Mites käytännössä homma toimii, jos vanhemmat haluavat lainata korotta lapselleen asunnon hankintaan? (toki omiakin säästöjä ja pankistakin velkaa täytyy ottaa) Velkakirja pitää tehdä ja ilmoittaa verottajalle, eikö? Mites käytännössä, onko tämä ok, herääkö epäillyksiä verottajan taholta? Millainen laina-aika on ok? Muita käytännön vinkkejä?
Koroton laina vanhemmilta
8
6796
Vastaukset
- james
saa ottaa korotonta lainaa mutta täytyy osoittaa, kertoa, miten aikoo lainan maksaa takaisin esim. kerran vuodessa 10 vuotta ja kaiketi jos verottaja epäilee niin täytyy pystyä näyttämään kuitit lyhennyksistä.
Ei siinä muten mitään kummaa ole, kun että vanhemmat on ainoita höhliä, jotka antavat tai siis lainaavat lapsilleen korotta, vaikka kiitosta tuskin tulee.- kunhan kommentoin
Mitäpä sinä toisten kiitoksista tai niiden puuttumatta jättämisistä murehdit. Eikös se ole ihan fiksua, jos vanhemmat ovat saaneet rahaa sen verran kerättyä että sillä voi jälkikasvua jeesata. Kyllä viimeistään perintövero pitää huolen, että ainakin valtio saa omansa...
- james
jos aikoo rahoittaa vaikka asunnon ostoa korottomalla lainalla niin pitää ilmoittaa.
Heh heh ei kai taskurahat olekaan tarkoitettu takasin maksettavaksi niinkuin tossa alempana tavallaan annettiin ymmärtää. Kuinkahan paljon vanhemmat tosiaan antavatkaan lapsilleen rahaa joka haihtuu savuna taivaalle.
Mutta jos siis käytät lainan johonkin näkyvään(asunto) niin silloin rahoitus pitää ilmoittaa.
Niin ja ne kiitokset tosiaan kannattaa unohtaa kun kerran antaa saturaisen niiin seuraavana päivänä pyydetään tuhatlappusta ja sitä seuraavana.... - isänpoika
james kirjoitti:
jos aikoo rahoittaa vaikka asunnon ostoa korottomalla lainalla niin pitää ilmoittaa.
Heh heh ei kai taskurahat olekaan tarkoitettu takasin maksettavaksi niinkuin tossa alempana tavallaan annettiin ymmärtää. Kuinkahan paljon vanhemmat tosiaan antavatkaan lapsilleen rahaa joka haihtuu savuna taivaalle.
Mutta jos siis käytät lainan johonkin näkyvään(asunto) niin silloin rahoitus pitää ilmoittaa.
Niin ja ne kiitokset tosiaan kannattaa unohtaa kun kerran antaa saturaisen niiin seuraavana päivänä pyydetään tuhatlappusta ja sitä seuraavana....Joillakin vanhemmilla on vielä vastuuntuntoisia lapsia. Mun faija lainas asuntoani varten 20000 euroo (silloin markkoja), ja kaikki nyt on ihan kaikki maksettu takaisin. Ja ajallaan.
Tehtiin velkakirja ja lyhennyssuunnitelma, 60 erää, 60 kuukautta ja maksoin aina joka kuukausi. Verottajalle riittää nuo tiedot ja dokumentit. Että raha on saatu ja se myös todistettavasti maksetaan takaisin.
Hienoa että lainasi, kyllä mä siitä kiitosta oon antanu. Yhtään lahjarahaa mä en ois edes ottanut. - james
isänpoika kirjoitti:
Joillakin vanhemmilla on vielä vastuuntuntoisia lapsia. Mun faija lainas asuntoani varten 20000 euroo (silloin markkoja), ja kaikki nyt on ihan kaikki maksettu takaisin. Ja ajallaan.
Tehtiin velkakirja ja lyhennyssuunnitelma, 60 erää, 60 kuukautta ja maksoin aina joka kuukausi. Verottajalle riittää nuo tiedot ja dokumentit. Että raha on saatu ja se myös todistettavasti maksetaan takaisin.
Hienoa että lainasi, kyllä mä siitä kiitosta oon antanu. Yhtään lahjarahaa mä en ois edes ottanut.hattua.
Jemptiä ja asiallista toimintaa.Mukava, että kunnon ihmisiäkin vielä löytyy.
Joo, en tarkoittanut kaikkia nuoria. Enkä edes nuoria vaan kaikenikäisissä löytyy kaikenlaista, asiansa hoitavia ja niitä jotka eivät paljon välitä mistään.
- erkki
Ei siinä mitään papereita tarvita. Ei se kuulu edes verottajalle jos joku lainaa toiselle esim. 25 t eur ilman kuluja ja korkoa.
- mke
... oletko sattumoisin kuullut lahjaverosta?
- Laurajenna
mke kirjoitti:
... oletko sattumoisin kuullut lahjaverosta?
Missään ei sanota, että lainasta pitää vaatia korkoa. Jos tarkkoja ollaan, niin ihan toisinpäin. Vanhemmilta voi siis lainata rahaa korotta, summan pitää silloin näkyä molempien veroilmoituksissa ja lainaa pitää myös lyhentää omilla rahoilla, joten lainan määrä pitää suhteuttaa lainan ottajan tuloihin. Jos lainaa ei lyhennetä ollenkaan, silloin se voidaan katsoa lahjaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855