Löytyykö täältä juutalaisia?

laurel

Itselläni olisi kysyttävää juutalaisilta, mutta mistäs teitä löytää!? Siis jos olet juutalainen ja voit mielelläsi vastailla muutamiin kysymyksiini, niin teethän sen! Paikkakunnallani ei asu yhtään juutalaista, joten en ole voinut keskustella asiasta kenenkään kanssa henkilökohtaisesti...

Eli minua mietityttää se, millaista kohtelua koette täällä Suomessa? Joudutteko mielestänne vähemmistönne vuoksi syrjinnän kohteeksi? Vai vaikuttaako juutalaisuutenne toisiin ihmisiin mitenkään? Entä onkohan ihmisten asuínpaikalla jotain vaikutusta heidän asenteihinsa?

Voitte tuoda vapaasti esille muitakin suhtautumiseen liittyviä aiheita!

Kiitos kaikille, jotka ovat ystävällisesti uhranneet ajastaan muutaman minuutin vastaamiselle!! :)

54

3897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelle

      Koko Suomessa asuu noin tuhat juutalaista ja heistäkin suurin osa ns. identiteettijuutalaisia (esim. Ruben Stiller), joten mahdollisuutesi törmätä täällä tai muualla ns. aitoon juutalaiseen on kuin löytäisit neulan heinäkasasta.

      • rasismia vastaan

        Stiller on läpikäynyt giurin joten kyllä hän on yhtä aito juutalainen kuin kuka hyvänsä. Aito juutalainen on se jolla on juutalainen äiti tai joka on juutalaisuuteen kääntynyt. Tämä on juutalaisuuden kanta eikä muilla ole asiassa sanomista.


      • pelle
        rasismia vastaan kirjoitti:

        Stiller on läpikäynyt giurin joten kyllä hän on yhtä aito juutalainen kuin kuka hyvänsä. Aito juutalainen on se jolla on juutalainen äiti tai joka on juutalaisuuteen kääntynyt. Tämä on juutalaisuuden kanta eikä muilla ole asiassa sanomista.

        se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa


      • Puolustaja
        pelle kirjoitti:

        se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa

        Aika heikkotasoisia ovat välillä keskustelut täällä, Suomikaksneljässä.


      • rasismia vastaan
        pelle kirjoitti:

        se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa

        kommenttisi itse asiaan?


      • pelle
        rasismia vastaan kirjoitti:

        kommenttisi itse asiaan?

        menepä ja katso peiliin, siellä näet yhden identiteetijuutalaisen


      • rasismia vastaan
        pelle kirjoitti:

        menepä ja katso peiliin, siellä näet yhden identiteetijuutalaisen

        identiteetti -ei juutalainen. Puhut koko ajan asiosta joista et tiedä mitään.


      • pelle
        rasismia vastaan kirjoitti:

        identiteetti -ei juutalainen. Puhut koko ajan asiosta joista et tiedä mitään.

        toisin sanoen suomalainen ja juutalainen identiteetti ovat ristiriidassa keskenään? Ei siis ihme jos jotkut ranskalaiset vaativat, että juutalaiset päättävät ovatko he ranskalaisia vai juutalaisia (ei voi palvella kahta herraa). Tuotahan ovat jotkut juutalaiset pitäneet juutalaisvastaisena. Sinun kommenettisi- olet sitten juutalainen tai et- antaa ymmärtää, että kyse on joko-tai.


      • rasismia vastaan
        pelle kirjoitti:

        toisin sanoen suomalainen ja juutalainen identiteetti ovat ristiriidassa keskenään? Ei siis ihme jos jotkut ranskalaiset vaativat, että juutalaiset päättävät ovatko he ranskalaisia vai juutalaisia (ei voi palvella kahta herraa). Tuotahan ovat jotkut juutalaiset pitäneet juutalaisvastaisena. Sinun kommenettisi- olet sitten juutalainen tai et- antaa ymmärtää, että kyse on joko-tai.

        miettisit tätä asiaa ihan rauhassa syyttelemättä minun suomalaisen identiteettini takia juutalaisia siellä sun täällä.
        Olet täällä hakemassa juutalaisista ja juutalaisuudesta vikoja ja virheitä ja jopa minä kelpaan alibiksi . Säälittävää.


      • juutalainen?
        rasismia vastaan kirjoitti:

        Stiller on läpikäynyt giurin joten kyllä hän on yhtä aito juutalainen kuin kuka hyvänsä. Aito juutalainen on se jolla on juutalainen äiti tai joka on juutalaisuuteen kääntynyt. Tämä on juutalaisuuden kanta eikä muilla ole asiassa sanomista.

        Pakko kysyä sinulta, jos juutalaisuus seuraa aina äidin mukana, niin tarkoittaako se että vaikka isä onkin ns. ei juutalainen, että lapsi on silloin aina juutalainen? Sukupolvesta toiseen?


      • rasismia vastaan
        juutalainen? kirjoitti:

        Pakko kysyä sinulta, jos juutalaisuus seuraa aina äidin mukana, niin tarkoittaako se että vaikka isä onkin ns. ei juutalainen, että lapsi on silloin aina juutalainen? Sukupolvesta toiseen?

        lapsi on aina juutalainen jos äiti on sitä -olipa isä mikä hyvänsä. Sukupolvesta toiseeen.


      • mielenkiintoista
        rasismia vastaan kirjoitti:

        lapsi on aina juutalainen jos äiti on sitä -olipa isä mikä hyvänsä. Sukupolvesta toiseeen.

        Silloinhan se merkitsee, että juutalaisia on suomessa enemmän kuin mitä virallisesti tiedetään? Ja moni ei edes tiedä olevansa juutalainen. Itse sain selville vain vähän ennen mummoni kuolemaa, että hänen äitinsä oli juutalainen niin isänsä, kuin äitinsä puolesta. Sitä vain pidettiin suurena salaisuutena perheen sisällä, johtuen Natsismista. Tällä hetkellä, jopa tiedän mihin sukukuntaan hän kuului.

        Ja jos se siis kulkee verenperintönä äidin puolelta niin silloinhan myös minä olen juutalainen oman äitini puolelta. Mielenkiintoinen teoria...


      • rasismia vastaan
        mielenkiintoista kirjoitti:

        Silloinhan se merkitsee, että juutalaisia on suomessa enemmän kuin mitä virallisesti tiedetään? Ja moni ei edes tiedä olevansa juutalainen. Itse sain selville vain vähän ennen mummoni kuolemaa, että hänen äitinsä oli juutalainen niin isänsä, kuin äitinsä puolesta. Sitä vain pidettiin suurena salaisuutena perheen sisällä, johtuen Natsismista. Tällä hetkellä, jopa tiedän mihin sukukuntaan hän kuului.

        Ja jos se siis kulkee verenperintönä äidin puolelta niin silloinhan myös minä olen juutalainen oman äitini puolelta. Mielenkiintoinen teoria...

        tiedä on vain jisrael, kohen tai levi. Kaksi viimeistä on pappisryhmiä jotka menevät isän mukaan. Ts äiti ratkaisee onko juutalainen , isä mihin ryhmään kuuluu. Jos siis isä on ei-juutalainen voi kuulua vain ryhmään Jisrael.

        Juutalaisia jotka eivät sitä itse tiedä on Suomessakin aivan varmasti. Jos äidinäitisi on ollut juutalainen olet sitä itsekin, halacha on tässä yksiselitteinen.


      • no se lapsi
        rasismia vastaan kirjoitti:

        tiedä on vain jisrael, kohen tai levi. Kaksi viimeistä on pappisryhmiä jotka menevät isän mukaan. Ts äiti ratkaisee onko juutalainen , isä mihin ryhmään kuuluu. Jos siis isä on ei-juutalainen voi kuulua vain ryhmään Jisrael.

        Juutalaisia jotka eivät sitä itse tiedä on Suomessakin aivan varmasti. Jos äidinäitisi on ollut juutalainen olet sitä itsekin, halacha on tässä yksiselitteinen.

        mitä se Patriarkka merkitsee..Liittyykö se mitenkään juutalaisuuteen?

        Siinä minulla on nyt vähän ristiriitaista tietoa, kun olen ymmärtänyt että sukukuntia on edelleen ne kaksitoista, mutta että Israelissa vain muutama niistä. Ja kun kaikki 12 ovat palanneet ns. kotiin Israeliin olisi aika täyttynyt....


      • rasismia vastaan
        no se lapsi kirjoitti:

        mitä se Patriarkka merkitsee..Liittyykö se mitenkään juutalaisuuteen?

        Siinä minulla on nyt vähän ristiriitaista tietoa, kun olen ymmärtänyt että sukukuntia on edelleen ne kaksitoista, mutta että Israelissa vain muutama niistä. Ja kun kaikki 12 ovat palanneet ns. kotiin Israeliin olisi aika täyttynyt....

        tulkitsevat asioita niin että pohjoisen kuningaskunnan asukkaatkin elelisivät vielä jossain. Hehän sulautuivat muihin kansoihin jo lähes 3000 vuotta sitten .
        Israelissa on yksi rabbi joka myös kovasti etsiskelee noiden heimojen jälkeläisiä , mutta tässä on kyse vähän muistakin syistä kuin uskonnollisista.
        Patriarkoiksi kutsutaan kolmea kantaisää, hepreaksi he ovat yksinkertaisesti isiä.


      • lapsi
        rasismia vastaan kirjoitti:

        tulkitsevat asioita niin että pohjoisen kuningaskunnan asukkaatkin elelisivät vielä jossain. Hehän sulautuivat muihin kansoihin jo lähes 3000 vuotta sitten .
        Israelissa on yksi rabbi joka myös kovasti etsiskelee noiden heimojen jälkeläisiä , mutta tässä on kyse vähän muistakin syistä kuin uskonnollisista.
        Patriarkoiksi kutsutaan kolmea kantaisää, hepreaksi he ovat yksinkertaisesti isiä.

        asiallisista vastauksista. Tuo patriarkka kiinnosti siksi, koska olen kuullut, että suvussani olisi ollut sellaisia ja että he ovat kärsineet kovasti ja olisivat kuuluneet johonkin pappissukuun. Mutta se on vain kuulopuhetta, enkä tiedä onko se totta.


      • arab
        rasismia vastaan kirjoitti:

        tulkitsevat asioita niin että pohjoisen kuningaskunnan asukkaatkin elelisivät vielä jossain. Hehän sulautuivat muihin kansoihin jo lähes 3000 vuotta sitten .
        Israelissa on yksi rabbi joka myös kovasti etsiskelee noiden heimojen jälkeläisiä , mutta tässä on kyse vähän muistakin syistä kuin uskonnollisista.
        Patriarkoiksi kutsutaan kolmea kantaisää, hepreaksi he ovat yksinkertaisesti isiä.

        Sinä sanot "Hehän sulautuivat muihin kansoihin jo lähes 3000 vuotta sitten "

        Kysmys 1:Uskoko kaikki rabbinit suuren osa juutalaisista näin niinkö sinä sanoit?

        Kysmys 2:Uskoko Juutalaissuus tai juutalaiset etää Herra Sebaotin sanoja ei voi kuka tai mikä rikoa ja ne on ikusesti?


      • rasismia vastaan
        arab kirjoitti:

        Sinä sanot "Hehän sulautuivat muihin kansoihin jo lähes 3000 vuotta sitten "

        Kysmys 1:Uskoko kaikki rabbinit suuren osa juutalaisista näin niinkö sinä sanoit?

        Kysmys 2:Uskoko Juutalaissuus tai juutalaiset etää Herra Sebaotin sanoja ei voi kuka tai mikä rikoa ja ne on ikusesti?

        en voi sanoa, itse tiedän vain yhden joka uskoo että Israelin kuningaskunnan heimojen jäänteitä voitaisiin jostain löytää ja hänkin edellyttää näiltä kääntymistä juutalaisiksi ennen kuin voivat muuttaa Israeliin. Tämä rabbi hakee heitä sieltä sun täältä ja kandidaateiksi ilmoittautuu yleensä sellaisia kolmannen maailman ryhmiä joille muutto Israeliin tietäisi elintason nousua ja ovat siksi valmiita vaihtamaan uskotoakin.
        Keskiajalla oli vieläkin enemmän näitä heimojen etsijöitä. Todennäköisesti juutalaisten vaikea ja syrjitty asema oli toiminnan taustalla.
        Tarinoiden ainesta "kadonneet" heimot ovat antaneet, esim Talmudissa on tarina jonka mukaan heimot elävät mystisen Sambyaton joen toisella puolella mutta eivät pääse sieltä muuttamaan pois koska kuutena arkipäivänä joki on liian vuolas ja sabattia heimot eivät tietenkään riko vaikka virta silloin olisi rauhallinen.
        Historian tutkimus tietää että vielä silloin kun Juudan kuningaskunta tuhoutui ja sieltä lähti uusi erä maanpakolaisia Babyloniin nämä tapasivat pienen joukon israelilaisia jotka vielä olivat säilyttäneet identiteettinsä, mutta valtaosa oli jo ehtinyt sulautua ja hävitä.

        Juutalaisuus tietysti uskoon Jumalan antamiin lupauksiin mutta niin että katsotaan mihin yhteyteen ne liittyvät. Kristillinen tulkintaperinne on juutalaisuudelle vieras.


      • arab
        rasismia vastaan kirjoitti:

        en voi sanoa, itse tiedän vain yhden joka uskoo että Israelin kuningaskunnan heimojen jäänteitä voitaisiin jostain löytää ja hänkin edellyttää näiltä kääntymistä juutalaisiksi ennen kuin voivat muuttaa Israeliin. Tämä rabbi hakee heitä sieltä sun täältä ja kandidaateiksi ilmoittautuu yleensä sellaisia kolmannen maailman ryhmiä joille muutto Israeliin tietäisi elintason nousua ja ovat siksi valmiita vaihtamaan uskotoakin.
        Keskiajalla oli vieläkin enemmän näitä heimojen etsijöitä. Todennäköisesti juutalaisten vaikea ja syrjitty asema oli toiminnan taustalla.
        Tarinoiden ainesta "kadonneet" heimot ovat antaneet, esim Talmudissa on tarina jonka mukaan heimot elävät mystisen Sambyaton joen toisella puolella mutta eivät pääse sieltä muuttamaan pois koska kuutena arkipäivänä joki on liian vuolas ja sabattia heimot eivät tietenkään riko vaikka virta silloin olisi rauhallinen.
        Historian tutkimus tietää että vielä silloin kun Juudan kuningaskunta tuhoutui ja sieltä lähti uusi erä maanpakolaisia Babyloniin nämä tapasivat pienen joukon israelilaisia jotka vielä olivat säilyttäneet identiteettinsä, mutta valtaosa oli jo ehtinyt sulautua ja hävitä.

        Juutalaisuus tietysti uskoon Jumalan antamiin lupauksiin mutta niin että katsotaan mihin yhteyteen ne liittyvät. Kristillinen tulkintaperinne on juutalaisuudelle vieras.

        Sää ett oikean vastanut suoran.Eli tee uskoko Jumalan sana on ikuinen jaa kuka ei voi rikoa hänen sana.
        Jaa taas tee uskoko että Israel sulautunut muihin kansan että ne on poissa.
        Jaa taas toinen pieni jouku israelilaisa menni Juudan kanssa yhten.

        Kumpikiin selitys menne Jumalan sana vastaa.
        Mutta see vain on krisitty tapaa selitää Jumalan sana.Minä vain olen tyhmä arabi en minä tietää mitä.Minä takia tee juutalaiset aina selitää kuin panne joku jakee VT eteen niin tee vain sanote see oli sen profetan aikan?.Ja minä tietän mitä Ortodoksi juutalaiset oppetaa minun laisesta
        onko tavalisella juutalaisella sama näköö ja opetus?



        Noin 2000vuotta sitt sanoi Jeesus :
        Johannes 5:43

        Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.

        Tietääkö sinä kuka on see toinen joka tulle omassa nimessä? See juutalaisen kauan ja pitkään odotettu Messias. Minä sanon sinulle suoran ihan vähää aika vielää niin tulle teidän messias.


      • arab
        rasismia vastaan kirjoitti:

        en voi sanoa, itse tiedän vain yhden joka uskoo että Israelin kuningaskunnan heimojen jäänteitä voitaisiin jostain löytää ja hänkin edellyttää näiltä kääntymistä juutalaisiksi ennen kuin voivat muuttaa Israeliin. Tämä rabbi hakee heitä sieltä sun täältä ja kandidaateiksi ilmoittautuu yleensä sellaisia kolmannen maailman ryhmiä joille muutto Israeliin tietäisi elintason nousua ja ovat siksi valmiita vaihtamaan uskotoakin.
        Keskiajalla oli vieläkin enemmän näitä heimojen etsijöitä. Todennäköisesti juutalaisten vaikea ja syrjitty asema oli toiminnan taustalla.
        Tarinoiden ainesta "kadonneet" heimot ovat antaneet, esim Talmudissa on tarina jonka mukaan heimot elävät mystisen Sambyaton joen toisella puolella mutta eivät pääse sieltä muuttamaan pois koska kuutena arkipäivänä joki on liian vuolas ja sabattia heimot eivät tietenkään riko vaikka virta silloin olisi rauhallinen.
        Historian tutkimus tietää että vielä silloin kun Juudan kuningaskunta tuhoutui ja sieltä lähti uusi erä maanpakolaisia Babyloniin nämä tapasivat pienen joukon israelilaisia jotka vielä olivat säilyttäneet identiteettinsä, mutta valtaosa oli jo ehtinyt sulautua ja hävitä.

        Juutalaisuus tietysti uskoon Jumalan antamiin lupauksiin mutta niin että katsotaan mihin yhteyteen ne liittyvät. Kristillinen tulkintaperinne on juutalaisuudelle vieras.

        Jos juutalaisella naisella on lapsi ei-juutalaisen kanssa ja tämä juutalainen nainen mennne naimisin juutalaisen miehen kanssa.
        Onko hän pakko jätää pois see lapsi siis hylkää see lapsi.Muuten nämä kaksi juutalaista ei voi olla naimissa.

        Liitykö tämä kulturin vain juutalaisuuden.

        Jos juutalainen nainen hylkää oma lapsi uuden miehen takia onko tämä oikean?


      • Puolustaja
        arab kirjoitti:

        Jos juutalaisella naisella on lapsi ei-juutalaisen kanssa ja tämä juutalainen nainen mennne naimisin juutalaisen miehen kanssa.
        Onko hän pakko jätää pois see lapsi siis hylkää see lapsi.Muuten nämä kaksi juutalaista ei voi olla naimissa.

        Liitykö tämä kulturin vain juutalaisuuden.

        Jos juutalainen nainen hylkää oma lapsi uuden miehen takia onko tämä oikean?

        Minun käsittääkseni ei.
        Turhaan yrität sinä tehdä juutalaisuudesta paholaista, kurja anti-semiitti.


      • rasismia vastaan
        arab kirjoitti:

        Jos juutalaisella naisella on lapsi ei-juutalaisen kanssa ja tämä juutalainen nainen mennne naimisin juutalaisen miehen kanssa.
        Onko hän pakko jätää pois see lapsi siis hylkää see lapsi.Muuten nämä kaksi juutalaista ei voi olla naimissa.

        Liitykö tämä kulturin vain juutalaisuuden.

        Jos juutalainen nainen hylkää oma lapsi uuden miehen takia onko tämä oikean?

        miksi ihmeessä äiti hylkäisi lapsensa? Ei tietenkään lasta hylätä. Kysymys on todella kummallinen. Juutalaisella äidillä on aina juutalaiset lapset ja jos hän myöhemmin menee naimisiin juutalaisen miehen kanssa totta kai hän pitää lapsensa. Eihän niitä minkään uuden avioliiton vuoksi hylätä.


      • rasismia avastaan
        rasismia vastaan kirjoitti:

        miksi ihmeessä äiti hylkäisi lapsensa? Ei tietenkään lasta hylätä. Kysymys on todella kummallinen. Juutalaisella äidillä on aina juutalaiset lapset ja jos hän myöhemmin menee naimisiin juutalaisen miehen kanssa totta kai hän pitää lapsensa. Eihän niitä minkään uuden avioliiton vuoksi hylätä.

        reb. Kiitos vaan arvon ylennyksestä!


      • arab
        Puolustaja kirjoitti:

        Minun käsittääkseni ei.
        Turhaan yrität sinä tehdä juutalaisuudesta paholaista, kurja anti-semiitti.

        Ei olut tarkoitus etsia paholaista.


      • arab
        rasismia avastaan kirjoitti:

        reb. Kiitos vaan arvon ylennyksestä!

        Anteeksi minun kysmys oli tyhmä.Hyvä jatkoa sinulle.


      • Anonyymi
        rasismia vastaan kirjoitti:

        tulkitsevat asioita niin että pohjoisen kuningaskunnan asukkaatkin elelisivät vielä jossain. Hehän sulautuivat muihin kansoihin jo lähes 3000 vuotta sitten .
        Israelissa on yksi rabbi joka myös kovasti etsiskelee noiden heimojen jälkeläisiä , mutta tässä on kyse vähän muistakin syistä kuin uskonnollisista.
        Patriarkoiksi kutsutaan kolmea kantaisää, hepreaksi he ovat yksinkertaisesti isiä.

        Ei pidä paikkaansa, että jotkut Israelin heimot olisivat kadonneet.
        Kaikki Israelin sekä Juudan valtakuntien heimot palasivat Esran ja Nehemian aikana takaisin isiensä maalle. Yksilöitä tosin jäi asumaan Assyyriaan ym.
        Apostolien tekojen toisessa luvussa mainitaan heistä. Samoin Jaak. 1:1.

        Benjaminin sukukunnasta.


      • juutalainen? kirjoitti:

        Pakko kysyä sinulta, jos juutalaisuus seuraa aina äidin mukana, niin tarkoittaako se että vaikka isä onkin ns. ei juutalainen, että lapsi on silloin aina juutalainen? Sukupolvesta toiseen?

        <<Pakko kysyä sinulta, jos juutalaisuus seuraa aina äidin mukana,>>

        Hyvin mielenkiintoista, että miten se juutalaisuus periytyy, onko se äidin vai isän mukaan?


        (lähde: https://www.youtube.com/watch?v=RRFW0Z7iE4E)


    • Kai

      edes vähän asiallisempaa käytöstä. Sitä kirjoittelusi eivät tänään ole olleet. En haluaisi, että tämäkin palsta taantuu samalle toisten nimittelyn tasolle, mitä tämä oli muutama kuukausi sitten.

    • Sheqalim

      Suomen harvat juutalaiset ovat suurimaksi osaksi ruotsinkieltä puhuvia. Heitä asuu eteläsuomessa ja Ahvenanmaalla. Tunnettuja Suomenjuutalaisia ovat mm. Marion Rung, Ben Zyskoviz ja Ruben Stiller. Nuo kaikki edellämainitut puhuvat Ruotsia, mutta kuten kaikki tiedämme, osaavat he myöskin Suomea.

      • rasismia vastaan

        äidinkieli on suomi. Myös Zyskowiczin ja Stillerin. Helsinki ja Turku ovat seurakuntakaupungit, Tamperella pieni yhteisö ja jokunen vielä hajallaan ympäri maata . Ahvenanmaalla asuu yksi tai kaksi, Raisiossakin Ahvenanmaata useampia. Ruotsinkielisiä juutalaisaitteja ei Suomessa ole, nuoriso varsinkaan ei ruotsia enää puhu muuta kuin joten kuten koulussa opittuna.


      • Ateisti 45
        rasismia vastaan kirjoitti:

        äidinkieli on suomi. Myös Zyskowiczin ja Stillerin. Helsinki ja Turku ovat seurakuntakaupungit, Tamperella pieni yhteisö ja jokunen vielä hajallaan ympäri maata . Ahvenanmaalla asuu yksi tai kaksi, Raisiossakin Ahvenanmaata useampia. Ruotsinkielisiä juutalaisaitteja ei Suomessa ole, nuoriso varsinkaan ei ruotsia enää puhu muuta kuin joten kuten koulussa opittuna.

        Tuo että juutalaisten äidinkieli Suomessa olisi Suomi, on puppua. Silloin kun juutalaiset saapuivat Suomeen, he valitsivat äidinkielekseen Ruotsin. Stiller,Rung ja Zyskowicz puhuvat ainakin yhtä hyvin ruotsia kuin suomeakin. Voi olla, että nuorempi polvi on ottanut äidinkielekseen Suomen? Ahvenanmaalla juutalaiset, joita on muuten enemmän kuin yksi tai kaksi, puhuvat edelleen Ruotsia ja ovat siellä muiden Ahvenanmaalaisten tapaan Suomalaisia ja Suomenkieltä vastaan.


    • laurel

      Voisiko joku vastata kysymyksiini juutalaisten kohtaamista asenteista? Olisi mukava kuulla siitä, millaista on elää Suomessa juutalaisena. En tunne ainuttakaan juutalaista, joten arvostaisin suuresti, jos saisin vastauksia tämän aiheen pohjalta.

      • rasismia vastaan

        www.jchelsinki.fi Seurakuntien yhteystiedot ovat siellä.


      • Anonyymi
        rasismia vastaan kirjoitti:

        www.jchelsinki.fi Seurakuntien yhteystiedot ovat siellä.

        Jos pitäisi varmistaa nyt kuka on Daavidin poika niin sehän olisi liki mahdotonta todistaa.
        Isän perimähän vaihtuu sukupolvien kuluessa sukupuolikromosomien välityksellä mutta äitilinja säilyy tyttärissä niin kauan kuin se on katkeamaton.
        Käytännössä sekin kuitenkin liki aina katkeaa jos tyttäriä ei jää jatkamaan sukua/jälkeläiset vain poikia.


    • Anonyymi

      Meillä on Suomessa kohtuullisen hyvät oltavat. Mutta olemme suunnitelleet Israeliin muuttamista. Se on kolmen teini-ikäisen lapsen kanssa suuri ratkaisu. Ystävät jäävät tänne.

      • Anonyymi

        Niinhän Jumala raamatussa sanookin palauttavansa teidät takaisin omaan maahanne. Mutta säälihän se on, jos täältä Suomesta pois kaikki lähdette. Paljon ei muutenkaan teitä täällä ole ollut. Toivon, että Suomessa saisivat juutalaiset asua aivan rauhassa ja kokisivat olevansa hyvässä maassa, jos tänne joku kuitenkin päättää jäädä eliniäkseen.

        Kiva kuitenkin siinä mielessä, että Israelissa käydessä on sitten mahdollista törmätä myös suomenkieltä puhuviin juutalaisiin, jos Suomenkin juutalaiset aikovat sinne muuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän Jumala raamatussa sanookin palauttavansa teidät takaisin omaan maahanne. Mutta säälihän se on, jos täältä Suomesta pois kaikki lähdette. Paljon ei muutenkaan teitä täällä ole ollut. Toivon, että Suomessa saisivat juutalaiset asua aivan rauhassa ja kokisivat olevansa hyvässä maassa, jos tänne joku kuitenkin päättää jäädä eliniäkseen.

        Kiva kuitenkin siinä mielessä, että Israelissa käydessä on sitten mahdollista törmätä myös suomenkieltä puhuviin juutalaisiin, jos Suomenkin juutalaiset aikovat sinne muuttaa.

        Yksi perheenjäsenistäni on työskennellyt juutalaisessa perheessä joskus lastenhoitajana ulkomailla. Itse seuraan juutalaista kulttuuria ja arkielämää mm. You Tube-käyttäjien kautta. Niiden kautta saa ainakin aitoa tietoa, kun se tulee suoraan juutalaisilta itseltään. Monethan tubettavat nykyään. Jotkut ortodoksijuutalaisetkin jopa. Sonya's Prep on eräs, jota seuraan. Ja monia muita kanavia.

        Siunausta vuoteen 2022.


    • Anonyymi

      Kansanedustajien, laulajien, toimittajien ym. tunnettujen juutalaisten nyt ei ihan olettaisi Suomesta pois muuttavan, joten eiköhän sentään jokunen jääkin. Vanhuksiakin on, jotka tuskin enää Suomesta pois jaksavat tai haluavat muuttaa.

    • Anonyymi

      Huomasinpa, että rabbi Simon Livson ei enää toimikaan Helsingin synagogassa, vaan on jo lokakuussa 2021 lopettanut. Kukahan lienee jatkaja...?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Miten helvetssä täällä voi olla jotain antisemitismiä Suomessa kun kukaan ei tunnu tuntevan yhtään ainutta juutalaista?! Samat kaksi Stiller ja Zyskovitch sanotaan aina minkä kaikki tietää mutta kukaan ei osaa nimetä edes kolmatta :D on siinä vttu illuminati

    • Anonyymi

      Mitä haluat kysyä?

    • Anonyymi

      Hyviä kysymyksiä. Arabikin esitti hyviä kysymyksiä, mutta oli vielä tietämätön, että juutalaisten Messias on jo tullut. Jeesus on selkeästi ilmoitettu Vanhassa Testamentissa. Yleissivistyksen vuoksi sekä juutalaiset että arabit saisivat jokainen lukea Uuden Testamentin, joka avaa kohta kohdalta kuinka juuri Jeesus Nasaretilainen on se voideltu Pelastajamme.

      "Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo? Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta. Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta. Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar; sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen. Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme." (Kirje Galattalaisille 4:21-26)

      https://www.tv7.fi/arkki/katselkaa-herran-tekoja/uusi-liitto-epaonnistuneille_p90444/

      • Anonyymi

        Jeesus ei ollut juutalainen. Älä usko kaikken mitä niissä jesuiitta zionistien muutetuissa kirjoissa on. Totuus on olemassa. Uskontopetos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei ollut juutalainen. Älä usko kaikken mitä niissä jesuiitta zionistien muutetuissa kirjoissa on. Totuus on olemassa. Uskontopetos.

        Helle sekoittanut pääsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei ollut juutalainen. Älä usko kaikken mitä niissä jesuiitta zionistien muutetuissa kirjoissa on. Totuus on olemassa. Uskontopetos.

        Jeesus oli ja on juutalainen.


    • Anonyymi

      Puolassa 3 miljoonaa tuhkana maassa.
      t.Piika Rukka

      • Anonyymi

        Tuhkat kipattiin tavallisesti jokiin, joten suurin osa niistä on liuennut Itämereen.


    • Anonyymi

      Eikös sen huomaa jos joku ympärileikattu niin vois olla juutalainen mies silloin esim uimahalissa huomaa sen.

      • Anonyymi

        Maailman ympärileikatuista vain pieni vähemmistö on juutalaisia.


    • Anonyymi

      tarkoitinkin että mahdollisesti on

    • Anonyymi

      > Itselläni olisi kysyttävää juutalaisilta, mutta mistäs teitä löytää!?

      Raamatun perusteella kristityt ovat Juutalaisia:

      "Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta."
      Room. 2:28-29

      "Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta, niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua. Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin". Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää. Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan. Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois. Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen. Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!"
      Room.11:17-24

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      317
      10696
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      73
      2361
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      43
      2189
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1944
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1868
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      162
      1838
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1398
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      18
      1335
    9. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1334
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1329
    Aihe