Pankkisalaisuus ja sos.toimisto?

tuloton

Heip kaikille!

Miten on pankkisalaisuuden laita, kun on sosiaalitoimen asiakkaana? Eli onko sosiaalitoimistolla jokin lakiin perustuva erityisoikeus saada eri pankeista tietoa asiakkaansa pankkitileistä?

Nyt joku taas älähtää "pummit kuriin", mutta kerronpa silti, miksi kysyn. Yritän pitkien vaikeiden vuosien jälkeen päästä jaloilleni ja opiskelen nyt tutkintoni loppuun. En saa opintotukea (käytetty kaikki tukikuukaudet), enkä luonnollisestikaan voi olla työtön, koska haluan pitää opiskelupaikkani ja yrittää vielä tehdä sen tutkinnon. Eli kaiken jälkeen toimeentulotuki on ainut mahdollisuus saada elämään rahaa. Elämiseen se raha riittääkin, mutta valitettavasti ehdin männävuosina velkaantua pahasti (oma tyhmyys, luotin vääriin ihmisiin). Velkajärjestelyyn en pääse ja sos.toimisto ei anna rahaa luotonmaksuihin (ei tietenkään, ei heidän pidäkään).

Saan aina silloin tällöin käteen rahaa sukulaisilta, en kerro siitä soskuun ja niillä sitten lyhentelen lainojani. Se on vaan hankalaa, kun niitä ei voi laittaa tilille, koska sos.toimistoon pitää toimittaa tiliotteet ja kaikki panot katsotaan tuloksi. Joten mieleen tuli, että jos avaisin tilin näille lahjarahoille, enkä kertoisi soskuun siitä, niin säästäisin pankkikuluissa. (Tiskillä laskun maksaminen on tosi kallista).

Eli miten on, näkevätkö sos.viranomaiset, jos minulla on pankkitili, josta en heille kerro?

En halua olla pummi, mutta jotenkin tästä on selvittävä eteenpäin. Luotot on maksettava ja kuitenkin on maksettava muutkin laskut. Joku paheksuu (paheksun itsekin itseäni), mutta elämässä ei vaan aina kaikki mene niinkuin toivoisi. Kun on menettänyt kerran kaiken, niin sitten on ehkä armeliaampi toisiakin kohtaan.

41

15435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerran kaiken menettänyt

      Valitettavasti taitaa selvitä sun kakkostilit, ihan varma en ole mutta älä ota riskiä. Olisiko sinun mahdollista ohjata rahat sisaruksesi tai jonkun muun luotettavan ihmisen tilille? Makselisit sitten sieltä käsin.

      Tää yhteiskunta on julma, raha-asiansa sotkeneita kohdellaan huonommin kuin tappajia, kokemusta on. Byrokraatit tuijottaa niitä pykäliään yksi kerrallaan, eikä kukaan katso kokonaisuutta. Ja pankilla on omakin etu "sosiaalipummien" kyseessä ollen. Tsemppiä! Kyllä sinä tuolla asenteella selviät. Näytä niille ettet ole niin kurja kuin he olettavat!

    • Suosittelen samaa

      kuin edellinenkin eli jonkun todella luotettavan henkilön tilin kautta maksut. Turhaan paheksut itseäsi, virheitä sattuu itse kullekkin. Ei muuta kuin tsemppiä sulle opiskeluun ja kyllä kaikki siitä helpottuu. =)

      • tuloton

        Kiitos kannustuksesta!

        Ihmettelen kyllä, jos pankkisalaisuus ei tässä kohtaa pidäkään, mutta samanlainen epäilys ja pelko mullakin on. Eli että jotenkin se tieto soskun tädeille (jotka on muuten ihan oikeasti mukavia!) kantautuisi.

        Tuo veljen/kaverin tilin käyttö on myös käynyt mielessä, en vaan mielelläni sotkisi sivullisia tähän soppaani enää. On jo tarpeeksi noloa pyytää rahaa heiltä aina joskus...

        Ihmetyttää kyllä tämä sos.toimiston käytäntö yleensäkin: Jos minä saan äidiltäni 50 egee ruokaan ja se menee tilille, niin se on tuloa ja se vähennetään mun toimeentulotuestani. Mutta jos äitini tulee kylään kaupan kautta ja tuo minulle 50 euron edestä ruokaa tullessaan, niin sitähän ei merkitä mihinkään ja saa täyden tuen?! Tällähän pystyy varmaan joku lusmumpi tyyppi keinottelemaan ihan kunnolla!

        Eli miksi tuloksi ei voitaisi katsoa vasta niitä lahjoituksia, jotka suuruudeltaan vastaisivat esim. puolen kuun minimipalkkaa? Nyt täytyy elää kuin pissi sukassa, kaikki raha minkä hyväntahtoiset sukulaiset antavat täytyy kierrättää kädestä käteen (hankalaa, kun asuu eri paikkakunnalla kuin vanhemmat).

        Minulle olisi luottojen lyhentämiseen iso apu jo 50-100 eurosta kuussa ja olisi tosi kätevää saada se tilille. Mutta kun ei. Ruokaa en nykyään juurikaan osta, äiti täyttää kaappini ja ruokavalio on linjalla makaroni-tonnikala. Luulisi soskun tätien ihmettelevän kun rahani menevät kokonaan laskunmaksuun. Mutta kun ei. Kukaan ei kysele niin kauan kuin tili on puhdas -merkkisistä summista...

        Järjetöntä, mutta totta. No täytyy vaan sitkistellä eteenpäin ja sitten toisinaan maksaa se 4-8 euroa pankin tiskillä, että saa asioitaan hoidettua eteenpäin, eikä menetä sitäkin vähää mitä on saanut. Harmittaa vain nämä joustamattomat systeemit. Ja vielä kerran haluan mainita, että olen saanut ihanan hyvää, myötätuntoista ja asiantuntevaa palvelua sos.toimistosta, ei se niiden ihmisten vika ole, jotka siellä ovat töissä. Lakia ei vaan ole tehty siinä maailmassa, missä ihmiset elävät!


      • Kysymys ja iva

        ???????????


      • sua
        Kysymys ja iva kirjoitti:

        ???????????

        millä tavoin???????


      • Olet oikeassa
        Kysymys ja iva kirjoitti:

        ???????????

        rahanpesuahan se. Ihan hyvä nimitys tälle yritykselle. En vaan miellä itseäni ihan samanlaiseksi rikolliseksi kuin mafiosot... Mutta jos rehellisiä ollaan, niin petostahan minä tässä suunnittelen. Epätoivoiset ajat suistavat epätoivoisiin tekoihin. Anteeks vaan, kaikki rehelliset ja hyvinvoivat kansalaiset.

        Nyt kun tutustuin tuohon lakipykälään, niin päätin kyllä luopua tästä kahden tilin suunnitelmastani. Keräilen sitä lahjarahaa ensin isomman läjän patjan alle ja luovun sitten pienoisesta toimeentulotuestani muutamaksi kuukaudeksi jossain vaiheessa. Ja toivon, että pärjään.

        Olisko sulla ivailija hyvää ehdotusta siihen, että mistä löytäisi työpaikan, jossa voisi tehdä n. 10 viikkotuntia töitä opiskelun ohessa ja tienata enenmmän kuin toimeentulotuen määrän? Siivous ei käy vamman takia. Mielelläni menisin johonkin kioskiin tms. mutta mikään yritys saada osa-aikatyötä ei ole natsannut.


      • ei ivailija
        Olet oikeassa kirjoitti:

        rahanpesuahan se. Ihan hyvä nimitys tälle yritykselle. En vaan miellä itseäni ihan samanlaiseksi rikolliseksi kuin mafiosot... Mutta jos rehellisiä ollaan, niin petostahan minä tässä suunnittelen. Epätoivoiset ajat suistavat epätoivoisiin tekoihin. Anteeks vaan, kaikki rehelliset ja hyvinvoivat kansalaiset.

        Nyt kun tutustuin tuohon lakipykälään, niin päätin kyllä luopua tästä kahden tilin suunnitelmastani. Keräilen sitä lahjarahaa ensin isomman läjän patjan alle ja luovun sitten pienoisesta toimeentulotuestani muutamaksi kuukaudeksi jossain vaiheessa. Ja toivon, että pärjään.

        Olisko sulla ivailija hyvää ehdotusta siihen, että mistä löytäisi työpaikan, jossa voisi tehdä n. 10 viikkotuntia töitä opiskelun ohessa ja tienata enenmmän kuin toimeentulotuen määrän? Siivous ei käy vamman takia. Mielelläni menisin johonkin kioskiin tms. mutta mikään yritys saada osa-aikatyötä ei ole natsannut.

        itse olen harkitsemassa 'mystery shopperin' työtä, voisi sopia sinullekin. Esim:
        http://www.gapbuster.com/fi-fi/index.htm


      • nvbc
        tuloton kirjoitti:

        Kiitos kannustuksesta!

        Ihmettelen kyllä, jos pankkisalaisuus ei tässä kohtaa pidäkään, mutta samanlainen epäilys ja pelko mullakin on. Eli että jotenkin se tieto soskun tädeille (jotka on muuten ihan oikeasti mukavia!) kantautuisi.

        Tuo veljen/kaverin tilin käyttö on myös käynyt mielessä, en vaan mielelläni sotkisi sivullisia tähän soppaani enää. On jo tarpeeksi noloa pyytää rahaa heiltä aina joskus...

        Ihmetyttää kyllä tämä sos.toimiston käytäntö yleensäkin: Jos minä saan äidiltäni 50 egee ruokaan ja se menee tilille, niin se on tuloa ja se vähennetään mun toimeentulotuestani. Mutta jos äitini tulee kylään kaupan kautta ja tuo minulle 50 euron edestä ruokaa tullessaan, niin sitähän ei merkitä mihinkään ja saa täyden tuen?! Tällähän pystyy varmaan joku lusmumpi tyyppi keinottelemaan ihan kunnolla!

        Eli miksi tuloksi ei voitaisi katsoa vasta niitä lahjoituksia, jotka suuruudeltaan vastaisivat esim. puolen kuun minimipalkkaa? Nyt täytyy elää kuin pissi sukassa, kaikki raha minkä hyväntahtoiset sukulaiset antavat täytyy kierrättää kädestä käteen (hankalaa, kun asuu eri paikkakunnalla kuin vanhemmat).

        Minulle olisi luottojen lyhentämiseen iso apu jo 50-100 eurosta kuussa ja olisi tosi kätevää saada se tilille. Mutta kun ei. Ruokaa en nykyään juurikaan osta, äiti täyttää kaappini ja ruokavalio on linjalla makaroni-tonnikala. Luulisi soskun tätien ihmettelevän kun rahani menevät kokonaan laskunmaksuun. Mutta kun ei. Kukaan ei kysele niin kauan kuin tili on puhdas -merkkisistä summista...

        Järjetöntä, mutta totta. No täytyy vaan sitkistellä eteenpäin ja sitten toisinaan maksaa se 4-8 euroa pankin tiskillä, että saa asioitaan hoidettua eteenpäin, eikä menetä sitäkin vähää mitä on saanut. Harmittaa vain nämä joustamattomat systeemit. Ja vielä kerran haluan mainita, että olen saanut ihanan hyvää, myötätuntoista ja asiantuntevaa palvelua sos.toimistosta, ei se niiden ihmisten vika ole, jotka siellä ovat töissä. Lakia ei vaan ole tehty siinä maailmassa, missä ihmiset elävät!

        myös maailmassa, jossa käsi ei ole koko ajan jonkun taskussa aina kun tulee rahapula...
        Opetelkaa kakarat tulemaan toimeen omillanne alkääkä odottako jonkun toisen maksavan elämäänne!


      • käsi keverin taskuss
        nvbc kirjoitti:

        myös maailmassa, jossa käsi ei ole koko ajan jonkun taskussa aina kun tulee rahapula...
        Opetelkaa kakarat tulemaan toimeen omillanne alkääkä odottako jonkun toisen maksavan elämäänne!

        "Opetelkaa kakarat tulemaan toimeen omillanne alkääkä odottako jonkun toisen maksavan elämäänne! "

        Herää pahvi.....tollee elettiin 60-70-luvulla !
        Nykyään otetaan kaikista paikoista mistä vaan saa...
        Vihjaillaan veljen kaverille ja se urpo luuulee saavansa pesää, niin vippaa pari kymppii. Sitten pummataan äidiltä, ettei mukamas ole jääkaapissa mitään (ku dokattu koko viikonloppu). Sitten mennään sossuun itkee ja nauretaan ulko-ovella kuinka tyhmiä ne on ja helppoa tämä elämä suomessa. Otetaan pikavippiä heti kun vaan mahollista ja niin pitkään että luottotiedot menee ja tietty sitä ennen mennään mustaan pörssiin hakee hifit ja poppi laitteet, ku nehän saa myytyy kavereille kun tulee tiukka paikka.
        Hei tää on tätä 2000 luvun vapaata kasvatusta.... elämä on nykyään niin paljon vaikeempaa ku ei ole mitään vastoinkäymisiä, ainoo vastoin käyminen on jos ei saa kännykkää ja nettiä !


    • tuloton

      No nyt löysin itse lakipykälän, eli jos jotakuta kiinnostaa, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000) sanoo näin:




      Eli jos soskua alkaisi ihmetyttämään, millä minä velkojani makselen, niin he voisivat kysellä pankeista tileistäni, mutta minulle pitäisi ensin tiedottaa siitä (mikä ei tietenkään auttaisi asiaa muuten, kuin että en yllättyisi kun joudun liemeen).

      Jatketaanpa siis hengitysharjoituksia... Elämä jatkuu...

    • köyhästä-köyhempi

      niin se vain on.velallinen lusii loppuikänsä"pahempi rikos kuin tappo!mutta itse säästin lapsilisiä ja semmoisista pienistä keräsin pankkitilille..lapsia varten!yks päivä huomasin hups.tili tyhjä!ulosotto oli käynnyt tilin tyhjentämässä!rahaa oli säästetty rippileiriin,juhliin jne.että ei sen kummosempaan.mitä opin?sen että isäni avasi pankkitilin joka on minun käytössä.minulla automaatti kortti jne.mutta pankkisalaisuuksia ei velallisilla kyllä taida olla.ja työstä sen verran.esim kaupat palkkaa 10h.viikko tunneilla työntekijöitä kassaan.hyvä vaihtoehto on varmasti varamiespalvelut ynm.eli tämmösistä löytyy näitä 10h.viikko töitä.niin aamu,ilta kuin viikonlopputyötäkin.

      • tuloton

        Velkaantuminen omalla kohdallani on kyllä silkkaa omaa typeryyttä, sen tunnustan. Jos olisin ollut rohkeampi ja kertonut läheisilleni mitä olen tekemässä ja miksi, he olisivat varmaan auttaneet ja neuvoneet silloin. Osallistuin hankkeisiin, jotka eivät kannattaneet ja nyt sitten makselen... Ja opintoni ryssin niin pahasti, että sitäkään ei oikein voi selittää muuta kuin omalla huonolla tilannetajulla. Jos olisin tajunnut ajoissa, että loppututkinto takaa minulle paremmat mahdollisuudet elättää itseni joka tapauksessa (esim.työttömyyden sattuessa), niin olisin ehkä paneutunut opintoihin aikaisemmin. Mutta nuorena voi luulla, että on kaikkivoipainen, eikä tarvitse ketään eikä mitään, tekee vain töitä ja tienaa.

        Lähiseudun kaupat olen käynyt läpi, mutta ei ole työtä löytynyt. Pitänee laajentaa hakua. Olen kolmen varamiespalvelunkin listoilla ollut jo puoli vuotta, mutta sieltäkään ei ole herunut mitään. Työvoimatoimistossa minulle sanottiin suoraan, että "kannattaa itse hakea aktiivisesti töitä, meidän kauttammehan ei yleensä työllisty!?

        Velkajärjestelyyn ei pääse, ellei ole töissä tai ole ollut kaksi vuotta työtön. Jos olisin töissä, niin eihän mulla hätää olisikaan, voisin ihan hyvin selvittää velkani. Ja työttömäksi en voi ryhtyä, kun kuitenkin nyt haluan opiskella. En myöskään pääse mihinkään aikuisopiskelijoiden koulutukseen, joiden tavoite on saada opinnot loppuun, koska niihin otetaan vain työttömiä tai määräaikaisessa työsuhteessa olevia. Eli seinä on pystyssä mihin tahansa katselee... Mutta hammasta purren aion mennä eteenpäin, tulkoot vaikka lopulta ulosottomiehet, mutta en luovu haaveestani saada loppututkinto ja normaali elämä!


      • velkaantunut
        tuloton kirjoitti:

        Velkaantuminen omalla kohdallani on kyllä silkkaa omaa typeryyttä, sen tunnustan. Jos olisin ollut rohkeampi ja kertonut läheisilleni mitä olen tekemässä ja miksi, he olisivat varmaan auttaneet ja neuvoneet silloin. Osallistuin hankkeisiin, jotka eivät kannattaneet ja nyt sitten makselen... Ja opintoni ryssin niin pahasti, että sitäkään ei oikein voi selittää muuta kuin omalla huonolla tilannetajulla. Jos olisin tajunnut ajoissa, että loppututkinto takaa minulle paremmat mahdollisuudet elättää itseni joka tapauksessa (esim.työttömyyden sattuessa), niin olisin ehkä paneutunut opintoihin aikaisemmin. Mutta nuorena voi luulla, että on kaikkivoipainen, eikä tarvitse ketään eikä mitään, tekee vain töitä ja tienaa.

        Lähiseudun kaupat olen käynyt läpi, mutta ei ole työtä löytynyt. Pitänee laajentaa hakua. Olen kolmen varamiespalvelunkin listoilla ollut jo puoli vuotta, mutta sieltäkään ei ole herunut mitään. Työvoimatoimistossa minulle sanottiin suoraan, että "kannattaa itse hakea aktiivisesti töitä, meidän kauttammehan ei yleensä työllisty!?

        Velkajärjestelyyn ei pääse, ellei ole töissä tai ole ollut kaksi vuotta työtön. Jos olisin töissä, niin eihän mulla hätää olisikaan, voisin ihan hyvin selvittää velkani. Ja työttömäksi en voi ryhtyä, kun kuitenkin nyt haluan opiskella. En myöskään pääse mihinkään aikuisopiskelijoiden koulutukseen, joiden tavoite on saada opinnot loppuun, koska niihin otetaan vain työttömiä tai määräaikaisessa työsuhteessa olevia. Eli seinä on pystyssä mihin tahansa katselee... Mutta hammasta purren aion mennä eteenpäin, tulkoot vaikka lopulta ulosottomiehet, mutta en luovu haaveestani saada loppututkinto ja normaali elämä!

        olet onneksi tiukasti pitämässä tavotteistasi.hyvä!ihailen tota temperameettia.saako olla utelias ja kysyä kuinka isoista veloista sinulla on kyse?


      • tuloton
        velkaantunut kirjoitti:

        olet onneksi tiukasti pitämässä tavotteistasi.hyvä!ihailen tota temperameettia.saako olla utelias ja kysyä kuinka isoista veloista sinulla on kyse?

        Velkojeni yhteismäärä on n. 15000 euroa. Nämä rahalaitoksille, sitten pitää vielä joskus selvitä niistä lainoista, joita ystävät ovat minulle antaneet, yhteensä n. 5000 euroa. Onneksi heidän kanssaan olen sopinut, että hoidan rahalaitokset ensin.

        Velat ovat syntyneet oikeastaan kolmessa erässä. Ensin oli opintolaina. Sitten yritin erään läheiseni kanssa pientä bisnestä, joka meni mönkään. Puolet veloista jäi tietysti minun hoidettavakseni. Sen jälkeen olin jonkun aikaa töissä ja velanmaksu sujui, mutta sitten työt loppuivat (sekin firma teki konkan) ja minä jäin tyhjän päälle. Hädissäni otin kulutusluottoja ja velkasumma kasvoi. TOSI TYPERÄÄ, tässä vaiheessa olisi viimeistään pitänyt tunnustaa vanhemmilleni missä jamassa olen, he olisivat voineet auttaa enkä olisi tullut ottaneeksi noita kalliita luottoja.

        Hyvät ihmiset jotka luette tätä. Muutama vinkki. Kuunnelkaa ihmisiä ympärillänne, ennenkuin otatte luottoja. Selvittäkää tarkasti, mitä ehtoja erilaisten tukimuotojen saamiseen vaaditaan. Ja ottakaa lainoillenne vakuutus, sellaisia myönnetään useimpiin lainoihin nykyään. Jos hätätila tulee, yrittäkää neuvotella lykkäystä lainojen takaisinmaksuun, korot pitää maksaa, mutta voitte keventää kuukausimaksuja isostikin jonkun aikaa, jos pankki suostuu.

        Onneksi tuosta 15000 euron velasta osa on nyt saatu sovittua lykättäväksi siihen asti kunnes valmistun. Tällä hetkellä lyhennän velkoja kuukausittain n. 375 eurolla. Eli kaikki mitä tulee myös ihan tasan tarkkaan menee. Olen yrittänyt karsia kaiken ylimääräisen menon elämästäni, mutta silti tarvitsen tällä hetkellä n. 100-200 euroa ylimääräistä kuukausittain, että pärjään. Ja kun joku minulle aina sen satasen antaakin (vanhemmat, isovanhemmat, sedät, tädit), niin sitten haluaisin laittaa sen jonnekin tilille, että voisin helpommin maksaa sillä laskuja. Mutta tilanteeni ei kyllä salli sitä, että toimeentulotuesta vähennettäisiin yhtään.

        Ai niin, jos joku miettii, niin olen 30-vuotias ja opiskelen akateemiselle alalle yliopistossa. Minulla ei ole perhettä, olen eronnut. Tuntuu kurjalta tässä iässä olla vanhempien autettavana, mutta selvisinhän yli 10 vuotta ilman heitä, joten ehkä en ihan totaalinen luuseri ole kuitenkaan. Onhan tässä minun tarinassani vielä sivuraiteita, avioero, sairastuminen, yms. jotka eivät oikeastaan kuulu tälle palstalle. Eli seli, seli, mutta koettakaa ymmärtää, varsinkin te jotka arvelette, että "tuollaista ei ikinä voisi tapahtua minulle."


      • ole luuseri!
        tuloton kirjoitti:

        Velkojeni yhteismäärä on n. 15000 euroa. Nämä rahalaitoksille, sitten pitää vielä joskus selvitä niistä lainoista, joita ystävät ovat minulle antaneet, yhteensä n. 5000 euroa. Onneksi heidän kanssaan olen sopinut, että hoidan rahalaitokset ensin.

        Velat ovat syntyneet oikeastaan kolmessa erässä. Ensin oli opintolaina. Sitten yritin erään läheiseni kanssa pientä bisnestä, joka meni mönkään. Puolet veloista jäi tietysti minun hoidettavakseni. Sen jälkeen olin jonkun aikaa töissä ja velanmaksu sujui, mutta sitten työt loppuivat (sekin firma teki konkan) ja minä jäin tyhjän päälle. Hädissäni otin kulutusluottoja ja velkasumma kasvoi. TOSI TYPERÄÄ, tässä vaiheessa olisi viimeistään pitänyt tunnustaa vanhemmilleni missä jamassa olen, he olisivat voineet auttaa enkä olisi tullut ottaneeksi noita kalliita luottoja.

        Hyvät ihmiset jotka luette tätä. Muutama vinkki. Kuunnelkaa ihmisiä ympärillänne, ennenkuin otatte luottoja. Selvittäkää tarkasti, mitä ehtoja erilaisten tukimuotojen saamiseen vaaditaan. Ja ottakaa lainoillenne vakuutus, sellaisia myönnetään useimpiin lainoihin nykyään. Jos hätätila tulee, yrittäkää neuvotella lykkäystä lainojen takaisinmaksuun, korot pitää maksaa, mutta voitte keventää kuukausimaksuja isostikin jonkun aikaa, jos pankki suostuu.

        Onneksi tuosta 15000 euron velasta osa on nyt saatu sovittua lykättäväksi siihen asti kunnes valmistun. Tällä hetkellä lyhennän velkoja kuukausittain n. 375 eurolla. Eli kaikki mitä tulee myös ihan tasan tarkkaan menee. Olen yrittänyt karsia kaiken ylimääräisen menon elämästäni, mutta silti tarvitsen tällä hetkellä n. 100-200 euroa ylimääräistä kuukausittain, että pärjään. Ja kun joku minulle aina sen satasen antaakin (vanhemmat, isovanhemmat, sedät, tädit), niin sitten haluaisin laittaa sen jonnekin tilille, että voisin helpommin maksaa sillä laskuja. Mutta tilanteeni ei kyllä salli sitä, että toimeentulotuesta vähennettäisiin yhtään.

        Ai niin, jos joku miettii, niin olen 30-vuotias ja opiskelen akateemiselle alalle yliopistossa. Minulla ei ole perhettä, olen eronnut. Tuntuu kurjalta tässä iässä olla vanhempien autettavana, mutta selvisinhän yli 10 vuotta ilman heitä, joten ehkä en ihan totaalinen luuseri ole kuitenkaan. Onhan tässä minun tarinassani vielä sivuraiteita, avioero, sairastuminen, yms. jotka eivät oikeastaan kuulu tälle palstalle. Eli seli, seli, mutta koettakaa ymmärtää, varsinkin te jotka arvelette, että "tuollaista ei ikinä voisi tapahtua minulle."

        Tuossa aikaisemmin toivottelinkin tsemppiä.
        Jos et itse huomaa niin olet kyllä sisupussi, moni sinun tilanteessasi saattaisi antaa perixi.
        Kyllä sinä selviät aivan varmasti! Vielä kerran voimia sulle ja tsemppiä!!!! =)


      • velkainen
        tuloton kirjoitti:

        Velkojeni yhteismäärä on n. 15000 euroa. Nämä rahalaitoksille, sitten pitää vielä joskus selvitä niistä lainoista, joita ystävät ovat minulle antaneet, yhteensä n. 5000 euroa. Onneksi heidän kanssaan olen sopinut, että hoidan rahalaitokset ensin.

        Velat ovat syntyneet oikeastaan kolmessa erässä. Ensin oli opintolaina. Sitten yritin erään läheiseni kanssa pientä bisnestä, joka meni mönkään. Puolet veloista jäi tietysti minun hoidettavakseni. Sen jälkeen olin jonkun aikaa töissä ja velanmaksu sujui, mutta sitten työt loppuivat (sekin firma teki konkan) ja minä jäin tyhjän päälle. Hädissäni otin kulutusluottoja ja velkasumma kasvoi. TOSI TYPERÄÄ, tässä vaiheessa olisi viimeistään pitänyt tunnustaa vanhemmilleni missä jamassa olen, he olisivat voineet auttaa enkä olisi tullut ottaneeksi noita kalliita luottoja.

        Hyvät ihmiset jotka luette tätä. Muutama vinkki. Kuunnelkaa ihmisiä ympärillänne, ennenkuin otatte luottoja. Selvittäkää tarkasti, mitä ehtoja erilaisten tukimuotojen saamiseen vaaditaan. Ja ottakaa lainoillenne vakuutus, sellaisia myönnetään useimpiin lainoihin nykyään. Jos hätätila tulee, yrittäkää neuvotella lykkäystä lainojen takaisinmaksuun, korot pitää maksaa, mutta voitte keventää kuukausimaksuja isostikin jonkun aikaa, jos pankki suostuu.

        Onneksi tuosta 15000 euron velasta osa on nyt saatu sovittua lykättäväksi siihen asti kunnes valmistun. Tällä hetkellä lyhennän velkoja kuukausittain n. 375 eurolla. Eli kaikki mitä tulee myös ihan tasan tarkkaan menee. Olen yrittänyt karsia kaiken ylimääräisen menon elämästäni, mutta silti tarvitsen tällä hetkellä n. 100-200 euroa ylimääräistä kuukausittain, että pärjään. Ja kun joku minulle aina sen satasen antaakin (vanhemmat, isovanhemmat, sedät, tädit), niin sitten haluaisin laittaa sen jonnekin tilille, että voisin helpommin maksaa sillä laskuja. Mutta tilanteeni ei kyllä salli sitä, että toimeentulotuesta vähennettäisiin yhtään.

        Ai niin, jos joku miettii, niin olen 30-vuotias ja opiskelen akateemiselle alalle yliopistossa. Minulla ei ole perhettä, olen eronnut. Tuntuu kurjalta tässä iässä olla vanhempien autettavana, mutta selvisinhän yli 10 vuotta ilman heitä, joten ehkä en ihan totaalinen luuseri ole kuitenkaan. Onhan tässä minun tarinassani vielä sivuraiteita, avioero, sairastuminen, yms. jotka eivät oikeastaan kuulu tälle palstalle. Eli seli, seli, mutta koettakaa ymmärtää, varsinkin te jotka arvelette, että "tuollaista ei ikinä voisi tapahtua minulle."

        Ei kai tuo nyt mikään ongelma ole. Tuntuu tosi pieneltä määrältä, kun itselläni on lainoja yhteensä 270000 euroa ja rapiat päälle. Olen myös tänä vuonna täyttänyt 30v, mutta minulla on myös kaksi lasta ja työtön akka, joita pitäisi vetää perässä. ja kun on perheessä tuloja, niin akka ei saa tukia.

        Tosin tässä konkussissa sossun tuet olisivatkin lähinnä hyttysen paskaa itämeressä.

        Luhennykset ja korot tekevät yhteensä 2200e/kk ja siihen voi sitten laskea elämisen kustannukset päälle. Ei tarvitse kauaa funtsia, miksi käy töissä.


      • velkainen x2
        velkainen kirjoitti:

        Ei kai tuo nyt mikään ongelma ole. Tuntuu tosi pieneltä määrältä, kun itselläni on lainoja yhteensä 270000 euroa ja rapiat päälle. Olen myös tänä vuonna täyttänyt 30v, mutta minulla on myös kaksi lasta ja työtön akka, joita pitäisi vetää perässä. ja kun on perheessä tuloja, niin akka ei saa tukia.

        Tosin tässä konkussissa sossun tuet olisivatkin lähinnä hyttysen paskaa itämeressä.

        Luhennykset ja korot tekevät yhteensä 2200e/kk ja siihen voi sitten laskea elämisen kustannukset päälle. Ei tarvitse kauaa funtsia, miksi käy töissä.

        joo...mäkin katoin että pitää olla tosi hätä, mutta summa olikin 15 000euroa.
        senhän saa nopee kasaan kun vaan pääsee sinne töihin =)
        itellä ollu koko pienen ikä aina se 100 000euroa, eikä ole tuntunu juuri miltään. Voi vitsi että ois hieno tunne jos olis vaan se 15 000e . Melkee tulis housuun ku näkis noin tiliotteessa...

        ...kyllä sä pärjäät hienosti.....pyydät vaikka pari maksuvapaata kuukautta vuodessa, niin ei tarvii sukulaisilta aina pummia iso mies =)


    • sossu

      Ip:si taltioitu.

      • tuloton

        Nythän mua vasta pelottaakin... Tuleekohan sossut jo tänä iltana mua hakemaan:)


      • huvit

        ja idiootilla ilmaiset.


    • xxx

      Pojallani oli sama ongelma.
      Perustin omalla nimelläni uuden tilin, johon
      pojallani on käyttöoikeus, koska täkäläinen sossu
      vähensi toimeentulotuesta minun antamani rahat.

      Toimeentulotuki on todella niin pieni, ettei
      sillä laskuja paljon maksella.

      • velat

        ja kyllä omien vanhempien avustus ei kuulu sossujen tms.viedä poiskaan.


      • tuloton
        velat kirjoitti:

        ja kyllä omien vanhempien avustus ei kuulu sossujen tms.viedä poiskaan.

        Niin luulisi, että pienet lahjoitukset vanhemmilta eivät kuuluisi sossulle. Mutta kaikki mikä tilille tulee, on tuloa. Myös lahjoitukset. Olen kyllä miettinyt, että jos pyytäisin vanhemmilta tilin, jota voisin käyttää. Harkitsen sitä nyt vakavasti, koska se voisi toimia ihan hyvinkin. Eli kiitos tästä vinkistä kaikille!

        Parasta olisi tietenkin, jos saisi jonkun työpaikan, jossa voisi tehdä 10-20 tuntia viikossa opintojen ohella. Silloin ei tarvitsisi asioida soskussa ollenkaan ja saisi hallita itse tilejään niinkuin tahtoo. Sellaista työtä ei vain ole meiltäpäin löytynyt. Opinnot on mulle kaikki kaikessa nyt, joten työn pitäisi sopia muihin aikatauluihin, ei päinvastoin.


      • velat ja muut kokenut
        tuloton kirjoitti:

        Niin luulisi, että pienet lahjoitukset vanhemmilta eivät kuuluisi sossulle. Mutta kaikki mikä tilille tulee, on tuloa. Myös lahjoitukset. Olen kyllä miettinyt, että jos pyytäisin vanhemmilta tilin, jota voisin käyttää. Harkitsen sitä nyt vakavasti, koska se voisi toimia ihan hyvinkin. Eli kiitos tästä vinkistä kaikille!

        Parasta olisi tietenkin, jos saisi jonkun työpaikan, jossa voisi tehdä 10-20 tuntia viikossa opintojen ohella. Silloin ei tarvitsisi asioida soskussa ollenkaan ja saisi hallita itse tilejään niinkuin tahtoo. Sellaista työtä ei vain ole meiltäpäin löytynyt. Opinnot on mulle kaikki kaikessa nyt, joten työn pitäisi sopia muihin aikatauluihin, ei päinvastoin.

        ilmeisesti et asu pääkaupunki seudulla?olisin ehkä voinnut tarjota vkl.ilta tai aamutyötä.


      • tuloton
        velat ja muut kokenut kirjoitti:

        ilmeisesti et asu pääkaupunki seudulla?olisin ehkä voinnut tarjota vkl.ilta tai aamutyötä.

        Kiitos tarjouksesta!

        Etelässä varmaan olisikin enemmän töitä tarjolla. Asun pienellä paikkakunnalla pohjoisessa. En viitsi kertoa tarkemmin kun kaikki tuntevat kaikki täällä. Yritän nyt kuitenkin keskittyä opintoihin täysillä, jos kaikki hyvin menee, niin saatan päästä jo ensi syksynä omalle alalleni töihin ja tilanne helpottuu.


      • kille
        tuloton kirjoitti:

        Niin luulisi, että pienet lahjoitukset vanhemmilta eivät kuuluisi sossulle. Mutta kaikki mikä tilille tulee, on tuloa. Myös lahjoitukset. Olen kyllä miettinyt, että jos pyytäisin vanhemmilta tilin, jota voisin käyttää. Harkitsen sitä nyt vakavasti, koska se voisi toimia ihan hyvinkin. Eli kiitos tästä vinkistä kaikille!

        Parasta olisi tietenkin, jos saisi jonkun työpaikan, jossa voisi tehdä 10-20 tuntia viikossa opintojen ohella. Silloin ei tarvitsisi asioida soskussa ollenkaan ja saisi hallita itse tilejään niinkuin tahtoo. Sellaista työtä ei vain ole meiltäpäin löytynyt. Opinnot on mulle kaikki kaikessa nyt, joten työn pitäisi sopia muihin aikatauluihin, ei päinvastoin.

        Sosiaalitoimisto haluaa ja saa tiedot kaikista tileistä, joihin toimeentulotuen hakijalla on käyttöoikeus. Joten sukulaisten avustukset kannattaa hoitaa käteisellä.


    • pia

      Sitten kun sinulla on hiukan vakituisempaa palkkatuloa, niin koeta yhdistää lainasi vaikka Takuusäätiön takauksella. Tietenkin vanhempasikin saattavat olla halukkaita takaamaan lainan. Silloin lyhennykset ja kulut pienenevät. Tästä mahdollisuudesta kannattaa ruveta ottamaan selvää heti. Nyt jos elät toimeentulotuella ei ehkä ihan onnistu, mutta heti kun saat PIENETKIN säännölliset tulot joista riittää vaikka 70 euroa kuussa lainanhoitoon. Siinä täyttyvät ainakin ne ehdot joilla Takuusäätiö myöntää takauksen.

      Lisää linkistä
      http://www.takuu-saatio.fi/

      Missään nimessä älä maksa noita eri pankkien luottoja kauemmin kuin on pakko.

      Mitä tulee kysymykseesi pankkisalaisuudesta, niin en usko että saavat selville kakkostilisi toisessa pankissa. Ja jos saavat, niin aika pieni "petos" se minun mielestäni ja varmaan sosiaaliviranomaistenkin mielestä on, jos ovat järkeviä ihmisiä. Näkevät tiliotteista minkä verran olet saanut ja keneltä, ja ymmärtävät mihin olet sen käyttänyt. Sinuna avaisin sen kakkostilin. Hyvä myös tuo idea että vanhempasi avaavat omissa nimissään sinulle tilin.

      Tsemppiä, kyllä pärjäät. Itselläni on samantapainen tilanne. Onneksi sain osa-aikatyötä (täällä pk-seudulla sitä on). Kun on motivaatiota opiskeluun ja työkykyä, niin tulevaisuudessa on paljon toivoa. Ja velkamääräsikin on kohtuullisen pieni, suunnilleen sama kuin minulla...

      • Tsemppiä!

        Entäs jos avaat tilin toisessa EU-maassa? SEPA maksu ja netti ilmaisia.


    • 16+3

      EHDOTTOMASTI!!! ÄLÄ OTA TOISTA TILIÄ SALAA!! Meinasin itse joutua ongelmiin, samanalaisessa tilanteessa soskun kanssa.

      Muutoin stemppiä. Et ole luuseri, suoritat opintoja loppuun, makselet velkojasi, elät niukasti ja yrität selvitä. Ikävä kyllä lähes ainut tapa tuossa tilanteessa on ottaa "käyttötili" jonkun toisen nimellä ja siihen automaattikortti. Todella sisua vaan, et ole kuitenkaan loputtomassa suossa. Aikanaan valmistut ja töitäkin varmasti löytyy. Kun on palkkatuloja, velkoja saa maksettua ihan toisella tavalla.

      • kotimuija70

        Toivottavasti aloittajan asiat ovat viidessä vuodessa korjaantuneet:)
        Tiedän että joillain on "salatili" eri pankissa kun ovat ilmoittaneet sossulle. Sitäpaitsi en usko että sossut ehtivät oikeasti tällaisia asioita penkomaan!


    • földgkädf

      Sossu ja muutama muu viranomainen saa tiedon kaikista tileistäsi ja myös muiden omistamista tileistä, joihin sulla on käyttöoikeus.

      kaikkia lahjoja ei lasketa tuloksi, muutaman kympin synttärilahjarahan tai joululahjarahan saa pitä itse. Mutta synttärit ja joulu on vain kerran vuodessa

      Voisit pyytää niitä rahanlahjoittajia lyhentämään suoraan velkojasi - siihen ei kellään ole nokan koputtamista - paitsi verottajalla, joka odottaa saavansa tarpeeksi suurista lajoituksista lahjaveroa.

    • guard..

      sinunlaisiasi roistoja, jotka yrittää salaa maksaa velkojaan pimeillä tuloilla. Olen itse aikoinaan maksanut 15000 euroa opintovelkoja ihan omalla työllä, enkä loisimalla yhteiskunnan tuilla. Mikähän oikeus sulla on valehdella tulosi ja elää veronmaksajien varoilla ja toisaalla maksaa piilossa velkojasi. Hyvä vaan, että valvonta pelaa!

      • janiin

        ainahan näitä löytyy, jotka tuomitsee toisen ja itse on maksanut, sitä sun tätä.
        Hyvä etten sitten minä maksanut sun opintovelkoja, olisi mennyt väärään osoitteeseen. Alkuperäisen kirjoituksen aloittajan hädän kyllä ymmärrän. Tsemppiä!


    • köyhyys

      kun jouduin olemaan pienen ajanjakson soskun asiakkaana. Sosiaalitoimistolle ilmoitin tilinumeron, jonne he maksoivat silloin toimeentulotuen. Kyseinen tili oli se, jota käytin pääsääntöisesti. Toisessa pankissa minulla oli ns. säästötili, jossa ei päätä huimaavia summia ollut missään vaiheessa rahaa, mutta äitini siirsi sinne aina silloin tällöin jonkun roposen. Kyseiseltä tililtä pystyi nostamaan kerran vuodessa maksutta rahaa. Kolmas tili oli vielä eri pankissa ja sinne ohjasin sen rahaliikenteen, jos joku minulle laittoi ns. ylimääräisen 20e, jota en halunnut huomioitavan soskun laskelmissa toimeentulotukeen vaikuttamaan. Joku ehkä ajattelee tämän perusteella, että olen kusettanut yhteiskuntaa, mutta toimeentulotuki oli sen verran pieni summa, että sillä oli aika mahdoton elää hyvinkin köyhääkään elämää ja jos jostain jonkun kympin sai ekstraa, niin sen halusi kyllä ihan itsellään pitää. Missään vaiheessa minulta ei edes kysytty soskussa, että onko minulla muita tilejä. En kehota ketään tekemään kuten minä tein, mutta tiedän, että ihmiset eri kaupungeissa ovat toimineet samalla tavalla. Tästä tosin on aikaa jo jonkin verran, että en tiedä onko toiminta muuttunut, mutta n. 10v sitten homma toimi ainakin näin pienessä kaupungissa.

      • qqqy

        Jos et kerro heille toisesta tilistä eikä mitään siirtoja näy toiselta tililtä toiselle niin ei ne sitä tiedä. Pankista ne voivat ehkä kysyä(tuskinpa niillä on muutakin tekemistä), mutta pankki ei saa kertoa mitään koska suomenlain mukaan heillä ei ole siihen mitään oikeutta. Ite toiminut myös näin ja kiva kun joskus on jotain ylimääräistä:).


      • kurjuus
        qqqy kirjoitti:

        Jos et kerro heille toisesta tilistä eikä mitään siirtoja näy toiselta tililtä toiselle niin ei ne sitä tiedä. Pankista ne voivat ehkä kysyä(tuskinpa niillä on muutakin tekemistä), mutta pankki ei saa kertoa mitään koska suomenlain mukaan heillä ei ole siihen mitään oikeutta. Ite toiminut myös näin ja kiva kun joskus on jotain ylimääräistä:).

        Olen ihan samassa tilanteessa ja saman ikainenkin suunnilleen kuin viestiketjun aloittaja.
        Meinaa itku tulla taman toimeentulon ja ihmisten asenteiden kanssa.
        Aikoinaan opinnot jaivat kesken, kun opintoraha ei riittanyt elamiseen, joten oli pakko yrittaa kayda samaan aikaan melkein taysipaivaisesti toissa (palkka 7e/tunti). Se taas johti siihen ettei opinnoille riittanyt aika, ja ammattikorkea ei tunne mitaan 10 vuoden opiskeluaikoja.
        Nyt olen myos palannut takaisin opiskelemaan suuremmalla innolla kuin koskaan ennen, ja opinnot ovatkin erittain aikaa vievia (koululla usein aamusta puoleen yohon asti), en siis voi kayda samaan aikaan toissa.
        Mulla on sosiaaliset suhteet vanhoihin ystaviin melkeinpa katkenneet ihan sen vuoksi, ettei mulla ole kertakaikkiaan varaa matkustaa heita tapaamaan (15e/reissu) - ja he taas eivat sita usko. Opintolaina painaa niskassa.
        Eniten itkettaa se, etta sitten jos saa pari kymppia vaikka isalta ruoka-apua, tai saan myytya jonkun esineen netissa (josta en ensin meinannut raaskia luopua), etta saisin edes vahan kipeasti kaivattua ekstra-rahaa, niin eikos sossu rankaise naista "tienesteista" ja vahenna ne toimeentulosta. Menee siis pikemminkin miinukselle sekin etta esim. luovuin k.o. esineesta. Kaiken lisaksi olen jatkuvasti saanut toimaripaatokset vasta kuun puolessa valissa, kun vuokra pitaisi kuitenkin maksaa jo kuun alussa.
        Kaiken kurjuuden huipuksi yritan sinnitella opinnoissa (jotka kylla sujuvat erittain hyvin), kun kihlattu asuu eri maassa. Ei ole varaa matkustaa hanta tapaamaan, joten ikava riipii koko ajan.
        Mulla on olo kuin olisin kahleissa koko ajan. Joka hemmetin kuukausi pitaa esittaa kaikki tilitapahtumat jne. sossulle, tuntuu inhottavalta etta joku tuntematon henkilo (joka on eri joka kuussa) nakee aivan kaiken mita siella tapahtuu. Joka ikinen kerta pitaa kaupassa laskea tarkkaan mita voi ostaa. Aina saa selitella tuttaville ettei voi lahtea rientoihin, ja sitten saa inhottavia katseita osakseen.
        Toivottavasti paasen tasta kurjuudesta parin vuoden paasta eroon, taa on ihan rseesta :(


      • kurjuus kirjoitti:

        Olen ihan samassa tilanteessa ja saman ikainenkin suunnilleen kuin viestiketjun aloittaja.
        Meinaa itku tulla taman toimeentulon ja ihmisten asenteiden kanssa.
        Aikoinaan opinnot jaivat kesken, kun opintoraha ei riittanyt elamiseen, joten oli pakko yrittaa kayda samaan aikaan melkein taysipaivaisesti toissa (palkka 7e/tunti). Se taas johti siihen ettei opinnoille riittanyt aika, ja ammattikorkea ei tunne mitaan 10 vuoden opiskeluaikoja.
        Nyt olen myos palannut takaisin opiskelemaan suuremmalla innolla kuin koskaan ennen, ja opinnot ovatkin erittain aikaa vievia (koululla usein aamusta puoleen yohon asti), en siis voi kayda samaan aikaan toissa.
        Mulla on sosiaaliset suhteet vanhoihin ystaviin melkeinpa katkenneet ihan sen vuoksi, ettei mulla ole kertakaikkiaan varaa matkustaa heita tapaamaan (15e/reissu) - ja he taas eivat sita usko. Opintolaina painaa niskassa.
        Eniten itkettaa se, etta sitten jos saa pari kymppia vaikka isalta ruoka-apua, tai saan myytya jonkun esineen netissa (josta en ensin meinannut raaskia luopua), etta saisin edes vahan kipeasti kaivattua ekstra-rahaa, niin eikos sossu rankaise naista "tienesteista" ja vahenna ne toimeentulosta. Menee siis pikemminkin miinukselle sekin etta esim. luovuin k.o. esineesta. Kaiken lisaksi olen jatkuvasti saanut toimaripaatokset vasta kuun puolessa valissa, kun vuokra pitaisi kuitenkin maksaa jo kuun alussa.
        Kaiken kurjuuden huipuksi yritan sinnitella opinnoissa (jotka kylla sujuvat erittain hyvin), kun kihlattu asuu eri maassa. Ei ole varaa matkustaa hanta tapaamaan, joten ikava riipii koko ajan.
        Mulla on olo kuin olisin kahleissa koko ajan. Joka hemmetin kuukausi pitaa esittaa kaikki tilitapahtumat jne. sossulle, tuntuu inhottavalta etta joku tuntematon henkilo (joka on eri joka kuussa) nakee aivan kaiken mita siella tapahtuu. Joka ikinen kerta pitaa kaupassa laskea tarkkaan mita voi ostaa. Aina saa selitella tuttaville ettei voi lahtea rientoihin, ja sitten saa inhottavia katseita osakseen.
        Toivottavasti paasen tasta kurjuudesta parin vuoden paasta eroon, taa on ihan rseesta :(

        Kumma asenne nähdä että sossu rankaisee jostain. Toimeentulotuki on tarkoitettu viimeiseksi väliaikaiseksi apumuodoksi, jos sitä rahaa ei kertakaikkiaan muualta tule. Ja nyt sitten kitistään kun sossu huomioi muualta tulevat rahat.


      • pykälien edellä
        qqqy kirjoitti:

        Jos et kerro heille toisesta tilistä eikä mitään siirtoja näy toiselta tililtä toiselle niin ei ne sitä tiedä. Pankista ne voivat ehkä kysyä(tuskinpa niillä on muutakin tekemistä), mutta pankki ei saa kertoa mitään koska suomenlain mukaan heillä ei ole siihen mitään oikeutta. Ite toiminut myös näin ja kiva kun joskus on jotain ylimääräistä:).

        Kyllä, melkein itsekin suosittaisin noin menettelemään. Ihan turha itseään on ainakaan loputtomiin köyhyydestään syyllistää / sossuja pelätä / hävetä tms.


    • dssflkjldöskjf

      Jälleen muutama neuvo:
      - sossuviranomaisilla on oikeus saada tiedot kaikista tileistä, joihin asiakkaalla on käyttöoikeus, riippumatta siitä kuka on tilinomistaja. Salatilit eivät pysy salassa.
      - vanhemmat voivat tulla ruokakassin kanssa ja täyttää jääkaapin, tai maksaa esim. lapsensa vuokran, sähkö-, puhelin- tms. laskut (suoraan omalta tililtään tietysti) eikä siihen ole kellään nokan koputtamista.
      - vanhemmat voivat tulla setelitukun kanssa. käteistä ei kukaan jäljitä.
      - satunnaista huutokauppaa voit käydä jonkun luotettavan sukulaisen nimellä ja maksu hänen tililleen, josta se sitten siirtyy sinulle käteisenä.
      - lahjakorttien perään ei kukaan huutele.


      Osa näistä vinkeistä on täysin laillisia ja osa arveluttavia, mutta niistä ei jää kiinni kovinkaan helposti. Kun olot ovat niukat niin moraalia voi vähän venyttää ja kun tilanne paranee taloudellisesti, voi palata normaaliin lainkuuliaisuuteen.

    • Geld Muss Mann Haben

      Just noin! Sehän nyt tiedetään, että varsinkin niillä ihmisillä, joilla menee taloudellisesti kaikkein parhaiten, on myös korkein moraali! ;D

      Oikeesti: on VÄHINTÄÄN yhtä ok kikkailla saadakseen maksimimäärä jotain pienen pientä yksityishenkilön köyhäinapua kuin mitä peliä pelataan esim. yritystukien ja yrtysjärjestelyjen sekä isotuloisten verotusjuttujen kanssa!

      Ihan harmittaa sellainen nöyristely ja kuuliaisuus, mitä monella köyhällä on - ja ihan turhaan!!

    • raimo lehtonen

      ei köyhyys saa olla syy pankkisalaisuuden rikkomiseen...samat oikeudet pitää olla niin köyhillä ku rikkaillakin..sossun tuki perustuu lakiin..eli sen hetkiseen elämän tilanteeseen..jos on työtön eikä oo tuloja ni sossu on ainoo paikka..ne vaan rikkoo lakia..ei kenenkään tilejä voi tonkia ilman poliisin lupaa...ei ne itekkään kerro paljonko niillä on tilillä rahaa..tää on perseestä koko systeemi..8 e päivä ..ei ihme että on työttömiä...demareiden järjestämä ilmaistyövoima työn antajille....tai kursseja missä ei oo päätä eikä häntää..voi paska..Raimo Lehtonen..mänttä-vilppula..koittakaa kestää..hyvää kesänjatkoo..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe