Renkaan kuluminen!

Neuvoa kaipaava

Kummassa vika kun vuoden ajetut renkaat kuluneet keskeltä huomattavan paljon .renkaan koko225/60 auto uusi.Onko renkaassa ollut liian paljon vai liian vähän ilmaa ?

34

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varma tieto

      Liian vähän.

    • varmempi tieto

      Liian paljon.

      • trollin kakkaa

        et siis tieä röllikkä mitään?


    • varmin tieto

      Ilmaa on ollut sopivasti, mutta se ei ole jakautunut tasaisesti.

    • neuvoa kaipaava

      on se muuten kumaa jos jotain asiallisesti kysyy niin näitä viisastelioita riittää.on suomen kansa alas vajonnut.ei voi muuta sanoa.

      • neuvoa

        valitettavasti rengas asiat eivät ole ihan parasta laatua mutta vastauksia lukiessani eivät taida olla kaikilla vastaajillakaan aivan tiedossa .on taitanut olla kuution kivi hiekkalaatikossa silloin kun olisi pitänyt leikkiä leikki autolla.


      • mene kouluun
        neuvoa kirjoitti:

        valitettavasti rengas asiat eivät ole ihan parasta laatua mutta vastauksia lukiessani eivät taida olla kaikilla vastaajillakaan aivan tiedossa .on taitanut olla kuution kivi hiekkalaatikossa silloin kun olisi pitänyt leikkiä leikki autolla.

        Lause alkaa isolla kirjaimella, välilyönti tulee pisteen jälkeen, ei ennen.

        Ja sitten nuo yhdyssanat, voi taivahan vallat sentään.........


      • piLkUnNu...Ja
        mene kouluun kirjoitti:

        Lause alkaa isolla kirjaimella, välilyönti tulee pisteen jälkeen, ei ennen.

        Ja sitten nuo yhdyssanat, voi taivahan vallat sentään.........

        kiitOs ÄiDinkiälen opetajalle jälleen.


    • ....................

      Paljonko olet pitäny painetta renkaissa?

      • neuvoa

        Onhan se ilmoja pirelly.


    • 2.7-3.0bar

      Asian voit tarkistaa rengasliikkeiden sivuilta, useilla liikkeillä on ohjeet perusasioista.
      Liian pieni paine kuluttaa renkaat keskeltä. Liian suuri paine ja rengas kuluu yleensä tasaisesti.

      • nevoa kaipaava

        Ota nyt selvää mikä on oikea vastaus. Yksi sanoo että on ilmoja pidellyt, toinen sanoo että on ollut ilmaa sopivasti, kolmas poraa kirjoitus virheistä ja käskee menemään kouluun, jolle vastaan että ei tarvitse näillä korteilla on pelattu 65v, ja aika hyvin on toimeen tultu.Renkaatt on 225/60 ja painetta ollut2,3kg.Kiitos Obarille jolla oli aika asiallinen vastaus ! Tuntuu aika tasan menevän, joten ota tästä nyt selvää.


      • ....................
        nevoa kaipaava kirjoitti:

        Ota nyt selvää mikä on oikea vastaus. Yksi sanoo että on ilmoja pidellyt, toinen sanoo että on ollut ilmaa sopivasti, kolmas poraa kirjoitus virheistä ja käskee menemään kouluun, jolle vastaan että ei tarvitse näillä korteilla on pelattu 65v, ja aika hyvin on toimeen tultu.Renkaatt on 225/60 ja painetta ollut2,3kg.Kiitos Obarille jolla oli aika asiallinen vastaus ! Tuntuu aika tasan menevän, joten ota tästä nyt selvää.

        Ei täältä järkeviä vastauksia oikeen saa, mutta toi 2.3 on kyllä liian vähän ton kokoiseen renkaaseen. Laita ainaki joku 2.7, ni alkaa olemaa tarpeeksi.


    • minä tiijän

      ilmoo on ollut alapuolella enemmän, kun yläpuolella.

      • tietoo on

        Ootko muistanu vaihtaa ilman aina välillä? Sekin vpi vaikuttaa jos on vanhat ilmat.


    • SGR-91

      Autotekniikan opas vuodelta 1964 sanoo että kun ilman paine renkaassa on liian suuri rengas kuluu keskeltä.

      • lisää paineita

        Se oli silloin se, kun renkaissa oli kangasta kuituna.

        Nykyrengas kuluu keskeltä kun on liian vähän ilmaa. Renkaissa on merkittynä maksimi paine. Renkaat kuluu vähiten kun niissä on tuo maksimi paine.

        Autoihin merkitty paine on minimi paine jossa renkaat vielä toimivat ajettavuuden kannalta. Sopii nupulakivikaduille!

        Taloudelliseen ajoon paras rengaspaine on tuo rengasvalmistajan maksimi. Yhdistelmä renkaan kulutuskestävyys/polttoainekulutus/rengasrikot on tuolloin optimaalinen.


      • nettikin kertoo

        juu, silloin renkaat olivat pikkusen toisenlaisia materiaaleiltaan ja tekniikaltaan ja silloin tuo piti paikkaansa. Nykyisin tuo on juuri päinvastoin.


        KÄYKÄÄ KYSYMÄSSÄ RENGASLIIKKEESTÄ JOS ETTE MUUTEN USKO!!


      • V 1964

        Vuonna 1964 käytettiin pääasiassa vielä ns ristikudosrenkaita, missä tuo piti paikkansa ja pitää edelleen LEVEISSÄ renkaissa, vaikka nykyisin käytetään kulutuspinnan alla jäykkää vyötä ja pehmeitä , joustavia kylkiä( Vyörengas). 225/60 rengas on sellainen, mikä regoi jo herkästi vääriin paineisiin leveytensä takia. Leveän vyörenkaan muoto ja kuluminen pysyy oikeana vain, jos siinä käytetään ohjepainetta, minkä saa esim rengasliikkeestä tai , jos kyseessä on alkuperäisrenkaan kokoinen rengas, niin auton ohjekirjasta.

        Oman kokemukseni mukaan LEVEÄ vyörengas reagoi ylipaineeseen samoin kuin entisajan ristikudosrengas eli kuluu keskeltä.

        Varminta on kuitenkin kysyä rengasliikkeestä, joka on alan ammattilainen ja me maallikot kerromme täällä vain omista subjektiivisista kokemuksistamme.
        PS Älä luota sen 20-vuotiaan oppipojan tietoihin, vaan rengasliikkeen kokeneimman työntekijän sanaan.


      • pää pois perseestä
        V 1964 kirjoitti:

        Vuonna 1964 käytettiin pääasiassa vielä ns ristikudosrenkaita, missä tuo piti paikkansa ja pitää edelleen LEVEISSÄ renkaissa, vaikka nykyisin käytetään kulutuspinnan alla jäykkää vyötä ja pehmeitä , joustavia kylkiä( Vyörengas). 225/60 rengas on sellainen, mikä regoi jo herkästi vääriin paineisiin leveytensä takia. Leveän vyörenkaan muoto ja kuluminen pysyy oikeana vain, jos siinä käytetään ohjepainetta, minkä saa esim rengasliikkeestä tai , jos kyseessä on alkuperäisrenkaan kokoinen rengas, niin auton ohjekirjasta.

        Oman kokemukseni mukaan LEVEÄ vyörengas reagoi ylipaineeseen samoin kuin entisajan ristikudosrengas eli kuluu keskeltä.

        Varminta on kuitenkin kysyä rengasliikkeestä, joka on alan ammattilainen ja me maallikot kerromme täällä vain omista subjektiivisista kokemuksistamme.
        PS Älä luota sen 20-vuotiaan oppipojan tietoihin, vaan rengasliikkeen kokeneimman työntekijän sanaan.

        setähän puhuu suurinta skeidaa, asia on juurikin päinvastoin nykyrenkaissa.
        Unohda jo se historia ja ristikudoskumien käyttäytyminen, niitä ei voi verrata mihinkään vyörenkaaseen.


    • ilmoo

      Laikuttaan voisi tankauksen jälkeen vaikka tarkistaa renkaiten ilmanpaineen

    • liikaa painetta

      Oman 48 -vuotisen ja 65 auton ajokokemuksen perusteella renkaissasi on ollut liikaa painetta, vaikka nykyiset kovan vyön ja pehmeet kyljet omaavat renkaat eivät ole niin herkkiä väärille rengaspaineille kuin entiset renkaat.
      Jo 0.2 kp/cm2 ylipaine leveissä renkaissa voi aiheuttaa tuonkaltaisen ilmiön. Jäykkäkin rengasvyö pullistuu ylipaineisena hieman keskeltä eikä ota tasaisesti tien pintaan kiinni.
      Turvallisempaa on kuitenkin pitää mieluummin hieman ylipainetta kuin alipainetta.

      • röllilandia rulaa

        Olen hieman vanhempi, mutta autoja olen omistanut huomattavasti vähemmä, joten olen ajanut samoilla renkailla huomattavasti pitempiä aikoja ja uskoakseni kilometrejä ja olen oppinut kantapään kautta millaisia paineita on hyvä käyttää.
        Leveät ja hieman matalamman profiilin renkaat kuluvat liian alhaisella paineella ajaessa, minulla jopa autonvalmistajan ohjekirjassa ilmottanat paineet alkuperäisellä renkaalla ja vanteella kulutti jopa takarenkaatkin keskeltä vaihtokuntoon yhdessä kesässä. Siksi rengasliikkeet laittavat reilut paineet jos siellä asioi.
        Kovemmassa vauhdissa rengas pullistuu keskeltä jos paineet on liian pienet.
        Nämä tosiasiat tietää suurin osa, mutta täällä röllit haluavat tehdä työtään tämänkin asian kanssa. Röllin elämä on merkityksetöntä kenenkään kannalta ja sellaiset pitäisi poistaa.....


    • ja höpö

      höpö höpö

    • Pressure

      Ennen oli ennen ja nykyään on juuri kuten asiaan nykyisin perehtyneet ovat täällä kirjoittaneet. Sulla on liian VÄHÄN painetta! Varsinkin kovemmissa vauhdeissa renkaan keskipakoisvoima pullistaa renkaan ja siks kuluu keskeltä. Olen tän pariinkiin otteeseen kantapään kautta oppinut ja kysynyt sitten rengasliikkeestä. Ymmärsikö kaikki tekstin, koska siinä varmasti on jokunen kirjoitusvirhe? Ei sit tarvii tän pilkunnus...jan puuttua siihen.

    • Joron jälki

      Kovissa vauhdeissa? Suomessa ei saa ajaa kovaa vauhtia!

      Fysiikan oppitunnin opetukset voisi olla hyvä pitää mielessä tätäkin asiaa pohdittaessa.
      Renkaassa vaikuttaa sisäpiolella jokaiseen kohtaan yhtäsuuri paine ja siten siis voima joka pullistaa rengasta ulospäin.

      Jäykkiä osia ei renkaassa olekaan, senhän on joustettava, sehän sen alkuperäinen idea onkin.

      Teräsvyö toki pyrkii pitämään kulutuspintaa suorassa, mutta se ei ole täysin mahdollista, joten kun painetta nostetaan riittävästi kyllä kulutuspintakin pullistuu.

      kulutuspinnan keskipakoisvoima on pyritty saamaan mahdollisimman pieneksi muiden ajo-ominaisuuksien parantamiseksi.

    • Nok. Renkaat¤!"#!

      Renkaat kuluvat noin viisinkertaisesti nastarenkaiden karhentamalla asfaltilla. Erityisesti Nokian Renkaat haluaa näin jatkuvan. Hyi helkkari mitä markkinointia.

      • nyt ahistaa?

        Jonkun arvio kevään ensimmäisistä viikoista ja sitten kuluminen tasaantuu.
        No kitkapelle ei muista ihan koko juttua, muutenhan "teho" tarinasta kuolisi itsestään.


      • fanaatikon apulantaa taa

        Taas tämä fanaatikko jauhaa tällä täyttä pazkaa.
        AutoBildin kulutustestien mukaan Saksan sileillä teillä kesärenkaiden keston keskimääräiset kilometrimäärät vaihtelivat merkistä riippuen 15.000 -35.000 km. Kyllä nuo luvut vastaavat ihan Suomen tilannetta.
        Jos täällä renkaat kuluisivat viisi kertaa nopeammin, niin vaihtovälit olisivat tämän fanaatikon mukaan 3000-7000 km.

        Voiko epätoivoisempaa valesontaa kirjoittaa? Sopii kyllä erinomaisesti muutenkin muutaman kitkafanaatikon älyttömiin houreisiin täällä...


      • fanaatikon apulantaa taa

        Taas tämä fanaatikko jauhaa tällä täyttä pazkaa.
        AutoBildin kulutustestien mukaan Saksan sileillä teillä kesärenkaiden keston keskimääräiset kilometrimäärät vaihtelivat merkistä riippuen 15.000 -35.000 km. Kyllä nuo luvut vastaavat ihan Suomen tilannetta.
        Jos täällä renkaat kuluisivat viisi kertaa nopeammin, niin vaihtovälit olisivat tämän fanaatikon mukaan 3000-7000 km.

        Voiko epätoivoisempaa valesontaa kirjoittaa? Sopii kyllä erinomaisesti muutenkin muutaman kitkafanaatikon älyttömiin houreisiin täällä...


    • In Cervisia Veritas

      Kyllä pitää paikkansa!

      Renkaat kuluvat 5-7 kertaa nopeammin nastarnkaiden karhentamalla asfaltilla.

      Verrattuna mihin?

      JÄISEEN TIENPINTAAN.

      Noin sitä kuumakallet raivostutetaan

      Totuus on valikoitukin totuus.

      • noloimmat selitykset

        Ei, vaan kesärenkaat kuluvat alkukesällä 5-kertaisella vauhdilla normaaliin verrattuna. Johtuen pilalle jyrsitystä asvaltista.

        Kyllä jokainen jyrsijä tietää tämän, vaikkei myönnä. Tästä syystä jyrsijöitä "pelottaa" yöpakkaset = kesärenkaisiin vaihdetaan vasta huhtikuun lopulla .... kesäkuun alussa, vaikka kelien puolesta olisi pärjännyt jo maaliiskuussa kesärenkain.

        Kovasti "pelottaa" yöpakkaset ja viimeiset liukkaat kelit....

        Mutta syksyllä ei yhtään pelota ensiliukkaat. Työpaikalla järjestin galluppia pari viikkoa sitten, kun luvassa oli ensimmäinen lumipyry. 2 kitkarenkaiden käyttäjää oli jo vaihtanut talvirenkaisiin. 4 jyrsimien käyttäjää maksimoi turvallisuutta kesärenkain, perusteluina "en jaksa kuunnella nastojen rapinaa". Siis marraskuussa ei viitsi kuunnella nastojen rapinaa, mutta huhti/toukokuussa jaksaa?


    • Louhostiet

      Verrattuna siihen mitä renkaat kuluvat niissä maissa samoilla nopeuksilla kuin Suomessa. Suomessa tiet ovat "neula- asfalttia" koko ajan lukuunottamatta lyhyttä jaksoa loppukesästä kun on jouduttu paljon uudelleenpinnoittamaan teitä.

      Oletko muuten nähnyt Keski- Eurooppalaista asfalttia koskan, vai oletko vain ajanut ikäsi louhossepelipinnoilla?

    • In Cervisia Veritas

      Jo vain, olen käynyt useammassa maassa ja useammlla mantereella autoilemassa kuin keskivertoautoilja.

      Olen käynynnä piutissa, luusissa, ratuaatissa, miiamissa
      ja alaskan tuntuureilla... Itävalla alpit ja sveitsin mutkaset tiet, Pan american haivei on mulle tuttu vaan onkos siella ollu iitin iikka...

      Ragoonissa, Kantonissa vaan Timbuktussa en oo käyny

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      140
      2610
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      360
      1967
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1677
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1523
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1350
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1203
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      927
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      918
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      772
    Aihe