Muistaako ennään kukaan ( 24.06.1970) ? Olisi ihan asiallista kuulla, miten oikein kaikki alkoi. Olen lukenut netistä Pdf, muodossa miten tilanne on, mutta kaikkiin juttuihin ei kannata luottaa !
Kalajoen Suurpalo
18
2632
Vastaukset
- Suurpalo
Sinne määrättiin sammuttajia ympäri maakuntaa. Kuka tahansa terve mies saattoi joutua. Isoisäni oli viety Nivalasta kesken kauppareissun.
- Impi Umpilampi
Yleisesti puhuttiin että kaivurikuski olis paiskannu tumpin josta lähti.
- ei tupakkia koskaan
Puhuttiin myös että mehtäpomoja oli käynyt paikalla hetki ennen mistä palo lähti. Erään miehen nimikin oli puheissa, mutta mene ja tiedä. Palohan oli vuonna 1970 itse olin silloin 14v enkä joutunut sammutustöihin 15 vuotiaat joutuivat.
- nfgbgngh
Linkki Palontorjunta-lehden juttuun vuodelta 1970:
http://www.pelastustieto.fi/site/images/stories/pdf/historia/Arkistojuttu_Kalajoki_1970.pdf - Anonyymi
Kyllä muistan Kalajoen suuren metsäpalon. Olin saapunut Kainuun Prikaatiin Kajaanin Hoikankankaalle tammikuun - 70 saapumiserässä ja saimme komennuksen sammutustöihin. Joukkueenjohtaja ltn. Suutarisen johdolla saamutimme paloa kuumassa helteessä läpi vuorokauden muutaman päivän ajan. Öisin tarjosi lämpimän lepohetken kaatuneen puun pystyyn noussut savuava juurakko selkänojana. Kokemuksena unohtumaton.
Kirjoittii Ari (res. kapt.) / LVRU ry - Anonyymi
Minä olin silloin 15v juotiin limsaa ja syötiin porsaita. Ennen joulua sain sitten tilin ja ostin kasettisoittimen vanhassa apteekintalossa olevasta liikkeestä(tämä talo minkä Helena P. siirsi Rautioon).
- Anonyymi
Missä tulipalo oli? Tilvistien eteläpuolella, mihin saakka se levisi?
- Anonyymi
Syttymissyytä ei varmuudella taidettu selville saada. A. O nimikirjaimet omannut jo edesmennyt sammuttaja,oli käyttänyt armeijan soppa tykkiä niin ahkerasti mahan täyttöön ettei päässyt koko päivänä työn syrjään kiinni. Sai kuulla tapauksesta taskulämmintä vittuilua koko loppu elämänsä. No, iso mies tarvii isot eväät.
- Anonyymi
Sen verran tiedän palon jatkumisesta, että eräs samuuttamassa ollut varusmies oli sytytellyt uusia pesäkkeitä. Oli tunnustanut KRP:lle 20000- luvun paikkiella muun rikoksen yhtydessä. Muistanette miten palo syttyyi aina vain eri paikoista.
- Anonyymi
Siihen aikaan, lehmätkin lensivät talvaksi etelään. Gestapo kertoi.
- Anonyymi
Talveksi, äidinkielenopettaja, kertoi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen aikaan, lehmätkin lensivät talvaksi etelään. Gestapo kertoi.
Luultavasti 20000-luvulla on jo lentäviä lehmiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talveksi, äidinkielenopettaja, kertoi.
Lauserakenne sulla päin p**settä.
- Anonyymi
Taitaa nuo syttymistarinat olla hevosmiesten juttuja. Olin 17 ja raivattiin Torvisen tien varteen pysäytyslinja satakunta metriä leveästi ja kaikki kaadettu puut ja puskat siirrettiin pois. Sen jälkeen kasteltiin pumpuilla aluetta ettei kipinät päässeet sytyttämään maastoa uudelleen.
Kainuun prikaatin hälytyskomennuskunta hyökkäsi jonkun kahelin kapiaisen johdolla aamutuimaan paloalueelle, mutta sakki palotettiin pois jonnekin järkevämpään hommaan. Vettä ajettiin kuorma-autoilla tien varren rooppelihin, jos korkeapainepumpuilla maastoa kasteltiin. Taisi alussa metsäpalon sammutusosaaminen olla kateissa, hosilla levitettiin kipinöitä.
Armeijassa kesä-73 menikin sitten sammutusoppia jaellessa, vaikka hkk:ta johtanut kapitulantti uhkas sotaoikeudella, kun kieltäydyin kanervikiossa hosaamasta. Mutta sitten ryhdyttiin raivaamaan pysäytyslinjaa tuulen alla ja riittävän etäälle. Ja pillarilla se sitten kävikin sukkelaan ja palo rajoitettiin ja lopuksi saatiin sammumaan. - Anonyymi
Metsäkoneesta syttynyt? Kenen metsäkoneita?
- Anonyymi
Puhukko nut vanhasta vai uuvestsa palosta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhukko nut vanhasta vai uuvestsa palosta?
16v oln lapinnevalla jälkisammutushommissa
- Anonyymi
palijoko hehtaareissa paloi mehtää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602047Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661698Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431379Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2331321Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421185- 811156
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3481097Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3181086