Verkkokaupan perustajat! Miten arvioitte asiakasmäärän/kannattav

nettikauppiasko

Miten ihmeessä arvioitte kannattavuuslaskelmissa paljonko asiakkaita on realistista odottaa ja mikä on keskiostojen hinta?
On todella vaikeaa arvioida tuleeko yrityksestä yhtään kannattava. Olen lukenut että keskimäärin 1-3% verkkokaupan kävijöistä ostaa jotakin. Lasketaanko tämä uniikeista kävijöistä? Ja miten tuo uniikki kävijä oikeastaan määritellään?

Jos potentiaalinen asiakasryhmä on vaikkapa 20 000 ihmistä, jotka ylipäätään joskus saattaisi verkkokaupassa vierailla ja näistä tuo 1% ostaa jotakin, niin sehän tarkoittaisi n. 200 ostavaa asiakasta/kk. Kuulostaa vielä hyvältä. Mutta entä seuraava kuukausi? Ei kai ne täsmälleen samat 20000 ihmistä taas uudestaan tule verkkokaupan sivuille? Keskivertoihminen kuitenkin ostaa varmaan vaan kerran-pari vuodessa jotain. En nyt osaa varmaan selittää mitä ajan takaa, mutta jos verkkokauppa keskittyy esim. johonkin erikoisharrastukseen, jonka fanittajia suomessa on vain ja ainoastaan 20 000 ihmistä, niin miten ihmessä verkkokauppaan riittää kävijöitä tasaisesti joka kuukausi? Jos tavoitteeni olisi saada tuo 200 ostavaa asiakasta/kk niin silloinhan kävijöitäkin pitäisi olla nuo kaikki 20 000 "fanittajaa" joka ikinen kuukausi. Ei kai ne kaikki sinne kauppaan sentään joka kuukausi surffaile. Kuitenkin netissä on montakin menestyvää pienen aihepiirin verkkokauppaa, joilla kävijöitä ei pienestä piiristä johtuen voi olla kuin muutama tuhat ihmistä. Silti kauppa käy.

Entä kuinka keskiostoksen hinnan voisi arvioida, jos kaupassa on tuotteita laidasta laitaan. Halvimmat tuotteet muutamia euroja, osa kymmeniä euroja, kalleimmat satasia. Miten ihmeessä voi arvioida ostaako ihmiset vain parilla kympillä vai mahdollisesti viidellä kympillä?

Paljon asiaa, mutta kokemuksia kaivataan tästä aihepiiristä kovasti. Kiitos jo etukäteen kaikille asiallisille vastaajille.:)

14

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitään oikeita prosenttilukuja ei ole olemassakaan, koska esimerkiksi tuotevalikoimalla ja asiakasprofiililla on asiaan suuri merkitys. Ennemmin kuin sitä, kuinka monta prosenttia kävijöistä ostaa jotain, miettisin sitä, että miksi asiakkaat ostaisi tuotteita juuri sinun verkkokaupastasi. Onko tuotevalikoima sellainen, että kilpailijoilta ei vastaavia löydy? Vai kykenetkö käymään hintakilpailua kilpailijoita vastaan niin, että katteet ovat riittävät?

      Mitä harrastajamääriin ja muihin lukuihin tulee, niin potentiaalinen asiakasmäärä ja verkkokaupan vierailijamäärä ovat aivan eri asioita. Jos aiot saada merkittävän osan jostain harrastajaryhmästä verkkokauppaasi, niin se vaatii markkinointia. Ja markkinointi vaatii rahaa. Se ei riitä mihinkään, että vain perustaa verkkokaupan ja firman fanisivun Facebookiin.

      Ainoa konkreettinen neuvo niille, jotka aikovat luoda elinkeinon uuden verkkokaupan pyörittämisestä: Älä luovu päivätyöstäsi.

      • 6737r7r77r

        Vaikeeta on verkkokaupoilla Suomessa. Ei pysty kilpailemaan ulkom. Kauppojen kanssa. Asiakkaat tilaavat tavarat ulkomailta. Viimeinen sammuttaa valot!!!


      • verkkokauppiasko
        6737r7r77r kirjoitti:

        Vaikeeta on verkkokaupoilla Suomessa. Ei pysty kilpailemaan ulkom. Kauppojen kanssa. Asiakkaat tilaavat tavarat ulkomailta. Viimeinen sammuttaa valot!!!

        Näinhän se varmasti menee. En toki sokeasti tuijotakaan mitään keskimääräisiä prosenttilukuja ja kävijämääriä mutta olisi mukava kuulla muilta verkkokauppiailta jonkinlaisia vertailulukuja paljonko teillä on uniikkeja kävijöitä kuukaudessa ja paljonko ostavia asiakkaita keskimäärin? Ihan vaan vertailun vuoksi että saisi jotakin tuntumaa millaisista luvuista tyypillisesti puhutaan.


      • Jukkaaaaaa
        verkkokauppiasko kirjoitti:

        Näinhän se varmasti menee. En toki sokeasti tuijotakaan mitään keskimääräisiä prosenttilukuja ja kävijämääriä mutta olisi mukava kuulla muilta verkkokauppiailta jonkinlaisia vertailulukuja paljonko teillä on uniikkeja kävijöitä kuukaudessa ja paljonko ostavia asiakkaita keskimäärin? Ihan vaan vertailun vuoksi että saisi jotakin tuntumaa millaisista luvuista tyypillisesti puhutaan.

        10000 asiakkaalle kun lähettää uutiskirjeen niin 10 tilausta tulee. siitä voit jotain päätellä.


      • yfffhfffeffffg
        Jukkaaaaaa kirjoitti:

        10000 asiakkaalle kun lähettää uutiskirjeen niin 10 tilausta tulee. siitä voit jotain päätellä.

        Tarkoittaa sita, etta uutiskirjeesi on huono.


      • RuuviVertex
        yfffhfffeffffg kirjoitti:

        Tarkoittaa sita, etta uutiskirjeesi on huono.

        Ei tarkoita!
        Kauppojen saaminen on todella vähäinen, jotain 1% luokkaa ja on minulla pudonnut tänä vuonna 0,3%.
        Tällöin on kyse sekä sähköpostista, että tekstareista. Aikoinaan etanapostia lähetettäessä oli samaa 1% luokkaa.


      • diipadiidaa
        RuuviVertex kirjoitti:

        Ei tarkoita!
        Kauppojen saaminen on todella vähäinen, jotain 1% luokkaa ja on minulla pudonnut tänä vuonna 0,3%.
        Tällöin on kyse sekä sähköpostista, että tekstareista. Aikoinaan etanapostia lähetettäessä oli samaa 1% luokkaa.

        Viimeisimmän s-posti tarjouskampanjan tilausprosentti 0,23 %.


    • Yritys pystyyn vaa!

      Pakko kommmentoida että asiakkaita saa vain enemmän ja enemmän kun mainostat sivustoa tv:ssä ja netissä ja jos verkkokaupassa on hyvä palvelu ja kaikki pyörii hyvin nii ostaja kertoo sukulaisilleen ja kavereilleen sitten siitä se lähtee leviämään. Ja eikä prosentteja ole olemassakaan! Se on tapauskohtaista! Tsemppii!

      • RuuviVertex

        Kaikkea saa myytyä murhaavalla mainonnalla, vaikka kaurapuuroa säilykkeenä.

        Vaatii paljon rahaa ja moni verkkokauppa on sakannut pahasti, näyttävän alkulähdön jälkeen.


      • verkkokauppiasko
        RuuviVertex kirjoitti:

        Kaikkea saa myytyä murhaavalla mainonnalla, vaikka kaurapuuroa säilykkeenä.

        Vaatii paljon rahaa ja moni verkkokauppa on sakannut pahasti, näyttävän alkulähdön jälkeen.

        Olisiko kenelläkään oikeasti nettikauppaa pyörittäneellä heittää ihan konkreettisia lukuja pöytään, montako ostavaa asiakasta teillä on ollut keskimäärin päivässä tai kuukaudessa?


      • ToniKorkki
        verkkokauppiasko kirjoitti:

        Olisiko kenelläkään oikeasti nettikauppaa pyörittäneellä heittää ihan konkreettisia lukuja pöytään, montako ostavaa asiakasta teillä on ollut keskimäärin päivässä tai kuukaudessa?

        Kokemusta ei ole verkkokaupasta.

        Kun firma jakoi itse työpaikkani (pieni PK-yritys), mainoksia niin 5000 jaettua mainosta toi nettisivuille käviöitä noin 30kpl. Näistä tarjouspyynnön jätti noin 4, joista kaksi kauppaa. Tämä kaava toistui aika monesti. Kaupat olivat remontti-/kiinteistönhuoltopalveluita.


      • Verkkokauppias X
        verkkokauppiasko kirjoitti:

        Olisiko kenelläkään oikeasti nettikauppaa pyörittäneellä heittää ihan konkreettisia lukuja pöytään, montako ostavaa asiakasta teillä on ollut keskimäärin päivässä tai kuukaudessa?

        Hei,
        Toimin verkkokauppayrittäjänä. Omassa verkkokaupassa noin 1-5% sivuilla vierailijoista ostaa jotain. Alussa luku oli siellä 1 prosentin hujakoilla ja nyt lähempänä 5 prosenttia.

        Hyvä että olet laskenut potentiaalista asiakasmäärää. Nyt kuitenkin seuraavaksi sinun tulisi laskea kuinka suuren osan tuosta 20000 potentiaalista saat verkkokauppasi sivuille. Miten tavoitat heidät ja miksi he ostaisivat sinulta eikä alan muilta verkkokauppiailta? Jos sinulla n joku tapa millä kilpailla niin lähde rohkeasti kokeilemaan. Uuden verkkokaupan kasvattaminen on kuitenkin aikaa ja osaamista vaativaa hommaa, joten jos olet vielä palkkatöissä niin suosittelen aloittaamaan verkkokaupan töiden ohella. Muutaman kuukauden päästä olet jo viisaampi sen suhteen onko ideasi kannattava.

        Kysy lisää mitä mieleen tulee niin autan mielelläni.


    • yrittäjä
    • Heluna3

      Tuo linkki ei toimi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe