Kuollut usko ja esikoisuus

.ePaimen

Lestadiolaisuuteen on piintynyt toisten uskon tuomitseminen. Eiköhän se juonnu jo sieltä rovastin ajoilta, kun Pajalan herrasväellä oli usko peruukissa ja Jeesukselle viimeisen palvelun tekevällä Nikodemuksella on "kuollut usko"..

Tällä moukarill on toista sataa vuotta hakattu kirkon seinään reikää, että siellä ne kuolleen uskon papit tyhjiä lavertelevat eivätkä ymmärrä mitään elävästä uskosta, jonka PH meille antaa.

Tämä röyhkeä juuri on vaikea kitkeä pois, mutta yritän mahdotonta kuitenkin Herran Jeesuksen avulla ja Jumalan Sanan miekalla.

RAAMATUSSA PUHUTAAN KUOLLEESTA USKOSTA AINOASTAAN JAAKOBINÄ KIRJEESSÄ.

Elävää uskoa ei Raamatussa mainita ollenkaan.

Jaakobin kirjeen opetus on selkeää, yksinkertaista ja totuudellista, mutta niin hankalaa, että lain ja evankeliumin suuri opettaja Martti Luther kutsui sitä "tuohikirjeeksi".

Ei maistunut tuohi uskonpuhdistajalle, joka korosti yksin uskoa, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

38

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .ePaimen

      Jaakobin krije ei puhu yhtään mitään "järkesiuskosta" peruukissa, e mainitse saarnaamista ollenkaan, saati seuroissa istumista ja uskomista, joita esikoiset oman pyhyytensä mittarina käyttävät aina kuolemaan asti

      "edesmennyttä ei ole seuroissa näkynyt" on iankaikkisesti tappava tuomio Tapparakadun pöntöstä ja jättää seuraväen mielessä vainajan yksin kylmään hautaan odottamaan ansaittua tuomiotaan. Mitäs jätti porukan, oma syynsä.

      Kertakaikkiaan väärin on käsitetty Jaakobin kirjeen selkeä sanoma, ja siitä pidetään kynsin hampain kiinni papeille irvaillen ja toisten herätysliikkeiden ja etenkin homo-lesbo hyväksyviä tämän maailman menoon mukautuvuia kirkkouskovia ruoskien.

      Vaikea on tämä ylpeyden rantakoivu kaataa esikoisten saunan vierestä.

      Mutta ehkä joku vaivautuu kuuntelemaan, mitä Pyhä Henki seurakunnalle sanoo pyhässä Raamatussa.

      Ei moni, mutta ehkä joku.

      Esikoislestadiolaisten kuollut usko näkyy siellä, mistä puuttuvat hyvät teot.

      Tyhjänpäiväistä jaaritusta on heidän puheensa armosta ja pelastuksesta ja vanhinten neuvojen noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä.

      Samaan kuumaan paikkaan menevät epäuskoisten kanssa, ilman elävää uskoa, jonka luulevat itsellään olevan - ilman hyviä töitä.

      • teu,

        ""ePaimen ""

        Väitän muutamassa asiassa , että sinun asia ei ole sen parempi ,koska
        Meilla on evangelistoja kuitenkin ,,HP,SS,PL, ER,AK; he ovat lähetysmiehiä
        ja paikallissaarnaanaajia on kuitenkin niin monta ette viitsi alkaa luetellä .

        Vaikka Jaakobin käytös ja sana oli ,juuri teko pulelta, hän pystyi elämään
        niin vakaata elämää , että Juutalainenkin nimitti hänet vanhurskaaksi ..

        Apostoli Jaakob , Sebeteksen poika Johanneksen veli ,kuoli 44.jKr. silloin
        Herodes Argippa I oli saanut tilaisuuden surmata hänet Apt.12:2., jonka jälkee
        Jeesuksen veli valittiin tilalle ja toimi totisena kristittynä seurakunnan johtajana
        hän oli , Hän eli niin vakaata elämää ,ettei Juutalainenkaan ,voinut sanoa kuin
        että hän oli Vanhurskas , joka lisä nimi annettiin hänelle , juuri Juutalaisten ,
        nimittämänä .

        En nyt ryhdy möllimään Jaakobia mutta moni on lukenut hänen kirjansa
        ja tehnyt siitä mielipiteensä , minä nostan tässä asiassa hattua LUTHERILLE.

        Jaakob murhautettiin 62,jKr. Marttyyri kuoleman saanutta Jaakobin mestausta
        oli edellyttänyt Maaherra Festuksen kuolemaa ,,Ylimmäinen pappi käytti ,
        tilaisuutta ( Hannas II) hyväksen ....

        Se , että Jaakob puhuu kirjeessään itsestään Jumalan ja Kristuksen palvelijana mainitsematta sukulaisuuttaan Jeesukseen kanssa , johtui vaatimattomuuden ohella
        siitä, että tämä luonnollinen sukulaisuus Ei sinänsä antanut hänelle etusijaa muiden kristittyjen kanssa /rinnalla . Hän ei myäskään puhu puhu itsestään JERUSALEMIN SEURAKUNNAN JOHTAJANA VANHIMPANA .
        hÄNEN ARVOVALTANSA OLI SIINÄ MÄÄRIN TUNNETTU
        Ja tunnustettu , ettei hänen tarvinnurt sitä korostaa .

        JAAKOBIN KIRJESSA EI OLE VIITTAUSTAKAAN RISTIRIITAAN LAKIHENKISEEN JUUTALAISKIRTILLISYYDEN (JUDAISMIN ) ..
        JA AITOA KRISTILLISYYTÄ EDUSTAVIEN JOHTAJIEN ,KUTEN
        PIETARIN PAAVALIN ,JOHANNEKSEN YM. VÄLILLÄ .

        Siitä ,Apt. 15:1 - 2 . Gal. johdosta,

        Luther : Sanoihin Saksalaisen UT:n esipuheessa 1522. :Kaikki oikeat
        pyhät kirjat ... saarnaavat ja ajavat KRISTUSTA :TÄMÄ ON MYÖS
        KAIKKIEN KIRJOJEN OIKEA KOTINKIVI , AJAAVATKO NE kRISTUSTA VAI EI "
        ,WA,7,384.

        Se miten LUTHER käsitteli Raamattua ,osoittaa että näisä sanoissa lausuttu periaate ei hänellä ollut Raamatun kärsimis ja repimisperiaate ) ,joksi liberaalit
        ovat sen tulkinneet ,,vaan sen ymmärtämisja jäsentämis periaate..

        johdantoa ..


    • .ePaimen

      Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä?

      Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat. Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.

      Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot."

      Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.

      Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat.

      Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

      Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille?

      Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi. Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä.

      Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

      Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä.

      Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

      Jaakob 2;:14-26

      • teu,

        ""ePaimen ""

        Minun pitää vasta tähänkin ,:
        Jos ihminen kasvaa tekoihin , missä sitten on Usko , nimitytäin Jeesus ei
        puhunut liika teosta ,,vaan uskosta , toisin sanoen otan toisen esimerkin ,
        Nykyään Rippikouluissa , posmotetaan ,muisto ateriaa ja kohta on vain
        muisto aterian nauttijoita kaikki ,,mutta olihan se muutakin .

        Tätä ei pidä ottaa yhden asian tekona , kaikkiaan pitää olla avoin Jeesukselle
        vähenpi Apostoleille , mutta tietenkin asiallisessa mielessä Apostilillekin NIIN
        että kaikki tunnistavat tarpeensa .

        "edelmästään puu tunnetaan "Matt.12:33. Se onko henkilön USKO todellista Sydämen uskoa ja elämää Jumalassa Kristuksen kautta vai pään tietoa
        ja suun puhetta Matt. 15:8. Näkyy hänen elämästään , siitä teköökö hän rakkaudessa hyviä töitä vai ei,

        Kristuksen lunastustyössä Valmistetun ja uskovalle Armosta "luettuun "vanhurskauden nohella on välttämätön Myös
        Pyhän Hengen vaikuttama elämän , vaelluksen ja hyvien tekojen /hedelmien
        vanhurskas eli Pyhitys . Jolla sitä ei ole todellista uskoa eikä omakohtaiselle
        uskolle luettua Kristuksen vanhurskautta ,

        Lue Augsburgin ntunnustuksesta puolustus ,,(IV,244 - 252, ) selittää
        tätä , että ne ovat uskossa seuraavia töitä. ,ja ne todistavat että se ei ole Kuollut vaan elävä ja Sydämessä toimiva . (Jaakob ei ajatellut meidän ansaitsevan aroa .
        ja syntien anteeksi antamusta hyvillä töillämme .Hän ´puhuu vanhurskautetubn töist' ...Jaakob on juuri sanonut Uudestisyntyumisen tapahtuvan Evankeliumin kautta . Hän sanoo 1;18.

        "Tahtonsa mukaan Hänsynnytti meidät totuuden sanalla. ... Meidät on Uudestisynnytetty ja vanhurskautettu uskon kautta...
        Koska usko on uusi elämä ,se välttämättä tuottaa uusia sielunliikkeitä ja uusia töitä ... Jaakob saarnaa vain ,uskon tuottamista töistä ...JUMALA julistaa
        vanhurskaiksi ne , jotka sydämestään uskovat Häneen ja siten kantavat hyviä
        Hedelmiä...-

        Tässä muutama seikka ,


    • .ePaimen

      Virsi 408
      1.
      Joutukaa, sielut, on aikamme kallis,
      vuotemme virtana vierivät pois.
      Jeesus ei syntisen sortua sallis,
      kaikille armosta autuuden sois.
      Oi valitkaa tie,
      joka elämään vie!
      Kohta jo päättynyt päivämme lie.

      2.
      Ei elon tiellä nyt nukkua auta,
      vaarat ne vaanivat vaeltajaa.
      Kunnian kruunua veltto ei voita,
      turhaan ei aikaansa tuhlata saa.
      Kun joutuvi yö,
      on jo myöhäistä työ,
      kiiruhda, kohta jo hetkesi lyö.

      3.
      Maailman rakkaus mielestä heitä,
      riemuiten riennä jo kotia päin.
      Herraasi kiitä, hän armahtaa meitä,
      vieläkin ihmeitä hän tekee näin.
      Tie turvallinen
      maasta kiusausten
      taivaaseen vie, kotiin kirkkauden.

      4.
      Laupias Jeesus, käy kanssamme tiellä
      johtaen, nostaen, varoittaen.
      Kiusaaja meidät kun tahtoisi niellä,
      varjele viekkailta aikeilta sen.
      Näin armosi suo,
      hyvä turvasi tuo,
      vie meidät autuuteen Jumalan luo.

      Halullisten sieluin hengelliset laulut 1790.
      Uud. Wilhelmi Malmivaara 1893,
      Simo Korpela 1903.
      Virsikirjaan 1938.

    • se ei muutu.

      Kuolleella uskolla ja elävällä uskolla on suuri ero
      vaikka kuinka halua ois niin se pysyy samana viimeiseen päivään asti.
      Mutta jos tuntee ett jää armon ulkopuolelle niin muuta tietä ei ole kuin tehdä parannusta.

      • .ePaimen

        näin se linksahtaa ohi Jumalan Sanan helposti

        kukapa tuohikirjeestä välittäisi, tiedämme paremmin kantapäitä myöten, onhan tätä lapsesta asti opetettu, kuka pelastuu ja kuka ei.


      • gds4
        .ePaimen kirjoitti:

        näin se linksahtaa ohi Jumalan Sanan helposti

        kukapa tuohikirjeestä välittäisi, tiedämme paremmin kantapäitä myöten, onhan tätä lapsesta asti opetettu, kuka pelastuu ja kuka ei.

        Hyvä esimerkki "se ei muutun" kommentti siitä, miten ollaan irti Sanasta; Kristuksesta.


      • pitkä matka
        gds4 kirjoitti:

        Hyvä esimerkki "se ei muutun" kommentti siitä, miten ollaan irti Sanasta; Kristuksesta.

        Katsotaan miten käy viimeisellä tuomiolla
        esim jehovat ei ota kuin jotkut paikat raamatusta ja muut on ilmaa vaan.
        Pelkällä armo julistuksella pitkälle pötkitä
        Jumala on armollinen ja vanhurskas joka ei anna häpeään tulla.


      • 19+12
        pitkä matka kirjoitti:

        Katsotaan miten käy viimeisellä tuomiolla
        esim jehovat ei ota kuin jotkut paikat raamatusta ja muut on ilmaa vaan.
        Pelkällä armo julistuksella pitkälle pötkitä
        Jumala on armollinen ja vanhurskas joka ei anna häpeään tulla.

        Voi hyvä ystävä!

        Useimmat meistä ovat aivan esikoilestadiolaisten keskeltä. Olemme seuranneet liki 50 vuotta opetusta.

        Sinä sanot, että otamme vain muutamat paikat Raamatusta...

        Lapin Vanhimmat ovat unohtaneet katsoa Raamatusta, miten muihin kirkon jäseniin pitää suhtautua. Nyt kun koetamme sanoa, että lähimmäisten hylkääminen ja erottautuminen on väärin, niin nyt meitä sitten sanotaan "karin" ja "irjan" kannattajiksi.

        Kyllä SK saarnaa aivan oikein. Kuitenkin särähtää se, että hän mainitsee, että ne jotka ajattelevat perinteisesti, kuten viime vuosituhannella ajateltiin, ovat väärän hengellisyyden eli kirkon liberaalien opetusten kannattajia. Kuitenkin ne asiat kauhistuttavat meitä yhtä paljon, kun heitäkin.

        Lähimmäisten hylkääminen ei kuitenkaan ole oikein. Eikä erottautuminen. Sille ei löydy tukea Raamatusta.


      • hapakuukki
        pitkä matka kirjoitti:

        Katsotaan miten käy viimeisellä tuomiolla
        esim jehovat ei ota kuin jotkut paikat raamatusta ja muut on ilmaa vaan.
        Pelkällä armo julistuksella pitkälle pötkitä
        Jumala on armollinen ja vanhurskas joka ei anna häpeään tulla.

        "pitkä matka" kirjoittaa:
        "Pelkällä armo julistuksella pitkälle pötkitä"

        Eikä lainkaan tunnista Raamatun mukaista parannussaarnaa tässä avauksessa!

        Vaan kun on silmät sokaistu, ei voi nähdä. Kun on korvat tukittu, ei voi kuulla.


    • Terve ihminen ei voi kuten ei elävä uskokaan olla toimeton. Jos syntyy lapsi, joka ei yhtään liiku, hänet viedään lääkärin tutkittavaksi.

      • gjglkgkählbbl

        Onko teillä yhdenpitävä usko lestadiuksen kanssa nääs ku me ollaan lestadiolaisia irjan ja karin opit ovat erikseen


      • gjglkgkählbbl kirjoitti:

        Onko teillä yhdenpitävä usko lestadiuksen kanssa nääs ku me ollaan lestadiolaisia irjan ja karin opit ovat erikseen

        Meillä kaikilla tulisi olla yhtenevä oppi Jeesuksen Kristuksen kanssa ja sitä ovat evankelistat ja apostolit Raamatussa meille kirkastaneet. Tiedämme sen, ettei kukaan ihminen ppääse täydellisyyteen opissa, elämässä ja harvoin myöskään esikuvassa, mutta yhteinen asia on se, että Jeesus Kristus on Herra ja Vapahtaja ja Hän on tarpeeksi väkevä viemään perille kaikiki, jotka Häneen turvaavat.


      • selvä se on
        vihne kirjoitti:

        Meillä kaikilla tulisi olla yhtenevä oppi Jeesuksen Kristuksen kanssa ja sitä ovat evankelistat ja apostolit Raamatussa meille kirkastaneet. Tiedämme sen, ettei kukaan ihminen ppääse täydellisyyteen opissa, elämässä ja harvoin myöskään esikuvassa, mutta yhteinen asia on se, että Jeesus Kristus on Herra ja Vapahtaja ja Hän on tarpeeksi väkevä viemään perille kaikiki, jotka Häneen turvaavat.

        Ongelma on siinä et kirkko on poikennut niin paljon opista raamatun mukaan


    • sairas on usein hilj

      Niinpä mykkä lapsi löydetään melkopian puheterapeutin vastaanotolta ja koko suku on huolissaan kun sanoja ei vaan tule eikä ole.

      Sakkeus löysi heti Jeesuksen vieraillessa kotonaan sanoja joita toi korville kuultavaksi, ja tekojakin niistä nousi esiin.

      kuollut on todella kuollut olkoot aihe mikä tahansa ja elävä elää toimiija liikkuu terveen lailla.

      • 4+20

        paitsi kun suku on mykkiä jo kolmannessa polvessa, silloin se näet kuvitellaan jo normaaliksi ja puhuva lapsi raahataan heimopäällikön luo poikkeavana...


    • Kom postia

      Kyllä vain Rovasti on oikeassa ja totuus on vieläkin voimassa tänäkin päivänä. Jumalan sana Rovastin sanojen kanssa on yhtäpitävä. Jumalan sana pysyy samana iäti eikä lainpiirtokaan muutu Jeesuksen sanojen myötä mihinkään. Kastetut pakanat ja suruttomat papit ovat ja pysyvät hengettöminä niin kauan kuin Jumala antaa niille voiman nousta hengellisestä kuolemasta ja pysäyttää kuolleen kantajat.
      Pyrkikää niiden perään jotka ylhäällä ovat, ei tuo sadattelu Rovastia vastaan eikä esikoisiakaan vastaa kirkasta kenenkään taivasosuutta pätkääkään. Se vain näyttää tuon hengettömän tilan, josta ei voi päästä kuin Rukouksella ja että se usko annetaan ylhäältä käsin, ei oman peruukin tuotteilla ole mitään osaa eikä arpaa siihen.

      • 2+2

        Pitäisikö nyt sitten alkaa poistamaan hyllystä Lutherin kirjoituksia?

        Onko Luther opettanut väärin?

        Kyllä Lestadiuksen saarnat ovat aivan oikein ja sopivat hyvin meidän aikaamme.

        Varmaan juuri ne ovatkin pitäneet opetuksen oikeana vuosikymmenten saatossa.

        Eihän Lestadius uhu kastetuista pakanoista siinä mielessä, että meidän pitäisi heidän opillisiin käsityksiinsä luottaa, vaan varoittavina esimerkkeinä.

        Samoin suruttomista papeista Lestadius puhuu varoittavina esimerkkeinä.

        Ei esikoisissa ole varmaan ketään, jotka ottaisivat kirkon papeista jotain opetuksellista tai opillista ohjetta. Siitä huolimatta, että joillakin heistä on elävä usko.

        Herätysliikkeen pitäisi kuitenkin ottaa Lestadiuksen opetuksesta silläkin tavoin oppia, että ei asetuttaisi ikään kuin rasistisesti tuomitsemaan toisiin ryhmiin kuuluvia summassa, kuten fariseukset tuomitsivat samarialaiset.

        Ei meillä ole kykyä nähdä toisten ihmisten uskon tilaa. Ei jokin opillinen bosktaavi tee jostakin ihmisestä epäuskoista.


      • teu,
        2+2 kirjoitti:

        Pitäisikö nyt sitten alkaa poistamaan hyllystä Lutherin kirjoituksia?

        Onko Luther opettanut väärin?

        Kyllä Lestadiuksen saarnat ovat aivan oikein ja sopivat hyvin meidän aikaamme.

        Varmaan juuri ne ovatkin pitäneet opetuksen oikeana vuosikymmenten saatossa.

        Eihän Lestadius uhu kastetuista pakanoista siinä mielessä, että meidän pitäisi heidän opillisiin käsityksiinsä luottaa, vaan varoittavina esimerkkeinä.

        Samoin suruttomista papeista Lestadius puhuu varoittavina esimerkkeinä.

        Ei esikoisissa ole varmaan ketään, jotka ottaisivat kirkon papeista jotain opetuksellista tai opillista ohjetta. Siitä huolimatta, että joillakin heistä on elävä usko.

        Herätysliikkeen pitäisi kuitenkin ottaa Lestadiuksen opetuksesta silläkin tavoin oppia, että ei asetuttaisi ikään kuin rasistisesti tuomitsemaan toisiin ryhmiin kuuluvia summassa, kuten fariseukset tuomitsivat samarialaiset.

        Ei meillä ole kykyä nähdä toisten ihmisten uskon tilaa. Ei jokin opillinen bosktaavi tee jostakin ihmisestä epäuskoista.

        "" 2 2 ""

        Olen sitä mieltä Että LUTHER kirjoitti ainan oikein se joka ei sitä tajua
        on varmasati mennyt hakoon , mutta ei Luther , ja mitä tullaa LLL:n
        ei todella 100% ole sanomatonta tekstiä mutta ehkä 98 % joku voisi
        Tutkia vanhasta saanakirja sarjasta ,178 mitä siitä löydetään . -

        Oikein sanot kastetu pakanat ,,varoittavaia esimerkkejä

        Surottomista papeista varopittava esimerkki .

        Mitä sanottiin Raamatussa : käsitettä elävä uskoa ei löydy..
        mutta se on otettu luultavasti JAAKOBIN kirjeestä. eli
        kuollut usko ja sen vastakohta. muuta sanaa ei ole .


      • matkamies maan
        teu, kirjoitti:

        "" 2 2 ""

        Olen sitä mieltä Että LUTHER kirjoitti ainan oikein se joka ei sitä tajua
        on varmasati mennyt hakoon , mutta ei Luther , ja mitä tullaa LLL:n
        ei todella 100% ole sanomatonta tekstiä mutta ehkä 98 % joku voisi
        Tutkia vanhasta saanakirja sarjasta ,178 mitä siitä löydetään . -

        Oikein sanot kastetu pakanat ,,varoittavaia esimerkkejä

        Surottomista papeista varopittava esimerkki .

        Mitä sanottiin Raamatussa : käsitettä elävä uskoa ei löydy..
        mutta se on otettu luultavasti JAAKOBIN kirjeestä. eli
        kuollut usko ja sen vastakohta. muuta sanaa ei ole .

        ehkä se2% lähtee LLL :lta kaste opin ja nikodemuksen tähden


    • missä vika

      Ei minun ainakaan tarvitse montaa minuuttia seurata ihmisen puhetta ja käytöstä niin jo näen kuka ja mikä on hänen herransa.

      eikö se ole selvä että mitä sisällä on se leviää pakostakin ulospäin ja purkautuu esiin elämän suuntaamisena kohti Jumalan kunnioitusta kaikin tavoin.

      mutta ei kirkon muotojumaliset ihmiset tiedä sellaisesta mitään, he ovat kuin luonnollinen ihminen on, seuraavat mailmanmenoa luonnostaan kuin korkki joessa!
      jos kysyy miten on sielunsa laita, he vastaavat kylllä minä olen kastettu ja kuulun kirkkoon, käyn ehtoollisella joskus ja kauneimmat joululaulut laulan ja niin, eli olen kyllä uskossa!

      siinä se on.

      mutta arkielämässä ei ole minkäänlaista todistusta.

      • 5+3

        Katsoin TV-vinkki ketjussa ollutta vihjettä, jossa Heikki Linnavirtaa haastateltiin.

        En ota kantaa hänen uskoonsa, mutta hänen opetuksensa oli ihan kohdallaan. Jeesus jäi oikealle paikalle ja hän asettui itse kristityn paikalle. Hän on niitä harvoja terveitä opettajia kirkossa.

        Hän saa varmaan sukulaispiireiltään pilkkaa siitä huolimatta. Hän piti ohjelmassa lestadiolaista liikettä perinneliikkeenä ja kaipasi pikaista heräystä kirkkoon.

        On harmillista, että me esikoiset siirrymme nyt sitten kirkon hajottajien puolelle.


    • .ePaimen

      Eiköhän täällä aika monen kohdalla ajattelu mene niin, että "elävä usko" on elävää synnintuntoa, parannusta ja uskoa siihen, että Jeesuksen nimessä saa uskoa synnit anteeksi.

      "Kuollut usko" on näille sitten sellaista kristillisyyttä, josta puuttuu synnintunto, parannuksen halu ja armon etsintä, eikä ole käsitetty omakohtaisesti uskoa Jeesukseen.

      Koko tämä rakennelma on epäraamatatullinen - Jaakobin kirje ei puhu mistään tällaisesta "kuolleesta uskosta".

      Mikään muu Raamatun kaanonissa oleva kirja ei käytä ilmausta "kuollut usko".

      joten pidä hyvänäsi epäraamatullinen käsityksesi, koska et nöyrry kuulemaan Jumalan Sanan oikeaa opetusta.

      miten sitä nöyrrytään kuulemaan?

      Avaamalla Jaakobin kirje ja rukoillen sitä lukien etsien Pyhän Hengen antamaa valoa tielle.

      ehkä silloin säikähtää joku sielu, että olen luulouskossa, koska olen laiska kristitty, Herralta saamani leiviskän lattian alle piilottanut, lampp
      uni laittanut pimeään komeroon, ettei kukaan sitä näkisi.

      tällainen ihminen sitten Sanan vaikutuksesta alkaa Pyhän Hengen voimassa tehdä hyviä tekoja.

      iloksi lähimmäiselle, Jumalan kunniaksi ja Kristukselle kiitokseksi.

      vaan eipä taida tapahtua... paksu on nahka ja peruukin sijasta hevosen silmälaput, ettei vilkuile oikealle eikä vasemmalle luulouskon valheistaan.

      • 8+11

        Jaakob kirjoittaa: Usko ilman tekoja on kuollut. Jaakob kirjoittaa kuollutta uskoa eli niitä vastaan, jotka yrittävät päästä sisälle omilla konsteilla ilman elävää autuaaksi tekevää uskoa.

        Tieto, joka on opittua ei ole oikeata uskoa, vaan se on järjessä eli hiuksissa raamatunkielessä. Lestadius käyttää sanaa peruukissa.
        Ei mitkään pappisseminaarit voi opetuksillaan antaa uskoa se on pelkkää tietoa uskosta.

        Meidän rakkaassa valtionkirkossa on paljon hyvin lukeneita pappeja, joille ei ole uskon vanhurskaus selvillä, eivätkä he haluakaan oppia eikä soisi muidenkaan oppivan.


      • hapakuukki
        8+11 kirjoitti:

        Jaakob kirjoittaa: Usko ilman tekoja on kuollut. Jaakob kirjoittaa kuollutta uskoa eli niitä vastaan, jotka yrittävät päästä sisälle omilla konsteilla ilman elävää autuaaksi tekevää uskoa.

        Tieto, joka on opittua ei ole oikeata uskoa, vaan se on järjessä eli hiuksissa raamatunkielessä. Lestadius käyttää sanaa peruukissa.
        Ei mitkään pappisseminaarit voi opetuksillaan antaa uskoa se on pelkkää tietoa uskosta.

        Meidän rakkaassa valtionkirkossa on paljon hyvin lukeneita pappeja, joille ei ole uskon vanhurskaus selvillä, eivätkä he haluakaan oppia eikä soisi muidenkaan oppivan.

        Perustelisitko hieman Jaakobin kirjeen avulla tuota, mitä sanot.

        Miten tuossa kirjeessä ilmenee, että jotkut koettavat päästä sisälle omilla konsteilla?

        Yksikin jae, joka puolustaisi näkemystäsi olisi ihan jees.

        Eiköpä tuon kirjeen viesti ole juuri meille esikoislestadiolaisille melkoisen hyytävä: jos uskomme ei näyttäydy teoissa, se on kuollutta! Meillehän on aina opetettu, että katumus ja synnin murhe avaa portit taivaaseen,


      • Alma L
        hapakuukki kirjoitti:

        Perustelisitko hieman Jaakobin kirjeen avulla tuota, mitä sanot.

        Miten tuossa kirjeessä ilmenee, että jotkut koettavat päästä sisälle omilla konsteilla?

        Yksikin jae, joka puolustaisi näkemystäsi olisi ihan jees.

        Eiköpä tuon kirjeen viesti ole juuri meille esikoislestadiolaisille melkoisen hyytävä: jos uskomme ei näyttäydy teoissa, se on kuollutta! Meillehän on aina opetettu, että katumus ja synnin murhe avaa portit taivaaseen,

        Meillehän on aina opetettu, että katumus ja synnin murhe avaa portit taivaaseen, hapakuukki10.11.2014 16:4

        Eipä ole opetettu näin, sinä olet sen itse käsittänyt näin olevan.

        Sinulle ei näytä uskonvanhurskaus vieläkään avautuneen.
        Tyrkytät tekoja ennen uskoa, se on kuin hevosella olisi reki edellä ja hevonen takana valjaissa.


      • hapakuukki
        Alma L kirjoitti:

        Meillehän on aina opetettu, että katumus ja synnin murhe avaa portit taivaaseen, hapakuukki10.11.2014 16:4

        Eipä ole opetettu näin, sinä olet sen itse käsittänyt näin olevan.

        Sinulle ei näytä uskonvanhurskaus vieläkään avautuneen.
        Tyrkytät tekoja ennen uskoa, se on kuin hevosella olisi reki edellä ja hevonen takana valjaissa.

        Lukutaitosi lienee melko rajoittunut? Tässä en ole tyrkyttänyt yhtään mitään, vaan ePaimenen ja muiden kanssa olemme lukemassa Jaakopin kirjettä, joka meille kertoo, että kuollut usko ei tuota hyviä tekoja.

        Ja kun seuraamme, millaisia tekoja tuottaa esikoislestadiolaisuus, emme oikein löydä minkäänlaisia.

        Esikoiset eivät ole perustaneet minkäänlaisia alkoholistiparantoloita, eivät muitakaan vähempiosaisten avustusorganisaatioita. Lähetystyö on minimaalista ja kuin käärmeen pyssyyn tunkemista. Esikoisissa ei kehoteta osallistumaan avustustyöhön myöskään muiden liikkeiden järjestöjen kautta. Ei ole kertakaikkiaan mitään mainittavaa.

        Paikallista evankeliointiakin harrastavia yksittäisiä esikoisia painetaan joukolla maan rakoon.

        Muutamat aktiiviset esikoiset toimivat, mutta liikkeenä esikoiset eivät tee yhtään mitään.

        Jos olisi elävää uskoa, olisi tilanne auivan toinen. Elävä usko ei jää näkymättömäksi.

        Kuten sanottua, liikkeessä on yksittäisiä uskovia, jotka kyllä tuottavat hyvää hedelmää, mutta useimmiten he saavat liikkeen taholta melko karvasta kohtelua.


    • .ePaimen

      Juutalaiset eivät pyri noudattamaan Mooseksen laissa ilmoitettua Jumalan tahtoa tullakseen Jumalan lapsiksi.

      Koska he ovat Jumalan lapsia, Abrahamin jälkeläisiä, he tahtovat elää Jumalalle mieliksi ja noudattaa hänen tahtoaan parhaansa mukaan.

      Missä tämä ei onnistu, pyhä Raamattu antaa heille uhrit tehdä sovinto Jumalan kanssa.

      "minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 10 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni."
      t5 Ms 5:9

      ----
      Esikoisuus on luonteeltaan samanlaista - tahdotaan noudattaa kristillisyyden ohjeita ja neuvoja, koska ollaan armahdettuja - ei armoa ansaiten - ja elää Jumalalle mieliksi.

      Tämä on aivan hyvä, paitsi että se mikä on Jumalalle mieluista on muuttunut ihmiskäskyjen ja perinteiden viidakoksi, josta kirkas Jumalan Sana on kaukana.

      Esikoisuudessa ei tänään kaiu se ristiltä nouseva lain ja evankeliumin sana, joka oikealla tavalla herättää Jumalan pelkoa ja arkuutta ja joka uudestisynnyttää ihmisen elämään Kristuksessa.

      Kuolleen uskon saarnaajat eivät opeta hyviä tekoja.

      • .ePaimen

        palstan seriffi, Tyhemlin, voisi nostaa luterilaisista Tunnustuskirjoista tervettä opetusta hyvistä teoista - jos haluaa ja ennättää.

        se näyttää, mistä todella on kyse tämän lahokannon kanssa. Kuinka toivonkaan,että Herra itse löytäisi sen sisältä kunnon tervaskannon ytimen!


      • Hyvät työt
        .ePaimen kirjoitti:

        palstan seriffi, Tyhemlin, voisi nostaa luterilaisista Tunnustuskirjoista tervettä opetusta hyvistä teoista - jos haluaa ja ennättää.

        se näyttää, mistä todella on kyse tämän lahokannon kanssa. Kuinka toivonkaan,että Herra itse löytäisi sen sisältä kunnon tervaskannon ytimen!

        Hyviä töitä ei voi opettaa ne vuotavat itsestään ilman lihan pakotusta, mutta eihän tätä voi tietää ellei ole saanut maistaa tulavaisen elämän voittovoimaa .


      • asd4
        Hyvät työt kirjoitti:

        Hyviä töitä ei voi opettaa ne vuotavat itsestään ilman lihan pakotusta, mutta eihän tätä voi tietää ellei ole saanut maistaa tulavaisen elämän voittovoimaa .

        Niin, sitähän tällä palstalla juuri pohditaan, kun ne esikoisilta tyystin puuttuvat. Sehän Jaakopin kirjeen mukaan johtuu juurikin tuosta, että eivät ole saaneet maistaa siitä lähteestä, joka niitä tuottaa.


    • matkamies maan

      jos e.paimen pitää rovastin saarnaaman opin vääränä,mitä sitä sitten on alkanut seuraamaan jos parempia on tarjolla.ei ole oikein kyseenalaistaa sitä oppia joka on kristuksen hengellä saarnattu.mitä tulee jakobin saarnoihin niin se on herätykseksi eli parannukseksi kirjoitettu sillä oikiassa uskossa on totisesti hyvät työt,mutta minkälaiset se on tilanteen mukaan.nyt nyky suomessa en lähtis (köyhille) jakamaan omaisuuttani kun näen että yhteiskunta ruokkii verorahoilla juopot ja huo.at jne...vapahtaja sanoo: vaivaiset teillä aina ovat ja koska ikinä te tahdotte niin saatte niille antaa,mutta MINÄ EN OLE AINA TEILLÄ.eikö köyhä jumalan poika ole se ensin tarvitseva eli saarnata parannusta ja syntein anteeksi antamusta =evankeljumin julistusta. siinä on tällä ajalla sitä hyvää työtä ja aina. silloin myös tulee uhrata varojansa sen työn eteen kukin varainsa jälkeen

      • .ePaimen

        ymmärrän että yhteiskunnan tilanne on toinen. Mutta yhä suurella surulla muistelen tilannetta, kun Haitin maanjäristys oli hävittänyt maan tasalle Port-au-Prince kaupungin..

        Suomalaiset riensivät joukolla kaduille keräämään heille apua vasemmalta oikealle, kristityistä kansalaisjärjestöihin.

        Seuroissa silloin kuulutettiin, että "tarvitsemme 150.000 euroa rukoushuoneen katon korjaamiseen"

        minusta tuo kertoi paljon siitä hengestä, joka Nilivaaran lipun alla olevilla tänään on. Vain me ja meidän autuutemme on tärkeää.


      • teu,
        .ePaimen kirjoitti:

        ymmärrän että yhteiskunnan tilanne on toinen. Mutta yhä suurella surulla muistelen tilannetta, kun Haitin maanjäristys oli hävittänyt maan tasalle Port-au-Prince kaupungin..

        Suomalaiset riensivät joukolla kaduille keräämään heille apua vasemmalta oikealle, kristityistä kansalaisjärjestöihin.

        Seuroissa silloin kuulutettiin, että "tarvitsemme 150.000 euroa rukoushuoneen katon korjaamiseen"

        minusta tuo kertoi paljon siitä hengestä, joka Nilivaaran lipun alla olevilla tänään on. Vain me ja meidän autuutemme on tärkeää.

        ePaimen , minä en tehnyt sen katon korjaukeen mittä , koska silloin kuin
        Rakennuspuumi oli paikalla näihin aikoihin 1994, me ilmoitimme että katto
        ei kestä tuommoisena Koska se on Tiili katto kaltevuus oli 12-13 astetta

        se kesti n.14 vuotta , sen olisipitänyt kestää 50 vuotta eikä muhjuuntua
        kuin ,nyt kävi tiilen ikä olivata 1/4 ehkä niistä sai vähän takaisin mutta
        kaikki meniki n uusiksi Puhallus villoista lähtien Uusi raaka pontti Huopaa
        pelti kate joka oli tiilikuvio .

        Sikamainen juttu en paremmin sano


    • Kulkuri

      Arvoisa .ePaimen,

      et ymmärrä mitä kirjoitat.

      • asd4

        Vai olisiko niin, että Kulkuri ei ymmärrä, mistä ePaimen puhuu, kun on silmät tyystin sokeutuneet ja korvat kuuroutuneet?


      • puita heiniä ja olkia
        asd4 kirjoitti:

        Vai olisiko niin, että Kulkuri ei ymmärrä, mistä ePaimen puhuu, kun on silmät tyystin sokeutuneet ja korvat kuuroutuneet?

        En saa kiinni yhtään ero paimen jutuista pihalle lähtenyt eroa hakemaan kenties


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4302
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      38
      2582
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      105
      2438
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      107
      2219
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1937
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1925
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1607
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      193
      1602
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1588
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      79
      1396
    Aihe