Renkaan kuluminen!

Neuvoa kaipaava

Kummassa vika kun vuoden ajetut renkaat kuluneet keskeltä huomattavan paljon .renkaan koko225/60 auto uusi.Onko renkaassa ollut liian paljon vai liian vähän ilmaa ?

34

414

    Vastaukset

    • Liian vähän.

    • Liian paljon.

      • et siis tieä röllikkä mitään?


    • Ilmaa on ollut sopivasti, mutta se ei ole jakautunut tasaisesti.

    • on se muuten kumaa jos jotain asiallisesti kysyy niin näitä viisastelioita riittää.on suomen kansa alas vajonnut.ei voi muuta sanoa.

      • valitettavasti rengas asiat eivät ole ihan parasta laatua mutta vastauksia lukiessani eivät taida olla kaikilla vastaajillakaan aivan tiedossa .on taitanut olla kuution kivi hiekkalaatikossa silloin kun olisi pitänyt leikkiä leikki autolla.


      • neuvoa kirjoitti:

        valitettavasti rengas asiat eivät ole ihan parasta laatua mutta vastauksia lukiessani eivät taida olla kaikilla vastaajillakaan aivan tiedossa .on taitanut olla kuution kivi hiekkalaatikossa silloin kun olisi pitänyt leikkiä leikki autolla.

        Lause alkaa isolla kirjaimella, välilyönti tulee pisteen jälkeen, ei ennen.

        Ja sitten nuo yhdyssanat, voi taivahan vallat sentään.........


      • mene kouluun kirjoitti:

        Lause alkaa isolla kirjaimella, välilyönti tulee pisteen jälkeen, ei ennen.

        Ja sitten nuo yhdyssanat, voi taivahan vallat sentään.........

        kiitOs ÄiDinkiälen opetajalle jälleen.


    • Paljonko olet pitäny painetta renkaissa?

      • Onhan se ilmoja pirelly.


    • Asian voit tarkistaa rengasliikkeiden sivuilta, useilla liikkeillä on ohjeet perusasioista.
      Liian pieni paine kuluttaa renkaat keskeltä. Liian suuri paine ja rengas kuluu yleensä tasaisesti.

      • Ota nyt selvää mikä on oikea vastaus. Yksi sanoo että on ilmoja pidellyt, toinen sanoo että on ollut ilmaa sopivasti, kolmas poraa kirjoitus virheistä ja käskee menemään kouluun, jolle vastaan että ei tarvitse näillä korteilla on pelattu 65v, ja aika hyvin on toimeen tultu.Renkaatt on 225/60 ja painetta ollut2,3kg.Kiitos Obarille jolla oli aika asiallinen vastaus ! Tuntuu aika tasan menevän, joten ota tästä nyt selvää.


      • nevoa kaipaava kirjoitti:

        Ota nyt selvää mikä on oikea vastaus. Yksi sanoo että on ilmoja pidellyt, toinen sanoo että on ollut ilmaa sopivasti, kolmas poraa kirjoitus virheistä ja käskee menemään kouluun, jolle vastaan että ei tarvitse näillä korteilla on pelattu 65v, ja aika hyvin on toimeen tultu.Renkaatt on 225/60 ja painetta ollut2,3kg.Kiitos Obarille jolla oli aika asiallinen vastaus ! Tuntuu aika tasan menevän, joten ota tästä nyt selvää.

        Ei täältä järkeviä vastauksia oikeen saa, mutta toi 2.3 on kyllä liian vähän ton kokoiseen renkaaseen. Laita ainaki joku 2.7, ni alkaa olemaa tarpeeksi.


    • ilmoo on ollut alapuolella enemmän, kun yläpuolella.

      • Ootko muistanu vaihtaa ilman aina välillä? Sekin vpi vaikuttaa jos on vanhat ilmat.


    • Autotekniikan opas vuodelta 1964 sanoo että kun ilman paine renkaassa on liian suuri rengas kuluu keskeltä.

      • Se oli silloin se, kun renkaissa oli kangasta kuituna.

        Nykyrengas kuluu keskeltä kun on liian vähän ilmaa. Renkaissa on merkittynä maksimi paine. Renkaat kuluu vähiten kun niissä on tuo maksimi paine.

        Autoihin merkitty paine on minimi paine jossa renkaat vielä toimivat ajettavuuden kannalta. Sopii nupulakivikaduille!

        Taloudelliseen ajoon paras rengaspaine on tuo rengasvalmistajan maksimi. Yhdistelmä renkaan kulutuskestävyys/polttoainekulutus/rengasrikot on tuolloin optimaalinen.


      • juu, silloin renkaat olivat pikkusen toisenlaisia materiaaleiltaan ja tekniikaltaan ja silloin tuo piti paikkaansa. Nykyisin tuo on juuri päinvastoin.

        KÄYKÄÄ KYSYMÄSSÄ RENGASLIIKKEESTÄ JOS ETTE MUUTEN USKO!!


      • Vuonna 1964 käytettiin pääasiassa vielä ns ristikudosrenkaita, missä tuo piti paikkansa ja pitää edelleen LEVEISSÄ renkaissa, vaikka nykyisin käytetään kulutuspinnan alla jäykkää vyötä ja pehmeitä , joustavia kylkiä( Vyörengas). 225/60 rengas on sellainen, mikä regoi jo herkästi vääriin paineisiin leveytensä takia. Leveän vyörenkaan muoto ja kuluminen pysyy oikeana vain, jos siinä käytetään ohjepainetta, minkä saa esim rengasliikkeestä tai , jos kyseessä on alkuperäisrenkaan kokoinen rengas, niin auton ohjekirjasta.

        Oman kokemukseni mukaan LEVEÄ vyörengas reagoi ylipaineeseen samoin kuin entisajan ristikudosrengas eli kuluu keskeltä.

        Varminta on kuitenkin kysyä rengasliikkeestä, joka on alan ammattilainen ja me maallikot kerromme täällä vain omista subjektiivisista kokemuksistamme.
        PS Älä luota sen 20-vuotiaan oppipojan tietoihin, vaan rengasliikkeen kokeneimman työntekijän sanaan.


      • V 1964 kirjoitti:

        Vuonna 1964 käytettiin pääasiassa vielä ns ristikudosrenkaita, missä tuo piti paikkansa ja pitää edelleen LEVEISSÄ renkaissa, vaikka nykyisin käytetään kulutuspinnan alla jäykkää vyötä ja pehmeitä , joustavia kylkiä( Vyörengas). 225/60 rengas on sellainen, mikä regoi jo herkästi vääriin paineisiin leveytensä takia. Leveän vyörenkaan muoto ja kuluminen pysyy oikeana vain, jos siinä käytetään ohjepainetta, minkä saa esim rengasliikkeestä tai , jos kyseessä on alkuperäisrenkaan kokoinen rengas, niin auton ohjekirjasta.

        Oman kokemukseni mukaan LEVEÄ vyörengas reagoi ylipaineeseen samoin kuin entisajan ristikudosrengas eli kuluu keskeltä.

        Varminta on kuitenkin kysyä rengasliikkeestä, joka on alan ammattilainen ja me maallikot kerromme täällä vain omista subjektiivisista kokemuksistamme.
        PS Älä luota sen 20-vuotiaan oppipojan tietoihin, vaan rengasliikkeen kokeneimman työntekijän sanaan.

        setähän puhuu suurinta skeidaa, asia on juurikin päinvastoin nykyrenkaissa.
        Unohda jo se historia ja ristikudoskumien käyttäytyminen, niitä ei voi verrata mihinkään vyörenkaaseen.


    • Laikuttaan voisi tankauksen jälkeen vaikka tarkistaa renkaiten ilmanpaineen

    • Oman 48 -vuotisen ja 65 auton ajokokemuksen perusteella renkaissasi on ollut liikaa painetta, vaikka nykyiset kovan vyön ja pehmeet kyljet omaavat renkaat eivät ole niin herkkiä väärille rengaspaineille kuin entiset renkaat.
      Jo 0.2 kp/cm2 ylipaine leveissä renkaissa voi aiheuttaa tuonkaltaisen ilmiön. Jäykkäkin rengasvyö pullistuu ylipaineisena hieman keskeltä eikä ota tasaisesti tien pintaan kiinni.
      Turvallisempaa on kuitenkin pitää mieluummin hieman ylipainetta kuin alipainetta.

      • Olen hieman vanhempi, mutta autoja olen omistanut huomattavasti vähemmä, joten olen ajanut samoilla renkailla huomattavasti pitempiä aikoja ja uskoakseni kilometrejä ja olen oppinut kantapään kautta millaisia paineita on hyvä käyttää.
        Leveät ja hieman matalamman profiilin renkaat kuluvat liian alhaisella paineella ajaessa, minulla jopa autonvalmistajan ohjekirjassa ilmottanat paineet alkuperäisellä renkaalla ja vanteella kulutti jopa takarenkaatkin keskeltä vaihtokuntoon yhdessä kesässä. Siksi rengasliikkeet laittavat reilut paineet jos siellä asioi.
        Kovemmassa vauhdissa rengas pullistuu keskeltä jos paineet on liian pienet.
        Nämä tosiasiat tietää suurin osa, mutta täällä röllit haluavat tehdä työtään tämänkin asian kanssa. Röllin elämä on merkityksetöntä kenenkään kannalta ja sellaiset pitäisi poistaa.....


    • höpö höpö

    • Ennen oli ennen ja nykyään on juuri kuten asiaan nykyisin perehtyneet ovat täällä kirjoittaneet. Sulla on liian VÄHÄN painetta! Varsinkin kovemmissa vauhdeissa renkaan keskipakoisvoima pullistaa renkaan ja siks kuluu keskeltä. Olen tän pariinkiin otteeseen kantapään kautta oppinut ja kysynyt sitten rengasliikkeestä. Ymmärsikö kaikki tekstin, koska siinä varmasti on jokunen kirjoitusvirhe? Ei sit tarvii tän pilkunnus...jan puuttua siihen.

    • Kovissa vauhdeissa? Suomessa ei saa ajaa kovaa vauhtia!

      Fysiikan oppitunnin opetukset voisi olla hyvä pitää mielessä tätäkin asiaa pohdittaessa.
      Renkaassa vaikuttaa sisäpiolella jokaiseen kohtaan yhtäsuuri paine ja siten siis voima joka pullistaa rengasta ulospäin.

      Jäykkiä osia ei renkaassa olekaan, senhän on joustettava, sehän sen alkuperäinen idea onkin.

      Teräsvyö toki pyrkii pitämään kulutuspintaa suorassa, mutta se ei ole täysin mahdollista, joten kun painetta nostetaan riittävästi kyllä kulutuspintakin pullistuu.

      kulutuspinnan keskipakoisvoima on pyritty saamaan mahdollisimman pieneksi muiden ajo-ominaisuuksien parantamiseksi.

    • Renkaat kuluvat noin viisinkertaisesti nastarenkaiden karhentamalla asfaltilla. Erityisesti Nokian Renkaat haluaa näin jatkuvan. Hyi helkkari mitä markkinointia.

      • Jonkun arvio kevään ensimmäisistä viikoista ja sitten kuluminen tasaantuu.
        No kitkapelle ei muista ihan koko juttua, muutenhan "teho" tarinasta kuolisi itsestään.


      • Taas tämä fanaatikko jauhaa tällä täyttä pazkaa.
        AutoBildin kulutustestien mukaan Saksan sileillä teillä kesärenkaiden keston keskimääräiset kilometrimäärät vaihtelivat merkistä riippuen 15.000 -35.000 km. Kyllä nuo luvut vastaavat ihan Suomen tilannetta.
        Jos täällä renkaat kuluisivat viisi kertaa nopeammin, niin vaihtovälit olisivat tämän fanaatikon mukaan 3000-7000 km.

        Voiko epätoivoisempaa valesontaa kirjoittaa? Sopii kyllä erinomaisesti muutenkin muutaman kitkafanaatikon älyttömiin houreisiin täällä...


      • Taas tämä fanaatikko jauhaa tällä täyttä pazkaa.
        AutoBildin kulutustestien mukaan Saksan sileillä teillä kesärenkaiden keston keskimääräiset kilometrimäärät vaihtelivat merkistä riippuen 15.000 -35.000 km. Kyllä nuo luvut vastaavat ihan Suomen tilannetta.
        Jos täällä renkaat kuluisivat viisi kertaa nopeammin, niin vaihtovälit olisivat tämän fanaatikon mukaan 3000-7000 km.

        Voiko epätoivoisempaa valesontaa kirjoittaa? Sopii kyllä erinomaisesti muutenkin muutaman kitkafanaatikon älyttömiin houreisiin täällä...


    • Kyllä pitää paikkansa!

      Renkaat kuluvat 5-7 kertaa nopeammin nastarnkaiden karhentamalla asfaltilla.

      Verrattuna mihin?

      JÄISEEN TIENPINTAAN.

      Noin sitä kuumakallet raivostutetaan

      Totuus on valikoitukin totuus.

      • Ei, vaan kesärenkaat kuluvat alkukesällä 5-kertaisella vauhdilla normaaliin verrattuna. Johtuen pilalle jyrsitystä asvaltista.

        Kyllä jokainen jyrsijä tietää tämän, vaikkei myönnä. Tästä syystä jyrsijöitä "pelottaa" yöpakkaset = kesärenkaisiin vaihdetaan vasta huhtikuun lopulla .... kesäkuun alussa, vaikka kelien puolesta olisi pärjännyt jo maaliiskuussa kesärenkain.

        Kovasti "pelottaa" yöpakkaset ja viimeiset liukkaat kelit....

        Mutta syksyllä ei yhtään pelota ensiliukkaat. Työpaikalla järjestin galluppia pari viikkoa sitten, kun luvassa oli ensimmäinen lumipyry. 2 kitkarenkaiden käyttäjää oli jo vaihtanut talvirenkaisiin. 4 jyrsimien käyttäjää maksimoi turvallisuutta kesärenkain, perusteluina "en jaksa kuunnella nastojen rapinaa". Siis marraskuussa ei viitsi kuunnella nastojen rapinaa, mutta huhti/toukokuussa jaksaa?


    • Verrattuna siihen mitä renkaat kuluvat niissä maissa samoilla nopeuksilla kuin Suomessa. Suomessa tiet ovat "neula- asfalttia" koko ajan lukuunottamatta lyhyttä jaksoa loppukesästä kun on jouduttu paljon uudelleenpinnoittamaan teitä.

      Oletko muuten nähnyt Keski- Eurooppalaista asfalttia koskan, vai oletko vain ajanut ikäsi louhossepelipinnoilla?

    • Jo vain, olen käynyt useammassa maassa ja useammlla mantereella autoilemassa kuin keskivertoautoilja.

      Olen käynynnä piutissa, luusissa, ratuaatissa, miiamissa
      ja alaskan tuntuureilla... Itävalla alpit ja sveitsin mutkaset tiet, Pan american haivei on mulle tuttu vaan onkos siella ollu iitin iikka...

      Ragoonissa, Kantonissa vaan Timbuktussa en oo käyny

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poker Run kolari

      Ei mennyt aivan putkeen! Joku loukkaantui vakavasti ja taphtuma keskeytetty. Videolta näkyy ensin yksi vene ajaa melko hiljaa kovalla melulla ja vesis
      Yleistä veneilystä
      169
      3218