Renkaan kuluminen!

Neuvoa kaipaava

Kummassa vika kun vuoden ajetut renkaat kuluneet keskeltä huomattavan paljon .renkaan koko225/60 auto uusi.Onko renkaassa ollut liian paljon vai liian vähän ilmaa ?

34

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varma tieto

      Liian vähän.

    • varmempi tieto

      Liian paljon.

      • trollin kakkaa

        et siis tieä röllikkä mitään?


    • varmin tieto

      Ilmaa on ollut sopivasti, mutta se ei ole jakautunut tasaisesti.

    • neuvoa kaipaava

      on se muuten kumaa jos jotain asiallisesti kysyy niin näitä viisastelioita riittää.on suomen kansa alas vajonnut.ei voi muuta sanoa.

      • neuvoa

        valitettavasti rengas asiat eivät ole ihan parasta laatua mutta vastauksia lukiessani eivät taida olla kaikilla vastaajillakaan aivan tiedossa .on taitanut olla kuution kivi hiekkalaatikossa silloin kun olisi pitänyt leikkiä leikki autolla.


      • mene kouluun
        neuvoa kirjoitti:

        valitettavasti rengas asiat eivät ole ihan parasta laatua mutta vastauksia lukiessani eivät taida olla kaikilla vastaajillakaan aivan tiedossa .on taitanut olla kuution kivi hiekkalaatikossa silloin kun olisi pitänyt leikkiä leikki autolla.

        Lause alkaa isolla kirjaimella, välilyönti tulee pisteen jälkeen, ei ennen.

        Ja sitten nuo yhdyssanat, voi taivahan vallat sentään.........


      • piLkUnNu...Ja
        mene kouluun kirjoitti:

        Lause alkaa isolla kirjaimella, välilyönti tulee pisteen jälkeen, ei ennen.

        Ja sitten nuo yhdyssanat, voi taivahan vallat sentään.........

        kiitOs ÄiDinkiälen opetajalle jälleen.


    • ....................

      Paljonko olet pitäny painetta renkaissa?

      • neuvoa

        Onhan se ilmoja pirelly.


    • 2.7-3.0bar

      Asian voit tarkistaa rengasliikkeiden sivuilta, useilla liikkeillä on ohjeet perusasioista.
      Liian pieni paine kuluttaa renkaat keskeltä. Liian suuri paine ja rengas kuluu yleensä tasaisesti.

      • nevoa kaipaava

        Ota nyt selvää mikä on oikea vastaus. Yksi sanoo että on ilmoja pidellyt, toinen sanoo että on ollut ilmaa sopivasti, kolmas poraa kirjoitus virheistä ja käskee menemään kouluun, jolle vastaan että ei tarvitse näillä korteilla on pelattu 65v, ja aika hyvin on toimeen tultu.Renkaatt on 225/60 ja painetta ollut2,3kg.Kiitos Obarille jolla oli aika asiallinen vastaus ! Tuntuu aika tasan menevän, joten ota tästä nyt selvää.


      • ....................
        nevoa kaipaava kirjoitti:

        Ota nyt selvää mikä on oikea vastaus. Yksi sanoo että on ilmoja pidellyt, toinen sanoo että on ollut ilmaa sopivasti, kolmas poraa kirjoitus virheistä ja käskee menemään kouluun, jolle vastaan että ei tarvitse näillä korteilla on pelattu 65v, ja aika hyvin on toimeen tultu.Renkaatt on 225/60 ja painetta ollut2,3kg.Kiitos Obarille jolla oli aika asiallinen vastaus ! Tuntuu aika tasan menevän, joten ota tästä nyt selvää.

        Ei täältä järkeviä vastauksia oikeen saa, mutta toi 2.3 on kyllä liian vähän ton kokoiseen renkaaseen. Laita ainaki joku 2.7, ni alkaa olemaa tarpeeksi.


    • minä tiijän

      ilmoo on ollut alapuolella enemmän, kun yläpuolella.

      • tietoo on

        Ootko muistanu vaihtaa ilman aina välillä? Sekin vpi vaikuttaa jos on vanhat ilmat.


    • SGR-91

      Autotekniikan opas vuodelta 1964 sanoo että kun ilman paine renkaassa on liian suuri rengas kuluu keskeltä.

      • lisää paineita

        Se oli silloin se, kun renkaissa oli kangasta kuituna.

        Nykyrengas kuluu keskeltä kun on liian vähän ilmaa. Renkaissa on merkittynä maksimi paine. Renkaat kuluu vähiten kun niissä on tuo maksimi paine.

        Autoihin merkitty paine on minimi paine jossa renkaat vielä toimivat ajettavuuden kannalta. Sopii nupulakivikaduille!

        Taloudelliseen ajoon paras rengaspaine on tuo rengasvalmistajan maksimi. Yhdistelmä renkaan kulutuskestävyys/polttoainekulutus/rengasrikot on tuolloin optimaalinen.


      • nettikin kertoo

        juu, silloin renkaat olivat pikkusen toisenlaisia materiaaleiltaan ja tekniikaltaan ja silloin tuo piti paikkaansa. Nykyisin tuo on juuri päinvastoin.


        KÄYKÄÄ KYSYMÄSSÄ RENGASLIIKKEESTÄ JOS ETTE MUUTEN USKO!!


      • V 1964

        Vuonna 1964 käytettiin pääasiassa vielä ns ristikudosrenkaita, missä tuo piti paikkansa ja pitää edelleen LEVEISSÄ renkaissa, vaikka nykyisin käytetään kulutuspinnan alla jäykkää vyötä ja pehmeitä , joustavia kylkiä( Vyörengas). 225/60 rengas on sellainen, mikä regoi jo herkästi vääriin paineisiin leveytensä takia. Leveän vyörenkaan muoto ja kuluminen pysyy oikeana vain, jos siinä käytetään ohjepainetta, minkä saa esim rengasliikkeestä tai , jos kyseessä on alkuperäisrenkaan kokoinen rengas, niin auton ohjekirjasta.

        Oman kokemukseni mukaan LEVEÄ vyörengas reagoi ylipaineeseen samoin kuin entisajan ristikudosrengas eli kuluu keskeltä.

        Varminta on kuitenkin kysyä rengasliikkeestä, joka on alan ammattilainen ja me maallikot kerromme täällä vain omista subjektiivisista kokemuksistamme.
        PS Älä luota sen 20-vuotiaan oppipojan tietoihin, vaan rengasliikkeen kokeneimman työntekijän sanaan.


      • pää pois perseestä
        V 1964 kirjoitti:

        Vuonna 1964 käytettiin pääasiassa vielä ns ristikudosrenkaita, missä tuo piti paikkansa ja pitää edelleen LEVEISSÄ renkaissa, vaikka nykyisin käytetään kulutuspinnan alla jäykkää vyötä ja pehmeitä , joustavia kylkiä( Vyörengas). 225/60 rengas on sellainen, mikä regoi jo herkästi vääriin paineisiin leveytensä takia. Leveän vyörenkaan muoto ja kuluminen pysyy oikeana vain, jos siinä käytetään ohjepainetta, minkä saa esim rengasliikkeestä tai , jos kyseessä on alkuperäisrenkaan kokoinen rengas, niin auton ohjekirjasta.

        Oman kokemukseni mukaan LEVEÄ vyörengas reagoi ylipaineeseen samoin kuin entisajan ristikudosrengas eli kuluu keskeltä.

        Varminta on kuitenkin kysyä rengasliikkeestä, joka on alan ammattilainen ja me maallikot kerromme täällä vain omista subjektiivisista kokemuksistamme.
        PS Älä luota sen 20-vuotiaan oppipojan tietoihin, vaan rengasliikkeen kokeneimman työntekijän sanaan.

        setähän puhuu suurinta skeidaa, asia on juurikin päinvastoin nykyrenkaissa.
        Unohda jo se historia ja ristikudoskumien käyttäytyminen, niitä ei voi verrata mihinkään vyörenkaaseen.


    • ilmoo

      Laikuttaan voisi tankauksen jälkeen vaikka tarkistaa renkaiten ilmanpaineen

    • liikaa painetta

      Oman 48 -vuotisen ja 65 auton ajokokemuksen perusteella renkaissasi on ollut liikaa painetta, vaikka nykyiset kovan vyön ja pehmeet kyljet omaavat renkaat eivät ole niin herkkiä väärille rengaspaineille kuin entiset renkaat.
      Jo 0.2 kp/cm2 ylipaine leveissä renkaissa voi aiheuttaa tuonkaltaisen ilmiön. Jäykkäkin rengasvyö pullistuu ylipaineisena hieman keskeltä eikä ota tasaisesti tien pintaan kiinni.
      Turvallisempaa on kuitenkin pitää mieluummin hieman ylipainetta kuin alipainetta.

      • röllilandia rulaa

        Olen hieman vanhempi, mutta autoja olen omistanut huomattavasti vähemmä, joten olen ajanut samoilla renkailla huomattavasti pitempiä aikoja ja uskoakseni kilometrejä ja olen oppinut kantapään kautta millaisia paineita on hyvä käyttää.
        Leveät ja hieman matalamman profiilin renkaat kuluvat liian alhaisella paineella ajaessa, minulla jopa autonvalmistajan ohjekirjassa ilmottanat paineet alkuperäisellä renkaalla ja vanteella kulutti jopa takarenkaatkin keskeltä vaihtokuntoon yhdessä kesässä. Siksi rengasliikkeet laittavat reilut paineet jos siellä asioi.
        Kovemmassa vauhdissa rengas pullistuu keskeltä jos paineet on liian pienet.
        Nämä tosiasiat tietää suurin osa, mutta täällä röllit haluavat tehdä työtään tämänkin asian kanssa. Röllin elämä on merkityksetöntä kenenkään kannalta ja sellaiset pitäisi poistaa.....


    • ja höpö

      höpö höpö

    • Pressure

      Ennen oli ennen ja nykyään on juuri kuten asiaan nykyisin perehtyneet ovat täällä kirjoittaneet. Sulla on liian VÄHÄN painetta! Varsinkin kovemmissa vauhdeissa renkaan keskipakoisvoima pullistaa renkaan ja siks kuluu keskeltä. Olen tän pariinkiin otteeseen kantapään kautta oppinut ja kysynyt sitten rengasliikkeestä. Ymmärsikö kaikki tekstin, koska siinä varmasti on jokunen kirjoitusvirhe? Ei sit tarvii tän pilkunnus...jan puuttua siihen.

    • Joron jälki

      Kovissa vauhdeissa? Suomessa ei saa ajaa kovaa vauhtia!

      Fysiikan oppitunnin opetukset voisi olla hyvä pitää mielessä tätäkin asiaa pohdittaessa.
      Renkaassa vaikuttaa sisäpiolella jokaiseen kohtaan yhtäsuuri paine ja siten siis voima joka pullistaa rengasta ulospäin.

      Jäykkiä osia ei renkaassa olekaan, senhän on joustettava, sehän sen alkuperäinen idea onkin.

      Teräsvyö toki pyrkii pitämään kulutuspintaa suorassa, mutta se ei ole täysin mahdollista, joten kun painetta nostetaan riittävästi kyllä kulutuspintakin pullistuu.

      kulutuspinnan keskipakoisvoima on pyritty saamaan mahdollisimman pieneksi muiden ajo-ominaisuuksien parantamiseksi.

    • Nok. Renkaat¤!"#!

      Renkaat kuluvat noin viisinkertaisesti nastarenkaiden karhentamalla asfaltilla. Erityisesti Nokian Renkaat haluaa näin jatkuvan. Hyi helkkari mitä markkinointia.

      • nyt ahistaa?

        Jonkun arvio kevään ensimmäisistä viikoista ja sitten kuluminen tasaantuu.
        No kitkapelle ei muista ihan koko juttua, muutenhan "teho" tarinasta kuolisi itsestään.


      • fanaatikon apulantaa taa

        Taas tämä fanaatikko jauhaa tällä täyttä pazkaa.
        AutoBildin kulutustestien mukaan Saksan sileillä teillä kesärenkaiden keston keskimääräiset kilometrimäärät vaihtelivat merkistä riippuen 15.000 -35.000 km. Kyllä nuo luvut vastaavat ihan Suomen tilannetta.
        Jos täällä renkaat kuluisivat viisi kertaa nopeammin, niin vaihtovälit olisivat tämän fanaatikon mukaan 3000-7000 km.

        Voiko epätoivoisempaa valesontaa kirjoittaa? Sopii kyllä erinomaisesti muutenkin muutaman kitkafanaatikon älyttömiin houreisiin täällä...


      • fanaatikon apulantaa taa

        Taas tämä fanaatikko jauhaa tällä täyttä pazkaa.
        AutoBildin kulutustestien mukaan Saksan sileillä teillä kesärenkaiden keston keskimääräiset kilometrimäärät vaihtelivat merkistä riippuen 15.000 -35.000 km. Kyllä nuo luvut vastaavat ihan Suomen tilannetta.
        Jos täällä renkaat kuluisivat viisi kertaa nopeammin, niin vaihtovälit olisivat tämän fanaatikon mukaan 3000-7000 km.

        Voiko epätoivoisempaa valesontaa kirjoittaa? Sopii kyllä erinomaisesti muutenkin muutaman kitkafanaatikon älyttömiin houreisiin täällä...


    • In Cervisia Veritas

      Kyllä pitää paikkansa!

      Renkaat kuluvat 5-7 kertaa nopeammin nastarnkaiden karhentamalla asfaltilla.

      Verrattuna mihin?

      JÄISEEN TIENPINTAAN.

      Noin sitä kuumakallet raivostutetaan

      Totuus on valikoitukin totuus.

      • noloimmat selitykset

        Ei, vaan kesärenkaat kuluvat alkukesällä 5-kertaisella vauhdilla normaaliin verrattuna. Johtuen pilalle jyrsitystä asvaltista.

        Kyllä jokainen jyrsijä tietää tämän, vaikkei myönnä. Tästä syystä jyrsijöitä "pelottaa" yöpakkaset = kesärenkaisiin vaihdetaan vasta huhtikuun lopulla .... kesäkuun alussa, vaikka kelien puolesta olisi pärjännyt jo maaliiskuussa kesärenkain.

        Kovasti "pelottaa" yöpakkaset ja viimeiset liukkaat kelit....

        Mutta syksyllä ei yhtään pelota ensiliukkaat. Työpaikalla järjestin galluppia pari viikkoa sitten, kun luvassa oli ensimmäinen lumipyry. 2 kitkarenkaiden käyttäjää oli jo vaihtanut talvirenkaisiin. 4 jyrsimien käyttäjää maksimoi turvallisuutta kesärenkain, perusteluina "en jaksa kuunnella nastojen rapinaa". Siis marraskuussa ei viitsi kuunnella nastojen rapinaa, mutta huhti/toukokuussa jaksaa?


    • Louhostiet

      Verrattuna siihen mitä renkaat kuluvat niissä maissa samoilla nopeuksilla kuin Suomessa. Suomessa tiet ovat "neula- asfalttia" koko ajan lukuunottamatta lyhyttä jaksoa loppukesästä kun on jouduttu paljon uudelleenpinnoittamaan teitä.

      Oletko muuten nähnyt Keski- Eurooppalaista asfalttia koskan, vai oletko vain ajanut ikäsi louhossepelipinnoilla?

    • In Cervisia Veritas

      Jo vain, olen käynyt useammassa maassa ja useammlla mantereella autoilemassa kuin keskivertoautoilja.

      Olen käynynnä piutissa, luusissa, ratuaatissa, miiamissa
      ja alaskan tuntuureilla... Itävalla alpit ja sveitsin mutkaset tiet, Pan american haivei on mulle tuttu vaan onkos siella ollu iitin iikka...

      Ragoonissa, Kantonissa vaan Timbuktussa en oo käyny

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4573
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4504
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4106
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3047
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2641
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      205
      2108
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1735
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe