Keitä Jeesus tarkoitti?

ulla

Evankeliumi Matteuksen mukaan 25 luku jakeissa 40 ja 45 lukee seuraavasti.

>Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille:"'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'< (jae 40)

>Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'< (jae 45)

14

750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jari-Jt

      Kysymyksesi ansaitsee saada vastauksen, ja varmasti tulee sen myös saamaan. Ennen kuin itse lähden perusteellista tutkielmaa ja vastausta rakentamaan, niin haluaisin ihan uteliaisuuttani kuulla että mitä itse arvelet? Keitä Jeesus todellakin puhutteli tässä vähäisimmiksi veljikseen? Ketkä olisivat ensinnäkin Jeesukselle veljiä?

      • ulla

        Luvuista ja jakeista:

        1) Heprealaisille 2 luku jae 11
        >Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi.<
        - yhteinen Isä

        2) Evankeliumi Matteuksen mukaan 12 luku jae 50
        >Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.<
        -joka tekee taivaallisen Isän tahdon


      • Jari-Jt
        ulla kirjoitti:

        Luvuista ja jakeista:

        1) Heprealaisille 2 luku jae 11
        >Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi.<
        - yhteinen Isä

        2) Evankeliumi Matteuksen mukaan 12 luku jae 50
        >Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.<
        -joka tekee taivaallisen Isän tahdon

        Tuo Hepr. 2:11 on erinomainen kohta arvoituksen ratkaisemiseksi - yhteinen Isä on ihan hyvä havainto sinänsä, mutta vähintään yhtä merkittävä ilmaus siinä on se, että Kristus kutsuu veljiksi niitä, jotka 'pyhitetään'. Keitä he ovat?


      • Margo
        Jari-Jt kirjoitti:

        Tuo Hepr. 2:11 on erinomainen kohta arvoituksen ratkaisemiseksi - yhteinen Isä on ihan hyvä havainto sinänsä, mutta vähintään yhtä merkittävä ilmaus siinä on se, että Kristus kutsuu veljiksi niitä, jotka 'pyhitetään'. Keitä he ovat?

        Papisto:
        Jehova päätti erottaa Leevin heimosta yhden suvun, joka palvelisi häntä uhreja esittävinä pappeina, nimittäin Aaronin ja hänen poikansa sekä heidän miespuoliset jälkeläisensä (2.Mo 28:1-3, 41) Sitten heidät pyhitettiin uhraamalla sopivia uhreja vertauskuvallisin menoin, joita on kuvailtu 2. Mooseksen kirjan 29. luvussa.

        Jehovan ikuinen Ylimmäinen Pappi Jeesus Kristus ja hänen pappistoverinsa eli alipappinsa, nimittäin ne, jotka seuraavat Kristuksen askeleita ja jotka Jumala voitelee Kristuksen ruumiin jäseniksi, on myös pyhitetty (2.Te 2:13; Ilm.1:6; 5:10) (Raamatun ymmärtämisen opas 2.osa)


      • Jari-Jt
        Margo kirjoitti:

        Papisto:
        Jehova päätti erottaa Leevin heimosta yhden suvun, joka palvelisi häntä uhreja esittävinä pappeina, nimittäin Aaronin ja hänen poikansa sekä heidän miespuoliset jälkeläisensä (2.Mo 28:1-3, 41) Sitten heidät pyhitettiin uhraamalla sopivia uhreja vertauskuvallisin menoin, joita on kuvailtu 2. Mooseksen kirjan 29. luvussa.

        Jehovan ikuinen Ylimmäinen Pappi Jeesus Kristus ja hänen pappistoverinsa eli alipappinsa, nimittäin ne, jotka seuraavat Kristuksen askeleita ja jotka Jumala voitelee Kristuksen ruumiin jäseniksi, on myös pyhitetty (2.Te 2:13; Ilm.1:6; 5:10) (Raamatun ymmärtämisen opas 2.osa)

        Osaatko - nyt sitten vain pohtimaan sitä, että ketkä näistä pyhitetyistä ovat niitä, joita Jeesus kutsui vähäisimmiksi 'veljistään'.

        Siinä on pähkinää ihan taatusti.


      • Nilo
        Jari-Jt kirjoitti:

        Osaatko - nyt sitten vain pohtimaan sitä, että ketkä näistä pyhitetyistä ovat niitä, joita Jeesus kutsui vähäisimmiksi 'veljistään'.

        Siinä on pähkinää ihan taatusti.

        Tiedätkö sinä, joka olet Jt, ketkä ovat Jt seurakunnan pappeja, Jeesuksen veljiä?

        Tai mitkä tehtävät kuuluvat heille Jt seurakunnassa?


      • Jari-Jt
        Nilo kirjoitti:

        Tiedätkö sinä, joka olet Jt, ketkä ovat Jt seurakunnan pappeja, Jeesuksen veljiä?

        Tai mitkä tehtävät kuuluvat heille Jt seurakunnassa?

        Sen verran tiedän vuosien kokemuksesta, että Jt seurakunnissa ei ole pappeja.

        Jeesuksen veljiäkään en henkilökohtaisesti tunne.

        Monilla näistä 'Jeesuksen veljistä' (voi olla myös nainen) ei ole välttämättä laisinkaan tehtäviä seurakunnassa. Kuoltuaan ja saatuaan ylösnousemuksen taivaaseen he palvelevat kuninkaina ja pappeina yhdessä Kristuksen kanssa.

        Tämä meni kyllä vähän ohi keskustelun, mutta olkoon.


      • Rasvattu_jämä
        Jari-Jt kirjoitti:

        Sen verran tiedän vuosien kokemuksesta, että Jt seurakunnissa ei ole pappeja.

        Jeesuksen veljiäkään en henkilökohtaisesti tunne.

        Monilla näistä 'Jeesuksen veljistä' (voi olla myös nainen) ei ole välttämättä laisinkaan tehtäviä seurakunnassa. Kuoltuaan ja saatuaan ylösnousemuksen taivaaseen he palvelevat kuninkaina ja pappeina yhdessä Kristuksen kanssa.

        Tämä meni kyllä vähän ohi keskustelun, mutta olkoon.

        >>Sen verran tiedän vuosien kokemuksesta, että Jt seurakunnissa ei ole pappeja.

        Ilmeisesti kuitenkin tarkoitat, että jehovantodistajat tai eräät heistä ovat pappeja ainoastaan silloin kun Vartiotorniseura näin opettaa, tai silloin kun siitä on etua, esimerkiksi verotuksessa. Silloin kun pappisasemasta koituisi vastuuta, niin asia on tietysti toinen.

        Tämä asia on elämäni aikana saanut useammankin 180 graadin käänteen. Muistaakseni VP:n (alkukielinen) nimikin vaihdettiin joksikin aikaa irti minister-mielleyhtymästä. Taisi olla Kingdom Service jonkin aikaa?

        Kuten näiden useammin vaihtuneiden asioiden kanssa, niin en edes tiedä mikä nykykäsitys on, paitsi USA:n veroviranomaisten suhteen.


      • Rasvattu_jämä
        Rasvattu_jämä kirjoitti:

        >>Sen verran tiedän vuosien kokemuksesta, että Jt seurakunnissa ei ole pappeja.

        Ilmeisesti kuitenkin tarkoitat, että jehovantodistajat tai eräät heistä ovat pappeja ainoastaan silloin kun Vartiotorniseura näin opettaa, tai silloin kun siitä on etua, esimerkiksi verotuksessa. Silloin kun pappisasemasta koituisi vastuuta, niin asia on tietysti toinen.

        Tämä asia on elämäni aikana saanut useammankin 180 graadin käänteen. Muistaakseni VP:n (alkukielinen) nimikin vaihdettiin joksikin aikaa irti minister-mielleyhtymästä. Taisi olla Kingdom Service jonkin aikaa?

        Kuten näiden useammin vaihtuneiden asioiden kanssa, niin en edes tiedä mikä nykykäsitys on, paitsi USA:n veroviranomaisten suhteen.

        >>...paitsi USA:n veroviranomaisten suhteen.

        Kaivoin vanhan veroasian esille. Tämän pykälän perusteella kiinteää omaisuutta omistaneet seurakunnan (ainakin) esivalvojat ovat anoneet ja saaneet helpotusta veroihinsa, joten verottajan suuntaan he ilmoittavat ilmiselvästi olevansa pappeja.

        Real Property Tax Law 460(1).

        “Clergy. Real property owned by a minister of the gospel, priest or rabbi of any denomination, an actual resident and inhabitant of this state, who is engaged in the work assigned by the church or denomination of which he or she is a minister, or who is unable to perform such work due to impaired health or is over seventy years of age, and real property owned by his or her unremarried surviving while an actual resident and inhabitant of this state, shall be exempt from taxation to the extent of fifteen hundred dollars.”

        http://www.orps.state.ny.us/ref/forms/pdf/rp460.pdf

        Myös pedofiliatapausten ilmoittamattomuudessa on vedottu pappeuteen tai ei-pappeuteen, siitä riippuen josko paikallisella papilla on vaitiolovelvollisuus vai ilmoitusvelvollisuus.


      • Rasvattu_jämä
        Rasvattu_jämä kirjoitti:

        >>Sen verran tiedän vuosien kokemuksesta, että Jt seurakunnissa ei ole pappeja.

        Ilmeisesti kuitenkin tarkoitat, että jehovantodistajat tai eräät heistä ovat pappeja ainoastaan silloin kun Vartiotorniseura näin opettaa, tai silloin kun siitä on etua, esimerkiksi verotuksessa. Silloin kun pappisasemasta koituisi vastuuta, niin asia on tietysti toinen.

        Tämä asia on elämäni aikana saanut useammankin 180 graadin käänteen. Muistaakseni VP:n (alkukielinen) nimikin vaihdettiin joksikin aikaa irti minister-mielleyhtymästä. Taisi olla Kingdom Service jonkin aikaa?

        Kuten näiden useammin vaihtuneiden asioiden kanssa, niin en edes tiedä mikä nykykäsitys on, paitsi USA:n veroviranomaisten suhteen.

        >>Taisi olla Kingdom Service jonkin aikaa?

        Muistin melkein oikein. Vuoteen 1975 VP oli alkukielellä Kingdom Ministry, 1976-1981 nimenä oli Our Kingdom Service ja siitä eteenpäin Our Kingdom Ministry


      • kuitenkin
        Jari-Jt kirjoitti:

        Sen verran tiedän vuosien kokemuksesta, että Jt seurakunnissa ei ole pappeja.

        Jeesuksen veljiäkään en henkilökohtaisesti tunne.

        Monilla näistä 'Jeesuksen veljistä' (voi olla myös nainen) ei ole välttämättä laisinkaan tehtäviä seurakunnassa. Kuoltuaan ja saatuaan ylösnousemuksen taivaaseen he palvelevat kuninkaina ja pappeina yhdessä Kristuksen kanssa.

        Tämä meni kyllä vähän ohi keskustelun, mutta olkoon.

        sieltäkin esiin.


      • ulla
        Jari-Jt kirjoitti:

        Sen verran tiedän vuosien kokemuksesta, että Jt seurakunnissa ei ole pappeja.

        Jeesuksen veljiäkään en henkilökohtaisesti tunne.

        Monilla näistä 'Jeesuksen veljistä' (voi olla myös nainen) ei ole välttämättä laisinkaan tehtäviä seurakunnassa. Kuoltuaan ja saatuaan ylösnousemuksen taivaaseen he palvelevat kuninkaina ja pappeina yhdessä Kristuksen kanssa.

        Tämä meni kyllä vähän ohi keskustelun, mutta olkoon.

        Onko mahdollista, että hallintoelimeen kuuluvista henkilöistä osa kuuluu noihin 'Jeesuksen veljiin'?

        Keille Jeesus pääasiassa on antanut vastuun Jumalan Valtakunnan hyvän uutisen saarnaamisesta?


    • JT:lle

      JT:n mielestä hyväntekeväisyys ja toisten auttaminen on sitä, että tunkee heille Vartiotornin propagandakirjallisuutta. He sanovat nälkäiselle: Ruoki itsesi. He sanovat alastomalle: Vaateta itsesi. Mutta kaikille he sanovat: Ylitse kaiken, lue Vartiotornia!

      Vartiotornikulttilaiset eivät harrasta minkäänlaista hyväntekeväisyyttä, ja sellaista jopa paheksutaan. Muutama harva keräys on pr-toimintaa tietyissä maissa, joissa tavoitellaan verovapauksia.
      (AidAfrique jne)

      • Miten vuodatuksesi vastaa kýsymykseen: "Keitä Jeesus tarkoitti?" ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe