karoliinan anolis

just me

kuinka pitkään karoliinan anolis elää? voiko niitä ottaa yksin vai pitääkö olla 3?
minkälainen on UVB-valo, paljon se maksaa vai käykö lämpölampuksi pieni spottivalo?
jossain kuvia anoliksen terrasta? onko se vaikea sisustaa? mitä tarkoittaa hhyönteissyöjä eli mitä se syö? jauhomatoja? mulla on ennestään terraario mutta ei muita väineitä, kuinka suuret kustannukset tulee hankittaessa? entä jatkossa? onko anolis hyvä aloittelijalle?


KIITOS!

23

3945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zuuls

      Kannattaisi mennä ihan herppi.nettiin ja laittaa hakuun sana anolis niin löytyisi jo kaikkea.

      Ensimäiseksi voisin korjata tämän käykö spotti UVB-lampun sijaan lämpölampuksi. Tottakai käy spotti lämpölampuksi, koska on juuri siihen tarkoitettu ja anolikselle oikein mainio, kun tykkää kiipeillä ja saat sitten kohdistettua sen johonkin oksaan esim., mutta UVB-valo ei taas ole lämpövalo ollenkaan, joten tarvitset myös sen lisäksi. UVB-putki kulkee toisella nimellä "matelijavalo" juuri siksi, koska melkein kaikki matelijat tarvitsevat sen. Siinä on UV:ta ja B12-vitamiinia nyt ainakin mitä muuten ei lisko saisi ollenkaan. Päivänvaloputket ovat sitten asia erikseen.

      Hyönteissyöjä tarkoittaa liskoa, joka syö hyönteisiä eli esim. jauhomatoja ja sirkkoja vitamiinilisäykset hyönteisiin.

      Kuinka pitkään lisko elää on tod. pitkälti kiinni jo hoidostakin, mutta jotain kuvaa antaakseni n.4-5v.

      Voi toki ottaa vain yhdenkin, mutta ehkä 2 naarasta olisi esim. parempi, kun ei kaksi vie kuitenkaan ns. kauheasti tilaa (korkeutta kyllä). :)

      Minulla ei kuvia ole terrasta, mutta googlella, kun etit niin varmasti lyödät ja myös samalla lisätietoakin. Terraarion sisustus on sinusta kiinni. Voithan vain laittaa sinne puuta pakollisen ja that's it, mutta jos haluat kauniin laitat pakolliset mietit sitten miten laitat ne jne. Mielikuvitusta. :)

      Jossain sanotaan, että ei aloittelijalle hyvä, muualla taas, että käy aloittelijalle. Itse olen sitä mieltä, että liskoista melkein mikä vaan käy aloittelijalle, jos lajiin perehdytään kunnolla etukäteen ja Anolis carolinensis on kuitenkin ihan mukava lisko kaunis niin miksei myös se kävisi aloittelijalle.

      Yksi syy tähän varmasti on, että lisko vaatii terraansa kosteuden ns. liikkuvan veden, koska ei juo kupista vettä ollenkaan, lampuissa voi polttaa lisko itsensä, jos ne on väärin sijoitettu jne.

      Kustannukset nyt ovat alussa terraario mikä onkin jo ja sitten mitä sen sisustamiseen menee rahaa, jos ei ole mitään UVB-putkea vielä, lämpölamppuja yms. niin ne pitää ostaa, pohjamateriaali jne jne eli arvioida voi, mutta tarkkaan kukaan nyt ei ihan osaa sanoa, mutta esim. 100e ja liskohan ei ole kovin kallis n.20-50e. eli voit itse laskeskella kuluja.

      Jatkossa kulut ovat sitten ruoka, vitamiinit ja lamppujen uusimiset lähinnä (aina pitää varautua myös, jos tulee e.lääkärilläkäynti) ja nekin taas pitää itse arvioida, mutta halvemmalla pääsee, kun laittaa oman matoviljelmän aluille ja kokeilee edes kasvatella sirkkojakin tai tilaa sirkat isompana eränä matkahuollon kautta.

      Tuossa taisi olla jokaiseen kysymykseesi hiukan vastausta, mutta kannattaa ennen hankintaa/päätöstä tutkia tarkkaan netistä ja googleta sana Anolis carolinensis.

      Toiv. oli apua ja onnea liskon/liskojen kanssa, jos otat sellaisen. :)

      • just me

        juu oli apua jo aika pitkästi. täytyy vielä harkita asiaa. mun terraario on siis vain 50l niin voiko siihen ottaa 2 naarasta? (jos siihen rakentaa tason...) mitä pohjamateriaali on? hiekkaa? vai sitä ruskeaa (turvetta?)?


      • giga
        just me kirjoitti:

        juu oli apua jo aika pitkästi. täytyy vielä harkita asiaa. mun terraario on siis vain 50l niin voiko siihen ottaa 2 naarasta? (jos siihen rakentaa tason...) mitä pohjamateriaali on? hiekkaa? vai sitä ruskeaa (turvetta?)?

        Ei se litramäärä sitä ratkaise vaan terraarion mitat.


      • just me
        giga kirjoitti:

        Ei se litramäärä sitä ratkaise vaan terraarion mitat.

        ahaa... no täytyy mitata se... jos terra on ton 60cm x 40cm x 60cm (faunatar) tarkoittaako se et yhdelle liskolle? vaih?


      • liskotar
        just me kirjoitti:

        ahaa... no täytyy mitata se... jos terra on ton 60cm x 40cm x 60cm (faunatar) tarkoittaako se et yhdelle liskolle? vaih?

        Korkeudella lähinnä on merkitystä.
        Mulla on 70 cm korkee terra ja siellä on 2 naarasta ja uros.
        Naaraat yksinään ei oikein tule toimeen,niille saattaa tulla kiistaa reviiristä.
        Ainakin meillä tuli.
        meidän terran leveys on 40cm ja pituus 60cm.


      • Zuuls
        just me kirjoitti:

        juu oli apua jo aika pitkästi. täytyy vielä harkita asiaa. mun terraario on siis vain 50l niin voiko siihen ottaa 2 naarasta? (jos siihen rakentaa tason...) mitä pohjamateriaali on? hiekkaa? vai sitä ruskeaa (turvetta?)?

        Laittaisin itse turvetta kyllä. Ei siis hiekkaa. Kyllä tuo 50l on minusta liian pieni. Nuo mitat 60x40x60cm on ns. minimimitat ja tuonne kyllä mahtuu jo ainakin 2 liskoa.

        Yksi kohta meni minulla väärin ja korjaan sen tässä. :) Ei voi pitää oikeastaan yksin. Nämä, kun on ns. laumaeläimiä niin viihtyvät parhaiten laumassa. Eli ottaisin itse ainakin kaksi, mutta vielä parempi olisi 3kpl liskoja (koiras 2 naarasta yhdistelmä).


      • .....
        just me kirjoitti:

        ahaa... no täytyy mitata se... jos terra on ton 60cm x 40cm x 60cm (faunatar) tarkoittaako se et yhdelle liskolle? vaih?

        niin noilla mitoilla terran tilavuus on 144l eli tuo sun purkkis on kyllä aivan liian pieni, jos kerran on 50 litranen.


      • liskotar
        ..... kirjoitti:

        niin noilla mitoilla terran tilavuus on 144l eli tuo sun purkkis on kyllä aivan liian pieni, jos kerran on 50 litranen.

        Se terra kyl ostettiin samaan aikaan eläinkaupasta kun liskotkin eli eiköhän ne siellä tiedä paremmin.=)
        En tiedä miten sä laskit ton tilavuuden mutta mä saan paljon enemmän.
        Mun terra ei ole mikään purkki.
        Mistä tahansa sivulta kun katsoo niin tämä täyttää kyllä kaikki suositukset.

        Kaikenlaisia amatöörejä..


      • Zuuls
        just me kirjoitti:

        ahaa... no täytyy mitata se... jos terra on ton 60cm x 40cm x 60cm (faunatar) tarkoittaako se et yhdelle liskolle? vaih?

        Tuossa nyt oli hiukan kiistaa mitoista, kun oli vastattu, että 50l ei mahdu sinulle, mutta liskotar luuli hänelle osoitetuksi (itse tajusin näin) ja hänellähän terra on noista sinun mitoista 10cm korkeampi.

        Tärkein mitta on korkeus kuitenkin ja tuo 60cm on minimi korkeus ja 70cm on jo parempi kuitenkin. Eli pohjapinta-ala ei ole niin ratkaiseva tekijä.

        Ainakin terraarioissa on valmiina mittana 60x40x70cm ja hintakaan ei ole paha mitä itse kyselin niin tuolle taisi hintaa tulla uutena n.132e täällä Järvenpäässä yhdessä liikkeessä. Hinnat voivat vähän poiketa liikkeiden mukaan, mutta ihan suuntaa antavana, jos aiot ostaa uuden terraarion. Lisää toki hintaan sisustus, liskot, spotti/spotit, UVB, ruoka, vitamiini, kalkki, kupit yms.

        Mielestäni tuohon 60x40x60cm (PxLxK) mahtuu 2 liskoa ainakin ehkäpä jopa kolme (1 koiras 2 naarasta). Kannattaa kuitenkin itse miettiä se vielä, kun on sisustellut terran ym., että kuinka monta sinne loppujen lopuksi mahtuu ettei tule ahdasta.

        Toiv. oli taas jotain apua, jos vielä mietit kokoa terralle ja liskojenmäärää. :)


      • ......
        liskotar kirjoitti:

        Se terra kyl ostettiin samaan aikaan eläinkaupasta kun liskotkin eli eiköhän ne siellä tiedä paremmin.=)
        En tiedä miten sä laskit ton tilavuuden mutta mä saan paljon enemmän.
        Mun terra ei ole mikään purkki.
        Mistä tahansa sivulta kun katsoo niin tämä täyttää kyllä kaikki suositukset.

        Kaikenlaisia amatöörejä..

        viesti ei ollut sulle vaan tuolle "just me:lle" ja nuo mitat ovat hänen terraariostaan. Mulla ei ole sun etrrastas hajuakaan, ja mitä siihen laskemiseen tulee, niin kantaxkorkeusxsyvyys/1000 kertoo tilavuuden litroina ja hänellä se oli ton mitä laitoin. Että jospa opettelet lukemaan ennen kuin seuraavaksi skitsoat lisää.

        Terveisin amatööri, joka on kasvattanut mateilioita jo 14 vuotta.


      • just me
        Zuuls kirjoitti:

        Tuossa nyt oli hiukan kiistaa mitoista, kun oli vastattu, että 50l ei mahdu sinulle, mutta liskotar luuli hänelle osoitetuksi (itse tajusin näin) ja hänellähän terra on noista sinun mitoista 10cm korkeampi.

        Tärkein mitta on korkeus kuitenkin ja tuo 60cm on minimi korkeus ja 70cm on jo parempi kuitenkin. Eli pohjapinta-ala ei ole niin ratkaiseva tekijä.

        Ainakin terraarioissa on valmiina mittana 60x40x70cm ja hintakaan ei ole paha mitä itse kyselin niin tuolle taisi hintaa tulla uutena n.132e täällä Järvenpäässä yhdessä liikkeessä. Hinnat voivat vähän poiketa liikkeiden mukaan, mutta ihan suuntaa antavana, jos aiot ostaa uuden terraarion. Lisää toki hintaan sisustus, liskot, spotti/spotit, UVB, ruoka, vitamiini, kalkki, kupit yms.

        Mielestäni tuohon 60x40x60cm (PxLxK) mahtuu 2 liskoa ainakin ehkäpä jopa kolme (1 koiras 2 naarasta). Kannattaa kuitenkin itse miettiä se vielä, kun on sisustellut terran ym., että kuinka monta sinne loppujen lopuksi mahtuu ettei tule ahdasta.

        Toiv. oli taas jotain apua, jos vielä mietit kokoa terralle ja liskojenmäärää. :)

        kiitos, oli apua kovastikkin.


      • liskotar
        ...... kirjoitti:

        viesti ei ollut sulle vaan tuolle "just me:lle" ja nuo mitat ovat hänen terraariostaan. Mulla ei ole sun etrrastas hajuakaan, ja mitä siihen laskemiseen tulee, niin kantaxkorkeusxsyvyys/1000 kertoo tilavuuden litroina ja hänellä se oli ton mitä laitoin. Että jospa opettelet lukemaan ennen kuin seuraavaksi skitsoat lisää.

        Terveisin amatööri, joka on kasvattanut mateilioita jo 14 vuotta.

        Opettelisit sitten kirjottamaan selvemmin.
        Mun jutun perässähän se sun viestisi ole.


    • Hanna

      Vieraile Marikan herppisivuilla. Siellä on tietoa karoliinan anoliksesta ja muistakin herppieläimistä www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut

    • marsuu

      moi! karoliinan anolis elää 4-6 vuotta.
      en oikein tiedä kannattaako ottaa 1 kpl niitä, saan itsekkin karoliinan anoliksen j siis 2.
      en tiedä mikä on UBV valo mutta kyllä joku sinulle sen kertoo. hyönteis syöjä tarkoittaa että se syö
      matoja ja toukkia.

      • cynops

        onko niitä jauho matoja ja kenttä sirkkoja yleensä myynnissä elävänä rasiossa vai kuolleina jossain oli pakaste kuivttuja ne on tietenkin kuolleita mutta elävistä en tiädä onko ?

        ja niistä vitamiineista ja kalsumista että onko jotai liskoille tarkoitettua vitamiinia myynnissä ja sit kalsiumia


    • joo moi

      musta se 50l on ihan ok YHDELLE liskolle:) ainakin kaikkilla sivuilla ja eläin kaupas sanotaa:D

    • aannoolliiss

      moi mä aikoisin ottaa liskon mut en tiiä niistä mitää joten oisko jotain vinkkejä

    • ANOLIS

      okei karoliinat syövät heinä sirkkoja ja torakoita ja papupiilokkaita ja buffalomatoja.
      karoliinat elävät noin 2-6 vuotta. Karoliinojen teraariota pitää muistaa suihkutaa suihku pullilla. Karoliinoja voi otaa 2 tai 3. mutta ei poikia enempää kuin 1 teraariota kohden. anolis ei ole hyvä aloittelioille

    • ANOLIS

      miksi anolikseni ei syö voitteko autaa!!! Minullaoli 3 anolista mutta yksi kuoi ja 2 anolista rakastuivat mutta sitten tyttö lihoi paljon ja poika laiheni eikä syönyt enään

    • lol

      olisin kiinnostunut ostamaan tämän liskon terraarion koko 60 x 40

    • Ajattelin ostaa 2 karoliina anolisliskoa ja mun terran mitat on 120x50x50 kun se on noin pitkä niin korvaako se ton 10cm korkeudesta pois ja onko UVB ja UVA - lamput samoja.

    • suihkupullo2

      Kuinka paljon sitä vettä tulisi suihkuttaa?

    • Anonyymi

      Minulla oli joskus 30v sitten pari anolista. Terrassa oli mehikasveja ja naaras innostui munimaan. Kaksi poikasta tuli. Hirveä työ löytää niin pienille syötävää.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe