Kalajoen Suurpalo

Tultapäin

Muistaako ennään kukaan ( 24.06.1970) ? Olisi ihan asiallista kuulla, miten oikein kaikki alkoi. Olen lukenut netistä Pdf, muodossa miten tilanne on, mutta kaikkiin juttuihin ei kannata luottaa !

18

2632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suurpalo

Sinne määrättiin sammuttajia ympäri maakuntaa. Kuka tahansa terve mies saattoi joutua. Isoisäni oli viety Nivalasta kesken kauppareissun.

• Impi Umpilampi

Yleisesti puhuttiin että kaivurikuski olis paiskannu tumpin josta lähti.

• ei tupakkia koskaan

Puhuttiin myös että mehtäpomoja oli käynyt paikalla hetki ennen mistä palo lähti. Erään miehen nimikin oli puheissa, mutta mene ja tiedä. Palohan oli vuonna 1970 itse olin silloin 14v enkä joutunut sammutustöihin 15 vuotiaat joutuivat.

• nfgbgngh
    • Anonyymi

Kyllä muistan Kalajoen suuren metsäpalon. Olin saapunut Kainuun Prikaatiin Kajaanin Hoikankankaalle tammikuun - 70 saapumiserässä ja saimme komennuksen sammutustöihin. Joukkueenjohtaja ltn. Suutarisen johdolla saamutimme paloa kuumassa helteessä läpi vuorokauden muutaman päivän ajan. Öisin tarjosi lämpimän lepohetken kaatuneen puun pystyyn noussut savuava juurakko selkänojana. Kokemuksena unohtumaton.
      Kirjoittii Ari (res. kapt.) / LVRU ry

• Anonyymi

Minä olin silloin 15v juotiin limsaa ja syötiin porsaita. Ennen joulua sain sitten tilin ja ostin kasettisoittimen vanhassa apteekintalossa olevasta liikkeestä(tämä talo minkä Helena P. siirsi Rautioon).

• Anonyymi

Missä tulipalo oli? Tilvistien eteläpuolella, mihin saakka se levisi?

• Anonyymi

Syttymissyytä ei varmuudella taidettu selville saada. A. O nimikirjaimet omannut jo edesmennyt sammuttaja,oli käyttänyt armeijan soppa tykkiä niin ahkerasti mahan täyttöön ettei päässyt koko päivänä työn syrjään kiinni. Sai kuulla tapauksesta taskulämmintä vittuilua koko loppu elämänsä. No, iso mies tarvii isot eväät.

• Anonyymi

Sen verran tiedän palon jatkumisesta, että eräs samuuttamassa ollut varusmies oli sytytellyt uusia pesäkkeitä. Oli tunnustanut KRP:lle 20000- luvun paikkiella muun rikoksen yhtydessä. Muistanette miten palo syttyyi aina vain eri paikoista.

• Anonyymi

Siihen aikaan, lehmätkin lensivät talvaksi etelään. Gestapo kertoi.

• Anonyymi

Talveksi, äidinkielenopettaja, kertoi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siihen aikaan, lehmätkin lensivät talvaksi etelään. Gestapo kertoi.

Luultavasti 20000-luvulla on jo lentäviä lehmiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Talveksi, äidinkielenopettaja, kertoi.

Lauserakenne sulla päin p**settä.

• Anonyymi

Taitaa nuo syttymistarinat olla hevosmiesten juttuja. Olin 17 ja raivattiin Torvisen tien varteen pysäytyslinja satakunta metriä leveästi ja kaikki kaadettu puut ja puskat siirrettiin pois. Sen jälkeen kasteltiin pumpuilla aluetta ettei kipinät päässeet sytyttämään maastoa uudelleen.
      Kainuun prikaatin hälytyskomennuskunta hyökkäsi jonkun kahelin kapiaisen johdolla aamutuimaan paloalueelle, mutta sakki palotettiin pois jonnekin järkevämpään hommaan. Vettä ajettiin kuorma-autoilla tien varren rooppelihin, jos korkeapainepumpuilla maastoa kasteltiin. Taisi alussa metsäpalon sammutusosaaminen olla kateissa, hosilla levitettiin kipinöitä.
      Armeijassa kesä-73 menikin sitten sammutusoppia jaellessa, vaikka hkk:ta johtanut kapitulantti uhkas sotaoikeudella, kun kieltäydyin kanervikiossa hosaamasta. Mutta sitten ryhdyttiin raivaamaan pysäytyslinjaa tuulen alla ja riittävän etäälle. Ja pillarilla se sitten kävikin sukkelaan ja palo rajoitettiin ja lopuksi saatiin sammumaan.

• Anonyymi

Metsäkoneesta syttynyt? Kenen metsäkoneita?

• Anonyymi

Puhukko nut vanhasta vai uuvestsa palosta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhukko nut vanhasta vai uuvestsa palosta?

16v oln lapinnevalla jälkisammutushommissa

• Anonyymi

palijoko hehtaareissa paloi mehtää?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe