Veneen valinnan vaikeus

Vaihto

Olen vaihtamassa purjevenettäni ensi kesän aikana. Uusi pitäisi löytää seuraavilla ominaisuuksilla:

-Keula ja perähytti
-Majoitustilat neljälle aikuiselle
-Purjehdittavissa yksin, yleensä kahden hengen miehistöllä
-Merikelpoinen Itämeren alueen purjehduksiin

Tällä hetkellä veneenä minulla on 36 jalkainen Sveakryssare mikä sinänsä on loistava vene, mutta kaipaamme lisää asumismukavuutta pitkille 3-4 viikon purhehduksille. Ja sisätiloiltaan tuo on hieman ahdas neljän aikuisen miehistöllä. Viikonloppu menee kivasti, mutta pidempiä reissuja ajatellen olisi lisätilalle ja yksityisyydelle tarvetta. Budjetti uuteen on noin 20-35k€.

14

940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S30

      Speksi on sen verran tarkka, ettei siihen kovin monia vaihtoehtoja taida mahtua, joten helppo homma :)
      No, jos haluat säilyttää saaristoristeilijäfiiliksen ja saada erillisen perähytin/majoitustilan, niin silloin seuraava veneesi on S30.
      http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1127

    • Noin pienellä budjetilla tuskin saa ainakaan kovin hyväkuntoista yli 36-jalkaista, jossa olisi keula- ja perähytti. Olisi tietysti mukava yllättyä positiivisesti.

      • Bavariantti

        No eihän veneen tarvitse olla yli 36 jalkaa, jos se on Sveakryssarea isompi! Uusimmissa 30 jalkaa riittää.

        Uuden veneen spekseissä ei ollut mitään mainintaa saaristoristelijämäisyydestä, päin vastoin, Itämerikelpoisuudesta oli maininta.

        Veneet halpenee, tässä esim Maxi 999 hp 35
        http://www.nettivene.com/purjevene/maxi/542313

        Targaa (96 tai 101) alkaa saamaan 25 tonnista alkaen.

        Comfortina 32 täyttää myös vaatimukset, ja budjetin ylärajoilta alkaa löytymään.

        Jos on valmis hakemaan Ruotsista, niin 34-35 ft luokassa löytyy jo valinnanvaraa, jopa isoompia http://www.blocket.se/stockholm/Jeanneau_Selection_37_Racer_Cruiser_55309664.htm?ca=11&w=3

        Useimmat 80-lukuiset tai uudemmat venetyypit kokoluokassa 33-37 ft täyttävät vaatimukset, jotkut osuvat myös hankintabudjettiin ja ostaa kannattaa se paras yksilö. Yksilöiden väliset erot ovat merkittäviä jos puhutaan yli 20 vuotta vanhoista veneistä. Kannattaa katsella myös budjetin ylittäviä veneitä, ja jos sieltä löytyy se yksilö niin tee rohkeasti tarjous. Venekauppa käy hitaasti ja reipas tarjoaja voi saada kaupat aikaan.


      • Bavariantti kirjoitti:

        No eihän veneen tarvitse olla yli 36 jalkaa, jos se on Sveakryssarea isompi! Uusimmissa 30 jalkaa riittää.

        Uuden veneen spekseissä ei ollut mitään mainintaa saaristoristelijämäisyydestä, päin vastoin, Itämerikelpoisuudesta oli maininta.

        Veneet halpenee, tässä esim Maxi 999 hp 35
        http://www.nettivene.com/purjevene/maxi/542313

        Targaa (96 tai 101) alkaa saamaan 25 tonnista alkaen.

        Comfortina 32 täyttää myös vaatimukset, ja budjetin ylärajoilta alkaa löytymään.

        Jos on valmis hakemaan Ruotsista, niin 34-35 ft luokassa löytyy jo valinnanvaraa, jopa isoompia http://www.blocket.se/stockholm/Jeanneau_Selection_37_Racer_Cruiser_55309664.htm?ca=11&w=3

        Useimmat 80-lukuiset tai uudemmat venetyypit kokoluokassa 33-37 ft täyttävät vaatimukset, jotkut osuvat myös hankintabudjettiin ja ostaa kannattaa se paras yksilö. Yksilöiden väliset erot ovat merkittäviä jos puhutaan yli 20 vuotta vanhoista veneistä. Kannattaa katsella myös budjetin ylittäviä veneitä, ja jos sieltä löytyy se yksilö niin tee rohkeasti tarjous. Venekauppa käy hitaasti ja reipas tarjoaja voi saada kaupat aikaan.

        Hyvä tarkennus. Vanha vene oli tosiaan 36-jalkainen, mutta ei se ollut kriteeri, joten tilanne muuttuu huomattavasti valoisammaksi. Asiallisen oloisia paatteja.


    • Vaihto

      Juu tuo 36 jalkaa ei ole vaatimus. Targat on pyörineet mielessä, samoin Lohi 34. Omaksi suosikiksi on alustavasti noussut Targa 101. Piti vaan saada muutama ulkopuolinen mielipide, omiin ajatuksiin kun jumiutuu helposti eikä näe enää mitään muuta vaihtoehtoa.

      Ruotsista haku ei ole ongelma, tuleepahan samalla "sisäänpurjehdittua" uudet hankinnat.

      • fågeli

      • Najadi

      • fågeli
        Najadi kirjoitti:

        Vanha Malö 40 (9,55 m rungon pituus) omaa saman lys-luvun. Silti... jos pitkän matkan purjehdus ja kovan tuulen ominaisuudet saavat ison painotuksen, on tämä 34:nen yksi vaihtoehto.

        Kyllä nuo Orustin merten Volvot on itselläkin kiikarissa. lys ei etusijalla valinnoissa.


      • 23++3

        "Juu tuo 36 jalkaa ei ole vaatimus. Targat on pyörineet mielessä, samoin Lohi 34. Omaksi suosikiksi on alustavasti noussut Targa 101. "

        Homeskandi vaihtuu toiseen, kannattaa todellakin miettiä lisää, esim 10-20 vuotta uudempaa ja nopeampaa.


    • Maximum

      Olisiko Maxi 95 jotain?
      http://www.maxiowners.org/maxi-yachts/maxi-95.html

      Ruotsalaiset sitä sanoo maailman suurimmaksi 32-jalkaiseksi, ja se kyllä pitää paikkansa.

      Olisi huippuhyvin varusteltu ja hoidettu yksilö tyrkyllä Helsingissä. (mm. uusi kone)

      • ytytiuiuou

        Maxit on vanhoja ja hitaita...tuskin sillä kannattaa ylpeillä,että siinä in 7 senttiä enemmän tilaa,kuin jossain nopeammassa nätimmässä.


      • Maximum
        ytytiuiuou kirjoitti:

        Maxit on vanhoja ja hitaita...tuskin sillä kannattaa ylpeillä,että siinä in 7 senttiä enemmän tilaa,kuin jossain nopeammassa nätimmässä.

        Perustuneeko tuo väite tietoon vai luuloon? Maxi 95:t ovat roikkuneet kärkisijoilla Gotland Runtissa ihan viime vuosinakin. Eikä edellisestä luokkavoitostakaan ole kauaa. Kieltämättä se on raskaahko matkavene eikä raaseri. Tämä tietysti on perhepurrelle hyvä ominaisuus avomerireissuissa. Muovivene on mikä on iästään riippumatta. Jos se on hyvin pidetty ja varustettu, niin alhainen hinta on yksi vanhan veneen hyvä puoli.
        Maxi 95 oli kai aikoinaan liian moderni; se kävi kaupaksi Ruotsissa mutta Suomen markkinoille ilmeisesti liian vallankumouksellinen, koska ne ovat päätyneet vain yksittäiskappaleina tälle puolen lahtea.


      • Joakim1
        Maximum kirjoitti:

        Perustuneeko tuo väite tietoon vai luuloon? Maxi 95:t ovat roikkuneet kärkisijoilla Gotland Runtissa ihan viime vuosinakin. Eikä edellisestä luokkavoitostakaan ole kauaa. Kieltämättä se on raskaahko matkavene eikä raaseri. Tämä tietysti on perhepurrelle hyvä ominaisuus avomerireissuissa. Muovivene on mikä on iästään riippumatta. Jos se on hyvin pidetty ja varustettu, niin alhainen hinta on yksi vanhan veneen hyvä puoli.
        Maxi 95 oli kai aikoinaan liian moderni; se kävi kaupaksi Ruotsissa mutta Suomen markkinoille ilmeisesti liian vallankumouksellinen, koska ne ovat päätyneet vain yksittäiskappaleina tälle puolen lahtea.

        Onko 2007 on "ihan viime vuosinakin"? Sillon Maxi 95:t ottivat kaksoisvoiton pienenssä LYS-luokassa, jossa ei ollut kovimpia mukana, sillä ne olivat IMSissä tai ehkä ORC Clubissa. Nykyisessä ÅF Offshore Racessa niitä ei edes ole ollut mukana.

        Tuo kaksoisvoitto tuli LYS-luvulla 1,07 eli samaa tasoa kuin FE83, Maxi Fenix ja H-vene. Esittelyvuonnaan 1974 tuo on tietysti ollut hyvä vauhti tilavalle 32-jalkaiselle, mutta 80-luvun vastaavat olivat jo selkeästi nopeampia tai toista metriä lyhyempiä ja vastaava hyppäys on myös 80-luvulta nykyaikaan.


      • Maximum
        Joakim1 kirjoitti:

        Onko 2007 on "ihan viime vuosinakin"? Sillon Maxi 95:t ottivat kaksoisvoiton pienenssä LYS-luokassa, jossa ei ollut kovimpia mukana, sillä ne olivat IMSissä tai ehkä ORC Clubissa. Nykyisessä ÅF Offshore Racessa niitä ei edes ole ollut mukana.

        Tuo kaksoisvoitto tuli LYS-luvulla 1,07 eli samaa tasoa kuin FE83, Maxi Fenix ja H-vene. Esittelyvuonnaan 1974 tuo on tietysti ollut hyvä vauhti tilavalle 32-jalkaiselle, mutta 80-luvun vastaavat olivat jo selkeästi nopeampia tai toista metriä lyhyempiä ja vastaava hyppäys on myös 80-luvulta nykyaikaan.

        No 70-luvun veneelle se on "viime vuosia".. ;-) ... Pointtini oli, että kyseessä on oikea purjevene. Ei kuitenkaan nykymittapuun mukaan mikään raaseri. Hyvä perhevene eikä tylsä purjehdittava kuitenkaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe