kuusen kaarnan ja rungon välissä olevassa pienessä kolossa.
Käpytikan olen nähnyt äitini lintulaudan vieraana, samoin tinttejä. - laudalla
Meidän laudalla on tarjolla auringonkukansiemeniä, pähkinöitä, lisäksi kauralyhde ja läskiä.
Ruokavieraina ovat: Punatulkku, Sinitiainen, Talitiainen, Töyhtötiainen, Käpytikka, Närhi, kolme Oravaa ja viimeisimpänä Palokärki, jolle läski maistuu joka aamu- ja iltahämärässä.
Harmaapäätikkakin kävi muutamana päivänä, mutta on sittemmin hävinnyt.- Kivitasku
ei tainnut mainita kuusitiaista.Itse en asu Suomessa ja täällä on varmaan muutamia lintuja jotka ei ehkä ole ihan yhtä tavallisia Suomessa.
Lintujen ja kauriitten syöttöön käytän 75-100kg siemeniä vuodessa tontillamme.Siihen mahtuu kyllä niin kauran,auringonkukan kuin hampunkin siemeniä.Nuo auringonkukan siemenet tuntuu vähän isoilta niin hömö,sini kuin kuusitiaisillekin.Noiden edellämainittujen lintujen lisäksi on myös pähkinähakki,nokkavarpunen,kuusitiainen ja joskus järripeippokin vieraina.Mustarastas on myös hyvin tavallinen vieras.Vihertikka käy joskus tontilla mutta ei lintulaudalla,ymmärrettävistä syistä.Se kun elää muurahaisilla.
Kauris on täällä vihattu eläin kun niitä on niin paljon,eivätkä anna minkäänlaisten hyötykasvien tai kukkien olla rauhassa.Itse en kauniimpaa näkyä osaa kuvitella kuin muutama kauris lumisella tontilla kauroja kurittamassa aamukahvia juodessa.Tämä onkin ihan tavallista meikäläiselle. - T.eo
Kivitasku kirjoitti:
ei tainnut mainita kuusitiaista.Itse en asu Suomessa ja täällä on varmaan muutamia lintuja jotka ei ehkä ole ihan yhtä tavallisia Suomessa.
Lintujen ja kauriitten syöttöön käytän 75-100kg siemeniä vuodessa tontillamme.Siihen mahtuu kyllä niin kauran,auringonkukan kuin hampunkin siemeniä.Nuo auringonkukan siemenet tuntuu vähän isoilta niin hömö,sini kuin kuusitiaisillekin.Noiden edellämainittujen lintujen lisäksi on myös pähkinähakki,nokkavarpunen,kuusitiainen ja joskus järripeippokin vieraina.Mustarastas on myös hyvin tavallinen vieras.Vihertikka käy joskus tontilla mutta ei lintulaudalla,ymmärrettävistä syistä.Se kun elää muurahaisilla.
Kauris on täällä vihattu eläin kun niitä on niin paljon,eivätkä anna minkäänlaisten hyötykasvien tai kukkien olla rauhassa.Itse en kauniimpaa näkyä osaa kuvitella kuin muutama kauris lumisella tontilla kauroja kurittamassa aamukahvia juodessa.Tämä onkin ihan tavallista meikäläiselle.Meillä täällä et.hämeessä riistamiehet pitää yllä ruokintapaikkaa, lähinnä hirville ja valkohäntäpeuroille tarkoitettua, (mm.kauraa ja porkkanaa kuluu)toki siivekkäät osansa nappaa.
Metsästetäänkö teillä päin , tuntuu olevan melkoinen kauriskanta ?
Omalla lintulaudalla, aika lailla samoja lintuja kun vihertikan korvaa harmaapäätikalla, nokkavarpunen ja pähkinähakki tosin melkoisia harvinaisuuksia, ainakin omalla ruokintapaikalla. - Kivitasku
T.eo kirjoitti:
Meillä täällä et.hämeessä riistamiehet pitää yllä ruokintapaikkaa, lähinnä hirville ja valkohäntäpeuroille tarkoitettua, (mm.kauraa ja porkkanaa kuluu)toki siivekkäät osansa nappaa.
Metsästetäänkö teillä päin , tuntuu olevan melkoinen kauriskanta ?
Omalla lintulaudalla, aika lailla samoja lintuja kun vihertikan korvaa harmaapäätikalla, nokkavarpunen ja pähkinähakki tosin melkoisia harvinaisuuksia, ainakin omalla ruokintapaikalla.syöttöhomma josta mainitsin tapahtuu omalla mökillä.Alue on 5km päässä torilta.Kadut aluella on järjestetty kuin harvan kamman piikit molempiin suuntiin pääkadusta.Mistään kohtaa ei ole metsään sataa metriä pitempi matka.Alue on ikivanhaa kallioperäistä metsäaluetta satoja vuosia vanhoine käkkyrämäntyineen,lukuunottamatta jokaisen tontilleen tekemästä ruohomatosta.Kuin yhteisestä sopimuksesta jokainen on kumminkin jättänyt niin monta näitä ikivanhoja mäntyjä kuin mahdollista tontille.
Niin kauriit kuin hirvetkin antavat selvästi ymmärtää että me olemme tunkeutuneet heidän alueelleen.On sattunut monta hienoa tapahtumaa vuosien mittaan.
Esim pari kolme kuukautta sitten tuli hirviemä vasan kanssa hämärässä tontille kun olin ulkona grillaamassa.Kun huomasi minut tuhautteli severran selvästi ettei ollut epäilystäkään olinko hänen alueellaan.Jatkoi matkaa kahdeksan metrin päähän minusta kurittamaan yhtä pihlajaamme joka ei pariinkymmeneen vuoteen ole päässyt kuin 3-4 metrin korkuiseksi.Vasa nautiskeli naapurin omenilla.
Josko täällä kaurista metsästetään?Itse olen ampunut kolme kaurista ja kaveri yhden tällä kaudella.Ei tosin tältä alueelta.Metsästyksestä kyllä toiset pitää huolen täälläkin.Omassa porukassa on meitä kolme ja enempää emme tällä erää tarvitse.
Joo asun Ruotsissa ja varmaan tiedätkin että täällä on kauriita todella paljon vaikka parisataatuhatta kappaletta vuosittain ammutaankin.
Pähkinähakki on täällä todella tavallinen.Tavallaan nokkavarpunenkin mutta ei sitä kovin usein lintulaudalla näe.
- wilmaa
vakiokävijöitä tali- ja sinitiaiset, viherpeipot, pikkuvarpuset, mustarastas, harakat sekä varis. Satunnaisia kävijöitä punatulkku, töyhtö- ja hömö-(tai viita- ;en erota toisistaan !)tiainen, urpiainen ja närhi.
Tarjolla auringonkukkaa, maapähkinää, kauraa, vehnää, hirssiä, omenoita, rusinoita, talipalloja sekä omatekemää rasvasekoitusta siemenillä. - Matti T
Meillä, Kontiolahdella on lintulaudalla käynyt "outo lintu"
Kottaraisen kokoinen hiukan sirompi, täysin valkpoinen siivissä ja selässä hiukan
harmaan kirjavuutta. Jos joku tietää niin sanokoon.
Ei ole pyrstötijainen eikä pulmunen.- lintubongaaja
mummollani on lintukirja joten joulun jälkeen voin sanoa mikä se on jos löydän netissä ei ollut siihen viittaavia tietoja mutta j´voisitko lähettää minulle kuvan siittä
- lintubongaaja
minulla ei käy kun talitintti ja parikertaa yritti harakka muttei se mahdu miten voiin houkutella punatulkkuja ja muita lintuja asun torniossa mitä lintuja yleensä sielläpäin on mummoni asuu myös torniossa mutta lähellä maata hänenn laudoilla on närhi punatulkku talitintti käpytikka sinitainenja hänellä on ihan samoja ruokia kuin minulla vai johtuuko tämä siittä että asun kaupungissa ja lintulautani on aivan ranskalaisen parvekkeemme kaiteella mummollani taas 5 mersin päässä ikkunasta
- pyrstötiainen
Pyrstötiaisia parvi eilen rasvaa syömässä. Espoo
- Merimaskun mummeli
Lintulaudallamme käy syömässä:
talitiainen,sinitiainen, hömötiainen, pyrstötiainen, töyhtötiainen
vihervarpunen, käpytikka,vihertikka mustarastas ja tilhi
tänä talvena uusina järripeippo ja urpiainen tai hemmo. Se on ruskea kuin varpunen, mutta nokan päällä on punainen läikkä. - Levandeerus
Meillä on pikkuvarpusia, käpytikka, talitiaisia, sinitiaisia,hömötiaisia 2, kuusitiaisia 2-3,mustarastas, harakka, Varis. keväällä järripeippoja 2, peippoja, punarinta 3, muita rastaita, vihervarpusia, viherpeippoja. Satunnaisia lajeja pyrstötiainen, töyhtötiainen 1, varpunen, pikkutikka, puukiipijä, Närhi. Nisäkkäistä orava ja hiiret.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.865467- 1643622
- 533189
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032126- 351931
- 331864
- 461823
- 571714
- 191683
- 191627